abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87768948
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:44 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Wij pissen in het water dat jullie drinken :)
Lijkt mij we wel uiterst vervelend om geen ABN te kunnen spreken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_87768985
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:38 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Religie leidt sowieso vaak tot ellende. Ik kies dan ook geen partij, ik ben overtuigd atheist :)
Onzin, religie versterkt sociale cohesie. Kruistochten worden allang niet meer gevoerd (en die waren het gevolg van religieuze misleiding door katholieke machtswellustelingen), alle recente internationale conflicten hebben geen religieuze grondslag etc. Het gaat pas mis wanneer men religieuze partijen formele macht verschaft, of wanneer men mensen verbiedt religieus te zijn.

Het anti-religie sentiment van de 21e eeuw komt op mij een beetje intolerant over.
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_87769002
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:44 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Wij pissen in het water dat jullie drinken :)
_O-
"When Jesus promised us the resurrection of the dead....I thought he had something a little different in mind."
pi_87769030
Allemaal waar dat geneuzel over de randstad, alleen: Friesland > Limburg.
pi_87769173
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:17 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Geïnstitutionaliseerd kindermisbruik is in ieder geval niet saai, sowieso jeeweettoch!

Wacht maar tot alles naar buiten komt over dat Protestantse instituut de scouting.
quote:
Los daarvan vind ik het protestantisme zeer interessant; vanwege de vele afscheidingen, de nadruk die gelegd wordt op eigen verantwoordelijkheid ten opzichte van god en de invloed van de protestantse ethiek op het kapitalistische systeem. Wat is er nu boeiend aan het katholicisme?
Welke spannende film is nou ooit gemaakt over het protestantisme? Denk je echt dat The Da Vinci Code, Angels & Demons, Boondock Saints, End of Days, Stigmata, enzovoorts net zo leuk waren geweest als ze rond de Nederlands hervormde kerk zouden afspelen?

Het protestantisme is saai omdat het alleen over de Bijbel gaat, de kerk heeft er nog bijna 2000 jaar mystiek, mythes en rituelen aan toegevoegd.
pi_87769186
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:45 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Lijkt mij we wel uiterst vervelend om geen ABN te kunnen spreken.
Zachte G *O*
pi_87769215
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:46 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Onzin, religie versterkt sociale cohesie. Kruistochten worden allang niet meer gevoerd (en die waren het gevolg van religieuze misleiding door katholieke machtswellustelingen), alle recente internationale conflicten hebben geen religieuze grondslag etc. Het gaat pas mis wanneer men religieuze partijen formele macht verschaft, of wanneer men mensen verbiedt religieus te zijn.

Het anti-religie sentiment van de 21e eeuw komt op mij een beetje intolerant over.
Vind je het heel erg als ik niet meedoe aan deze discussie. Ben niet in de stemming voor een fel religie-debat :)
pi_87769275
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:50 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Zachte G *O*
Te irritant. Kwam jouw volk vroeger steevast tegen tijdens mijn vakanties in Oostenrijk en Frankrijk. Twee weken lijden ;(
pi_87769352
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:41 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Oh hey, een limbabwer. Hoe is het daar? Hebben jullie al zoiets als stromend water en auto's? Of komt elke week de schillenboer nog langs?
Onze auto's kunnen zelfs rijden, ipv in de file staan.
pi_87769413
Ik denk trouwens dat ik morgen maar thuis blijf, ik voel me zwáár op mijn nummer gezet door de Trouw. Je kan toch niet meer van een mens verwachten dat 'ie, na zó'n mensonterende, schriftelijke pandoering, in staat is om te werken? Maar vlug, net als al mijn provinciegenoten, de bijstand in!
“[i]Waat ein waer, waat ein waer[/i]” zei Mien taege Bair en Bair neukdje Mien door ut banksjtil haer.
pi_87769427
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:52 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Te irritant. Kwam jouw volk vroeger steevast tegen tijdens mijn vakanties in Oostenrijk en Frankrijk. Twee weken lijden ;(
Jij gaat op vakantie naar twee zwaar Katholieke landen? Stiekem spreekt dat bourgondische je toch aan kennelijk...
pi_87769457
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:50 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Wacht maar tot alles naar buiten komt over dat Protestantse instituut de scouting.
[..]

Welke spannende film is nou ooit gemaakt over het protestantisme? Denk je echt dat The Da Vinci Code, Angels & Demons, Boondock Saints, End of Days, Stigmata, enzovoorts net zo leuk waren geweest als ze rond de Nederlands hervormde kerk zouden afspelen?

Het protestantisme is saai omdat het alleen over de Bijbel gaat, de kerk heeft er nog bijna 2000 jaar mystiek, mythes en rituelen aan toegevoegd.
Sorry, maar ik dacht dat een 'boekenwurm' meer geïnteresseerd was in intellectuele diepgang dan in platvloers vermaak. In dat geval kun je beter bij de katholieke kerk aankloppen inderdaad.

Volgens mij heeft scouting of padvinderij maar weinig met het protestantisme te maken (check wikipedia). Feit blijft dat de katholieke kerk kindermisbruik heeft geïnstitutionaliseerd door geen actie te ondernemen, hierover te zwijgen en door slachtoffers niet te erkennen.
pi_87769502
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:56 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Jij gaat op vakantie naar twee zwaar Katholieke landen? Stiekem spreekt dat bourgondische je toch aan kennelijk...
Dat had ik te danken aan mn ouders. Maar moet bekennen dat ik verzot ben op beide landen. Heb mij op de vorige pagina niet voor niets opgeworden als pleitbezorger van het katholicisme. In die zin dat het een mooie religie is (geheimen, architectuur, rituelen). De historie is alleen idioot smerig.
pi_87769515
quote:

[..]

Let op dat je niet je halve strot eruit rochelt bij het uitspreken van je "RRRRR". :)

Wel apart dat tijdens mij anderhalf jaar in groningen ik juist veel leuke opmerkingen kreeg over mijn "charmante" uitspraak.
pi_87769705
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:58 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Dat had ik te danken aan mn ouders. Maar moet bekennen dat ik verzot ben op beide landen. Heb mij op de vorige pagina niet voor niets opgeworden als pleitbezorger van het katholicisme. In die zin dat het een mooie religie is (geheimen, architectuur, rituelen). De historie is alleen idioot smerig.
Wat je 'mooi' noemt is nu juist de oorzaak van die smerige historie. Of denk je dat de beeldenstorm voor niets was?
pi_87769759
quote:

[..]

Zal wel een kwestie van smaak zijn, maar ik vind dat nog altijd beter dan ergens in een museum te staan en dan ineens het door merg en been gaande 'GRRRGRRRGGGGGaaaaf he pap!!' te horen.
pi_87769782
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:57 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Sorry, maar ik dacht dat een 'boekenwurm' meer geïnteresseerd was in intellectuele diepgang dan in platvloers vermaak. In dat geval kun je beter bij de katholieke kerk aankloppen inderdaad.

Ik ben niet religieus dus ik haal mijn intellectuele diepgang überhaupt niet uit geloof. En als ik dat wel zou doen, zou er binnen de RKK veel meer van te bestuderen zijn dan in de protestantse bewegingen, door -zoals ik al aangaf- de veel rijkere en breedere geschiedenis.
quote:
Volgens mij heeft scouting of padvinderij maar weinig met het protestantisme te maken (check wikipedia). Feit blijft dat de katholieke kerk kindermisbruik heeft geïnstitutionaliseerd door geen actie te ondernemen, hierover te zwijgen en door slachtoffers niet te erkennen.
Ik dacht altijd dat de Scouting een tegenhanger was van vergelijkbare Katholieke jeugdorganisaties.
pi_87769941
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 21:02 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Wat je 'mooi' noemt is nu juist de oorzaak van die smerige historie. Of denk je dat de beeldenstorm voor niets was?
Ik ben bekend met de inhoud van de geschiedenisboekjes, maar vel nu een oppervlakkig oordeel waarbij ik dus niet stil blijf staan bij alle misstanden die de Katholieke kerk heeft veroorzaakt. Ik walg van het katholicisme vanwege met name de inquisitie en de kruistochten (waar ik recent nog een interessant doch schokkende docu over heb gezien).
pi_87769974
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 21:03 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

Ik ben niet religieus dus ik haal mijn intellectuele diepgang überhaupt niet uit geloof. En als ik dat wel zou doen, zou er binnen de RKK veel meer van te bestuderen zijn dan in de protestantse bewegingen, door -zoals ik al aangaf- de veel rijkere en breedere geschiedenis.
Dit dus. En dat staat geheel los van de walgelijke daden van de kerk.
pi_87770064
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 20:58 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Let op dat je niet je halve strot eruit rochelt bij het uitspreken van je "RRRRR". :)

Wel apart dat tijdens mij anderhalf jaar in groningen ik juist veel leuke opmerkingen kreeg over mijn "charmante" uitspraak.
Ach, ieder zn ding :) Het is ook niet dat ik zuiderlingen verafschuw, maar mijn hartje gaat in ieder geval niet sneller kloppen van Brabant en Limburg. Ik woon precies in het midden van ons landje. Best place to be 8-)
pi_87770285
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 21:03 schreef Boekenwurm het volgende:

[..]

[..]

Ik dacht altijd dat de Scouting een tegenhanger was van vergelijkbare Katholieke jeugdorganisaties.
Het katholicisme heeft historie (en wat voor een, het is een op haat gefundeerd instituut dat de Islam doet blozen), pracht en praal enzovoort. Het protestantisme heeft echter meer religieuze diepgang. Daarnaast heeft de klassieke socioloog Weber zeer interessant geschreven (het boek is wel te krijgen ;) ) over de protestantse ethiek en de invloed daarvan op het ontstaan van het kapitalisme.
pi_87770362
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 21:13 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Het katholicisme heeft historie (en wat voor een, het is een op haat gefundeerd instituut dat de Islam doet blozen), pracht en praal enzovoort. Het protestantisme heeft echter meer religieuze diepgang. Daarnaast heeft de klassieke socioloog Weber zeer interessant geschreven (het boek is wel te krijgen ;) ) over de protestantse ethiek en de invloed daarvan op het ontstaan van het kapitalisme.
Een beetje protestant (katholiek net zo goed) verafschuwt natuurlijk het kapitalisme. Het staat haaks op alles wat Jezus zei en deed.
pi_87771466
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 21:15 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Een beetje protestant (katholiek net zo goed) verafschuwt natuurlijk het kapitalisme. Het staat haaks op alles wat Jezus zei en deed.
Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Naastenliefde past prima in een kapitalistisch systeem, net als religie. Jezus heeft ook nooit gepleit voor gelijkheid oid.

Het idee is heel kort dat de protestantse ethiek samengaat met systematische gedreven arbeid zonder het verdiende vermogen te besteden aan 'aardse' zaken, dit werd dus opnieuw geïnvesteerd. Leuke quote voor je van wikipeida:
"Bovendien konden arbeiders met het oog op hun religieuze plicht tot hard werken gemakkelijk uitgebuit worden".
pi_87771914
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 21:36 schreef Compatibel het volgende:

[..]

Dat is niet helemaal waar natuurlijk. Naastenliefde past prima in een kapitalistisch systeem, net als religie. Jezus heeft ook nooit gepleit voor gelijkheid oid.
Kapitalisme draait voornamelijk om het streven naar winst. Het is een systeem zonder mededogen. Wie geen geld heeft, valt buiten de boot. Dat staat toch haaks op de bewering van jezus dat het gemakkelijker is voor een kameel om door het oog van een naald te kruipen dan dat een rijke het Koninkrijk Gods binnengaat. ...

En de laatsten zullen de eersten zijn en de laatsten de eersten, was geloof ik ook van jezus.
pi_87771983
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 21:36 schreef Compatibel het volgende:

[..]

"Bovendien konden arbeiders met het oog op hun religieuze plicht tot hard werken gemakkelijk uitgebuit worden".
Zoals de fabrieksdirecteur zei tegen de bisschop; "Houden jullie ze dom, dan houden wij ze arm."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')