abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_95530259
Betrouwbare vent die Jansen :P

quote:
'Arabist Hans Jansen spreekt zichzelf tegen in proces-Wilders'
Pieter Sabel 15/04/11, 08:17

Van links naar rechts: islamdeskundige Hans Jansen, midden-oostenexpert Bertus Hendriks, advocaat Van Eijck en zijn cliënt rechter Tom Schalken. © REUTERS
Arabist Hans Jansen heeft in de rechtbank onder ede verklaringen gedaan die strijdig zijn met een verslag van de gebeurtenissen van zijn eigen hand.

In de rechtbank zei Jansen woensdag meermaals dat rechter Tom Schalken geprobeerd zou hebben hem te beïnvloeden. Schalken en Jansen waren beide bij een etentje aanwezig, drie dagen voordat Jansen door Geert Wilders en zijn advocaat Bram Moszkowicz werd gehoord over de islam, als getuige-deskundige. Het Openbaar Ministerie wilde Wilders aanvankelijk niet vervolgen, maar moest dat toch doen van de rechtbank. Tom Schalken was voorzitter van die rechtbank, en probeerde Hans Jansen er tijdens het etentje van te overtuigen dat het een juiste beslissing was van de rechtbank om de PVV-voorman toch te vervolgen op verdenking van het aanzetten tot haat en discriminatie.

Dat was althans de lezing van Jansen - die uiteindelijk zou leiden tot een succesvolle wraking van de rechtbank. Woensdag, bij de voortzetting van het proces, werd Jansen ondervraagd over het diner. Daarbij herhaalde hij dat Schalken heeft geprobeerd om hem te beïnvloeden. Dat zei hij ook tijdens het verhoor door de rechter-commissaris, volgens het programma Nieuwsuur. 'Een kettersproces', noemde Jansen de zaak tegen Wilders.

Niet nauwkeurig
Maar Dagblad De Pers schrijft vandaag dat Jansen dit eerder zelf heeft ontkend. In het boek De onzichtbare Ayatollah van Carel Brendel is een hoofdstuk opgenomen van de hand van Jansen. Dat hoofdstuk bevat het verslag van de gebeurtenissen tijdens het diner, zoals eerder verschenen op de website Hoeiboei, maar met een belangrijke toevoeging.

Volgens De Pers schrijft Jansen: 'Achteraf is het bovenstaande op een aantal plekken net niet nauwkeurig genoeg geformuleerd. Schalken heeft geprobeerd mij van de 'redelijkheid van zijn standpunt' te overtuigen, die woorden herinner ik me precies, maar hij heeft geen moment geprobeerd, of gezegd, dat ik mijn mening, dat het hier een ketterproces betrof, diende te herzien. Het ging hem er vooral om dat ik de intellectuele uitdaging van een en ander positief zou waarderen.'

Verhoor
Als het klopt wat in het boek staat, heeft Jansen dus meermaals verklaard dat Schalken hem wilde 'beïnvloeden', terwijl hij in werkelijkheid (wederom volgens Jansen) de arabist 'wilde overtuigen van de redelijkheid van zijn standpunt'.

Het proces tegen Geert Wilders gaat vandaag verder. Daarbij kan Jansen opnieuw worden verhoord.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_95530740
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:32 schreef du_ke het volgende:
Betrouwbare vent die Jansen :P

[..]

quote:
heeft Jansen dus meermaals verklaard dat Schalken hem wilde 'beïnvloeden', terwijl hij in werkelijkheid (wederom volgens Jansen) de arabist 'wilde overtuigen van de redelijkheid van zijn standpunt'.
Is dat niet hetzelfde? Ik vind het vreemd dat je een paar dagen voor een proces überhaupt met getuigen gaat afspreken om hem/haar te overtuigen van mijn gelijk. Of is dit normaal?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_95530861
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:48 schreef paddy het volgende:

[..]

[..]

Is dat niet hetzelfde? Ik vind het vreemd dat je een paar dagen voor een proces überhaupt met getuigen gaat afspreken om hem/haar te overtuigen van mijn gelijk. Of is dit normaal?
Er staat:
quote:
Volgens De Pers schrijft Jansen: 'Achteraf is het bovenstaande op een aantal plekken net niet nauwkeurig genoeg geformuleerd. Schalken heeft geprobeerd mij van de 'redelijkheid van zijn standpunt' te overtuigen, die woorden herinner ik me precies, maar hij heeft geen moment geprobeerd, of gezegd, dat ik mijn mening, dat het hier een ketterproces betrof, diende te herzien. Het ging hem er vooral om dat ik de intellectuele uitdaging van een en ander positief zou waarderen.'
Dat is toch net even wat anders hoor. Maar dat het een domme actie is geweest klopt natuurlijk gewoon.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_95531184
Tsja, die Jansen komt in de media sowieso al wat onbetrouwbaar over; het ligt er ook altijd dik bovenop dat hij meer een agenda heeft dan dat hij objectieve deskundige is. Het zou me allemaal weinig verbazen als hij dit grotendeels eigenlijk verzonnen heeft of aangedikt.
pi_95531543
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 09:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Er staat:

[..]

Dat is toch net even wat anders hoor. Maar dat het een domme actie is geweest klopt natuurlijk gewoon.
En dat heeft hij wel gezegd in de rechtbank? Ik ben te druk om het te volgen, maar snapte de drama niet zo.

Ik vind er namelijk geen verschil in zitten wanneer je getuigen gaat benaderen om te die overtuigen van je gelijk, of dat je het woord beïnvloeden gebruikt. Ik geloof dat daar namelijk niet echt verschil in zit.

Maar hij heeft dus in de rechtbank beweerd dat de ander wel wilde dat Jansen zijn mening zou moeten herzien?
quote:
, maar hij heeft geen moment geprobeerd, of gezegd, dat ik mijn mening, dat het hier een ketterproces betrof, diende te herzien. Het ging hem er vooral om dat ik de intellectuele uitdaging van een en ander positief zou waarderen.'
m.a.w Jansen heeft dus in de rechtszaal wel beweerd (letterlijk) dat hem is gevraagd zijn mening te herzien? Ik zie dat namelijk niet terug.
quote:
In de rechtbank zei Jansen woensdag meermaals dat rechter Tom Schalken geprobeerd zou hebben hem te beïnvloeden. Schalken en Jansen waren beide bij een etentje aanwezig, drie dagen voordat Jansen door Geert Wilders en zijn advocaat Bram Moszkowicz werd gehoord over de islam, als getuige-deskundige. Het Openbaar Ministerie wilde Wilders aanvankelijk niet vervolgen, maar moest dat toch doen van de rechtbank. Tom Schalken was voorzitter van die rechtbank, en probeerde Hans Jansen er tijdens het etentje van te overtuigen dat het een juiste beslissing was van de rechtbank om de PVV-voorman toch te vervolgen op verdenking van het aanzetten tot haat en discriminatie.

Dat was althans de lezing van Jansen -
Ik lees nergens terug dat Jansen beweerd heeft dat hem is gevraagd zijn standpunt te wijzigen. Maar heb misschien iets over het hoofd gelezen?Kan heel goed, want heb dat niet meegekregen :)

Ik vind alleen twee woorden met dezelfde betekenis zoals beïnvloeden/overtuigen. Wanneer ik iemand probeer te overtuigen van mijn gelijk, doe ik dat om degene mijn standpunt te laten delen, dus probeer ik te beïnvloeden.
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
pi_95531686
Voor de rest; eindelijk een topic voor lurkers qua wilderstopic. Bedankt voor de onderbouwde tegenargumenten tegen elkaar :)
pi_95531750
tvp
pi_95533961
Wat een wedstrijdje wie heeft de langste zeg.... :')
pi_95533963
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 10:10 schreef paddy het volgende:

[..]

En dat heeft hij wel gezegd in de rechtbank? Ik ben te druk om het te volgen, maar snapte de drama niet zo.

