abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87085304
Dit hebben jullie vast gehoord. Wat denk je? Was het moord, zelfmoord of een ongeval?

quote:
Vandaag is in Tongeren het assisenproces tegen Els Clottemans gestart. De 26-jarige onderwijzeres wordt beschuldigd van de moord op haar 38-jarige vriendin Els Van Doren. Van Doren stortte 4 jaar geleden te pletter met een gesaboteerde parachute. Volgens speurders en gerecht zijn er voldoende argumenten om haar liefdesrivale Els Clotttemans te beschuldigen van moord, ook al ontbreekt elk materieel bewijs.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 00:08:52 #2
15132 SigmundFreud
...vertelt u wie u bent
pi_87085349
Als ze geen alibi heeft dan zal de 'dader' het moeilijk krijgen.
Nullum magnum ingenium sine mixtura dementiae fuit.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 00:09:24 #3
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_87085371
Als dit zelfmoord was was het wel heel creabea
pi_87085558
Alibi? Ze sprongen tegelijk uit het vliegtuig
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 02:03:42 #5
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_87088584
Als ik op de feiten moet afgaan, dan zeg ik voorlopig onschuldig wegens een gebrek aan bewijs. Ze heeft de schijn wel tegen, maar het materieel bewijs ontbreekt. De officier van justitie moet het dus hebben van indirect bewijs zoals verklaringen van getuigen of getuigen-deskundigen. Ik ben benieuwd of de jury dat ook zal vinden.
pi_87088716
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 00:07 schreef discuz het volgende:
Dit hebben jullie vast gehoord. Wat denk je? Was het moord, zelfmoord of een ongeval?
[..]

Dit wordt heel moeilijk voor de jury!
Laat je iemand opdraaien voor de moord of laat je een schuldige vrij???????
Ikzelf zou men hand er niet voor in het vuur willen steken, dat Els Clottemans het gedaan heeft.
(haar verleden in Amerika, waar ze ook zoiets probeerde te flikken)

Persoonlijk denk ik dat er zowel aan de minnaar (Marcel Somers) als bij de man (Jan De Wilde) van Els Van Doren iets serieus aan de hand is. :N

http://www.eenvandaag.nl/buitenland/36445/proces_parachutemoord

Het assisenproces is ook te live volgen via http://www.hbvl.be/
via een reporter ter plaatse.

[ Bericht 7% gewijzigd door Musti op 02-10-2010 02:19:54 ]
pi_87117762
Is er echt niemand die dit volgt in Nederland? :{ :?
pi_87222821
Een kick dan maar van dit topic, de Nederlandse "kroongetuige" heeft een verklaring afgelegd voor de rechtbank:

quote:
Somers: "Clottemans oefende emotionele chantage uit op mij"

De kroongetuige van het assisenproces over de parachutemoord, Marcel Somers uit Eindhoven, verscheen dinsdag rond 16.15 uur zichtbaar zenuwachtig voor hof en jury. Gaandeweg ebden de zenuwen weg en werd de Nederlander een vlotte prater. Hij vertelde dat Babs, beschuldigde Els Clottemans, emotionele chantage op hem uitoefende.

Somers vermoedde al langer dat Babs de schrijver van de anonieme brief was die bij Els Van Doren toekwam. Hij kreeg bevestiging van zijn vermoeden na de dood van zijn minnares en na een zelfmoordpoging van Babs in december 2006. Babs had een afscheidsbrief geschreven en daarin de anonieme brief bekend.

Achteraf verklaarde Somers dat hij altijd gedacht had dat de anonieme briefschrijver de moordenaar van Els Van Doren was. "Van het ogenblik dat die brief bij Els toekwam, wist ik dat ik op mijn tellen moest passen, want ik zat verwikkeld in een emotionele chantage. Ik had Els de relatie tussen mij en Babs kunnen uitleggen, maar dat wilde ik niet", aldus Somers.

'Ik vroeg indertijd aan Babs of zij die brief geschreven had, maar tot driemaal toe ontkende ze dat. Ook de anonieme telefoontjes waren beangstigend, want die persoon kon onze relatie onthullen, waardoor Els’ echtgenoot Jan De Wilde op de hoogte zou zijn. Eerst werd Els op haar mobiel gebeld, waarna de persoon ophing. Meteen daarna rinkelde mijn telefoon en er werd opnieuw neergelegd zonder iets te zeggen.'

Over zijn relatie met Babs vertelde Somers: 'Babs was een heel goede vriendin. De Babs, die ik ken, is samen met Els gestorven. Ze is veranderd in een wolf in schaapskleren. Ze doet zich heel anders voor dan ze is.'

Spijt

Eindhovenaar Marcel Somers drukte tijdens zijn getuigenis zijn spijt uit over hoe het allemaal gelopen is in de driehoeksrelatie, waar hij middenin zat. De gehuwde Els Van Doren was de vrouw van zijn leven. Met Els was hij gelukkig. "Er hoefde niemand anders bij. De relatie met Babs (Els Clottemans) is gewoon gebeurd. Ik kan het moeilijk uitleggen. Ik moet er wel mee leven dat het gebeurd is", zei Somers.

Voorzitter Jordens vroeg Somers wat hij ervan zou vinden als iemand hem een smeerlap zou noemen, omdat hij toch met een jonger iemand iets begonnen was, hoewel hij samen was met de vrouw van zijn leven. "Wie vrij is van zonde, werpe de eerste steen", reageerde Somers. Die uitspraak werd op luid gelach onthaald in de goedgevulde relaiszaal onder de assisenzaal.

Hij besefte dat hij zich in een onmogelijke situatie had gewerkt door naast zijn relatie met Els Van Doren ook iets te beginnen met Babs. Hij had tegen Els nooit iets gezegd over zijn verhouding met Babs. Hij meende dat Els nooit iets wist over zijn tweede relatie. "Babs had alle troeven in handen. Zij kon immers de echtgenoot van Els ingelicht hebben", aldus Somers.

Babs liegt over alles

"Babs liegt over alles", vertelde Marcel Somers dinsdag op het assisenproces over de parachutemoord. Somers reageerde hiermee op de zelfmoordpoging van Els (Babs) Clottemans op 20 december 2006 ondernam. 'Ik geloof helemaal niet dat het zelfmoord was,' zei Somers.

Babs reageerde ook vreemd in het weekend van 10, 11 en 12 november 2006, het weekend waarin volgens de speurders de sabotage gebeurde in het appartement van Marcel Somers in Eindhoven en op 18 november 2006, de dag van de fatale val van Van Doren. Babs moest in de nacht van 10 op 11 november op een matras slapen, terwijl Marcel en Babs het bed indoken.

Volgens het gerecht sneed ze toen de bridle van de pilot chute van de hoofdparachute door in de hal van Marcels’ appartement en saboteerde ze ook een hangriem van de reserveparachute van Van Doren.

"Zaterdagochtend lagen Els en ik nog naakt in bed. Plotseling stormde ze de slaapkamer binnen en sprong ze op bed. Ik lag tussen Els en Babs. Dat duurde zo’n tien minuten. Ze verveelde zich en was zogezegd op zoek naar een haardroger. Volgens mij is ze na de sabotage in een bui van adrenaline de slaapkamer ingerend", vertelde Somers.

Els Van Doren bleef tot zondagavond 12 november bij Marcel. Diezelfde avond kwam Babs weer onverwacht opdagen in Eindhoven. De drie zijn gaan poolbiljarten en ’s avonds vertrok Babs. Ze wachtte echter buiten totdat Van Doren bij Marcel wegging. "Plots stond ze weer voor mijn deur. Ze kleedde zich half uit en sprong op mij. We hadden seks, maar het was ruwe seks. Het was anders dan anders", aldus Marcel Somers.

Over de fatale zaterdag van 18 november 2006 verklaarde Somers dat hij en Els in de kantine in Zwartberg aan het wachten waren op beter weer om te springen en dat Babs nergens te zien was. Bij de andere getuigen, die dinsdag passeerden, was de overdreven emotionele reactie van een huilende Els Clottemans opgevallen in de paraclub in Zwartberg na de fatale val.
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20101005_097
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 21:26:54 #9
21153 RAVW
Alleen maar feiten
pi_87225242
wel een heel vreemd verhaal maar als zij schuldig is mag haar ex vriend die de aanleiding gaf tot het tot stand komen van deze moord ook eens opgepakt worden.
Want HIJ was ten sloten die vreemd ging en die haar niet op de eerste plaats zetten waardoor bij haar de stoppen door sloegen.
"Als mannen sneller als risico worden gezien en vrouwen overal mee wegkomen, dan verliezen we de nuance en rechtvaardigheid in het gesprek over grensoverschrijdend gedrag.
Dat is geen bescherming meer.
Dat is machtsmisbruik vermomd als moraal."
  Moderator donderdag 7 oktober 2010 @ 14:42:10 #10
8781 crew  Frutsel
pi_87285115
quote:
Zaak parachutemoord krijgt verrassend wending

TONGEREN/EINDHOVEN - De zaak rond de Belgische parachutemoord heeft vanmorgen een verrassende wending genomen. Een anonieme briefschrijver wijst met de beschuldigende vinger naar de Eindhovenaar Marcel Somers, de minnaar van de omgekomen Els van Doren. Somers zou in een dronken bui hebben gezegd dat niet de verdachte Els Clottemans, maar hijzelf de parachute van Van Doren heeft gesaboteerd.

Na de eerste pauze van het Tongerse proces over de parachutemoord deed voorzitter Michel Jordens een opmerkelijke mededeling. "Er is een anonieme brief van 6 oktober binnengekomen bij het Hof van Assisen. Het gaat om iemand die zegt dat hij iets meer weet over de zaak en verwijst naar Marcel Somers. Een kopie van de brief wordt aan de partijen bezorgd. Het openbaar ministerie laat weten dat het anonieme schrijven wordt onderzocht", aldus Michel Jordens. De lokale politie zegt de brief ook te hebben ontvangen.

De briefschrijver of briefschrijfster beschuldigt Marcel Somers van de moord. Een dronken Somers zou twee weken geleden op een feestje hebben toegegeven dat hij de parachute van Els van Doren heeft gesaboteerd. Het is niet duidelijk wie de brief heeft verstuurd en hij werd ook niet voorgelezen, maar volgens een bron bij de politie staat erin dat Marcel Somers heeft toegegeven dat hij de parachute van Els van Doren heeft gesaboteerd.

De brief was in feite verstuurd naar het Hof van Beroep in Antwerpen, maar bedoeld voor het Limburgse Hof van Assisen. Openbaar aanklager Patrick Boyen bevestigde de ontvangst van de anonieme brief. "De brief is met de nodige voorzorg behandeld om sporen te vrijwaren. Het rechercheteam, dat met deze zaak belast is, zal deze brief onderzoeken", zegt Boyen.

Het technisch laboratorium van de Tongerse federale politie zal een sporenonderzoek uitvoeren.
pi_87285278
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 21:26 schreef RAVW het volgende:
wel een heel vreemd verhaal maar als zij schuldig is mag haar ex vriend die de aanleiding gaf tot het tot stand komen van deze moord ook eens opgepakt worden.
Want HIJ was ten sloten die vreemd ging en die haar niet op de eerste plaats zetten waardoor bij haar de stoppen door sloegen.
Eh, die Clottemans had toch zelf ook twee relaties? Nota bene met de man van haar 'vriendin' (die nu dus dood is), dacht ik.

- edit: Nu ik het nog eens nalees, lijkt dit niet helemaal te kloppen, maar hoe alle onderlinge relaties nou wél zijn, blijft me onduidelijk. -

[ Bericht 5% gewijzigd door Corkscrew op 07-10-2010 15:37:19 ]
Wie dit leest is alfabeet.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 7 oktober 2010 @ 14:57:31 #12
862 Arcee
Look closer
pi_87285707
Ik neig naar schuldig.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_87296338
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 14:46 schreef Corkscrew het volgende:

[..]

Eh, die Clottemans had toch zelf ook twee relaties? Nota bene met de man van haar 'vriendin' (die nu dus dood is), dacht ik.

- edit: Nu ik het nog eens nalees, lijkt dit niet helemaal te kloppen, maar hoe alle onderlinge relaties nou wél zijn, blijft me onduidelijk. -
Nee die Marc Somers had een relatie met zowel het slachtoffer Els Van Doren (die getrouwd was) als met die 'Babs' (Els Clottemans), die nu dus beschuldigd wordt van moord op die andere Els, haar 'liefdesrivale'.

De echtgenoot van Van Doren had blijkbaar niks in de smiezen, maar na die anonieme telefoontjes was Somers bang dat iemand zou gaan klikken over die relatie bij Van Dorens echtgenoot.
pi_87306118
quote:
Op donderdag 7 oktober 2010 14:46 schreef Corkscrew het volgende:

[..]

Even wat hulp:

Marcel Somers (Nederlander) had een minnares - Els Van Doren (de overledene)
daarnaast had hij ook nog een affaire met Els Clottemans (de beklaagde), de boezemvriending van Els Van Doren.
Els Van Doren wist niet dat Marcel Somers ook wekelijks haar vriendin plezierde!
Els Clottemans op vrijdagavond en EVD op zaterdagavond.
Iedereen in de paraclub dacht dat MS en EVD een koppel waren, zo wisten ze niet dat EVD getrouwd was en MS haar minnaar.
EC noemde MS en EVD, paps en mams, zag hen als tweede paar ouders.

Els Van Doren was getrouwd met Jan De Wilde en had 2 kinderen van 11 en 13 jaar of zoiets. Haar man beweerd nooit iets van de affaire te hebben geweten 8)7 ; Els Van Doren bleef elk weekend slapen in de paraclub (ondertussen parenclub ;) )
Zo sliep ze dus elk weekend met Marske, tenminste elke zaterdagavond. Tot EVD later ook al op vrijdagavond kwam slapen wat natuurlijk niet leuk was voor EC (ze kwam op de 2 plaats kwam na EVD in de relatie).
Die mocht dan op de bank beneden, terwijl MS samen met EVD (ZIJN GROTE LIEFDE) ging rampetampen.
EC is dus de grootste verdachte met de meeste aanwijzingen.

Op 6 oktober is er een anonieme brief toegekomen bij het hof van assisen. Het gaat om iemand die zegt dat hij iets meer weet over de zaak en verwijst naar Marcel Somers. Een kopie van de brief wordt aan de partijen bezorgd. Het openbaar ministerie laat weten dat het anonieme schrijven wordt onderzocht,'' aldus Michel Jordens. De lokale politie had de anonieme brief ook ontvangen.

Quote van een ander forum;
[quote][anderhalf jaar terug was ik als gast op een jump in wevelgem. Daar aan de praat geraakt met ervaren springer. Die zei mij het volgende: . dat iedereen in dat wereldje wist dat het de minnaar was die de moord had gepleegd. Daarop vroeg ik hem waarom niemand dat wilde getuigen. Zijn antwoord: we zijn niet gek. Wie iets getuigd tegen die man, kan zijn begrafenis maar beter regelen. . Het is een verhaal die me altijd is bijgebleven. Of het waar is, dat kan ik niet zeggen. xav/quote]

Ben nu eens benieuwd hoe deze zaak zal aflopen!
pi_87307462
Bedankt voor je uitgebreide toelichting! :) Ik heb verscheidene nieuwsberichten over de zaak gelezen, maar een duidelijk overzicht van de onderlinge banden van de betrokkenen miste ik nog.

Het antwoord op de schuldvraag laat ik aan de rechters over.
Wie dit leest is alfabeet.
pi_87308237
Enkele passages uit anonieme brief parachutemoord
"Als ze mij echt niet meer wil, dan zal zij niemand meer hebben. Ik weet er wel iets op, de vrije val zal haar dan wel krijgen"
De anonieme brief die vandaag toekwam in de zaak over de parachutemoord bevat enkele expliciete passages die naar Eindhovenaar Marcel Somers verwijzen. Somers was de minnaar van slachtoffer Els Van Doren en had tegelijkertijd een relatie met beschuldigde Els Clottemans.

De anonieme brief is een steun in de rug van Els Clottemans.
Tijdens dat drankje heb ik van die uitspraak van hem totaal niets begrepen. Nadat ik op de Belgische tv het een en ander heb gezien begrijp ik zijn uitspraak van toen des te meer.
Anonieme briefschrijverVolgens de brief zaten de anonieme persoon en Somers samen op café in Eindhoven. Somers had een glaasje te veel op en verklaarde half lachend, half verontwaardigd dat zijn parachutelief had gezegd dat ze niet veel langer een relatie met hem kon hebben.

"Omdat de dubbele relatie met hem en haar man haar langzamerhand te veel dreigde te worden. Na dat gezegd te hebben keek hij (Somers, nvdr) enkele seconden met lege ogen voor zich heen en zei meer tegen zichzelf dan tegen mij: 'Als ze mij echt niet meer wil, dan zal zij niemand meer hebben. Ik weet er wel iets op, de vrije val zal haar dan wel krijgen', staat in de brief.

"Nu begrijp ik uitspraak"
"Tijdens dat drankje heb ik van die uitspraak van hem totaal niets begrepen, er zelfs geen aandacht aan besteed. Nadat ik op de Belgische tv het een en ander heb gezien begrijp ik zijn uitspraak van toen des te meer", gaat het verder.

