quote:De eerste 16 weken krijgt zijn vrouw gewoon betaald ouderschapsverlof wat voor de rekening voor de werkgever is. Daarna wordt ouderschap omgezet in onbetaald ouderschapsverlof (voor de werkgever) maar kan je van de belastingdienst een compensatie krijgen. Dus idd die 24 uur van je werkgever en die dag onbetaald ouderschapsverlof (waar je van de BD een vergoeding voor krijgt)Op dinsdag 26 oktober 2010 08:34 schreef Stali het volgende:
Dus je vrouw gaat bevallen van een tweeling en de volgende dag meteen weer werken?
quote:Ah okay, ik begreep er al niets van. Dan is het inderdaad slim gevonden.Op dinsdag 26 oktober 2010 08:39 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
De eerste 16 weken krijgt zijn vrouw gewoon betaald ouderschapsverlof wat voor de rekening voor de werkgever is. Daarna wordt ouderschap omgezet in onbetaald ouderschapsverlof (voor de werkgever) maar kan je van de belastingdienst een compensatie krijgen. Dus idd die 24 uur van je werkgever en die dag onbetaald ouderschapsverlof (waar je van de BD een vergoeding voor krijgt)
quote:Ik ga ook mijn ouderschapsverlof opnemen waardoor ik nog maar 30 uur per week ga werken, die 8 uur dat ik minder ga werken wordt gedeeltelijk gecompenseerd door de belastingdienst. Netto ga ik er ongeveer 50 euro op achteruit terwijl ik wel 1 dag extra vrij per week heb. En na 2 jaar weer gewoon fulltime werkenOp dinsdag 26 oktober 2010 08:44 schreef Stali het volgende:
[..]
Ah okay, ik begreep er al niets van. Dan is het inderdaad slim gevonden.
quote:Wel tof dat er toch veel betere regelingen zijn gekomen voor vaders.Op dinsdag 26 oktober 2010 08:47 schreef admiraal_anaal het volgende:
[..]
Ik ga ook mijn ouderschapsverlof opnemen waardoor ik nog maar 30 uur per week ga werken, die 8 uur dat ik minder ga werken wordt gedeeltelijk gecompenseerd door de belastingdienst. Netto ga ik er ongeveer 50 euro op achteruit terwijl ik wel 1 dag extra vrij per week heb. En na 2 jaar weer gewoon fulltime werken
quote:Bron?Op dinsdag 26 oktober 2010 09:55 schreef amaranta het volgende:
Het addertje zit hem in dat het ouderschapsverlof berekend moet worden over het aantal uren dat ze van plan is te gaan werken na het zwangerschapsverlof/ouderschapsverlof.
quote:Die ¤ 3,99 is een nettotegemoetkoming, hierover hoef je dus geen belasting meer te betalen. Een en ander word bevestigd door de belastingdienst maar ze blijven vrij vaag als je telefonisch de casus aan ze voorlegt.Op dinsdag 26 oktober 2010 09:22 schreef MichelBtje het volgende:
Zo 1,2,3 zie ik bij de Belastingdienst alleen staan dat jullie als (toekomstig) ouder recht hebben op een ouderschapsverlofkorting.
Dit houdt in dat jullie per uur opgenomen ouderschapsverlof recht hebben op een fiscale korting (= bedrag aftrekken van je belastbaar inkomen) van ¤ 3,99 in 2009. Neem je 8 uur per week ouderschapsverlof op, dan komt dit neer op een bedrag van ¤ 138,32 per maand. Dit is geen netto uitkering, maar een verlaging op je belastbaar inkomen; over dit bedrag krijg je dus belasting terug. Als je het hoogste belastingtarief betaalt, kun je dus maandelijks ¤ 71,93 netto terug krijgen van de Belastingdienst. Dat maakt het net even wat minder interessant lijkt me...
Edit: ¤ 4,07 per uur in 2010, wat met 8 uur per week en 52% schaal leidt tot een netto bedrag van ¤ 73,37 per maand. Overigens wordt dit bij een tarief van 41,95% nog maar ¤ 59,19...
quote:Als dat zo is, dan vraag ik mij af waarom het op de website van de Belastingdienst kraakhelder wordt uitgelegd als zijnde een "Heffingskorting voor ouders met thuiswonende kinderen", oftewel een bedrag wat van het belastbaar inkomen mag worden afgetrokken.Op dinsdag 26 oktober 2010 10:06 schreef Pino-Helmond het volgende:
[..]
Die ¤ 3,99 is een nettotegemoetkoming, hierover hoef je dus geen belasting meer te betalen. Een en ander word bevestigd door de belastingdienst maar ze blijven vrij vaag als je telefonisch de casus aan ze voorlegt.
quote:Zoals ik de Belastingdienst interpreteer, wordt het inkomen van het belastbaar jaar vergeleken met het inkomen verdiend in het jaar voorafgaand aan het aanspraak maken op de ouderschapsverlofkorting. Ieder jaar zal er dus gekeken worden naar het verschil tussen het inkomen uit het lopende jaar en het inkomen uit het betreffende jaar voorafgaand aan de eerste ouderschapsverlofkorting,Op dinsdag 26 oktober 2010 09:52 schreef Jojogirl het volgende:
Maar er zit wel een addertje onder het gras, want je krijgt maximaal het inkomensverschil tussen 2 jaren terug. Dus bij 4 jaren verlof heb je de laatste jaren geen inkomensachteruitgang meer t.o.v het jaar ervoor waardoor je dus ook niets meer terugkrijgt.
quote:Volgens de belastingdienst maakt dit dus niet uit. Maar als gezegd weten ze het volgens mij zelf niet, althans niet de dame die ik gesproken heb.Op dinsdag 26 oktober 2010 09:56 schreef amaranta het volgende:
[..]
Als je het laat berekenen over 32 uur terwijl je er maar 24 gaat werken wel.
quote:Dat ben je ook niet.Op dinsdag 26 oktober 2010 10:09 schreef Pino-Helmond het volgende:
[..]
Volgens de belastingdienst maakt dit dus niet uit. Maar als gezegd weten ze het volgens mij zelf niet, althans niet de dame die ik gesproken heb.
Heb al volop gegoogeld maar er staat werkelijk nergens dat je verplicht bent om na afloop van het verlof weer fulltime te gaan werken.
quote:Bij mijn weten kijken ze dus gewoon naar het voorgaande jaar en niet naar het jaar voor het eerste verlof. Bij de aangifte over 2010 kijken ze dus naar het inkomensverschil tussen 2010 en 2009. Het jaar erna kijken ze dus naar 2011-2010 en niet meer naar 2009. Hierdoor is het dus alleen het eerste (en eventueel het tweede, afhankelijk van de startdatum van het verlof) jaar nog gunstig en vervalt het voordeel hierna.Op dinsdag 26 oktober 2010 10:08 schreef MichelBtje het volgende:
[..]
[..]
Zoals ik de Belastingdienst interpreteer, wordt het inkomen van het belastbaar jaar vergeleken met het inkomen verdiend in het jaar voorafgaand aan het aanspraak maken op de ouderschapsverlofkorting. Ieder jaar zal er dus gekeken worden naar het verschil tussen het inkomen uit het lopende jaar en het inkomen uit het betreffende jaar voorafgaand aan de eerste ouderschapsverlofkorting,
Maar goed, als ik hier de reacties lees is er blijkbaar veel ruimte voor verschillende interpretaties...
quote:Ja, dat maakt dus inderdaad uit, want dan geldt wel wat jij zegt over terugbetalen. maar bij onbetaald ouderschapsverlof is dat dus niet zo.Op dinsdag 26 oktober 2010 10:34 schreef amaranta het volgende:
Overigens krijg ik mijn ouderschapsverlof voor 55% doorbetaald. Dus misschien dat daar het verschil in zit.
quote:Hier het voorbeeld van de Belastingdienst bij de aangifte van 2009. Hieruit maak ik op dat er wordt gekeken naar het verschil tussen het inkomen uit het betreffende jaar, en het inkomen in het jaar voorafgaand aan het ingaan van het ouderschapsverlof...Voorbeeld
Is uw ouderschapsverlof in 2008 ingegaan? Dan is uw maximale ouderschapsverlofkorting: uw belastbaar loon over 2007 min uw belastbaar loon over 2009.
quote:Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2009? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting door uw belastbaar loon over 2009 af te trekken van uw belastbaar loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon.
quote:Ze is sowieso van plan om 24 uur te gaan werken ipv 32 uur. Of ze dan vakantieuren en/of reiskosten krijgt maakt weinig uit omdat je het sowieso niet krijgt bij een contract van 24 uur.Op dinsdag 26 oktober 2010 11:19 schreef belfis het volgende:
MichelBtje - je correctie tav je eerst gegeven informatie is juist. Het peiljaar is in deze situatie 2010. Ook voor de volgende jaren is 2010 het peiljaar, het maakt dus niet uit of er nog 2, 3 of 4 jaar volgen.
MichelBtje - De ouderschapsverlofkorting wordt niet van het belastbaar inkomen afgetrokken, maar van de te betalen belasting. Evenals trouwens alle andere kortingen. Maw: voor TS Pino-Helmond is de berekende korting ook echt de korting in euro's. Pino-Helmond: Je bent niet de eerste die het ouderschapsverlof over meerdere jaren uitsmeert. Mijn complimenten dat je er goed over hebt nagedacht en de goede conclusies hebt getrokken. Je berekening is m.i. ook geheel correct.
Wat in de beslissing nog wel mee te nemen is het volgende:
vakantie uren en reiskostenvergoeding woon/werkverkeer vinden niet plaats over de opgenomen uren. Wel loopt de pensioenopbouw gewoon door.
quote:Gratis advies met garantie? Misschien is er ook wel een loodgieter op het forum die gratis je afvoer kan ontstoppen...Op dinsdag 26 oktober 2010 12:05 schreef Pino-Helmond het volgende:
Ben benieuwd of er een belastingconsulent of iemand van een afdeling personeelszaken aanwezig is op het forum die met 100% zekerheid een antwoord kan geven.
quote:Zoals???Op dinsdag 26 oktober 2010 12:10 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Gratis advies met garantie? Misschien is er ook wel een loodgieter op het forum die gratis je afvoer kan ontstoppen...
Als je het echt zo zeker wilt weten lijkt het mij het handigst om gewoon iemand in te huren om dit uit te zoeken...
quote:Geloof niet dat je de strekking van mijn post helemaal begrepen hebt. Als je iets 100% zeker wilt weten dan moet je dat niet op een forum vragen waar waarschijnlijk meer dan 90% van de reacties (al dan niet express) de plank volkomen misslaan, maar dan leg je je vraag neer bij iemand die daar zijn werk van gemaakt heeft. Kost je dan wel wat, maar dan heb je wel zekerheid.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:16 schreef Pino-Helmond het volgende:
Zoals???
Veel meer doen als bij de rijksoverheid en de belastingdienst informeren kun je niet doen.
Maar toch bedankt voor je waardevolle reactie!
quote:Daar heb je ook gelijk in.Op dinsdag 26 oktober 2010 13:34 schreef bug_me_not2 het volgende:
[..]
Geloof niet dat je de strekking van mijn post helemaal begrepen hebt. Als je iets 100% zeker wilt weten dan moet je dat niet op een forum vragen waar waarschijnlijk meer dan 90% van de reacties (al dan niet express) de plank volkomen misslaan, maar dan leg je je vraag neer bij iemand die daar zijn werk van gemaakt heeft. Kost je dan wel wat, maar dan heb je wel zekerheid.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |