abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:10:31 #51
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_87391950
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:05 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

De kippen zijn gekruid met (en ik denk dat dit vloeken in de CUL-kerk is :') ) kant-en-klare kipkruiden
't Is hier geen CUL-kerk hoor. 't Blijft gewoon een FOK-kerk. ;-)
pi_87392638
Niks mis met kant-en-klare kipkruiden vind ik. Daar zit weinig rotzooi in. :)
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:53:10 #53
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_87393470
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 18:58 schreef Miss_Isis het volgende:

Halal (links) en Koosjer (rechts):
[ afbeelding ]
_O-
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zondag 10 oktober 2010 @ 19:57:49 #54
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_87393657
Karbonade :9

Kip ziet er heerlijk uit!
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
  zondag 10 oktober 2010 @ 20:04:57 #55
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_87393988
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:05 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Bedankt :) De kippen zijn gekruid met (en ik denk dat dit vloeken in de CUL-kerk is :') ) kant-en-klare kipkruiden, knoflook en limoenrasp gemengd met roomboter, dit is onder hun vel op de borst gesmeerd. Aan de buitenkant zijn dezelfde kruiden gebruikt maar dan gemengd met olijfolie, hier zijn ze mee ingekwast. Oh, en het limoentje dat gebruikt is voor de rasp heb ik in vieren gesneden en daar hebben ze allemaal een partje van in hun gat :Y) Geen culinair hoogstandje dus, maar wel erg lekker :)
Klinkt heerlijk! :9~ CUL-kerk ken ik niet :') Ben benieuwd naar de foto's en de smaaktest!!
pi_87399588
Nou, het is gebeurd hoor! Kip opgegeten, en restjes zijn inmiddels opgeborgen in de koelkast. Eerst maar eens de foto's.

Kip is klaar, hier is er al eentje uit de oven gehaald, de andere drie liggen nog te wachten:

Uit de oven, op een groot bord:

Doormidden geknipt met de vleesschaar ziet het er zo uit:

Dit zijn (waren :P ) de eigen gefokte haantjes:

En dit de poule de Bresse hanen:

En zo zag mijn avondeten er uit! Apart bordje met 1/2 Bresse haan en een drumstick van één van de eigen haantjes om te kunnen vergelijken, schaaltje stoofpeertjes, schaaltje appelmoes en patat :9~ :

En dan de smaaktest... Het eerste dat opviel was het verschil in formaat. Ik heb één van de eigen haantjes en één van de Bresse haantjes gewogen. Het eigen haantje kwam (na bereiding dus) op zo'n 950 gram. De Bresse haan kwam op ong. 1150 gram (de precieze getallen ben ik helaas vergeten). Ze hebben beiden ongeveer 50 gram aan vocht verloren, ik heb eigenlijk geen idee hoe zich dit verhoud tot supermarktkip.

Qua smaak moet ik eerlijk zeggen dat ik (en de rest van de familie ook) geen verschil kon proeven tussen de twee soorten. Het enige verschil zat in het formaat en de hoeveelheid vlees per haantje. Het verschil met productiekip is wel erg duidelijk, onze kip is steviger en wat taaier, en heeft duidelijk meer smaak. Het leek ook alsof onze kip steviger in elkaar zit dan supermarktkip, er kwam nog aardig wat geweld bij kijken om de drumstick van de poot te krijgen en om de poot van het karkas te breken (ja, ik heb met mijn handen gegeten :') ). Ook was het pootvlees opvallend veel donkerder van kleur dan bij productiekip, het was duidelijk te zien dat ze lekker rond hebben gewandeld.

Het eindoordeel was dat het erg lekker en zeker voor herhaling vatbaar is (wat goed uitkomt gezien de hoeveelheid haantjes die we nog rond hebben lopen). De volgende keer gaan we denk ik eens een ander recept proberen. Wellicht coq au vin of iets soortgelijks, of gewoon bakken in de koekenpan misschien. De twee oudere hanen (ouder dan een jaar, vader van deze haantjes) gaan in ieder geval rond december geslacht worden en die gaan in de ragout en kippensoep, precies op tijd voor Kerst :Y)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  zondag 10 oktober 2010 @ 21:56:40 #57
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_87399726
Super!!
Heel smakelijk. Leuk zo'n verslag :Y
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_87402474
Hoewel ik net heb gegeten, krijg ik trek van de plaatjes. :9
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:01:42 #59
131800 Tarado
capô de fusca
pi_87402883
Leuk topic, lekker :P verslag ^O^
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:04:43 #60
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_87402995
Taai en droog dus. Precies wat ik al vermoedde. :)
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:05:20 #61
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_87403026
Je zou, ter vergelijking, eens een echte Bresse-haan of -kip moeten kopen en bereiden en dan het verschil proeven.
Zo eentje dus:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_87403087
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 23:05 schreef golfer het volgende:
Je zou, ter vergelijking, eens een echte Bresse-haan of -kip moeten kopen en bereiden en dan het verschil proeven.
Zo eentje dus:
[ afbeelding ]
Ze verkopen die bij mij om de hoek. Is het 't geld waard?
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:08:37 #63
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_87403158
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 23:06 schreef Isegrim het volgende:

Ze verkopen die bij mij om de hoek. Is het 't geld waard?
Geen idee, want zelf nog nooit gekocht/bereid. :)
Poef.....gone! ©golfer
pi_87403362
Wat heb ik nou aan jou? :{w :+

Wel jammer dat je geen kippen kunt houden op een balkon. ;(
pi_87403529
Ik weet wel dat de Bresse kip met hoofd en de poten er nog aan wordt verkocht, tenminste, in Frankrijk.
Mijn smaakpalet is niet zo gesofisticeerd als die van Heston Blumenthal, maar hij heeft wel de Bresse gekozen voor zijn roast chicken.
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:26:12 #66
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_87403778
Denk dat als ik ooit een Bresse Kip in huis zou hebben ik inderdaad 't recept van Blumenthal als leidraad zou nemen. Maar ja, dit waren haantjes, dat is toch weer heel wat anders.
pi_87403821
Die recepten van Blumenthal zijn altijd zo ingewikkeld. Hij heeft een recept voor een Indiase curry dat vele pagina's lang is. :')
  zondag 10 oktober 2010 @ 23:52:16 #68
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_87404678
Met een kip van 40 euro (zoiets toch?) wil ik 'm wel graag perfect gegaard hebben. En ach, ik geloof dat dat recept van Blumenthal nog niet zo heel ingewikkeld is.

Vooral omdat ik weet dat die Bresse kip gewoon anders is dan wij gewend zijn. Dus je hebt echt voor je het weet een droge, taaie kip op je bord liggen. En dat zou me echt aan mijn hart gaan.
pi_87404709
Dat is zonde van het geld inderdaad. :)
  maandag 11 oktober 2010 @ 00:23:09 #70
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_87405710
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 23:52 schreef RobinOok het volgende:
Met een kip van 40 euro (zoiets toch?) wil ik 'm wel graag perfect gegaard hebben.
Een kapoen is nog wat duurder:
http://www.foodlog.nl/cafe/bericht/een_haan_voor_bijna_100_euro/
Poef.....gone! ©golfer
pi_87408289
Top verslagje! Leuk hoor....
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_87413074
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 23:04 schreef RobinOok het volgende:
Taai en droog dus. Precies wat ik al vermoedde. :)
Haha, nou dat was niet wat ik bedoelde hoor. Het is zeker steviger vlees dan productiekip, maar niet echt taai en absoluut niet droog. Het is gewoon heel anders van structuur :) Het is ook lastig uit te leggen zo, 't is denk ik een kwestie van een keer proeven.

Maar goed, een echte Bresse kip smaakt natuurlijk ook anders vanwege de andere voeding en manier van houden. Helaas hebben wij er niet zoveel tijd en moeite voor over om ze uitvoerig vet te gaan mesten. We hebben ook nog 4 plofkipjes rondlopen, als die binnenkort geslacht gaan worden is het verschil echt overduidelijk. Die mesten zichzelf namelijk vet, ze eten veel meer en blijven het liefst een beetje in de zon liggen chillen. Die zijn nu al zwaarder dan de Bresse hanen terwijl ze half zo oud zijn.

Leuk weetje misschien, het met de kop en poten eraan verkopen van Bresse kip doen ze zodat te zien is dat het echte poule de Bresse is. Ze hebben namelijk kenmerkende blauwe poten en een hele grote rode kam. Het lijf van de meesten is wit (zeker voor de slachtkippen, oogt ook mooier als ze geplukt zijn), samen vormen dat de kleuren van de Franse vlag :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_87413816
bedankt voor het leuke verslag!
heb er honger van gekregen :9 :Y)
  maandag 11 oktober 2010 @ 14:51:29 #74
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_87418883
[quote]Op maandag 11 oktober 2010 11:54 schreef Miss_Isis het volgende:

Jaja, snap ik, taai en droog is oneerbiedig gezegd, maar toch noem ik dat zo. ;-)

In China worden de kippen ook altijd met poten en kop verkocht. En zelfs in je soep geserveerd, want ook dan wil je zien dat het een zwartpoot was of zo. :Y
pi_87418917
Konijnen worden toch ook altijd met kop verkocht omdat het anders heel erg lijkt op een kat?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')