abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87613440
hallo lieve mede fokkers,
ik heb een schouw in de woonkamer met een schoorsteen die pas helemaal nagekeken is.
maar in de schouw is alles leeg er ligt alleen laminaat in.
ik wil daar een open haard in maken maar heb geen flauw idee hoe dat moet.
ik hoorde van iemand dat je er een lavasteen in moest leggen maar kan zo'n ding nergens vinden.
ik heb een aantal bedrijven om advies gevraagd maar die beginnen gelijk met bedragen van rond de 1500¤, dat moet toch wel goedkoper kunnen 2e hands op marktplaats ofzo??
iemand ervaring hiermee??
pi_87613669
plaats eens wat foto's
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_87613824
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 19:48 schreef densmee het volgende:
plaats eens wat foto's
hoe moet dat?? :@
pi_87614103
foto maken, uploaden op tinypic.com en de link hier dan plaatsen
pi_87615201

de laatste foto is van de gaskachel die voor de schouw geplaatst stond maar ik wil dus een echte open haard

[ Bericht 23% gewijzigd door Ml-etje op 16-10-2010 21:49:25 (formaat aangepast) ]
pi_87615442
omdat hij waarschijnlijk 40 cm breed is (10x10 tegeltjes) zul je geen inbouwhaard vinden, het is te smal
je zult zelf iets moeten maken.

optie is laminaat ruim weghalen.
betonnen vloer storten ca 10 cm dik
vuurvaste stenen of tegels daarop
bij een smid een rek laten maken waar je in kunt stoken

let wel op de achterwand en plafond moeten ook uit vuurvast beton of stenen bestaan

nu ik je foto's nog eens bekijk lijkt het een gasafvoer.
voor hout moet de doorvoer wel groter zijn denk ik.

[ Bericht 12% gewijzigd door densmee op 16-10-2010 20:41:03 (toevoeging) ]
pi_87615607
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 20:40 schreef densmee het volgende:
omdat hij waarschijnlijk 40 cm breed is (10x10 tegeltjes) zul je geen inbouwhaard vinden, het is te smal
je zult zelf iets moeten maken.

optie is laminaat ruim weghalen.
betonnen vloer storten ca 10 cm dik
vuurvaste stenen of tegels daarop
bij een smid een rek laten maken waar je in kunt stoken

let wel op de achterwand en plafond moeten ook uit vuurvast beton of stenen bestaan

nu ik je foto's nog eens bekijk lijkt het een gasafvoer.
voor hout moet de doorvoer wel groter zijn denk ik.
43 breed.
word nog een aardige klus dus aangezien ik een houten ondervloer heb.
bedankt voor de info
  zaterdag 16 oktober 2010 @ 20:55:35 #8
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87615920
DIt ga ik je dus ECHT afraden hoor. Voo reen openhaard zijn heel andere eisen van toepassing als voor een gashaard.

Als je hie rgewoon een vuurhaard in gaat zetten heb je grote kans op brand en hoef je je verzekering echt niet te bellen. Overigens... die verzekering dekt een brand door een openhaard enkel en alleen als je een veeg bewijs hebt van een erkende schoorsteenveger. En die gaat je die niet geven voor een vuurhaard met een dergelijke afvoer.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_87616437
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 20:55 schreef klusfoobje het volgende:
DIt ga ik je dus ECHT afraden hoor. Voo reen openhaard zijn heel andere eisen van toepassing als voor een gashaard.

Als je hie rgewoon een vuurhaard in gaat zetten heb je grote kans op brand en hoef je je verzekering echt niet te bellen. Overigens... die verzekering dekt een brand door een openhaard enkel en alleen als je een veeg bewijs hebt van een erkende schoorsteenveger. En die gaat je die niet geven voor een vuurhaard met een dergelijke afvoer.
wat moet ik volgens jouw doen dan als ik een open haard wil??
pi_87617103
quote:
goede tip, bedankt.
diameter van mijn rookkanaal is 120 da's wel erg klein
pi_87617311
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 21:39 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

goede tip, bedankt.
diameter van mijn rookkanaal is 120 da's wel erg klein
Een klein houtkacheltje kan wel, is dat niks?

Mooie schouw!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87617534
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 21:47 schreef sigme het volgende:

[..]

Een klein houtkacheltje kan wel, is dat niks?

Mooie schouw!
huis is rond 1900 gebouwd en bijna alles is nog orgineel granieten vloer in de keuken en ook granieten keukenblad enzo maar ik ben aan het renoveren en probeer toch de oude staat een beetje te behouden vandaar dat ik ook graag een open haard erin wil.
al is het maar een kleintje.
pi_87617797
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 21:54 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

huis is rond 1900 gebouwd en bijna alles is nog orgineel granieten vloer in de keuken en ook granieten keukenblad enzo maar ik ben aan het renoveren en probeer toch de oude staat een beetje te behouden vandaar dat ik ook graag een open haard erin wil.
maar in een schouw stond vroeger ook vaak een gietijzeren kachel
maar laat eerst je rookkanaal beoordelen, door een expert
pi_87617910
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 22:03 schreef densmee het volgende:

[..]

maar in een schouw stond vroeger ook vaak een gietijzeren kachel
maar laat eerst je rookkanaal beoordelen, door een expert
ja doe ik, bedankt
  zondag 17 oktober 2010 @ 02:04:32 #16
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_87623300
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 22:07 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

ja doe ik, bedankt
gelukkig, zou zonde zijn als je straks een topic opent." Hoe kan ik mijn bed bij het leger des heils verbeteren :') ;)
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_87623513
Ik denk dat dat rookkanaal misschien met wat geluk goed genoeg is voor een houtkachel/allesbrander of een mooie gaskachel, maar een echte open haard lijkt me onmogelijk met die doorsnede.
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
pi_87623538
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 19:53 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

hoe moet dat?? :@

Eh hoe wil jij een open haard maken als je nog niet eens weet hoe je pics online plaatst lol _O-
GET A LIFE! DuDe!
pi_87623804
Weet je zeker dat je schouw uit 1900 komt?
Ik vind 'm aardig art deco achtig. Jaren 30...
(weet het eigenlijk wel zeker, zeker met die kleuren...)
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_87624751
quote:
Op zaterdag 16 oktober 2010 21:54 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

Er heeft zo te zien nooit een open haard gezeten. Heel gebruikelijk was een open haard ook niet.
Houtkachel, allesbrander, petroleumkachel, kolenkachel, een van die zal er gestaan hebben.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_87625757
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 02:24 schreef Zuigstengel het volgende:
Ik denk dat dat rookkanaal misschien met wat geluk goed genoeg is voor een houtkachel/allesbrander of een mooie gaskachel, maar een echte open haard lijkt me onmogelijk met die doorsnede.
de schouw is ook erg smal natuurlijk dus de open haard word ook niet al te groot.
net opgezocht op internet maar qua afmetingen moet ik een kleine open haard kwijt kunnen.
zal alleen de schoorsteen nog ff moeten laten controleren en schoonmaken
pi_87625767
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 02:28 schreef ZheDeviLL het volgende:

[..]

Eh hoe wil jij een open haard maken als je nog niet eens weet hoe je pics online plaatst lol _O-
ik zie het verband niet :?
pi_87625792
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 03:02 schreef Oblivion het volgende:
Weet je zeker dat je schouw uit 1900 komt?
Ik vind 'm aardig art deco achtig. Jaren 30...
(weet het eigenlijk wel zeker, zeker met die kleuren...)
huis is rond 1900 gebouwd dus ik nam aan de schouw ook maar ik weet het niet zeker
pi_87625813
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 08:29 schreef sigme het volgende:

[..]

Er heeft zo te zien nooit een open haard gezeten. Heel gebruikelijk was een open haard ook niet.
Houtkachel, allesbrander, petroleumkachel, kolenkachel, een van die zal er gestaan hebben.
ja dat denk ik ook aangezien er totaal geen voorbereidingen zijn voor een open haard
open haarden werden pas populair in jaren 60/70 heb ik me laten vertellen
pi_87642481
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 10:26 schreef vaginabeheerder het volgende:

[..]

ja dat denk ik ook aangezien er totaal geen voorbereidingen zijn voor een open haard
open haarden werden pas populair in jaren 60/70 heb ik me laten vertellen
En dat is een voordeel, want een klein houtkacheltje of allesbrander past wel op dat rookkanaal (zorg voor een ijzeren schoorsteenpijp!) Petroleumkachel kan ook, dan heb je geen ijzeren pijp nodig.

Bovendien zijn er van al die kacheltjes hele mooie exemplaren te krijg, terwijl een openhaard best een lelijk dom gat is als 'ie niet brandt.

Ook een stuk eenvoudiger met je laminaat trouwens. Een mooie kachelplaat volstaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')