Nee. Jij komt met het begrip "waarheid". Dat is in feite een religieus concept, staat vlak naast dogma in het keukenkastje.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat je iets wil nuanceren terwijl dat niet nodig is.
Ja, wiskunde is geen sociale afspraak uitgevonden door de mens, maar een objectieve waarheid ontdekt door de mens. Ik doe niet aan postmodernisme. 1+1 is altijd 2.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Jij komt met het begrip "waarheid". Dat is in feite een religieus concept, staat vlak naast dogma in het keukenkastje.
Wetenschap werk zo gewoon niet. 1+1=2 is waar, maar is het een/de waarheid?
Helaas voorkomt Gödels incompleteness theorem een absoluut bewijs hiervoor, Wel staat het buiten redelijke twijfel (met de nadruk op redelijk waar het bij sommige mensen vaak aan schort) dat 1+1 = 2 onmetelijk veel waarschijnlijker is dan de waarheid van iedere vorm van religieus dogma.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:42 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Nee. Jij komt met het begrip "waarheid". Dat is in feite een religieus concept, staat vlak naast dogma in het keukenkastje.
Wetenschap werk zo gewoon niet. 1+1=2 is waar, maar is het een/de waarheid?
Het lijkt me juist heel belangrijk om die nuance te onderstrepen. Gewone mensen maken namelijk geregeld de fout te denken in absolute waarheden.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wat ik dus eigenlijk wil zeggen is dat je iets wil nuanceren terwijl dat niet nodig is. Niet voor waar wij het over hebben. Als je vindt dat dat wel het geval is, zul je me eerst duidelijk moeten maken waarom je dat vindt.
En wie is geen gewoon mens? Jij bent speciaal?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het lijkt me juist heel belangrijk om die nuance te onderstrepen. Gewone mensen maken namelijk geregeld de fout te denken in absolute waarheden.
Dit heeft niets met "postmodernisme" te maken. Dit is wiskunde pur sang.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, wiskunde is geen sociale afspraak uitgevonden door de mens, maar een objectieve waarheid ontdekt door de mens. Ik doe niet aan postmodernisme. 1+1 is altijd 2.
"Mensen in het algemeen", je begrijpt best wat ik bedoel. Het hele concept "waarheid" is net zo onzinnig als algemeen geaccepteerd.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En wie is geen gewoon mens? Jij bent speciaal?
Daar zul je nog versteld van staan. Tegenwoordig is de tendentie om alles in sociale constructies uit te leggen. "Er is geen waarheid, zelfs niet in wiskunde'.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:52 schreef D.Richard het volgende:
[..]
Dit heeft niets met "postmodernisme" te maken. Dit is wiskunde pur sang.
Fijn dat je zo hard aan mijn punt voorbij rent. Is het alleen maar waar of is het de waarheid? Jupiter is een planeet. is dat alleen maar waar of de waarheid? God bestaat niet, is dat alleen maar waar of de waarheid?quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ja, wiskunde is geen sociale afspraak uitgevonden door de mens, maar een objectieve waarheid ontdekt door de mens. Ik doe niet aan postmodernisme. 1+1 is altijd 2.
Nee, ik begreep niet wat je bedoelde. Je leek onderscheid te maken tussen de 'gewone mens' en een of andere superklasse die niet zo denkt. Ik vind niets onzinnig aan het concept 'waarheid'. Het is eerder quasi-intellectueel om het te willen te ontkennen. Volgens mij is het hele punt toch van de wereld onderzoeken, te ontdekken hoe de wereld in elkaar zit. Niet slechts om praktische formules te bedenken. Maar dat zal wel een vreemde karakteristiek van mijzelf zijn dan, dat ik de wereld om mij heen wil snappen en daarvoor steeds theorien opstel en die probeer te verifieren of falsifieren.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
"Mensen in het algemeen", je begrijpt best wat ik bedoel. Het hele concept "waarheid" is net zo onzinnig als algemeen geaccepteerd.
Maar als je je dus in de wiskunde verdiept dan kom je tot de conclusie dat deze NIET intern tegenstrijdig is, maar nooit compleet zal zijn OF compleet zal zijn en intern tegenstrijdig. Het staat buiten alle vorm van redelijke twijfel, en daarom is redelijkheid belangrijk hier, dat 1 + 1 = 2. Je kan het zelfs bewijzen, maar met dit bewijs maak je gebruik van aannames en de uiteindelijke aannames zal je nooit kunnen verwaarlozen. Dat postmodernisten dit kidnappen en er allemaal onzin theorien aan ophangen heeft vrijwel geen waarde, fantasten heb je altijd, anders zouden we geen religie hebben. Die zijn echter wel alle redelijkheid uit het oog verloren.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:53 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Daar zul je nog versteld van staan. Tegenwoordig is de tendentie om alles in sociale constructies uit te leggen. "Er is geen waarheid, zelfs niet in wiskunde'.
Nee, maar ik wel.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:51 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En wie is geen gewoon mens? Jij bent speciaal?
Ik begrijp het onderscheid niet wat je maakt.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:56 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Fijn dat je zo hard aan mijn punt voorbij rent. Is het alleen maar waar of is het de waarheid? Jupiter is een planeet. is dat alleen maar waar of de waarheid? God bestaat niet, is dat alleen maar waar of de waarheid?
De waarheid is geen wetenschappelijk concept.
De waarheid is een religieus/ideologisch concept. Het stelt iets waar niet over gediscussieerd mag/hoeft te worden.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik begrijp het onderscheid niet wat je maakt.
Kennelijk begrijp je nog steeds niet wat ik bedoel. Je pogingen om de wereld te snappen zijn prima. Waar het misgaat is de veronderstelling dat dat leidt tot waarheden, dat doet het niet. Op z'n best kom je uit bij waarschijnlijkheden die zoals papierversnipperaar terecht opmerkt *altijd* ter discussie gesteld kunnen worden. Voor *elke* wetenschappelijke theorie geldt dat die elk moment kan worden weerlegd. De 100% wordt nooit of te nimmer bereikt.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik begreep niet wat je bedoelde. Je leek onderscheid te maken tussen de 'gewone mens' en een of andere superklasse die niet zo denkt. Ik vind niets onzinnig aan het concept 'waarheid'. Het is eerder quasi-intellectueel om het te willen te ontkennen. Volgens mij is het hele punt toch van de wereld onderzoeken, te ontdekken hoe de wereld in elkaar zit. Niet slechts om praktische formules te bedenken. Maar dat zal wel een vreemde karakteristiek van mijzelf zijn dan, dat ik de wereld om mij heen wil snappen en daarvoor steeds theorien opstel en die probeer te verifieren of falsifieren.
Het betekent dat evolutieleer niet waar is. Alleen waarschijnlijk. Maar niet een waarschijnlijkheid die berekenbaar is. Dus eigenlijk weet je niet hoe waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik begrijp het onderscheid niet wat je maakt.
Ach waarheid, mensen die altijd zitten te zeiken over theorie, these.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 22:21 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Het is een hele natuurlijke behoefte om "De Waarheid" of "Het antwoord" te willen weten. Veel mensen hebben moeite met onzekerheid, en ideologische waarheden verschaffen dat.
Maar dan heb je het over een persoonlijke behoeft naar een waarheid, dat heeft verder niets te maken met de werkelijkheid. En daar gaat wetenschap over; hoe werkt de werkelijkheid.
Zie mijn vorige post. De evolutieleer is net zo waar als de zwaartekracht.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 22:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het betekent dat evolutieleer niet waar is. Alleen waarschijnlijk. Maar niet een waarschijnlijkheid die berekenbaar is. Dus eigenlijk weet je niet hoe waarschijnlijk.
Je bedoelt dat evolutieleer geen zekerheid is, het hoeft niet "niet waar" te zijn. Tot nu toe wijzen gewoon alle feiten naar deze theorie, en totdat we een betere theorie vinden zullen we deze accepteren als een functioneel model. Het grote verschil met dogma is hier dat voor Dogma geen enkel ondersteunend feit is gevonden en het alsnog als waar op grond van geloof wordt neergezet. Dit maakt dus ondanks dat je nooit de exacte waarden kan weten evolutieleer vele malen waarschijnlijker dan al het andere wat we ooit in dit vakgebied hebben geprobeerd. Creationisme finishes dead last.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 22:32 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het betekent dat evolutieleer niet waar is. Alleen waarschijnlijk. Maar niet een waarschijnlijkheid die berekenbaar is. Dus eigenlijk weet je niet hoe waarschijnlijk.
Maar het verklaart waarom mensen als Ali moeite hebben met wetenschappelijke antwoorden. Eigenlijk willen ze helemaal niet weten hoe alles werkt. Ze willen gewoon een waarheid zodat ze lekker kunnen slapen. En wij verpesten dat.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 22:33 schreef Daniel1976 het volgende:
Die discussies zijn heel flauw, dat verhoogt het niveau ook niet bepaald.
Nee dat doet hij juist niet doordat hij nergens stelt dat hij bij die superklasse hoort of dat er zo'n superklasse is.quote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:57 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Nee, ik begreep niet wat je bedoelde. Je leek onderscheid te maken tussen de 'gewone mens' en een of andere superklasse die niet zo denkt. Ik vind niets onzinnig aan het concept 'waarheid'. Het is eerder quasi-intellectueel om het te willen te ontkennen. Volgens mij is het hele punt toch van de wereld onderzoeken, te ontdekken hoe de wereld in elkaar zit. Niet slechts om praktische formules te bedenken. Maar dat zal wel een vreemde karakteristiek van mijzelf zijn dan, dat ik de wereld om mij heen wil snappen en daarvoor steeds theorien opstel en die probeer te verifieren of falsifieren.
Preciesquote:Op dinsdag 19 oktober 2010 21:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Men bouwt dus steeds voort op zaken die men voor waar aanneemt.
Er zijn zat wiki's waar geschikte wetenschappelijk verantwoorde referenties bijstaan. Wel is het bij wikipedia (maar ook bij elke andere bron van informatie) belangrijk een kritisch oog te hebben en weten hoe je de aangeboden informatie kan gebruiken.quote:Op zondag 17 oktober 2010 20:11 schreef Sakit-Gede het volgende:
[..]
En het wetenschappelijk gehalte van de wiki is.... 0%
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |