Ik ben gestopt met de opleiding met de intentie om een andere opleiding te volgen binnen dit bedrijf. Helaas ziet mijn werkgever dit als een verzoek om ontslag. Verder werken de bezuinigingen ook niet in mijn voordeel en is het mij dus niet gelukt om een andere (interne) functie/opleiding te vinden binnen de gestelde termijnquote:Op zondag 10 oktober 2010 22:12 schreef ShadyLane het volgende:
Word je ontslagen op eigen verzoek ofzo? Anders zullen ze die studiekosten toch niet terugvorderen lijkt me?
Op het moment van stoppen met de opleiding was ik niet helemaal op de hoogte van deze regeling. Dit werd mij pas 3 a 4 weken verteld. Kan mij ook niet herinneren dat ik er voor getekend heb 2 jaar terug. Helaas heb ik hier weinig aan, want mijn werkgever komt natuurlijk met het feit dat het vast wel ergens terug te vinden is, en ik mijn rechten en plichten als ambtenaar had moeten kennen.quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:13 schreef tuintegel het volgende:
waarom ben je met die opleiding gestopt als je wist dat je zo een hoog bedrag zou moeten terugbetalen ? Had dan door de zure appel heengebeten...
Wat wijsheid is ..keihard werken en leren , zodat je die schuld zo snel mogelijk wegwerkt . En als het kan geen lening afsluiten bij de stufi ?
Zoek ff je contract op en geef aan dat je van niks wist, nergens voor getekend hebt etc. Ga daarmee naar een juridisch loket in je buurt, of een je rechtsbijstandsverzekering (of die van je moeder indien die voor het 'gezin' is)quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:17 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Op het moment van stoppen met de opleiding was ik niet helemaal op de hoogte van deze regeling. Dit werd mij pas 3 a 4 weken verteld. Kan mij ook niet herinneren dat ik er voor getekend heb 2 jaar terug. Helaas heb ik hier weinig aan, want mijn werkgever komt natuurlijk met het feit dat het vast wel ergens terug te vinden is, en ik mijn rechten en plichten als ambtenaar had moeten kennen.
Voltijd studie wil ik gaan volgen ja.quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:15 schreef Renesite het volgende:
Je hebt werk met een studie ernaast. De totale schuld is atm 8500. Deze moet terugbetaald worden
Je wilt een fulltime studie gaan beginnen aan de HRO.
Tot zover de vragen:
- Betreft het een studie in dezelfde richting? Vraag sowieso vrijstellingen aan indien het beide HBO is.
- Je krijgt stufi, volledig waarschijnlijk + je gaat volop lenen
Zo nee: wat voor studie betreft het dan? Deeltijd? Duaal?
Bij deeltijd krijg je geen stufi, bij Duaal wel, totdat je aan het maximale bedrag zit wat je mag bijverdienen. Blijft staan: vraag vrijstellingen aan indien het een studie in dezelfde richting is op hetzelfde niveau.
De studiekosten terugbetalen, moet dat in een keer of wil je daar dan een terugbetalingsregeling voor treffen? Als je het maandelings doet over 4 jaar: 48 maanden maakt 180 euro per maand (grof geschat) wat inhoudt: 200+180+80 zorg is 460 euro aan kosten per maand.
Ik denk je inderdaad beter nu eerst werk kan gaan zoeken en aan het einde van het jaar een bijbaan moet gaan zoeken. Het punt is: Pabo (in dit geval) is heus niet zo veel dat je er niet bij kunt blijven werken. Zeg 10 uur per week > 40 per maand maal 8 euro per uur is 320euro per maand + (thuiswonende?) stufi maximaal (alleenstaande moeder) maakt in het positieve geval 300 euro. 620 euro inkomen.quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:21 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Voltijd studie wil ik gaan volgen ja.
De studie (lerarenopleiding) heeft verder niks te maken met mijn huidige werk (aspirant officier bij defensie) en meer dan een Havo diploma heb ik niet.
Verder is mijn intentie inderdaad om het te spreiden over 4 (mijn wet bundel zegt zelfs 5) jaar, aangezien ze me moeilijk kunnen verplichten om even 8500 euro op te hoesten.
Dat is nou niet direct zo, je werkgever zal het aannemelijk moeten maken dat je op de hoogte was van deze regeling.quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:17 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Op het moment van stoppen met de opleiding was ik niet helemaal op de hoogte van deze regeling. Dit werd mij pas 3 a 4 weken verteld. Kan mij ook niet herinneren dat ik er voor getekend heb 2 jaar terug. Helaas heb ik hier weinig aan, want mijn werkgever komt natuurlijk met het feit dat het vast wel ergens terug te vinden is, en ik mijn rechten en plichten als ambtenaar had moeten kennen.
Ik heb het een beetje krom geschreven zie ikquote:Op zondag 10 oktober 2010 22:24 schreef Renesite het volgende:
[..]
Ik denk je inderdaad beter nu eerst werk kan gaan zoeken en aan het einde van het jaar een bijbaan moet gaan zoeken. Het punt is: Pabo (in dit geval) is heus niet zo veel dat je er niet bij kunt blijven werken. Zeg 10 uur per week > 40 per maand maal 8 euro per uur is 320euro per maand + (thuiswonende?) stufi maximaal (alleenstaande moeder) maakt in het positieve geval 300 euro. 620 euro inkomen.
620
200 auto -
80 zorg -
8500/5=150 euro -
420 euro uitgaven.
200 over.
In zo'n geval hoef je in principe niet te lenen.
Zoals ik het zeg zal ingaan per september 2011quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Ik heb het een beetje krom geschreven zie ik![]()
Tot eind oktober ben ik officieel nog fulltime in dienst bij defensie.
1 november sta ik op straat en ga ik me inschrijven als fulltime werkzoekende bij een uitzendbureau.
Tot september 2011 wil ik dan gaan werken en dan met een voltijd hbo studie leraar middelbaar onderwijs beginnen.
Op dat moment wil ik dus stufi aanvragen (ik krijg een aanvullende beurs wegens mijn woonsituatie) en bijlenen bij de IB-groep.
Weet je er toevallig eenquote:Op zondag 10 oktober 2010 22:22 schreef LXIV het volgende:
mocht je voor defensie werken: je zou de eerste zijn die zo'n schuld daadwerkelijk gaat betalen. Er zijn 101 manieren om er onderuit te komen.
Maar je hebt straks dus gratis OV en een auto.quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:53 schreef Catch_me het volgende:
Auto ben ik niet van plan om weg te doen. Heb eind juli een nieuwe gekocht toen ik nog in de waan was dat alles koek en ei was.
Uiteraard kan ik er makkelijk nog geld aan overhouden, maar ik heb besloten liever een tijdje op de blaren te zitten
Verder heb ik net wat papieren opgezocht en eentje daarvan is een soort van contract. Hierin staat dat ik volgens het militair ambtenaren recht verplicht ben om gedurende 4 jaar deel uit te maken van de krijgsmacht.
Er zit ook nog een bijlage met "individuele arbeidsvoorwaarden". Hier word geen woord gerept over een terugbetaling verplichting bij een verzoek om ontslag. Alleen dat je na je proeftijd van 6 maanden aan je dienverplichting gehouden zal worden.
Zeer zeker waar.quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:11 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Maar je hebt straks dus gratis OV en een auto.
Kan je de kosten dan niet delen met je moeder? Je beseft hopelijk wel dat je in 3 jaar uit de schulden bent wanneer je geen auto neemt. Het is de enige pijnloze bezuiniging die jij kan doorvoeren en iemand van 21 heeft geen auto nodig.
En zorgverzekering kan voor ¤ 50 (zorgtoeslag meegenomen levert dit + ¤5,- op p/maand).
Kunnen ze onder omstandigheden wel hoor. Een schuld wordt gewoon op een bepaald tijdstip opeisbaar als er een bepaalde termijn voor staat (bijv. beeindiging contract) tenzij er iets specifiek geregeld is over afbetalingsregelingen.quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:21 schreef Catch_me het volgende:
Verder is mijn intentie inderdaad om het te spreiden over 4 (mijn wet bundel zegt zelfs 5) jaar, aangezien ze me moeilijk kunnen verplichten om even 8500 euro op te hoesten.
+ uitkering aanvragen, als je aan de wekeneis komt ww anders bijstand?quote:Op zondag 10 oktober 2010 22:28 schreef Catch_me het volgende:
[..]
Ik heb het een beetje krom geschreven zie ik![]()
Tot eind oktober ben ik officieel nog fulltime in dienst bij defensie.
1 november sta ik op straat en ga ik me inschrijven als fulltime werkzoekende bij een uitzendbureau.
Is aanzienlijk moeilijker dan het lijkt (schorsen + procedure om hem straks weer aan de gang te krijgen) plus dat een auto die een paar maanden staat meteen een euro of 500 aan onderhoud nodig heeft (remschijven nieuw/polijsten, hier en daar wat)quote:Op zondag 10 oktober 2010 23:59 schreef Catch_me het volgende:
Maar toch hou ik liever de auto (ik kan hem eventueel schorsen en ergens voor niets stallen) aangezien het een dikke pre is bij het zoeken van werk.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |