En weer even tijd voor een update, want we zitten niet stil natuurlijk

Ondertussen zijn de verwarmingsbuizen beneden nagenoeg allemaal vervangen door unicor kunststof leidingen. Vandaag heb ik de laatste resten van de oude verwarmingsbuizen weggehaald en alle nieuwe leidingen vastgezet. Dit zodat ik bijna niets meer onder de grond hoef te doen. Donderdag komt namelijk de vloerisolatie (ecochips) erin. Het enige nadeel is dat ik in de keuken nog niet helemaal klaar ben onder de vloer dus voor gas en electra moet ik tussen de chipjes graven helaas. In een later stadium was niet mogelijk, of anders werd het pas volgend jaar.
Dus, de fundering tussen woonkamer en kantoor moest een stuk open zodat ik, en later de chips, erin konden, even hakken en breken:
![fundering.jpg]()
Vervolgens ook daar de leidingen vervangen door unicor, en uiteindelijk alles vastgezet:
![unicor.jpg]()
Ondertussen heb ik in de laatste week ook de voorzetwand afgemaakt. Deze bstaat uit een houten frame, rockwool isolatie met één cm luchtspouw aan de achterkant, folie, 9mm OSB plaat en gips. Staat als een huis
![Woonkamervoor.jpg]()
en nu:
![wand.jpg]()
De electra begint ook al aardig vorm te krijgen, alleen nog de keuken en wat kleine dingen in de woonkamer. Ook de aardedraad doorgetrokken vanuit de meterkast
![electra-1.jpg]()
Ondertussen staat ook het nieuwe kozijn te wachten:
![IMAG0074.jpg]()
En komen we hier en daar nog wat authentieke details tegen

![radiator.jpg]()
Terwijl ik mezelf hard in het zweet sta te werken is mevrouw Koffielepel druk bezig met de levende haven. Om ruimte te maken voor ons nieuwe kozijn moesten de knaagdieren een andere locatie krijgen.
Ze hebben een mooie tegelvloer onder de pootjes en staan op een redelijk droog plekje: