FOK!forum / Wetenschap & Technologie / Kogel horizontaal schieten en laten vallen. Landen tegelijk?
ylookdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:14
Afgelopen donderdag had ik met 2 vrienden van me een discussie.
Het ging over deze situatie:

-Stel je schiet een kogel perfect horizontaal en laat op hetzelfde moment eenzelfde kogel vallen vanaf hetzelfde punt.

Mijn bewering was:
Als je in een windstille situatie zit, zouden beide kogels op hetzelfde moment de grond raken. (als je de bolling van de aarde niet meeneemt in je berekeningen)

Dit is omdat de verticale kracht die op de kogels werkt voor allebei even groot is, en de horizontale snelheid niet van invloed is op de verticale snelheid. De versnelling voor beide kogels is in de Y-as 9,81 m/s^2 * M.

Naar mijn idee is er geen speld tussen te krijgen maar is het voor mensen gewoon moeilijk voor te stellen.
De beide heren zitten allebei op de universiteit terwijl ik nog een scholier ben en geloofden mij dus niet op mijn woord.
Ik zou dit graag bevestigd/weerlegd zien door mede-fokkers.

Alvast bedankt,
Ylook
#ANONIEMdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:15
Ik weet het niet.
Dennis101dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:16
Iemand die opgelet heeft bij mythbusters moet dit weten. Daar hebben ze dit ook een keer onderzocht, ik weet alleen de uitkomst niet meer.
ylookdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:18
Dit lijkt me heel moeilijk om bij mythbusters te testen aangezien het ongelofelijk lastig is een kogel perfect horizontaal af te schieten.
Ik zal in ieder geval even gaan zoeken bedankt!

Andere reacties zijn nog steeds zeer welkom.
MouzurXdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:19
Natuurlijk komen die tegelijk aan; shiiit dat is echt basic natuurkunde.
Daniel1976dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:20
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 19:19 schreef MouzurX het volgende:
Natuurlijk komen die tegelijk aan; shiiit dat is echt basic natuurkunde.
Dit dus.
Lindstrøm.dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:20
Fz,x
Fz,y


Doei.
Molurusdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:21
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 19:14 schreef ylook het volgende:
De beide heren zitten allebei op de universiteit
_O-

Dit is middelbare schoolstof.
TradeMarkiedinsdag 26 oktober 2010 @ 19:21
quote:
10s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 19:19 schreef MouzurX het volgende:
Natuurlijk komen die tegelijk aan; shiiit dat is echt basic natuurkunde.
QFT!
Wootismdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:22
Wat beweren die gasten dan? Dat de kogel met dezelfde snelheid weer terugkomt dan dat hij afgeschoten is of zo?
Sm0keZdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:23
Zolang het een perfect ronde kogel is zal het lukken, elke andere afwijkende vorm kan stijgen/dalen door verstoorde aerodynamica.

En nee, ik kan het niet onderbouwen ;)
Molurusdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:25
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 19:16 schreef Dennis101 het volgende:
Iemand die opgelet heeft bij mythbusters moet dit weten. Daar hebben ze dit ook een keer onderzocht, ik weet alleen de uitkomst niet meer.
ylookdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:27
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 19:22 schreef Wootism het volgende:
Wat beweren die gasten dan? Dat de kogel met dezelfde snelheid weer terugkomt dan dat hij afgeschoten is of zo?
Ze beweren dat de afgeschoten kogel gewoon later landt.
Ik vond het zelf ook redelijk normaal dat ze tegelijk vallen, en dat is hierbij dus bevestigd.
Bedankt!
Boekenwurmdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:30
quote:
Die dus.
Dennis101dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:30
quote:
Die bedoelde ik dus.
mspoezdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:40
mspoezdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:41
Ohja, lekker laat. Waar zit de editknop in de nieuwe layout?
Dennis101dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:41
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 19:41 schreef mspoez het volgende:
Ohja, lekker laat. Waar zit de editknop in de nieuwe layout?
Op dezelfde plek als de oude.
92Mereldinsdag 26 oktober 2010 @ 19:42
Het is natuurkundig bewezen, vond het zelf ook al vreemd klinken, maar schijnt dus wel te kloppen dat ze beide tegelijkertijd neerkomen.
mspoezdinsdag 26 oktober 2010 @ 19:46
Gevonden. Moest m wel eerst instellen in IE omdat in Chrome de instellingen-verander-pagina niet getoond wordt. Vreemd. Maar goed, nou doet ie het, danks.
MyIllusiondinsdag 26 oktober 2010 @ 20:17
Natuurlijk landen beide kogels tegelijkertijd op de grond, dit is het onafhankelijkheidsbeginsel.
Kort samengevat houdt het gewoon in, dat een verticale beweging niet beïnvloed wordt als er nu een horizontale beweging is of niet. De twee bewegingen blijven hun volledige uitwerking behouden.
Wanneer je zegt dat y-component van de versnelling van beide kogels gelijk is aan 9.81 m/s² heb je gelijk maar die M ( waarmee je wrs kleine m bedoelt , de massa, anders gaat het over de molaire massa) is overbodig aangezien het om dezelfde kogels gaat en de massa er sowieso geen rol bij speelt.
Ik hoop dat het nu wat duidelijker is, waarom beide kogels op hetzelfde tijdstip de grond raken XD
Schonedaldinsdag 26 oktober 2010 @ 21:12
Nu is het op het filmpje van de Mythbusters goed te zien dat de loop van het pistool opspringt bij het afvuren van het schot.
Als de kogel de loop verlaat heeft het daardoor een geringe vertikale snelheid omhoog gekregen.
Zou dit het minieme tijdsverschil verklaren?
__Saviour__dinsdag 26 oktober 2010 @ 22:31
Dat zijn van die dingen waarom ik Mythbusters zo geweldig vind. Het is in feite inderdaad gewoon basis-natuurkunde en de uitkomst van het experiment kan geen verrassingen opleveren, maar het is wel een proef van het kaliber "ja, maar doe het dan maar gewoon eens in het echt!".
Ante-diluviaNdinsdag 26 oktober 2010 @ 22:38
Logica. Kogels gaan snel.
Harunobuwoensdag 27 oktober 2010 @ 00:27
In de praktijk zijn er gewoon te veel variabelen en onzekerheden en randeffecten om preceies te krijgen wat je theoretisch berekend.

De theoretische redenering is hier belangrijker dan een praktisch experiment. Trouwens wordt het alleen maar lastiger met een kogel. Je kunt het beter met een ballenschieter ofzo doen. Maar ik weet niet waar de foute redenatie fout gaat.
Asphiaswoensdag 27 oktober 2010 @ 01:41
theoretisch gezien komen ze inderdaad gelijk op de grond. ik hoop voor die heren dat ze geen natuurkunde oid studeren, want dan mogen ze hun collegegeld wel terug vragen.

natuurlijk zijn er in de praktijk wel dingen die invloed kunnen hebben. probeer de kogel maar eens écht recht af te vuren, verder kan er verschil zijn vanwege vervorming van de kogel die afgeschoten wordt, kan de bolling van de aarde misschien toch net niet verwaarloosbaar zijn, krijgt de kogel 'effect' mee vanwege het afschieten, etc.
maar als je gewoon naar de theorie kijkt komen ze gelijk neer.
Adameswoensdag 27 oktober 2010 @ 01:46
In de praktijk heb je vaak ook te maken met draaiing van de kogel, die zorgt voor een opwaartse kracht.
Een weggegooide frisbee landt ook later dan een frisbee die je laat vallen.
Maar een perfect rond balletje zal gewoon precies op hetzelfde moment neerkomen.
Kandijfijnwoensdag 27 oktober 2010 @ 01:49
In theorie ja, in de praktijk te veel variabelen (zoals je zelf ook al aangaf). Your point being? Je vrienden zijn dom :P?
08gnoT.woensdag 27 oktober 2010 @ 02:23
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 01:46 schreef Adames het volgende:
In de praktijk heb je vaak ook te maken met draaiing van de kogel, die zorgt voor een opwaartse kracht.
Een weggegooide frisbee landt ook later dan een frisbee die je laat vallen.
Maar een perfect rond balletje zal gewoon precies op hetzelfde moment neerkomen.
Dat dacht ik dus ook ja, dat een kogel een soort van eigen lifting maakt met het afgeschoten worden. En dat hij dus een minieme hoeveelheid tijd later zou aankomen.
Iemand91woensdag 27 oktober 2010 @ 02:31
De kogel die je laat vallen valt het eerst.

SPOILER
De geschoten kogel mist zijn huls, is lichter, valt later op de grond. :')
Maar het is vooral dit: de vallende kogel zie je naast je vallen waar de geschoten kogel nooit meer ziet (die gaat honderden meters, zo niet kilometers door en voor je gevoel daalt die dus langzamer. ;)
ylookwoensdag 27 oktober 2010 @ 08:19
Ok prima.
Ik was gewoon op zoek naar wat bevestiging dat ik inderdaad het bij het juiste eind had.
Bedankt allemaal.

En nee, die heren studeren gelukkig geen natuurkunde.
TagForcewoensdag 27 oktober 2010 @ 09:24
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 02:23 schreef 08gnoT. het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook ja, dat een kogel een soort van eigen lifting maakt met het afgeschoten worden. En dat hij dus een minieme hoeveelheid tijd later zou aankomen.
Dat doet hij dus niet. De lift die een kogel creeert door draaien wordt teniet gedaan door het feit dat die lift rond de kogel overal gelijk is. Hij heeft dus effectief 0 lift. Het enige nut van het draaien van de kogel is dat de door de draaiing de kogel niet om z'n lengte-as gaat draaien, en dat de luchtweerstand vermindert wordt waardoor de kogel verder komt. En ook dat is al eens door de mythbusters gedaan door een gladde loop en een getrokken loop te vergelijken door door een aantal papieren wanden te schieten.
Haushoferwoensdag 27 oktober 2010 @ 09:46
Klopt, schrijf de bewegingsvergelijkingen van beide situaties maar es op en los y(t)=0 op voor beide gevallen :)

In het verticale geval heb je

ay = -g, vy = -gt, y = -1/2 gt2 + H

ax = 0, vx = 0, x = 0

In het horizontale geval heb je

ay = -g, vy = -gt, y = -1/2 gt2 + H

ax = 0 vx = v0 , x = v0t

Je ziet dat in beide gevallen y(t) = 0 oplossen hetzelfde resultaat geeft.

.
stbabylonwoensdag 27 oktober 2010 @ 12:58
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 02:31 schreef Iemand91 het volgende:
De kogel die je laat vallen valt het eerst.

SPOILER
De geschoten kogel mist zijn huls, is lichter, valt later op de grond. :')
Maar het is vooral dit: de vallende kogel zie je naast je vallen waar de geschoten kogel nooit meer ziet (die gaat honderden meters, zo niet kilometers door en voor je gevoel daalt die dus langzamer. ;)
Een lichtere kogel valt minder snel? Echt?
Iemand91woensdag 27 oktober 2010 @ 13:01
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 12:58 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Een lichtere kogel valt minder snel? Echt?
`

mm ja, nu je het zegt. Klopt inderdaad niet. :@
Was laat, moest waarschijnlijk al horizontaal liggen...
OxygeneFRLwoensdag 27 oktober 2010 @ 13:11
Ik geloof er geen zak van. Als ik een kogel laat vallen duurt het 3 tiende seconden dat ie op de grond ligt. Als ik een kogel afvuur duurt het wel even voordat de voorwaartse energie niet meer genoeg is tegen de zwaartekracht..dat duurt wel een paar tellen.
Moluruswoensdag 27 oktober 2010 @ 13:13
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 09:46 schreef Haushofer het volgende:
Klopt, schrijf de bewegingsvergelijkingen van beide situaties maar es op en los y(t)=0 op voor beide gevallen :)

In het verticale geval heb je

ay = -g, vy = -gt, y = -1/2 gt2 + H

ax = 0, vx = 0, x = 0

In het horizontale geval heb je

ay = -g, vy = -gt, y = -1/2 gt2 + H

ax = 0 vx = v0 , x = v0t

Je ziet dat in beide gevallen y(t) = 0 oplossen hetzelfde resultaat geeft.

.
Aangenomen dat g voor beide hetzelfde is. Ik heb zo'n vermoeden dat dat voor een kogel die beweegt in de buurt van de lichtsnelheid niet meer opgaat. :)
Viper23rdwoensdag 27 oktober 2010 @ 13:29
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 13:11 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik geloof er geen zak van. Als ik een kogel laat vallen duurt het 3 tiende seconden dat ie op de grond ligt. Als ik een kogel afvuur duurt het wel even voordat de voorwaartse energie niet meer genoeg is tegen de zwaartekracht..dat duurt wel een paar tellen.
Heb je uberhaupt wel de andere posts in dit topic gelezen?
Westerlingwoensdag 27 oktober 2010 @ 14:06
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 19:23 schreef Sm0keZ het volgende:
Zolang het een perfect ronde kogel is zal het lukken, elke andere afwijkende vorm kan stijgen/dalen door verstoorde aerodynamica.

En nee, ik kan het niet onderbouwen ;)
De aerodynamische voorwaarde is minder strikt. Symmetrie rond de horizontale as is voldoende.

Edit: Als je echt door gaat denken niet eens bedenk ik me net...
Haushoferwoensdag 27 oktober 2010 @ 14:16
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 13:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Aangenomen dat g voor beide hetzelfde is. Ik heb zo'n vermoeden dat dat voor een kogel die beweegt in de buurt van de lichtsnelheid niet meer opgaat. :)
Daarvoor zou je in de geodetenvergelijking alleen de "zwakke veldenlimiet" moeten nemen, en niet meer moeten aannemen dat v<<c zoals je gewoonlijk doet als je Newton uit de algemene relativiteitstheorie wilt verkrijgen. Ik zal als ik tijd heb die berekening es doen, ben zelf ook wel benieuwd wat er uit komt :)
Haushoferwoensdag 27 oktober 2010 @ 14:17
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 13:11 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik geloof er geen zak van. Als ik een kogel laat vallen duurt het 3 tiende seconden dat ie op de grond ligt. Als ik een kogel afvuur duurt het wel even voordat de voorwaartse energie niet meer genoeg is tegen de zwaartekracht..dat duurt wel een paar tellen.
Dit is geen kwestie van geloof, maar van wetenschap. :7
Barbaafwoensdag 27 oktober 2010 @ 14:21
Je vrienden studeren management oid?
ylookwoensdag 27 oktober 2010 @ 15:18
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 14:21 schreef Barbaaf het volgende:
Je vrienden studeren management oid?
Industrial design en moleculaire levenswetenschappen.
rijsttafelwoensdag 27 oktober 2010 @ 16:53
Er zijn in je model geen krachten die de x- en y-beweging met elkaar koppelen, dus je kunt de beweging oplossen voor de valrichting zonder naar de horizontale richting te kijken.

Conclusie: Het vallen duurt even lang.
scalefactorwoensdag 27 oktober 2010 @ 16:55
De weggeschoten kogel landt later:

Je hebt kogel A zonder horizontale snelheid en kogel B met een horizontale snelheid.

Stel er is een moment dat elke kogel een verticale snelheid heeft van 1 m/s, en dat kogel B op dat moment een horizontale snelheid heeft van 10 m/s. De totale snelheid van kogel B is dan 10.05 m/s. De hoek t.o.v. de horizontaal is arctan(1/10) = 5.7 graden.

Nu kijken we naar de wrijvingskracht. Die is evenredig met de snelheid in het kwadraat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation

Dus de wrijvingskracht op kogel B is (10.05)^2 = 101 x zo groot als op kogel A. We gaan uit van relatieve getallen dus zeg dat de wrijvingskracht op A 1 is (verticaal omhoog) en die op B 101 (schuin omhoog). Deze laatste kun je splitsen in een horizontale en een verticale component. De verticale component is 101*tan(5.7)=10.1, ruim 10x zo groot als de verticale wrijvingskracht op A. Met de zwaartekracht erbij ondervindt B dus een lagere valversnelling en zal later de grond raken.

QED
Westerlingwoensdag 27 oktober 2010 @ 16:55
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:53 schreef rijsttafel het volgende:
Er zijn in je model geen krachten die de x- en y-beweging met elkaar koppelen, dus je kunt de beweging oplossen voor de valrichting zonder naar de horizontale richting te kijken.

Conclusie: Het vallen duurt even lang.
Dat geldt alleen als je de aerodynamische krachten verwaarloost.

En als je dat doet, is het inderdaad wel verschrikkelijk duidelijk dat het even lang duurt.
rijsttafelwoensdag 27 oktober 2010 @ 16:58
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:55 schreef Westerling het volgende:

[..]



Dat geldt alleen als je de aerodynamische krachten verwaarloost.

En als je dat doet, is het inderdaad wel verschrikkelijk duidelijk dat het even lang duurt.
Als je aerodynamische krachten mee wilt nemen, moet je veel meer gegevens hebben, zoals de vorm van de kogel en waarschijnlijk ook hoe snel hij ronddraait. Dan zou het inderdaad kunnen dat de afgeschoten kogel er langer over doet, al vraag ik me af of het gek veel verschil gaat maken.
Westerlingwoensdag 27 oktober 2010 @ 17:02
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:58 schreef rijsttafel het volgende:

[..]


Als je aerodynamische krachten mee wilt nemen, moet je veel meer gegevens hebben, zoals de vorm van de kogel en waarschijnlijk ook hoe snel hij ronddraait. Dan zou het inderdaad kunnen dat de afgeschoten kogel er langer over doet, al vraag ik me af of het gek veel verschil gaat maken.
Dan heb je inderdaad meer gegevens nodig. En dr is ook weinig algemeens over te zeggen denk ik. Het zal allemaal afhangen van het aangrijpingspunt van de aerodynamische kracht, of die voor of achter het zwaartepunt ligt. In het ene geval ontstaat een positieve invalshoek waardoor positieve lift gegenereert wordt en in het andere geval een negatieve hoek en lift.
kingmobwoensdag 27 oktober 2010 @ 17:10
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 12:58 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Een lichtere kogel valt minder snel? Echt?
Zou kunnen. Ligt aan het gewicht en de hoogte van laten vallen. Valversnelling wordt immers niet beïnvloed door massa, maar maximale valsnelheid wel. Als de kogel dus zijn maximale snelheid haalt voor hij de grond raakt dan valt de zwaardere kogel eerst.
Dat effect is er samen met vormafhankelijke weerstand voor verantwoordelijk dat leken denken dat lichtere objecten trager vallen c_/
Westerlingwoensdag 27 oktober 2010 @ 17:11
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:55 schreef scalefactor het volgende:
De weggeschoten kogel landt later:

Je hebt kogel A zonder horizontale snelheid en kogel B met een horizontale snelheid.

Stel er is een moment dat elke kogel een verticale snelheid heeft van 1 m/s, en dat kogel B op dat moment een horizontale snelheid heeft van 10 m/s. De totale snelheid van kogel B is dan 10.05 m/s. De hoek t.o.v. de horizontaal is arctan(1/10) = 5.7 graden.

Nu kijken we naar de wrijvingskracht. Die is evenredig met de snelheid in het kwadraat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation

Dus de wrijvingskracht op kogel B is (10.05)^2 = 101 x zo groot als op kogel A. We gaan uit van relatieve getallen dus zeg dat de wrijvingskracht op A 1 is (verticaal omhoog) en die op B 101 (schuin omhoog). Deze laatste kun je splitsen in een horizontale en een verticale component. De verticale component is 101*tan(5.7)=10.1, ruim 10x zo groot als de verticale wrijvingskracht op A. Met de zwaartekracht erbij ondervindt B dus een lagere valversnelling en zal later de grond raken.

QED
Ten eerste gebruik je een in tweede instantie een tangens waar je een sinus hoort te gebruiken. Maar dat lost het probleem niet op zie ik.
kingmobwoensdag 27 oktober 2010 @ 17:12
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 15:18 schreef ylook het volgende:

[..]



Industrial design en moleculaire levenswetenschappen.
Say what? Wat doet een moleculair levenswetenschapper zoal :?
kingmobwoensdag 27 oktober 2010 @ 17:20
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 16:55 schreef scalefactor het volgende:
De weggeschoten kogel landt later:

Je hebt kogel A zonder horizontale snelheid en kogel B met een horizontale snelheid.

Stel er is een moment dat elke kogel een verticale snelheid heeft van 1 m/s, en dat kogel B op dat moment een horizontale snelheid heeft van 10 m/s. De totale snelheid van kogel B is dan 10.05 m/s. De hoek t.o.v. de horizontaal is arctan(1/10) = 5.7 graden.

Nu kijken we naar de wrijvingskracht. Die is evenredig met de snelheid in het kwadraat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation

Dus de wrijvingskracht op kogel B is (10.05)^2 = 101 x zo groot als op kogel A. We gaan uit van relatieve getallen dus zeg dat de wrijvingskracht op A 1 is (verticaal omhoog) en die op B 101 (schuin omhoog). Deze laatste kun je splitsen in een horizontale en een verticale component. De verticale component is 101*tan(5.7)=10.1, ruim 10x zo groot als de verticale wrijvingskracht op A. Met de zwaartekracht erbij ondervindt B dus een lagere valversnelling en zal later de grond raken.

QED
Je geeft het antwoord zelf al, de wrijving is afhankelijk van de snelheid. Als je de snelheden opsplitst kun je beide snelheden onafhankelijk afleiden en kom je tot dezelfde conclusie, dat ze tegelijk vallen. Door de 'schuine' tussenstap te maken ga je alleen maar fouten maken en moet je extra aannames gaan doen.
Het enige wat ik me kan voorstellen dat er kan gebeuren is dat de afgeschoten kogel stabieler is in zijn horizontale baan en daardoor een grotere doorsnede heeft voor de verticale wrijvingskracht, terwijl de losgelaten kogel waarschijnlijk met de 'kop' naar beneden valt.
scalefactorwoensdag 27 oktober 2010 @ 17:36
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:20 schreef kingmob het volgende:

[..]


Je geeft het antwoord zelf al, de wrijving is afhankelijk van de snelheid. Als je de snelheden opsplitst kun je beide snelheden onafhankelijk afleiden en kom je tot dezelfde conclusie, dat ze tegelijk vallen. Door de 'schuine' tussenstap te maken ga je alleen maar fouten maken en moet je extra aannames gaan doen.
Het enige wat ik me kan voorstellen dat er kan gebeuren is dat de afgeschoten kogel stabieler is in zijn horizontale baan en daardoor een grotere doorsnede heeft voor de verticale wrijvingskracht, terwijl de losgelaten kogel waarschijnlijk met de 'kop' naar beneden valt.
De wrijvingskracht toepassen op de componenten is fout, want de totale kracht (combinatie van de krachtcomponenten) staat dan niet in de tegengestelde richting van de totale snelheid.
scalefactorwoensdag 27 oktober 2010 @ 17:37
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:11 schreef Westerling het volgende:

[..]



Ten eerste gebruik je een in tweede instantie een tangens waar je een sinus hoort te gebruiken. Maar dat lost het probleem niet op zie ik.
Bedankt! Goed opgemerkt.

Idd maakt het niet uit voor de conclusie, bij kleine hoeken zijn sin en tan vrijwel gelijk aan elkaar.
Adameswoensdag 27 oktober 2010 @ 23:37
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 16:55 schreef scalefactor het volgende:
De weggeschoten kogel landt later:

Je hebt kogel A zonder horizontale snelheid en kogel B met een horizontale snelheid.

Stel er is een moment dat elke kogel een verticale snelheid heeft van 1 m/s, en dat kogel B op dat moment een horizontale snelheid heeft van 10 m/s. De totale snelheid van kogel B is dan 10.05 m/s. De hoek t.o.v. de horizontaal is arctan(1/10) = 5.7 graden.

Nu kijken we naar de wrijvingskracht. Die is evenredig met de snelheid in het kwadraat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_equation

Dus de wrijvingskracht op kogel B is (10.05)^2 = 101 x zo groot als op kogel A. We gaan uit van relatieve getallen dus zeg dat de wrijvingskracht op A 1 is (verticaal omhoog) en die op B 101 (schuin omhoog). Deze laatste kun je splitsen in een horizontale en een verticale component. De verticale component is 101*tan(5.7)=10.1, ruim 10x zo groot als de verticale wrijvingskracht op A. Met de zwaartekracht erbij ondervindt B dus een lagere valversnelling en zal later de grond raken.

QED
Je kan de verschillende kogels al eerder splitsen. Dan kom je tot de conclusie dat de wrijving op kogel A ook op te splitsen is. Namelijk in een horizontale en verticale kracht. De horizontale is er wel itt op kogel B. Echter de wrijving op zowel kogel A en B blijven gelijk in verticale richting.
Dus ze landen tegelijk.
kingmobdonderdag 28 oktober 2010 @ 01:05
quote:
1s.gif Op woensdag 27 oktober 2010 17:36 schreef scalefactor het volgende:

[..]

De wrijvingskracht toepassen op de componenten is fout, want de totale kracht (combinatie van de krachtcomponenten) staat dan niet in de tegengestelde richting van de totale snelheid.
Ik heb geen idee wat je wil zeggen, maar het lijkt sterk op een cirkelredenatie. De totale kracht doet er niet toe, want de vraagstelling gaat over de verticale valtijd. Je geeft geen enkele valide reden waarom je de snelheidscomponenten eerst zou moeten koppelen en daarna weer uit elkaar halen. Dat kan je ook niet, want die reden bestaat immers niet.

Teken nou eens gewoon de beginsituatie van de krachten op beide kogels, misschien dat je het dan ziet.
Harunobudonderdag 28 oktober 2010 @ 02:42
Enige manier waarop de kogel niet hetzelfde kan vallen is doordat de kogel die afgeschoten wordt ook een spin mee krijgt om de kogel stabiel te houden, wat invloed heeft op de areodynamische coefficient van de kogel. Maar dat is bijna mierenneuken. Het gaat er met deze vraag om of je de componenten van de snelheid op mag splitsen. Dat mag niet alleen. Het is de beste manier om zoiets te berekenen.
hesselsdonderdag 28 oktober 2010 @ 11:48
quote:
Op woensdag 27 oktober 2010 17:12 schreef kingmob het volgende:

[..]


Say what? Wat doet een moleculair levenswetenschapper zoal :?
Synoniem voor moleculair bioloog, een beta wetenschapper, wat het nog eens wat pijnlijker maakt dat hij dit niet wist. Middelbare school kennis.
scalefactordonderdag 28 oktober 2010 @ 18:05
quote:
Op donderdag 28 oktober 2010 01:05 schreef kingmob het volgende:

[..]


Ik heb geen idee wat je wil zeggen, maar het lijkt sterk op een cirkelredenatie. De totale kracht doet er niet toe, want de vraagstelling gaat over de verticale valtijd. Je geeft geen enkele valide reden waarom je de snelheidscomponenten eerst zou moeten koppelen en daarna weer uit elkaar halen. Dat kan je ook niet, want die reden bestaat immers niet.

Teken nou eens gewoon de beginsituatie van de krachten op beide kogels, misschien dat je het dan ziet.
Dan leg ik het eenvoudiger uit. Eerst een vraag. Ben je het ermee eens dat de wrijvingskracht ten alle tijde in de tegengestelde richting staat van de snelheidsvector? Als je dat inziet zijn we een stuk opgeschoten.

jouw methode is dit: de wrijvingskracht berekenen op elke snelheidscomponent. Op die manier vind je uiteraard een vertikale component die hetzelfde is als bij de vallende kogel. Daar stop je. Ik nodig je uit om ook het volgende te berekenen, voortbouwend op jouw methode:

1. De horizontale wrijvingskracht uitgaande van de horizontale snelheidscomponent.
2. De hoek waaronder de totale wrijvingskracht staat (door beide wrijvingskrachtcomponenten te combineren).
3. De hoek waarin de totale snelheid gericht is.

Dan zie je dat de hoeken bij 2) en 3) niet in tegengestelde richting staan. Dat bewijst dat jouw methode fout is, mits je het eens was met wat ik hierboven vroeg.

Je fout is een gevolg van het feit dat wrijvingskracht niet-lineair is met snelheid, maar kwadratisch.
Isthisitzondag 31 oktober 2010 @ 14:36
In theorie, in vacuum: ja.
raptorixwoensdag 3 november 2010 @ 15:28
Dit is 3 Havo Natuurkunde, en jou vrienden zitten op de Uni? Maar weer eens aangetoond, dat men onmiddellijk moet stoppen met het subsidiëren van studies
zyx1981woensdag 3 november 2010 @ 21:44
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 15:28 schreef raptorix het volgende:
Dit is 3 Havo Natuurkunde, en jou vrienden zitten op de Uni? Maar weer eens aangetoond, dat men onmiddellijk moet stoppen met het subsidiëren van studies
Want rijkeluiskindjes waarvan paps de studie ook wel a contant kan afrekenen zijn slimmer dan kindjes van ouders die niet een stapel biljetten hebben liggen? _O-
kingmobdonderdag 4 november 2010 @ 13:20
quote:
1s.gif Op donderdag 28 oktober 2010 18:05 schreef scalefactor het volgende:

[..]

Dan leg ik het eenvoudiger uit. Eerst een vraag. Ben je het ermee eens dat de wrijvingskracht ten alle tijde in de tegengestelde richting staat van de snelheidsvector? Als je dat inziet zijn we een stuk opgeschoten.

jouw methode is dit: de wrijvingskracht berekenen op elke snelheidscomponent. Op die manier vind je uiteraard een vertikale component die hetzelfde is als bij de vallende kogel. Daar stop je. Ik nodig je uit om ook het volgende te berekenen, voortbouwend op jouw methode:

1. De horizontale wrijvingskracht uitgaande van de horizontale snelheidscomponent.
2. De hoek waaronder de totale wrijvingskracht staat (door beide wrijvingskrachtcomponenten te combineren).
3. De hoek waarin de totale snelheid gericht is.

Dan zie je dat de hoeken bij 2) en 3) niet in tegengestelde richting staan. Dat bewijst dat jouw methode fout is, mits je het eens was met wat ik hierboven vroeg.

Je fout is een gevolg van het feit dat wrijvingskracht niet-lineair is met snelheid, maar kwadratisch.
Je lijkt iets niet te snappen. Componenten van zowel krachten als snelheden zijn samen per definitie gelijk aan de totale vector. Verder is de wrijvingskracht afhankelijk van de snelheid. Tenzij je een reden kan aandragen waarom een loodrechte snelheidsvector invloed heeft op wrijving blijft wat je zegt onzin. En je zegt het zelf al:
quote:
Ben je het ermee eens dat de wrijvingskracht ten alle tijde in de tegengestelde richting staat van de snelheidsvector? Als je dat inziet zijn we een stuk opgeschoten.
Je lijkt alleen niet goed te beseffen wat de impact van die uitspraak is, namelijk dat je dus ook de krachten mag deconstrueren in hun respectievelijke vectoren. Je uitspraak over 2 en 3 klopt dan ook niet, waarschijnlijk maak je een rekenfout, net als voorheen.
Er zijn in dit topic al wat redenen aangedragen waarom er eventueel een verschil kan zijn bij niet ideale omstandigheden, maar dit is het zeker niet.

Het is vrij ernstig dat er schijnbaar zoveel mensen zeer stellig zijn met gebrekkige kennis. Dit is echt triviaal.
raptorixdonderdag 4 november 2010 @ 14:38
quote:
Op woensdag 3 november 2010 21:44 schreef zyx1981 het volgende:

[..]



Want rijkeluiskindjes waarvan paps de studie ook wel a contant kan afrekenen zijn slimmer dan kindjes van ouders die niet een stapel biljetten hebben liggen? _O-
Aan slimme mensen leent men graag geld of sterker, men betaald ze door ze een beurs te geven, in Nederland is de census dat iedereen moet studeren, of ie daar nu geestelijk toe in staat is of niet. Maar in Nederland is de oplossing om het universitair onderwijs gewoon te devalueren zodat ze toch met een diploma naar huis kunnen. Niet vreemd dat de Nederlandse universiteiten steeds minder internationale waardering krijgen.
scalefactordonderdag 4 november 2010 @ 14:58
Nu ga ik een zeer eenvoudig voorbeeld geven:


1) Een kogel heeft een horizontale snelheid 2 en een vertikale snelheid 1 (omlaag gericht)

De kogel beweegt dus met een hoek van 26.6 graden = arctan(1/2) t.o.v. de horizontaal.

2) Jouw methode (wrijvingskracht componenten berekenen uit snelheidscomponenten) geeft dit:
horizontale wrijvingskracht 4 (= 2^2)
vertikale wrijvingskracht 1 (= 1^2) (omhoog gericht)

De totale wrijvingskracht heeft een hoek van arctan(1/4) = 14.0 graden t.o.v. de horizontaal.


Deze hoeken zijn ongelijk, dus volgens jouw methode staat de totale wrijvingskracht niet tegengesteld aan de totale snelheid.

Conclusie: jouw methode van wrijvingskracht toepassen op componenten is onjuist. De juiste manier is de wrijvingskracht toepassen op de gehele snelheid.


Dus inderdaad: een snelheidscomponent in een bepaalde richting kan de wrijving in een loodrecht hierop staande richting beinvloeden. Dit is een basisprincipe in de aerodynamica. Het geldt niet in een vacuum natuurlijk, dat is waarschijnlijk waar jij aan denkt.
raptorixdonderdag 4 november 2010 @ 15:41
@scalefactor, je verhaal zal gerust kloppen, alleen ging het hier om principe van zwaartekracht en was wrijving buiten beschouwing gelaten.
kingmobdonderdag 4 november 2010 @ 16:24
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 14:58 schreef scalefactor het volgende:
Nu ga ik een zeer eenvoudig voorbeeld geven:

1) Een kogel heeft een horizontale snelheid 2 en een vertikale snelheid 1 (omlaag gericht)

De kogel beweegt dus met een hoek van 26.6 graden = arctan(1/2) t.o.v. de horizontaal.

2) Jouw methode (wrijvingskracht componenten berekenen uit snelheidscomponenten) geeft dit:
horizontale wrijvingskracht 4 (= 2^2)
vertikale wrijvingskracht 1 (= 1^2) (omhoog gericht)

De totale wrijvingskracht heeft een hoek van arctan(1/4) = 14.0 graden t.o.v. de horizontaal.

Deze hoeken zijn ongelijk, dus volgens jouw methode staat de totale wrijvingskracht niet tegengesteld aan de totale snelheid.

Conclusie: jouw methode van wrijvingskracht toepassen op componenten is onjuist. De juiste manier is de wrijvingskracht toepassen op de gehele snelheid.
Nee, je maakt een heleboel aannames die je niet kan onderbouwen of die je je niet realiseert. De snelheidsafhankelijk in beide richtingen is totaal niet gelijk bijvoorbeeld en sowieso ook niet exact het kwadraat. Je mag ook niet zomaar het verschil in doorsnede verwaarlozen omdat de kogel geoptimaliseerd is in de horizontale richting, een parachute heeft meer remmende kracht dan een mens bij dezelfde snelheid. Er is maar 1 ding zeker en dat is dat je wrijving definieert als de remmende kracht als gevolg van de beweging.

quote:
Dit is een basisprincipe in de aerodynamica.
Nee, dat verzin je net ter plekke, aerodynamica is zeer lastig in basisprincipes te vatten, tenzij je het wil hebben over compressibility e.d. Lift is een aparte kracht naast wrijving, met een andere bron. Een kracht die nog lastiger te beschrijven zou zijn als je de wrijving die ontstaat bij vliegen en de lift niet zou mogen deconstrueren.

Nogmaals, je haalt jezelf onnodig problemen op de hals.
scalefactordonderdag 4 november 2010 @ 16:54
quote:
Op donderdag 4 november 2010 16:24 schreef kingmob het volgende:

Nee, je maakt een heleboel aannames die je niet kan onderbouwen of die je je niet realiseert. De snelheidsafhankelijk in beide richtingen is totaal niet gelijk bijvoorbeeld en sowieso ook niet exact het kwadraat. Je mag ook niet zomaar het verschil in doorsnede verwaarlozen omdat de kogel geoptimaliseerd is in de horizontale richting, een parachute heeft meer remmende kracht dan een mens bij dezelfde snelheid. Er is maar 1 ding zeker en dat is dat je wrijving definieert als de remmende kracht als gevolg van de beweging.
Ik merk dat je eerdere bezwaren tegen mijn uitleg als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Hoe dan ook, dat is het meeste wat ik kan verwachten van je denk ik, en ik waardeer het. :) Het is niet nodig dit te camoufleren door opeens met nieuwe argumenten tevoorschijn te komen. Natuurlijk is de wrijvingskracht niet precies kwadratisch en is deze macht niet precies constant met snelheid. Dat doet niets af aan het feit dat je de wrijvingskracht niet mag toepassen op afzonderlijke snelheidscomponenten en dat is wat jij beweerde. Ik wilde je je vergissing zo eenvoudig mogelijk laten zien, zonder complicaties die het onderliggende principe niet veranderen.

quote:
Nee, dat verzin je net ter plekke, aerodynamica is zeer lastig in basisprincipes te vatten, tenzij je het wil hebben over compressibility e.d. Lift is een aparte kracht naast wrijving, met een andere bron. Een kracht die nog lastiger te beschrijven zou zijn als je de wrijving die ontstaat bij vliegen en de lift niet zou mogen deconstrueren.
Hoe kun je beweren iets van aerodynamica te weten als je deze uitspraak hebt gedaan:
quote:
Op donderdag 4 november 2010 13:20 schreef kingmob het volgende:
Tenzij je een reden kan aandragen waarom een loodrechte snelheidsvector invloed heeft op wrijving blijft wat je zegt onzin.
quote:
Nogmaals, je haalt jezelf onnodig problemen op de hals.
Ik denk niet dat je dit zelf gelooft. :)
JackRetarddonderdag 4 november 2010 @ 18:49
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 16:54 schreef scalefactor het volgende:

[..]

Ik merk dat je eerdere bezwaren tegen mijn uitleg als sneeuw voor de zon verdwenen zijn. Hoe dan ook, dat is het meeste wat ik kan verwachten van je denk ik, en ik waardeer het. :) Het is niet nodig dit te camoufleren door opeens met nieuwe argumenten tevoorschijn te komen. Natuurlijk is de wrijvingskracht niet precies kwadratisch en is deze macht niet precies constant met snelheid. Dat doet niets af aan het feit dat je de wrijvingskracht niet mag toepassen op afzonderlijke snelheidscomponenten en dat is wat jij beweerde. Ik wilde je je vergissing zo eenvoudig mogelijk laten zien, zonder complicaties die het onderliggende principe niet veranderen.
[..]

Hoe kun je beweren iets van aerodynamica te weten als je deze uitspraak hebt gedaan:
[..]

[..]

Ik denk niet dat je dit zelf gelooft. :)
Ja hoi. Ik ben natuurkundige (voor de duidelijkheid: in de natuurkunde doen we niet anders dan dit soort shit bedenken en oplossen), en ik denk dat je uit je nek kletst. De wrijvingskracht is in de verticale richting afhankelijk van de snelheid in de verticale richting. In de horizontale richting is de wrijvingskracht afhankelijk van de snelheid in de horizontale richting. Zie je welk patroon zich daar ontwikkelt? Hoe dan ook: of die luchtwrijving lineair of kwadratisch of op welke andere manier dan ook werkt, hangt af van de snelheid in de richting waarin je de beweging bekijkt.

Kort gezegd: meestal geldt dat voor hoge snelheden de luchtwrijving ongeveer kwadratisch van de snelheid afhangt en voor lage snelheden lineair. Het kan dus best zijn dat de luchtwrijving voor de verticale beweging relatief gezien een stuk lager is dan die voor de horizontale richting.

Uit je verhaaltje hierboven blijkt trouwens dat je niet zo veel begrijpt van hoe krachten werken. Volgens jou kan het niet zo zijn dat de totale wrijvingskrachtvector een andere richting heeft dan de (instantane) snelheid van de kogel. Kan je uitleggen waarom dat zo zou moeten zijn? Als de wrijvingskracht voor de verticale richting namelijk anders afhangt van de snelheid dan in de horizontale richting (en geloof me, dat doet 'ie...) is de conclusie die je zou moeten trekken namelijk precies dat: de wrijvingskracht is niet per sé antiparallel aan de bewegingsrichting.

Ik ben trouwens heel erg benieuwd waarom je dit soort uitspraken denkt te kunnen doen, want je geeft er niet bepaald blijk van dat je überhaupt begrijpt hoe de wiskunde achter dit soort redenaties werkt.

edit:

Als toevoeging nog: als je je verveelt kun je natuurlijk ook de hele boel steeds een stukje roteren, zodat je op elk tijdstip alleen te maken hebt met een horizontale snelheid (vergelijk het met een camera die aan je kogel vastzit ofzo) en dan de "totale" wrijving uitrekenen, waar je zo'n fan van lijkt te zijn. Dat mag natuurlijk, afgezien van het feit dat het gruwelijke wiskunde oplevert waar niemand op zit te wachten. Dan ga je zien dat nu de zwaartekracht niet meer recht naar beneden wijst (sterker nog, voor elk tijdstip t wijst 'ie in een iets andere richting). Afgezien van het rekenwerk, waar zelfs de theoretici hier voor zouden bedanken, zou je dan vervolgens precies dezelfde krachtenverdeling gaan vinden en precies dezelfde kogelbaan.

[ Bericht 5% gewijzigd door JackRetard op 04-11-2010 18:57:59 (extra inspiratie) ]
superpietdonderdag 4 november 2010 @ 19:25
verticaal valt sneller dan horizontaal

verticaal krijg je zuiging aan de bovenkant van de kogel die lucht aanzuigt van beneden de kogel. Hierdoor krijg je een neerwaartse druk (verticale aanzuiging). bij horizontaal is er een zijdelinge aanzuiging van de lucht, die zwakker is dan de verticale aanzuiging. immers de rechte component van een schuine vector is zwakker dan een rechte vector.

Verder horizontaal op t=0 zijn er altijd milliseconden waarin de kogel in de buis zit. Oftewel er is altijd vertraging van de horizontale kogel.
scalefactordonderdag 4 november 2010 @ 19:37
quote:
Op donderdag 4 november 2010 18:49 schreef JackRetard het volgende:

[..]



Ja hoi. Ik ben natuurkundige
Hoi. Dit begin zet me aan het denken. Waarom de noodzaak dit te melden als je argumenten voldoende inhoud hebben?

quote:
(voor de duidelijkheid: in de natuurkunde doen we niet anders dan dit soort shit bedenken en oplossen), en ik denk dat je uit je nek kletst.
Poeh, waarom zo onvriendelijk? Nogmaals, inhoud maakt meer indruk. En laten we het gezellig houden hier.

quote:
De wrijvingskracht is in de verticale richting afhankelijk van de snelheid in de verticale richting. In de horizontale richting is de wrijvingskracht afhankelijk van de snelheid in de horizontale richting. Zie je welk patroon zich daar ontwikkelt?
Klopt, maar niet exclusief afhankelijk van. Zie m'n voorbeeld hierboven.

quote:
Hoe dan ook: of die luchtwrijving lineair of kwadratisch of op welke andere manier dan ook werkt, hangt af van de snelheid in de richting waarin je de beweging bekijkt.

Kort gezegd: meestal geldt dat voor hoge snelheden de luchtwrijving ongeveer kwadratisch van de snelheid afhangt en voor lage snelheden lineair. Het kan dus best zijn dat de luchtwrijving voor de verticale beweging relatief gezien een stuk lager is dan die voor de horizontale richting.
Eens. Dat gaf ik hierboven ook al aan.

quote:
Uit je verhaaltje hierboven blijkt trouwens dat je niet zo veel begrijpt van hoe krachten werken. Volgens jou kan het niet zo zijn dat de totale wrijvingskrachtvector een andere richting heeft dan de (instantane) snelheid van de kogel. Kan je uitleggen waarom dat zo zou moeten zijn?

Als de wrijvingskracht voor de verticale richting namelijk anders afhangt van de snelheid dan in de horizontale richting (en geloof me, dat doet 'ie...) is de conclusie die je zou moeten trekken namelijk precies dat: de wrijvingskracht is niet per sé antiparallel aan de bewegingsrichting.
Symmetrie. Voor een bolvormige kogel (of een cilindrische symmetrie met de symmetrie-as in de bewegingsrichting) met een snelheid zijn er maar 2 voorkeursrichtingen: in de richting van de snelheid of precies de tegengestelde richting. De wrijvingskracht staat dan dus in de tegengestelde richting want het alternatief is absurd. Het is niet mogelijk dat hij bijv. 5 graden afwijkt hiervan, want welke kant zou dat dan op moeten zijn?
Voor een afwijkende kogelvorm heb je gelijk. Maar in mijn simpele voorbeelden hierboven wilde ik enkel aantonen hoe men om dient te gaan met componenten. De complexe totale oplossing gaat te ver voor dat doeleinde.

quote:
Ik ben trouwens heel erg benieuwd waarom je dit soort uitspraken denkt te kunnen doen, want je geeft er niet bepaald blijk van dat je überhaupt begrijpt hoe de wiskunde achter dit soort redenaties werkt.
Dat is nu al de tweede keer dat je zegt dat ik iets niet begrijp. :) Zelfs in het geval dat dit zo zou zijn, behandel je je studenten of stagiares ook zo bot eke keer dat ze iets verkeerds doen of zeggen, in plaats van rustig uitleggen hoe het zit? Je pedagogische vaardigheden laten te wensen over.

quote:
edit:

Als toevoeging nog: als je je verveelt kun je natuurlijk ook de hele boel steeds een stukje roteren, zodat je op elk tijdstip alleen te maken hebt met een horizontale snelheid (vergelijk het met een camera die aan je kogel vastzit ofzo) en dan de "totale" wrijving uitrekenen, waar je zo'n fan van lijkt te zijn. Dat mag natuurlijk, afgezien van het feit dat het gruwelijke wiskunde oplevert waar niemand op zit te wachten. Dan ga je zien dat nu de zwaartekracht niet meer recht naar beneden wijst (sterker nog, voor elk tijdstip t wijst 'ie in een iets andere richting). Afgezien van het rekenwerk, waar zelfs de theoretici hier voor zouden bedanken, zou je dan vervolgens precies dezelfde krachtenverdeling gaan vinden en precies dezelfde kogelbaan.
Goed punt, het assenstelsel in de bewegingsrichting kiezen kan een hoop vergissingen wegnemen omtrent componenten en totale krachten en snelheden.
JackRetarddonderdag 4 november 2010 @ 20:21
quote:
De wrijvingskracht staat dan dus in de tegengestelde richting want het alternatief is absurd. Het is niet mogelijk dat hij bijv. 5 graden afwijkt hiervan, want welke kant zou dat dan op moeten zijn?
Nogmaals: waarom is dat absurd?

En ja, ik behandel mijn studenten inderdaad op deze manier, als ze dingen beweren die direct in strijd zijn met principes die al heel lang geleden uitgebreid zijn getest, zonder daar welke rechtvaardiging dan ook voor te geven. Mijn punt is simpel: het idee dat je een vector mag ontbinden in componenten en die afzonderlijk kunt behandelen geeft in alle relevante (niet-relativistische en niet op de schaal van atomen) gevallen resultaten die perfect overeenstemmen met experimenten. Ik wil graag van je horen waarom je denkt dat dit principe, dat nog nooit niet gewerkt heeft (wederom, voor relevante vraagstukken, waar die vallende kogel er één van is) niet op zou gaan. Welk experiment heb jij (of iemand anders) gedaan waaruit blijkt dat als je de vectoren in loodrechte componenten ontbindt, je een verkeerde voorspelling gaat doen?

Hoe ga je trouwens berekenen wat de totale kracht op die kogel is? Want als je een wrijvingskracht uitrekent die antiparallel aan je bewegingsrichting is, krijg je te maken met een zwaartekracht die onder een hoek met je bewegingsrichting staat. Hoe bepaal je wat de snelheid wordt, zonder de krachten te ontbinden in een component parallel aan die zwaartekracht en een component loodrecht daarop?

[ Bericht 14% gewijzigd door JackRetard op 04-11-2010 20:35:25 (misschien moet ik geen trollen voeren, maarja...) ]
scalefactordonderdag 4 november 2010 @ 22:15
Zie post #65.

Je denkt dus dat de totale wrijvingskracht niet noodzakelijk antiparallel hoeft te staan aan de bewegingsrichting.
(N.B. voel je vrij om andere machten te kiezen dan de 2 in het voorbeeld in de wrijvingskracht-snelheid relatie, zolang het maar niet 1 is in alle richtingen)

Stel als alternatief kies je de x-as in de bewegingsrichting. Dan is er slechts 1 snelheidscomponent. Bereken je de wrijvingskracht hierop, staat die opeens wel antiparallel aan de bewegingsrichting.

Hopelijk ben je met me eens dat de laatste juist is. En dat kun je direct inzien via een symmetrie argument. Als ie 5 graden naar rechts zou staan, waarom dan niet 5 graden naar links, als er niets is dat beide richtingen onderscheidt? (De zwaartekracht niet, want die beinvloedt de wrijving niet.)
JackRetardvrijdag 5 november 2010 @ 00:02
Ja. En dan verandert vervolgens de richting van je snelheid (en dus ook de richting van je wrijvingskracht), omdat de zwaartekracht een kracht op je kogel uitoefent (de kracht waardoor 'ie een paraboolbaan krijgt, iets dat je trouwens fantastisch kunt verklaren als je de snelheid ontbindt in een x- en y-component). En dan roteer je je assenstelsel of whatever je van plan was en doe je je truukje nog een keer.

En jij beweert nu dat als jij op die manier de baan van de kogel zou berekenen, dus een functie geeft, x(t), die me voor elk tijdstip t vertelt waar die kogel is op een of ander assenstelsel, dat een andere baan zou zijn dan als iemand het uitrekent die de snelheden ontbindt in loodrechte componenten? Ik denk dat dat niet zo is. Technisch gezien komt het vinden van die functie x(t) neer op het oplossen van de (niet-lineaire) differentiaalvergelijking mx''(t) = mg - qx'(t)^2, waar q één of andere coëfficiënt voor de wrijving is (het is laat, misschien vergeet ik hier iets, maar volgens mij is dat het). De x'jes zijn vetgedrukt omdat het vectoren zijn. In het makkelijke geval, waarin je je assenstelsel netjes stil laat staan, wijst de vector die de richting en grootte van de zwaartekrachtsversnelling voorstelt altijd loodrecht naar beneden. Hoe je die vergelijking oplost is een verhaal op zich, je vindt het hier, je kunt ook netjes zien hoe het ontbinden in componenten gebruikt wordt. Daar rekenen ze voor één van de assen uit wat de snelheid gaat zijn (waar je vervolgens weer de plaats uit kunt berekenen). Dan kan je het voor je x-as kwadratisch bepalen en voor je y-as lineair als je dat wilt. Hoe dan ook, je kunt die functie vinden en vervolgens beschrijven hoe de baan van de kogel eruit gaat zien. Daarna kun je de kogel schieten en kijken of je voorspelling klopt.

Kan jij me iets soortgelijks laten zien? Dus één of ander voorschrift dat me voor elk willekeurige tijdstip vanaf het afschieten van die kogel vertelt waar in de wereld die kogel is, zonder gebruik te maken van het feit dat je een vector kunt ontbinden in loodrechte (niet eens noodzakelijk, zolang ze maar niet in dezelfde richting wijzen) componenten.

[ Bericht 5% gewijzigd door JackRetard op 05-11-2010 00:08:29 ]
JackRetardvrijdag 5 november 2010 @ 00:29
Ik realiseer me net dat eigenlijk ook het kwadraat in die vergelijking, en de voorfactor q van t afhankelijk zijn (als de snelheid afneemt verandert ook het soort verband dat de luchtwrijving beschrijft). Maargoed, dat maakt niet uit, aangezien die kogel toch de grond raakt voor 'ie significant is afgeremd.
scalefactorvrijdag 5 november 2010 @ 00:52
Volgens mij komt onze hele discussie neer op het volgende. Voor lineaire drag geldt dit, zoals ook staat in de pagina die je linkt (a = alpha):

F = - a v

Maar hoe zit het voor wrijving die kwadratisch met de snelheid gaat? Ik neem aan:

F = - b |v|v

waar |v|=v de absolute waarde van de snelheidsvector. In dat geval staat de wrijvingskracht antiparallel aan de snelheid zoals ik heel de tijd eis. Klopt dat volgens jou?

Wat niet juist is volgens mij zijn deze vergelijkingen voor de componenten:

F_{x} = - b v_{x}^{2}
F_{y} = - b v_{y}^{2}

Want hier staat F niet antiparallel met v. Dat onderscheid is precies wat ik wilde maken in post #65.
Mijn standpunt is dus: een niet-lineaire wrijvingskracht mag niet worden toegepast op snelheidscomponenten. Klopt dát volgens jou?

Overigens behandelt de pagina die je linkt een strict verticale val met bovendien een wrijvingskracht die lineair is met de snelheid zodat dat niet helemaal van toepassing is hier.

Het is nergens mijn bedoeling geweest de hele baan uit te rekenen (dus inclusief zwaartekracht en toekomstige tijdstippen), alleen jij bent zo ambitieus hier. ;) Ik ben het geheel met je eens dat het handig is de vectoren in componenten te ontbinden in het algemeen.
Haushofervrijdag 5 november 2010 @ 09:35
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 20:21 schreef JackRetard het volgende:

[..]

Nogmaals: waarom is dat absurd?

En ja, ik behandel mijn studenten inderdaad op deze manier, als ze dingen beweren die direct in strijd zijn met principes die al heel lang geleden uitgebreid zijn getest, zonder daar welke rechtvaardiging dan ook voor te geven. Mijn punt is simpel: het idee dat je een vector mag ontbinden in componenten en die afzonderlijk kunt behandelen geeft in alle relevante (niet-relativistische en niet op de schaal van atomen) gevallen resultaten die perfect overeenstemmen met experimenten.
Ook relativistisch en quantummechanisch geldt dit natuurlijk; ook daar heb je te maken met vectorruimten. Dat je een vector altijd lineair mag ontbinden in een basis is lineaire algebra, geen fysica.
Pietverdrietvrijdag 5 november 2010 @ 10:03
Houden alle tegelijk roepers er rekening mee dat de aarde een bol is?
Als ze tegelijk zouden vallen was ruimtevaart onmogelijk, omdat er dan geen ontsnappingssnelheid zou zijn. Ruimtevaart is mogelijk omdat het object net zo snel valt en vooruitgaat als de aardkromming. Hoe sneller de kogel, hoe later hij valt. Als het projectiel sneller is zodat de valsnelheid lager is dan de aardkromming, dus de kromming van de val plus snelheid geringer is dan de aardkromming kan het projectiel ontsnappen, de aardomloopbaan verlaten en naar de maan, mars etc vertrekken.

[ Bericht 78% gewijzigd door Pietverdriet op 05-11-2010 10:12:08 ]
scalefactorvrijdag 5 november 2010 @ 11:38
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 10:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Houden alle tegelijk roepers er rekening mee dat de aarde een bol is?
Als ze tegelijk zouden vallen was ruimtevaart onmogelijk, omdat er dan geen ontsnappingssnelheid zou zijn. Ruimtevaart is mogelijk omdat het object net zo snel valt en vooruitgaat als de aardkromming. Hoe sneller de kogel, hoe later hij valt. Als het projectiel sneller is zodat de valsnelheid lager is dan de aardkromming, dus de kromming van de val plus snelheid geringer is dan de aardkromming kan het projectiel ontsnappen, de aardomloopbaan verlaten en naar de maan, mars etc vertrekken.
De kromming van de aarde laten we buiten beschouwing op verzoek van de OP.
Pietverdrietvrijdag 5 november 2010 @ 11:43
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 11:38 schreef scalefactor het volgende:

[..]

De kromming van de aarde laten we buiten beschouwing op verzoek van de OP.
:D

Lijkt me nu juist essentieel, maar goed, wat TS wil, dan vallen ze natuurlijk even snel, euh, dan vallen ze tegelijkertijd op de grond.
WalterSobchakvrijdag 5 november 2010 @ 12:09
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 00:52 schreef scalefactor het volgende:
Volgens mij komt onze hele discussie neer op het volgende. Voor lineaire drag geldt dit, zoals ook staat in de pagina die je linkt (a = alpha):

F = - a v

Maar hoe zit het voor wrijving die kwadratisch met de snelheid gaat? Ik neem aan:

F = - b |v|v

waar |v|=v de absolute waarde van de snelheidsvector. In dat geval staat de wrijvingskracht antiparallel aan de snelheid zoals ik heel de tijd eis. Klopt dat volgens jou?

Wat niet juist is volgens mij zijn deze vergelijkingen voor de componenten:

F_{x} = - b v_{x}^{2}
F_{y} = - b v_{y}^{2}

Want hier staat F niet antiparallel met v. Dat onderscheid is precies wat ik wilde maken in post #65.
Mijn standpunt is dus: een niet-lineaire wrijvingskracht mag niet worden toegepast op snelheidscomponenten. Klopt dát volgens jou?

Overigens behandelt de pagina die je linkt een strict verticale val met bovendien een wrijvingskracht die lineair is met de snelheid zodat dat niet helemaal van toepassing is hier.

Het is nergens mijn bedoeling geweest de hele baan uit te rekenen (dus inclusief zwaartekracht en toekomstige tijdstippen), alleen jij bent zo ambitieus hier. ;) Ik ben het geheel met je eens dat het handig is de vectoren in componenten te ontbinden in het algemeen.
Ik vind het dapper hoe geduldig je blijft uitleggen. Jammer dat beta's soms slecht lezen, want je kan toch bijna niet anders dan jouw verhaal onderschrijven.
speknekvrijdag 5 november 2010 @ 13:50
Als Mythbusters volgens mij iets laat zien is dat de afgeschoten kogel weldegelijk later landt. Waarschijnlijk houden ze het op een toelaatbare errormarge, en daar valt ook wel wat voor te zeggen. Je weet natuurlijk niet of de terugslag de kogel een lichte opwaardse zwiep geeft.. Aan de andere kant, de 120 meter die het elektrische signaal af moet leggen nadat de trekker is overgehaald voordat de kogel aan de andere kant van de kamer losgelaten wordt zal ook tijd kosten.

Iemand hier noemde al het voorbeeld van de frisbee, en de draaiing die de frisbee langer in de lucht houdt. Als je nu de loop van een pistool bekijkt:

After.jpg

(je kent het ook wel van James Bond), die spiraalvorm zit daar niet voor niets, maar om de kogel een spin te geven zodat hij minder zwabbert en langer in de lucht blijft.

Als hij theoretisch recht vooruit gaat, zou het wellicht kloppen, maar dan moet je de vraag ook theoretisch houden en het niet gaan testen.
#ANONIEMvrijdag 5 november 2010 @ 13:56
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 13:50 schreef speknek het volgende:
Iemand hier noemde al het voorbeeld van de frisbee, en de draaiing die de frisbee langer in de lucht houdt. Als je nu de loop van een pistool bekijkt:

[ afbeelding ]

(je kent het ook wel van James Bond), die spiraalvorm zit daar niet voor niets, maar om de kogel een spin te geven zodat hij minder zwabbert en langer in de lucht blijft.

Als hij theoretisch recht vooruit gaat, zou het wellicht kloppen, maar dan moet je de vraag ook theoretisch houden en het niet gaan testen.
Die draaiing zorgt voor een gyroscopisch effect. Bij een frisbee is dat nodig zodat 'ie horizontaal blijft, waardoor de opwaartse component van de luchtwrijving zo groot mogelijk blijft.

Bij een kogel zorgt het er misschien voor dat de punt netjes recht naar voren blijft, maar verder helpt het niks bij het overwinnen van de zwaartekracht.
speknekvrijdag 5 november 2010 @ 13:58
Nouja een kogel is natuurlijk ook niet rond, misschien hebben geweerfabrikanten de spiraalvorm een minuscule afwijking gegeven zodat de inclinatie van de kogel iets omhoog staat en ze meer lift vangen. Ik bedoelde meer dat de praktijk hier niet direct overeen hoeft te komen met de theorie.

bulletspeed.jpg
JackRetardvrijdag 5 november 2010 @ 18:17
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 09:35 schreef Haushofer het volgende:

[..]


Ook relativistisch en quantummechanisch geldt dit natuurlijk; ook daar heb je te maken met vectorruimten. Dat je een vector altijd lineair mag ontbinden in een basis is lineaire algebra, geen fysica.
Ik was wat onduidelijk geloof ik, het ging me bij die kwalificatie om welke gevallen relevant waren, niet in welke gevallen die ontbinding misgaat. Wat ik bedoelde is dat we het hier over klassieke mechanica hebben en dat uit experimenten gebleken is dat ontbinden in componenten daar al jaren prima werkt.

@WalterSobchak:

Kan jij dan uitleggen waarom het niet zou mogen dat je wrijvingskracht niet antiparallel is aan je bewegingsrichting? Dat ontgaat me echt volledig. Scalefactor blijft dat maar zeggen, maar een rechtvaardiging heb ik er tot nu toe niet voor gezien. Zoals ik al eerder zei, je kunt je coördinaten zo kiezen dat je de wrijving altijd antiparallel aan de snelheid van de kogel uitrekent, maar dan krijg je een roterend assenstelsel en een zwaartekracht die van richting verandert. Het enige verschil met je coördinaten gewoon "standaard" kiezen is dat je er in het standaardgeval rekening mee moet houden dat je wrijvingskracht inderdaad niet antiparallel aan de kogelbaan staat, maar dat levert wiskundig gezien denk ik een stuk minder ellende op dan de andere manier. Het antwoord dat je gaat krijgen is in ieder geval identiek. Mocht dat niet zo zijn, dan is er één van deze dingen aan de hand:

1. De wiskunde is inconsistent
2. Klassieke mechanica is inconsistent of niet van toepassing
3. Je hebt iets fout gedaan

Ik denk dat ik niet echt hoef uit te leggen waarom 1 en 2 hoogstwaarschijnlijk niet waar zijn. Dan blijft 3 over. Dat betekent dat óf mensen die het via ontbinden in componenten uitrekenen (AKA bijna iedereen) het verkeerd doen (en niet alleen in dit geval: als het hier niet werkt zouden er meer situaties zijn waarin het niet werkt, toch?) óf het punt dat ontbinden in componenten niet mag is verkeerd.

Nogmaals, tot nu toe heb ik nog geen enkele rechtvaardiging gezien voor de uitspraak dat die wrijvingskracht antiparallel aan de kogelbaan moet zijn.

@scalefactor:

quote:
Overigens behandelt de pagina die je linkt een strict verticale val met bovendien een wrijvingskracht die lineair is met de snelheid zodat dat niet helemaal van toepassing is hier.

Het is nergens mijn bedoeling geweest de hele baan uit te rekenen (dus inclusief zwaartekracht en toekomstige tijdstippen), alleen jij bent zo ambitieus hier. ;) Ik ben het geheel met je eens dat het handig is de vectoren in componenten te ontbinden in het algemeen.
Onderaan de pagina behandelen ze het niet-lineaire geval. Dat ze alleen de z-component uitrekenen maakt natuurlijk niet uit, want je kunt hetzelfde doen voor de andere 2 en dan heb je alsnog je antwoord.

Wat betreft die laatste opmerking: het hele punt van de klassieke mechanica is die banen uitrekenen. Dat doe je onder andere door oplossingen per coördinaat te vinden. Dat is niet alleen handig, maar noodzakelijk. Wat jij aan het doen bent is verkeerd interpreteren wat klassieke mechanica over wrijving te zeggen heeft en vervolgens uit die verkeerde interpretatie de conclusie trekken dat de klassieke mechanica niet klopt.

Het doet me een beetje denken aan het altijd terugkomende "Maar als ik nou een ruimteschip met 0,6c naar rechts laat vliegen en een andere met 0,6c naar links, dan zien ze toch een snelheidsverschil van 1,2c? Dus je kunt wel harder dan het licht! OMGWTFBBQ de relativiteitstheorie is onzin!"
scalefactorvrijdag 5 november 2010 @ 23:49
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 18:17 schreef JackRetard het volgende:

@WalterSobchak:

Kan jij dan uitleggen waarom het niet zou mogen dat je wrijvingskracht niet antiparallel is aan je bewegingsrichting? Dat ontgaat me echt volledig. Scalefactor blijft dat maar zeggen, maar een rechtvaardiging heb ik er tot nu toe niet voor gezien.
Zie de stukken van mijn post #76 die je uit je quote ervan hebt verwijderd.

We kunnen het ook omkeren:

Geef jij eens een getallenvoorbeeld voor een bolvormige kogel zodanig dat de wrijvingskracht niet antiparallel aan de bewegingsrichting staat. Dus geef een waarde voor de horizontale en de vertikale component van de snelheid van deze kogel. Twee getalletjes.
scalefactorvrijdag 5 november 2010 @ 23:52
quote:
Op vrijdag 5 november 2010 12:09 schreef WalterSobchak het volgende:

[..]

Ik vind het dapper hoe geduldig je blijft uitleggen. Jammer dat beta's soms slecht lezen, want je kan toch bijna niet anders dan jouw verhaal onderschrijven.
Bedankt, maar uiteindelijk is het het waard denk ik. :) Ik ben het met je eens dat het grootste deel van de onenigheid een gevolg is van miscommunicatie.
JackRetardzaterdag 6 november 2010 @ 02:04
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 23:49 schreef scalefactor het volgende:

[..]

Zie de stukken van mijn post #76 die je uit je quote ervan hebt verwijderd.

We kunnen het ook omkeren:

Geef jij eens een getallenvoorbeeld voor een bolvormige kogel zodanig dat de wrijvingskracht niet antiparallel aan de bewegingsrichting staat. Dus geef een waarde voor de horizontale en de vertikale component van de snelheid van deze kogel. Twee getalletjes.
Dat wil ik best doen als ik er even de tijd voor heb, maar ik vraag me wel af wat dat bijdraagt aan de discussie. Ga jij dan dat getal bekijken en zeggen "dat getal is verkeerd"? Het lijkt me dat we hier een hypothese willen testen ("je mag als je luchtwrijving wilt meenemen in je bewegingsvergelijking niet ontbinden in loodrechte vectorcomponenten"). De enige manier om dat te doen is allebei iets uitrekenen en kijken wie het dichtst bij de experimenteel vastgestelde waarde komt.

Ik heb je trouwens al een aantal keer gevraagd waarom een wrijvingskracht niet een andere richting mag hebben dan precies tegengesteld aan de richting van de kogel. Tot nu toe heb je die vraag kunstig in een soort cirkelvorm beantwoord. Om je maar eens te citeren uit de post waarin je volgens jou het antwoord geeft:

quote:
Wat niet juist is volgens mij zijn deze vergelijkingen voor de componenten:

F_{x} = - b v_{x}^{2}
F_{y} = - b v_{y}^{2}

Want hier staat F niet antiparallel met v.
Samengevat: "dit is niet juist want F is niet antiparallel aan v."

Waar. Komt. Die. "Want". Vandaan?
Noinzaterdag 6 november 2010 @ 03:48
Mensen mensen toch zeg.

Ten eerste: Mythbusters is een leuke show, maar het is meer vermaak dan wetenschap.
Als ik jullie was zou ik op een tentamen nooit het argument van 'maar bij Mythbusters was het wel zo' gebruiken.

Ten tweede: De Aarde is een bol dus je kunt nooit horizontaal schieten..
Maar goed, laten we die variabele even uit de vergelijking halen want het maakt voor het juiste antwoord niets uit.

Ten derde: de afgeschoten kogel komt een fractie later op de grond.
Door de voorwaardse beweging van de kogel wordt lucht weggedrukt van de punt van de kogel.
De luchtdruk rond de afgeschoten kogel is ietsje hoger dan de luchtdruk rond de losgelaten kogel.
Deze extra dikke lucht (als je het zo wil noemen) zorgt er voor dat de afgeschoten kogel iiiietsje trager valt. En ja: het [i]verschil[/s] in luchtdruk boven en onder de beide kogels zou theoretisch gezien hetzelfde moeten zijn. Het gaat dus puur om de 'extra lucht' die wordt verplaatst door de vooruitgang van de kogel.

En nou hup allemaal terug naar school.
__Saviour__zaterdag 6 november 2010 @ 10:36
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 november 2010 13:50 schreef speknek het volgende:

(je kent het ook wel van James Bond),
Ik herkende echt dus nooit wat dat was he. Dacht altijd dat het een camerabeeld was ofzo.
scalefactorzaterdag 6 november 2010 @ 12:10
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 02:04 schreef JackRetard het volgende:

[..]



Dat wil ik best doen als ik er even de tijd voor heb, maar ik vraag me wel af wat dat bijdraagt aan de discussie. Ga jij dan dat getal bekijken en zeggen "dat getal is verkeerd"? Het lijkt me dat we hier een hypothese willen testen ("je mag als je luchtwrijving wilt meenemen in je bewegingsvergelijking niet ontbinden in loodrechte vectorcomponenten"). De enige manier om dat te doen is allebei iets uitrekenen en kijken wie het dichtst bij de experimenteel vastgestelde waarde komt.

Ik heb je trouwens al een aantal keer gevraagd waarom een wrijvingskracht niet een andere richting mag hebben dan precies tegengesteld aan de richting van de kogel. Tot nu toe heb je die vraag kunstig in een soort cirkelvorm beantwoord. Om je maar eens te citeren uit de post waarin je volgens jou het antwoord geeft:


Kort samengevat: geen getallenvoorbeeld. :)

quote:
Samengevat: "dit is niet juist want F is niet antiparallel aan v."

Waar. Komt. Die. "Want". Vandaan?
bron
quote:
Drag forces act in a direction opposite to the oncoming flow velocity
#ANONIEMzaterdag 6 november 2010 @ 12:35
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 02:04 schreef JackRetard het volgende:

[..]

Samengevat: "dit is niet juist want F is niet antiparallel aan v."

Waar. Komt. Die. "Want". Vandaan?
De ontbinding is i.i.g. fout.

Als
v = vx + vy = ax+by (met x en y als basisvectoren)
F = -b * |v| * v

Dan
Fx = -b * |v| * vx = -b * wortel(a2+b2) * ax
Fy = -b * |v| * vy = -b * wortel(a2+b2) * by

En dat is iets heel anders dan
Fx = -b * vx2 = -b * a2x (fout)
Fy = -b * vy2 = -b * b2y (fout)

Edit: En als ik dit nou goed interpreteer, dan wil dit zeggen dat als de kwadratische formule van toepassing is, een grote horizontale snelheidscomponent óók zorgt voor een grotere verticale component van de luchtwrijving (bij gelijke verticale snelheidscomponent). En dat op grond hiervan de kogel die met het pistool wordt afgeschoten dus later op de grond zou moeten komen. Verrek! :o

Edit2: Vergeef me dat ik 'b' dubbel heb gebruikt :')

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2010 12:53:42 ]
Westerlingzaterdag 6 november 2010 @ 12:37
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 12:10 schreef scalefactor het volgende:

[..]

Kort samengevat: geen getallenvoorbeeld. :)
[..]

bron
[..]

Dat laatste moge duidelijk zijn. De drag staat inderdaad altijd tegengesteld aan de snelheid. Drag is echter maar 1 component van de aerodynamische kracht. De andere is lift. De vraag is hoe groot die is. En in geval van een niet roterende ronde kogel is die nul, wegens symmetrie.
scalefactorzaterdag 6 november 2010 @ 13:48
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 12:35 schreef Igen het volgende:

[..]


De ontbinding is i.i.g. fout.

Als
v = vx + vy = ax+by (met x en y als basisvectoren)
Deze notatie is een beetje verwarrend. Met v bedoel je hier de vector v neem ik aan, niet de absolute waarde ervan? En x en y zijn eenheidsvectoren?

quote:
F = -b * |v| * v

Dan
Fx = -b * |v| * vx = -b * wortel(a2+b2) * ax
Fy = -b * |v| * vy = -b * wortel(a2+b2) * by

En dat is iets heel anders dan
Fx = -b * vx2 = -b * a2x (fout)
Fy = -b * vy2 = -b * b2y (fout)
Helemaal mee eens.

quote:
Edit: En als ik dit nou goed interpreteer, dan wil dit zeggen dat als de kwadratische formule van toepassing is, een grote horizontale snelheidscomponent óók zorgt voor een grotere verticale component van de luchtwrijving (bij gelijke verticale snelheidscomponent). En dat op grond hiervan de kogel die met het pistool wordt afgeschoten dus later op de grond zou moeten komen. Verrek! :o
Yep. :) Maar had je die conclusie niet al getrokken in jouw post #50 op basis van mijn post #45? Hoe dan ook, dit is iets wat sommigen zich niet realiseren getuige de posts hier en het beantwoordt de vraag van de OP. Bij lineaire wrijving is het niet zo.

quote:
Edit2: Vergeef me dat ik 'b' dubbel heb gebruikt :')
Het is duidelijk hoe je het bedoelt. ;)

[ Bericht 3% gewijzigd door scalefactor op 06-11-2010 13:56:26 ]
scalefactorzaterdag 6 november 2010 @ 13:49
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 12:37 schreef Westerling het volgende:

[..]



Dat laatste moge duidelijk zijn. De drag staat inderdaad altijd tegengesteld aan de snelheid. Drag is echter maar 1 component van de aerodynamische kracht. De andere is lift. De vraag is hoe groot die is. En in geval van een niet roterende ronde kogel is die nul, wegens symmetrie.
Inderdaad, bedankt.
#ANONIEMzaterdag 6 november 2010 @ 14:14
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 13:48 schreef scalefactor het volgende:

[..]

Deze notatie is een beetje verwarrend. Met v bedoel je hier de vector v neem ik aan, niet de absolute waarde ervan? En x en y zijn eenheidsvectoren?
Ja precies.

quote:
[..]

Yep. :) Maar had je die conclusie niet al getrokken in jouw post #50 op basis van mijn post #45? Hoe dan ook, dit is iets wat sommigen zich niet realiseren getuige de posts hier en het beantwoordt de vraag van de OP. Bij lineaire wrijving is het niet zo.
Post #50 was ik niet hoor. :)

Maar ik ben blij dat ik het nu ook heb begrepen. Ik blijf het on-intuïtief vinden, maar ja, dat is mijn probleem. :P Het wordt er i.i.g. niet minder waar van.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-11-2010 14:16:11 ]
JackRetardzaterdag 6 november 2010 @ 15:20
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 12:35 schreef Igen het volgende:

[..]

De ontbinding is i.i.g. fout.

Als
v = vx + vy = ax+by (met x en y als basisvectoren)
F = -b * |v| * v

Dan
Fx = -b * |v| * vx = -b * wortel(a2+b2) * ax
Fy = -b * |v| * vy = -b * wortel(a2+b2) * by

En dat is iets heel anders dan
Fx = -b * vx2 = -b * a2x (fout)
Fy = -b * vy2 = -b * b2y (fout)

Edit: En als ik dit nou goed interpreteer, dan wil dit zeggen dat als de kwadratische formule van toepassing is, een grote horizontale snelheidscomponent óók zorgt voor een grotere verticale component van de luchtwrijving (bij gelijke verticale snelheidscomponent). En dat op grond hiervan de kogel die met het pistool wordt afgeschoten dus later op de grond zou moeten komen. Verrek! :o

Edit2: Vergeef me dat ik 'b' dubbel heb gebruikt :')
Daar ben ik het wel mee eens, maar dat neemt nog steeds niet weg dat je die vector dus in z'n componenten splitst en daarmee verder rekent. Volgens scalefactor mag dat niet.
Westerlingzaterdag 6 november 2010 @ 15:31
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 15:20 schreef JackRetard het volgende:

[..]



Daar ben ik het wel mee eens, maar dat neemt nog steeds niet weg dat je die vector dus in z'n componenten splitst en daarmee verder rekent. Volgens scalefactor mag dat niet.
Als je gewoon de methode van scalefactor falsificeert, zijn we van dat hele componentengezeur af.
scalefactorzaterdag 6 november 2010 @ 17:03
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 15:20 schreef JackRetard het volgende:

[..]



Daar ben ik het wel mee eens, maar dat neemt nog steeds niet weg dat je die vector dus in z'n componenten splitst en daarmee verder rekent. Volgens scalefactor mag dat niet.
Nu komen we tot de kern van je vergissing: je hebt m'n posts niet goed gelezen (zoals al door iemand anders opgemerkt). Ik heb namelijk nergens gezegd dat je vectoren niet mag splitsen in componenten. (wel zo? quote graag).
Ik heb vanaf m'n eerste post alleen gezegd dat het verkeerd is F = - b v2 toe te passen op elke snelheidscomponent afzonderlijk en nu geef je eindelijk toe het daarmee eens te zijn, met dank aan Igen's post.
scalefactorzaterdag 6 november 2010 @ 17:06
quote:
Op zaterdag 6 november 2010 14:14 schreef Igen het volgende:


Post #50 was ik niet hoor. :)
Sorry! Ik dacht dat post #92 door Westerling was geschreven (die had dus post #50 gemaakt),niet goed gekeken! :(