abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:09:40 #1
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87400452
Bij een niet nader te noemen overheids "bedrijf" word ik zeer binnenkort ontslagen. Aan dit ontslag zit een terugbetaling verplichting van 8500 euro aan studiekosten vast omdat ik binnen 4 jaar gestopt ben. Deze maand krijg ik mijn laatste loon uitbetaald en dan is het een gesloten boek, ik sta op straat :)

Volgend jaar september wil ik aan de hoge school Rotterdam met een HBO opleiding beginnen en dan 4 jaar maximaal bijlenen bij de IB-groep.

Wat is nu het verstandigste om met die schuld te doen? Let wel dat ik er nog over ga onderhandelen, over zowel het bedrag als de termijn.
Sowieso fulltime werken en sparen voor de kosten voor volgend jaar (ik reken op 2000 per studiejaar) en de rest gebruiken om die 8500 euro af te lossen?

Mijn vasten lasten per maand zijn ongeveer:
Auto: 200,- als ik hem af en toe laat staan of werk in de buurt kan vinden.
Zorgverzekering (zonder toeslag gerekend, weet niet of ik er recht op heb): 80,-

Opzich niet heel veel, maar ben 21 en woon thuis en ga meer in de kosten mee betalen omdat mijn (alleenstaande) moeder het financieel ook niet redt.
Op elke fokker past een bril.
pi_87400544
Als je ontslagen wordt, vervalt dan niet automatisch je studieschuld?
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_87400609
Word je ontslagen op eigen verzoek ofzo? Anders zullen ze die studiekosten toch niet terugvorderen lijkt me?
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:13:28 #4
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_87400662
idd. Heb je soms getekend dat je de kosten sowieso terug moet betalen? Ook als het bedrijf er voor kiest niet met je door te gaan?
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_87400665
Is nogal een verschil of je (niet op staande voet) ontslagen wordt.

Als je nog thuis woont kun je dit prima in termijnen betalen, ben je er redelijk snel vanaf.
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:13:39 #6
300896 tuintegel
Vrouwtje Theelepel
pi_87400668
waarom ben je met die opleiding gestopt als je wist dat je zo een hoog bedrag zou moeten terugbetalen ? Had dan door de zure appel heengebeten...

Wat wijsheid is ..keihard werken en leren , zodat je die schuld zo snel mogelijk wegwerkt . En als het kan geen lening afsluiten bij de stufi ?
Lachen is de kortste afstand tussen mensen.
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:14:33 #7
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87400718
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:12 schreef ShadyLane het volgende:
Word je ontslagen op eigen verzoek ofzo? Anders zullen ze die studiekosten toch niet terugvorderen lijkt me?
Ik ben gestopt met de opleiding met de intentie om een andere opleiding te volgen binnen dit bedrijf. Helaas ziet mijn werkgever dit als een verzoek om ontslag. Verder werken de bezuinigingen ook niet in mijn voordeel en is het mij dus niet gelukt om een andere (interne) functie/opleiding te vinden binnen de gestelde termijn }:|
  Moderator zondag 10 oktober 2010 @ 22:15:22 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_87400751
Je hebt werk met een studie ernaast. De totale schuld is atm 8500. Deze moet terugbetaald worden

Je wilt een fulltime studie gaan beginnen aan de HRO.

Tot zover de vragen:
- Betreft het een studie in dezelfde richting? Vraag sowieso vrijstellingen aan indien het beide HBO is.
- Je krijgt stufi, volledig waarschijnlijk + je gaat volop lenen

Zo nee: wat voor studie betreft het dan? Deeltijd? Duaal?
Bij deeltijd krijg je geen stufi, bij Duaal wel, totdat je aan het maximale bedrag zit wat je mag bijverdienen. Blijft staan: vraag vrijstellingen aan indien het een studie in dezelfde richting is op hetzelfde niveau.

De studiekosten terugbetalen, moet dat in een keer of wil je daar dan een terugbetalingsregeling voor treffen? Als je het maandelings doet over 4 jaar: 48 maanden maakt 180 euro per maand (grof geschat) wat inhoudt: 200+180+80 zorg is 460 euro aan kosten per maand.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:17:18 #9
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87400846
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:13 schreef tuintegel het volgende:
waarom ben je met die opleiding gestopt als je wist dat je zo een hoog bedrag zou moeten terugbetalen ? Had dan door de zure appel heengebeten...

