Hij wordt over een paar weken 10quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 09:44 schreef mijsje het volgende:
ah, brugklaskampdan is dat inderdaad een heel ander soort kamp dan wat ik bedoel inderdaad, ik bedoelde de schoolreisjes van groep 3 t/m groep 6 en de schoolkampen van groep 7 en groep 8 van de basisschool waar ik werk...
![]()
is Christan alweer zo groot? ik zag hem zo weer voor me heel trots met een zwemdiploma...
Christan kreeg hier vanaf de tweede klas (groep 4) al huiswerk. Eerst een half uurtje per week (op de vrije woensdagmiddag) maar vanaf de derde klas was het al elke dag een beetje. Het grootste deel daarvan werd al op school gedaan. Ze bereiden dat dus echt al voor, want op de middelbare school krijgen ze ook elke dag huiswerk. Christan had er in het begin van de derde klas nogal moeite mee maar na de herfstvakantie heeft hij het goed opgepikt en hij kreeg zelfs een oorkonde omdat hij altijd zijn huiswerk gemaakt hadquote:Op zaterdag 2 oktober 2010 09:49 schreef chacama het volgende:
@ Rewimo, dat vroeg ik me dus af. Hebben we dat hier in Nederland ook in groep 8 of in de brugklas. Het zou denk ik voor heel veel kinderen echt enorm veel schelen. Ik weet van een vriendin van Fleur (die zit nu in de brugklas). Dat haar ouders er speciaal voor gekozen hebben om dit meisje naar een school te laten gaan waar het huiswerk in de eerste twee jaren op school gemaakt wordt. Dus echt letterlijk huiswerkbegeleiding. Dan is ze wel later thuis, maar hoeft ze niet meer de boeken in.
Het grootste verschil is dat de basisschool 4 jaar duurt (groep 3 t/m 6) en dat daarna de middelbare school begint. En een kleuterschool kennen ze niet, wel Kindergarten maar dat is toch meer kinderdagverblijf. Kinderen gaan naar de basisschool in het schooljaar dat begint nadat ze 6 zijn geworden. De meeste kinderen zijn daardoor al 10 of 11 als ze naar de middelbare school gaan. Omdat Christan groep 3 al in NL had gedaan was hij 6 toen hij naar de tweede klas ging. Hij moet nu nog 10 worden terwijl de meeste kinderen in zijn klas 11 zijn/worden (een enkeling al 12).quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 15:14 schreef mijsje het volgende:
Rewimo, lekker jong inderdaad nogik weet niet zo goed hoe het Duitse onderwijssysteem in elkaar zit, maar ik vind het wel goed dat ze daar zo op het leren en huiswerk maken ingaan... bij veel kinderen gaat het daar wel redelijk mis hier heb ik het idee... (niet meteen heel drastisch, maar meer dat ze het heel lastig vinden om goed te leren en goed hun huiswerk te plannen)
Begrijp me niet verkeerd, er is niets op tegen om iets te leren. Maar dat zou voor mij niet het hoofddoel moeten zijn van een schoolreisje zoals ik het van Chacama begreep. Dat je persoonlijk de Efteling niet leuk vind, of dat je kind de "pech" had in een groepje te zitten van een voorzichte ouder zijn criteria die voor mij niet zouden moeten meespelen. Je kan je kind niet beschermen tegen teleurstelling of wachtrijen. In blijdorp met een opgavenblad klinkt voor mij dan veel te Calvinistisch.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 15:14 schreef mijsje het volgende:
DeBuurvrouw, het is ook niet zo dat ze geen plezier mogen maken, we proberen wel een lokatie te kiezen waar we denken dat de kinderen het ook gewoon erg leuk hebben, maar we proberen er wel iets educatiefs aan te verbinden. Nemo zien veel kinderen als lekker spelen en proefjes doen en met plezier naar een kettingreactie kijken, maar daar leren ze ook heel veel van, en dat zien we ook weer terug in de wereldoriëntatielessen op school... en ook zo in het buitenmuseum, daar krijgen ze per groepje wel een blad mee, maar gaan ze spelenderwijs in op het verleden van de streek. ik heb nog van geen kind gemerkt dat die het niet leuk vond omdat ze een opdracht moesten doen... hier zie je wat over wat je met school kan doen bij het museum in Enkhuizen bijvoorbeeld
dus, kortom, plezier met een educatief tintje...
Dat lijkt mij ook beter ja. Ik denk wel dat het goed is als kinderen eerder naar school gaan dan pas met (ruim) 6 jaar. Kindergarten is meer een KDV, waar ze inderdaad de hele dag heen gaan. Maar geen kleuterschool, ik geloof wel dat ze met de oudste kinderen wat pre-schooldingen doen maar niet op het niveau als in NL.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 19:34 schreef chacama het volgende:
Ik vind het erg goed klinken. De kindergarten is wel iets waar ze al hele dagen heen gaan, begreep ik dan weer van kennissen (verbeter me als het niet klopt). Een beetje combi van KDV en PSZ. het groep 7 en 8 als middelbare school lijkt dan weer ook op het amerikaanse systeem waar dat als een juniorhighschool is. Maar daar is kindergarden (en nu in het engels) wel een meer peuterspeelzaal met kdv-functie en is preschool als ik het allemaal goed onthouden heb groep 1 en 2 hier. Dan naar first grade ect. Ik heb alleen derde en vierde op een Amerikaanse school gedaan, maar mijn zus heeft nog een 7th grade gedaan en ging toen hier naar de brugklas. Dat was voor haar een behoorlijk zware overgang.
Ik zou eerder de school verlengen naar vanaf 4 jaar dan het verlengen naar boven. Dus wel twee jaar erbij maar dan vanaf 4 jaar tot 10 op de basisschool en dan naar de middelbare zoals jij hem omschrijft.
nee, dan begrijpen we elkaar wel goed. we willen ook dat de kinderen niet het idee hebben dat ze dingen moeten leren en iedereen pikt op wat hij/zij interessant vindt... maar het is inderdaad vooral belangrijk bij die uitjes dat de kinderen er wel plezier in hebben.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 20:08 schreef debuurvrouw het volgende:
[..]
Begrijp me niet verkeerd, er is niets op tegen om iets te leren. Maar dat zou voor mij niet het hoofddoel moeten zijn van een schoolreisje zoals ik het van Chacama begreep. Dat je persoonlijk de Efteling niet leuk vind, of dat je kind de "pech" had in een groepje te zitten van een voorzichte ouder zijn criteria die voor mij niet zouden moeten meespelen. Je kan je kind niet beschermen tegen teleurstelling of wachtrijen. In blijdorp met een opgavenblad klinkt voor mij dan veel te Calvinistisch.![]()
Onze school blijft groep 1 en 2 op school met een pleinfeest, groep 3 gaat naar de grote speeltuin 3 dorpen verderop, groep 4 gaat naar de Natuurschool bij Lauwersoog, 5,6 gaan afwisselend naar het Dolfinarium of Drouwenerzand, en 7 en 8 slapen twee nachten in Assen of op Ameland.
De natuurschool is het meest educatieve zo op het eerste gezicht. Maar tjonge wat groeien kinderen van met de bus zonder mama naar welk oord dan ook. hulp vragen bij een ander durf ik in die grote draaiarm, stap ik over mijn schaamte voor mijn vriendjes of over mijn angst. merken dat anderen dingen anders doen, dat je niet de enige bent met een knuffel 's nachts.... Voor mij zijn dat dingen die er toe doen. Die resterende weken leren ze toch wel genoeg. Vanaf groep 5 is het ook aan het begin van het schooljaar, als een soort teambuilding. en soms mogen dingen gewoon ook léuk zijn, omdat ze dat gewoon zíjn. (niet gezegd dat school of iets leren niet leuk is dus hè?)
Het is toch niet verplicht om 2 mapjes vol te hebben? Toen ik vroeger zelf moest lopen, vond ik het altijd al zo'n krom systeem. Er waren klasgenoten die zich daar al weken op verheugden en voor mij was het mijn grootste nachtmerrie. Laat dan alleen de kinderen die het leuk vinden rondlopen. Ik deed ook niet echt mee. Mijn ouders kochten bij mij en op ons pleintje durfde ik het ook wel te vragen, maar verder dan dat ging ik niet.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 22:22 schreef Muks het volgende:
Ingrid, hoe is het gesprek woensdag gegaan ?
Hier hadden ze een uitje naar Petten naar de ECN (waar ze medische isotopen maken) met groep 8, erg leuk ! Met schoolreis zijn ze naar naturalis geweest ook heel leerzaam
Momenteel hebben ze kinderpostzegels....blij als dat ook weer over is, wat een geleur langs de deur zeg. Gelukkig veel buren van te voren al ingeseind, scheelt veel. Maar 2 mapjes a 16 personen is best veel. Ach we schieten op .
Komende week de NIO toets, ben benieuwd hoe Oudste het vind
Dan mag ze het nog nietquote:Op zondag 3 oktober 2010 22:51 schreef livelink het volgende:
Het is alleen groep 7 en 8, dus voorlopig niet aan de orde voor Arwen. Als mijn kinderen het leuk vinden mogen ze lopen. Als ze het niet leuk vinden hoeven ze van mij niet.
Wat leuk voor haar! Gefeliciteerd, Katjaquote:Op zondag 3 oktober 2010 23:52 schreef livelink het volgende:
Katja heeft een kleurwedstrijd gewonnen gisteren. We waren opgebeld dat ze bij de 1e drie zat en bij een feestelijke uitreiking zou bekend worden gemaakt wie eerste was. Ze had hem echt heel mooi ingekleurd en ze werd eerste. Echt leuk voor haar.
tjee dat zou ik dus echt weigeren, ze kunnen het je toch niet verplichten ?quote:Op maandag 4 oktober 2010 06:59 schreef debuurvrouw het volgende:
Bij onze club maken ze het nu zo bont dat je drie van die loten moet kopen. Als je dan je geld terug wil moet je ze maar doorverkopen *slaopkopsmiley* nou ja, kind hoeft niet langs de deuren iig.en ja, bij drie kinderen dus 9 loten en 27 euro.
Een Intertoysbon van 15 euro. Dus zeker een leuke prijs voor haar.quote:Op maandag 4 oktober 2010 07:24 schreef debuurvrouw het volgende:
En gefeliciteerd Katja!! Goed zeg. En een leuke prijs?
Ze kunnen toch zelf iemand in dienst nemen? Hebben wij ook gedaan. Stichting opgericht, bestuur aangesteld, en twee vaste krachten en een héle bubs invallers. Als je een vaste dag hebt kost het 1,50 per keer, flexibel maar wel automatisch afgeschreven voor elke vakantie kost 1,75 en "los" kost 3 euro per keer.quote:Op maandag 4 oktober 2010 08:53 schreef Lishe het volgende:
We betalen nu ook iets van 2,50. En duur lijkt me ook wel meevallen want volgens mij baseren ze dat nergens op.
En de grootste irritatie bij mij is dat ik me bijna verplicht voel. En er dus een schuldgevoel over heb. Terwijl ik (en veel ouders) er gebruik van maak omdat ik werk. De tussen-de-middag die over blijft wil ik gewoon gezellig thuis eten met de kinderen.
Ja Lishe, dat is zooo leuk he!quote:Op maandag 4 oktober 2010 08:26 schreef Lishe het volgende:
Met Luuks gaat het op dit moment heel goed. Ze zit op precies op het goede moment op zwemles, lijkt wonderen te doen voor haar zelfvertrouwen. Als vanzelf is ze ineens geinteresseerd in letters, cijfers en <3 schrijven <3. wat een leuke periode!! En ineens gaat er een wereld voor haar open! Klokkijken, woorden herkennen op straat, het nut inzien van verkeersborden. Leuk!
het gaat inmiddels een stuk beter hoor, maar in 't begin vond vooral Cato 't vreselijk bij de overblijf. ik heb 't er wel eens met de juf over gehad, en met een overblijfmoeder. maar het was ook voor een deel gewenning bij Cato zelf hoor. toch blijft ze nog 't liefst over bij slecht weer, dan hoeven ze niet buiten te spelen...quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:36 schreef debuurvrouw het volgende:
Oh, dat lijkt me echt heel vervelend Trui! En hoe kaart je zoiets aan?![]()
haha, dat vraag ik ook altijd aan G, die de verteller is van dit verhaal. daar zat gewoon lucht in. en waarom die buik dan zo dik moet zijn? omdat de ooievaar anders niet kan zien waar de baby naar toe moet.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:46 schreef Moonah het volgende:
Bix! Geweldig!Vooral dat je bij het raam ging liggen.
Maar wat zat er dan in die bolle buik?
Ze wonen (buitengewoon prachtig!) aan de rand van het bos en hebben een kampeerboerderij. zij was dus gewoon thuis, en de jongens in het kampeergedeelte.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:53 schreef livelink het volgende:
Leuk, zo'n feestje![]()
En ook wel erg zielig voor die dochter die op moest passen. Waar waren de ouders zelf dan? ik vind dit soort dingen altijd heel erg moeilijk. Ik vind helemaal niet dat de kinderen zelf maar de pikorde moeten vaststellen, maar ik heb ook al wel ingezien hoe moeilijk het is om in dat proces iets te veranderen. Ik vind het wel echt ieders taak om kinderen ook tegen elkaar te beschermen. En dan ga je dus niet alle jongetjes uitnodigen met alle gevolgen van dien.
Anna, ik kan me goed voorstellen dat dit jouw favoriete versie is van je geboorteverhaal.
Ik heb hier ook al jaren mijn bedenkingen over. Ik hoor van D ook nog wel eens wat waar ik niet zo vrolijk van word, helaas.quote:Op maandag 4 oktober 2010 10:31 schreef trui het volgende:
ik vind 't ook belangrijk dat er bij de overblijf goede begeleiding is, daar wil ik best iets meer voor betalen. nu hoor ik toch vaak dat er nogal gesnauwd wordt en bovendien vraag ik me af of ze de kinderen tijdens het spelen na het eten wel zo goed in de gaten houden.
Dan wordt het volgens mij nog goedkoper als ze het profi gaan aanpakkenquote:Op maandag 4 oktober 2010 08:53 schreef Lishe het volgende:
We betalen nu ook iets van 2,50. En duur lijkt me ook wel meevallen want volgens mij baseren ze dat nergens op.
En de grootste irritatie bij mij is dat ik me bijna verplicht voel. En er dus een schuldgevoel over heb. Terwijl ik (en veel ouders) er gebruik van maak omdat ik werk. De tussen-de-middag die over blijft wil ik gewoon gezellig thuis eten met de kinderen.
Weet jij hoelang het duurt voor het middel gaat werken? Het is nu in ieder geval nog verre van over... duurt dat echt twee weken?quote:Op dinsdag 5 oktober 2010 20:15 schreef debuurvrouw het volgende:
Als zij ze als enige heeft hoef je haar alleen te behandelen volgens mijn huisarts. Mijn oudste heeft ze ook wel. De rest nog nooit. Je kan gewoon bij de drogist een kuurtje halen in twee weken twee tabletjes en klaar alweer. Wel even nagelborstel neerleggen. En gelijk na opstaan eerst handen wassen. (Het jeukt 's nachts, onbewust krabben, herbesmetting)
Een paar dagen heb ik het idee. 2 a drie. en dan na twee weken nog een tabletje omdat de cyclus van ei naar worm twee weken is.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:39 schreef Suzanna het volgende:
[..]
Weet jij hoelang het duurt voor het middel gaat werken? Het is nu in ieder geval nog verre van over... duurt dat echt twee weken?
(ik ben nu ook panisch elke keer haar handdoek aan het wassen en brrr ... wat een smerig idee...)
quote:Op donderdag 7 oktober 2010 18:08 schreef Rewimo het volgende:
Luca, knappe jongen, je bent groot geworden!
het valt me trouwens ineens op dat hij op zijn tenen staatquote:Op donderdag 7 oktober 2010 22:37 schreef Spuuglokje het volgende:
Met z'n haar zo stoer in de gel lijkt ie ook nog wat groter. Knappe zoon, lady-wrb! Zo op de foto zie je helemaal niet dat hij niet zo groot is trouwens.
ik ben zo nieuwsgierig naar jullie.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 13:43 schreef Spuuglokje het volgende:
Ik ben blij dat mijn kinderen alledrie reuzenkinderen zijn, zo lijken ze ten opzichte van elkaar tenminste 'normaal'.Laatst kwam hier een vriendje van Wouter spelen (uit zijn nieuwe klas!) en die schrok nogal van ons, geloof ik.
Achteraf vertelde Wouter namelijk dat hij gezegd had dat hij zich zo klein voelde bij ons.
Ja, van alles is hier erop afgestemd, de kapstokhaakjes, de verhoogde eettafel, het aanrecht.
quote:Op maandag 11 oktober 2010 10:25 schreef trui het volgende:
hebben jullie wel eens voorgelezen tijdens 't naar school lopen? ik wel.vanmorgen. ik had beloofd nog een hoordstukje voor te lezen uit een spannend boek dat Willem gisteren gekregen had (De Griezels van Roald Dahl), maar we hielden geen tijd meer over na 't ontbijt, tanden poetsen etc. dus om groot drama te voorkomen heb ik 't boek maar meengenomen en onderweg het hele hoofdstuk voorgelezen. werkte heel goed!
geen getreuzel en geruzie onderweg, dus wie weet ga ik 't nog wel eens inzetten.
Officieel nog zo'n twee weken... 24 oktober uitgerekend. Maar de laatste kwam pas met 41 weken dus ik verwacht dat nu ook zo'n beetje. We'll see..quote:Op dinsdag 12 oktober 2010 08:47 schreef Rewimo het volgende:
Suzanna, wat fijn dat je drietal zo wordt opgevangenSterkte met de laatste loodjes, hoe lang moet je nog?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |