abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87719353
In mijn badkamertje zitten momenteel 2 lampen op een trekschakelaar. Ik wil dit gaan wijzigen naar 2 12 v spotjes op een dimmer en daarnaast een schakelaar voor de aan te leggen ventilatie.

Nu is het plafond nog niet afgewerkt, dat wilde ik nu gaan doen, maar vast even alle elektra aanleggen voor als ik de spotjes heb gevonden die ik wil. Nu schroefde ik de lampen af, en stak er gewoon een wit draadje door de gipsplaten heen, dat vererop ergens uit een lasdoos kwam. Dat kan toch niet goed zijn, he?
Nu wil ik dat meteen in orde maken en daarom een paar vraagjes. Ik lees dat spotjes via trafo op een wcd aangesloten moeten worden. Moet dat per se of kan ik op de plek waar nu de draadjes uit het gipsplafond steken een doos maken met daarin vd draad die ik dan later als ik de goeie spotjes heb gevonden direct met lasklemmen of -doppen op de trafo aansluit? De wcd, als ik die maak, zal namelijk later niet meer bereikbaar zijn, dus ik sluit liever de trafo op een bereikbare plek aan. (De "centraaldoos" zit niet erg centraal maar blijvend achter het plafond, heel handig, maar kan ik niet meer veel aan doen op het moment.)

Verder: ik wilde glaswol op het geheel leggen, dat kan geen kwaad ivm hitte van de spotjes/bedrading enzo he?

En: ik moet dus een schakelaar bij maken voor de ventilator. Ik ben alleen een beetje in de war met de draadjes. De ventilator moet dus los van de dimmer te schakelen zijn. Moet ik er dan een extra zwarte draad bij trekken vanaf de ventilator naar de schakelaar? Want als ik die van de dimmer af pak (ik neem tenminste aan dat er straks bij de dimmer een zwarte en bruine draad komt), dan is de ventilator uit als de dimmer uit is (toch?), en ik wil ze juist onafhankelijk kunnen schakelen. Zie ik dat goed?
De bruine draad in de schakelaar kan ik dan wel van de dimmer "af pakken", toch?
Daarnaast (naast de extra zwarte) moet er ook permanent een blauwe en bruine aan de dimmer vast zitten, die kan ik dan uit willekeurig welke doos (wsch. de centraaldoos) doortrekken...?

Ik kan helaas niet van die schema's tekenen, maar hoop dat het te begrijpen is...
  dinsdag 19 oktober 2010 @ 17:35:04 #2
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_87721004
Glaswol op zich kan tegen behoorlijk hoge temperaturen, maar meestal zit er een laag op (omdat je niet direct met de glasvezeltjes in contact wilt komen) die niet zo goed tegen hogere temperaturen kan. Ook gaan die lampjes sneller kapot als ze te heet worden.
pi_87721076
Ik snap niet veel van je verhaal maar i kheb mijn spotjes (220v) direct via centraaldoos naar een schakelaar gebracht.
Voor het glaswol heb ik kleine doosjes gemaakt met open boven en onderkant en precies daarin het spotje gezet. Dan weet je van te voren waar je wel en geen glaswol moet doen. Overigens is glaswol brandvertragend.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_87721607
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 16:55 schreef Beijtje het volgende:Nu schroefde ik de lampen af, en stak er gewoon een wit draadje door de gipsplaten heen, dat vererop ergens uit een lasdoos kwam. Dat kan toch niet goed zijn, he?
Beetje onduidelijk. Foto?

quote:
Nu wil ik dat meteen in orde maken en daarom een paar vraagjes. Ik lees dat spotjes via trafo op een wcd aangesloten moeten worden. Moet dat per se of kan ik op de plek waar nu de draadjes uit het gipsplafond steken een doos maken met daarin vd draad die ik dan later als ik de goeie spotjes heb gevonden direct met lasklemmen of -doppen op de trafo aansluit? De wcd, als ik die maak, zal namelijk later niet meer bereikbaar zijn, dus ik sluit liever de trafo op een bereikbare plek aan.
Dat is niet de juiste manier. Er bestaan kleine lasdoosjes, dat zou een oplossing kunnen zijn. Dan kan je vanaf de centraaldoos met een stuk kabel naar de lasdoos, en daar oplassen met de primaire kant van de 12V halogeen voeding. Dit lasdoosje is 43mm breed, dus dat past waarschijnlijk wel door de sparing van de lampjes:

quote:
Verder: ik wilde glaswol op het geheel leggen, dat kan geen kwaad ivm hitte van de spotjes/bedrading enzo he?
Ik zou rondom de spotjes toch wat ruimte houden zodat de warmte iig zich enigsinds kan verspreiden.

quote:
En: ik moet dus een schakelaar bij maken voor de ventilator. Ik ben alleen een beetje in de war met de draadjes. De ventilator moet dus los van de dimmer te schakelen zijn. Moet ik er dan een extra zwarte draad bij trekken vanaf de ventilator naar de schakelaar?
Jep. Er gaat een blauwe en geel-groene (vanaf een centraaldoos) plus een zwarte vanaf de schakelaar naar de ventilator.

quote:
Want als ik die van de dimmer af pak (ik neem tenminste aan dat er straks bij de dimmer een zwarte en bruine draad komt), dan is de ventilator uit als de dimmer uit is (toch?), en ik wil ze juist onafhankelijk kunnen schakelen. Zie ik dat goed?
Je zit goed :)

quote:
De bruine draad in de schakelaar kan ik dan wel van de dimmer "af pakken", toch?
Jep.

quote:
Daarnaast (naast de extra zwarte) moet er ook permanent een blauwe en bruine aan de dimmer vast zitten, die kan ik dan uit willekeurig welke doos (wsch. de centraaldoos) doortrekken...?
Er gaat alleen een bruine naar de dimmer, en een zwarte vanaf de dimmer naar de 12V trafo van de lampjes. Geen blauw dus.. de blauwe gaat direct naar de trafo en naar de ventilator.
Let er wel goed op dat je de juiste dimmer koopt voor de trafo (echt een "halogeen dimmer").
pi_87724372
Thx Jeffrey, daar kan ik wat mee!

Wel nog paar vraagjes... (Foto zal ik maken als het weer open ligt.

quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 17:51 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Dat is niet de juiste manier. Er bestaan kleine lasdoosjes, dat zou een oplossing kunnen zijn. Dan kan je vanaf de centraaldoos met een stuk kabel naar de lasdoos, en daar oplassen met de primaire kant van de 12V halogeen voeding. Dit lasdoosje is 43mm breed, dus dat past waarschijnlijk wel door de sparing van de lampjes:
Ik neem even aan dat je de trafo dan in zo'n doosje stopt? Maar je bedoelt dus wel rechtstreeks de trafo op de bedrading aansluiten, niet via wcd, he? (Ik weet niet wat "oplassen" is :@ )
Dan is dat wat ik wil... :Y

quote:
Ik zou rondom de spotjes toch wat ruimte houden zodat de warmte iig zich enigsinds kan verspreiden.
Ja was ik sowieso van plan.

quote:
Er gaat alleen een bruine naar de dimmer, en een zwarte vanaf de dimmer naar de 12V trafo van de lampjes. Geen blauw dus.. de blauwe gaat direct naar de trafo en naar de ventilator.
Ah ok.

En ik had al een dure dimmer ingecalculeerd ;)

Maar ik bedenk me opeens iets: ik moet dus twee lampjes na de trafo. Elk van die lichtpunten zit nu aan een eigen pvcbuis met draden. Dan moet ik dus zorgen dat de trafo vóór de doos komt waarin dat "gesplitst" wordt... Denk ik...Pff wat een gedoe, want die doos zit ook op een onbereikbare plek. Dan zou ik nooit meer bij de trafo kunnen. Moet ik dus alles opnieuw doen. Daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. (Edit: mijn plan was de badkamer pas over een jaar of 2, 3 aan te pakken en dan helemaal goed, wat wil zeggen een nieuw aanbouwtje, dus wil er nu niet te veel tijd in steken, want later gaat alles toch op de schop, maar wilde alleen "even" een ventilator en mooie dimbare spotjes ;( )
Het is ook allemaal zo krom aangelegd. Komt ook omdat het een oud huis is, eerst was het alleen een buitenplee zonder elektra en daar is een douche aangebouwd.

Ander vraagje dan: moet ik per se 12 volt spotjes gebruiken in mijn douche? (Edit: nu zit er immers ook geen trafo tussen.) Er is een "inloopdouche" met laag plafond, dus ik had berekend dat het IPx5 moest zijn, maar heb niet kunnen vinden of dat per se 12 v moet zijn. Anders kan ik namelijk gewoon 220 spotjes nemen en die met een gewone dimmer dimmen, heb ik trafo probleem ook weer opgelost.
pi_87725173
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 19:06 schreef Beijtje het volgende:Ik neem even aan dat je de trafo dan in zo'n doosje stopt? Maar je bedoelt dus wel rechtstreeks de trafo op de bedrading aansluiten, niet via wcd, he? (Ik weet niet wat "oplassen" is :@ )
Alleen de bedrading gaat in het lasdoosje. De trafo ligt gewoon naast. Je maakt dus vanaf de centraaldoos een kabel (of draad in buis) naar het lasdoosje, die aders/draden stop je in de lasdoos, en je knipt de stekker van de trafo er af, dat snoer strip je aan (zodat je de draden ziet), en dat stop je ook in de lasdoos.
Dan moet je dus die draden met elkaar verbinden ("lassen")... dat doe je met lasklemmen.

Aangezien je waarschijnlijk massieve (stug) en soepele draden aan elkaar wilt lassen moet je een speciale lasklem gebruiken hiervoor.. dit type:

Gewoon verkrijgbaar bij een bouwmarkt.

quote:
Maar ik bedenk me opeens iets: ik moet dus twee lampjes na de trafo. Elk van die lichtpunten zit nu aan een eigen pvcbuis met draden. Dan moet ik dus zorgen dat de trafo vóór de doos komt waarin dat "gesplitst" wordt...
Zo moeilijk is dat niet toch? :)
Je hoeft geen buis te gebruiken voor de kabels van de spotjes...
Dat 'splitten' gaat heel makkelijk, aangezien er halogeen trafotjes bestaan met meerdere uitgangen. De meeste halogeenspotjes hebben een stekkertje er aan zitten die weer daar in past.

quote:
Denk ik...Pff wat een gedoe, want die doos zit ook op een onbereikbare plek. Dan zou ik nooit meer bij de trafo kunnen. Moet ik dus alles opnieuw doen.
Nee, je kan gewoon bij de trafo, aangezien die dus los naast een spotje komt te liggen. Zo'n trafo is zo smal dat 'ie ook gewoon door het gat van een spotje past..
pi_87725935
Jeffrey, held, ik ga je vaker raadplegen! :D

quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 19:27 schreef _Jeffrey_ het volgende:
Alleen de bedrading gaat in het lasdoosje. De trafo ligt gewoon naast.
Ahaaa. Ik snap.

quote:
Zo moeilijk is dat niet toch? :)
Je hoeft geen buis te gebruiken voor de kabels van de spotjes...
Dat 'splitten' gaat heel makkelijk, aangezien er halogeen trafotjes bestaan met meerdere uitgangen. De meeste halogeenspotjes hebben een stekkertje er aan zitten die weer daar in past.
Mag dat allemaal gewoon los? Ik weet niet hoor, nu zit het ook allemaal in pvc buizen (de draden naar de twee lampen) en aangezien het nog door een stuk muur moet en tussen/onder/langs de glaswol enzo, omdat dan zonder buis te doen..? Vandaar ook mijn afkeer tegen een losse wcd daar neer leggen.
Waarom altijd zo opletten met alles wel in pvc buizen en alles netjes in lasdozen etc. en dan hierbij opeens gewoon alles los in je plafond gooien? (Maarja ik ben ook maar een leek he ;))
Bovendien blijft het dan dat de centraaldoos, waar de trafo op zou moeten, nu op een onbereikbare plek zit. Die moet ik dan alsnog verplaatsen om, als ik nu het plafond dicht maak, daar later de trafo met spotjes op aan te kunnen sluiten. En als ik die wil verplaatsen moet ik draden gaan trekken vanaf weet ik niet waar... :{ En draden trekken over lange afstanden met bochten er in is stom... :{

Maar goed, ik slaap er nog een nachtje over, even kijken wat ik ga doen.
In elk geval heel erg bedankt voor alle antwoorden! ^O^ :*
pi_87729323
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 19:45 schreef Beijtje het volgende:Mag dat allemaal gewoon los? Ik weet niet hoor, nu zit het ook allemaal in pvc buizen (de draden naar de twee lampen) en aangezien het nog door een stuk muur moet en tussen/onder/langs de glaswol enzo, omdat dan zonder buis te doen..? Vandaar ook mijn afkeer tegen een losse wcd daar neer leggen.
Als het 12V is mag je die draden gewoon log op het plafond leggen. De lampen die er nu zitten zijn 230V (toch?), dus die bedrading moet in buis.

quote:
Bovendien blijft het dan dat de centraaldoos, waar de trafo op zou moeten, nu op een onbereikbare plek zit. Die moet ik dan alsnog verplaatsen om, als ik nu het plafond dicht maak, daar later de trafo met spotjes op aan te kunnen sluiten.
Ik denk dat je mijn idee van het lasdooje niet snapt...
Het idee van het lasdooje is eigelijk het "verplaatsen" van de centraaldoos, zodat je de trafo gewoon aan kan sluiten, en eventueel kan vervangen als deze defect is zonder het plafond open te slopen.

De verbinding tussen de centraaldoos en de kabel die naar het lasdoosje loopt is idd niet meer bereikbaar, maar dat voorkom je in dit geval niet. Zorg dat de verbinding betrouwbaar gemaakt is, en netjes afgesloten is met bv. een kniedekseltje:

Daar ga je dus met een stuk kabel uit naar de lasdoos, welke je gewoon doos een gat van een spotje kan trekken/duwen als het nodg is.
pi_87735631
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2010 21:04 schreef _Jeffrey_ het volgende:

[..]

Als het 12V is mag je die draden gewoon log op het plafond leggen. De lampen die er nu zitten zijn 230V (toch?), dus die bedrading moet in buis.
[..]
Nu idd 230 ja.

quote:
De verbinding tussen de centraaldoos en de kabel die naar het lasdoosje loopt is idd niet meer bereikbaar, maar dat voorkom je in dit geval niet.
Ja dat is ook wel zo. Dat kan natuurlijk ook.

Het punt is alleen dat ik de spotjes nu nog niet heb, maar wel het plafond al dicht wil doen. Dan moet ik dus eigenlijk zorgen dat bij het punt van lamp 1 ik de trafo aan kan sluiten voor lamp 1 en 2. Maar dat kan niet, omdat de "splitsing" voor de twee lampen in een doos na de centraaldoos en voor de lampen gebeurd. Dus ik zal dan toch draden moeten gaan trekken, naar het punt van de lamp. Denk ik. Zodat ik daar dan later de trafo op aan kan gaan sluiten (via het doosje). Maar ik zie het allemaal niet zo helder momenteel, ben te moe om na te denken, dus ik denk er morgenochtend nog even over na.

Maar wederom bedankt! ^O^
pi_87741537
Ik begrijp het probleem wel. Als je je plafond wilt voorbereiden voor inbouwspotjes maar je hebt ze nog niet, of je weet nog niet welke je wilt hebben, of om een andere reden.

Ik heb dat zo gedaan: toen het plafond open lag heb ik een pvc buis getrokken van de centraaldoos naar het eerste punt waar het spotje komt. De leiding komt niet uit in een lasdoos maar ligt dan gewoon bovenop het plafond en is afgezaagd op de locatie van het eerste spotje. Toen een tweede pvc leiding getrokken van het locatie van het eerste spotje naar het tweede spotje. Toen het plafond er in gezet en op de plaats van de spotjes een klein gat geboord zodat ik wist waar de pvc leidingen uitkwamen.

Toen ik de spotjes eenmaal had heb ik de definitieve gatafmetingen in het plafond gezaagd. De trafo bovenop het plafond gelegd van het eerste spotje en de 220 draad van de trafo getrokken naar de centraaldoos en daar gelast aan de VD draad. Toen de trafo verbonden met eerste spotje en door de tweede loze pvc buis een draad getrokken naar het tweede spotje en deze ook verbonden met de trafo.

Zo heb ik wel 7 spotjes verbonden (bij halogeen moet je dan wel de trafo ongeveer in het midden zetten en niet aan het begin).
Newton is dood, Einstein is overleden en ik voel me ook niet lekker..
pi_87742009
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 08:31 schreef mister_white het volgende:
Ik begrijp het probleem wel. Als je je plafond wilt voorbereiden voor inbouwspotjes maar je hebt ze nog niet, of je weet nog niet welke je wilt hebben, of om een andere reden.

Ik heb dat zo gedaan: toen het plafond open lag heb ik een pvc buis getrokken van de centraaldoos naar het eerste punt waar het spotje komt. De leiding komt niet uit in een lasdoos maar ligt dan gewoon bovenop het plafond en is afgezaagd op de locatie van het eerste spotje. Toen een tweede pvc leiding getrokken van het locatie van het eerste spotje naar het tweede spotje. Toen het plafond er in gezet en op de plaats van de spotjes een klein gat geboord zodat ik wist waar de pvc leidingen uitkwamen.

Toen ik de spotjes eenmaal had heb ik de definitieve gatafmetingen in het plafond gezaagd. De trafo bovenop het plafond gelegd van het eerste spotje en de 220 draad van de trafo getrokken naar de centraaldoos en daar gelast aan de VD draad. Toen de trafo verbonden met eerste spotje en door de tweede loze pvc buis een draad getrokken naar het tweede spotje en deze ook verbonden met de trafo.

Zo heb ik wel 7 spotjes verbonden (bij halogeen moet je dan wel de trafo ongeveer in het midden zetten en niet aan het begin).
Ok thanx. Maar als bij mij het plafond dicht is, kan ik niet meer bij de centraaldoos... :{ Dus ik zou dan toch nu al (loze) bedrading moeten aanleggen. En er loopt nu een buis van lamp 1 naar lamp 2, maar daar zit nu een gewone draad in, dus die kan ik nog niet vervangen. Daar kan ik later ook niet goed een draad door trekken, want die buis is niet mooi aangelegd en loopt niet door. Maar misschien zou ik die draad kunnen laten liggen en hergebruiken voor de spotjes.

Pff ik laat het maar zoals het is hoor, ik sluit alleen de ventilator aan en ik koop wel mooiere lampen. Als ik de boel dan echt ga aanpakken, maak ik meteen de hele elektra in orde.

Toch bedankt voor het meedenken allemaal! ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')