abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87164328
Britse weerkundige voorspelt nieuwe Siberische winter

De zomer is voorbij en de winter staat alweer voor de deur. En als we een Britse weerkundige mogen geloven staan we opnieuw voor een ijskoude winter.

De temperaturen in ons land waren nog niets vergeleken met de koudegolf die Groot-Brittannië een groot deel van de voorbije winter teisterde. In heel het land lag bijna voortdurend sneeuw, terwijl de temperatuur Siberische dieptepunten bereikte. Jonathan Powell, weerkundige bij Positive Weather Solutions, waarschuwt zijn landgenoten om zich schrap te zetten voor een nieuwe ijskoude winter.

Hoewel ook België een opvallend koude winter achter de rug had, brak het vorige winterseizoen alle records in Groot-Brittannië. Het was de koudste in 31 jaar. De gemiddelde temperatuur lag tussen 1 december 2009 en 24 februari 2010 op 1,5 graden Celsius. Dat ligt ver onder het gemiddelde van 3,7 graden voor deze periode. In Schotland werd zelfs een temperatuur van -22,3 graden Celsius genoteerd.

Blunders
Het Britse Met Office had slechts één kans op zeven gegeven op een extreem koude winter. De ontwikkelingen hadden te maken met ijskoude winden die de mildere Atlantische lucht tegenhielden. De voorbije zomer was echter opnieuw een tegenvaller voor de voorspellers van de weerkundige dienst. Ze hadden een echte "barbecuezomer" voorspeld, maar veel hittegolven hebben we niet gezien.

Na twee opeenvolgende blunders besloot het Met Office geen seizoensvoorspellingen meer openbaar te maken. Positive Weather Solutions had vorig jaar de natte zomer en de koude winter wel goed voorspeld en waagt zich nu opnieuw aan een uitspraak. "Het is heel ongewoon om twee opeenvolgende ijskoude winters te hebben, dus veel mensen verwachten een zacht seizoen dit jaar", zegt Powell. "Maar de komende winter zal vergelijkbaar zijn met de vorige, hoewel het iets minder extreem zal worden. We verwachten even koude temperaturen, maar die zullen minder lang aanhouden."

Witte kerst
Toch wordt het volgens Powell een winter met alle bekende scenario's: scholen zullen sluiten, wegen zullen afgezonderd raken en automobilisten zullen door sneeuwbuien vast komen te zitten. Een witte kerst is in delen van Schotland zelfs heel waarschijnlijk.

Wel één voetnoot: dit weerkundig bedrijf is niet altijd helemaal juist in z'n voorspellingen. Zo moest augustus een hete maand worden, terwijl het de koelste sinds 1993 was. Bij het grotere Met Office wijzen ze de voorspellingen van de hand. "Deze voorspellers trekken de aandacht door altijd het tegenovergestelde van ons te zeggen. En als ze het dan bij het rechte eind hebben, gaan ze met de publiciteit lopen", klinkt het bij Met.

Zelf beperken ze hun voorspellingen vanaf nu tot 30 dagen. Oktober wordt - althans in Groot-Brittannië - zacht, nat en winderig. (gb)

