NOTE: Deze review is geschreven met de gedachte dat je deel 1 gezien hebt, heb je deze niet gezien lees dan niet verder!Vorig jaar verscheen er een verrassende film in de bioscoop, een film die een ongekende hit werd in de wereld. Een film waar mensen massaal een petitie voor tekenden om de film maar zo snel mogelijk in de lokale bioscoop te krijgen. Ook ik was een van de mensen de de film graag wilde zien. Door het ongekende succes van de film kon een vervolg natuurlijk niet lang uitblijven en al snel verschenen er trailers op het internet die meer over Paranormal Activity 2 lieten zien. Ook zaten er vele verborgen elementen in de trailer verstopt op de officiele website. Er zaten boodschappen verstopt in de film. Als je bijvoorbeeld vanaf 0:44 seconden de film trailer terug gaat spoelen zie je ineens een vrouw dansend om een kind heen, waarna vervolgens de website lijkt te crashen maar vervolgens krijg je allerlei foto's te zien van een baby. Ook is als je goed luistert de naam Hunter te horen, nieuwsgierig, probeer het maar uit -->
http://www.paranormalmovie.com/Na het zien van al deze trailers en footage wilde ik natuurlijk niets anders dan het vervolg zien op de hit van vorig jaar. Want de film eindigt met de dood van Micah, waarna de tekst verschijnt dat de huidige verblijfplaats van Katie onbekend is. De grote vraag waar we allemaal mee achter gelaten werden moest beantwoord worden, ik zou en moest weten wat er met Katie gebeurd is nadat ze bezeten was geworden van een demon. Hiervoor reisde ik dan ook woensdag 20 Oktober 2010 samen met Lieke af naar Den Haag voor de wereldwijde premiere van Paranormal Acitivy 2 om 00:00.
Deel 2 begint met een familie wat zojuist een baby gekregen heeft, baby met de naam Hunter. Dit gezin bestaat uit 4 personen, vader, moeder en twee kinderen waaronder een meisje van een jaar of 15 en Hunter, de pasgeboren baby. Vlak na de start van de film komt ineens Katie in beeld, en blijkt het gezin familie te zijn van de hoofdrolspelers uit deel 1, de twee vrouwen blijken namelijk zussen te zijn. Waar in het begin nog de gedachte gewekt wordt dat het allemaal na deel 1 afspeeld, omdat Katie een excuus verzint waarom Micah niet meekomt, blijkt even later dat het zich ongeveer 60 dagen voor de dood van Micah afspeelt, dit wordt duidelijk gemaakt nadat Micah ineens ook ten tonele verschijnt.
Een jaar na de geboorte van Hunter besluit het gezin een weekendje weg te gaan, bij terug komst blijkt het hele huis overhoop gehaald te zijn maar vreemd genoeg ontbreekt er niets waardevols. Vanaf dat moment begint de film pas echt. Er worden camera's in het huis geinstalleerd waarna alle kamers in beeld gebracht kunnen worden. Al gauw gebeuren er vreemde dingen, deuren die open en dicht gaan, geluiden en andere angstaanjagende dingen. Al gauw word deels de onderlinge band uitgewerkt tussen de zussen en wordt er iets dieper op het verleden ingegaan, de periode dat demon ook al aanwezig is. Al gauw neemt de demon de overhand en ineens zie je een shot uit deel 1, het begin van deel 1 dat Micah de camera gekocht heeft en zijn vrouw op staat te wachten terwijl deze aan komt rijden. Vanaf dan komt alles in een stroomversnelling en een dag na de dood van Micah is ineens Katie, terwijl ze nog bezeten is van de demon aanwezig in het huis van haar zus, en heeft ze maar een doel, Hunter.
De film heeft een zeer lange opbouw naar het einde toe. Dan ineens is er de dood van Micah en wordt het einde afgerond in nog geen 5 minuten tijd waarna er wederom een open einde is, want wederom verdwijnt Katie nog steeds bezeten door de Demon. Of dit betekend dat we volgend jaar een deel 3 mogen verwachten, mogelijk in 3D wie weet? Ik hoop het zelf niet, na het zien van deel 1, wat ik een werkelijk verrassend succes vond, vond ik deel 2 tegenvallen. Er werd de gehele film naar een climax toegewerkt maar dat bleek achteraf alleen maar een anticlimax teweeg te brengen. De film heeft enkele leuke schrik momenten, maar verder dan dat komt het helaas niet. Ook had het verhaal nu verder uitgediept mogen worden, over hoe de relatie tussen de twee zussen is, hoe het vroeger gegaan is met de demon en waar eigenlijk ineens de demon vandaan komt, zomaar vanuit het niets is hij er weer.
Bron:
http://blog.lubbertkramer.eu/reviews/paranormal-activity-2-een-anticlimax/