abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87986731
AMSTERDAM - De Nederlandse cultuur is het best te omschrijven als vrouwelijk, die van de Verenigde Staten is in beginsel eerder mannelijk.

Dat concludeert hoogleraar Sociale Psychologie Kees van den Bos van de Universiteit Utrecht in een artikel dat deze maand verschijnt in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Journal of Personality and Social Psychology.

Volgens de studie van Van den Bos zijn Amerikanen veel competitiever ingesteld dan Nederlanders. Dat is typisch een mannelijk trekje, aldus de hoogleraar. De vrouwelijke kant van Nederlanders uit zich juist in betrokkenheid. Ook als een ander minder competent is dan zijzelf, gunnen Nederlanders die persoon een kans. Met zijn onderzoek wilde de hoogleraar aantonen dat westerse culturen onderling meer verschillen dan vaak wordt gedacht.

Nederlanders blijken wel te kunnen worden verleid tot meer mannelijk gedrag. Daartoe moeten zij, in tegenstelling tot Amerikanen, dan wel worden geprikkeld. Zo liet Van den Bos Nederlandse proefpersonen een vragenlijst invullen. Toen hij hen vertelde dat zij na afloop zouden worden beoordeeld, bleek dat hen competitiever te maken. Omgekeerd bleken Amerikanen met de juiste prikkeling ook in staat hun vrouwelijke kant te tonen

Bron: Telegraaf

Nou, dan liever verwijfd!
Amrikanen zijn een patriottisch volk.
Ze denken dat de hele wereldbol Amerika is, vraag maar eens aan een Amerikaan waar Nederland ligt, Daarnaast kunnen wij verschillende talen, en wat hun, alleen Engels..

[ Bericht 0% gewijzigd door Frutsel op 27-10-2010 09:19:29 (niet onnodig provoceren aub) ]
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:23:46 #2
310327 L-ascorbinezuur
Procrastination Guru.
pi_87986928
Amerika met Nederland vergelijken. :')
Hey, learn to take a compliment.
[i]Thanks. [/i]
pi_87987007
Wat is dit nou weer voor dom onderzoek wonen er in Nederland zoveel tokkies dan (aka Amerikanen)
pi_87987008

Haai
pi_87987102
Echte Nederlandse mannen zijn IMO wel pussy's Marokkanen klappen hun en ze doen niks terug.
Jah Rastafari Pride
Haile Selassie (23 juli 1892 – 27 augustus 1975)
Jah Bless! 400Years, 400Years.
http://www.theconsoleplace.co.uk/
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:27:41 #6
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_87987120
Amerikanen zijn Neanderthalers. Veroveraars uit Europa die nog angstig en met veel geschreeuw met hun speren zwaaien.

Europeanen zijn veel verder maar worden door hun eigen nakomelingen uitgescholden.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_87987262
Wat heeft jouw tekst in hemelsnaam met het gequotte onderzoek te maken?

Ik ben het er wel mee eens dat de Nederlandse samenleving behoorlijk op vrouwen(eigenschappen) is toegspitst. Maar onze cultuur als in onze manier van communiceren is juist erg mannelijk: duidelijk, simpelen zoveel mogelijk expliciet in plaats van impliciet.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:32:16 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_87987337
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 17:30 schreef Westerling het volgende:

Ik ben het er wel mee eens dat de Nederlandse samenleving behoorlijk op vrouwen(eigenschappen) is toegspitst. Maar onze cultuur als in onze manier van communiceren is juist erg mannelijk: duidelijk, simpelen zoveel mogelijk expliciet in plaats van impliciet.
Eens hiermee. Het is juist heel Amerikaans om overdreven prettig en sociaal te doen tot op het punt dat het voor de meeste Nederlanders niet meer geloofwaardig aanvoelt.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_87987875
dit is volgens mij geen nieuws?

het lijkt trouwens ook wel gebaseerd op de dimensies die Geert Hofstede gebruikt op culturen te typeren.

Zo is japan erg mannelijk ingesteld en groepsgeorienteerd, en NL vrouwelijk en erg individualistisch.
Het vrouwelijke aspect slaat op het feit dat er binnen een cultuur oog is voor zorgzaamheid voor de zwakkeren of mensen die 'anders' zijn.

Wanneer je scandinavische landen vergelijkt met Nederland zal je zien dat ze ongeveer hetzelfde zijn als NL

In mijn optiek is het juist erg positief dat nederland een 'vrouwelijke' cultuur heeft. Een machocultuur heeft niemand wat aan. Kenmerken van een 'mannelijke' cultuur zijn het willen laten zien van persoonlijk succes. hoe groot je huis, auto is etc.

een vrouwelijke cultuur betekent dus niet dat het een land zwakkere cultuur heeft.
pi_87987885
Niets anders dan Hofstede's culturele dimensies, goed zo Telegraaf, u bent jaren te laat.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:51:50 #11
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_87988192
Mannelijk/vrouwelijk zou ik liever winnaars/verliezers noemen.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 17:54:02 #12
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_87988280
quote:
Amrikanen zijn een dom, vet, patriottisch volk.
Ze denken dat de hele wereldbol Amerika is, vraag maar eens aan een Amerikaan waar Nederland ligt, Daarnaast kunnen wij verschillende talen, en wat hun, alleen Engels..
En dat verliezen uit zich dan weer in afgunst. De reden dat wij Engels spreken is ook alleen maar omdat de Amerikanen de baas zijn.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:02:24 #13
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_87988644
Klagen over de taal in de vs en dan zelf geen fatsoenlijk nederlands kunnen :')

[ Bericht 26% gewijzigd door Frutsel op 27-10-2010 09:22:10 ]
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 18:07:25 #14
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_87988824
Oud nieuws....
Intelligent, but fucked up.
pi_87989869
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 17:19 schreef WhateverWhatever het volgende:
AMSTERDAM - De Nederlandse cultuur is het best te omschrijven als vrouwelijk, die van de Verenigde Staten is in beginsel eerder mannelijk.

Dat concludeert hoogleraar Sociale Psychologie Kees van den Bos van de Universiteit Utrecht in een artikel dat deze maand verschijnt in het Amerikaanse wetenschappelijke tijdschrift Journal of Personality and Social Psychology.

Volgens de studie van Van den Bos zijn Amerikanen veel competitiever ingesteld dan Nederlanders. Dat is typisch een mannelijk trekje, aldus de hoogleraar. De vrouwelijke kant van Nederlanders uit zich juist in betrokkenheid. Ook als een ander minder competent is dan zijzelf, gunnen Nederlanders die persoon een kans. Met zijn onderzoek wilde de hoogleraar aantonen dat westerse culturen onderling meer verschillen dan vaak wordt gedacht.

Nederlanders blijken wel te kunnen worden verleid tot meer mannelijk gedrag. Daartoe moeten zij, in tegenstelling tot Amerikanen, dan wel worden geprikkeld. Zo liet Van den Bos Nederlandse proefpersonen een vragenlijst invullen. Toen hij hen vertelde dat zij na afloop zouden worden beoordeeld, bleek dat hen competitiever te maken. Omgekeerd bleken Amerikanen met de juiste prikkeling ook in staat hun vrouwelijke kant te tonen

Ze denken dat de hele wereldbol Amerika is, vraag maar eens aan een Amerikaan waar Nederland ligt
Alsof jij Pennsylvania kunt aanwijzen op een kaart. Gezien je generalisaties ben je zelf ontzettend dom.

quote:
, Daarnaast kunnen wij verschillende talen, en wat hun, alleen Engels..
&

"opleiding: MBO"

_O-

I rest my case :')
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 19:56:20 #16
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_87994151

Zie hier, een echte stoere kerel.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 20:54:29 #17
pi_87996792
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 17:30 schreef Westerling het volgende:

Dat "mannelijke" is gewoon primitief immigrantengedrag. Als immigrant moet je je een plaats veroveren in de nieuwe wereld, daar heb je een stoere mentaliteit voor nodig. Net als sommige minderheden in NL die zichzelf veel mannelijker vinden dan de kaasjes. Net als NL-ers die in de jaren '50 naar Australië/New Zealand emigreerden nu nog delfts blauw aan de muur en racistische taal in hun mond hebben.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:14:18 #18
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_87997749
Wat een seksistisch gelul zeg, bah. Dit soort ''onderzoekers'' heb ik echt een broertje dood aan.
pi_87997950
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 17:19 schreef WhateverWhatever het volgende:

Dus in plaats van aan te tonen dat de hoogleraar (een nederlander tevens) fout zit met zijn conclusie, begin je ruim 310 miljoen mensen te beledigen. :')

Oh ja, suck on this:

"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
-Albert Einstein
pi_87997976
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 21:18 schreef Observer86 het volgende:

[..]

Dus in plaats van aan te tonen dat de hoogleraar (een nederlander tevens) fout zit met zijn conclusie, begin je ruim 310 miljoen mensen te beledigen. :')
Lekker vrouwelijk toch?
Gewoon de bitch uithangen.
Zaterdag 17 juli 15:05
KoosVogels: "Ik trek me erop af, nou goed? Domme spleetoog."
Af gaan op uiterlijk en een user-icon....
Faal van de eeuw.
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 21:20:31 #21
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_87998057
quote:
En dat verliezen uit zich dan weer in afgunst. De reden dat wij Engels spreken is ook alleen maar omdat de Amerikanen de baas zijn.
Ik weet niet in wat voor alternatief universum jij leeft, maar Europa en de USA zijn nog altijd gelijkwaardige bondgenoten, vrienden.

Persoonlijk vind ik Nederland een veel prettiger leefomgeving dan welke staat in de USA dan ook, ik zou echt niet willen ruilen met ze.
pi_87998148
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 21:20 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Ik weet niet in wat voor alternatief universum jij leeft, maar Europa en de USA zijn nog altijd gelijkwaardige bondgenoten, vrienden.

Persoonlijk vind ik Nederland een veel prettiger leefomgeving dan welke staat in de USA dan ook, ik zou echt niet willen ruilen met ze.
Welke staten ben je allemaal geweest?
pi_87998225
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 21:22 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Welke staten ben je allemaal geweest?
SBS-tour door Amerika
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former."
-Albert Einstein
pi_88002877
quote:
Op dinsdag 26 oktober 2010 20:54 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat "mannelijke" is gewoon primitief immigrantengedrag. Als immigrant moet je je een plaats veroveren in de nieuwe wereld, daar heb je een stoere mentaliteit voor nodig. Net als sommige minderheden in NL die zichzelf veel mannelijker vinden dan de kaasjes. Net als NL-ers die in de jaren '50 naar Australië/New Zealand emigreerden nu nog delfts blauw aan de muur en racistische taal in hun mond hebben.
Ten eerste is dit geen antwoord op mn vraag, maar dat maakt niet uit want ik stelde de vraag ook niet aan jou.

Maar als ik het dus goed begrijp gedragen Amerikanen zich mannelijker omdat hun voorouders immigranten waren?
  dinsdag 26 oktober 2010 @ 22:41:55 #25
pi_88003096
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 22:38 schreef Westerling het volgende:

Maar als ik het dus goed begrijp gedragen Amerikanen zich mannelijker omdat hun voorouders immigranten waren?
Yep
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')