Huh?quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:37 schreef Samzz het volgende:
De beste verzorging voor hoeven is (wit zand) modder![]()
Niet als geneesmiddel / verzorgingsproduct.quote:En waarom er nog teer wordt verkocht? Omdat genoeg mensen niet weten dat teer slecht is voor het paard en er daarom nog vraag naar is en dus wordt het verkocht. Lijkt me duidelijkSigaretten zijn ook slecht maar worden ook nog steeds verkocht.
Aan die voorwaarden wordt allemaal voldaan. Toch heeft hij de neiging om af en toe straalrot te krijgen...quote:Alles valt en staat met goede hoef verzorging en de mogelijkheid voor het paard om geheel droog te staan
Ik zal eens kijken.quote:Een mooie site is die van de broers Van Nassau, daar staat ook het eea over teer en hoefvet geschreven
Ah zo, ik dacht dat je het over één of andere speciale moddersoort had ofzo.quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:52 schreef Samzz het volgende:
Modder, zand schuurt de hoeven schoon en water hydrateerd
quote:En ik heb het topic gesloten, dus ik mag de volgende openen, leuke TT of niet
Nou, eigenlijk niet echtquote:Nog meer mensen die even helemaal lyrisch zijn over hun paard?
Stoute hafquote:Op maandag 11 oktober 2010 20:03 schreef erodome het volgende:
[..]
Nou, eigenlijk niet echt![]()
Ik had eindelijk mijn man overgehaald om weereens het rijden op te pakken, voor het eerst dit jaar zo'n beetje(en absoluut beginnersniveau).
Doet die haf echt niets, bij elke stap moest hij aangedreven worden om een klein beetje een normaal tempo te behouden en de haf bleef nog niet eens netjes op de hoefslag, nou vraag ik je!
Ik op ten duur knorrig, dus in het midden van de bak gaan staan en de haf sturen, toen deed hij het wel, maar mijn man had niet zo'n zin in een josti uurtje waarbij je alleen op een paard zit en niets te vertellen hebt![]()
Dus ik er maar opgekropen eventjes, niets aan de hand, superbraaf hafje die keurig reageerde...
Heerlijk frustrerend voor mijn man natuurlijk.
Ships dus, hij was al niet al te weggeverig voor beginners, maar dat is dus nog erger geworden, nu weer verzinnen wat ik daaraan moet doen...
Dat is het idd, hubbie is er regelmatig, maar knuft wat, wandeld wat zonder echt dingen te vragen en komt er nu tegenaan gelopen dat de haf hem wel heel aardig vindt, maar geen respect heeft.quote:Op maandag 11 oktober 2010 20:07 schreef Samzz het volgende:
[..]
Stoute hafHij heeft geen respect voor hubbie
Dat soort dingen zal je altijd zien. Rio loopt alleen heerlijk als een van de eigenaren er niet is, zodra ze komt kijken gaat hij etterbakken. Zelfde geldt voor het andere paard
Gebruiken mensen daar teer voor. Ik smeer teer tegen de muur van de stal, maar niet op de hoevenquote:Op maandag 11 oktober 2010 19:38 schreef Samzz het volgende:
De beste verzorging voor hoeven is (wit zand) modder
En waarom er nog teer wordt verkocht? Omdat genoeg mensen niet weten dat teer slecht is voor het paard en er daarom nog vraag naar is en dus wordt het verkocht. Lijkt me duidelijkSigaretten zijn ook slecht maar worden ook nog steeds verkocht.
En wikipedia vind ik nu niet de beste bron op internet. Maar jij hebt dus bruine teer? Is de werking op de hoefzool en straal hetzelfde als die op een mensen huid? En dan nog, ik smeer helemaal niks op de hoeven van mijn paarden (op schoonpoetsen met water na) en deze zijn in fantastische conditie! Alles valt en staat met goede hoef verzorging en de mogelijkheid voor het paard om geheel droog te staan
Een mooie site is die van de broers Van Nassau, daar staat ook het eea over teer en hoefvet geschreven
Water hydrateerd niet, water ontrekt water dus dehydrateerd. Geen idee wat dat voor de hoeven doet en of dat positief of negatief is, maar wij zoogdieren krijgen droge nagels, haren, huid, etc van water....quote:Op maandag 11 oktober 2010 19:52 schreef Samzz het volgende:
Modder, zand schuurt de hoeven schoon en water hydrateerd
En ik heb het topic gesloten, dus ik mag de volgende openen, leuke TT of niet
Water nemen ze op in de hoef, bij droge hoeven is het perfect om een waterplaats te creeeren voor je paarden, opletten dat je geen klei ondergrond hebt, anders werkt het averechts.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 15:06 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
Water hydrateerd niet, water ontrekt water dus dehydrateerd. Geen idee wat dat voor de hoeven doet en of dat positief of negatief is, maar wij zoogdieren krijgen droge nagels, haren, huid, etc van water....
De hitactief is op het moment gedeeltelijk verhard en gedeeltelijk modderpoel, dus dat komt wel goedquote:Op woensdag 13 oktober 2010 15:12 schreef erodome het volgende:
[..]
Water nemen ze op in de hoef, bij droge hoeven is het perfect om een waterplaats te creeeren voor je paarden, opletten dat je geen klei ondergrond hebt, anders werkt het averechts.
Gewoon modder om de waterplaats heen, zo doen paarden het in het wild ook en die hebben maar bar weinig hoefproblemen.
Het is het beste wat je kan doen voor hoeven, verschillende ondergronden, vooral ook harde en bij voorkeur wat modderplaatsen waar de hoeven op geheel natuurlijke wijze vocht opnemen en niet te droog worden.
Heb je niet de luxe een modderplaats te creeeren zonder dat het uit de klauw loopt met die modder, dan regelmatig een plas opzoeken en daar in de modder laten lopen.
Is dat niet lastig met die sokken van de tinker?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 15:19 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
[..]
De hitactief is op het moment gedeeltelijk verhard en gedeeltelijk modderpoel, dus dat komt wel goed
Zo heeft die haf van mij heel soms weleens de neiging om op de cirkel de verkeerde kant op te gaan, met zo'n hoofd van wat denk je hieraan te gaan doen?quote:Op woensdag 13 oktober 2010 16:08 schreef Samzz het volgende:
Net Rio gereden. Hij was in het begin poepvervelend, steeds weg willen rennen en zo. Nou dan weet ik het goed gemaakt, dan gaat ie maar rennenIk heb m dus net zo lang laten galopperen tot hij normaal kon doen. En toen dat lukte, heb ik echt heerlijk gereden
En Rio heeft, hoop ik, geleerd dat hij als ik hem loslaat mag rennen en bokken en zodra ik erop zit, hij moet luisteren
Valt op zich mee, hij heeft wat mok maar dat heeft hij altijd, ook als het kurkdroog is. Heb nu eindelijk iets gevonden dat echt lijkt te helpen, namelijk desinfectiegel met chloorhexidine.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 16:47 schreef erodome het volgende:
[..]
Is dat niet lastig met die sokken van de tinker?
Het is vaak toch een schipperen in de praktijk, wat goed is tegen droge hoeven kan weer lastig zijn voor dikke sokken paarden en zo nog veel meer waar het ene paard juist baat bij heeft en de ander juist meer ellende van krijgt.
Oh wat leuk!quote:Op woensdag 13 oktober 2010 17:11 schreef Isegrim het volgende:
Oh, erodome, we hebben gister kennisgemaakt met de haf die we waarschijnlijk gaan verzorgen. Hij is zeventien, beetje tussen het ouderwetse en het rijpaardtype in en het is een leukerd. Vrijdag ga ik hem rijden om te kijken hoe dat gaat en of het klinkt. Hij heeft altijd in de dressuur gelopen, maar heeft nu lichte artrose en is dus een beetje met pensioen, doet alleen nog buitenritjes en licht werk.
Het is wel heel erg leuk dat je dan straks samen lekker kan gaan rijden.quote:Op woensdag 13 oktober 2010 22:55 schreef Isegrim het volgende:
Zal vast goedkomen, met het baasje klikt het ook wel.En die haf kwam vandaag naar ons toe lopen, zo van, "Hey, jullie ken ik nog van gisteren!".
Finnegan heeft vandaag goed zijn best gedaan.Hij was lekker actief en wilde wel werken.
Er was een gerucht dat hij naar de VS zou gaan en dat werd toen met kracht ontkend, daar doelde ik op.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 10:38 schreef Samzz het volgende:
Verkoop naar de VS? Paul is een Duitser die woont in Duitsland en een mede-eigenaar zoekt. Ik denk dat ie in Europa blijft hoor
Er is nooit een gerucht geweest dat hij naar de VS zou gaan? Weet je dat zeker? Duitsland en Engeland zijn wel geruchten geweest voor zover ik weet. Het gerucht was dat hij NA de WEG verkocht zou worden. En dat is gebeurt.quote:Op vrijdag 15 oktober 2010 12:12 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Er was een gerucht dat hij naar de VS zou gaan en dat werd toen met kracht ontkend, daar doelde ik op.
Maar soms is het best wel een beetje naar om dan zo'n nederlands paard te zien winnen en de nederlanders niet omdat die dat goede paard niet meer hebbenquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 14:11 schreef Samzz het volgende:
Nee, er worden veel Nederlandse paarden verkocht. Ze zijn van wereldklasse
Zo werkt dat niet helaas. Hij die het meeste biedt, bezitquote:Op vrijdag 15 oktober 2010 14:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar soms is het best wel een beetje naar om dan zo'n nederlands paard te zien winnen en de nederlanders niet omdat die dat goede paard niet meer hebben
Ze moeten ze gewoon houden, huppa, nederland aan de absolute top
Het is al een tijdje terug gebeurd, heb ik volgens mij al eens verteld. Maar ja, hij heeft tot nu toe twee kopstukken en een paar teugels vernieldquote:Op maandag 18 oktober 2010 19:16 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Hoe heeft Rio dat gedaan?
Zich losgetrokken oid?
Ik krijg waarschijnlijk morgen mijn reflecterende uitrijdeken + reflectieborsttuig binnen![]()
En anders woensdag
Oh ja, dat meen ik mij te herinneren, ik dacht dat hij het nog een keer had gedaanquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:05 schreef Samzz het volgende:
[..]
Het is al een tijdje terug gebeurd, heb ik volgens mij al eens verteld. Maar ja, hij heeft tot nu toe twee kopstukken en een paar teugels vernield
Ik wil graag een Marengo en Dobert kopstuk weer, maar die zijn los niet te koop... Alleen Kieffer en Pagony. Misschien dat ik dat maar doe.
Een kennis van mij heeft ook dat spul, paard heeft ook reflectie om de benen en de ruiter nog een hesje aan. Ziet er heel typisch uitMaar wel een stuk veiliger!
quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 13:16 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
Oh ja, dat meen ik mij te herinneren, ik dacht dat hij het nog een keer had gedaan![]()
Ja, dank je wel he![]()
![]()
Ik reed een keer langs een groep middelbare scholieren en ik hoorde: "Maar die reflectie.. dat is toch voor bejaarden?"
Mwopp!
quote:De meeste hafjes geven zo min mogelijk weg zeg maar, maar als je ze gemotiveerd krijgt, zodat ze er lol/zin in krijgen, dan gaan ze als de brandweerOp maandag 18 oktober 2010 22:20 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag voor 't eerst op het hafje gereden. Denk je dat een tinker breed is, nou, ik zat zo'n beetje in spagaat.En het is een wat flegmatisch paardje, je moet wel hard werken om 'm op gang te houden.
Woensdag ga ik 'm voor 't eerst zelfstandig doen.
Ik denk wel dat hij érg lekker zit zonder zadel, hij is helemaal plat van boven.
quote:Maar er zijn toch wel losse onderdelen te koop, zeker kopstukken?Op dinsdag 19 oktober 2010 13:05 schreef Samzz het volgende:
[..]
Het is al een tijdje terug gebeurd, heb ik volgens mij al eens verteld. Maar ja, hij heeft tot nu toe twee kopstukken en een paar teugels vernield
Ik wil graag een Marengo en Dobert kopstuk weer, maar die zijn los niet te koop... Alleen Kieffer en Pagony. Misschien dat ik dat maar doe.
Een kennis van mij heeft ook dat spul, paard heeft ook reflectie om de benen en de ruiter nog een hesje aan. Ziet er heel typisch uitMaar wel een stuk veiliger!
quote:Ja, van Kieffer en PagonyOp donderdag 21 oktober 2010 11:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Maar er zijn toch wel losse onderdelen te koop, zeker kopstukken?
Anders een marylotje, daarvan kan je alles los kopen, helemaal zelf samenstellen, weet alleen niet of dat mag op wedstrijden, of er wel ok uitziet voor zoiets.
Dat klinkt herkenbaar, maar dan andersom.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 18:33 schreef Isegrim het volgende:
Vandaag voor het eerst een buitenritje gemaakt met Finnegan en onze verzorghaf. Ging hartstikke goed, hafje is heel braaf. Ik rijd hem eigenlijk alleen maar zonder zadel. Hij zit veel lekkerder zonder dan met zadel.Enige wat een beetje lastig was is dat het basistempo van de haf een stuk lager ligt dan het basistempo van Fin. Daardoor raakt hij gauw achter en moet ik steeds stukjes bijdraven, maar dat is geen ramp.
Wat een strafquote:Op donderdag 11 november 2010 21:10 schreef Isegrim het volgende:
Met dit weer is buitenrijden echt geen doen idd. Wij zijn daarom in plaats daarvan maar uit eten gegaan.
Hoop dat het weer dit weekend meevalt. Er komt zonder een Fok!er op visite en we zouden een buitenritje gaan maken...
Nee, dat lijkt mij wat sterkquote:Op zondag 28 november 2010 19:06 schreef Isegrim het volgende:
Ik vind het heerlijk om met dit weer te rijden. Mijn outfit bestaat uit:
- 1 paar gewone sokken
- 1 paar lange, dikke skisokken
- bergschoenen (Lidl, ¤ 15,- en heb er nog nooit kouwe voeten in gekregen)
- thermolegging (Action, ¤ 2,59 geweldig ding)
- rijbroek
- chaps
- skibroek (Lidl, ¤ 19,99 erg blij mee!)
- t-shirt
- dikke trui met pluche binnenkant
- leren jas met dikke voering
- rijhandschoenen (net niet warm genoeg, zoek nog goeie die wel warm zijn maar niet alle gevoel wegnemen)
Heb het geen moment koud gehad, alleen mijn handen waren wat verkleumd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 20% gewijzigd door Isegrim op 19-12-2010 20:45:32 ]
Zit op mijn werk, maar is dat niet dat hij een been laat vallen en dan toch geen balk afgooit?quote:Op donderdag 23 december 2010 16:03 schreef Samzz het volgende:
En nog even the Legendary Libero H tijdens de WB 1994, waar hij zijn benen zo mooi door de oxer steekt:
Kloptquote:Op donderdag 23 december 2010 16:57 schreef Isegrim het volgende:
[..]
Zit op mijn werk, maar is dat niet dat hij een been laat vallen en dan toch geen balk afgooit?
quote:Op zaterdag 15 januari 2011 19:49 schreef Isegrim het volgende:
Fin heeft momenteel de winter in zijn bol ofzo.Vorige week is Jeroen eraf gelazerd, deze week ik. Hij was helemaal maf, ineens overal van schrikken, bokken etc.
Da's echt voor het eerst. Er schuilt toch stiekem een wild paard in.
Jawel.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 21:54 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
[..]
![]()
Jullie hebben je toch geen pijn gedaan?
Divoza is prima. Niet direct de goedkoopste, maar gewoon goed assortiment. Epplejeck is wat goedkoper, zit ook in veel plaatsen.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 20:56 schreef MaLo het volgende:
Hoi. In dit topic zitten de pony- en paardenkenners van Fok?
Mijn dochter (6) zit sinds een half jaar op ponyverzorgen. Nu mag ze volgende week haar verzorgingsdiploma gaan halenen daarna gaat ze door naar Beginnend rijden.
Ikzelf heb helemaal niks met pony's en paarden en weet er ook vrijwel niets van. Daarom graag jullie tips![]()
Nu is het enige dat ze echt moet aanschaffen een goede cap. Omdat ze 6 is en meisjes van die leeftijd nogal wispelturig zijn (het kan zomaar zo zijn dat ze over 3 maanden niet meer wil ponyrijden), wil ik niet meteen een dure cap kopen, maar wel een goede. Wat voor merk is dan een goede keuze?
En zijn een rijbroek- en laarzen toch wel een stukje fijner dan een gewone broek en regenlaarzen, of hoeft dat niet echt als beginnend rijdster?
Wij hebben een Divoza winkel in de buurt, is dat een goede zaak voor paardrijspullen?
Bedankt alvast.
Neem geen rubberen, ongevoerde rijlaarzen. Dat gaat iedere keer na het rijden een hele strijd opleveren om die dingen weer uit te krijgen.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:25 schreef MaLo het volgende:
Isegrim bedankt! We gaan in de loop van de week eens naar Divoza voor een cap (die wil ik persé nieuw) en dan kijk op op marktplaats voor laarzen en een rijbroek.
Ik zou kijken naar een Harry's Horse cap.quote:Op zondag 16 januari 2011 10:25 schreef MaLo het volgende:
Isegrim bedankt! We gaan in de loop van de week eens naar Divoza voor een cap (die wil ik persé nieuw) en dan kijk op op marktplaats voor laarzen en een rijbroek.
En groei-technisch hoef je over een jaar alleen de jodphur te vervangenquote:Op zondag 16 januari 2011 11:27 schreef Samzz het volgende:
[..]
Ik zou kijken naar een Harry's Horse cap.. Voor zulke kleine beentjes kun je ipv laarzen ook voor jodphurs en chaps kiezen. Die kun je heel makkelijk weer verkopen en ze sluiten veel mooier aan dan rubberen laarzen.
.
Edit: En het uittrekken is geen crime.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |