43 breed.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 20:40 schreef densmee het volgende:
omdat hij waarschijnlijk 40 cm breed is (10x10 tegeltjes) zul je geen inbouwhaard vinden, het is te smal
je zult zelf iets moeten maken.
optie is laminaat ruim weghalen.
betonnen vloer storten ca 10 cm dik
vuurvaste stenen of tegels daarop
bij een smid een rek laten maken waar je in kunt stoken
let wel op de achterwand en plafond moeten ook uit vuurvast beton of stenen bestaan
nu ik je foto's nog eens bekijk lijkt het een gasafvoer.
voor hout moet de doorvoer wel groter zijn denk ik.
wat moet ik volgens jouw doen dan als ik een open haard wil??quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 20:55 schreef klusfoobje het volgende:
DIt ga ik je dus ECHT afraden hoor. Voo reen openhaard zijn heel andere eisen van toepassing als voor een gashaard.
Als je hie rgewoon een vuurhaard in gaat zetten heb je grote kans op brand en hoef je je verzekering echt niet te bellen. Overigens... die verzekering dekt een brand door een openhaard enkel en alleen als je een veeg bewijs hebt van een erkende schoorsteenveger. En die gaat je die niet geven voor een vuurhaard met een dergelijke afvoer.
goede tip, bedankt.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 21:18 schreef exlurker het volgende:
Kijk hier eens voor tips
http://www.brandweerzwijn(...)20Open%20Haarden.pdf
http://www.woonnet.com/showitem_204_Rookkanaal.html
Een klein houtkacheltje kan wel, is dat niks?quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 21:39 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
goede tip, bedankt.
diameter van mijn rookkanaal is 120 da's wel erg klein
huis is rond 1900 gebouwd en bijna alles is nog orgineel granieten vloer in de keuken en ook granieten keukenblad enzo maar ik ben aan het renoveren en probeer toch de oude staat een beetje te behouden vandaar dat ik ook graag een open haard erin wil.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 21:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Een klein houtkacheltje kan wel, is dat niks?
Mooie schouw!
maar in een schouw stond vroeger ook vaak een gietijzeren kachelquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 21:54 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
huis is rond 1900 gebouwd en bijna alles is nog orgineel granieten vloer in de keuken en ook granieten keukenblad enzo maar ik ben aan het renoveren en probeer toch de oude staat een beetje te behouden vandaar dat ik ook graag een open haard erin wil.
al is het maar een kleintje.
ja doe ik, bedanktquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 22:03 schreef densmee het volgende:
[..]
maar in een schouw stond vroeger ook vaak een gietijzeren kachel
maar laat eerst je rookkanaal beoordelen, door een expert
gelukkig, zou zonde zijn als je straks een topic opent." Hoe kan ik mijn bed bij het leger des heils verbeterenquote:
Eh hoe wil jij een open haard maken als je nog niet eens weet hoe je pics online plaatst lolquote:
Er heeft zo te zien nooit een open haard gezeten. Heel gebruikelijk was een open haard ook niet.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 21:54 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
huis is rond 1900 gebouwd en bijna alles is nog orgineel granieten vloer in de keuken en ook granieten keukenblad enzo maar ik ben aan het renoveren en probeer toch de oude staat een beetje te behouden vandaar dat ik ook graag een open haard erin wil.
al is het maar een kleintje.
de schouw is ook erg smal natuurlijk dus de open haard word ook niet al te groot.quote:Op zondag 17 oktober 2010 02:24 schreef Zuigstengel het volgende:
Ik denk dat dat rookkanaal misschien met wat geluk goed genoeg is voor een houtkachel/allesbrander of een mooie gaskachel, maar een echte open haard lijkt me onmogelijk met die doorsnede.
ik zie het verband nietquote:Op zondag 17 oktober 2010 02:28 schreef ZheDeviLL het volgende:
[..]
Eh hoe wil jij een open haard maken als je nog niet eens weet hoe je pics online plaatst lol
huis is rond 1900 gebouwd dus ik nam aan de schouw ook maar ik weet het niet zekerquote:Op zondag 17 oktober 2010 03:02 schreef Oblivion het volgende:
Weet je zeker dat je schouw uit 1900 komt?
Ik vind 'm aardig art deco achtig. Jaren 30...
(weet het eigenlijk wel zeker, zeker met die kleuren...)
ja dat denk ik ook aangezien er totaal geen voorbereidingen zijn voor een open haardquote:Op zondag 17 oktober 2010 08:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Er heeft zo te zien nooit een open haard gezeten. Heel gebruikelijk was een open haard ook niet.
Houtkachel, allesbrander, petroleumkachel, kolenkachel, een van die zal er gestaan hebben.
En dat is een voordeel, want een klein houtkacheltje of allesbrander past wel op dat rookkanaal (zorg voor een ijzeren schoorsteenpijp!) Petroleumkachel kan ook, dan heb je geen ijzeren pijp nodig.quote:Op zondag 17 oktober 2010 10:26 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
ja dat denk ik ook aangezien er totaal geen voorbereidingen zijn voor een open haard
open haarden werden pas populair in jaren 60/70 heb ik me laten vertellen
Mjah, ik heb een camera erdoor heen gehad, schoorsteen is netjes geveegd, alles okay bevonden voor en door de verzekering en toch geen pijp getrokken heur...quote:Op zondag 17 oktober 2010 19:56 schreef Krotekokert het volgende:
Er zijn Houtkachels die genoeg hebben aan een pijp van 13cm (hebben wij ook). Let wel, dat je niet (meer) mag stoken in het stenen kanaal. Daar moet een metalen pijp door getrokken worden. Kortom laat je adviseren door iemand die er verstand van heeft.
Marc
Die ijzeren pijp is als aanwijzing in plaats van een standaard-bouwmarkt aluminiumpijpjequote:Op zondag 17 oktober 2010 20:08 schreef Oblivion het volgende:
Wij hebben overigens geen ijzeren schoorsteenpijp.
Okay.quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:25 schreef sigme het volgende:
[..]
Die ijzeren pijp is als aanwijzing in plaats van een standaard-bouwmarkt aluminiumpijpje.
Dat moet je niet doen met een kachel waarin echt gestookt wordt, en TS lijkt niet erg bekend met dit soort kennis.
Doelde ik ook op...quote:Er kan natuurlijk ook een hele dure dubbelwandige rvs-pijp gebruikt worden voor een houtkachel, maar dat gaat weer niet passen in het rookkanaal van TS (en is meestal ook niks anders dan overbodig duur).
Ik heb speciale vonkenvanger laten plaatsen, camera inspectie gedaan en laten vegen.quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:49 schreef sigme het volgende:
Let inderdaad wel op de verzekering; vraag eventueel van tevoren aan je verzekeringsmaatschappij welke eisen zij stellen, of of ze misschien willen komen kijken.
Dus? Pijp! Zei ik het niet!quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:54 schreef Oblivion het volgende:
Bij ons zit er overigens geen pijp. Nergens.
Ja, van de kachel naar het kanaal.
er zit een metalen pijp in de schoorsteen dus dat is wel goed denk ik. steek tot 25cm boven op het dak boven de schoorsteen uit dus dat is wel goed denk ik alleen de boel nog ff laten controleren en dan kan ik kijken wat mijn opties zijn.quote:Op zondag 17 oktober 2010 19:56 schreef Krotekokert het volgende:
Er zijn Houtkachels die genoeg hebben aan een pijp van 13cm (hebben wij ook). Let wel, dat je niet (meer) mag stoken in het stenen kanaal. Daar moet een metalen pijp door getrokken worden. Kortom laat je adviseren door iemand die er verstand van heeft.
Marc
Wat voor soort metaal?quote:Op zondag 17 oktober 2010 21:57 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
er zit een metalen pijp in de schoorsteen dus dat is wel goed denk ik.
Is het niet de loop van een kanon die in de schorsteen zit ? 2 cm dik staalquote:Op maandag 18 oktober 2010 18:41 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
2cm dik staal en binnenmaatse diameter van 12cm
hahahaha ja is echt zo, is geen meetfout en de pijp die boven de gemetselde schoorsteen uit komt is ook 2cm dik dus ik denk dat die pijp door de hele schoorsteen heen gaatquote:Op maandag 18 oktober 2010 19:24 schreef exlurker het volgende:
[..]
Is het niet de loop van een kanon die in de schorsteen zit ? 2 cm dik staal
ik hoop het wel aangezien het niet zo'n grote is,quote:Op zondag 24 april 2011 11:36 schreef densmee het volgende:
zijn die barbas kachels geschikt voor een afvoer van 120mm?
je moet kunnen zorgen voor voldoende trek in de kachel, en als het dan een keer niet wat zal dit lastig worden met een kleinere diameterquote:Op zondag 24 april 2011 11:41 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
ik hoop het wel aangezien het niet zo'n grote is,
als het niet groot genoeg is probeer ik de afvoer wel aan te passen.
met de huidige winters en energieprijzen vind ik gas en stroom niet echt rendabel meer
ik probeer uit te zoeken welk type het is zodat ik een handleiding kan zoekenquote:Op zondag 24 april 2011 11:43 schreef densmee het volgende:
[..]
je moet kunnen zorgen voor voldoende trek in de kachel, en als het dan een keer niet wat zal dit lastig worden met een kleinere diameter
de aansluiting op de kachel is rechthoekig en word smaller binnenin.quote:Op zondag 24 april 2011 23:21 schreef densmee het volgende:
meet anders gewoon de diameter van de aansluiting op de kachel dan weet je welke maat nodig is
Persoonlijk vind ik dat je erg gevaarlijk bezig bent.quote:Op zondag 24 april 2011 11:41 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
ik hoop het wel aangezien het niet zo'n grote is,
als het niet groot genoeg is probeer ik de afvoer wel aan te passen.
met de huidige winters en energieprijzen vind ik gas en stroom niet echt rendabel meer
het toestel is niet zo oud denk ik aan het model te zien en ziet er erg goed en onderhouden uit.quote:Op maandag 25 april 2011 13:23 schreef klipper het volgende:
[..]
Persoonlijk vind ik dat je erg gevaarlijk bezig bent.
Grootte zegt niets over vermogen.
Hoe oud is het toestel?, bevat het asbest?
Wat is de aansluitdiameter rookgaskanaal op het toestel?, je mag bijvoorbeeld nooit verkleinen.
Is het toestel wel nagekeken en dus betrouwbaar?, bevat deze geen lekken bijvoorbeeld.
De bedrijven vragen niets voor niets zoveel geld, ze moeten het niet alleen aanleggen, dit moet ook veilig zijn, tenslotte wil je het wel overleven als je je toestel gaat gebruiken.
Een veegbewijs zegt bovendien niets over de kwaliteit van de verbranding, als deze verkeerd is dan kan je rookgasafvoer nog binnen enkele dagen compleet dicht zitten.
Al met al, laat er een expert naar kijken voordat je het toestel in gebruik neemt of installeert.
En dat betwijfel ik een beetje. Je komt op me over als een klusser die tussen neus en lippen door links en rechts wat vraagt en uiteindelijk maar wat in elkaar flanst.quote:Op maandag 25 april 2011 18:35 schreef vaginabeheerder het volgende:
ik ga geen kapitalen uit geven voor "experts" daar trap ik niet meer in, ik kan zelf ook logisch nadenken en dingen opzoeken op internet.
dat rookkanaal zit er al een tijdje, is ook in gebruik geweest bij gebruik van gaskachel,quote:Op maandag 25 april 2011 19:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En dat betwijfel ik een beetje. Je komt op me over als een klusser die tussen neus en lippen door links en rechts wat vraagt en uiteindelijk maar wat in elkaar flanst.
Je rookkanaal zal moeten voldoen aan het bouwbesluit. Doe je dat niet, dan hoeft dat niet per definitie gevaarlijk te zijn, maar mocht er iets mis gaan, slaat je verzekering je met het bouwbesluit om je oren en kun je elke vergoeding dan ook vergeten. En dat is in het beste geval. Het kan ook dat je door bv koolmonoxide vergiftiging met je complete gezin langzaam in slaap sukkelt. Nou, dan moet de verzekering maar kijken hoe die het oplost natuurlijk.
Ja, en dat is juist het probleem. Jij denkt blijkbaar dat een rookkanaal een rookkanaal is.quote:Op maandag 25 april 2011 20:02 schreef vaginabeheerder het volgende:
dat rookkanaal zit er al een tijdje, is ook in gebruik geweest bij gebruik van gaskachel,
maar voor alle veiligheid laat ik hem helemaal schoonmaken en controleren voordat ik de allesbrander in gebruik neem.
Dit kunnen we hem blijkbaar niet aan zijn verstand brengen.quote:Op maandag 25 april 2011 20:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, en dat is juist het probleem. Jij denkt blijkbaar dat een rookkanaal een rookkanaal is.
Maar er is een wereld van verschil tussen een rookkanaal voor een gashaard en een open haard/houtkachel. Van de laatste zijn de temperaturen van de verbrandingsgassen veel hoger.
Raadpleeg gewoon een erkende schoorsteenveger. Die kan jou na onderzoek vertellen wat je wel en niet kunt doen. Zelf gaan zitten aanmodderen is levensgevaarlijk. Ook voor je buren....
Dat hij zijn eigen leven in de waagschaal stelt is nog tot daaraantoe. Maar zijn vriendin/vrouw en evt. kinderen denken ook dat het wel goed zit omdat TS het zegt. Laat staan de buren.quote:Op maandag 25 april 2011 20:26 schreef klipper het volgende:
TS is te gierig om zijn geld zinvol uit te geven, maar beseft niet dat hij zijn leven en gezondheid in de waagschaal legt.
dat zeg ik toch???quote:Op maandag 25 april 2011 20:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Dat hij zijn eigen leven in de waagschaal stelt is nog tot daaraantoe. Maar zijn vriendin/vrouw en evt. kinderen denken ook dat het wel goed zit omdat TS het zegt. Laat staan de buren.
Wat kost het nou om even een erkende schoorsteenveger de zaak te laten bekijken? 50 euro? Of zal ik eens gek doen met 100,- euro?
en mijn huis is vrijstaand dus de buren hebben er geen last van mocht hij afbranden, maar dat gaat niet gebeuren want ik laat hem controleren zie bovenstaande quote en zover als ik kan zien zit er in m'n schoorsteen een stalen pijpen van 2 cm dik en 12 cm doorsnee en die pijp begint onderaan bij de kachel en steekt boven het huis nog 40cm boven het gemetselde gedeeldte uitquote:Op maandag 25 april 2011 20:02 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
dat rookkanaal zit er al een tijdje, is ook in gebruik geweest bij gebruik van gaskachel,
maar voor alle veiligheid laat ik hem helemaal schoonmaken en controleren voordat ik de allesbrander in gebruik neem.
En ik hoop dat je het doet ook, maar je zei dit:quote:
En verder:quote:Op maandag 25 april 2011 18:35 schreef vaginabeheerder het volgende:
ik ga geen kapitalen uit geven voor "experts" daar trap ik niet meer in, ik kan zelf ook logisch nadenken en dingen opzoeken op internet.
En dat geloof ik dus niet. Dat gewicht alleen al.... Het zal wel een flinterdun dubbelwandig pijpje die jij aanziet als een 2 cm dikke stalen pijp. Daarom -> expert erbij halen.quote:en zover als ik kan zien zit er in m'n schoorsteen een stalen pijpen van 2 cm dik en 12 cm doorsnee en die pijp begint onderaan bij de kachel en steekt boven het huis nog 40cm boven het gemetselde gedeeldte uit
ja ik ga geen duizenden euro's uitgeven aan experts maar natuurlijk laat ik mijn schoorsteen wel nakijken door een erkende schoorsteenveger.quote:Op maandag 25 april 2011 20:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En ik hoop dat je het doet ook, maar je zei dit:
[..]
En verder:
[..]
En dat geloof ik dus niet. Dat gewicht alleen al.... Het zal wel een flinterdun dubbelwandig pijpje die jij aanziet als een 2 cm dikke stalen pijp. Daarom -> expert erbij halen.
Nee sorry, ik kan dat ook niet goed zien. Maar ik ben ook geen expert. Ik weet er alleen wat vanaf omdat ik zelf een nieuw rookkanaal heb aangelegd. En dat was niet zo gemakkelijk als ik aanvankelijk dacht. Ik dacht ook van: OH, even een pijpje naar boven, dakdoorvoertje en klaar. Maar zo werkt het niet. Echt niet.quote:Op maandag 25 april 2011 20:50 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
ja ik ga geen duizenden euro's uitgeven aan experts maar natuurlijk laat ik mijn schoorsteen wel nakijken door een erkende schoorsteenveger.
op pagina 1 staan een foto van de onderkant van mijn schoorsteen, ik weet niet of je het goed kan zien maar je ziet een stalen rand aan de buitenkant van het rookkanaal die is 2 cm dik en ik heb er een paar tikken op gegeven en lijkt mij massief maar dat mag de schoorsteenveger mij vertellen
volgende maand is de schoorsteenveger weer in het dorp, dan stuur ik die wel het dak op en mag hij de schoorsteen schoonmaken en kijken of alles goed is om de kachel aan te sluiten.quote:Op maandag 25 april 2011 20:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Nee sorry, ik kan dat ook niet goed zien. Maar ik ben ook geen expert. Ik weet er alleen wat vanaf omdat ik zelf een nieuw rookkanaal heb aangelegd. En dat was niet zo gemakkelijk als ik aanvankelijk dacht. Ik dacht ook van: OH, even een pijpje naar boven, dakdoorvoertje en klaar. Maar zo werkt het niet. Echt niet.
Ik probeer je ook niet af te katten ofzo, maar haal er op zijn minst even een erkende schoorsteenveger bij. Die heeft er meer verstand van dan jij, ik en de rest van de reageerders hier bij elkaar. Maar een 2 cm dikke massief stalen pijp van 120mm doorsnee... Neh, die is niet te tillen. Zet die goed vast aan je bovenverdieping en je huis wordt langzaam steeds lager.
quote:Op maandag 25 april 2011 21:08 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
volgende maand is de schoorsteenveger weer in het dorp, dan stuur ik die wel het dak op en mag hij de schoorsteen schoonmaken en kijken of alles goed is om de kachel aan te sluiten.
als hij geweest is zal ik wel zeggen wat zijn bevindingen zijn
het bouwbesluit uit 1900 zal niet heel spannend zijn denk je welquote:Op maandag 25 april 2011 19:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
En dat betwijfel ik een beetje. Je komt op me over als een klusser die tussen neus en lippen door links en rechts wat vraagt en uiteindelijk maar wat in elkaar flanst.
Je rookkanaal zal moeten voldoen aan het bouwbesluit. Doe je dat niet, dan hoeft dat niet per definitie gevaarlijk te zijn, maar mocht er iets mis gaan, slaat je verzekering je met het bouwbesluit om je oren en kun je elke vergoeding dan ook vergeten. En dat is in het beste geval. Het kan ook dat je door bv koolmonoxide vergiftiging met je complete gezin langzaam in slaap sukkelt. Nou, dan moet de verzekering maar kijken hoe die het oplost natuurlijk.
Nee man... En als je in een huis van 1900 een wijziging in de groepenkast aanbrengt hoef je natuurlijk ook niet aan de huidige NEN-normen te voldoen...quote:Op maandag 25 april 2011 21:32 schreef densmee het volgende:
het bouwbesluit uit 1900 zal niet heel spannend zijn denk je wel
Doe je mee voor meest domme opmerking?quote:Op maandag 25 april 2011 21:32 schreef densmee het volgende:
[..]
het bouwbesluit uit 1900 zal niet heel spannend zijn denk je wel
Ik weet niet wat jij bedoelt onder een open gaskachel.. Maar een open gashaard kan dus niet en een gaskachel wel in dit geval. Een kachel verbruikt minder lucht dan een openhaard dus heeft ook een kleiner kanaal nodig.quote:Op zondag 15 mei 2011 20:00 schreef Nasic85 het volgende:
het aanwezige schoorsteenkanaal gezien de leeftijd van de woning is geschikt gemaakt voor een hout of kolen kachel (in sommige situaties ook nog oliekachel) met een aansluiting en benodigde kanaaldiameter van 100 of 110mm.
De praktijk wijst uit dat vaak de kanaaldiameters zeker niet groter zijn.
De inzethaard behoeft een kanaaldiameter van 150mm om goed te functioneren. (overigens mist deze ook nog de stookstenen links en rechts naast het stookrooster)
Mijn advies: laat een bedrijf welke is aangesloten bij de sfeerverwarmingsgilde of aspb het kanaal controleren. Wellicht kan er een 150mm buis in (al twijfel ik hierover vanwege de leeftijd en daarmee waarschijnlijk klein kanaal in de woning).
Als deze buis van 150mm niet te installeren is, dan de houtkachel niet plaatsen en kiezen voor:
1: open gaskachel
2: nieuw kanaal geschikt voor de houtkachel.
Een openhaard gaat op dit kanaal nooit functioneren, hier is de schouw ook niet voor gebouwd.
de spinner kun je ook gewoon buiten bekijken draait hij of draait hij niet.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:06 schreef klipper het volgende:
Spinners zijn leuk, maar blijft een schijnoplossing, je haalt hier niet het echte probleem mee weg, maar omzeild het probleem.
Neem je ook nog verdere eventuele schijnveiligheden?
De spinner kan vast komen te zitten, het lijkt dus een oplossing, maar kan dus toch problemen geven.
Extra luchtroosters zij ook schijnoplossingen indien deze achteraf toch weer dicht gemaakt kunnen worden.
Een co melder waarvan vervolgens de batterij niet vervangen wordt is ook zo'n schijnveiligheid.
Extra maatregelen en voorzieningen zijn natuurlijk prima, maar zorg er dan wel voor dat dit afhankelijk van wat het is dat gecontroleerd wordt eventueel meerdere keren per jaar.
De co melder bijvoorbeeld jaarlijks, maar de spinner maandelijks bijvoorbeeld gedurende het stookseizoen.
Ik geef toch aan dat een co melder ook maar een schijnveiligheid is.......quote:Op zondag 26 juni 2011 16:08 schreef densmee het volgende:
[..]
de spinner kun je ook gewoon buiten bekijken draait hij of draait hij niet.
houtkachels worden al duizenden jaren gestookt en er is nu 10 jaar een co melder op de markt.
Maar owee als je geen co melder hebt, dan ga je direct dood. Zo lijkt het wel soms
als mijn kanaal 100 word met die spinner word die dan in theorie minimaal 170.quote:Op zondag 26 juni 2011 16:24 schreef klipper het volgende:
[..]
Ik geef toch aan dat een co melder ook maar een schijnveiligheid is.......
En er zit een groot verschil tussen tussen vroeger en heden ten dage.
De huidige generatie is zo verschrikkelijk goed geisoleerd, vroeger kwam er nog steeds zeer veel frisse lucht binnen ondanks dat alles dicht zat, tegenwoordig is dicht ook echt dicht.
En een rookasgaskanaal van 150 is heel wat anders dan wat ts overhoudt nadat er een rvs pijp doorheen getrokken wordt.
Zijn huidige kanaal is 120 en zal waarschijnlijk 90 a 100 worden, ligt het er verder nog aan of ze een gladde pijp erin laten zakken of dat ze hierin een geribbelde buis in trekken.
Ik denk zelfs dat je subiet een stookverbod krijgt. (En daar moet je in Duitsland geen grappen mee maken...quote:Op zondag 26 juni 2011 23:24 schreef ueberduitser het volgende:
ik zou deze constructie hier in duitsland er bij mijn Schornsteinfeger niet door krijgen denk ik.
Ik weet het wel zekerquote:Op zondag 26 juni 2011 23:24 schreef ueberduitser het volgende:
ik zou deze constructie hier in duitsland er bij mijn Schornsteinfeger niet door krijgen denk ik.
70 % verbetering. Ik weet niet wat voor beunhaas jij hebt aangenomenquote:Op zondag 26 juni 2011 16:30 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
als mijn kanaal 100 word met die spinner word die dan in theorie minimaal 170.
veiligheid is goed maar niet gaan overdrijven natuurlijk, doemdenken is voor pessimisten
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |