Nou, het is gebeurd hoor! Kip opgegeten, en restjes zijn inmiddels opgeborgen in de koelkast. Eerst maar eens de foto's.
Kip is klaar, hier is er al eentje uit de oven gehaald, de andere drie liggen nog te wachten:
![]()
Uit de oven, op een groot bord:
![]()
Doormidden geknipt met de vleesschaar ziet het er zo uit:
![]()
Dit zijn (waren

) de eigen gefokte haantjes:
![]()
En dit de poule de Bresse hanen:
![]()
En zo zag mijn avondeten er uit! Apart bordje met 1/2 Bresse haan en een drumstick van één van de eigen haantjes om te kunnen vergelijken, schaaltje stoofpeertjes, schaaltje appelmoes en patat

:
En dan de smaaktest... Het eerste dat opviel was het verschil in formaat. Ik heb één van de eigen haantjes en één van de Bresse haantjes gewogen. Het eigen haantje kwam (na bereiding dus) op zo'n 950 gram. De Bresse haan kwam op ong. 1150 gram (de precieze getallen ben ik helaas vergeten). Ze hebben beiden ongeveer 50 gram aan vocht verloren, ik heb eigenlijk geen idee hoe zich dit verhoud tot supermarktkip.
Qua smaak moet ik eerlijk zeggen dat ik (en de rest van de familie ook) geen verschil kon proeven tussen de twee soorten. Het enige verschil zat in het formaat en de hoeveelheid vlees per haantje. Het verschil met productiekip is wel erg duidelijk, onze kip is steviger en wat taaier, en heeft duidelijk meer smaak. Het leek ook alsof onze kip steviger in elkaar zit dan supermarktkip, er kwam nog aardig wat geweld bij kijken om de drumstick van de poot te krijgen en om de poot van het karkas te breken (ja, ik heb met mijn handen gegeten

). Ook was het pootvlees opvallend veel donkerder van kleur dan bij productiekip, het was duidelijk te zien dat ze lekker rond hebben gewandeld.
Het eindoordeel was dat het erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar is (wat goed uitkomt gezien de hoeveelheid haantjes die we nog rond hebben lopen). De volgende keer gaan we denk ik eens een ander recept proberen. Wellicht coq au vin of iets soortgelijks, of gewoon bakken in de koekenpan misschien. De twee oudere hanen (ouder dan een jaar, vader van deze haantjes) gaan in ieder geval rond december geslacht worden en die gaan in de ragout en kippensoep, precies op tijd voor Kerst
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!