Niet meewerken is iets anders dan wegrennen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:31 schreef Tinos85 het volgende:
Verdachte hoeft niet mee te werken aan zijn eigen veroordeling volgens de wet. Dus ja je mag wegrennen. Agent slaan mag echter niet.
Dat mag dus wel. Ligt trouwens wel aan het feit. Bij een verkeersovertreding oid moet je wel blijven staan. Bij een misdrijf hoeft dat niet.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:33 schreef karr-1 het volgende:
Het zal ook te maken hebben met het humeur van de agent in kwestie. Wegrennen als een agent zegt dat je moet blijven staan mag volgens mij niet.
Dank voor de aanvulling, er zit inderdaad een onderscheid in.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:34 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Dat mag dus wel. Ligt trouwens wel aan het feit. Bij een verkeersovertreding oid moet je wel blijven staan. Bij een misdrijf hoeft dat niet.
Als je wegrent werk je niet mee aan je eigen veroordeling en dat hoef je als verdachte niet te doen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:34 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Niet meewerken is iets anders dan wegrennen.
Nee, wegrennen als je verdachte bent levert geen extra straf op.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:29 schreef gojim het volgende:
Dus als je op heterdaad betrapt wordt, en je rent weg en dan pas wordt opgepakt, of je meer straf krijgt dan het niet wegrennen?
Het blijven twee verschillende dingen. Je hoeft als verdachte geen verklaring af te leggen die in je nadeel kan werken. Dat is wat o.a. bedoeld wordt met dat je niet hoeft mee te werken aan je eigen veroordeling.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:35 schreef Tinos85 het volgende:
[..]
Als je wegrent werk je niet mee aan je eigen veroordeling en dat hoef je als verdachte niet te doen.
Veel succes met het ontsnappen uit een gevangenis zonder een strafbaar feit te plegen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:37 schreef P8 het volgende:
Ontsnappen uit een gevangenis is ook niet strafbaar
Doorrijden na een ongeluk is wel strafbaar.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:39 schreef IkWilbert het volgende:
Ik zie mensen vaak genoeg vluchten bij wegmisbruikers en blik op de weg... krijgen daar nooit een boete voor. Dus volgens mij mag het gewoon
detailsquote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Veel succes met het ontsnappen uit een gevangenis zonder een strafbaar feit te plegen.
Is over een muur/hek klimmen strafbaar?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Veel succes met het ontsnappen uit een gevangenis zonder een strafbaar feit te plegen.
Ja of mensen die wegrennen en dan wordne opgepakt, nooit iets gehoord van een straf van 'wegrennen voor de politie'quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:39 schreef IkWilbert het volgende:
Ik zie mensen vaak genoeg vluchten bij wegmisbruikers en blik op de weg... krijgen daar nooit een boete voor. Dus volgens mij mag het gewoon
Belachelijk.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:39 schreef IkWilbert het volgende:
Nee, dat is dan een straf wegens verzet bij arrestatie.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:16 schreef gojim het volgende:
[..]
Ja of mensen die wegrennen en dan wordne opgepakt, nooit iets gehoord van een straf van 'wegrennen voor de politie'
Altijd handig om te weten
zoals bovenstaand genoemd hoor dat bij de wegwetovertreding en dat is WEL strafbaarquote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:29 schreef maickeltje het volgende:
Een maat van me is toen een keer in de gouwe ouwe guldens tijd er een keer tussen uit gegaan met zijn scooter, later als nog gepakt en kreeg toen wel een boete van 35 guldens.
Pas nadat je gearresteerd wordt, in de boeien wordt geslagen en dan wegrent jaquote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:42 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Nee, dat is dan een straf wegens verzet bij arrestatie.
Klopt. Je hebt het recht om te ontsnappen zonder straf verhoging.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:37 schreef P8 het volgende:
Ontsnappen uit een gevangenis is ook niet strafbaar
En hoezo is dat wel strafbaar? En als ze er nu bij wegmisbruikers van door gaan het niet strafbaar is?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:44 schreef gojim het volgende:
[..]
zoals bovenstaand genoemd hoor dat bij de wegwetovertreding en dat is WEL strafbaar
[..]
Pas nadat je gearresteerd wordt, in de boeien wordt geslagen en dan wegrent ja
Het is net zoals bijna door een bus aangereden worden maar dat aangifte niet mogelijk is omdat je niet halfdood het ziekenhuis in ligt, dus dan kan politie er niets aan doen maar geldt de wegenwetquote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:46 schreef maickeltje het volgende:
[..]
En hoezo is dat wel strafbaar? En als ze er nu bij wegmisbruikers van door gaan het niet strafbaar is?
Waarom was het strafbaar dat een vriend van mij niet ging stoppen? Terwijl hij het zelfde deed als bij wegmisbruikers en die geen boete kregen?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:54 schreef gojim het volgende:
[..]
Het is net zoals bijna door een bus aangereden worden maar dat aangifte niet mogelijk is omdat je niet halfdood het ziekenhuis in ligt, dus dan kan politie er niets aan doen maar geldt de wegenwet
En ik kan het weten
Het negeren van een stop verbod mag dan weer nietquote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:55 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Waarom was het strafbaar dat een vriend van mij niet ging stoppen? Terwijl hij het zelfde deed als bij wegmisbruikers en die geen boete kregen?
Stop verbod? leuk tot de brandstof op is.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:16 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Het negeren van een stop verbod mag dan weer niet
quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:17 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Stop verbod? leuk tot de brandstof op is.
Wel als de agent het bevel geeft stil te staan.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:37 schreef Hephaistos. het volgende:
Nee, wegrennen als je verdachte bent levert geen extra straf op.
Nu ben ik wel benieuwd naar hoe zo'n stop verbod in de praktijk zou moeten werken?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:16 schreef Fe2O3 het volgende:
[..]
Het negeren van een stop verbod mag dan weer niet
?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:55 schreef maickeltje het volgende:
[..]
Waarom was het strafbaar dat een vriend van mij niet ging stoppen? Terwijl hij het zelfde deed als bij wegmisbruikers en die geen boete kregen?
Alleen als de agent bevoegd is dat bevel te geven.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 15:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
Wel als de agent het bevel geeft stil te staan.
Staande gehouden, waarschijnlijk. Dan is wederspannigheid niet van toepassing, omdat je niet bent aangehouden.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 11:29 schreef Chiba het volgende:
Was weggefietst zonder licht aan toen ze me aanhielden, maar werd 5 minuten later toch gepakt![]()
Alleen als je géén verdachte bent dusquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 12:45 schreef Pro_Shifty het volgende:
Het negeren van een stopbord van de politie is wel strafbaar btw.
Geloof het inderdaad ook ongeveer.. Bij staandehouding mag je wel wegrennen, anders niet ongeveer..quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 16:50 schreef Sessy het volgende:
Als het om een controlebevoegdheid gaat moet je meewerken gaat het om een opsporingsbevoegdheid dan mag je wegrennen maar je mag de agent niet duwen of zo. In de praktijk is het onderscheid tussen de 2 bevoegdheden niet zo scherp als je op het eerste gezicht zou denken.
Ik *dacht* dat het zo zat.
Nee, want ook een niet verdachte kan staande gehouden worden en dan mag je dus niet wegrennenquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 22:01 schreef thotic het volgende:
[..]
Geloof het inderdaad ook ongeveer.. Bij staandehouding mag je wel wegrennen, anders niet ongeveer..
Een niet-verdachte staande houden? Niet volgens het WvSv.quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:10 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Nee, want ook een niet verdachte kan staande gehouden worden en dan mag je dus niet wegrennen
Nee, klopt, maar wel voor de WAHV.quote:Op zondag 10 oktober 2010 19:22 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Een niet-verdachte staande houden? Niet volgens het WvSv.
Wanneer dan, eigenlijk?quote:Op maandag 11 oktober 2010 13:54 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Nee, klopt, maar wel voor de WAHV.
Altijd, binnen de WAHV ben je als burger 'betrokkene' en ben je verplicht mee te werken aan je staande houding.quote:
Ah...quote:Op maandag 11 oktober 2010 14:22 schreef mcintosh het volgende:
[..]
Altijd, binnen de WAHV ben je als burger 'betrokkene' en ben je verplicht mee te werken aan je staande houding.
Succesquote:Op maandag 11 oktober 2010 14:39 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ah...
Ik heb de module verkeer nog niet gehad
Dan krijg je waarschijnlijk een extra aanklacht voor diefstal van overheidsmiddelen.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 14:44 schreef gojim het volgende:
[..]
zoals bovenstaand genoemd hoor dat bij de wegwetovertreding en dat is WEL strafbaar
[..]
Pas nadat je gearresteerd wordt, in de boeien wordt geslagen en dan wegrent ja
Zoiets als "Tikkie, jij bent um "quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 16:13 schreef mcintosh het volgende:
Het is heel simpel eigenlijk. Ben je ergens verdacht van, dan hoef je nergens aan mee te werken, maar verzet bij je aanhouding is wel strafbaar. Verzetten betekent dat als je eenmaal vastgepakt bent je je gaat proberen te onttrekken aan de aanhouding.
In het verkeer ben je vaak 'betrokkene' en dan mag je ineens niet meer wegrennen/rijden etc. Dan is de agent ook geen 'opsporingsambtenaar' maar 'toezichthouder'. Maar laat ik het niet ingewikkelder maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |