Er bestaat een mooie brief over dit onderwerp, hierbij de link
http://www.rijksoverheid.(...)b99-f18f3499919a.pdfEn hierbij mijn reactie:
1. Er wordt gesproken over dat reizigers vooraf (thuis) kunnen vaststellen of wel of geen toilet in de trein aanwezig is.
Ik heb dat niet kunnen vaststellen op de desbetreffende websites van de vervoerders.
2. Veel station hebben een toilet, dit betekent in werkelijkheid dat op veel stations de toiletgroep van meerdere toiletten is vervangen door 1 toilet.
3. Er wordt nergens gesproken van korting op treinen zonder toilet, er is immers sprake van een forse achteruitgang van de service.
4. Er wordt aangegeven dat de toiletten nauwelijks gebruikt worden in de sprinters, ik reis zelf veel met de "oude"sprinters met toilet en het is een komen en gaan van toiletgebruikers.
5. Dat toiletten misbruikt en vernield worden kan voor een groot deel worden ondervangen door een muntautomaat op de deur te plaatsen.
6. Het valt mij op dat er nauwelijks conducteurs op de nieuwe sprinters aanwezig zijn, zijn deze dan even naar het toilet op de stations?? en de machinisten die hebben dus ook geen toiletmogelijkheid op hun werkplek.
7. Er wordt hoofdzakelijk gekeken naar de financiële kant van het vraagstuk, er wordt te veel voorbijgegaan aan de meest basale fatsoensnormen naar ouderen en zieken die toch graag willen reizen, een grove vorm van respectloosheid.
8. Ik mis duidelijk de oplossing die wordt geboden als de trein stil komt te staan vanwege storingen, dan wordt de reistijd duidelijk langer dan maximaal 20 minuten die als norm wordt gesteld. Daarnaast is mij onduidelijk waarom 20 minuten de norm is, bij acute problemen is 20 minuten een hel.
9. De overheid is eigenaar van de NS, er wordt gesteld dat er niet dwingend kan worden opgelegd dat er toiletten in de treinen aanwezig zijn. Dat is in mijn ogen volkomen onjuist. De aandeelhouder kan wel degelijk zaken dwingend opleggen.
10. Er rijdt een nieuwe sprinter tussen Uitgeest en Rotterdam. Stel je stapt in op station Muiderpoort (Amsterdam) een station zonder toilet. En je moet naar het toilet, dan moet je op Amstel uitstappen waar (eindelijk na jaren) een fatsoenlijk toiletgelegenheid is. Vervolgens stap je weer in de volgende trein, dan kun je volgens mij de vertraging als vertragingsschade claimen, hier zie ik niets van terug in de stukken.
Eindconclusie:
Argumentering voor het niet plaatsen van toiletten in de nieuwe treinen is puur gebaseerd op geld en niet op fatsoen, jammer een gemiste kans voor de NS en een zwaktebod voor de overheid. De huidige maatschappij is er blijkbaar alleen voor jonge en gezonde mensen, de rest hoort er blijkbaar niet meer bij.
Gezien de verdere reacties denk ik dat het geen nut heeft er verder over door te gaan en zal ik moeten gaan kiezen eigen vervoer en op termijn de NS na 32 jaar de rug moet gaan toekeren.