abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 17 oktober 2010 @ 03:23:16 #1
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_87623935
quote:

Schaatsers meteen gediskwalificeerd bij eerste wedstrijd

HEERENVEEN - Schaatsers Jan Blokhuijsen en Wouter Olde Heuvel hebben bij hun eerste wedstrijd van het seizoen meteen hinder ondervonden van de nieuwe regels. De twee rijders van TVM werden in de Thialf-hal in Heerenveen gediskwalificeerd omdat ze op de rechte stukken met de volledige schaats over de middenlijn reden. Dat is vanaf dit seizoen niet meer toegestaan.
De Internationale Schaatsunie ISU heeft haar regels afgelopen zomer aangescherpt. Wie voortaan met de 'volle schaats' de lijn overschrijdt, wordt gediskwalificeerd. Het overkwam Blokhuijsen op de 3 kilometer en Olde Heuvel beging de overtreding op de 500 meter. Olde Heuvel won overigens de 3 kilometer in 3.46,79. Simon Kuipers was met 35,96 de snelste op de 500 meter. (ANP)
quote:
Schaatsers in opstand tegen 'Dr Bibberregel'

HEERENVEEN - De schaatsers lijken zich niet neer te leggen bij een nieuwe regel van de internationale schaatsbond ISU, die rijders verbiedt om op de rechte stukken met de schaats over de lijn te komen. Olympisch kampioen Mark Tuitert gebruikt Twitter voor een opstand en veel collega's sluiten zich bij hem aan.
Tuitert, die in februari bij de Spelen de 1500 meter won, spreekt over de Dr Bibberregel. Hij vindt dat de nieuwe regel de schaatssport kapotmaakt. Bij testwedstrijden in Thialf volgde zondag diskwalificatie voor TVM-schaatsers Wouter Olde Heuvel en Jan Blokhuijsen.

De ISU voerde de 'lijnregel' in juni in tijdens een congres in Barcelona. Daar werd ook besloten dat schaatsers de finishlijn niet meer mogen passeren met een schoppende beweging.

Tuitert weet zich gesteund door zijn ploeggenoten van Control (onder anderen Stefan Groothuis, Paulien van Deutekom en Kjeld Nuis). Ook Ireen Wüst en Rhian Ket lieten al weten tegen de nieuwe regel te zijn. Tuitert wil met zijn collega's overleggen of ze een brief naar de ISU gaan schrijven.

De ISU liet maandag weten dat de regel niet veranderd wordt. ,,Het is goedgekeurd tijdens het ISU-congres'', aldus vicevoorzitter Jan Dijkema. ,,Bij die bijeenkomsten zijn vertegenwoordigers van alle nationale bonden aanwezig en we vragen aan al die bonden om een vertegenwoordiger van de schaatsers mee te nemen. Het congres is om de twee jaar. Bij het eerstkomende congres kunnen de regels pas weer worden aangepast.''

Volgens Dijkema hoeven schaatsers weinig hinder te ondervinden van de nieuwe maatregel. ,,Pas als je met je volledige schaats over de lijn bent, word je gediskwalificeerd.'' (ANP)
quote:
Kramer hoopt op actie tegen nieuwe schaatsregel

AMSTERDAM - Sven Kramer hoopt dat de Nederlandse schaatsbond KNSB en andere nationale federaties en coaches actie gaan ondernemen tegen een nieuwe omstreden regel van de internationale schaatsunie ISU. De schaatser zegt dit in zijn column in De Telegraaf.
Bij de nieuwe regel mogen schaatsers op de rechte stukken niet met de schaats over de lijn komen. ,,Het zou goed zijn als de ISU door de storm van kritiek aan het denken is gezet en de regel intrekt, maar daar reken ik niet op. Daarom is nu in eerste instantie het woord aan de KNSB, de andere nationale bonden en aan de coaches."

Vorige week werden Jan Blokhuijsen en Wouter Olde Heuvel, ploeggenoten van Kramer bij TVM, al gediskwalificeerd op basis van de nieuwe regel. Dit leidde tot opstand bij de schaatsers.

Kramer refereert aan het eerdere protest binnen de zwemwereld tegen de snelle zwempakken. ,,In het zwemmen waren het eerder ook de coaches die aan de bel trokken en protesteerden tegen de supersonische pakken - uiteindelijk met resultaat."

,,Indien de ISU voet bij stuk blijft houden, zullen we uiteindelijk wellicht als schaatsers tot actie moeten overgaan. Ik weet het: zo'n actie gaat ver, heel ver zelfs. Maar we hoeven als schaatsers ook niet alles te pikken'', aldus Kramer. (ANP)
quote:
KNSB steunt schaatsers in protest lijnregel

HOOGLAND - De schaatsbond KNSB steunt de Nederlandse schaatsers in hun protest tegen de nieuwe lijnenregel van de Internationale Schaats Unie (ISU).
Wie met zijn schaats op het rechte eind volledig over de lijn gaat, krijgt komend seizoen meteen een diskwalificatie achter zijn naam. De schaatsers zijn verbolgen over de in hun ogen overbodige regel. Mark Tuitert begon de opstand met een twitteractie, Sven Kramer uitte zijn ongenoegen in zijn column in De Telegraaf.

Een protestbrief van de schaatsers is in de maak en kan volledig rekenen op de steun van de KNSB. Het verzoek is om de regel op te schorten. ,,Er bestaat immers al een regel dat je elkaar niet mag hinderen en daar voegt deze nieuwe regel in de ogen van de KNSB niets aan toe'', aldus de bond in een persverklaring.

Overbodig
De nieuwe regel werd afgelopen zomer tijdens het ISU-congres in Barcelona ingevoerd. De KNSB stemde tegen invoering, maar de meerderheid van de schaatsbonden van andere landen was voor. ,,We waren en zijn het eens met de rijders dat deze nieuwe regel overbodig is en geen recht doet aan de sport'', zegt Arie Koops, directeur sport van de KNSB.

Hij benadrukt echter dat het ISU-congres uiteindelijk over de regels beslist, waardoor formeel pas bij de volgende ontmoeting in 2012 de lijnenregel weer ter discussie kan worden gesteld. Koops: ,,We zullen ons dan ook nadrukkelijk tot de ISU Council richten om te kijken of de internationale bond ervoor openstaat de lijnenregel tussentijds op te schorten en bij het volgende congres opnieuw ter discussie te stellen.'' (ANP/AK)
Alles bron: AD sportwereld
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog zondag 17 oktober 2010 @ 03:39:26 #2
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_87624041
oja..... voor de volledigheid...

Belachelijke regel!
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  zondag 17 oktober 2010 @ 22:14:56 #3
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_87651080
Ja, de regel is niet positief, maar ik verwacht geen problemen of geklaag na een tijdje. De races van Sablikova worden wel interessanter om naar te kijken. :P
Géén kloon van tvlxd!
pi_87653284
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 22:14 schreef Montov het volgende:
Ja, de regel is niet positief, maar ik verwacht geen problemen of geklaag na een tijdje. De races van Sablikova worden wel interessanter om naar te kijken. :P
Kramer doet het op de lange afstanden in het begin ook regelmatig volgens mij.
sig verwijderd door FA
pi_87661343
Ordnung muss sein, gewoon schaatsen en niet zeuren.
pi_87934753
Dat je in de bochten er niet af mag snijden lijkt me logisch, maar dit is wel heel erg muggenziften. Je snijdt er in principe niets mee af.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
pi_87941361
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 13:49 schreef Felagund het volgende:
Dat je in de bochten er niet af mag snijden lijkt me logisch, maar dit is wel heel erg muggenziften. Je snijdt er in principe niets mee af.
Inderdaad, en als je je tegenstander er mee hindert werd je met de vroegere regels ook al geschorst. Dus wat is nu eigenlijk het argument :{w
pi_87942210
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2010 13:49 schreef Felagund het volgende:
Ik ben het ook totaal oneens met deze regel, maar pak het voorbeeld van Wennemars vorig seizoen. Die reed een paar slagen in de andere baan op het laatste rechte stuk en werd gediskwalificeerd. Dáár had hij dus wel voordeel van: hij was kapot/waaide uit de bocht en had er voordeel van om geleidelijk terug naar de binnenbaan te gaan ipv in één ruk omdat dat de minste tijd kost en het minste aan extra inspanning eist. Maar goed, daar kon je met de bestaande regels dus al voor gediskwalficeerd worden.
pi_87945997
Deze regel voegt idd helemaal niks toe, breekt alleen maar af. Als ik de verdere regels bekijk dan bederven die voor een stuk het plezier in het schaatsen. Vooral voor de clubrijders waarvoor precies dezelfde regels gelden.
pi_87948778
Bij atletiek behoor je op de korte afstanden ook in je baan te blijven, op zich is het natuurlijk ook belachelijk dat je als een Sablikova maar zo'n beetje de gehele baan kan gebruiken op het rechte eind.
  maandag 25 oktober 2010 @ 22:01:19 #11
138903 Lookbehind
That's all you have to do
pi_87956752
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 19:31 schreef Ericr het volgende:
Bij atletiek behoor je op de korte afstanden ook in je baan te blijven, op zich is het natuurlijk ook belachelijk dat je als een Sablikova maar zo'n beetje de gehele baan kan gebruiken op het rechte eind.
Geen goede vergelijking (en hij wordt veel te vaak gemaakt), want schaatsen is een sport waarbij je zijwaarts afzet, waardoor je automatisch een (groot) gedeelte van je baan bestrijkt. Zolang je de andere persoon niet hindert met je zijwaartse slag en je niet in de bocht over de lijn heen gaat, heb je geen voordeel van het kruisen van de lijn (eerder een nadeel, omdat je de afstand die je moet afleggen vergroot).

Met betrekking tot Sablikova: de bocht is het gedeelte waarin je je snelheid sterk kan laten toenemen, waardoor je ook makkelijk die bocht uit kan vliegen. Nu valt volgens mij wat Sablikova doet grotendeels niet onder de nieuwe regels, omdat je nog steeds de bocht uit mag vliegen, zolang je maar zo snel mogelijk weer in je eigen baan terugkeert. Momenteel kan ze volgens mij alleen gediskwalificeerd worden als ze hierna alsnog zover weer terug haar baan in rijdt dat ze ook nog over de binnenlijn heen gaat (wat ze regelmatig doet).
Ik vind het altijd wel mooi om te zien hoe ze het maximale uit de bocht weet te halen, door niet één extra slag bij het uitkomen van de bocht te maken, maar meerdere.
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
pi_87959363
Je hebt 4 tot 5 meter baanbreedte om je afzet mogelijk te maken, nu zal daar netto een stuk minder van over blijven maar stel dat je 3 meter hebt om in te bewegen is dat volgens mij best ruim.

Dat gezwier over de baan is ook van de laatste jaren, laat ze maar gewoon weer normaal in hun banen gaan schaatsen.
  maandag 25 oktober 2010 @ 23:17:51 #13
138903 Lookbehind
That's all you have to do
pi_87960623
quote:
Op maandag 25 oktober 2010 22:52 schreef Ericr het volgende:
Je hebt 4 tot 5 meter baanbreedte om je afzet mogelijk te maken, nu zal daar netto een stuk minder van over blijven maar stel dat je 3 meter hebt om in te bewegen is dat volgens mij best ruim.

Dat gezwier over de baan is ook van de laatste jaren, laat ze maar gewoon weer normaal in hun banen gaan schaatsen.
Dat is omdat de schaatsslag steeds verder wordt verbeterd. Tegenwoordig houdt men veel meer rekening met een lange glijfase in de slag, waardoor de slag wat breder lijkt te worden.
Maar als je niet van vooruitgang houdt, kunnen we natuurlijk ook de overdekking van de banen wegslopen en weer met wollen mutsen op gaan rijden toch? Alles om weer dat mooie nostalgische schaatsen terug te zien. ;)
You can see my personality being reflected in this post: 1 part Intelligence and 3 parts Awesomeness.
  FOK!fotograaf dinsdag 26 oktober 2010 @ 04:54:52 #14
73911 ultra_ivo
pi_87966910
En juist bij het nostalgische schaatsen werd enorm gezwierd.
pi_87971950
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 oktober 2010 04:54 schreef ultra_ivo het volgende:
En juist bij het nostalgische schaatsen werd enorm gezwierd.
In de eigen baan, dus ik zie het probleem met de nieuwe regel niet. Genoeg schaatsers die wel in hun baan blijven, ze zouden hooguit de regel wat kunnen aanpassen zodat je niet direct de sjaak bent als je de verkeerde baan belandt.
pi_88294129
15 schaatsers gediskwalificeerd tijdens het Noorse kampioenschap :')
  woensdag 3 november 2010 @ 18:33:41 #17
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_88295998
Het Peter Mueller effect.
Géén kloon van tvlxd!
pi_88296396
quote:
1s.gif Op woensdag 3 november 2010 17:42 schreef TheArt het volgende:
Dat is echt absurd :')
Ik ben benieuwd hoe dit in andere landen gaat (qua diskwalificaties) als dat ook zulke aantallen zijn zal de ISU zich hopelijk nog een keer achter de oren krabben wat deze rgeel betreft.
  Trouwste user 2022 woensdag 3 november 2010 @ 18:49:31 #19
7889 tong80
Spleenheup
pi_88296608
quote:
Op woensdag 3 november 2010 17:42 schreef TheArt het volgende:
_O-

Het lijkt de FIFA wel.

Absurd.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 4 november 2010 @ 23:34:04 #20
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_88348550
'Dr. Bibberregel' niet van invloed op WB-tickets
http://www.nu.nl/sport/23(...)loed-wb-tickets.html

Een goed signaal. En ik ben benieuwd hoe lang de regel blijft.
Géén kloon van tvlxd!
pi_88357896
Goed dat de KNSB een statement maakt zo.
pi_88373488
quote:
1s.gif Op donderdag 4 november 2010 23:34 schreef Montov het volgende:
'Dr. Bibberregel' niet van invloed op WB-tickets
http://www.nu.nl/sport/23(...)loed-wb-tickets.html

Een goed signaal. En ik ben benieuwd hoe lang de regel blijft.
Ik las het ook ja.
Goede zet van de KNSB :) .
  Trouwste user 2022 zaterdag 6 november 2010 @ 05:26:19 #23
7889 tong80
Spleenheup
pi_88393152
Nog iemand gediskwalificeerd gisteren ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 6 november 2010 @ 09:20:21 #24
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_88393924
In de eerste rit van de 500m bij de heren ging iemand wel over de streep, als ik het goed zag, maar niemand een DQ door deze regel.

Overigens las ik dat de Noorse DQ's niet op het Noorse kampioenschap waren, maar op de Norge cup.
Géén kloon van tvlxd!
  zaterdag 6 november 2010 @ 10:03:39 #25
202348 Susi
Temple of Love
pi_88394480
Waarom beslist zo'n ISU dat ook niet in overleg met de verschillende afvaardigingen (of de KNSB's) van de verschillende landen ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')