abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 oktober 2010 @ 23:55:23 #1
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_87192861
Door stom toeval ben ik door mijn internetprovider (Online) gekozen als een van de 250 klanten die mee mogen doen aan de pilot "FiberFast". Hoewel deze benaming (netzoals "Fiberspeed" van Tele2) doet suggeren dat het om internet over glasvezel gaat, is het niets meer dan VDSL over de bekende telefoonkabel.

Omdat het een vrij nieuwe techniek betreft leek het me wel aardig om een topic te wijden vanaf het moment van bestelling tot aan het moment van levering. De climax is natuurlijk de uiteindelijke snelheid. Zoals een groot deel van Nederland heb ik ook een beruchte "tot 20mpbs" ADSL verbinding, die op dit moment niet verder komt dan 13,3mbps.
Gelukkig heeft men wel íets van de ADSL ellende geleerd en biedt men nu twee abbonementen aan, een 30mbps en een 60mbps. Bij het aanvragen wordt gerekening gehouden met de afstand tussen je modem en de centrale. Als vooraf al blijkt dat de snelheden boven de 30mbps niet gehaald kunnen worden, dan kan je het 60mpbs abbo ook niet aanvragen. In mijn geval, je raad het al, is de afstand te groot en krijg ik dus het 30mbps abonnement. En ik ben dan ook heel erg benieuwd of ik straks ook 30mpbs heb.

Om het extra spannend te maken, heeft Online een leveringstermijn voorgeschoteld tussen 5 en 28 oktober....

Onderstaand overzicht zal ik in de komende periode bijwerken.

Wat is er tot nu toe gebeurd?
• Eind september heeft Online mij gebeld en het aanbod voor FiberFast gedaan.
• Afgelopen donderdag de bevestiging per brief ontvangen.

Wat is er tot nu toe fout gegaan?
• Online brengt aansluitkosten a.d. 25 euro in rekening die tijdens het telefoongesprek niet zijn gemeld
• Online heeft een aanbieding lopen dat klanten met een T-Mobile abonnement een korting van 7,50 euro op hun internet van Online krijgen. Deze korting lijkt nu zonder melding ongedaan te worden gemaakt bij het nieuwe abonnement.
• Online rekent 29,95 euro per maand, terwijl telefonisch 24,95 euro is beloofd.
• Online stuurt een brief zonder datum en handtekening ter bevestiging dat het abonnement is afgesloten.
• Online handteert een verkeerd adresformaat Plaats 1234AB ipv 1234 AB PLAATS
So we just called him Fred
  maandag 4 oktober 2010 @ 23:58:05 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_87192946
Typo in de TT }:|

Ik ga voorlopig nog geen brief schrijven over de bedragen die niet kloppen, ik wacht eerst rustig af wat Online gaat leveren.
pi_87200265
voortaan wat dingen op papier laten zetten..

want die dingen die je telefonisch hebt afgesproken zullen spontaan vergeten zijn...
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 13:22:59 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_87205523
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 10:44 schreef mschol het volgende:
voortaan wat dingen op papier laten zetten..

want die dingen die je telefonisch hebt afgesproken zullen spontaan vergeten zijn...
Ze zetten alles toch op papier?
Alleen op papier roepen ze iets anders dan ze telefonisch lieten weten.
pi_87306421
Wat grappig, ik ben dus ook één van die 250 mensen, maar bij mij was het financiële verhaal net andersom, telefonisch werd mij medegedeeld dat het de eerste 6 maanden ¤ 24,95 kost, daarna ¤ 29,95.

Vervolgens krijg ik dus een brief thuis en daarin staat de eerste 6 maanden ¤ 19,95, daarna ¤ 29,95.

Wel storend inderdaad dat er totaal niet over de aansluitkosten van ¤ 25,- werd gesproken in het telefoon gesprek.

Ben trouwens wel benieuwd naar de snelheid, als het me niet bevalt gaat het hele feest niet door en stop ik er gelijk weer mee.

Maar ik wacht in spanning af, ook hoe het modem bevalt, een Huawei HG655D schijnbaar. Als ik daar zelf bijvoorbeeld al geen beheer op kan doen dan stopt het sowieso al direct.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 7 oktober 2010 @ 22:48:46 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_87306509
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 13:22 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Ze zetten alles toch op papier?
Alleen op papier roepen ze iets anders dan ze telefonisch lieten weten.
Worden die gesprekken niet opgenomen?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_87306603
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:48 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Worden die gesprekken niet opgenomen?
Ja zeker wel, dat melden ze ook netjes van te voren.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 donderdag 7 oktober 2010 @ 22:53:58 #9
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_87306723
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 22:51 schreef eMTé het volgende:

[..]

Ja zeker wel, dat melden ze ook netjes van te voren.
Dus kunnen ze ook weer terug geluisterd worden. ;)
Klacht indienen FredvZ.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  woensdag 13 oktober 2010 @ 21:21:06 #10
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_87511503
Vandaag een mail van Online mogen ontvangen.
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 23:55 schreef FredvZ het volgende:
En ik ben dan ook heel erg benieuwd of ik straks ook 30mpbs heb.
Nou, dat kan ik dus vergeten:
quote:
Verwachte snelheid
De verwachte snelheid van uw FiberFast verbinding ligt tussen 16 en 24 Mb/s (downstream). Deze snelheidsindicatie is gebaseerd op historische gegevens over uw postcodegebied en is afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale. De werkelijke snelheid kan onder andere worden beïnvloed door het gebruik van draadloos internet of een thuisnetwerk.
Toch knap van online dat ze bij een nieuwe dienst al over historische gegevens beschikken.

We gaan verder:
quote:
Om het extra spannend te maken, heeft Online een leveringstermijn voorgeschoteld tussen 5 en 28 oktober....
Ook dat gaat hem niet worden:
quote:
Levering
U heeft ons verzocht de aansluiting op 02 november 2010 op te leveren; zodra de definitieve leverdatum bekend is, informeren wij u.
Ik heb helemaal niks verzocht :? En het wordt dus minimaal november :{

Wat is er tot nu toe gebeurd?
• Eind september heeft Online mij gebeld en het aanbod voor FiberFast gedaan.
• Afgelopen donderdag de bevestiging per brief ontvangen.
• Online heeft vandaag een mooie mail gestuurd met extra gegevens.

Wat is er tot nu toe fout gegaan?
• Online brengt aansluitkosten a.d. 25 euro in rekening die tijdens het telefoongesprek niet zijn gemeld
• Online heeft een aanbieding lopen dat klanten met een T-Mobile abonnement een korting van 7,50 euro op hun internet van Online krijgen. Deze korting lijkt nu zonder melding ongedaan te worden gemaakt bij het nieuwe abonnement.
• Online rekent 29,95 euro per maand, terwijl telefonisch 24,95 euro is beloofd.
• Online stuurt een brief zonder datum en handtekening ter bevestiging dat het abonnement is afgesloten.
• Online handteert een verkeerd adresformaat Plaats 1234AB ipv 1234 AB PLAATS
• Verwachte levertijd is opeens een maand later dan voorgeschoteld
• Verwachte snelheid is fors lager dan telefonisch is verteld.
pi_87870760
Fred, ook wij doen mee aan de pilot, echter heb ik niet met de medewerker gesproken, dus ik weet ook niet veel over afspraken die zijn gemaakt en eventuele extra -onvermelde- kosten (zoals de aansluitkosten). Het pakket is in ieder geval al wel binnen. Nog even afwachten wat het hier thuis gaat doen. We zitten zo'n 550 meter van de centrale vandaan. met ons 20mb internet abo halen we nu gemiddeld 2,0 mb/s downloadsnelheid. Het is niet maximaal, maar ik vind het snel zat :].
  zondag 24 oktober 2010 @ 13:29:03 #12
92128 Xaobotnik
KABLAAHHHH!!
pi_87893912
Als ik het goed begrijp is VDSL dus gewoon over de reguliere ADSL-lijn? Dan moet je toch per definitie dicht in de buurt van de centrale wonen? Of is VDSL technisch anders en kunnen ze op de een of andere manier een hogere snelheid behalen?

Anyway, volgens de verschillende metingen zou ik 1939m van de centrale af zitten, en daarmee een snelheid van 15 Mb moeten halen. In werkelijkheid kom ik niet verder dan 1,0 MB (waar dit dus eigenlijk 1,875 MB zou moeten zijn). Het vreemde is dat ik eerst wel 1,5 MB haalde. En toen opeens niet. Van de ene op de andere dag. Alsof ik gecapped ben oid.

[ Bericht 0% gewijzigd door Xaobotnik op 25-10-2010 11:43:54 ]
  maandag 25 oktober 2010 @ 01:20:17 #13
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_87924073
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 13:29 schreef Xaobotnik het volgende:
Als ik het goed begrijp is VDSL dus gewoon over de reguliere ADSL-lijn? Dan moet je toch per definitie dicht in de buurt van de centrale wonen? Of is VDSL technisch anders en kunnen ze op de een of andere manier een hogere snelheid behalen?
Vdsl loopt net zoals adsl over je telefoonlijn. Als je overstapt naar vdsl, heb je dus geen adsl meer op je telefoonlijn, maar vdsl.
De afstand is ook weer een beperkende factor. (dit zou omzeild worden door het koper naar de wijkkasten te vervangen door glasvezel, maar dat was te duur.

Wat je huidige snelheid betreft, de snelheid die je noemt is
Een theoretische snelheid en van veel factoren afhankelijk, waarondr ook de bekabeling in je eigen huis. Check dat dus eerst voordat je met termen als "gecapped" komt.
En maak dan ook gelijk je eigen topic...
pi_87930732
Het is natuurlijk niet zo dat ik van de ene op de andere dag mijn bekabeling veranderd had, en toch opeens verwonderd was over dat mijn snelheid lager was. Alles was hetzelfde, en toch een halve MB minder.

Maar kan VDSL nu wel of niet over een grotere afstand een hogere snelheid behouden tov ADSL?
  maandag 25 oktober 2010 @ 12:36:22 #15
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_87932401
Eigenlijk heb je er alleen wat als je dicht bij de centrale woont:
  maandag 25 oktober 2010 @ 12:52:13 #16
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_87932887
Wat een bedrijf :').
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  maandag 25 oktober 2010 @ 12:53:31 #17
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_87932937
quote:
1s.gif Op maandag 25 oktober 2010 12:36 schreef FredvZ het volgende:
Eigenlijk heb je er alleen wat als je dicht bij de centrale woont:
[ afbeelding ]
Wat een kuttechniek is het ook :'). En dan te bedenken dat een telefoonlijn meer aders heeft dan een tv-kabel... Zou je theoretisch toch verwachten dat je een hogere snelheid zou moeten halen, maar in de praktijk is kabel 10.000x beter.
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  maandag 25 oktober 2010 @ 12:55:54 #18
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_87933028
fail :w

ziggo zit nu al op 100mbit (ja dat is kabel)
  maandag 25 oktober 2010 @ 13:10:08 #19
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_87933482
jammer dat ze ons niet belden, wij wonen 400 meter van de centrale af :9~
  maandag 25 oktober 2010 @ 17:15:12 #20
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_87943518
quote:
99.gif Op maandag 25 oktober 2010 12:53 schreef Bart het volgende:
Wat een kuttechniek is het ook :'). En dan te bedenken dat een telefoonlijn meer aders heeft dan een tv-kabel... Zou je theoretisch toch verwachten dat je een hogere snelheid zou moeten halen, maar in de praktijk is kabel 10.000x beter.
Ook kabelinternet kan maar een relatief korte afstand afleggen over koper, maar doordat het kabelnetwerk vaak tot in de wijk (of zelfs tot aan de straatkast) over glas loopt, zijn veel hogere snelheden mogelijk.

De telefoonkabel is vanaf de centrale al koper (en dan kunnen er op lange afstanden ook nog spoelen tussen zitten), bovendien is deze infrastructuur ook nog eens ouder en niet altijd volgens de meest logische weg aangesloten.
Waar de kabelbedrijven de afgelopen jaren flink geinvesteerd hebben in nieuwe technieken, heeft KPN voornamelijk het vaste net uitgemolken zonder te investeren in échte vernieuwingen. En daar krijgen ze nu de rekening voor gepresenteerd, ze worden aan alle kanten ingehaald door de kabelboeren en ftth projecten.

Helaas woon ik een gebied met een kabelprovider die nog door heeft dat je aan internet ook geld kan verdienen als je het goed aanpakt (caiway dus) en is VDSL de enige manier om sneller dan ADSL te internetten.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 10:40:47 #21
74764 YggY
Fok!-stokker 17
pi_88134661
Hey, nog een medetester!

Hier gingen er ook een paar dingetjes mis, zoals de communicatie over de opleverdatum. Eerst was het: zie je af van je wettelijke terugstuurtermijn van 7 werkdagen, omdat ze snel willen opleveren. Vervolgens duurt het nog 3 weken voordat ik iets van communicatie ontvang, en de opleverdatum wordt uiteindelijk 3 november!

Ik heb zojuist het modem binnengekregen, dus dat ga ik zometeen alvast testen (geen custom firmware, yay). Aangezien ik 250m van de centrale woon, heb ik wél de 60M gekozen...

Nu maar afwachten ;)
Believe the Unbelievable. Believe Me. [THe MaTRiX]
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 11:31:41 #22
74764 YggY
Fok!-stokker 17
pi_88135667
Tot nu toe nog niet echt tevreden over het modem.
- Alle teksten zijn van het gehalte "Google translate"
- DHCP range is wel aan te passen, maar DHCP reserveringen uitdelen kan niet.
- Broadcasten kan niet (dus geen wake on wan)
- 100Mbit LAN, geen gigabit.

Een pro is wel dat je 4 SSID's kan uitzenden, mocht je dat zouden willen. Ook krijg je er een wifi-n dongle bij.
Believe the Unbelievable. Believe Me. [THe MaTRiX]
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 11:49:36 #23
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_88136046
Vanmorgen heb ik het modem ook ontvangen en idd: geen custom firmware van Online *O*
Nog een pluspunt: het nieuwe modem werkt ook op je huidige ADSL lijn *O*

minpunten:
- Geen gigabit
- Geen 802.11n certificering
- Geen loopback, dus even snel checken of je eigen server online beschikbaar is, is er niet bij.
- Totaal onduidelijk wat je met de USB-poort kan
pi_88141603
Onze huidige livebox zal vervangen worden door deze modem. Achter de modem heb ik nog een router zitten die in bridgemodus staat zodat er geen storing zal optreden vanwege 2 modems. Die termen waarmee hierboven gesmeten wordt, wat houdt dat allemaal in?
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 21:18:13 #25
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_88153074
Voor de gewone gebruiker maakt dat niet zoveel uit, als de termen je niks zeggen zal je er geen last van hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')