abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87335994
quote:
(Novum) - Personeel en reizigers hebben recht op een fatsoenlijk toilet in de Sprinter Light Train. De Sprinters zonder wc's zijn bedoeld voor korte trajecten maar worden ook voor lange trajecten ingezet. Dat zegt de vakbond voor rijdend personeel VVMC, die de situatie onacceptabel noemt. Na vele klachten eist de VVMC van de NS op zeer korte termijn oplossingen.

De afwezigheid van een toilet is vervelend voor het personeel, dat de behoefte soms twee of drie uur moet ophouden. Een toiletbezoek tijdens een tussenstop is vaak niet mogelijk, de toiletten op de perrons zijn vaak te ver weg. Ook is op veel stations geen toilet te vinden.

Het personeel gaat alternatieven zoeken zoals urineren in een lege fles, aan de blinde kant van de trein of op een perron. Voor vrouwelijke collega's of medewerkers met bijvoorbeeld de ziekte van Crohn zijn dit geen opties. Zij moeten direct van het toilet gebruik kunnen maken.

Reizigers komen ook in de problemen. Zo is het al vaker voorgekomen dat oudere reizigers en kinderen het in hun broek doen, stelt de vakbond. Het gebeurt ook dat reizigers in de trein of op het perron plassen of overgeven in de afvalbakken.

De meeste klachten komen uit Noord- en Zuid Holland. In een brief aan de NS heeft de VVMC geëist dat de treinen alleen voor korte trajecten moeten worden ingezet.

De kwestie speelt al langer. In april maakte minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) bekend dat op 115 toiletloze treinstations alsnog toiletten worden gebouwd, voor een totaal bedrag van tien tot vijftien miljoen euro. Hij deed dit op verzoek van de Tweede Kamer. Die oplossing werd in 2008 al gekraakt door de SP. "Een trein gaat echt niet wachten tot reizigers op het station hun plasje hebben gedaan", zei toenmalig SP-Kamerlid en huidig SP-fractievoorzitter Emile Roemer.

De NS begrijpt niet waarom de VVMC hier nu mee naar buiten komt. Er was al toegezegd dat er extra toiletten op de perrons zouden komen die dichter bij de trein in de buurt zijn, zegt een woordvoerder van de NS. De NS gaat zo snel mogelijk een aantal toiletten bouwen op eindstations. Hoeveel het er worden, is nog onduidelijk.

Daarnaast rijden Sprinters al twintig jaar zonder toilet rond. Volgens de woordvoerder zit geen enkele passagier langer dan twintig minuten in deze trein en is daarom geen toilet nodig.
http://nieuws.nl.msn.com/(...)documentid=154892220
Beetje jammer wel als je van Capelle naar Uitgeest moet en je kan niet eens ff pissen . Vrijdag en zaterdagavonden zijn helemaal een drama als iedereen aan de drank zit :')
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
pi_87336096
Vriend van me had er laatst ook last van.
We stonden nl ruim een half uur te wachten totdat de trein zou vertrekken (trein was kapot/geen conducteur ofzo) en tja, als je dat optelt bij de tijd die we daarna nog onderweg waren, zit je toch op 3 kwartier, is vrij lang.
Wasmachines leven langer met Calgon *ping*
pi_87336114
Gelukkig geen links kabinet, anders zouden we haast nog het veevervoer in gejaagd worden.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 21:24:28 #4
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_87337785
quote:
Daarnaast rijden Sprinters al twintig jaar zonder toilet rond. Volgens de woordvoerder zit geen enkele passagier langer dan twintig minuten in deze trein en is daarom geen toilet nodig.
Dit zijn 2 leugens op rij. Hoe komt zo'n woordvoerder erbij?
Stop the world, I want to get out.
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 21:36:58 #5
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_87338350
quote:
Beginnen ze opeens na 20 jaar pas te zeiken :')
Prutsers, kom daar dan eerder mee ofzo.
pi_87338495
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 21:36 schreef YazooW het volgende:

[..]

Beginnen ze opeens na 20 jaar pas te zeiken :')
Prutsers, kom daar dan eerder mee ofzo.
Het is niet waar. De oude sprinters hadden wel toiletten. Alleen de 2baks niet. Maar die reden praktisch altijd gekoppeld met een 3baks, die wel toilet heeft.
It was an encounter that lasted less than 45 seconds O+
  vrijdag 8 oktober 2010 @ 22:03:59 #7
199397 Windigo
Flavourtarian
pi_87339722
Internet in treinen kan wel voor het ego van hoge NS-bobo's maar een basisvoorziening als een toilet is teveel gevraagd :')
pi_87344434
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 20:52 schreef kawotski het volgende:
Gelukkig geen links kabinet, anders zouden we haast nog het veevervoer in gejaagd worden.
Dat dus.
Sowieso OV :')
pi_87402070
Er bestaat een mooie brief over dit onderwerp, hierbij de link
http://www.rijksoverheid.(...)b99-f18f3499919a.pdf
En hierbij mijn reactie:
1. Er wordt gesproken over dat reizigers vooraf (thuis) kunnen vaststellen of wel of geen toilet in de trein aanwezig is.
Ik heb dat niet kunnen vaststellen op de desbetreffende websites van de vervoerders.
2. Veel station hebben een toilet, dit betekent in werkelijkheid dat op veel stations de toiletgroep van meerdere toiletten is vervangen door 1 toilet.
3. Er wordt nergens gesproken van korting op treinen zonder toilet, er is immers sprake van een forse achteruitgang van de service.
4. Er wordt aangegeven dat de toiletten nauwelijks gebruikt worden in de sprinters, ik reis zelf veel met de "oude"sprinters met toilet en het is een komen en gaan van toiletgebruikers.
5. Dat toiletten misbruikt en vernield worden kan voor een groot deel worden ondervangen door een muntautomaat op de deur te plaatsen.
6. Het valt mij op dat er nauwelijks conducteurs op de nieuwe sprinters aanwezig zijn, zijn deze dan even naar het toilet op de stations?? en de machinisten die hebben dus ook geen toiletmogelijkheid op hun werkplek.
7. Er wordt hoofdzakelijk gekeken naar de financiële kant van het vraagstuk, er wordt te veel voorbijgegaan aan de meest basale fatsoensnormen naar ouderen en zieken die toch graag willen reizen, een grove vorm van respectloosheid.
8. Ik mis duidelijk de oplossing die wordt geboden als de trein stil komt te staan vanwege storingen, dan wordt de reistijd duidelijk langer dan maximaal 20 minuten die als norm wordt gesteld. Daarnaast is mij onduidelijk waarom 20 minuten de norm is, bij acute problemen is 20 minuten een hel.
9. De overheid is eigenaar van de NS, er wordt gesteld dat er niet dwingend kan worden opgelegd dat er toiletten in de treinen aanwezig zijn. Dat is in mijn ogen volkomen onjuist. De aandeelhouder kan wel degelijk zaken dwingend opleggen.
10. Er rijdt een nieuwe sprinter tussen Uitgeest en Rotterdam. Stel je stapt in op station Muiderpoort (Amsterdam) een station zonder toilet. En je moet naar het toilet, dan moet je op Amstel uitstappen waar (eindelijk na jaren) een fatsoenlijk toiletgelegenheid is. Vervolgens stap je weer in de volgende trein, dan kun je volgens mij de vertraging als vertragingsschade claimen, hier zie ik niets van terug in de stukken.
Eindconclusie:
Argumentering voor het niet plaatsen van toiletten in de nieuwe treinen is puur gebaseerd op geld en niet op fatsoen, jammer een gemiste kans voor de NS en een zwaktebod voor de overheid. De huidige maatschappij is er blijkbaar alleen voor jonge en gezonde mensen, de rest hoort er blijkbaar niet meer bij.
Gezien de verdere reacties denk ik dat het geen nut heeft er verder over door te gaan en zal ik moeten gaan kiezen eigen vervoer en op termijn de NS na 32 jaar de rug moet gaan toekeren.
  zondag 10 oktober 2010 @ 22:46:00 #10
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_87402214
Een wc in het onrendabele vervoer hoort er gewoon bij. Dat ze op een wc willen gaan beknibbelen geeft eigenlijk al het failliet aan van de vervoerbedrijven.
pi_87405486
quote:
In Syntus treinen zijn ook geen toiletten, als je echter van Arnhem naar Winterswijk wilt ben je een uur en 6 minuten onderweg, minimaal. Gezien de vele vertragingen kun je ook goed twee uur in deze treinen zitten.
Totaal belachelijk dat hier geen toilet in aanwezig is.
  maandag 11 oktober 2010 @ 01:15:04 #12
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_87406698
Lijkt me wel lachen als iemand acuut aan de diaree raakt in zo'n trein
;(
My mama didn't raise no fool
pi_87406876
Ik vind het een beetje waanzin dat ze überhaupt bezig zijn met hoe lang mensen het wel of niet op kunnen houden, wat een achterlijkheid. Ze hebben er bij de NS gewoon schijt aan, er is toch geen concurrent die eventueel betere treinen heeft en je van de ene stad naar de andere brengt. Zogenaamd concurreert men met de auto, maar dat is onzin, mensen die kunnen autorijden en dat kunnen betalen zitten sowieso al niet in het OV. Het OV is voor studenten, bejaarden en paupers. En als je moet pissen, dan heb je pech.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_87407007
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 00:15 schreef -0- het volgende:

[..]

In Syntus treinen zijn ook geen toiletten, als je echter van Arnhem naar Winterswijk wilt ben je een uur en 6 minuten onderweg, minimaal. Gezien de vele vertragingen kun je ook goed twee uur in deze treinen zitten.
Totaal belachelijk dat hier geen toilet in aanwezig is.
En toch heeft iedereen het alleen over die NS sprinters, terwijl die Syntus treinen allang zo rijden. Zeikt ook nooit iemand over toch? Dus waarom zou het ineens een probleem zijn. Heel erg apart. Mediahype noemen we zoiets denk ik.
  maandag 11 oktober 2010 @ 01:53:35 #15
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_87407093
Syntus rijdt alleen in de achterhoek en een stukkie Overijssel toch? De klachten van die paar boeren zullen waarschijnlijk niet zoveel media en politieke aandacht genereren. Om dan te concluderen dat er dus geen probleem is lijkt me wat kort door de bocht.
pi_87407114
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 01:53 schreef Vandaag... het volgende:
Syntus rijdt alleen in de achterhoek en een stukkie Overijssel toch? De klachten van die paar boeren zullen waarschijnlijk niet zoveel media en politieke aandacht genereren. Om dan te concluderen dat er dus geen probleem is lijkt me wat kort door de bocht.
Je stelt dat mensen in de randstad grotere zeikerds zijn? hmmm :P
  maandag 11 oktober 2010 @ 01:59:47 #17
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_87407145
Of ze krijgen meer aandacht omdat ze in grotere aantallen reizen en heel misschien zelfs wel omdat ze economisch belangrijker zijn?
pi_87408524
IK zeg alle treinen onder schijten voor straf harde acties helpen wel >:)
pi_87408634
Chemisch (camping) toiletje in het hokje van de hoofdconducteur zetten ;) ? Simpel, goedkoop en de conducteur kan zijn of haar behoefte doen.

De passagiers mogen het dan natuurlijk nog steeds in hun broek doen, maar ach... heeft de NS ooit om passagiers gegeven ?
  maandag 11 oktober 2010 @ 15:05:21 #20
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_87419347
Negen van de 10 keer zijn die toiletten toch te goor om uberhaupt naar toe te gaan. Maar ja, als je echt moet is het wel handig.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_87419600
Krijgen we dan ook toiletten in alle stads- en streekbussen?
  maandag 11 oktober 2010 @ 15:25:30 #22
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_87420007
quote:
Op maandag 11 oktober 2010 15:12 schreef petertje2 het volgende:
Krijgen we dan ook toiletten in alle stads- en streekbussen?
Zit jij net zo lang in de bus als in een trein dan?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  Moderator maandag 11 oktober 2010 @ 15:28:23 #23
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_87420110
deze was eerder maar goed

NS-conducteurs plassen in fles

daar verder aub
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')