Ik mag vandaag weer een mooi avontuur bijschrijven in mijn EW-carrière. Ik moest om 13.00 een auto ophalen in Schiedam en die naar Wieuwerd brengen. Meesten zijn volgens mij wel eens in Wieuwerd geweest, dus de meesten weten dat het dan gaat om een auto die op een of andere manier een reparatie nodig heeft. Zo ook de Toyota Avensis die ik moest rijden.
De man waarvan ik de auto in ontvangst nam zei dat ie last had van een slippende koppeling, dus dat ik een beetje moest spelen met het gas om niet te veel overtoeren te draaien. Ik zeg: moet gaan lukken! en ga op pad. In het begin was het inderdaad even spelen met de koppeling en het gas, maar na een paar honderd meter draaide ik al de snelweg op om daar de cruise control aan te zetten en de eerstvolgende 200km er niet meer vanaf te komen. Geen problemen tot dusver!
Toen kwam ik op een gegeven moment bij de beruchte rotonde bij Joure. Daar moest ik van de A6 de A7 op, driekwart nemen. Dus ik draai de A7 op en geef weer gas. Er gebeurde echter heel weinig. Als ie in de toerenbegrenzer liep gebeurde er iets van acceleratie, de auto produceerde ineens enorme witte rookpluim en ik moest rond de 5000rpm draaien om op constante snelheid te blijven rijden (en het was een diesel, kan je nagaan). Nou zei die man waar ik hem ophaalde al dat ie soms ging roken, dus ik dacht: nou ja, gaat wel weer over, zal er wel bijhoren.
En inderdaad, paar minuten later hield het roken op en kon ik weer normaal accelereren en draaide ik gewoon 2000rpm bij 120km/h. Toen nam ik de afslag richting de N351 (of welke N-weg het dan ook was

). Toen ik vanaf de rotonde die weg op draaide en weer gas gaf ging de auto weer enorm trillen en ging ie pas accelereren als ie tegen de toerenbegrenzer aanliep. Ik begon toen al zachtjes schietgebedjes te doen in de trant van: hou het die laatste 10 km nou ook nog even vol, 200km was ook geen probleem!
Op een gegeven moment ga je onder een soort bruggetje door en dan een redelijk steile helling omhoog. Toen ik boven was bleef ie zelfs niet constant bij 5000rpm maar ging ie langzamer. Toen begon ik hem dus flink te knijpen en heb ik de eerste afslag genomen een woonwijk in en ben aan de kant stil gaan staan. En uiteindelijk was er dus geen beweging meer in die auto te krijgen. Je kon hem in de 6e versnelling zetten en dan in 1 keer de koppeling loslaten zonder dat ie afsloeg. Kortom, ik kon niet meer verder rijden.
EW gebeld, vervolgens Ronald Morien gebeld en die zijn me met een trailer komen halen en hebben me bij het station in Mantgum afgezet. Duurde alleen een tijdje voordat die trailer er was, dan nog die auto erop en vastzetten en het resterende stuk rijden... Al met al was ik pas 20.45 weer thuis.....
Leuk dagje dus gehad!!