Topic kick na precies 1 jaar

quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 22:19 schreef ..-._---_-.- het volgende:[..]
En dan moet je bedenken dat het hier vaak gaat om langlopende financiële producten. Voor je het weet heb je een produkt met een fiscale looptijd van 15 jaar.
OK, lach me hier maar uit, maar ik heb een maand of 2 geleden eens zo'n gast op bezoek gehad, ook naar aanleiding van zo'n bel-miep. Ik dacht: ik laat me eens fijn voorlichten en koop helemaal niks van m. Wat info kan nooit kwaad, want ik snap tot nu toe helemaal niks van pensioenen. Het begon al goed toen ie aankwam:
PP_vertegenwoordiger: "Hoi, ik ben jopie, we hebben vanavond een afspraak, oh leuk, huis mooie buurt ja leuk hoor, lekker koffietje slurp. Ok terzake, wat kan ik voor jullie doen? "
Ik: "WTF, jullie hebben mij gebeld om je diensten aan te bieden, dus je zal dat zelf beter weten denk ik?"
Goeie binnenkomer
Hij heeft vervolgens heel mooi uitgerekend wat ik ongeveer voor pensioen tegemoet kan zien, en of ik daarmee tevreden kan zijn. Wordt uiteindelijk iets van 60% van mn middenloon ofzo, niet iets om me nu al zorgen over te maken dus.
Ik kan met mn huidige salaris al prima doen wat ik wil, we wonen in een lekker betaalbaar klein huisje, en er komen geen kinderen. Dus onze uitgaven gaan ook gewoon niet stijgen. nee, echt niet. En naar verwachting stijgen mn inkomsten de komende jaren alleen nog maar verder.
PP-pipo "Ja, maar je wilt toch wel een keer groter gaan wonen enzo"
Ik : waarom? Dit huis (of een volgend huis van gelijke afmetingen en kosten) is prima.
PP-pipo "Ja maar je wilt toch mooie reizen maken als je straks met pensioen bent, want ik zie al die foto's van jullie buitensportdingen, en bergbeklimmen enzo, en dat kost ook allemaal geld."
Ik "dat kost allemaal geen reet, want bergen zijn gratis en als ik straks 67 ben klim ik toch niet meer."
"OK, maar je wilt toch wel een extra spaarpotje opbouwen. Nou, productje afsluiten dan maar? "
Hij zat echt al met contract en pen klaar, een of andere mooie beleggingspolis ofzo.
Iets over mooie rendementen, dat ikzelf kon bepalen met welke maandelijkse inleg ik risicovol/risicovrij/etc wilde sparen, enz.
Voor een provisie van een half procent per jaar ofzo, schijntje uiteraard. En daarvoor hoefde je zelf geen tijd te spenderen aan de beste beleggingsfondsen uitpluizen, of al die risico's zelf lopen. Als je ooit hun bemoeienis zat was, kon je je "abonnement" zo stopzetten. (Vast wel een uitkoopboete bij uitstappen, maar goed)
Dat je uiteindelijk ergens richting de 7-8% van het te verwachten eindkapitaal rechtstreeks aan hun geeft, voor iets wat je met een beetje interesse en verdiepen zelf ook wel kan, vergeten we dan maar even. Dan kan ik net zo goed ergens bij een bank een goed spaardeposito openen.
Ik heb m uiteindelijk vriendelijk bedankt, dat we er nog even over nadenken, en inmiddels 3 maanden later hebben ze me nog niet gebeld om te informeren wat ik van het aanbod vond. Dus ik denk dat ie wel aanvoelde dat er bij ons niks te halen was, en buiten een hele dikke streep door onze naam heeft gezet.
Mijn foto's op Flickr![b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-