HLN

Een Siberische winter. ^O^
pi_87164379
_O_
  maandag 4 oktober 2010 @ 12:20:49 #3
105393 IkWilbert
-Tukker 4 life-
pi_87164406
Ach, ik neem dit soort voorspellingen altijd met een grote korrel zout... het is soms al moeilijk om het weer een week van te voren goed te voorspellen... laat staan maanden.
* I intend to live forever, so far so good! *
pi_87164423
Laat maar komen!!!
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_87164718
Komt vast door de global warming
Op vrijdag 18 maart 2011 01:26 [b]schreef Ezio het volgende:[/b]Ik ga nu wel. Kijk uit waar je je staart steekt!
Groetjes, Ezio.
  maandag 4 oktober 2010 @ 12:29:28 #6
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_87164753
La Niña zou toch juist voor een zachte, natte winter zorgen?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_87164789
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 12:20 schreef IkWilbert het volgende:
Ach, ik neem dit soort voorspellingen altijd met een grote korrel zout... het is soms al moeilijk om het weer een week van te voren goed te voorspellen... laat staan maanden.
En al helemaal als ze een grid van 10x10 kilometer gebruiken voor de simulaties.
  maandag 4 oktober 2010 @ 12:38:40 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_87165069
Is dat diezelfde man die een bloedhete zomer had voorspeld? :+
  maandag 4 oktober 2010 @ 12:40:18 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_87165121
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 12:38 schreef Boca_Raton het volgende:
Is dat diezelfde man die een bloedhete zomer had voorspeld? :+
Dat was het toch ook, althans, het eerste deel van de zomer.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  maandag 4 oktober 2010 @ 12:41:45 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_87165163
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 12:40 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Dat was het toch ook, althans, het eerste deel van de zomer.
Misschien drie weken bij elkaar, meer was het toch niet?
  maandag 4 oktober 2010 @ 12:44:09 #11
164471 Lubbert
Noe mu-j s goed luustern
pi_87165245
Na 2 hete dagen lijkt me dat wel een welkome verassing. Ik dacht dat de zomer voorbij was. Gisteren een vandaag is het gatverdamme alweer zweten. Ik hoop dat die man gelijk heeft.
Binnie noe helemoale van god los
  † In Memoriam † maandag 4 oktober 2010 @ 12:50:33 #12
25682 2cv
Niet subtiel
pi_87165476
Elfstedentocht ! *O*
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  maandag 4 oktober 2010 @ 12:56:41 #13
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_87165717
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 12:50 schreef 2cv het volgende:
Elfstedentocht ! *O*
Het is nog maar herfst! :D
  † In Memoriam † maandag 4 oktober 2010 @ 12:59:31 #14
25682 2cv
Niet subtiel
pi_87165824
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 12:56 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

... dus ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_87165852
Ik geloof er weinig van, maar hoop er wel op.
pi_87166909
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 12:56 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

In Siberie is het al winter. 8-)
  maandag 4 oktober 2010 @ 13:36:23 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_87167199
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 12:59 schreef 2cv het volgende:

[..]

... dus ?
dus niks.... :@
  Moderator maandag 4 oktober 2010 @ 15:33:27 #18
8781 crew  Frutsel
pi_87171283
Tis wel de trend van de voorspellingen de laatste tijd. Kou en Sneeuw.
Maar dit is toch de voorspelling voor Engeland? Wie weet wordt het hier wel kwakkelweer -O- :r
pi_87174162
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 15:33 schreef Frutsel het volgende:
Tis wel de trend van de voorspellingen de laatste tijd. Kou en Sneeuw.
Maar dit is toch de voorspelling voor Engeland? Wie weet wordt het hier wel kwakkelweer -O- :r
Als het in Engeland Siberisch koud is, dan is de kans groot dat dat in Nederland ook zo is.
pi_87174269
Mensen die dit soort voorspellingen nog serieus nemen :')
  maandag 4 oktober 2010 @ 16:54:23 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_87174427
Werd er ook niet een bloedhete zomer voorspelt? Hmmm?
Einde discussie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_87174447
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:47 schreef aloa het volgende:

[..]

Als het in Engeland Siberisch koud is, dan is de kans groot dat dat in Nederland ook zo is.
Alleen in Siberië is het Siberisch koud, en verder nergens :P

Maar ik hoop ook dat het bij ons een Oudhollandsche ijskoude winter wordt, het kanaal naast mn huis dichtvriest, en ik alle 8 kuubs haardhout die liggen te wachten mag opstoken. O+

Slechts 1 kleine wens: ik wil dat het op 1 december een heel klein beetje sneeuwt, en dat het verder de hele maand december en ook januari koud, helder, en zonnig is, zodat er veel geschaatst kan worden. 2 Elfstedentochten, omdat ie ons vorig jaar net door de neus werd geboord. -5 overdag, -10 's nachts. Kouder mag natuurlijk ook. Pas begin Februari mag er dan een enorm pak sneeuw van een meter vallen, alles in 1 keer tegelijk, en daarna niks meer. Dan raakt het zout tenminste ook niet zo snel op. En nadat alle sneeuw gevallen is, moet het nog de hele maand overdag net -1 blijven, zodat het niet wegsmelt, maar je er ook nog steeds fatsoenlijke sneeuwballen van kan maken, niet van die keiharde ijsbonken. Op 1 maart wordt het dan ineens 15 graden, dooit alles in 2 dagen weg, en heeft niemand ergens last van. Tot zover mijn kleine wens, is dat mogelijk weermeneren en mevrouwen?
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_87174510
Voorspellingen doen ze op de kermis, dit zijn verwachtingen :P
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
  maandag 4 oktober 2010 @ 16:56:19 #24
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_87174520
Ik durf ook wel te voorspellen dat het dit jaar winter wordt in Siberië. :+
I follow you......but not on Twitter
  maandag 4 oktober 2010 @ 16:57:16 #25
45206 Pietverdriet
pi_87174556
Denk dat ik maar weer ga overwinteren in Nieuw Zeeland, is me vorige winter prima bevallen. Twee maanden zonneschijn en lekker weer (goed, 2 dagen regen) toen hier in NL de sneeuw maar bleef vallen en de nachten lang waren/
pi_87174916
De laatste winter was niet koud vergeleken met het langjarige gemiddelde.

Er is al heel wat onderzoek gedaan naar de relaties tussen ENSO (La Niño/La Niña) en het noord-Atlantische gebied en Europa en het blijkt dat bij een koude ENSO even (La Niña) er een grotere kans is op weerfenomenen die ook bij een positive NAO (North Atlantic Oscillation) horen. Oftwel een aanvoer van relatief warme vochtige oceaan lucht in de richting van Europa dus een relatief warme winter met veel neerslag.

Maar goed dat is dus zeker geen wet, dus het hoeft dit keer niet op te gaan. Oftewel het weerbedrijfje van dit nieuwsbericht had het (toevallig) twee keer goed maar dat voorspelt niet dat ze het de derde keer ook goed zullen hebben.
  maandag 4 oktober 2010 @ 17:09:31 #27
45206 Pietverdriet
pi_87175068
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:06 schreef cynicus het volgende:
De laatste winter was niet koud vergeleken met het langjarige gemiddelde.

Er is al heel wat onderzoek gedaan naar de relaties tussen ENSO (La Niño/La Niña) en het noord-Atlantische gebied en Europa en het blijkt dat bij een koude ENSO even (La Niña) er een grotere kans is op weerfenomenen die ook bij een positive NAO (North Atlantic Oscillation) horen. Oftwel een aanvoer van relatief warme vochtige oceaan lucht in de richting van Europa dus een relatief warme winter met veel neerslag.

Maar goed dat is dus zeker geen wet, dus het hoeft dit keer niet op te gaan. Oftewel het weerbedrijfje van dit nieuwsbericht had het (toevallig) twee keer goed maar dat voorspelt niet dat ze het de derde keer ook goed zullen hebben.
Precies, inductie
De Kalkoen van Russell
Gisteren bracht de boer me een bak met voer
Eergisteren bracht de boer me een bak met voer
De dag daarvoor bracht de boer me een bak met voer
En eigenlijk zo lang als ik me kan herinneren bracht de boer me iedere dag een bak met voer
Ergo
Vandaag brengt de boer me een bak met voer, dacht de kalkoen, dat doet vast zo snel als ie klaar is met het slijpen van die bijl. Ziet er gezellig uit trouwens, daarbinnen met die denneboom en al die lichtjes, en ruikt ook lekker, de boerin is al bezig in de keuken....
  maandag 4 oktober 2010 @ 17:24:56 #28
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_87175597
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:54 schreef Gripper het volgende:

[..]

Alleen in Siberië is het Siberisch koud, en verder nergens :P

Maar ik hoop ook dat het bij ons een Oudhollandsche ijskoude winter wordt, het kanaal naast mn huis dichtvriest, en ik alle 8 kuubs haardhout die liggen te wachten mag opstoken. O+

Slechts 1 kleine wens: ik wil dat het op 1 december een heel klein beetje sneeuwt, en dat het verder de hele maand december en ook januari koud, helder, en zonnig is, zodat er veel geschaatst kan worden. 2 Elfstedentochten, omdat ie ons vorig jaar net door de neus werd geboord. -5 overdag, -10 's nachts. Kouder mag natuurlijk ook. Pas begin Februari mag er dan een enorm pak sneeuw van een meter vallen, alles in 1 keer tegelijk, en daarna niks meer. Dan raakt het zout tenminste ook niet zo snel op. En nadat alle sneeuw gevallen is, moet het nog de hele maand overdag net -1 blijven, zodat het niet wegsmelt, maar je er ook nog steeds fatsoenlijke sneeuwballen van kan maken, niet van die keiharde ijsbonken. Op 1 maart wordt het dan ineens 15 graden, dooit alles in 2 dagen weg, en heeft niemand ergens last van. Tot zover mijn kleine wens, is dat mogelijk weermeneren en mevrouwen?
Ik heb het doorgegeven :+
  maandag 4 oktober 2010 @ 17:27:42 #29
45206 Pietverdriet
pi_87175677
Weervoorspellers
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:20 schreef mvdejong het volgende:
Ik kan me nog goed Michael Fish in 1987 herinneren :
[..]

Een paar uur later werd Engeland lamgelegd door een van de zwaarste orkanen die het land ooit trof.
Hij niet alleen trouwens

En toen gebeurde er dit

En dat wil ons vertellen dat ze weten hoe het klimaat veranderd.
pi_87175926
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Weervoorspellers
[...]
Het weer is niet het klimaat. Het weer is de ruis op de trend die klimaat is.

Dus dat je niet weet dat 4 Oktober 2010 warmer of kouder zal zijn dan 4 Oktober 2011 of 4 Oktober 2050 wil nog niet zeggen dat de gemiddelde temperatuur van de decade 2040 - 2050 waarschijnlijk warmer is dan de gemiddelde temperatuur van 2000 - 2010. Het eerste is weer, het tweede is klimaat (eigenlijk is klimaat > 30 jaar, maargoed dit was maar een voorbeeld).
  maandag 4 oktober 2010 @ 17:35:25 #31
45206 Pietverdriet
pi_87175961
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:34 schreef cynicus het volgende:

[..]

Het weer is niet het klimaat. Het weer is de ruis op de trend die klimaat is.

Vertel dat vooral aan het KNMI
pi_87176670
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Vertel dat vooral aan het KNMI
Zij weten dat wel, alleen wist jij het kennelijk nog niet. Maar dat geeft niet, zolang je maar niet anderen onterecht beticht van zaken waar je zelf schuldig aan bent.
pi_87193605
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Weervoorspellers
[..]

Hij niet alleen trouwens

En toen gebeurde er dit

Volgens mij hadden die weermannen gewoon gelijk en was er geen orkaan. De wind had orkaankracht, maar dat maakt het nog geen orkaan. :)
pi_87392637
Piet Paulusma verwacht ook een koude winter

quote:
Winter: op schaatsen, koud en vuil
In mijn voorlopige winterverwachting ga ik ervan uit dat wij meer, dus massaler op schaatsen kunnen dan de afgelopen winter. Dit betekent dat ik uitga van een koude, te koude winter. Maar, het wordt ook opnieuw een winter voor de winterbanden. Dus veel overlast door periodiek flink wat sneeuw en gladheid. Ik wil het dan ook een vuile winter noemen. Ik geef aan dat het hier om mijn voorlopige verwachting gaat. De bijstelling naar de definitieve verwachting komt eind november, voor de eerste december (het begin van de meteorologische winter).

Groeten, Piet
pi_87392956
Ze rekenen toch met de gemiddelde temperatuur van de afgelopen 30 jaar per 10 jaar?
Dus als ze een 'normale' temperatuur bedoelen, bedoelen ze eigenlijk de gemiddelde maandtemperatuur van 1971 tot en met 2000, maar als we het nieuwe jaar in gaan worden die gemiddelden dus 1981 tot en met 2010, en laat de laatste 10 jaren het gemiddelde wat omhoog hebben gebracht...

Dan is het minder moeilijk om onder dat gemiddelde te duiken, en is het al gauw 'kouder dan normaal' :+
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_87409738
quote:
Op zondag 10 oktober 2010 19:38 schreef Resistor het volgende:
Ze rekenen toch met de gemiddelde temperatuur van de afgelopen 30 jaar per 10 jaar?
Dus als ze een 'normale' temperatuur bedoelen, bedoelen ze eigenlijk de gemiddelde maandtemperatuur van 1971 tot en met 2000, maar als we het nieuwe jaar in gaan worden die gemiddelden dus 1981 tot en met 2010, en laat de laatste 10 jaren het gemiddelde wat omhoog hebben gebracht...

Dan is het minder moeilijk om onder dat gemiddelde te duiken, en is het al gauw 'kouder dan normaal' :+
Scherp hoor! Maar het verschil tussen januari gemiddelde (klimaat) 1971 - 2000 en 1981 - 2010 is maar 0.32 graden terwijl de temperatuur wel 7 graden kan schelen van jaar tot jaar. Interjaarlijkse variatie is dus belangrijker dan de onderliggende trend.

Januari gemiddelde (graden C)
1971 - 1980 = 2.408
1981 - 1990 = 2.607
1991 - 2000 = 3.296
2001 - 1010 = 3.376

Gemiddeld genomen is een januari in 2001-2010 wel 0.97 graad warmer dan 1971-1980. (gegevens komen van KNMI/De Bilt)

Edit:
De laatste twee januari's waren kouder dan het klimaat en waren het vooral 2008, 2007 en 2005 die het tienjarige gemiddelde omhoog gekrikt hebben.

[ Bericht 3% gewijzigd door cynicus op 11-10-2010 09:53:01 ]
pi_87933915
Van de NOAA Arctic Report Card - Atmosphere:

quote:
While 2009 showed a slowdown in the rate of annual air temperature increases in the Arctic, the first half of 2010 shows a near record pace with monthly anomalies of over 4°C in northern Canada. There continues to be significant excess heat storage in the Arctic Ocean at the end of summer due to continued near-record sea ice loss. There is evidence that the effect of higher air temperatures in the lower Arctic atmosphere in fall is contributing to changes in the atmospheric circulation in both the Arctic and northern mid-latitudes. Winter 2009-2010 showed a new connectivity between mid-latitude extreme cold and snowy weather events and changes in the wind patterns of the Arctic; the so-called Warm Arctic-Cold Continents pattern.
[..]
While individual weather extreme events cannot be directly linked to larger scale climate changes, recent data analysis and modeling suggest a link between loss of sea ice and a shift to an increased impact from the Arctic on mid-latitude climate (Francis et al. 2009; Honda et al. 2009). Models suggest that loss of sea ice in fall favors higher geopotential heights over the Arctic. With future loss of sea ice, such conditions as winter 2009-2010 could happen more often. Thus we have a potential climate change paradox. Rather than a general warming everywhere, the loss of sea ice and a warmer Arctic can increase the impact of the Arctic on lower latitudes, bringing colder weather to southern locations.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')