abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_99554208
quote:
99s.gif Op donderdag 14 juli 2011 00:09 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Je naam?

edit: Oh, en de datum natuurlijk! :7
Haha en mooi ook dat zo'n docent zo'n tentamen ook serieus nakijkt en een cijfer geeft :P
pi_100040172
Iemand die hier aan de avans in breda bedrijfseconomie studeert?
pi_101309895
Hoppa! Ik zeg: "Nog eens 12 weken zomervakantie!"
  dinsdag 6 september 2011 @ 08:29:09 #279
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_101622631
Afgelopen zaterdag weer begonnen *O*

Vanavond weer het normale stramien oppakken. Heb er zin in :D
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_101635495
Vandaag begonnen op de NHL. Als eerste en enige les van vandaag had ik Bedrijfscalculatie. Best een mooi vak ^O^
Je moet je het leven niet moeilijker maken dan strikt noodzakelijk
pi_101786961
Hoe journaliseer je eigenlijk verzendkosten bij een inkoop/verkoop?

1
2
3
    7.. Voorraad               100                             
    1.. Te vorderen OB          19
aan 1.. Crediteuren                      119

Hoe zou dit eruit zien als je bijvoorbeeld 95 euro aan voorraad, en 5 euro aan verzendkosten hebt? Heb namelijk nog nooit een post 'verzendkosten' oid gezien.

Of is het gewoon iets simpels als:

1
2
3
4
    7.. Voorraad               95                        
    1.. Te vorderen OB         19
    4.. Diverse kosten          5     
aan 1.. Crediteuren                      119
  zaterdag 10 september 2011 @ 17:18:59 #282
65960 sanger
pi_101787780
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:46 schreef GuitarJJ het volgende:
[ code verwijderd ]

Hoe zou dit eruit zien als je bijvoorbeeld 95 euro aan voorraad, en 5 euro aan verzendkosten hebt? Heb namelijk nog nooit een post 'verzendkosten' oid gezien.

Of is het gewoon iets simpels als:
[ code verwijderd ]

Bij inkoop, en gebruik van de vvp, boek je dit op prijsverschillen bij inkoop. Anders heb je wsl iets als vrachtkosten/portikosten etc.

Bij verkoop meestal op vrachtkosten/portikosten.
  zaterdag 10 september 2011 @ 19:28:07 #283
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_101791770
quote:
99s.gif Op zaterdag 10 september 2011 16:46 schreef GuitarJJ het volgende:
[ code verwijderd ]
Gewoon zoals in je eerste voorbeeld. Voorraad, BTW en Crediteuren, 3 regels is wel genoeg voor een simpele inkoop hoor.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_101804819
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 september 2011 19:28 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Gewoon zoals in je eerste voorbeeld. Voorraad, BTW en Crediteuren, 3 regels is wel genoeg voor een simpele inkoop hoor.
Maar dan klopt je voorraad toch niet meer (als je verder geen gebruik maakt van een rekening prijsverschillen)? Je boekt je voorraad voor 100 euro op, terwijl je eigenlijk maar 95 euro aan voorraad ontvangt.

Je kan natuurlijk ook de verzendkosten verdelen over de bestelde producten. Kan wel wat geklooi opleveren als je meerdere (verschillende) producten in je bestelling hebt zitten.

[ Bericht 11% gewijzigd door GuitarJJ op 11-09-2011 01:35:29 ]
pi_101851598
Als je geen gebruik maakt van de VVP, zou ik die ene keer vrachtkosten boeken op algemene kosten/porti.
Komt het vaker voor, dan is, in mijn ogen, een grootboekrekening openen voor deze kosten een betere optie.
pi_101916194
Ik doe nu twee week bedrijfskunde maar ik vind het niet echt leuk..
Ik wil meer economie en meer wiskunde, komt dit nog of ben ik meer iemand voor bedrijfseconomie?
  dinsdag 13 september 2011 @ 22:24:51 #287
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_101918700
quote:
11s.gif Op dinsdag 13 september 2011 21:48 schreef Gitaarmat het volgende:
Ik doe nu twee week bedrijfskunde maar ik vind het niet echt leuk..
Ik wil meer economie en meer wiskunde, komt dit nog of ben ik meer iemand voor bedrijfseconomie?
Meer economie en wiskunde, dat is inderdaad Bedrijfseconomie t.o.v. Bedrijfskunde ;)
Je kunt zelf kijken bij je programma welke vakken er nog komen maar ik ken iemand die Bedrijfskunde doet en die heeft hele andere vakken, meer maatschappelijk gericht.
pi_101928772
Het verbaast mij trouwens nog hoe weinig wiskunde bedrijfseconomie heeft.
Ik, als bedrijfskunde student, volg in het derde jaar nu wiskunde vakken met bedrijfseconomie studenten en ik had van te voren gedacht dat ik het best zwaar zou krijgen.
Blijkt nu dat ik tijdens de eerste twee jaar evenveel wiskunde heb gehad als hun.
Bedrijfseconomie heeft natuurlijk wel veel meer economische vakken als bedrijfskunde.

[ Bericht 6% gewijzigd door JohnSpek op 14-09-2011 10:01:02 ]
pi_101941986
De Wiskunde werkt gewoon meer door in je andere vakken, het is meer cijferwerk.
Ben erg blij dat ik geen Bedrijfskunde doe, ik word al moe van die tig 'management' vakken, plak er maar wat voor, e.g. Innovation Management, Human Resource management en zulk soort vakken.
pi_101945050
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 16:36 schreef Granaatappel het volgende:
De Wiskunde werkt gewoon meer door in je andere vakken, het is meer cijferwerk.
Ben erg blij dat ik geen Bedrijfskunde doe, ik word al moe van die tig 'management' vakken, plak er maar wat voor, e.g. Innovation Management, Human Resource management en zulk soort vakken.
Ik ben ook blij dat ik dit jaar eindelijk bedrijfseconomische vakken mag volgen :D
Elk boek van bedrijfskunde komt neer op "Het moet allemaal open en geïntegreerd met elkaar, het moet niet meer afzonderlijk bekeken worden maar als één dynamisch fantastisch systeem" :{
  woensdag 14 september 2011 @ 19:22:31 #291
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_101948070
quote:
99s.gif Op zondag 11 september 2011 01:30 schreef GuitarJJ het volgende:

[..]

Maar dan klopt je voorraad toch niet meer (als je verder geen gebruik maakt van een rekening prijsverschillen)? Je boekt je voorraad voor 100 euro op, terwijl je eigenlijk maar 95 euro aan voorraad ontvangt.
Maken de verzendkosten dan niet gewoon deel uit van de inkoopprijs van de voorraad? In mijn ogen wel, namelijk. Daarnaast houd ik het graag simpel. :P
pi_101949071
quote:
0s.gif Op woensdag 14 september 2011 19:22 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Maken de verzendkosten dan niet gewoon deel uit van de inkoopprijs van de voorraad? In mijn ogen wel, namelijk. Daarnaast houd ik het graag simpel. :P
Op zich wel. Maar dan moet je altijd de verzendkosten weer verbijzonderen over de producten.

Als je bijvoorbeeld de volgende factuur hebt:
Product A: 3 stuks a 10 euro
Product B: 6 stuks a 5 euro
Product C: 8 stuks 5 euro
Verzendkosten: 10 euro
-----------------------------------------
Totaal: 110 euro

Dan moet je die 10 euro op een of andere manier zien te verdelen over al die producten. Als je dat bij elke factuur moet dan kost dat nog best wat tijd! Daarnaast zijn de geboekte bedragen dan niet meer zo makkelijk met de facturen te vergelijken. (misschien gebeurt het wel in werkelijkheid. Heb er geen ervaring mee!)
  woensdag 14 september 2011 @ 20:40:33 #293
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_101951653
Dan wordt het wel wat vervelender inderdaad. Ik zit eens te bedenken hoe ik dat deed toen ik nog inkoopfacturen boekte, maar ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het doorgaans zonder verzendkosten is geweest. Althans bij uitgebreidere facturen (als er maar 1 product op staat, is het eenvoudiger natuurlijk).
  donderdag 15 september 2011 @ 08:46:01 #294
65960 sanger
pi_101967090
Dat verbijzonderen doe je toch ook niet als je het op GL prijsverschillen boekt (als je VVP gebruikt). Waarom dan wel als je geen VVP gebruikt?

De GL prijsverschillen is een correctie op de GL voorraad.
pi_102773191
Dit lijkt me een goed topic voor een bedrijfseconomisch vraagje!

Edit: Nvm, zag MC = p over het hoofd!

[ Bericht 43% gewijzigd door Forzes op 06-10-2011 15:48:04 ]
pi_104069474
Vanmiddag mijn eerste tentamen, bedrijfseconomie.
  maandag 7 november 2011 @ 15:07:37 #297
65960 sanger
pi_104076081
Succes!
pi_104249252
Eerste cijfer van het jaar binnen; een 5,9 voor logistiek. Zeker niet om trots op te zijn , maar ben zo blij dat 'ie binnen is :+. En uhm ik heb geloof ik een halve dag ervoor geleerd , rest van de studietijd aan administratieve organisatie besteed, uitendelijk 8 kantjes volgeschreven in 2 uur tijd :o. Verwacht daar dan ook wel een voldoende voor, al is het voor de moeite! :'(
pi_104249468
quote:
7s.gif Op woensdag 14 september 2011 20:40 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dan wordt het wel wat vervelender inderdaad. Ik zit eens te bedenken hoe ik dat deed toen ik nog inkoopfacturen boekte, maar ik begin steeds meer het idee te krijgen dat het doorgaans zonder verzendkosten is geweest. Althans bij uitgebreidere facturen (als er maar 1 product op staat, is het eenvoudiger natuurlijk).
Mijn ervaring in de praktijk is dat het nooit gesplitst wordt, maar gewoon ter verhoging van de inkoopprijs (aantal blijft gelijk voor de voorraadtelling, alleen ink. prijs verschilt dan dus). Over het algemeen zijn de verzendkosten de kosten ook niet bij een factuur..
  vrijdag 11 november 2011 @ 19:40:51 #300
65960 sanger
pi_104258918
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2011 15:57 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Mijn ervaring in de praktijk is dat het nooit gesplitst wordt, maar gewoon ter verhoging van de inkoopprijs (aantal blijft gelijk voor de voorraadtelling, alleen ink. prijs verschilt dan dus). Over het algemeen zijn de verzendkosten de kosten ook niet bij een factuur..
Mijn ervaring is dat het juist wel gesplitst wordt. Maar daar leent het systeem zich dan ook voor. Sterker nog, als het niet gesplitst wordt dan lopen de facturen niet door omdat de factuurbedragen niet overeenstemmen met de PO.

Daarnaast; als je het niet splitst kun je er ook nooit info uit halen. Shit in = shit out :P Ik heb op deze manier al enkele duizenden euro's kunnen besparen, puur door te weten dat je bij bepaalde leveranciers op verzendkosten kunt besparen door twee zendingen ineens te laten bezorgen ipv per zending. Als je gewoon de inkoopprijs ophoogt heb je dat soort info veel minder makkelijk toegankelijk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')