abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87125494
IMF waarschuwt voor valutaoorlogen
quote:
Uitgegeven: 2 oktober 2010 18:12

AMSTERDAM - De voorzitter van het Internationaal Monetair Fonds (IMF), Dominique Strauss-Kahn, waarschuwt landen hun valuta niet te devalueren om de export te stimuleren. Strauss-Kahn sprak zaterdag op een economische conferentie in Oekrane.
ANP

Strauss-Kahn zei dat dergelijke maatregelen het herstel van de mondiale economie tegenhouden. Hij riep landen op om samen te werken en zogenoemde valutaoorlogen te voorkomen.

Hij stelde tevens dat er 'geen nationale oplossingen voor mondiale problemen zijn'. Dergelijke maatregelen werken alleen maar in de hand dat andere landen represailles nemen, aldus Strauss-Kahn.

Sommige landen, zoals China, zijn bekritiseerd omdat ze hun valuta laag houden om zo de export te stimuleren
Nu
quote:
Competitive Devaluation
Definition Competitive Devaluation
When a country tries to devalue its currency to increase its international competitiveness. However, this often encourages other countries to also devalue leading to only temporary increases in the competitiveness of exports.

In competitive devaluation, a country only gains a temporary advantage until the next country devalues as well.

Devaluation can often lead to inflation which reduces long term gains in competitiveness.
economicshelp dictionary

We gaan dus mogelijk een 2e ronde in van dit fenomeen. Want oplopend naar de credietcrisis was er al de 1e ronde van competitive devaluation. Het neveneffect hiervan was een wereldwijde credietbubble die uiteindelijk klapte op de amerikaanse huizenmarkt. Er volgde echter geen hyperinflatie omdat met het klappen van de creditbubble de vraag naar crediet implodeerde. Hierop gingen overheden zich in de schulden steken en voorkwamen zo een sterke creditcrunch en deflatie. Nu zitten overheden echter op enorme schuldenbergen. De neiging is nu om de valutakoers te drukken door nog meer geld in omloop te brengen. Door deze defacto devaluatie hoopt men de export aan te zwengelen en zo voldoende cashflow te genereren de gedevalueerde schuldenberg af te lossen. Zou deze 2e ronde mogelijk wel een inflatoire uitkomst kunnen hebben?

quote:
Op zondag 13 mei 2007 15:46 schreef digitaLL het volgende:
De grote centrale banken drukken steeds meer geld. De oorzaak is dat de amerikaanse centrale bank steeds meer geld drukt wat de $ devalueert. Hierdoor worden amerikaanse producten en diensten goedkoper. De andere centrale banken reageren daarop door zelf ook steeds meer geld te drukken om de waarde van hun munt ook te devalueren. Het gevolg is dat er wereldwijd steeds meer papiergeld beschikbaar komt. Dat gaat de inflatie aanwakkeren tov schaarse goederen zoals metalen en olie. De geldgroei zou voor zover mij bekent gelijke tred moeten houden met de economische groei maar daar is nu totaal geen sprake meer van. De geldgroei van de is nu 11% van de $ meer dan 12%. Die van de chinese yuan 18%. De russische roebel gaat naar 30%. Wat ik me afvraag is of er geen risico op een hyperinflatie bestaat als de centrale banken steeds meer geld tegen elkaar op gaan drukken.
Geldgroei explodeert wereldwijd
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_87125942
Goud naar de 5000 $ / 2000
Het meest bijzondere vind ik wel dat de minister van Volksgezondheid uit de directiekamer van Achmea komt, dus de zorgmaffia zit nu in de regering
  zondag 3 oktober 2010 @ 12:29:19 #3
250237 huizenmarkt-zeepbel.nl
De zeepbel in de huizenmarkt
pi_87128224
Geldgroei 2007.. Wat gebeurde daarna?
http://sdw.ecb.int/home.do?chart=t1.2
Ik hoef geen goud. Deflatie kom er maar in......

http://sdw.ecb.int/home.do?chart=t1.11
Dit zorgt voor een kleine groei.....
pi_87129653
quote:
Op zondag 3 oktober 2010 12:29 schreef huizenmarkt-zeepbel.nl het volgende:
Geldgroei 2007.. Wat gebeurde daarna?
http://sdw.ecb.int/home.do?chart=t1.2
Ik hoef geen goud. Deflatie kom er maar in......

http://sdw.ecb.int/home.do?chart=t1.11
Dit zorgt voor een kleine groei.....
Niets aan de hand hier mensen, economische herstel 'is on the way' :')
Dit is wat al de afgelopen twee jaar door de echte kenners word geroepen, de economie word draaiende gehouden door de overheidsbestedingen. Hoe kunnen de roze brillenmannetjes dan uitgaan van economisch herstel 8)7
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_109205447
quote:
'Brazili beschermt eigen munt en industrie'

AMSTERDAM – Brazili zal doen wat nodig is om de waarde van de nationale munt, de real, laag te houden. Daarmee wil het land de eigen industrie beschermen.

“We willen onze industrie niet verliezen”, zegt de minister van Financin, Guido Mantega, dit weekeinde in een interview met de Financial Times.

Mantega stelt dat Brazili niet lijdzaam kan toezien "hoe andere landen hun valuta devalueren om ze een concurrentievoordeel te geven." President Dilma Rousseff riep andere landen eerder ook al op om hun munten niet kunstmatig laag te houden.

Mantega kondigt ook nieuwe maatregelen aan om de binnenlandse industrie te beschermen. De belastingvoordelen die al gelden worden uitgebreid naar andere sectoren, zoals de textiel- en kledingbranche.

Economische groei

Brazili vormt samen met Rusland, India en China de zogeheten BRIC-landen, met een sterke economische groei. Aan die groei lijkt echter een eind te komen.

In de eerste maand van dit jaar viel de productie van de industriesector met ruim 2 procent terug en de economische groei bedroeg vorig jaar 2,7 procent tegenover 7,5 procent in 2010.
Nu
  zaterdag 17 maart 2012 @ 18:53:01 #6
301013 Shispeed
't lup ut d'n heaand
pi_109209110
quote:
1s.gif Op zondag 3 oktober 2010 10:48 schreef Verburg_K het volgende:
Goud naar de 5000 $ / 2000
en de euro stort ook in elkaar?
  zaterdag 17 maart 2012 @ 19:02:55 #7
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_109209391
quote:
10s.gif Op zaterdag 17 maart 2012 18:53 schreef Shispeed het volgende:

[..]

en de euro stort ook in elkaar?
Het is wel een post van anderhalf jaar geleden waar je op reageert..
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_109238545
Mensen willen het niet horen, maar de volgende crisis staat alweer voor de deur, zegt methodoloog en onafhankelijk onderzoeker Sander Boelens. Hij voorspelt in 2012 een pensioencrisis die zijn weerga niet kent.

De vraag waarom je dit verhaal zo weinig hoort, vindt Boelens een verkeerde. "Ik kan zo twintig boeken noemen waarin delen van dit verhaal staan." Waarop hij allerlei buitenlandse boeken uit zijn boekenkast haalt: 'Der Crash kommt' van Max Otte, 'The second Great Depression' van Warren Brussee en 'Quand les autruches prendront leur retraite' van Alain Madelin en Jacques Bichot. Ook besteden de Duitse kranten volgens hem wel veel aandacht aan het onderwerp.

In Nederland willen mensen het niet horen, geeft hij toe. Zelf denkt hij dat dit een gevolg is van de visie van de dominante generatie: de babyboomers. "Zij gaan nog altijd uit van groei. In de jaren zestig kon dat ook, maar inmiddels niet meer. Europa heeft een geboortecijfer van 1,4. Economische groei op de middellange termijn is dan een illusie."

http://biflatie.nl/artike(...)gende-crisis-in-2012
pi_120235094
quote:
Yen zakt weg op ruimhartig Japans overheidsbeleid

De yen verzwakt in de Europese handel ten opzichte van de dollar en de euro bij het vooruitzicht van een versoepeld monetair beleid in Japan na de verkiezingen as. zondag.

Peilingen in Japan wijzen op een overwinning voor de grootste oppositiepartij, de Liberaal Democratische Partij, geleid door de voormalige premier Shinzo Abe, die samen met zijn kleinere bondgenoot volgens de peilingen op een tweederde meerderheid uitkomt. Abe heeft beloofd de overheidsuitgaven te verhogen en heeft opgeroepen tot onbeperkte versoepelingsmaatregelen door de Bank of Japan om een inflatie van 2% te bereiken.

Ook de dollar daalt voorafgaand aan het rentebesluit van de Federal Reserve ten opzichte van de meeste andere valuta. Marktparticipanten zijn in afwachting van de verklaring van de Federal Open Market Committee, die om 18.30 uur verschijnt.

De Fed zal naar verwachting een nieuw stimuleringspakket aankondigingen, in de vorm van rechtstreekse aankopen van Amerikaanse obligaties met een waarde van $45 miljard per maand, nu Operation Twist afloopt.

Omstreeks 14:30 uur noteert de euro ten opzichte van de dollar op $1,304 tegen $1,3006 dinsdag bij het slot van Wall Street, terwijl de euro ten opzichte van de yen op JPY107,91 noteert, tegen Y107,30 op dinsdag omstreeks 22.00 uur
RTLZ

Alle grote centrale banken gaan door met competitive devaluation er zijn nu ook centrale banken die weer goud beginnen te kopen ipv verkopen. Ook de repatriering van goud lijkt toegenomen.
pi_120236814
Het ironische is dat inflatieverwachtingen (en dus een stijgende rente) het bankroet van Japan zullen betekenen. Verkiezingsbeloften die niet kunnen word waargemaakt (gelukkig).
pi_120237312
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 17:58 schreef piepeloi55 het volgende:
Het ironische is dat inflatieverwachtingen (en dus een stijgende rente) het bankroet van Japan zullen betekenen. Verkiezingsbeloften die niet kunnen word waargemaakt (gelukkig).
Voor zover ik weet begint Japan te ontsparen door de toenemende vergrijzing. De spaartegoeden worden aangsproken. Dat zal mogelijk de rente omhoog stuwen omdat de japanse overheid uit een steeds kleinere poel moet vissen.
pi_120237406
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 18:16 schreef Digi2 het volgende:
Voor zover ik weet begint Japan te ontsparen door de toenemende vergrijzing. De spaartegoeden worden aangsproken. Dat zal mogelijk de rente omhoog stuwen omdat de japanse overheid uit een steeds kleinere poel moet vissen.
Ook dat is inderdaad een risico, al zullen die ontsparingen de komende jaren langzaam gaan en is er altijd nog een centrale bank die QE zowat tot bijbel heeft benoemd. Autoriteiten moeten daarom ook ver van een mogelijke afgrond verwijderd blijven, je weet immers nooit wanneer en hoe je het ravijn inkukelt.
pi_120725272
quote:
Yen Weakens to 20-Month Low on Abe’s BOJ Pledge; Euro Up

By Joseph Ciolli & Neal Armstrong

The yen fell to a 20-month low versus the dollar after Japan’s incoming Prime Minister Shinzo Abe said he will consider changing the law governing the central bank unless it boosts its inflation target.

The euro rose versus most of its major counterparts as Italian Prime Minister Mario Monti said he would consider being the candidate for a coalition backing his economic agenda, even after saying he won’t run in the country’s February elections. Mexico’s peso is the biggest winner against the dollar this year, while the Brazilian real has lost the most.

“Abe saying he will rewrite the legislation for the Bank of Japan (8301) if it doesn’t impose its own higher inflation target has definitely been a reason for yen underperformance,” Richard Franulovich, a senior currency strategist at Westpac Banking Corp. (WBC) in New York, said in a telephone interview. “We’re finally seeing how exactly he’s going to implement one of his key election platforms, which is a much more dovish BOJ.”

The yen fell 0.6 percent to 84.71 per dollar at 9:48 a.m. New York time, touching the weakest level since April 12, 2011. The euro strengthened 0.8 percent to 111.96 yen and climbed 0.2 percent to $1.3216.

Annual Numbers

Japan’s currency has tumbled 12.8 percent this year, including a 3.6 percent drop in the past month, the worst performer among the 10 developed-nation currencies tracked by Bloomberg Correlation-Weighted Indexes. The dollar has weakened 2.9 percent this year and the euro has dropped 0.8 percent.
.....
BB

Deze daling van de yen maakt export voor Japan gemakkelijker. In die zin slagen ze in de opzet. Echter ook de VS willen hun export aanjagen en zullen dus een lagere dollar nastreven. Op dit moment gaat de euro dus in de lift omhoog. Zolang het duurt en de ECB de geldpers weer een slinger geeft.
pi_120725623
quote:
0s.gif Op woensdag 12 december 2012 18:19 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Ook dat is inderdaad een risico, al zullen die ontsparingen de komende jaren langzaam gaan en is er altijd nog een centrale bank die QE zowat tot bijbel heeft benoemd. Autoriteiten moeten daarom ook ver van een mogelijke afgrond verwijderd blijven, je weet immers nooit wanneer en hoe je het ravijn inkukelt.
It takes mal investments to get a recession but it takes politicians to make a recession into a depression :{
We weten nu dus wel dat ze het ravijn inkukellen want de politici in Japan gaan de geldpers bedienen. En hoe dat eindigd laat zich raden.
pi_120726092
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2012 17:36 schreef Digi2 het volgende:
It takes mal investments to get a recession but it takes politicians to make a recession into a depression :{
We weten nu dus wel dat ze het ravijn inkukellen want de politici in Japan gaan de geldpers bedienen. En hoe dat eindigd laat zich raden.
Het is de vraag of dat inflatie gaat creeren, aangezien ze dit al jaren proberen.

Ik denk trouwens dat Abe niet alle plannen waar kan maken of niet zoals hij zegt dit te doen. Het is natuurlijk levensgevaarlijk als Abe wel hierin slaagt, aangezien het de perceptie op inflatie en fiscale politiek kan veranderen. Dat vertaalt zich in een hogere rente en gezien de schuldpositie en rentekosten ontketent zich dat vrij snel in een 'self fulfilling prophecy' richting het faillisement van Japan.

Het is in het belang van Japan om te blijven kwakkelen rond een inflatie van 0 of licht negatief om zodoende de rente laag te houden. Dat is de beste manier om dit, imo onvermijdelijk gebeuren, zo lang mogelijk vooruit te schuiven.
pi_120726534
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2012 17:45 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Het is de vraag of dat inflatie gaat creeren, aangezien ze dit al jaren proberen.

Ik denk trouwens dat Abe niet alle plannen waar kan maken of niet zoals hij zegt dit te doen. Het is natuurlijk levensgevaarlijk als Abe wel hierin slaagt, aangezien het de perceptie op inflatie en fiscale politiek kan veranderen. Dat vertaalt zich in een hogere rente en gezien de schuldpositie en rentekosten ontketent zich dat vrij snel in een 'self fulfilling prophecy' richting het faillisement van Japan.

Het is in het belang van Japan om te blijven kwakkelen rond een inflatie van 0 of licht negatief om zodoende de rente laag te houden. Dat is de beste manier om dit, imo onvermijdelijk gebeuren, zo lang mogelijk vooruit te schuiven.
Zou je het probleem dan ook direct oplossen als er in een (onwerkelijk) scenario, de overheden in Europa de begrotingen wel op orde krijgen komende, lets say 2/3 jaar, dat het grootste gedeelte richting Griekenland zal worden weggescholden en dat Amerika en Europa zich weer enorm aan China kunnen optrekken?

Ik heb namelijk het idee dat wanneer Amerika en Europa meer stil komen te staan, China en (bijv. India) in die zin ook relatief snel dicht zullen slippen. Dan vraag ik me af waar dan bijv. enorme groei (daadwerkelijke economische groei/banen/etc) vandaan zal gaan komen? Oost-Europa?

Ik denk wel trouwens, dat Japan het feestje van het 'onvermijdelijke' probleem nog lang uit kan zingen.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_120726638
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2012 17:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik denk wel trouwens, dat Japan het feestje van het 'onvermijdelijke' probleem nog lang uit kan zingen.
Kan je ook onderbouwen waarom je dat denkt?
pi_120727919
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2012 17:54 schreef sitting_elfling het volgende:
Zou je het probleem dan ook direct oplossen als er in een (onwerkelijk) scenario, de overheden in Europa de begrotingen wel op orde krijgen komende, lets say 2/3 jaar, dat het grootste gedeelte richting Griekenland zal worden weggescholden en dat Amerika en Europa zich weer enorm aan China kunnen optrekken?
Overheidstekorten zijn een gevolg en slechts een onderdeel van de schuldencrisis, de schuldafbouw en het herstructureren van financiele instellingen is maar net begonnen (als die al is begonnen) en voornamelijk tegengewerkt/uitgesteld. Terwijl dat de werkelijke oplossingen zijn voor deze crisis.

Tuurlijk moet een overheid die onder druk staat van de financiele markten zijn begroting op orde brengen, imo zelfs al lang van tevoren. Er hoeft echter maar een tegenslag te zijn en de tekorten en schulden lopen weer fors op, ook als de factoren van die tegenslag buiten eigen bereik zijn.

Stel Griekenland is ergens in 2014 uitgebodemd, tekorten zijn redelijk weggewerkt en begint weer te groeien. Als de wereldwijde economie door een bepaald gebeuren weer in contractie komt gaat Griekenland gewoon weer mee door het putje.

quote:
Ik heb namelijk het idee dat wanneer Amerika en Europa meer stil komen te staan, China en (bijv. India) in die zin ook relatief snel dicht zullen slippen. Dan vraag ik me af waar dan bijv. enorme groei (daadwerkelijke economische groei/banen/etc) vandaan zal gaan komen? Oost-Europa?
Dat idee heb ik ook, we zitten allemaal in het zelfde schuitje. De een met een nog grotere bubble als de ander, nog los van de verbondenheid door globalisatie. Nog nooit in de historie hebben we een wereldwijde bubble gehad van deze proporties en die gaat vroeg of laat leeglopen. Only god knows how and when, maar je kunt je wel een voorstelling maken van mogelijkhede en risico's in kaart brengen.

quote:
Laten we het hopen, als Japan gaat gaan we allemaal onderuit waarbij Lehman zou verbleken. Een gamechanger die de hele wereldperceptie veranderd. Het begin van de volgende crisis (of het begin van het einde van de crisis) zal denk ik pas komen als overheden vrijwel door al hun middelen zitten om de deleveriging te stutten. Logischerwijs zou je dan zeggen dat een aantal overheden failliet gaan, ik denk dat Japan een goede kans maakt om als een van de eerste te gaan zolang de eurozone de PIIGS blijft sponsoren.
pi_120747096
quote:
0s.gif Op maandag 24 december 2012 17:56 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Kan je ook onderbouwen waarom je dat denkt?
Omdat ze 1) al langer in de problemen zitten en dat 'relatief' nog goed kunnen uitzingen. Het probleem van Japan is al veel langer bekend dan bijv. Griekenland en zie wat voor effect het heeft gehad op wereldeconomie en 2) zie ik Japan ten opzichte van de andere landen toch niet als 1e verbleken. Ik zie het politiek systeem in een ander land eerst afbreken en daarop verwacht ik dat andere landen daar van zullen profiteren waaronder Japan.

Maar goed, als je dit soort grafiekjes ziet :')

People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_120747775
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2012 01:07 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Omdat ze 1) al langer in de problemen zitten en dat 'relatief' nog goed kunnen uitzingen.
Is dat niet eenzelfde soort redenering als dat de huizenprijzen al jaren stijgen dus dat zullen ze wel blijven doen?
quote:
Het probleem van Japan is al veel langer bekend dan bijv. Griekenland en zie wat voor effect het heeft gehad op wereldeconomie en 2) zie ik Japan ten opzichte van de andere landen toch niet als 1e verbleken. Ik zie het politiek systeem in een ander land eerst afbreken en daarop verwacht ik dat andere landen daar van zullen profiteren waaronder Japan.

Maar goed, als je dit soort grafiekjes ziet :')

[ afbeelding ]
Japan is dan ook niet snel verbleekt het doet er decennia over. Japanners zijn spaarzaam en hebben een sterke industrie. Dat is toch een andere uitgangpositie als Griekenland. Bovendien heeft Japan een eigen munt en Griekenland niet. Ik waardeer je reactie en inderdaad dat ze het al zo lang uitzingen maakt het juist zo verradelijk. Wanneer breekt het lijntje en waardoor?

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 25-12-2012 01:34:51 ]
pi_120748042
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2012 01:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Is dat niet eenzelfde soort redenering als dat de huizenprijzen al jaren stijgen dus dat zullen ze wel blijven doen?

[..]

Ik zeg dat ze het nog wel even kunnen uitzingen. Niet dat ze spoedig over de kop zullen gaan. Ik schat Japan daar nu eenmaal beter om zoiets te voorkomen ten opzichte van andere landen.

quote:
Japan is dan ook niet snel verbleekt het doet er decennia over. Japanners zijn spaarzaam en hebben een sterke industrie. Dat is toch een andere uitgangposities als Griekenland. Bovendien heeft Japan een eigen munt en Griekenland niet. Ik waardeer je reactie en inderdaad dat ze het al zo lang uitzingen maakt het juist zo verradelijk. Wanneer breekt het lijntje en waardoor?
Ik weet niet meer waar ik dat had gelezen; "Japan is like timex, it's need a licking but will keep on ticking". Ja, ze staan er slecht voor, ja het zal naar alle waarschijnlijkheid niet goed gaan. Maar een datum prikken of een 'event' voorspellen wat het draadje zal laten knappen is net zo kansloos als afvragen hoelang ze het nog wel volhouden. Er zitten hier teveel externe factoren in het spel (politieke invloeden van andere landen, cultuur etc.)

En in laatstgenoemde zie ik Japan het langer volhouden ivg. met de Europa/VS.

Ik snap dat het interessant is om te kijken waardoor het lijntje zal breken, maar niemand zal dat toch expliciet forecasten. Zelfde geld met Lehman. Ik ben eigenlijk veel meer benieuwd hoe de wereld gaat reageren op het moment dat het 1e land (Griekenland?) straks gaat vallen. Want daar ben ik wel zeker van, maar wanneer dat gebeurt, maakt me niet zo veel uit. Tot die tijd zo veel mogelijk geld bij elkaar sprokkelen.

Het heeft niet zo heel veel zin om allerlei draaiboeken voor financiele crashes in huis te hebben. Laat dat een les zijn van de vorige keren dat we crisis hadden.
pi_120751334
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 december 2012 01:36 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Ik zeg dat ze het nog wel even kunnen uitzingen. Niet dat ze spoedig over de kop zullen gaan. Ik schat Japan daar nu eenmaal beter om zoiets te voorkomen ten opzichte van andere landen.

[..]

Ik weet niet meer waar ik dat had gelezen; "Japan is like timex, it's need a licking but will keep on ticking". Ja, ze staan er slecht voor, ja het zal naar alle waarschijnlijkheid niet goed gaan. Maar een datum prikken of een 'event' voorspellen wat het draadje zal laten knappen is net zo kansloos als afvragen hoelang ze het nog wel volhouden. Er zitten hier teveel externe factoren in het spel (politieke invloeden van andere landen, cultuur etc.)

En in laatstgenoemde zie ik Japan het langer volhouden ivg. met de Europa/VS.
De Japanse onroerendgoed bubble knapte begin jaren 90. In de US en EU is het slechts enkele jaren geleden geknapt. De uitgangspositie van de EU en US is heel anders(slechter) dan die van Japan.
Ik ben het met je eens dat die het geen tientallen jaren zullen kunnen oprekken.

quote:
Ik snap dat het interessant is om te kijken waardoor het lijntje zal breken, maar niemand zal dat toch expliciet forecasten. Zelfde geld met Lehman. Ik ben eigenlijk veel meer benieuwd hoe de wereld gaat reageren op het moment dat het 1e land (Griekenland?) straks gaat vallen. Want daar ben ik wel zeker van, maar wanneer dat gebeurt, maakt me niet zo veel uit. Tot die tijd zo veel mogelijk geld bij elkaar sprokkelen.

Het heeft niet zo heel veel zin om allerlei draaiboeken voor financiele crashes in huis te hebben. Laat dat een les zijn van de vorige keren dat we crisis hadden.
Griekenland is meer een controlled default. Het is klein en bol te werken. Op private investeerders is al voor een groot deel gedefault. Laatst de defaults op de rentebetalingen aan steunlanden. Die moesten met veel minder rente genoegen nemen. Nu begint duidelijk te worden dat de ECB en steunlanden mogelijk moeten gaan afschrijven op de hoofdsommen. Dat zal echter zeer gevaarlijk blijken want daarmee liggen flinke degrades op de loer voor AAA landen.

Ik ben van mening dat je wel van voorgaande crises kan leren en je uitgangspositie verbeteren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 25-12-2012 10:33:36 ]
  dinsdag 25 december 2012 @ 15:49:15 #23
361063 Libertarisch_Socialist
Een goed rolmodel voor ieder
pi_120759420
Is er ook maar enig scenario te bedenken waarbij we een globale crisis kunnen voorkomen? Als dit niet zo is, lijkt het me beter om het geheel maar zo snel mogelijk te laten klappen. Het lijkt me ook niet dat de gevolgen van het klappen van de nog grotere bubble over een paar jaar, nog groter zullen zijn. Het compleet imploderen van het hele systeem gebeurt nu waarschijnlijk al, dus dat kan niet erger. Niets is in de toekomst is niet anders of erger dan niets nu.

Verder zou een complete nationalisatie van de bankensector wereldwijd, naar mijn idee ten minste voor een gecontroleerde default kunnen zorgen. Dat dit niet realistisch is snap ik ook wel. Maar het feit blijft dat de situatie nu vergelijkbaar is met die van voor de Grote Depressie, qua welvaartsconcentratie en globalisatie.

De enige plausibele manier om hieruit nog te komen is eruit te groeien. Dit betekent, naast genationaliseerde banken, strenge kapitaalcontrole, groter dan normale, edoch niet mega, inflatie en enorme overheidsinvesteringen. En we moeten nu niet gaan zeuren van: 'Meeehhhhh, mijn geld, wat doe je?', want een te groot deel van de totale pie in bezit van the lucky few, zorgt alleen voor stagnatie en depressies. De keuze is f je raakt bijna al je geld kwijt en je kan daarna weer rustig opbouwen, f er breken rellen uit en je raakt alsnog al je geld kwijt. Dan lijkt me de eerste optie de minst slechte. Trouwens dat geld heb je alleen in die mate kunnen krijgen door meer welvaart te krijgen dan je produceerde. Hierdoor stijgt jouw deel van de totale pie ten opzichte van de mensen die deze welvaart wel hebben geproduceerd.

Indien werkelijk de banken zijn genationaliseerd en er strenge, wereldwijde controle is op kapitaalvlucht, dan zal de toename in de overheidsschuld, die in principe door juiste investeringen in groei geen problemen zouden moeten veroorzaken, ook echt geen probleem. Er kan niet door de virtuele senaat(de kapitaalkrachtigen) zwaar worden gespeculeerd om het voor hen gewenste resultaat te bewerkstelligen. Ik weet niet of dit ook voor Japan kan werken, aangezien het zelfs mij niet mogelijk lijkt om uit een schuld van zo'n 2000% van het BBP te groeien. De groei kan wel de hoeveelheid die moet worden kwijtgescholden verminderen.

De gedrochten van de bourgeoisie, genaamd het IMF, de WTO en de Wereldbank, zullen dit natuurlijk niet toestaan. Uiteindelijk zal de druk van onder moeten komen, maar daarvoor is de situatie nog lang niet slecht genoeg en dan is het nog niet zeker dat er niet naar domme oplossingen als oorlog worden gegrepen. In het verleden is wel gebleken dat een oorlog met name uitgelokt wordt als er geen grondstoffen meer beschikbaar worden voor een groot land. Zo kon Japan niet meer met het Britse Rijk handelen, door de protectionistische maatregelen tegen de depressie. Hierdoor kon Japan ook niet meer groeien. Hierdoor gingen zijn dus een eigen rijk proberen te veroveren, zodat ze in hun eigen grondstoffen konden voorzien. Dit is dan ook een van de voornaamste redenen dat de WTO is opgericht, zodat dit nooit meer kon gebeuren. Er is dus wel degelijk een functie die moet worden vervuld, maar omdat de WTO compleet is gevangen door de belangen van het grote geld, moet de VN deze taak maar overnemen. Ik zou niet weten wie dit anders zou moeten doen.

Wat ik probeer te zeggen, is dat devaluatie erg belangrijk is om het probleem op te lossen. Het is niet leuk voor de rijken en pensioenfondsen, maar het is niet zo dat ze hun geld anders wel behouden. Het staat al vast dat dit geld verloren gaat worden. Echter door een beleid gericht op groei kan dit voor een deel worden verzacht.

Ik weet dondersgoed dat dit een utopie is en het met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet gaat gebeuren. Toch wil ik erop wijzen dat er in drastische tijden ook drastische maatregelen kunnen worden genomen en dat het enige vereiste massale vereniging van het proletariaat is met duidelijke eisen en de wil om de gevolgen van de onvermijdelijke tegenreactie van de bourgeoisie te ondervinden. Al hebben we wel het geluk dat het tegenwoordig niet meer zo geaccepteerd wordt door de bevolking als er geweld tegen hen wordt gebruikt.

En nee, ik ben geen communist.
pi_120852452
quote:
De industrile productie in Japan is in november onverwacht sterk gedaald. Dat blijkt uit cijfers die de Japanse overheid vrijdag publiceerde.

De productie zakte met 1,7 procent ten opzichte van oktober en lag 5,8 procent lager dan in november 2011. Daarmee viel de industrie terug naar het laagste peil sinds het land werd getroffen door ernstige aardbevingen en een tsunami in maart 2011.

Uit een ander overheidsrapport bleek dat Japan nog altijd kampt met deflatie. Het gemiddelde prijspeil lag in november 0,2 procent lager dan een jaar eerder. De kerninflatie, de graadmeter die de prijzen van vers voedsel en energie buiten beschouwing laat, kwam uit op min 0,5 procent.
RTLZ

quote:
Japan: Third Largest Trade Deficit on Record

November saw the sixth month of falling exports for Japan and imports increased. The result was a trade deficit for the export dependent country that amounted to 953.4 ($11.3 billion), the third lowest in history. Only January of this year clearly exceeded the latest data, with a trade deficit just short of 1.5 trillion. November was essentially tied with the trade deficit for January 2009 in the depths of The Great Recession.

Follow up:

The large trade deficit for the first two months of the fourth quarter does not bode well for Japan pulling out of the new recession that started in the second quarter this year. The negative from trade seems certain to push the country into a third quarter of negative growth. However, the yen has been weakening and government policies to weaken the currency further may help reverse the balance of trade in 2013. Clearly 2012 is the year with the most negative balance of trade by far for the past 33 years.
econintersect

Dat valt tegen. De yen is al behoorlijk gedaald in waarde tov buitenlandse valuta en nog steeds is er sprake van deflatie en krimp van productie. Je zou verwachten dat de export en dus de productie zou toenemen. Men verwacht door toenemende devaluatie dat het volgend jaar wel het geval zal zijn.
pi_121637620
quote:
Russia Says World Is Nearing Currency War as Europe Joins

The world is on the brink of a fresh “currency war,” Russia warned, as European policy makers joined Japan in bemoaning the economic cost of rising exchange rates.

“Japan is weakening the yen and other countries may follow,” Alexei Ulyukayev, first deputy chairman of Russia’s central bank, said at a conference today in Moscow.

The alert from the country that chairs the Group of 20 came as Luxembourg Prime Minister Jean-Claude Juncker complained of a “dangerously high” euro and Norwegian Finance Minister Sigbjoern Johnsen said a strong krone challenges the economy.

The push for weaker currencies is being driven by a need to find new sources of economic growth as monetary and fiscal policies run out of room. The risk is as each country tries to boost exports, it hurts the competitiveness of other economies and provokes retaliation.

Yesterday “will go down as the first day European policy makers fired a shot in the 2013 currency war,” said Chris Turner, head of foreign-exchange strategy at ING Groep NV in London.
G-20 Clash

The skirmish may lead to a clash of G-20 finance ministers and central banks when they meet next month in Moscow, three months after reiterating their 2009 pledge to “refrain from competitive devaluation of currencies.”

While emerging markets have repeatedly complained about strong currencies as a result of easy monetary policies in the west, the engagement of richer nations is adding a new dimension to what Brazilian Finance Minister Guido Mantega first dubbed a currency war in 2010.

After Switzerland blocked the franc’s appreciation against the euro since September 2011, Japan has reignited the latest round of rhetoric as newly elected Prime Minister Shinzo Abe campaigns to spur growth via a more aggressive central bank. The yen has slid 11 percent against the dollar since December and this week touched its lowest level in two years.

Now other policy makers are speaking out. Juncker, who leads the group of euro-area finance ministers, said yesterday that the euro’s 7 percent gain against the dollar in the past six months poses a fresh threat to the European economy just as it shows signs of escaping its three-year debt crisis.
‘No Concern’

While the euro fell, the power of his words may be limited by signals from the European Central Bank that it isn’t prepared to favor a weaker currency. ECB President Mario Draghi last week said he has no goal for the exchange rate, although he noted the euro was trading at its long-run average.

The euro exchange rate is “not a major concern,” ECB council member Ewald Nowotny told reporters in Vienna today.

“For us, the exchange rate of the euro is one variable to be factored in, but isn’t a goal in itself,” ECB Executive Board member Peter Praet told La Libre Belgique newspaper in an interview published today.

Still, economists at Goldman Sachs Group Inc. and Citigroup Inc. (C) said in reports today that a further strengthening of the euro could eventually help trigger an interest-rate cut from the ECB.
‘Negative Impacts’

In Norway, Johnsen said in an interview today that the government must ease pressure on the Norges Bank to avoid krone strengthening by conducting a “tight” fiscal policy. Norges Bank Deputy Governor Jan F. Qvigstad said yesterday that if the krone remains strong until policy makers meet in March, “that of course has an obvious effect on the interest rate.”

That pushed the currency, which has emerged as a haven from the European crisis, to its lowest level in more than two months versus the euro.

Elsewhere, Bank of Korea Governor Kim Choong Soo said Jan. 14 that a steep drop in the yen could provoke an “active response to minimize any negative impacts on exports and investor confidence.” Vice Finance Minister Shin Je Yoon said today that South Korea wants the G-20 talks in Moscow to focus on adverse effects of monetary easing in the U.S., Europe and Japan.

If Japan continues to pursue a softer currency, reciprocal devaluations would hurt the global economy, Russia’s Ulyukayev said today. That echoes recent concern from other international policy chiefs.

Federal Reserve Bank of St. Louis President James Bullard said Jan. 10 that he’s “a little disturbed” by Japan’s stance and the risk of “beggar-thy-neighbor” policies.

Reserve Bank of Australia Governor Glenn Stevens said Dec. 12 that there is a “degree of disquiet in the global policy- making community,” while Bank of England Governor Mervyn King said Dec. 10 that he worried “we’ll see the growth of actively managed exchange rates.”
BB

Japan is met Abe overduidelijk uit op opzettelijke devaluatie van de Yen. De woorden van Abe laten daarover geen twijfel. Ik denk dat vooral andere aziatische landen in reactie hun munten zullen proberen te devalueren.

[ Bericht 1% gewijzigd door Digi2 op 16-01-2013 15:31:54 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')