abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87613440
hallo lieve mede fokkers,
ik heb een schouw in de woonkamer met een schoorsteen die pas helemaal nagekeken is.
maar in de schouw is alles leeg er ligt alleen laminaat in.
ik wil daar een open haard in maken maar heb geen flauw idee hoe dat moet.
ik hoorde van iemand dat je er een lavasteen in moest leggen maar kan zo'n ding nergens vinden.
ik heb een aantal bedrijven om advies gevraagd maar die beginnen gelijk met bedragen van rond de 1500¤, dat moet toch wel goedkoper kunnen 2e hands op marktplaats ofzo??
iemand ervaring hiermee??
pi_87613669
plaats eens wat foto's
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_87613824
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 19:48 schreef densmee het volgende:
plaats eens wat foto's
hoe moet dat?? :@
pi_87614103
foto maken, uploaden op tinypic.com en de link hier dan plaatsen
pi_87615201

de laatste foto is van de gaskachel die voor de schouw geplaatst stond maar ik wil dus een echte open haard

[ Bericht 23% gewijzigd door Ml-etje op 16-10-2010 21:49:25 (formaat aangepast) ]
pi_87615442
omdat hij waarschijnlijk 40 cm breed is (10x10 tegeltjes) zul je geen inbouwhaard vinden, het is te smal
je zult zelf iets moeten maken.

optie is laminaat ruim weghalen.
betonnen vloer storten ca 10 cm dik
vuurvaste stenen of tegels daarop
bij een smid een rek laten maken waar je in kunt stoken

let wel op de achterwand en plafond moeten ook uit vuurvast beton of stenen bestaan

nu ik je foto's nog eens bekijk lijkt het een gasafvoer.
voor hout moet de doorvoer wel groter zijn denk ik.

[ Bericht 12% gewijzigd door densmee op 16-10-2010 20:41:03 (toevoeging) ]
pi_87615607
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 20:40 schreef densmee het volgende:
omdat hij waarschijnlijk 40 cm breed is (10x10 tegeltjes) zul je geen inbouwhaard vinden, het is te smal
je zult zelf iets moeten maken.

optie is laminaat ruim weghalen.
betonnen vloer storten ca 10 cm dik
vuurvaste stenen of tegels daarop
bij een smid een rek laten maken waar je in kunt stoken

let wel op de achterwand en plafond moeten ook uit vuurvast beton of stenen bestaan

nu ik je foto's nog eens bekijk lijkt het een gasafvoer.
voor hout moet de doorvoer wel groter zijn denk ik.
43 breed.
word nog een aardige klus dus aangezien ik een houten ondervloer heb.
bedankt voor de info
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 20:55:35 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87615920
DIt ga ik je dus ECHT afraden hoor. Voo reen openhaard zijn heel andere eisen van toepassing als voor een gashaard.

Als je hie rgewoon een vuurhaard in gaat zetten heb je grote kans op brand en hoef je je verzekering echt niet te bellen. Overigens... die verzekering dekt een brand door een openhaard enkel en alleen als je een veeg bewijs hebt van een erkende schoorsteenveger. En die gaat je die niet geven voor een vuurhaard met een dergelijke afvoer.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_87616437
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 20:55 schreef klusfoobje het volgende:
DIt ga ik je dus ECHT afraden hoor. Voo reen openhaard zijn heel andere eisen van toepassing als voor een gashaard.

Als je hie rgewoon een vuurhaard in gaat zetten heb je grote kans op brand en hoef je je verzekering echt niet te bellen. Overigens... die verzekering dekt een brand door een openhaard enkel en alleen als je een veeg bewijs hebt van een erkende schoorsteenveger. En die gaat je die niet geven voor een vuurhaard met een dergelijke afvoer.
wat moet ik volgens jouw doen dan als ik een open haard wil??
pi_87617103
quote:
goede tip, bedankt.
diameter van mijn rookkanaal is 120 da's wel erg klein
pi_87617311
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 21:39 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

goede tip, bedankt.
diameter van mijn rookkanaal is 120 da's wel erg klein
Een klein houtkacheltje kan wel, is dat niks?

Mooie schouw!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87617534
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 21:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Een klein houtkacheltje kan wel, is dat niks?

Mooie schouw!
huis is rond 1900 gebouwd en bijna alles is nog orgineel granieten vloer in de keuken en ook granieten keukenblad enzo maar ik ben aan het renoveren en probeer toch de oude staat een beetje te behouden vandaar dat ik ook graag een open haard erin wil.
al is het maar een kleintje.
pi_87617797
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 21:54 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

huis is rond 1900 gebouwd en bijna alles is nog orgineel granieten vloer in de keuken en ook granieten keukenblad enzo maar ik ben aan het renoveren en probeer toch de oude staat een beetje te behouden vandaar dat ik ook graag een open haard erin wil.
maar in een schouw stond vroeger ook vaak een gietijzeren kachel
maar laat eerst je rookkanaal beoordelen, door een expert
pi_87617910
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 22:03 schreef densmee het volgende:

[..]

maar in een schouw stond vroeger ook vaak een gietijzeren kachel
maar laat eerst je rookkanaal beoordelen, door een expert
ja doe ik, bedankt
  zondag 17 oktober 2010 @ 02:04:32 #16
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87623300
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 22:07 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

ja doe ik, bedankt
gelukkig, zou zonde zijn als je straks een topic opent." Hoe kan ik mijn bed bij het leger des heils verbeteren :') ;)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_87623513
Ik denk dat dat rookkanaal misschien met wat geluk goed genoeg is voor een houtkachel/allesbrander of een mooie gaskachel, maar een echte open haard lijkt me onmogelijk met die doorsnede.
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
pi_87623538
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 19:53 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

hoe moet dat?? :@

Eh hoe wil jij een open haard maken als je nog niet eens weet hoe je pics online plaatst lol _O-
GET A LIFE! DuDe!
pi_87623804
Weet je zeker dat je schouw uit 1900 komt?
Ik vind 'm aardig art deco achtig. Jaren 30...
(weet het eigenlijk wel zeker, zeker met die kleuren...)
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_87624751
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 21:54 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Er heeft zo te zien nooit een open haard gezeten. Heel gebruikelijk was een open haard ook niet.
Houtkachel, allesbrander, petroleumkachel, kolenkachel, een van die zal er gestaan hebben.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87625757
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 02:24 schreef Zuigstengel het volgende:
Ik denk dat dat rookkanaal misschien met wat geluk goed genoeg is voor een houtkachel/allesbrander of een mooie gaskachel, maar een echte open haard lijkt me onmogelijk met die doorsnede.
de schouw is ook erg smal natuurlijk dus de open haard word ook niet al te groot.
net opgezocht op internet maar qua afmetingen moet ik een kleine open haard kwijt kunnen.
zal alleen de schoorsteen nog ff moeten laten controleren en schoonmaken
pi_87625767
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 02:28 schreef ZheDeviLL het volgende:

[..]

Eh hoe wil jij een open haard maken als je nog niet eens weet hoe je pics online plaatst lol _O-
ik zie het verband niet :?
pi_87625792
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 03:02 schreef Oblivion het volgende:
Weet je zeker dat je schouw uit 1900 komt?
Ik vind 'm aardig art deco achtig. Jaren 30...
(weet het eigenlijk wel zeker, zeker met die kleuren...)
huis is rond 1900 gebouwd dus ik nam aan de schouw ook maar ik weet het niet zeker
pi_87625813
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 08:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Er heeft zo te zien nooit een open haard gezeten. Heel gebruikelijk was een open haard ook niet.
Houtkachel, allesbrander, petroleumkachel, kolenkachel, een van die zal er gestaan hebben.
ja dat denk ik ook aangezien er totaal geen voorbereidingen zijn voor een open haard
open haarden werden pas populair in jaren 60/70 heb ik me laten vertellen
pi_87642481
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 10:26 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

ja dat denk ik ook aangezien er totaal geen voorbereidingen zijn voor een open haard
open haarden werden pas populair in jaren 60/70 heb ik me laten vertellen
En dat is een voordeel, want een klein houtkacheltje of allesbrander past wel op dat rookkanaal (zorg voor een ijzeren schoorsteenpijp!) Petroleumkachel kan ook, dan heb je geen ijzeren pijp nodig.

Bovendien zijn er van al die kacheltjes hele mooie exemplaren te krijg, terwijl een openhaard best een lelijk dom gat is als 'ie niet brandt.

Ook een stuk eenvoudiger met je laminaat trouwens. Een mooie kachelplaat volstaat.
pi_87642824
Er zijn Houtkachels die genoeg hebben aan een pijp van 13cm (hebben wij ook). Let wel, dat je niet (meer) mag stoken in het stenen kanaal. Daar moet een metalen pijp door getrokken worden. Kortom laat je adviseren door iemand die er verstand van heeft.

Marc
pi_87643394
Wij hebben een klein houtbrander:

Alleen een big ass schouw erom heen, moet je maar even doorheen kijken. :P

Zo'n een heet een Washington (stove works) een broetje van de Franklin.
Ik wilde graag een "open vuur" dus een openhaard of een haardje dat de deurtjes open van konden.
Deze paste op ons kanaal en mag open.
Voor een "echte" openhaard was het kanaal te nauw.

Wij hebben overigens geen ijzeren schoorsteenpijp.
pi_87643517
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 19:56 schreef Krotekokert het volgende:
Er zijn Houtkachels die genoeg hebben aan een pijp van 13cm (hebben wij ook). Let wel, dat je niet (meer) mag stoken in het stenen kanaal. Daar moet een metalen pijp door getrokken worden. Kortom laat je adviseren door iemand die er verstand van heeft.

Marc
Mjah, ik heb een camera erdoor heen gehad, schoorsteen is netjes geveegd, alles okay bevonden voor en door de verzekering en toch geen pijp getrokken heur... :) (En we nog een rieten dak ook... :o )
Wij hebben +/- 20 cm. doorsnee.
pi_87644253
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 20:08 schreef Oblivion het volgende:
Wij hebben overigens geen ijzeren schoorsteenpijp.
Die ijzeren pijp is als aanwijzing in plaats van een standaard-bouwmarkt aluminiumpijpje ;).
Dat moet je niet doen met een kachel waarin echt gestookt wordt :P, en TS lijkt niet erg bekend met dit soort kennis.

Er kan natuurlijk ook een hele dure dubbelwandige rvs-pijp gebruikt worden voor een houtkachel, maar dat gaat weer niet passen in het rookkanaal van TS (en is meestal ook niks anders dan overbodig duur).
pi_87645262
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 20:25 schreef sigme het volgende:

[..]

Die ijzeren pijp is als aanwijzing in plaats van een standaard-bouwmarkt aluminiumpijpje ;).
Dat moet je niet doen met een kachel waarin echt gestookt wordt :P, en TS lijkt niet erg bekend met dit soort kennis.
Okay.
quote:
Er kan natuurlijk ook een hele dure dubbelwandige rvs-pijp gebruikt worden voor een houtkachel, maar dat gaat weer niet passen in het rookkanaal van TS (en is meestal ook niks anders dan overbodig duur).
Doelde ik ook op...
Als ik "echt" veilig wilde doen, moest ik een dubbelwandige rvs pijp aanleggen.
En hoeveel kost dat dat meneer?
Nou, ruim 1000 euro... (hier dan)
Heb je alleen de pijp nog maar.

:{

Laat maar.
pi_87645633
Oh, ja flexibele rvs-pijp bestaat ook nog, is ook godsgruwelijk duur en helemaal niet authentiek.

IJzeren pijp kost niet speciaal veel, een kachelwinkel met houtkachels en openhaarden en zulks verkoopt het normaal gesproken wel.

Als je een goed of heel ruim rookkanaal hebt kan het misschien grotendeels pijploos, maar er zal altijd wát pijp aan te pas komen.

Let inderdaad wel op de verzekering; vraag eventueel van tevoren aan je verzekeringsmaatschappij welke eisen zij stellen, of of ze misschien willen komen kijken.
pi_87645930
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 20:49 schreef sigme het volgende:

Let inderdaad wel op de verzekering; vraag eventueel van tevoren aan je verzekeringsmaatschappij welke eisen zij stellen, of of ze misschien willen komen kijken.
Ik heb speciale vonkenvanger laten plaatsen, camera inspectie gedaan en laten vegen.
Kreeg een schouderklopje van de verzekeringsman. ^O^

Bij ons zit er overigens geen pijp. Nergens.
Ja, van de kachel naar het kanaal. maar kanaal is gemetseld.
En bovenop is de vonkenvanger (speciaal voor riet) er ook op gemetseld.
Of daar een pijpje aan het pas is gekomen weet ik niet.
pi_87646237
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 20:54 schreef Oblivion het volgende:

Bij ons zit er overigens geen pijp. Nergens.
Ja, van de kachel naar het kanaal.
Dus? Pijp! Zei ik het niet!
(Juist op dat stukje heb ik wel eens een aluminiumpijpje gezien ;))

Voor de verzekering moet je toch ook de schoorsteenvegersbonnetjes bewaren?

Bij ons deed de verzekering trouwens nergens moeilijk over, er is er eentje op bezoek geweest en die vond alles best. Nooit brand gehad gelukkig (wel een keer bijna, het is geen, ik herhaal: geen!, slim idee om een open rookkanaal aan de onderzijde af te dichten met een brandveilig plaatje dat hangt aan 4 houten balkjes).
pi_87646757
Dat is het eerste waar de verzekeringsman bovenop dook, de schoorsteen, vooral omdat we dus riet hebben.
Maar nee, alles was piekfijn in orde!
Als je weet hoe de vorige eigenaresse met het huis omging... :o
Dat het huis nog staat... :|W

En ja het is verstandig dat soort bonnetjes te bewaren, van de schoorsteenveger.
pi_87649790
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 19:56 schreef Krotekokert het volgende:

Marc
er zit een metalen pijp in de schoorsteen dus dat is wel goed denk ik. steek tot 25cm boven op het dak boven de schoorsteen uit dus dat is wel goed denk ik alleen de boel nog ff laten controleren en dan kan ik kijken wat mijn opties zijn.
ik heb toch het liefste een open haard maar als dat niet kan dan maar een houtbrander.
pi_87658185
Voor een echte open, openhaard heb je een doorsnee nodig van minstens 20 cm. (binnenmaat pijp)
Je kan het nameten op je bestaande pijp.

En vooral googlen... :P
pi_87660605
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 21:57 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

er zit een metalen pijp in de schoorsteen dus dat is wel goed denk ik.
Wat voor soort metaal?
pi_87682154
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 06:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Wat voor soort metaal?
2cm dik staal en binnenmaatse diameter van 12cm
pi_87683983
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 18:41 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

2cm dik staal en binnenmaatse diameter van 12cm
Is het niet de loop van een kanon die in de schorsteen zit ? 2 cm dik staal
pi_87690553
quote:
Op maandag 18 oktober 2010 19:24 schreef exlurker het volgende:

[..]

Is het niet de loop van een kanon die in de schorsteen zit ? 2 cm dik staal
hahahaha ja is echt zo, is geen meetfout en de pijp die boven de gemetselde schoorsteen uit komt is ook 2cm dik dus ik denk dat die pijp door de hele schoorsteen heen gaat
pi_95912218
ik ben na jullie reacties op zoek gegaan naar een allesbrander,
het viel niet mee om er 1 te vinden die een beetje wilde passen en ook nog betaalbaar was.
ik heb er nu 1 gevonden en volgens mij is het best wel een goede.
ik moet de schouw een klein beetje aapassen maar dat gaat maar om een paar centimeter.
ik ga hem wel op stenen zetten denk ik, er zitten ook ventilatoren in aan de onderkant.
ik moet alleen nog ff op zoek naar een goede overloop van de de kachel naar de schoorsteen.

pi_95913083
zijn die barbas kachels geschikt voor een afvoer van 120mm?
pi_95913223
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 11:36 schreef densmee het volgende:
zijn die barbas kachels geschikt voor een afvoer van 120mm?
ik hoop het wel aangezien het niet zo'n grote is,
als het niet groot genoeg is probeer ik de afvoer wel aan te passen.
met de huidige winters en energieprijzen vind ik gas en stroom niet echt rendabel meer
pi_95913297
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 11:41 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

met de huidige winters en energieprijzen vind ik gas en stroom niet echt rendabel meer
je moet kunnen zorgen voor voldoende trek in de kachel, en als het dan een keer niet wat zal dit lastig worden met een kleinere diameter
pi_95913419
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 11:43 schreef densmee het volgende:

[..]

je moet kunnen zorgen voor voldoende trek in de kachel, en als het dan een keer niet wat zal dit lastig worden met een kleinere diameter
ik probeer uit te zoeken welk type het is zodat ik een handleiding kan zoeken
pi_95937316
meet anders gewoon de diameter van de aansluiting op de kachel dan weet je welke maat nodig is
pi_95951123
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 23:21 schreef densmee het volgende:
meet anders gewoon de diameter van de aansluiting op de kachel dan weet je welke maat nodig is
de aansluiting op de kachel is rechthoekig en word smaller binnenin.
ik heb al een paar winkels gemaild om te vragen of hun zo'n verloopstuk hebben.
op internet kan ik niks vinden.
ik heb wel andere kachels gevonden met dezelfde aansluiting dus er zal vast wel een verloopstuk voor zijn.
pi_95953075
quote:
0s.gif Op zondag 24 april 2011 11:41 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik dat je erg gevaarlijk bezig bent.
Grootte zegt niets over vermogen.
Hoe oud is het toestel?, bevat het asbest?
Wat is de aansluitdiameter rookgaskanaal op het toestel?, je mag bijvoorbeeld nooit verkleinen.
Is het toestel wel nagekeken en dus betrouwbaar?, bevat deze geen lekken bijvoorbeeld.

De bedrijven vragen niets voor niets zoveel geld, ze moeten het niet alleen aanleggen, dit moet ook veilig zijn, tenslotte wil je het wel overleven als je je toestel gaat gebruiken.

Een veegbewijs zegt bovendien niets over de kwaliteit van de verbranding, als deze verkeerd is dan kan je rookgasafvoer nog binnen enkele dagen compleet dicht zitten.

Al met al, laat er een expert naar kijken voordat je het toestel in gebruik neemt of installeert.
pi_95962146
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 13:23 schreef klipper het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik dat je erg gevaarlijk bezig bent.
Grootte zegt niets over vermogen.
Hoe oud is het toestel?, bevat het asbest?
Wat is de aansluitdiameter rookgaskanaal op het toestel?, je mag bijvoorbeeld nooit verkleinen.
Is het toestel wel nagekeken en dus betrouwbaar?, bevat deze geen lekken bijvoorbeeld.

De bedrijven vragen niets voor niets zoveel geld, ze moeten het niet alleen aanleggen, dit moet ook veilig zijn, tenslotte wil je het wel overleven als je je toestel gaat gebruiken.

Een veegbewijs zegt bovendien niets over de kwaliteit van de verbranding, als deze verkeerd is dan kan je rookgasafvoer nog binnen enkele dagen compleet dicht zitten.

Al met al, laat er een expert naar kijken voordat je het toestel in gebruik neemt of installeert.
het toestel is niet zo oud denk ik aan het model te zien en ziet er erg goed en onderhouden uit.
ik snap niet wat je bedoelt met lekken?
ik laat de schoorsteen nakijken voordat ik hem ga gebruiken.
ik ga geen kapitalen uit geven voor "experts" daar trap ik niet meer in, ik kan zelf ook logisch nadenken en dingen opzoeken op internet.
pi_95963890
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 18:35 schreef vaginabeheerder het volgende:
ik ga geen kapitalen uit geven voor "experts" daar trap ik niet meer in, ik kan zelf ook logisch nadenken en dingen opzoeken op internet.
En dat betwijfel ik een beetje. Je komt op me over als een klusser die tussen neus en lippen door links en rechts wat vraagt en uiteindelijk maar wat in elkaar flanst.

Je rookkanaal zal moeten voldoen aan het bouwbesluit. Doe je dat niet, dan hoeft dat niet per definitie gevaarlijk te zijn, maar mocht er iets mis gaan, slaat je verzekering je met het bouwbesluit om je oren en kun je elke vergoeding dan ook vergeten. En dat is in het beste geval. Het kan ook dat je door bv koolmonoxide vergiftiging met je complete gezin langzaam in slaap sukkelt. Nou, dan moet de verzekering maar kijken hoe die het oplost natuurlijk.
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_95966100
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 19:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En dat betwijfel ik een beetje. Je komt op me over als een klusser die tussen neus en lippen door links en rechts wat vraagt en uiteindelijk maar wat in elkaar flanst.

Je rookkanaal zal moeten voldoen aan het bouwbesluit. Doe je dat niet, dan hoeft dat niet per definitie gevaarlijk te zijn, maar mocht er iets mis gaan, slaat je verzekering je met het bouwbesluit om je oren en kun je elke vergoeding dan ook vergeten. En dat is in het beste geval. Het kan ook dat je door bv koolmonoxide vergiftiging met je complete gezin langzaam in slaap sukkelt. Nou, dan moet de verzekering maar kijken hoe die het oplost natuurlijk.
dat rookkanaal zit er al een tijdje, is ook in gebruik geweest bij gebruik van gaskachel,
maar voor alle veiligheid laat ik hem helemaal schoonmaken en controleren voordat ik de allesbrander in gebruik neem.
pi_95966269
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:02 schreef vaginabeheerder het volgende:

dat rookkanaal zit er al een tijdje, is ook in gebruik geweest bij gebruik van gaskachel,
maar voor alle veiligheid laat ik hem helemaal schoonmaken en controleren voordat ik de allesbrander in gebruik neem.
Ja, en dat is juist het probleem. Jij denkt blijkbaar dat een rookkanaal een rookkanaal is.

Maar er is een wereld van verschil tussen een rookkanaal voor een gashaard en een open haard/houtkachel. Van de laatste zijn de temperaturen van de verbrandingsgassen veel hoger.

Raadpleeg gewoon een erkende schoorsteenveger. Die kan jou na onderzoek vertellen wat je wel en niet kunt doen. Zelf gaan zitten aanmodderen is levensgevaarlijk. Ook voor je buren....

[ Bericht 0% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 25-04-2011 20:12:50 ]
pi_95967446
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:05 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ja, en dat is juist het probleem. Jij denkt blijkbaar dat een rookkanaal een rookkanaal is.

Maar er is een wereld van verschil tussen een rookkanaal voor een gashaard en een open haard/houtkachel. Van de laatste zijn de temperaturen van de verbrandingsgassen veel hoger.

Raadpleeg gewoon een erkende schoorsteenveger. Die kan jou na onderzoek vertellen wat je wel en niet kunt doen. Zelf gaan zitten aanmodderen is levensgevaarlijk. Ook voor je buren....
Dit kunnen we hem blijkbaar niet aan zijn verstand brengen.

Hoe goed iets er ook uitziet, wilt nog niet zeggen dat het ook inderdaad goed is.
Rookgaskanalen geschikt voor het ene type toestel is daarom nog niet geschikt voor een ander type toestel.

Er zit een wereld van verschil tussen een gaskachel en een allesbrander.
Denk hierbij aan rookgastemperatuur, maar ook aan hoe schoon of juist hoe vuil de rookgassen zijn.
Gas verbranden gebeurt indien dit goed gebeurt nagenoeg vervuilingsvrij, dat kun je met een allesbrander niet zeggen.

TS is te gierig om zijn geld zinvol uit te geven, maar beseft niet dat hij zijn leven en gezondheid in de waagschaal legt.

De experts kunnen je vertellen voor installatie wat er eventueel aangepast moet worden, en na installatie of de verbranding ook goed en ordentelijk verloopt.

Het inschakelen van een expert hoeft echt niet zoveel te kosten als TS zegt, je kan ook de expert inhuren voor advies en bijstand, hij hoeft het niet aan te leggen, diverse installateurs verkopen zelfs doe het zelf sets, met een duidelijke handleiding en zij komen dan langs op het moment dat het toestel gebruikt moet gaan worden om alles na te lopen en je nog op eventuele onjuiste punten te wijzen.

Met een doe het zelf pakket met ondersteuning ben je in ieder geval beter af dan zonder.

Maar aan de andere kant wie weet haal je de krant nog eens.
pi_95967688
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:26 schreef klipper het volgende:

TS is te gierig om zijn geld zinvol uit te geven, maar beseft niet dat hij zijn leven en gezondheid in de waagschaal legt.

Dat hij zijn eigen leven in de waagschaal stelt is nog tot daaraantoe. Maar zijn vriendin/vrouw en evt. kinderen denken ook dat het wel goed zit omdat TS het zegt. Laat staan de buren.

Wat kost het nou om even een erkende schoorsteenveger de zaak te laten bekijken? 50 euro? Of zal ik eens gek doen met 100,- euro?
pi_95968119
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:30 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat hij zijn eigen leven in de waagschaal stelt is nog tot daaraantoe. Maar zijn vriendin/vrouw en evt. kinderen denken ook dat het wel goed zit omdat TS het zegt. Laat staan de buren.

Wat kost het nou om even een erkende schoorsteenveger de zaak te laten bekijken? 50 euro? Of zal ik eens gek doen met 100,- euro?
dat zeg ik toch???

quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:02 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

en mijn huis is vrijstaand dus de buren hebben er geen last van mocht hij afbranden, maar dat gaat niet gebeuren want ik laat hem controleren zie bovenstaande quote en zover als ik kan zien zit er in m'n schoorsteen een stalen pijpen van 2 cm dik en 12 cm doorsnee en die pijp begint onderaan bij de kachel en steekt boven het huis nog 40cm boven het gemetselde gedeeldte uit
pi_95968289
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:39 schreef vaginabeheerder het volgende:
dat zeg ik toch???
En ik hoop dat je het doet ook, maar je zei dit:

quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 18:35 schreef vaginabeheerder het volgende:
En verder:

quote:
en zover als ik kan zien zit er in m'n schoorsteen een stalen pijpen van 2 cm dik en 12 cm doorsnee en die pijp begint onderaan bij de kachel en steekt boven het huis nog 40cm boven het gemetselde gedeeldte uit
En dat geloof ik dus niet. Dat gewicht alleen al.... Het zal wel een flinterdun dubbelwandig pijpje die jij aanziet als een 2 cm dikke stalen pijp. Daarom -> expert erbij halen.
pi_95968659
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

En ik hoop dat je het doet ook, maar je zei dit:

[..]

En verder:

[..]

En dat geloof ik dus niet. Dat gewicht alleen al.... Het zal wel een flinterdun dubbelwandig pijpje die jij aanziet als een 2 cm dikke stalen pijp. Daarom -> expert erbij halen.
ja ik ga geen duizenden euro's uitgeven aan experts maar natuurlijk laat ik mijn schoorsteen wel nakijken door een erkende schoorsteenveger.
op pagina 1 staan een foto van de onderkant van mijn schoorsteen, ik weet niet of je het goed kan zien maar je ziet een stalen rand aan de buitenkant van het rookkanaal die is 2 cm dik en ik heb er een paar tikken op gegeven en lijkt mij massief maar dat mag de schoorsteenveger mij vertellen
pi_95968969
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:50 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

ja ik ga geen duizenden euro's uitgeven aan experts maar natuurlijk laat ik mijn schoorsteen wel nakijken door een erkende schoorsteenveger.
op pagina 1 staan een foto van de onderkant van mijn schoorsteen, ik weet niet of je het goed kan zien maar je ziet een stalen rand aan de buitenkant van het rookkanaal die is 2 cm dik en ik heb er een paar tikken op gegeven en lijkt mij massief maar dat mag de schoorsteenveger mij vertellen
Nee sorry, ik kan dat ook niet goed zien. Maar ik ben ook geen expert. Ik weet er alleen wat vanaf omdat ik zelf een nieuw rookkanaal heb aangelegd. En dat was niet zo gemakkelijk als ik aanvankelijk dacht. Ik dacht ook van: OH, even een pijpje naar boven, dakdoorvoertje en klaar. Maar zo werkt het niet. Echt niet.

Ik probeer je ook niet af te katten ofzo, maar haal er op zijn minst even een erkende schoorsteenveger bij. Die heeft er meer verstand van dan jij, ik en de rest van de reageerders hier bij elkaar. Maar een 2 cm dikke massief stalen pijp van 120mm doorsnee... Neh, die is niet te tillen. Zet die goed vast aan je bovenverdieping en je huis wordt langzaam steeds lager. :P
pi_95969539
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 20:57 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee sorry, ik kan dat ook niet goed zien. Maar ik ben ook geen expert. Ik weet er alleen wat vanaf omdat ik zelf een nieuw rookkanaal heb aangelegd. En dat was niet zo gemakkelijk als ik aanvankelijk dacht. Ik dacht ook van: OH, even een pijpje naar boven, dakdoorvoertje en klaar. Maar zo werkt het niet. Echt niet.

Ik probeer je ook niet af te katten ofzo, maar haal er op zijn minst even een erkende schoorsteenveger bij. Die heeft er meer verstand van dan jij, ik en de rest van de reageerders hier bij elkaar. Maar een 2 cm dikke massief stalen pijp van 120mm doorsnee... Neh, die is niet te tillen. Zet die goed vast aan je bovenverdieping en je huis wordt langzaam steeds lager. :P
volgende maand is de schoorsteenveger weer in het dorp, dan stuur ik die wel het dak op en mag hij de schoorsteen schoonmaken en kijken of alles goed is om de kachel aan te sluiten.
als hij geweest is zal ik wel zeggen wat zijn bevindingen zijn
pi_95969746
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 21:08 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

volgende maand is de schoorsteenveger weer in het dorp, dan stuur ik die wel het dak op en mag hij de schoorsteen schoonmaken en kijken of alles goed is om de kachel aan te sluiten.
als hij geweest is zal ik wel zeggen wat zijn bevindingen zijn
^O^

Maar zeg dan wel even tegen hem dat er vroeger een gaskachel gestaan heeft, en dat je er nu een allesbrander onder wil zetten zodat ook hij weet waar hij op moet letten.

Hij kan dan bekijken of het rookkanaal geschikt is voor een allesbrander. Als het nog vroeger een rookkanaal voor een kolenkachel was bv dan zal het vaak wel goed zijn, dat wordt nog warmer. Maar het gaat ook om de mate van 'gasdichtheid' e.d. en de diameter en de trekkap die erop staat.

Zeg gewoon tegen die man alles wat je weet en ALLES wat je van plan bent, de rest zoekt hij wel uit.
pi_95970782
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 19:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

het bouwbesluit uit 1900 zal niet heel spannend zijn denk je wel
pi_95971019
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 21:32 schreef densmee het volgende:
Nee man... En als je in een huis van 1900 een wijziging in de groepenkast aanbrengt hoef je natuurlijk ook niet aan de huidige NEN-normen te voldoen...
pi_95971148
quote:
0s.gif Op maandag 25 april 2011 21:32 schreef densmee het volgende:

[..]

Doe je mee voor meest domme opmerking?

Zoals aangegeven wilt ts ipv een gaskachel een allesbrander aansluiten.
Maar ook al had ts een nieuwe of tweedehands gaskachel willen aansluiten had dat verder ook niet uitgemaakt.

Feit is en blijft dat ts moet voldoen aan het bouwbesluit en aansluitingseisen van de installatie-instructie van het toestel ten tijde dat deze op de markt kwam.

Dus als zijn allesbrander van 2001 is, dan moet alles voldoen aan het bouwbesluit van 2001 en niet van 1900.

Het rookgaskanaal behoort bij het toestel en niet bij het huis, deze moet dus voldoen aan het bouwjaar van het toestel en de daarbij behorende aansluiteisen en bouwbesluit.
pi_96853442
het aanwezige schoorsteenkanaal gezien de leeftijd van de woning is geschikt gemaakt voor een hout of kolen kachel (in sommige situaties ook nog oliekachel) met een aansluiting en benodigde kanaaldiameter van 100 of 110mm.

De praktijk wijst uit dat vaak de kanaaldiameters zeker niet groter zijn.

De inzethaard behoeft een kanaaldiameter van 150mm om goed te functioneren. (overigens mist deze ook nog de stookstenen links en rechts naast het stookrooster)

Mijn advies: laat een bedrijf welke is aangesloten bij de sfeerverwarmingsgilde of aspb het kanaal controleren. Wellicht kan er een 150mm buis in (al twijfel ik hierover vanwege de leeftijd en daarmee waarschijnlijk klein kanaal in de woning).
Als deze buis van 150mm niet te installeren is, dan de houtkachel niet plaatsen en kiezen voor:
1: open gaskachel
2: nieuw kanaal geschikt voor de houtkachel.

Een openhaard gaat op dit kanaal nooit functioneren, hier is de schouw ook niet voor gebouwd.
pi_96883054
quote:
0s.gif Op zondag 15 mei 2011 20:00 schreef Nasic85 het volgende:
het aanwezige schoorsteenkanaal gezien de leeftijd van de woning is geschikt gemaakt voor een hout of kolen kachel (in sommige situaties ook nog oliekachel) met een aansluiting en benodigde kanaaldiameter van 100 of 110mm.

De praktijk wijst uit dat vaak de kanaaldiameters zeker niet groter zijn.

De inzethaard behoeft een kanaaldiameter van 150mm om goed te functioneren. (overigens mist deze ook nog de stookstenen links en rechts naast het stookrooster)

Mijn advies: laat een bedrijf welke is aangesloten bij de sfeerverwarmingsgilde of aspb het kanaal controleren. Wellicht kan er een 150mm buis in (al twijfel ik hierover vanwege de leeftijd en daarmee waarschijnlijk klein kanaal in de woning).
Als deze buis van 150mm niet te installeren is, dan de houtkachel niet plaatsen en kiezen voor:
1: open gaskachel
2: nieuw kanaal geschikt voor de houtkachel.

Een openhaard gaat op dit kanaal nooit functioneren, hier is de schouw ook niet voor gebouwd.
Ik weet niet wat jij bedoelt onder een open gaskachel.. Maar een open gashaard kan dus niet en een gaskachel wel in dit geval. Een kachel verbruikt minder lucht dan een openhaard dus heeft ook een kleiner kanaal nodig.

Verder zou een houtkachel wellicht niet lukken omdat het een enkelwandige pijp is en de rookgastemperatuur daarvoor te hoog is.

Het bouwbesluit wat betreft haarden is overigens niet zo spannend hoor. Alles verwijst overigens ook nog is naar een NEN norm die volgens mij niet zoveel installateurs hebben én gebruiken. Gewoon vuistregelwerk en ervaring dus. Het is namelijk perfect mogelijk om een haard aan te leggen welke volgens het bouwbesluit 100% voldoet maar nog voor geen ene reet functioneert.
pi_96907976
open gaskachel is een kachel welke zijn verbrandingslucht uit het vertrek haalt waar hij in staat. Geen open haard dus, maar een toestel met een typeaanduiding B11. (Open gastoestel met rookgasafvoer door het dakvlak)

Enkelwandige pijp mag geen probleem zijn voor een houtkachel, mits daar een gemetseld kanaal omheen zit en deze deugdelijk is geinstalleerd, en het type buis geschikt is voor de kachel welke er op aangesloten word.

In deze situatie bepaal je het als volgt:
1 welke voorzieningen heeft mijn toestel nodig
2 kan ik deze voorzieningen binnen de nederlandse regelgeving (o.a. bouwbesluit) en installatieeisen van de fabrikant aanleggen.

minimale kanaaldiameter is 150mm, dus aan TS om deze te voorzien binnen de regelgeving (eventueel in samenwerking met derden).
pi_98679153
nou ik heb een bedrijf in de arm genomen die nu met mijn schoorsteen bezig is.
de kleine diameter maakt niet uit want er komt een spinner op het dak te staan die de trek met minimaal 70% vergroot.
de stalen binnenpijp in de schoorsteen bleek geen staal te zijn maar keramiek en er word een nieuwe rvs-pijp doorheen getrokken.
dat bedrijf gaat ook de kachel op een veilige manier aansluiten.
pi_98681145
Spinners zijn leuk, maar blijft een schijnoplossing, je haalt hier niet het echte probleem mee weg, maar omzeild het probleem.
Neem je ook nog verdere eventuele schijnveiligheden?

De spinner kan vast komen te zitten, het lijkt dus een oplossing, maar kan dus toch problemen geven.
Extra luchtroosters zij ook schijnoplossingen indien deze achteraf toch weer dicht gemaakt kunnen worden.
Een co melder waarvan vervolgens de batterij niet vervangen wordt is ook zo'n schijnveiligheid.

Extra maatregelen en voorzieningen zijn natuurlijk prima, maar zorg er dan wel voor dat dit afhankelijk van wat het is dat gecontroleerd wordt eventueel meerdere keren per jaar.
De co melder bijvoorbeeld jaarlijks, maar de spinner maandelijks bijvoorbeeld gedurende het stookseizoen.
pi_98681215
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 16:06 schreef klipper het volgende:
Spinners zijn leuk, maar blijft een schijnoplossing, je haalt hier niet het echte probleem mee weg, maar omzeild het probleem.
Neem je ook nog verdere eventuele schijnveiligheden?

De spinner kan vast komen te zitten, het lijkt dus een oplossing, maar kan dus toch problemen geven.
Extra luchtroosters zij ook schijnoplossingen indien deze achteraf toch weer dicht gemaakt kunnen worden.
Een co melder waarvan vervolgens de batterij niet vervangen wordt is ook zo'n schijnveiligheid.

Extra maatregelen en voorzieningen zijn natuurlijk prima, maar zorg er dan wel voor dat dit afhankelijk van wat het is dat gecontroleerd wordt eventueel meerdere keren per jaar.
De co melder bijvoorbeeld jaarlijks, maar de spinner maandelijks bijvoorbeeld gedurende het stookseizoen.
de spinner kun je ook gewoon buiten bekijken draait hij of draait hij niet.
houtkachels worden al duizenden jaren gestookt en er is nu 10 jaar een co melder op de markt.
Maar owee als je geen co melder hebt, dan ga je direct dood. Zo lijkt het wel soms
pi_98681807
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 16:08 schreef densmee het volgende:

[..]

de spinner kun je ook gewoon buiten bekijken draait hij of draait hij niet.
houtkachels worden al duizenden jaren gestookt en er is nu 10 jaar een co melder op de markt.
Maar owee als je geen co melder hebt, dan ga je direct dood. Zo lijkt het wel soms
Ik geef toch aan dat een co melder ook maar een schijnveiligheid is.......
En er zit een groot verschil tussen tussen vroeger en heden ten dage.
De huidige generatie is zo verschrikkelijk goed geisoleerd, vroeger kwam er nog steeds zeer veel frisse lucht binnen ondanks dat alles dicht zat, tegenwoordig is dicht ook echt dicht.

En een rookasgaskanaal van 150 is heel wat anders dan wat ts overhoudt nadat er een rvs pijp doorheen getrokken wordt.
Zijn huidige kanaal is 120 en zal waarschijnlijk 90 a 100 worden, ligt het er verder nog aan of ze een gladde pijp erin laten zakken of dat ze hierin een geribbelde buis in trekken.
pi_98681981
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 16:24 schreef klipper het volgende:

[..]

Ik geef toch aan dat een co melder ook maar een schijnveiligheid is.......
En er zit een groot verschil tussen tussen vroeger en heden ten dage.
De huidige generatie is zo verschrikkelijk goed geisoleerd, vroeger kwam er nog steeds zeer veel frisse lucht binnen ondanks dat alles dicht zat, tegenwoordig is dicht ook echt dicht.

En een rookasgaskanaal van 150 is heel wat anders dan wat ts overhoudt nadat er een rvs pijp doorheen getrokken wordt.
Zijn huidige kanaal is 120 en zal waarschijnlijk 90 a 100 worden, ligt het er verder nog aan of ze een gladde pijp erin laten zakken of dat ze hierin een geribbelde buis in trekken.
als mijn kanaal 100 word met die spinner word die dan in theorie minimaal 170.
veiligheid is goed maar niet gaan overdrijven natuurlijk, doemdenken is voor pessimisten
  zondag 26 juni 2011 @ 23:24:30 #72
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_98699752
ik zou deze constructie hier in duitsland er bij mijn Schornsteinfeger niet door krijgen denk ik.
pi_98700007
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 23:24 schreef ueberduitser het volgende:
ik zou deze constructie hier in duitsland er bij mijn Schornsteinfeger niet door krijgen denk ik.
Ik denk zelfs dat je subiet een stookverbod krijgt. (En daar moet je in Duitsland geen grappen mee maken... :N )
  Milf zondag 26 juni 2011 @ 23:52:45 #74
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_98701221
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 23:24 schreef ueberduitser het volgende:
Ik weet het wel zeker :D!!
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_98708187
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2011 16:30 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

als mijn kanaal 100 word met die spinner word die dan in theorie minimaal 170.
veiligheid is goed maar niet gaan overdrijven natuurlijk, doemdenken is voor pessimisten
70 % verbetering. Ik weet niet wat voor beunhaas jij hebt aangenomen :') Ik neem aan dat je een rotorvent oid bedoelt maar die zijn voor zover ik weet voornamelijk ontworpen zodat je geen trek naar beneden krijgt. Als het dus buiten kouder is dan binnen kan de koude lucht door je schoorsteen naar beneden stromen. Die rotorvent zorgt dat dit niet kan. Maar om nou te zeggen dat dit je trek met 70% verbetert.. Jahoor!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')