abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87630014
Het feit dat de PVV grote invloed heeft op het kabinetsbeleid (weliswaar alleen in een gedoogconstructie) lijkt toch tot een meer gematigde toon bij Wilders te leiden.

Zo las ik vanochtend de volgende tweet van Wilders:
quote:
Hoe minder moskeeen in Nederland hoe beter. Maar geweld tegen bestaande moskeeen is onaanvaardbaar en moet hard worden bestreden/bestraft.
En in 2007 leidde het feit dat twee bewindslieden een dubbel paspoort hadden nog tot een motie van wantrouwen, nu vraagt hij slechts of Veldhuijzen-Van Zanten afstand wil doen van haar tweede paspoort...

quote:
MOTIE PVV OVER CDA-BEWINDSVROUW
Geert Wilders gaat Marlies Veldhuijzen van Zanten, de nieuwe staatssecretaris van Volksgezondheid, vragen om afstand te doen van haar Zweedse nationaliteit. Dat meldt RTL Nieuws.

Wilders legt bom onder kabinet
Wilders zegt niet te zijn geďnformeerd over het feit dat de staatssecretaris naast de Nederlandse ook de Zweedse nationaliteit heeft. "De dubbele nationaliteit van bewindslieden is ongewenst", zegt de PVV-leider.
Wilders zal tijdens het debat over de regeringsverklaring, na het herfstreces, een motie indienen over de kwestie. Het CDA en VVD-premier Rutte lieten eerder weten haar benoeming geen probleem te vinden.
Rutte wacht af
Premier Rutte wil zich nog niet mengen in de discussie. Hij wacht het debat over de regeringsverklaring af, zegt zijn woordvoerder. Dat debat begint dinsdag 26 oktober en wordt de dag erna voortgezet met een reactie van de premier. Ook staatssecretaris Veldhuijzen van Zanten wacht het debat af, zo laat ze via haar woordvoerder weten.
Aboutaleb
In 2007 maakte Wilders bezwaar tegen de dubbele nationaliteit van staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb en Nebahat Albayrak. Wilders zei dat dat niets met de islamitische achtergrond van Aboutaleb te maken had. De PVV-leider zei te vrezen dat het hebben van een dubbel paspoort tot loyaliteitsproblemen en belangenverstrengeling kan leiden.
'Blonde kuif'
"Als de heer Aboutaleb een blonde kuif had gehad en een Zweeds paspoort, had ik nu precies hetzelfde gezegd", zei hij letterlijk. Wilders kreeg destijds geen enkele steun voor de motie van wantrouwen tegen de twee bewindslieden. Toevallig is Veldhuijzen oorspronkelijk een Zweedse, ze werd in 1953 geboren in Göteborg.
Regeerakkoord
In het regeerakkoord van VVD en CDA staat dat buitenlanders straks pas definitief Nederlander kunnen worden 'als afstand is gedaan van een of meer andere nationaliteiten waarvan afstand gedaan kan worden'.
Gaat de strategie van het CDA dan toch werken en gaat Wilders nu inderdaad een genuanceerdere toon aanslaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door marcodej op 17-10-2010 13:27:37 ]
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zondag 17 oktober 2010 @ 13:25:59 #2
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_87630234
Ik denk niet dat hij gematigder wordt, maar dat hij de propaganda terugschroeft nu hij in het centrum van de macht zit en andere partijen zijn kant op zijn gekomen.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  zondag 17 oktober 2010 @ 13:35:49 #3
13250 Lod
Sapere aude!
pi_87630618
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 13:25 schreef Sachertorte het volgende:
Ik denk niet dat hij gematigder wordt, maar dat hij de propaganda terugschroeft nu hij in het centrum van de macht zit en andere partijen zijn kant op zijn gekomen.
Denk juist dat hij zich vroeger 'extremer' uitliet om zo hoger op te kunnen komen. En nu hij daar is kan hij weer wat meer zich zelf zijn.
GNU Terry Pratchett
pi_87630838
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 13:35 schreef Lod het volgende:

[..]

Denk juist dat hij zich vroeger 'extremer' uitliet om zo hoger op te kunnen komen. En nu hij daar is kan hij weer wat meer zich zelf zijn.
De vraag is of de onderbuiken van zijn achterban dat accepteren.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  zondag 17 oktober 2010 @ 13:42:36 #5
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_87630852
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 13:35 schreef Lod het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik zeg.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  zondag 17 oktober 2010 @ 13:47:08 #6
272649 Louis22
Exil im Salon
pi_87630982
Gaat hem lukken, is hij uitgekookt genoeg voor. Maar wanneer hij de kans heeft om een grote bek op te zetten om zijn imago in stand te houden, zal hij die zeker aangrijpen.
pi_87631369
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')