De briefschrijver omschrijft Somers verder als een meester in het verbergen en verdraaien van waarheden. De persoon vermeldt nog dat hij de brief nooit zou hebben verstuurd als de onschuld van die andere Els niet op het spel zou hebben gestaan. De briefschrijver kan niet toezien "hoe een ander onschuldig dreigt veroordeeld te worden". (belga/svm)

Bron ; Het Laatste Nieuws
http://www.hln.be/hln/nl/(...)ord.dhtml#reageerTag
pi_87308917
Tja, kan het niet laten.
Ik geloof eerder dat ze onschuldig is dan schuldig.

artikel van vandaag;

Moeder gelooft rotsvast in onschuld Els Clottemans
Moeder Clottemans: 'Mijn dochter kán geen moord plegen'
http://www.nieuwsblad.be/(...)30FUIL&kanaalid=1857
pi_87347598
Lees hier letterlijk de anonieme brief

08/10 BETREFT PARACHUTE-MOORD

Mijnheer/Mevrouw de Rechter.

De minnaar van Els van Doren lijkt me niet zo onschuldig dan dat hij zich als dusdanig zo voordoet.

Tijdens een gezamenlijk genomen drankje in een of andere horecazaak in Eindhoven en waarbij Marcel net een drankje te veel had gepakt, heeft hij mij lachend/verontwaardigd verklaard dat zijn parachutelief had gezegd dat ze niet veel langer een relatie met hem kon hebben.

Omdat de dubbele relatie met hem en met haar man haar langzamerhand teveel dreigde te worden.

Na dat gezegd te hebben keek hij enkele seconden met lege ogen voor zich heen en zei meer tegen zichzelf dan tegen mij: "Als ze mij echt niet meer wil dan zal zij niemand meer hebben. Ik weet er wel iets op, de vrije val zal haar dan wel krijgen". Einde cit.

Tijdens dat drankje heb ik van die uitspraak van hem totaal niets begrepen, er zelfs geen aandacht aan besteed. Nadat ik nu op de Belgische TV het een en ander heb gezien begrijp ik zijn uitspraak van toen des te meer.

Voor zover ik hem oppervlakkig meen te kennen, is hij een zeer vlotte man, ad rem en voor geen enkel gat te vangen. Bij slijmen af en zo glad als een paling. Marcel is een meester in het verbergen en verdraaien van waarheden.

Sorry dat ik u niet kan of wil zeggen wie ik ben. Ik zou deze brief ook nooit naar u hebben verstuurd indien de onschuld van die andere Els niet op het spel zou hebben gestaan. Ik kan echter niet klakkeloos toezien hoe een ander onschuldig dreigt veroordeeld te worden voor iets wat zij volgens het aan mij bekende niet zal hebben gedaan.

Ik wil echter onder geen enkele voorwaarde hierin persoonlijke worden betrokken.

Verzoeke deze brief als intern te beschouwen.

Met eerbiedige hoogachting voor Uw Hof.

Vanuit Eindhoven doe ik deze mededeling op de post in België. Ik heb gehoord dat de post van hieruit soms pas aankomt in België na een week of zelfs meer.

Bron; Het Belang van Limburg
http://www.hbvl.be/dossie(...)-anonieme-brief.aspx

Gisteren is er opnieuw een brief aanekomen met naam;

'Dit keer stonden er wel een naam en adres op vermeld. Het gaat om Ronny Mariën', aldus voorzitter Jordens. Mariën uit Wellen is een rigger, die reserveparachutes herplooit. In het begin van het onderzoek was hij als deskundige aangesteld.

Mariën zelf onkent ten stelligste dat hij de auteur zou zijn van de nieuwe brief. 'Ik weet helemaal van niks', zei de man aan Belga.

Ook Jef Vermassen, advocaat van de burgerlijke partijen, ontving op kantoor een brief van volgens hem een verlichte geest. Ten slotte vertelde openbaar aanklager Patrick Boyen dat ook hij een schrijven van dezelfde Sherlock Holmes had gekregen.

Bron; Het Laatste Nieuws
  Admin zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:18:48 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_87350711
Prachtig speculatietopic voor MIS dus Een van de bizarste misdrijven van de afgelopen jaren.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin zaterdag 9 oktober 2010 @ 10:19:54 #20
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_87350724
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 23:19 schreef Musti het volgende:
Ja, ik, het is een zeer bizarre kwestie!
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:22:44 #21
113373 doeka
Pompiedomtiedom
pi_87351828
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 23:19 schreef Musti het volgende:
Jawel hoor! Ik volg het ook; het wordt ook allemaal steeds waanzinniger.
But till then tramps like us baby we were born to run
But till then tramps like us baby we were born to run
  † In Memoriam † zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:33:51 #22
308148 Marie30
Perception is reality.
pi_87352134
Ik vind het erg om te zeggen, maar volgens mij is ze schuldig. De minnaar is schuldig aan bedrog en een lelijk karakter, en de echtgenoot aan naïviteit, maar zij waarschijnlijk aan moord.

En volgens mij hierom:

- ze heeft verschillende leugens verteld (een waarheid heeft maar 1 versie)
- haar borderline persoonlijkheid
- het weigeren van de leugendetector (echtgenoot en minnaar zijn geslaagd)
- haar leugens over haar tijdsgebruik na de feiten
- haar leugens over het toevallig terug vinden van de pilot chute toen ze zogezegd verdwaald was (op die weg lag een frituur waar ze geregeld kwam)
- haar bizarre gedrag tov de familie van het slachtoffer, haar bizarre gedrag toen ze het nieuws omriepen op de club
- haar anonieme brieven en telefoontjes (welk helder persoon doet zoiets)
- het bizar incident in Amerika (wat ook op poging tot moord leek)
- ze had de tijd en de gelegenheid (die nacht het weekend ervoor in app. minnaar) en het motief
- plus de twee andere verdachten kan je elimineren wegens geen tegenstrijdigheden in de verklaringen (zoals bij haar) en wegens geen motief

Er zijn nog diverse punten, maar ik kom er zo meteen niet op.

Vinden jullie dat er sowieso sluitend materieel bewijs moet zijn om iemand te voordelen? Hoe ging dat vroeger dan? Ik weet niet wat ik over dit laatste vind, ben benieuwd hoe de jury dat gaat zien...

[ Bericht 9% gewijzigd door Marie30 op 09-10-2010 11:58:09 ]
Are you fokking to me?
  Admin dinsdag 12 oktober 2010 @ 00:05:47 #23
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_87443007
Update:
Parachutisten getuigen: 'Babs gedroeg zich als bakvis'
Tijdens de elfde dag van het assisenproces van Els Clottemans (26) voor de parachutemoord staan 22 getuigen op het programma. In de voormiddag kwamen allemaal parachutisten aan het woord, die ofwel beschuldigde Clottemans, ofwel slachtoffer Els Van Doren ofwel Marcel Somers hebben gekend.

Bij Sarah Beliën (32) uit Bekkevoort viel het op dat Clottemans, ofte 'Babs', zich puberaal verliefd gedroeg tegenover Marcel Somers. 'Ze gedroeg zich als een bakvis', aldus Beliën.

Martine Van der Meulen chatte veel met Clottemans. 'Babs was een toffe persoon, maar ze had wel veel aandacht nodig', zei Van der Meulen.

Jan Ceulemans uit Bonheiden was de 'rigger' van Els Clottemans geweest, nadat die in juni 2006 haar reserveparachute had moeten trekken. Clottemans was toen haar hoofdvalscherm kwijtgespeeld in een bos en kon dat niet terugvinden. Uiteindelijk vond een boswachter de hoofdkoepel terug, waarna Ceulemans, die op grote hoogten werkt, de parachute uit de boom haalde.

'Als je met een paar mensen springt en de reserve moet trekken, dan kan iemand in de groep wel eens volgen in welke richting de hoofdparachute uitgaat om die later terug te vinden', aldus Ceulemans.

Merkwaardig

Daarop vroeg openbaar aanklager Patrick Boyen aan Clottemans naar de zoektocht van haar hoofdvalscherm in juni 2006. Clottemans beweerde dat ze meermaals naar de hoofdkoepel was gaan zoeken. 'Ik wist totaal niet waar ik moest zoeken. Men had mij kwalijk genomen dat ik toen geen rekening had gehouden met de windrichting, maar ik was vooral bezig met veilig landen,'' antwoordde Clottemans.

Het niet terugvinden van haar eigen hoofdparachute is merkwaardig aangezien ze wel de doorgesneden pilot chute van slachtoffer Els Van Doren wist terug te vinden, drie dagen na haar dood. Volgens de speurders heeft Clottemans de doorgesneden pilot chute van slachtoffer Els Van Doren van in de lucht kunnen volgen op de fatale zaterdag 18 november 2006. Volgens Clottemans was de vondst puur toeval.

'Marcel nog nooit zo verliefd gezien'

In de namiddag kwamen enkele vrienden van Eindhovenaar Marcel Somers aan het woord. Somers was de minnaar van slachtoffer Els Van Doren, maar tegelijkertijd dook hij tussen de lakens met beschuldigde Els Clottemans.

Eindhovenaren Martinus Elenbaas en Johan Gottgens gingen op dinsdag heel vaak met Marcel op café. ’s Vrijdags werd de groep groter en gingen zowel Els Clottemans (Babs) als Els Van Doren wel eens mee een biertje drinken en poolen.

'Ik ken Marcel 20 jaar en heb hem nog nooit zo verliefd gezien. Marcel gaf erg veel om Els Van Doren en wilde haar niet kwijtspelen. Hij had keihard voor haar gekozen,' vertelde Gottgens, die totaal geen motief zag voor Marcel dat hij de persoon zou doden die hij zo graag zag.

Volgens de 46-jarige Elenbaas is Somers zeker geen macho, maar een sociale persoon, die graag praatjes maakt.

'Clottemans wilde als een prinses behandeld worden'

'Marcel en Els Van Doren gedroegen zich zeer verliefd tegenover mekaar,' vertelde Elenbaas. Gottgens vertelde dat de 22-jarige Clottemans zich gedroeg als een zeventienjarige. 'Ze wilde als een prinses behandeld worden. Ze is onervaren en hulpbehoevend. Er waren ook avonden dat de stemming minder was in de poolkliek. Als Babs haar dag niet had, dan was het vervelend, want dan hing er een soort spanning over de groep.’' Het viel de vrienden van Marcel op dat Babs vooral in de gunst wilde komen van Somers.

Somers’ vrienden, behalve Marc Kelchtermans, wisten niets af van de relatie tussen Marcel en Babs. Bij Kelchtermans waren de stemmingswisselingen van Babs opgevallen. 'Ik had Babs ook duidelijk laten verstaan dat ze ’s vrijdags niet meer naar Eindhoven moest komen, als ze spanningen in de groep veroorzaakte,' aldus Kelchtermans.

'Babs en Els leken me vriendinnen, die elkaar goed verstonden'

De verdediging van Clottemans vroeg aan diezelfde vrienden hoe de reactie van Babs was bij het zien van het verliefde koppeltje Marcel en Els Van Doren. 'Ik zag geen reactie. Babs en Els leken me vriendinnen, die elkaar goed verstonden,' aldus Eindhovenaar Antoin Janssen.

Enkele vrienden en Babs kwamen drie dagen na de dood van Els Van Doren ook bij Marcel in Eindhoven bijeen om hem hun steun te betuigen. "Marcel was teneergeslagen, terwijl Babs drukdoende was om alles te regelen. Ze kwam niet bedroefd over,’’ vertelde Kelchtermans. Na de vrienden van Marcel Somers kwamen enkele vriendinnen van Clottemans aan het woord.

'Els Clottemans’ leven was een soap'

Op het einde van de elfde procesdag kwamen enkele kennissen en vriendinnen van beschuldigde Els Clottemans aan het woord. "Haar leven was een soap. We waren 19 jaar en dan hoorden we haar vertellen over parachutespringen, over een minnaar.

Ze had ook verteld over de anonieme brief die ze naar Els stuurde. Ze wilde daarmee Van Doren afschrikken en haar doen inzien dat ze terug naar haar man zou gaan. Ik vond die brief eigenaardig, vandaar die verwijzing naar een soap. In de driehoeksverhouding kwam Els niet jaloers over. Ze kende haar plaats en ging ermee akkoord," vertelde Laura Roberechts uit Opwijk, die samen met Clottemans de lerarenopleiding volgde.

Roberechts had naar eigen zeggen wel het gevoel gehad dat de speurder die haar verhoorde, alles uitlegde in het nadeel van Clottemans. 'Als ik iets positiefs over Els vertelde, dan pufte en blies die politieman,' aldus Roberechts. Clottemans’ verdediging verwijt de Tongerse speurders immers vooringenomenheid.

Jef Vermassen, advocaat van de familie van Els Van Doren, meende dat de getuige heftig antwoordde op de vragen van de verdediging en de burgerlijke partij. 'Heeft u uw vragen met Clottemans besproken?,' vroeg Vermassen haar, die ervan op de hoogte was dat zij Clottemans woensdag nog had gezien. 'Neen, Els heeft me gevraagd vanuit mijn hart te antwoorden,' aldus Roberechts, die het na haar getuigenis moeilijk kreeg en in tranen uitbarstte.

Griet Van Bilsen uit Asse, die ook met Clottemans de lerarenopleiding volgde, verklaarde dat ze met Els Clottemans nooit een conflict heeft gehad: 'Ze heeft het hart op haar tong. Ze is eerlijk. Els was er zeker niet jaloers om dat Marcel ook een relatie had met Van Doren'.

Carolien Vantournhout, een vroegere schoolvriendin van Clottemans, getuigde dat Clottemans ervoor ging als ze vond dat ze gelijk had. 'Ze durfde aan de docenten op school ook wel eens uitleggen hoe iets beter kon verduidelijkt worden, maar dat lijkt me normaal in een lerarenopleiding,' aldus Vantournhout, die het achteraf niet meer zo goed kon vinden met Clottemans door hun tegenstrijdige karakters.

Met het verhoor van 22 getuigen eindigde de elfde procesdag. Dinsdag krijgen de gerechtspsychiaters het woord, die Clottemans psychopatische kenmerken toeschrijven.

http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20101011_075

pi_87445875
quote:
Op dinsdag 12 oktober 2010 00:05 schreef yvonne het volgende:
Update:

...
Het viel de vrienden van Marcel op dat Babs vooral in de gunst wilde komen van Somers.

Somers’ vrienden, behalve Marc Kelchtermans, wisten niets af van de relatie tussen Marcel en Babs.
...
'Babs en Els leken me vriendinnen, die elkaar goed verstonden'

De verdediging van Clottemans vroeg aan diezelfde vrienden hoe de reactie van Babs was bij het zien van het verliefde koppeltje Marcel en Els Van Doren. 'Ik zag geen reactie. Babs en Els leken me vriendinnen, die elkaar goed verstonden,' aldus Eindhovenaar Antoin Janssen.
...
'Els Clottemans’ leven was een soap'

...
Roberechts had naar eigen zeggen wel het gevoel gehad dat de speurder die haar verhoorde, alles uitlegde in het nadeel van Clottemans. 'Als ik iets positiefs over Els vertelde, dan pufte en blies die politieman,' aldus Roberechts Clottemans’ verdediging verwijt de Tongerse speurders immers vooringenomenheid.

Jef Vermassen, advocaat van de familie van Els Van Doren, meende dat de getuige heftig antwoordde op de vragen van de verdediging en de burgerlijke partij. 'Heeft u uw vragen met Clottemans besproken?,' vroeg Vermassen haar, die ervan op de hoogte was dat zij Clottemans woensdag nog had gezien]. 'Neen, Els heeft me gevraagd vanuit mijn hart te antwoorden,' aldus Roberechts, die het na haar getuigenis moeilijk kreeg en in tranen uitbarstte.

Griet Van Bilsen uit Asse, die ook met Clottemans de lerarenopleiding volgde, verklaarde dat ze met Els Clottemans nooit een conflict heeft gehad: 'Ze heeft het hart op haar tong. Ze is eerlijk. Els was er zeker niet jaloers om dat Marcel ook een relatie had met Van Doren'.

Carolien Vantournhout, een vroegere schoolvriendin van Clottemans, getuigde dat Clottemans ervoor ging als ze vond dat ze gelijk had. 'Ze durfde aan de docenten op school ook wel eens uitleggen hoe iets beter kon verduidelijkt worden, maar dat lijkt me normaal in een lerarenopleiding,' aldus Vantournhout, die het achteraf niet meer zo goed kon vinden met Clottemans door hun tegenstrijdige karakters.

...
http://www.standaard.be/a(...)elid=DMF20101011_075
Hehe!
Een vriendin noemt de speurders ook vooringenomen en meteen wordt ook zij geviseerd door de tegenpartij.
Dat onderzoek is gebeurd door een paar bullebakken en nu probeert men dit zo goed en zo kwaad als men kan te masceren. Pleegt die Robberechts dan geen meineed. ~O> _O-
  dinsdag 12 oktober 2010 @ 02:35:44 #25
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_87446033
Wat een soap, maar in de rechtszaal gaat het daar niet om dus het lijkt me vrijspraak wegens gebrek aan bewijs.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')