Wat wijsheid is ..keihard werken en leren , zodat je die schuld zo snel mogelijk wegwerkt . En als het kan geen lening afsluiten bij de stufi ?
Op het moment van stoppen met de opleiding was ik niet helemaal op de hoogte van deze regeling. Dit werd mij pas 3 a 4 weken verteld. Kan mij ook niet herinneren dat ik er voor getekend heb 2 jaar terug. Helaas heb ik hier weinig aan, want mijn werkgever komt natuurlijk met het feit dat het vast wel ergens terug te vinden is, en ik mijn rechten en plichten als ambtenaar had moeten kennen.
  Moderator zondag 10 oktober 2010 @ 22:18:54 #10
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_87400919
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:17 schreef Catch_me het volgende:

[..]

Op het moment van stoppen met de opleiding was ik niet helemaal op de hoogte van deze regeling. Dit werd mij pas 3 a 4 weken verteld. Kan mij ook niet herinneren dat ik er voor getekend heb 2 jaar terug. Helaas heb ik hier weinig aan, want mijn werkgever komt natuurlijk met het feit dat het vast wel ergens terug te vinden is, en ik mijn rechten en plichten als ambtenaar had moeten kennen.
Zoek ff je contract op en geef aan dat je van niks wist, nergens voor getekend hebt etc. Ga daarmee naar een juridisch loket in je buurt, of een je rechtsbijstandsverzekering (of die van je moeder indien die voor het 'gezin' is)

Anders: wijze les, bewaar alles!!!
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:21:04 #11
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87401023
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:15 schreef Renesite het volgende:
Je hebt werk met een studie ernaast. De totale schuld is atm 8500. Deze moet terugbetaald worden

Je wilt een fulltime studie gaan beginnen aan de HRO.

Tot zover de vragen:
- Betreft het een studie in dezelfde richting? Vraag sowieso vrijstellingen aan indien het beide HBO is.
- Je krijgt stufi, volledig waarschijnlijk + je gaat volop lenen

Zo nee: wat voor studie betreft het dan? Deeltijd? Duaal?
Bij deeltijd krijg je geen stufi, bij Duaal wel, totdat je aan het maximale bedrag zit wat je mag bijverdienen. Blijft staan: vraag vrijstellingen aan indien het een studie in dezelfde richting is op hetzelfde niveau.

De studiekosten terugbetalen, moet dat in een keer of wil je daar dan een terugbetalingsregeling voor treffen? Als je het maandelings doet over 4 jaar: 48 maanden maakt 180 euro per maand (grof geschat) wat inhoudt: 200+180+80 zorg is 460 euro aan kosten per maand.
Voltijd studie wil ik gaan volgen ja.

De studie (lerarenopleiding) heeft verder niks te maken met mijn huidige werk (aspirant officier bij defensie) en meer dan een Havo diploma heb ik niet.

Verder is mijn intentie inderdaad om het te spreiden over 4 (mijn wet bundel zegt zelfs 5) jaar, aangezien ze me moeilijk kunnen verplichten om even 8500 euro op te hoesten.
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:22:01 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_87401082
mocht je voor defensie werken: je zou de eerste zijn die zo'n schuld daadwerkelijk gaat betalen. Er zijn 101 manieren om er onderuit te komen.
The End Times are wild
  Moderator zondag 10 oktober 2010 @ 22:24:40 #13
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_87401220
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:21 schreef Catch_me het volgende:

[..]

Voltijd studie wil ik gaan volgen ja.

De studie (lerarenopleiding) heeft verder niks te maken met mijn huidige werk (aspirant officier bij defensie) en meer dan een Havo diploma heb ik niet.

Verder is mijn intentie inderdaad om het te spreiden over 4 (mijn wet bundel zegt zelfs 5) jaar, aangezien ze me moeilijk kunnen verplichten om even 8500 euro op te hoesten.
Ik denk je inderdaad beter nu eerst werk kan gaan zoeken en aan het einde van het jaar een bijbaan moet gaan zoeken. Het punt is: Pabo (in dit geval) is heus niet zo veel dat je er niet bij kunt blijven werken. Zeg 10 uur per week > 40 per maand maal 8 euro per uur is 320euro per maand + (thuiswonende?) stufi maximaal (alleenstaande moeder) maakt in het positieve geval 300 euro. 620 euro inkomen.

620
200 auto -
80 zorg -
8500/5=150 euro -

420 euro uitgaven.

200 over.
In zo'n geval hoef je in principe niet te lenen.
pi_87401436
quote:

[..]

Dat is nou niet direct zo, je werkgever zal het aannemelijk moeten maken dat je op de hoogte was van deze regeling.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:28:55 #15
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87401466
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:24 schreef Renesite het volgende:

[..]

Ik denk je inderdaad beter nu eerst werk kan gaan zoeken en aan het einde van het jaar een bijbaan moet gaan zoeken. Het punt is: Pabo (in dit geval) is heus niet zo veel dat je er niet bij kunt blijven werken. Zeg 10 uur per week > 40 per maand maal 8 euro per uur is 320euro per maand + (thuiswonende?) stufi maximaal (alleenstaande moeder) maakt in het positieve geval 300 euro. 620 euro inkomen.

620
200 auto -
80 zorg -
8500/5=150 euro -

420 euro uitgaven.

200 over.
In zo'n geval hoef je in principe niet te lenen.
Ik heb het een beetje krom geschreven zie ik :P

Tot eind oktober ben ik officieel nog fulltime in dienst bij defensie.
1 november sta ik op straat en ga ik me inschrijven als fulltime werkzoekende bij een uitzendbureau.
Tot september 2011 wil ik dan gaan werken en dan met een voltijd hbo studie leraar middelbaar onderwijs beginnen.

Op dat moment wil ik dus stufi aanvragen (ik krijg een aanvullende beurs wegens mijn woonsituatie) en bijlenen bij de IB-groep.
  Moderator zondag 10 oktober 2010 @ 22:30:14 #16
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_87401537
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:

[..]

1 november sta ik op straat en ga ik me inschrijven als fulltime werkzoekende bij een uitzendbureau.
Tot september 2011 wil ik dan gaan werken en dan met een voltijd hbo studie leraar middelbaar onderwijs beginnen.

Op dat moment wil ik dus stufi aanvragen (ik krijg een aanvullende beurs wegens mijn woonsituatie) en bijlenen bij de IB-groep.
Zoals ik het zeg zal ingaan per september 2011 :)

Je bent uitwonend? Dan wordt het plaatje wel anders. Indien thuiswonend: zie hierboven. Bijlenen hoeft niet altijd(!!) want je kan prima een bijbaantje nemen.
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:41:55 #17
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87402025
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:22 schreef LXIV het volgende:
mocht je voor defensie werken: je zou de eerste zijn die zo'n schuld daadwerkelijk gaat betalen. Er zijn 101 manieren om er onderuit te komen.
Weet je er toevallig een ;) :P

@Renesite: Inwonend maar recht op een aanvullende beurs idd
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:42:14 #18
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_87402037
Makkelijk: auto verkopen want je krijgt toch OV.
Krijg je vast een paar tientjes voor en bespaart je per jaar meer dan je voor je studie hebt begroot.
Prima deal toch?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:53:54 #19
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87402570
Auto ben ik niet van plan om weg te doen. Heb eind juli een nieuwe gekocht toen ik nog in de waan was dat alles koek en ei was.

Uiteraard kan ik er makkelijk nog geld aan overhouden, maar ik heb besloten liever een tijdje op de blaren te zitten ;)

Verder heb ik net wat papieren opgezocht en eentje daarvan is een soort van contract. Hierin staat dat ik volgens het militair ambtenaren recht verplicht ben om gedurende 4 jaar deel uit te maken van de krijgsmacht.

Er zit ook nog een bijlage met "individuele arbeidsvoorwaarden". Hier word geen woord gerept over een terugbetaling verplichting bij een verzoek om ontslag. Alleen dat je na je proeftijd van 6 maanden aan je dienverplichting gehouden zal worden.

[ Bericht 40% gewijzigd door Catch_me op 10-10-2010 22:59:43 ]
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:11:47 #20
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_87403274
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:53 schreef Catch_me het volgende:
Auto ben ik niet van plan om weg te doen. Heb eind juli een nieuwe gekocht toen ik nog in de waan was dat alles koek en ei was.

Uiteraard kan ik er makkelijk nog geld aan overhouden, maar ik heb besloten liever een tijdje op de blaren te zitten ;)

Verder heb ik net wat papieren opgezocht en eentje daarvan is een soort van contract. Hierin staat dat ik volgens het militair ambtenaren recht verplicht ben om gedurende 4 jaar deel uit te maken van de krijgsmacht.

Er zit ook nog een bijlage met "individuele arbeidsvoorwaarden". Hier word geen woord gerept over een terugbetaling verplichting bij een verzoek om ontslag. Alleen dat je na je proeftijd van 6 maanden aan je dienverplichting gehouden zal worden.
Maar je hebt straks dus gratis OV en een auto.
Kan je de kosten dan niet delen met je moeder? Je beseft hopelijk wel dat je in 3 jaar uit de schulden bent wanneer je geen auto neemt. Het is de enige pijnloze bezuiniging die jij kan doorvoeren en iemand van 21 heeft geen auto nodig.

En zorgverzekering kan voor ¤ 50 (zorgtoeslag meegenomen levert dit + ¤5,- op p/maand).
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:59:43 #21
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87404937
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 23:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Maar je hebt straks dus gratis OV en een auto.
Kan je de kosten dan niet delen met je moeder? Je beseft hopelijk wel dat je in 3 jaar uit de schulden bent wanneer je geen auto neemt. Het is de enige pijnloze bezuiniging die jij kan doorvoeren en iemand van 21 heeft geen auto nodig.

En zorgverzekering kan voor ¤ 50 (zorgtoeslag meegenomen levert dit + ¤5,- op p/maand).
Zeer zeker waar.

Maar toch hou ik liever de auto (ik kan hem eventueel schorsen en ergens voor niets stallen) aangezien het een dikke pre is bij het zoeken van werk.

Heb n.a.v. dit topic ook besloten om morgen met alle documenten die ik heb even langs het juridisch loket in Rotterdam te gaan om verdere info in te winnen. Als ik meer weet hou ik jullie op de hoogte :)
pi_87406106
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:21 schreef Catch_me het volgende:
Kunnen ze onder omstandigheden wel hoor. Een schuld wordt gewoon op een bepaald tijdstip opeisbaar als er een bepaalde termijn voor staat (bijv. beeindiging contract) tenzij er iets specifiek geregeld is over afbetalingsregelingen.
pi_87406123
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:

[..]

+ uitkering aanvragen, als je aan de wekeneis komt ww anders bijstand?
pi_87406154
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 23:59 schreef Catch_me het volgende:
Maar toch hou ik liever de auto (ik kan hem eventueel schorsen en ergens voor niets stallen) aangezien het een dikke pre is bij het zoeken van werk.
Is aanzienlijk moeilijker dan het lijkt (schorsen + procedure om hem straks weer aan de gang te krijgen) plus dat een auto die een paar maanden staat meteen een euro of 500 aan onderhoud nodig heeft (remschijven nieuw/polijsten, hier en daar wat)
pi_87406804
-spam-

[ Bericht 99% gewijzigd door Rene op 11-10-2010 06:56:09 ]
  maandag 11 oktober 2010 @ 01:31:54 #26
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_87406870
Spam :').

Geld betalen om een ''registratie-programma'' te kopen :').
Piramide-spel :').
Herbalife :').
  maandag 11 oktober 2010 @ 02:09:08 #27
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_87408081
Let op; als je in 2011 tot september meer dan de gestelde norm verdient voor stufi (geloof ergens rond de 10k/jaar), heb je geen recht op stufi.
Haai
pi_87408224
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 00:41 schreef Sessy het volgende:

[..]

+ uitkering aanvragen, als je aan de wekeneis komt ww anders bijstand?
Betreft het volgens de werkgever nog altijd ontslag op eigen verzoek, en dan doet het UWV opeens wel erg moeilijk.

Maar niet geschoten is altijd mis.
pi_87408248
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 22:18 schreef Renesite het volgende:

[..]

Zoek ff je contract op en geef aan dat je van niks wist, nergens voor getekend hebt etc. Ga daarmee naar een juridisch loket in je buurt, of een je rechtsbijstandsverzekering (of die van je moeder indien die voor het 'gezin' is)

Anders: wijze les, bewaar alles!!!
Hoeft niet altijd in het contract te staan, een verwijzing in het contract naar het bedrijfsregelement is ook voldoende, vaak moet je hiervoor apart tekenen.
pi_87409084
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 07:22 schreef MadDorito het volgende:
Let op; als je in 2011 tot september meer dan de gestelde norm verdient voor stufi (geloof ergens rond de 10k/jaar), heb je geen recht op stufi.
"In 2010 is de bijverdiengrens ¤ 13.215,83." ((Bron)
Het gaat hier om je verzamelinkomen/bruto loon, als je deze grens overschrijdt dan moet je niet alleen je stufi terugbetalen, maar zit je ook met een ov kaart waar je geen recht meer op hebt. Hou het in de gaten :) als ik het verhaal verder zo lees dan heb je dus net een níeuwe auto gekocht waarmee je je schulden dus in 1x af kan betalen? Misschien een idee om deze dan toch te verkopen en een tweedehands auto te kopen mits je er écht één nodig. Op die manier betaal je een deel van je schuld makkelijk af of misschien zelfs alles. In ieder geval succes en ik ben benieuwd hoe het afloopt.
pi_87409507
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 07:22 schreef MadDorito het volgende:
Ik heb toen contact gehad met de DUO groep en die vertelden mij dat ze pas gaan rekenen vanaf september, als je daarna nog boven de bijverdiengrens komt ben je nat. Anders kan je gewoon stufi krijgen.

En TS doe die auto weg, dat kost je gruwelijk veel geld en met OV + fiets kan je meer dan je denkt!
  maandag 11 oktober 2010 @ 11:00:18 #33
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_87411502
quote:

[..]

Wat denk je nou zelf, dat je zomaar ff een opleiding mag gaan doen en ook nog niet afmaken en dat dat allemaal maar gratis kan?
All she wants and needs is just a little taste..
  maandag 11 oktober 2010 @ 11:44:22 #34
163033 Xiphos
CorSec Commander
pi_87412724
Ik vraag me af of je uberhaubt een aflossingsregeling krijgt?

Normaal is het zo dat alles met de laatste loonstrook wordt verrekend, en dan zal je dus even alles meteen mogen ophoesten. En voor je gaat piepen dat dat niet kan: je hebt zelf bewust ervoor gekozen.
[_] <- Sign here
  maandag 11 oktober 2010 @ 13:23:58 #35
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87415779
Beetje kort door de bocht @ 2 bovenstaande post, aangezien ik niet "zomaar" ben gestopt.

Verder doen ze geloof ik wel aan een betalingsregeling want ik ken een collega die onlangs de zak heeft gekregen om andere redenen en het bedrag (ook al is het minder) per maand mag terug betalen.

Edit: Net langs het juridisch loket geweest.

Ik heb daar volgende week een afspraak om met iemand te kijken naar deze zaak, aangezien het toch een vrij specifieke situatie is hebben ze een gespecialiseerd iemand nodig.
pi_87423227
-

[ Bericht 36% gewijzigd door Ml-etje op 11-10-2010 19:10:08 ]
pi_87427182
-discussie graag elders voortzetten -

[ Bericht 91% gewijzigd door Ml-etje op 11-10-2010 19:08:20 ]
pi_87428023
-discussie graag elders voortzetten-

[ Bericht 94% gewijzigd door Ml-etje op 11-10-2010 19:08:35 ]
pi_87428473
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 13:23 schreef Catch_me het volgende:
Beetje kort door de bocht @ 2 bovenstaande post, aangezien ik niet "zomaar" ben gestopt.

Verder doen ze geloof ik wel aan een betalingsregeling want ik ken een collega die onlangs de zak heeft gekregen om andere redenen en het bedrag (ook al is het minder) per maand mag terug betalen.

Edit: Net langs het juridisch loket geweest.

Ik heb daar volgende week een afspraak om met iemand te kijken naar deze zaak, aangezien het toch een vrij specifieke situatie is hebben ze een gespecialiseerd iemand nodig.
Ben benieuwd hoe het afloopt, succes bij het juridisch loket.
Neem je alle papieren dan mee? Dat scheelt weer terugkomen ;)
  maandag 11 oktober 2010 @ 19:14:55 #40
100593 Catch_me
Donateur Asielactie 2009
pi_87428680
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 19:10 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Ben benieuwd hoe het afloopt, succes bij het juridisch loket.
Neem je alle papieren dan mee? Dat scheelt weer terugkomen ;)
Dank je :)

Verder heeft de uiterst behulpzame mevrouw achter de balie alle papieren die ik had meegenomen al gekopieerd voor haar collega zodat ze zich alvast kon buigen over deze zaak. De maximum tijd voor zo'n afspraak ligt helaas maar op 30 minuten ;(
pi_87428721
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 19:14 schreef Catch_me het volgende:

[..]

Dank je :)

Verder heeft de uiterst behulpzame mevrouw achter de balie alle papieren die ik had meegenomen al gekopieerd voor haar collega zodat ze zich alvast kon buigen over deze zaak. De maximum tijd voor zo'n afspraak ligt helaas maar op 30 minuten ;(
Als die collega zich goed inleest is dat ruim voldoende.
pi_87430291
Schrijf jezelf onder een andere naam in bij een flatje, ga onder een andere naam leven. Zo kom je makkelijk onder je schulden vandaan. ^O^
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')