Ik vind er namelijk geen verschil in zitten wanneer je getuigen gaat benaderen om te die overtuigen van je gelijk, of dat je het woord beïnvloeden gebruikt. Ik geloof dat daar namelijk niet echt verschil in zit.

Maar hij heeft dus in de rechtbank beweerd dat de ander wel wilde dat Jansen zijn mening zou moeten herzien?

[..]

m.a.w Jansen heeft dus in de rechtszaal wel beweerd (letterlijk) dat hem is gevraagd zijn mening te herzien? Ik zie dat namelijk niet terug.

[..]

Ik lees nergens terug dat Jansen beweerd heeft dat hem is gevraagd zijn standpunt te wijzigen. Maar heb misschien iets over het hoofd gelezen?Kan heel goed, want heb dat niet meegekregen :)

Ik vind alleen twee woorden met dezelfde betekenis zoals beïnvloeden/overtuigen. Wanneer ik iemand probeer te overtuigen van mijn gelijk, doe ik dat om degene mijn standpunt te laten delen, dus probeer ik te beïnvloeden.
Als je iemand probeert te overtuigen van de redelijkheid van jouw standpunt probeer je iemand m.i. niet te overtuigen, maar wil je iemand in laten zien dat jouw standpunt óók legitiem is. Voorbeeld: ik vind dat ambtenaren hun geloofsovertuiging in principe niet moeten tonen (dus geen zichtbaar kruisteken of een hoofddoek), maar ik zie de redelijkheid van het standpunt dat het wel moet kunnen best in.

Het gaat dus meer om begrip hebben voor elkaar standpunt dan dat iemand wordt overgehaald zijn of haar standpunt te herzien.
  vrijdag 15 april 2011 @ 11:16:25 #135
40566 Ericr
Livewrong
pi_95534169
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 10:01 schreef Monidique het volgende:
Tsja, die Jansen komt in de media sowieso al wat onbetrouwbaar over; het ligt er ook altijd dik bovenop dat hij meer een agenda heeft dan dat hij objectieve deskundige is. Het zou me allemaal weinig verbazen als hij dit grotendeels eigenlijk verzonnen heeft of aangedikt.
Begrijp toch al niet dat hij constant als een Islam-deskundige wordt opgevoerd in de media. Die man verzint de verhalen waar je bij staat. Maar misschien is dat ook wel zijn aantrekkingskracht, bullshitters kunnen ver komen wat dat betreft.

Dat filmpje is al meerdere malen gepost maar geeft goed weer hoe inhoudsloos die Jansen is. Katholieke haatzaaier dat het is.
  vrijdag 15 april 2011 @ 11:30:02 #136
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_95534728
Je moet het te kennen geven, de autoritaire manier van pleiten van dhr. Moskowicz kan mij wel appreciëren.
Any man who can drive safely while kissing a pretty girl
is simply not giving the kiss the attention it deserves.
  vrijdag 15 april 2011 @ 11:31:56 #137
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_95534808
Maar de manier hoe dhr. Hendriks dit torpedeert kan ik wel waarderen.
pi_95535440
İk denk dat er niks getorpedeerd is de laatste dagen behalve dan de geloofwaardigheid van de rechterlijke macht. Het ingrijpen bij die vraag over waarom er nou plotseling gasten werden uitgenodigd en waarom dat toevallig allebei mensen waren die met het proces te maken had. Wat er ook gebeurd verder; deze imago schade blijft nog jaren doorwerken.
  vrijdag 15 april 2011 @ 11:47:57 #139
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_95535445
Vermakelijke discussie. Anyway, moet naar college, dus bij deze laat ik het voor wat het is en zie ik het wel in Pauw en Witteman.
  vrijdag 15 april 2011 @ 11:51:34 #140
51398 MisterJ.Lo
LL.M (Master of Laws).
pi_95535622
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 11:47 schreef HiZ het volgende:
İk denk dat er niks getorpedeerd is de laatste dagen behalve dan de geloofwaardigheid van de rechterlijke macht. Het ingrijpen bij die vraag over waarom er nou plotseling gasten werden uitgenodigd en waarom dat toevallig allebei mensen waren die met het proces te maken had. Wat er ook gebeurd verder; deze imago schade blijft nog jaren doorwerken.
Volgens mij begrijp jij het niet, de context en het tijdstip waarin dit gesteld is, is evident aan het gegeven waarin de vraagstellingen in het verhoor van de procureur gehouden worden. In dit geval dhr. Moskowicz. Dit staat los van jouw opinie over de rechterlijke macht en de geloofwaardigheid hiervan, wat ik eveneens als radicuul en voor eigen waarneming beschouw, waarin ik mij overigens totaal niet kan vinden in die onderstelling.
pi_95536102
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 11:16 schreef Ericr het volgende:

[..]

Begrijp toch al niet dat hij constant als een Islam-deskundige wordt opgevoerd in de media. Die man verzint de verhalen waar je bij staat. Maar misschien is dat ook wel zijn aantrekkingskracht, bullshitters kunnen ver komen wat dat betreft.

Dat filmpje is al meerdere malen gepost maar geeft goed weer hoe inhoudsloos die Jansen is. Katholieke haatzaaier dat het is.
Zo, wat een holle gek, die Jansen, :D!
pi_95536881
Die Moszkowicz heeft wel wat intimidatiepraktijken geleerd van zijn mafiamaatjes zie ik.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2011 @ 12:48:26 #143
43556 miss_dynastie
pi_95537870
Sinds het woord 'meineed' kan hij zich niets meer herinneren :+
pi_95537878
Wie is eigenlijk die rooie achter Moskie die elke keer in beeld is?
  Moderator vrijdag 15 april 2011 @ 12:49:08 #145
236264 crew  capricia
pi_95537900
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 11:51 schreef MisterJ.Lo het volgende:

[..]

Volgens mij begrijp jij het niet, de context en het tijdstip waarin dit gesteld is, is evident aan het gegeven waarin de vraagstellingen in het verhoor van de procureur gehouden worden. In dit geval dhr. Moskowicz. Dit staat los van jouw opinie over de rechterlijke macht en de geloofwaardigheid hiervan, wat ik eveneens als radicuul en voor eigen waarneming beschouw, waarin ik mij overigens totaal niet kan vinden in die onderstelling.
Niet lullig bedoelt. Maar misschien moet je je zinnen wat minder moeilijk maken. Want nu is het erg moeilijk leesbaar door rare zinsconstructies.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  vrijdag 15 april 2011 @ 12:50:58 #146
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_95537984
Als ik Bertus Hendriks zou zijn zou ik toch naar een andere wijnleverancier gaan uitzien. Dat bocht wat hij tijdens "Het Diner" ter tafel bracht heeft nogal wat gaten in z'n geheugen veroorzaakt. O-)

[ Bericht 0% gewijzigd door Pearlbitch op 15-04-2011 13:02:08 ]
To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
  vrijdag 15 april 2011 @ 12:51:33 #147
141378 Pearlbitch
Team Ashley. Snap je?
pi_95538008
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 12:24 schreef Weltschmerz het volgende:
Die Moszkowicz heeft wel wat intimidatiepraktijken geleerd van zijn mafiamaatjes zie ik.
Bram is eindbaas! ^O^
To be or not to be - Shakespeare
To be is to do - Sartre
To do is to be - Russell
Do be do be do - Sinatra
pi_95538222
Op welk punt zou Hendriks meineed hebben gepleegd?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  † In Memoriam † vrijdag 15 april 2011 @ 12:58:07 #149
43556 miss_dynastie
pi_95538259
Ik heb zo'n gevoel dat, indien het verzoek niet wordt toegekend, er weer een wrakingsverzoek komt :+
pi_95538507
quote:
1s.gif Op vrijdag 15 april 2011 12:57 schreef marcodej het volgende:
Op welk punt zou Hendriks meineed hebben gepleegd?
Volslagen uit de lucht gegrepen, puur voor de kop in de Telegraaf.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')