43 breed.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 20:40 schreef densmee het volgende:
omdat hij waarschijnlijk 40 cm breed is (10x10 tegeltjes) zul je geen inbouwhaard vinden, het is te smal
je zult zelf iets moeten maken.
optie is laminaat ruim weghalen.
betonnen vloer storten ca 10 cm dik
vuurvaste stenen of tegels daarop
bij een smid een rek laten maken waar je in kunt stoken
let wel op de achterwand en plafond moeten ook uit vuurvast beton of stenen bestaan
nu ik je foto's nog eens bekijk lijkt het een gasafvoer.
voor hout moet de doorvoer wel groter zijn denk ik.
wat moet ik volgens jouw doen dan als ik een open haard wil??quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 20:55 schreef klusfoobje het volgende:
DIt ga ik je dus ECHT afraden hoor. Voo reen openhaard zijn heel andere eisen van toepassing als voor een gashaard.
Als je hie rgewoon een vuurhaard in gaat zetten heb je grote kans op brand en hoef je je verzekering echt niet te bellen. Overigens... die verzekering dekt een brand door een openhaard enkel en alleen als je een veeg bewijs hebt van een erkende schoorsteenveger. En die gaat je die niet geven voor een vuurhaard met een dergelijke afvoer.
goede tip, bedankt.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 21:18 schreef exlurker het volgende:
Kijk hier eens voor tips
http://www.brandweerzwijn(...)20Open%20Haarden.pdf
http://www.woonnet.com/showitem_204_Rookkanaal.html
Een klein houtkacheltje kan wel, is dat niks?quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 21:39 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
goede tip, bedankt.
diameter van mijn rookkanaal is 120 da's wel erg klein
huis is rond 1900 gebouwd en bijna alles is nog orgineel granieten vloer in de keuken en ook granieten keukenblad enzo maar ik ben aan het renoveren en probeer toch de oude staat een beetje te behouden vandaar dat ik ook graag een open haard erin wil.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 21:47 schreef sigme het volgende:
[..]
Een klein houtkacheltje kan wel, is dat niks?
Mooie schouw!
maar in een schouw stond vroeger ook vaak een gietijzeren kachelquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 21:54 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
huis is rond 1900 gebouwd en bijna alles is nog orgineel granieten vloer in de keuken en ook granieten keukenblad enzo maar ik ben aan het renoveren en probeer toch de oude staat een beetje te behouden vandaar dat ik ook graag een open haard erin wil.
al is het maar een kleintje.
ja doe ik, bedanktquote:Op zaterdag 16 oktober 2010 22:03 schreef densmee het volgende:
[..]
maar in een schouw stond vroeger ook vaak een gietijzeren kachel
maar laat eerst je rookkanaal beoordelen, door een expert
gelukkig, zou zonde zijn als je straks een topic opent." Hoe kan ik mijn bed bij het leger des heils verbeterenquote:
Eh hoe wil jij een open haard maken als je nog niet eens weet hoe je pics online plaatst lolquote:
Er heeft zo te zien nooit een open haard gezeten. Heel gebruikelijk was een open haard ook niet.quote:Op zaterdag 16 oktober 2010 21:54 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
huis is rond 1900 gebouwd en bijna alles is nog orgineel granieten vloer in de keuken en ook granieten keukenblad enzo maar ik ben aan het renoveren en probeer toch de oude staat een beetje te behouden vandaar dat ik ook graag een open haard erin wil.
al is het maar een kleintje.
de schouw is ook erg smal natuurlijk dus de open haard word ook niet al te groot.quote:Op zondag 17 oktober 2010 02:24 schreef Zuigstengel het volgende:
Ik denk dat dat rookkanaal misschien met wat geluk goed genoeg is voor een houtkachel/allesbrander of een mooie gaskachel, maar een echte open haard lijkt me onmogelijk met die doorsnede.
ik zie het verband nietquote:Op zondag 17 oktober 2010 02:28 schreef ZheDeviLL het volgende:
[..]
Eh hoe wil jij een open haard maken als je nog niet eens weet hoe je pics online plaatst lol
huis is rond 1900 gebouwd dus ik nam aan de schouw ook maar ik weet het niet zekerquote:Op zondag 17 oktober 2010 03:02 schreef Oblivion het volgende:
Weet je zeker dat je schouw uit 1900 komt?
Ik vind 'm aardig art deco achtig. Jaren 30...
(weet het eigenlijk wel zeker, zeker met die kleuren...)
ja dat denk ik ook aangezien er totaal geen voorbereidingen zijn voor een open haardquote:Op zondag 17 oktober 2010 08:29 schreef sigme het volgende:
[..]
Er heeft zo te zien nooit een open haard gezeten. Heel gebruikelijk was een open haard ook niet.
Houtkachel, allesbrander, petroleumkachel, kolenkachel, een van die zal er gestaan hebben.
En dat is een voordeel, want een klein houtkacheltje of allesbrander past wel op dat rookkanaal (zorg voor een ijzeren schoorsteenpijp!) Petroleumkachel kan ook, dan heb je geen ijzeren pijp nodig.quote:Op zondag 17 oktober 2010 10:26 schreef vaginabeheerder het volgende:
[..]
ja dat denk ik ook aangezien er totaal geen voorbereidingen zijn voor een open haard
open haarden werden pas populair in jaren 60/70 heb ik me laten vertellen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |