Update:
Parachutisten getuigen: 'Babs gedroeg zich als bakvis'
Tijdens de elfde dag van het assisenproces van Els Clottemans (26) voor de parachutemoord staan 22 getuigen op het programma. In de voormiddag kwamen allemaal parachutisten aan het woord, die ofwel beschuldigde Clottemans, ofwel slachtoffer Els Van Doren ofwel Marcel Somers hebben gekend.
Bij Sarah Beliën (32) uit Bekkevoort viel het op dat Clottemans, ofte 'Babs', zich puberaal verliefd gedroeg tegenover Marcel Somers. 'Ze gedroeg zich als een bakvis', aldus Beliën.
Martine Van der Meulen chatte veel met Clottemans. 'Babs was een toffe persoon, maar ze had wel veel aandacht nodig', zei Van der Meulen.
Jan Ceulemans uit Bonheiden was de 'rigger' van Els Clottemans geweest, nadat die in juni 2006 haar reserveparachute had moeten trekken. Clottemans was toen haar hoofdvalscherm kwijtgespeeld in een bos en kon dat niet terugvinden. Uiteindelijk vond een boswachter de hoofdkoepel terug, waarna Ceulemans, die op grote hoogten werkt, de parachute uit de boom haalde.
'Als je met een paar mensen springt en de reserve moet trekken, dan kan iemand in de groep wel eens volgen in welke richting de hoofdparachute uitgaat om die later terug te vinden', aldus Ceulemans.
Merkwaardig
Daarop vroeg openbaar aanklager Patrick Boyen aan Clottemans naar de zoektocht van haar hoofdvalscherm in juni 2006. Clottemans beweerde dat ze meermaals naar de hoofdkoepel was gaan zoeken. 'Ik wist totaal niet waar ik moest zoeken. Men had mij kwalijk genomen dat ik toen geen rekening had gehouden met de windrichting, maar ik was vooral bezig met veilig landen,'' antwoordde Clottemans.
Het niet terugvinden van haar eigen hoofdparachute is merkwaardig aangezien ze wel de doorgesneden pilot chute van slachtoffer Els Van Doren wist terug te vinden, drie dagen na haar dood. Volgens de speurders heeft Clottemans de doorgesneden pilot chute van slachtoffer Els Van Doren van in de lucht kunnen volgen op de fatale zaterdag 18 november 2006. Volgens Clottemans was de vondst puur toeval.
'Marcel nog nooit zo verliefd gezien'
In de namiddag kwamen enkele vrienden van Eindhovenaar Marcel Somers aan het woord. Somers was de minnaar van slachtoffer Els Van Doren, maar tegelijkertijd dook hij tussen de lakens met beschuldigde Els Clottemans.
Eindhovenaren Martinus Elenbaas en Johan Gottgens gingen op dinsdag heel vaak met Marcel op café. ’s Vrijdags werd de groep groter en gingen zowel Els Clottemans (Babs) als Els Van Doren wel eens mee een biertje drinken en poolen.
'Ik ken Marcel 20 jaar en heb hem nog nooit zo verliefd gezien. Marcel gaf erg veel om Els Van Doren en wilde haar niet kwijtspelen. Hij had keihard voor haar gekozen,' vertelde Gottgens, die totaal geen motief zag voor Marcel dat hij de persoon zou doden die hij zo graag zag.
Volgens de 46-jarige Elenbaas is Somers zeker geen macho, maar een sociale persoon, die graag praatjes maakt.
'Clottemans wilde als een prinses behandeld worden'
'Marcel en Els Van Doren gedroegen zich zeer verliefd tegenover mekaar,' vertelde Elenbaas. Gottgens vertelde dat de 22-jarige Clottemans zich gedroeg als een zeventienjarige. 'Ze wilde als een prinses behandeld worden. Ze is onervaren en hulpbehoevend. Er waren ook avonden dat de stemming minder was in de poolkliek. Als Babs haar dag niet had, dan was het vervelend, want dan hing er een soort spanning over de groep.’' Het viel de vrienden van Marcel op dat Babs vooral in de gunst wilde komen van Somers.
Somers’ vrienden, behalve Marc Kelchtermans, wisten niets af van de relatie tussen Marcel en Babs. Bij Kelchtermans waren de stemmingswisselingen van Babs opgevallen. 'Ik had Babs ook duidelijk laten verstaan dat ze ’s vrijdags niet meer naar Eindhoven moest komen, als ze spanningen in de groep veroorzaakte,' aldus Kelchtermans.
'Babs en Els leken me vriendinnen, die elkaar goed verstonden'
De verdediging van Clottemans vroeg aan diezelfde vrienden hoe de reactie van Babs was bij het zien van het verliefde koppeltje Marcel en Els Van Doren. 'Ik zag geen reactie. Babs en Els leken me vriendinnen, die elkaar goed verstonden,' aldus Eindhovenaar Antoin Janssen.
Enkele vrienden en Babs kwamen drie dagen na de dood van Els Van Doren ook bij Marcel in Eindhoven bijeen om hem hun steun te betuigen. "Marcel was teneergeslagen, terwijl Babs drukdoende was om alles te regelen. Ze kwam niet bedroefd over,’’ vertelde Kelchtermans. Na de vrienden van Marcel Somers kwamen enkele vriendinnen van Clottemans aan het woord.
'Els Clottemans’ leven was een soap'
Op het einde van de elfde procesdag kwamen enkele kennissen en vriendinnen van beschuldigde Els Clottemans aan het woord. "Haar leven was een soap. We waren 19 jaar en dan hoorden we haar vertellen over parachutespringen, over een minnaar.
Ze had ook verteld over de anonieme brief die ze naar Els stuurde. Ze wilde daarmee Van Doren afschrikken en haar doen inzien dat ze terug naar haar man zou gaan. Ik vond die brief eigenaardig, vandaar die verwijzing naar een soap. In de driehoeksverhouding kwam Els niet jaloers over. Ze kende haar plaats en ging ermee akkoord," vertelde Laura Roberechts uit Opwijk, die samen met Clottemans de lerarenopleiding volgde.
Roberechts had naar eigen zeggen wel het gevoel gehad dat de speurder die haar verhoorde, alles uitlegde in het nadeel van Clottemans. 'Als ik iets positiefs over Els vertelde, dan pufte en blies die politieman,' aldus Roberechts. Clottemans’ verdediging verwijt de Tongerse speurders immers vooringenomenheid.
Jef Vermassen, advocaat van de familie van Els Van Doren, meende dat de getuige heftig antwoordde op de vragen van de verdediging en de burgerlijke partij. 'Heeft u uw vragen met Clottemans besproken?,' vroeg Vermassen haar, die ervan op de hoogte was dat zij Clottemans woensdag nog had gezien. 'Neen, Els heeft me gevraagd vanuit mijn hart te antwoorden,' aldus Roberechts, die het na haar getuigenis moeilijk kreeg en in tranen uitbarstte.
Griet Van Bilsen uit Asse, die ook met Clottemans de lerarenopleiding volgde, verklaarde dat ze met Els Clottemans nooit een conflict heeft gehad: 'Ze heeft het hart op haar tong. Ze is eerlijk. Els was er zeker niet jaloers om dat Marcel ook een relatie had met Van Doren'.
Carolien Vantournhout, een vroegere schoolvriendin van Clottemans, getuigde dat Clottemans ervoor ging als ze vond dat ze gelijk had. 'Ze durfde aan de docenten op school ook wel eens uitleggen hoe iets beter kon verduidelijkt worden, maar dat lijkt me normaal in een lerarenopleiding,' aldus Vantournhout, die het achteraf niet meer zo goed kon vinden met Clottemans door hun tegenstrijdige karakters.
Met het verhoor van 22 getuigen eindigde de elfde procesdag. Dinsdag krijgen de gerechtspsychiaters het woord, die Clottemans psychopatische kenmerken toeschrijven.
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20101011_075