abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87049124
Hallo,

Ik ben een man van 18 en ben een paar maanden geleden geslaagd voor mijn VWO. Het plan is om een jaartje sabbatical te nemen.. Sinds een paar maanden wordt ik echter ook steeds onzekerder.

Ik heb het idee dat als ik over straat loop iedereen het over mij heeft, en ik hoor steeds dat iedereen mij uitscheldt.. vaak zie ik ze idd lacherig naar mij kijken, maar vaak twijfel ik ook of ik het goed hoor of niet..
Is dit mogelijk dat veel mensen je zomaar belachelijk maken, of hallucineer ik :S? Het is nogal angstaanjagend..
Ik denk nauwelijks meer ergens anders aan..
pi_87049136
Gebruik je hard of soft drugs? Zo ja, er nu mee stoppen.
pi_87049226
Gefeliciteerd met je vwo :)

Wat Docu zegt; stop met drugs als je dit gebruikt.
Je zit in een onzekere positie: De structuur van het verplicht naar school gaan valt weg. Dit levert (onbewust) stress op en kan een psychose triggeren. Het idee dat anderen het over je hebben kan één van de eerste symptomen zijn. In fact, hier begint het heel vaak mee. Dat je al vertwijfeld praat over deze (voor de lezer overduidelijke irrationele) achterdocht baart me zorgen en om deze reden geef ik je het advies hulp te zoeken.
Loop hier niet te lang mee rond want een psychose veroorzaakt blijvende schade aan je hersenen. Ik ben al zat mensen tegengekomen (vanuit mijn opleiding) die er minder vroeg bij waren dan jij en geloof me; daar word je niet vrolijk van.
Word je in toenemende mate achterdochtig en duurt dit al enkele weken, bespreek het dan zo snel mogelijk met een volwassene die je echt vertrouwt. Deze kan je ondersteunen op je weg naar de huisarts. Deze kan een verwijsbrief maken voor de psychiater.

Dat dit jou overkomt kan je niks aan doen en je zult er de rest van je leven mee moeten leven. Probeer de schade in ieder geval te minimaliseren! Sterkte!
Extremistisch gematigd.
pi_87049263
Haal een potje haloperidol bij de apotheek
pi_87049273
Loop je in een Feyenoord-shirt door Amsterdam?
pi_87049279
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 03:49 schreef DrDentz het volgende:
Loop je in een Feyenoord-shirt door Amsterdam?
_O-
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 03:58:55 #7
262650 kitao
prikplaatje
pi_87049290
ik hallucineer ook , vanavond nog in mn dromen.
megalomaniac
pi_87049296
Psycholoog bezoeken misschien? Beetje erg apart verhaal dit...
pi_87049304
Heb je veel stress gehad, of heb je dat nog?
Zie je een zwart gat qua toekomst voor je en weet je niet wat je moet doen qua vervolgstudie of werk?
Heb je serieus drugs gebruikt?
Zitten psychische problemen of stoornissen in je directe familie?
Kun je niet loskomen van bepaalde ideeen en dwanggedachten?

Indien op een of meerdere vragen je antwoord JA is, ga dan aub met je huisarts praten!
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_87049306
naar je huisarts gaan. Ik wil niet lullig doen maar dit is niet normaal. Gelukkig kan het wel vaak behandeld worden en hoe vroeger je erbij bent, hoe beter.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 04:09:26 #11
262650 kitao
prikplaatje
pi_87049309
paranoïa heet dat toch ?

Wat luister je nu? #1917

komt dat alleen door de dope ?

[ Bericht 81% gewijzigd door kitao op 01-10-2010 04:15:44 ]
megalomaniac
pi_87049652
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 03:35 schreef P8 het volgende:
Dat dit jou overkomt kan je niks aan doen en je zult er de rest van je leven mee moeten leven. Probeer de schade in ieder geval te minimaliseren! Sterkte!
Dit klinkt alsof het al zeker is dat TS in een psychose verkeert. Het lijkt me dat we dit niet kunnen beoordelen achter een beeldscherm, maar het lijkt me zeker niet onverstandig om hulp te gaan inschakelen.
pi_87051004
TS, hup naar de huisarts voor een doorverwijzing! Dit is niet normaal, en het is absoluut onwaarschijnlijk dat die mensen je ook echt uitlachen.
wake up in the morning and i'm married to a dinosaur, her vagina sore
pi_87051857
Waarom vraag je het niet aan iemand die in de buurt bij je op straat loopt?

Maar in de doe maar normaal dan doe je al gek genoeg samenleving waar wij in leven, is het niet normaal om mensen na te roepen. Daarom gebeurd dat niet of nauwelijks.
Al die mooie plekken op aarde, en ik zit hier :N
pi_87053981
TS: hoor je dit ook als je thuis zit? Dat ouders/zusjes/broertjes/etc dan zo over je praten?

Het klinkt in elk geval enorm als het verhaal van iemand die ik goed ken, en daar was het psychose. Naar de huisarts voor een doorverwijzing is dus zeker een goed idee. En laat je niet afschepen!

Sterkte!
pi_87055466
Blow je wel eens?
Doe eens lief!
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:16:31 #17
198098 henkzijlstra
ik verdien 80k per jaar en jij
pi_87056405
ik zou niet over je heen laten lopen ts. gewoon die mensen vragen 'wat kijk je' of 'wat mot je?'. als ze dan nog praatjes hebben gewoon paar neuzen breken. is het zo afgelopen.

ps kies altijd als eerste het alfa mannetje
pi_87056983
In plaats van een psychose kan het natuurlijk ook gewoon echt gebeuren he. Ik zou aan een paar vrienden vragen of er roddels rondgaan over jou.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 12:35:18 #19
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_87057042
Kijk eens wat langer naar de mensen waarvan de jenkt dat ze het over je hebben. Hoe gedragen zij zich na een paar seconden?
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
Steun de strijd voor een indianenforum!
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 13:28:59 #20
198098 henkzijlstra
pi_87058974
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 12:35 schreef 08gnoT. het volgende:
Kijk eens wat langer naar de mensen waarvan de jenkt dat ze het over je hebben. Hoe gedragen zij zich na een paar seconden?
dat werkt ook inderdaad. seconde of 10 oogcontact maken. daarna een pistookgebaartje maken met je hand en wijsvinger
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 15:26:51 #21
267828 Tacobell
¡Yo quiero Taco Bell!
pi_87063710
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 13:28 schreef henkzijlstra het volgende:

[..]

dat werkt ook inderdaad. seconde of 10 oogcontact maken. daarna een pistookgebaartje maken met je hand en wijsvinger
_O-

Het hoeft niet percé aan het gebruik van soft drugs te liggen, ik heb een soortgelijk probleem gehad waarbij ik dacht dat mensen mij constant aanstaarden en als mensen aan het lachen waren dan moest het wel over mij gaan.

Dit komt voort uit onzekerheid en daar kun je prima voor geholpen worden.

Neem contact op met jeugdzorg.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 15:36:39 #22
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_87064126
Paranoia is a bitch
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_87070702
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 07:35 schreef juxtaposition het volgende:

[..]

Dit klinkt alsof het al zeker is dat TS in een psychose verkeert. Het lijkt me dat we dit niet kunnen beoordelen achter een beeldscherm, maar het lijkt me zeker niet onverstandig om hulp te gaan inschakelen.
True, maar als een psychose zich ergens door kenmerkt is het wel door een groeiende achterdocht. Paranoia ontwikkel je bij mijn weten niet zomaar.
Natuurlijk, het kan iets anders zijn, maar achterdocht is gevaarlijk. Ik raad mensen niet snel aan om hulp te zoeken, maar irrationele achterdocht is voor mij een uitzondering.
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 18:52:51 #24
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_87070842
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 13:28 schreef henkzijlstra het volgende:

[..]

Dat laatste hoeft dan weer niet, maar dan kan TS misschien wel zien of het echt is of niet. Als de mensen waarvan hij denkt dat zehet over hem hebben, na 10 seconden nog steeds nietsvermoedend hun ding doen, is het wrs niet waar. Als die mensen zich snel omkeren en daarna voorzichting kijken of TS nog kijkt, wordt er misschien inderdaad over hem geroddeld.
[PAINT] Wat gebeurt er bij de formaties #1 -- #2 -- #3 -- #4 -- #5 -- #6 -- #7 -- #8 -- #9 -- #10
pi_87071389
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 18:52 schreef 08gnoT. het volgende:

[..]

Dat laatste hoeft dan weer niet, maar dan kan TS misschien wel zien of het echt is of niet. Als de mensen waarvan hij denkt dat zehet over hem hebben, na 10 seconden nog steeds nietsvermoedend hun ding doen, is het wrs niet waar. Als die mensen zich snel omkeren en daarna voorzichting kijken of TS nog kijkt, wordt er misschien inderdaad over hem geroddeld.
Als iemand verdwaasd uit zijn ogen kijkt en oogcontact maakt met anderen (omdat hijzelf in de veronderstelling is dat zij naar hem kijken), voelen anderen (instinctief) aan dat er iets "is". Dat deze mensen vervolgens hem echt aankijken is slechts een gevolg van het gedrag van TS. Ga maar eens met willekeurige mensen op straat oogcontact zoeken en kijk er verbaasd bij en hou dat oogcontact even een paar seconden vast. Je creëert hiermee een wtf-gevoel, waardoor mensen echt jou zullen nakijken en zelfs wellicht (lachend) over je hebben.

Willekeurige mensen praten niet over je, tenzij je ze daar een reden toe geeft. Maw, de achterdocht van TS is irrationeel en er wordt dus niet over TS geroddeld.
Extremistisch gematigd.
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 19:11:24 #26
271665 08gnoT.
Mwoooaahhh!!
pi_87071526
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:07 schreef P8 het volgende:

[..]

Als iemand verdwaasd uit zijn ogen kijkt en oogcontact maakt met anderen (omdat hijzelf in de veronderstelling is dat zij naar hem kijken), voelen anderen (instinctief) aan dat er iets "is". Dat deze mensen vervolgens hem echt aankijken is slechts een gevolg van het gedrag van TS. Ga maar eens met willekeurige mensen op straat oogcontact zoeken en kijk er verbaasd bij en hou dat oogcontact even een paar seconden vast. Je creëert hiermee een wtf-gevoel, waardoor mensen echt jou zullen nakijken en zelfs wellicht (lachend) over je hebben.

Willekeurige mensen praten niet over je, tenzij je ze daar een reden toe geeft. Maw, de achterdocht van TS is irrationeel en er wordt dus niet over TS geroddeld.
Ja oke, als ze TS ook zien dan wel ja. Ik doe het zelf ook wel eens op straat, verbaasd omhoog kijken. Dan gaat inderdaad iedereen meekijken wat er is. :')

Als TS nog eens terugkijkt in dit topic denk ik dat het wel duidelijk is wat hij moet doen :P
pi_87071864
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 18:49 schreef P8 het volgende:

[..]

True, maar als een psychose zich ergens door kenmerkt is het wel door een groeiende achterdocht. Paranoia ontwikkel je bij mijn weten niet zomaar.
Natuurlijk, het kan iets anders zijn, maar achterdocht is gevaarlijk. Ik raad mensen niet snel aan om hulp te zoeken, maar irrationele achterdocht is voor mij een uitzondering.
dit
  vrijdag 1 oktober 2010 @ 21:35:57 #28
162670 DoimeN
Nee, het boeit me niets!
pi_87077927
Een topic naar mijn hart.
--------------------------------------------------------------------------------------------
Als je gewoon je bek dicht houdt, is er niets aan de hand!
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 10:34:03 #29
198098 henkzijlstra
pi_87091121
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:11 schreef 08gnoT. het volgende:

[..]

Ja oke, als ze TS ook zien dan wel ja. Ik doe het zelf ook wel eens op straat, verbaasd omhoog kijken. Dan gaat inderdaad iedereen meekijken wat er is. :')
lol doe je dat serieus? heb je een vriendin dan of uberhaupt vrienden?
pi_87091711
een jaartje sabbatical na de middelbare school :')
pi_87099062
Ik verwacht eigenlijk niet dat we nog iets van TS gaan horen :')
Maar hopelijk heeft hij de reacties wel gelezen en weet hij wat hem te wachten staat.
Extremistisch gematigd.
pi_87100198
hallucineren is dat je dingen ziet die er niet zijn
paranoïde zijn is dat je overal achterdochtig van wordt
psychose is dat je denken en perceptie niet meer over de werkelijkheid gaan

wat jij omschrijft bij jezelf is onzekerheid, en jezelf belangrijk vinden en dus meteen dat iedereen het over je hebt.
ook is het inderdaad waar wat je zegt dat het mogelijk is dat mensen je zomaar belachelijk maken

welkom in de wondere wereld van de adolescentie
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 15:33:53 #33
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_87100377
Volgens mij ben je een beetje onzeker. ;)
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
  zaterdag 2 oktober 2010 @ 15:38:18 #34
251529 drijfhout
harder dan hard genoeg
pi_87100560
quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 11:51 schreef Prenzlauer het volgende:
Blow je wel eens?
?!
Ik pak mijn brommer en ik ga.
pi_87101219
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 15:30 schreef Rick.Gulmans het volgende:

wat jij omschrijft bij jezelf is onzekerheid, en jezelf belangrijk vinden en dus meteen dat iedereen het over je hebt.
ook is het inderdaad waar wat je zegt dat het mogelijk is dat mensen je zomaar belachelijk maken

Onzin.
• Hallucinaties omvatten alle verstoorde zintuiglijke percepties, dus ook gehoor, reuk, tast en smaak.

• Paranoia is vaak vrij specifiek. Dus mensen met paranoïde verschijnselen worden niet overal achterdochtig van. Vergeet niet dat ook achtervolgingswaan valt onder het kopje paranoia. Daarnaast is paranoia 9 van de 10 keer een onderdeel van een psychotische aandoening.

• Een psychose is erg ingewikkeld en hoeft zich niet te kenmerken door een verstoorde waarneming (hoewel dat wel vaak het geval is).

En de TS omschrijft geen onzekerheid en zeker geen overdreven eigendunk. En ja, mensen maken anderen zomaar belachelijk. Maar random mensen op straat maken je enkel belachelijk als het om "extreme" uiterlijke kenmerken gaat (hoe je haar zit, je markante kop, je kleren, je loopje, hoe je kijkt etc.).
TS zegt vwo gedaan te hebben en heeft daarmee genoeg intelligentie om eventuele uiterlijke opvallende kenmerken bij zichzelf inmiddels opgemerkt te hebben.

Pretendeer niet te weten waar je over praat als je dat overduidelijk niet doet.

Edit: Ikzelf ben overigens ook geen expert op dit gebied (hoewel ik al geruime tijd met psychiatrische patiënten werk), maar ik gebruik mijn logica om de kennis die ik heb tot een praktisch antwoord om te zetten voor TS. Ik zeg dus niet dat hij psychotisch is of begint te worden. Ik zeg alleen dat ik bepaalde zaken herken en dat hij "better safe than sorry" kan zijn.
Extremistisch gematigd.
pi_87102648
hallucineren is dingen meemaken die er niet zijn*
verder klopt gewoon wat ik zeg.
overigens meld ik niet dat er eigendunk, maar een wereldbeeld waarin het zelf de hoofdrol speelt, en dus alles om jezelf gaat en het logisch is dat je het merkt dat mensen het over je hebben.
ook al heeft iedereen het over zus of zo, je zal onthouden dat ze het over jou hebben omdat dat voor jou belangrijk is.

overigens is het zeker onzekerheid wat er omschreven wordt aangezien hij dit letterlijk typt.

mocht je al geruimte tijden met psychiatrische patienten werken dan weet je ook dat er momenteel in de DSM IV flink wat criteria zijn voor het psychiatrisch behandelen, waarbij gedurende lange tijd aan een bepaald aantal klachten moet voldaan.

ook is het zo dat het klinisch oog faalt, dus wat jij misschien als ersntig psychisch verstrooid kan opvatten kan, zodra dit topic gekopieerd wordt naar een ander subforum (jeugd), gewoon liggen aan de adolescentie. dit omdat jij denkt doordat hij in dit topic post zijn klachten dermate erg zijn dat hij psychische hulp zoekt. de mensen die graag psychisch willen helpen zitten op de Psycholigy sub-forum en sturen hem linea recta door naar professionele hulp, terwijl er een behoorlijke bias in het sub-forum zit.

het zou iedereen sieren die meteen google'd naar random stoornissen eerst de ernst van deze stoornissen, de DSM-IV criteria en mogelijke niet-psycholigische redenen bekijken voor een willekeurige TS door te verwijzen naar professionele hulp en met feedback te komen die gegrond / beargumenteerd is
pi_87106811
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 15:30 schreef Rick.Gulmans het volgende:

Even de opsomming van wat TS schrijft:
- uitschelden
- iedereen
- angstaanjagend
- denkt nauwelijks ergens anders aan

Klinkt toch enigszins extremer dan wat jij beschrijft, wat in feite niet meer is dan een verkapt "TS, je moet je niet aanstellen, want je voldoet volgens mij niet aan het lijstje met eisen".
pi_87107788
je verandert zijn woorden, en mijn woorden. lees wat er staat ipv er wat bij te verzinnen.

hij is 18,
wordt onzekerder,
heeft het idee dat iedereen het over hem heeft
vaak zie ik ze 'idd lacherig' naar mij kijken ik lach naar iedereen die naar mij kijkt
maar vaak twijfel ik ook of ik het goed hoor of niet. hij weet het dus niet zeker
Is dit mogelijk dat veel mensen je zomaar belachelijk maken, of hallucineer ik :S?als antwoord: ja, nee
Het is nogal angstaanjagend..angst voor het onbekende?
Ik denk nauwelijks meer ergens anders aan..dit is evt wel alarmerend

extremer zou het kunnen zijn als je het zo wilt interpreteren.

echter je zou ook kunnen denken (zoals ik dat deed) dat iemand van 18, die niet meer in de schoolomgeving elke dag leeft, erachter komt dat mensen op school toch wat anders zijn dan mensen in een niet-school omgeving en dus niet iedereen je vriend is.
verder schrijft hij zelf al suggestief dat hij wilt horen dat het iets met hallucinaties te maken heeft, dus het is je al af te vragen of hij een self fulfilling prophecy bij zichzelf ophoudt, of dat hij zich gewoon ergens mee moet bezig moet houden aangezien hij niet meer het hele jaar in een vast schema zit van naar school gaan en nu tijd over heeft om overal over na te denken.

verder staat nergens dat ik zeg dat hij zich niet moet aanstellen, maar mocht je iets professioneels met zo'n probleem zal hij toch wat duidelijker zijn problemen omschrijven / er langer van last willen hebben, voordat hij uberhaupt het recht heeft om professionele hulp te krijgen ( doorverwijzing huisarts, doorverwijzing psycholoog en dan pas recht op psychiatrische hulp)
pi_87108865
quote:
overigens meld ik niet dat er eigendunk, maar een wereldbeeld waarin het zelf de hoofdrol speelt, en dus alles om jezelf gaat en het logisch is dat je het merkt dat mensen het over je hebben.
ook al heeft iedereen het over zus of zo, je zal onthouden dat ze het over jou hebben omdat dat voor jou belangrijk is.

overigens is het zeker onzekerheid wat er omschreven wordt aangezien hij dit letterlijk typt.

mocht je al geruimte tijden met psychiatrische patienten werken dan weet je ook dat er momenteel in de DSM IV flink wat criteria zijn voor het psychiatrisch behandelen, waarbij gedurende lange tijd aan een bepaald aantal klachten moet voldaan.

ook is het zo dat het klinisch oog faalt, dus wat jij misschien als ersntig psychisch verstrooid kan opvatten kan, zodra dit topic gekopieerd wordt naar een ander subforum (jeugd), gewoon liggen aan de adolescentie. dit omdat jij denkt doordat hij in dit topic post zijn klachten dermate erg zijn dat hij psychische hulp zoekt. de mensen die graag psychisch willen helpen zitten op de Psycholigy sub-forum en sturen hem linea recta door naar professionele hulp, terwijl er een behoorlijke bias in het sub-forum zit.

het zou iedereen sieren die meteen google'd naar random stoornissen eerst de ernst van deze stoornissen, de DSM-IV criteria en mogelijke niet-psycholigische redenen bekijken voor een willekeurige TS door te verwijzen naar professionele hulp en met feedback te komen die gegrond / beargumenteerd is
Dit soort posts geven meer blijk van kennis van zaken en zijn bruikbaarder.
Maargoed, laten we de OP er bij pakken en analyseren:

quote:
Sinds een paar maanden wordt ik echter ook steeds onzekerder.
Ik heb het idee dat als ik over straat loop iedereen het over mij heeft, en ik hoor steeds dat iedereen mij uitscheldt.. vaak zie ik ze idd lacherig naar mij kijken,
TS linkt zijn groeiende onzekerheid aan het gevoel dat mensen het over hem hebben. Als TS een wereldbeeld heeft waarin hijzelf de hoofdrol speelt etc, dan was deze onzekerheid niet nieuw. Daarom lees ik dat de onzekerheid een gevolg is van een veranderde perceptie, ipv dat zijn onzekerheid zijn perceptie beïnvloedt.

quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 03:20 schreef Sinas_Cola het volgende:
Ik ben een man van 18 en ben een paar maanden geleden geslaagd voor mijn VWO. Het plan is om een jaartje sabbatical te nemen..
TS is op de leeftijd waarop een psychotische kwetsbaarheid zich vaak openbaart. Daarnaast valt de structuur weg en ontstaat er een "stress" over de toekomst. Factoren die mee kúnnen spelen bij de eerste openbaring van een psychotische kwetsbaarheid.

quote:
maar vaak twijfel ik ook of ik het goed hoor of niet.. (...) of hallucineer ik :S?
Dit kán aangeven dat de ratio in conflict is met de ervaring.

quote:
Het is nogal angstaanjagend..
Ook al kijken mensen je op straat aan en ben je onzeker, dan nog is het vreemd om dit als angstaanjagend te ervaren. Daarnaast is de preoccupatie met deze achterdocht ook verdacht.

Dus nogmaals, ik zeg niet dat TS in een psychose (of paranoia) afglijdt, maar bij elkaar opgeteld is dit voor mij genoeg reden om te zeggen dat hij professionele hulp moet zoeken.
Rick, ik merk na je laatste twee posts dat je wel kennis over dit onderwerp bezit. Dan moet je ook weten dat elke psychose in zekere mate blijvende schade toebrengt aan de hersenen. Als je er op tijd bij bent, kun je de schade beperken en ervoor zorgen dat je je autonomie grotendeels (of helemaal) kan bewaren.
Ben je er te laat bij, dan kan je de rest van je leven in woonvormen slijten.

Nogmaals, ik zeg (hier op fok) zelden dat iemand professionele hulp moet zoeken. Echter, als ik in zo weinig tekst zo veel dingen zie die te koppelen zijn aan een psychotische kwetsbaarheid, dan maak ik een uitzondering.
Extremistisch gematigd.
pi_87109903
no offence, allebei wat andere visie maar terechte argumenten.
nu maar hopen dat TS nog van zich laat horen
pi_87111686
@Rick.Gulmans

quote:
Hallo,

Ik ben een man van 18 en ben een paar maanden geleden geslaagd voor mijn VWO. Het plan is om een jaartje sabbatical te nemen.. Sinds een paar maanden wordt ik echter ook steeds onzekerder.

Ik heb het idee dat als ik over straat loop iedereen het over mij heeft, en ik hoor steeds dat iedereen mij uitscheldt.. vaak zie ik ze idd lacherig naar mij kijken, maar vaak twijfel ik ook of ik het goed hoor of niet..
Is dit mogelijk dat veel mensen je zomaar belachelijk maken, of hallucineer ik :S? Het is nogal angstaanjagend..
Volgens mij verander ik hier geen woorden...

quote:
hij is 18,
wordt onzekerder,
heeft het idee dat iedereen het over hem heeft hoeft niet vreemd te zijn, uitschelden daarentegen, gaat wel erg ver...
vaak zie ik ze 'idd lacherig' naar mij kijken ik lach naar iedereen die naar mij kijkt ik niet
maar vaak twijfel ik ook of ik het goed hoor of niet. hij weet het dus niet zeker versterkt dit niet de onzekerheid? Beetje een "Ben ik nou gek?!" idee
Is dit mogelijk dat veel mensen je zomaar belachelijk maken, of hallucineer ik :S?als antwoord: ja, nee Op het schoolplein lijkt dit me niet gek. Op straat door totaal onbekenden binnen gehoorafstand? Klopt, het kan, de kans is alleen nogal klein. Jij en ik horen als we over straat lopen waarschijnlijk niemand over ons praten.
Het is nogal angstaanjagend..angst voor het onbekende? Eerder het gevoel dat iedereen tegen je is. Als je 18 bent ga ik ervan uit dat je niet bang bent om over straat te lopen. Het is niet zo dat TS gedropt wordt in het buitenland waar hij de taal niet spreekt en zich daar maar moet zien te redden.
Ik denk nauwelijks meer ergens anders aan..dit is evt wel alarmerend
Je hebt gelijk dat ik je eerdere woorden erg kort door de bocht interpreteer. Dat komt vooral door de volgende zin:

quote:
En je verwijzing naar DSM-IV criteria. Zelf heb ik iets te vaak mee gemaakt dat dergelijke criteria de plank compleet mis sloegen. Dat kan echter ook mijn tekortkoming zijn.

Ik snap je punt: er hoeft helemaal niet iets ernstigs met TS aan de hand te zijn en TS schrijft erg suggestief naar hallucinaties toe. Zoals ik al zei: ik ken iemand die op dezelfde leeftijd met bijna dezelfde klachten te maken kreeg en daarbij bleek het een psychose te zijn.

Vanuit dat oogpunt lijkt het me verstandig dat TS eens met een huisart gaat babbelen om erachter te komen of het gewoon stress is door algemene onzekerheid of zelfs misschien twijfeling over de sabbatical, want dat is stiekum toch wel spannend, of dat er toch iets meer achter gezocht moet worden.

Wat ik hier overigens vooral ook mis, is een reactie van TS.
pi_87112064
er is super veel kritiek op de classificatie van de DSM-IV, daarom komt er in 2013 een DSM-V met een wat minder 'hokjes' systeem.
maar inderdaad als jij in een soortgelijke situatie een psychose heeft ontwikkeld kan je extra voorzichtig zijn met mensen die dezelfde klachten ontwikkelen, alleen in het huidige systeem zal de persoon in kwestie naar de huisarts gaan, doorverwezen naar de psycholoog en daar te horen krijgen dat ie te weinig symptonenen heeft, en rustgevende medicijnen krijgen. (dat dit fout is kan kloppen, maar zo gaat het momenteel wel in het 'zorg' systeem)
pi_87178878
Ik heb even een nieuw account aangemaakt omdat ik het emailadres en ww van dit account vergeten ben..

Eens in de paar maanden doe ik wel een jointje, maar daar blijft het ook bij..

Ik merk eigenlijk dat ik die negatieve opmerkingen van anderen steeds minder goed kan wegredeneren.. Dat iedereen over mij praat (als dat zo is) vind ik nog geeneens het ergste.. Het machteloze / pijnlijke gevoel wat ermee gepaard gaat echter wel, het werkt verlammend..
Soms denk ik dat het allemaal onzin is, en een moment later twijfel ik weer extreem en denk dat iedereen tegen me is

quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 12:16 schreef henkzijlstra het volgende:
ik zou niet over je heen laten lopen ts. gewoon die mensen vragen 'wat kijk je' of 'wat mot je?'. als ze dan nog praatjes hebben gewoon paar neuzen breken. is het zo afgelopen.

ps kies altijd als eerste het alfa mannetje
Dat zou ik wel willen doen, maar het staat ook zo raar als ik boos wordt op iemand, terwijl hij niets heeft gezegd.

quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 12:35 schreef 08gnoT. het volgende:
Zal het eens proberen.

quote:
Op vrijdag 1 oktober 2010 19:07 schreef P8 het volgende:

[..]

Dat zou best kunnen idd. Ik heb eens een foto van een half jaar geleden erbij gepakt, en daar keek ik véél zelfverzekerder uit mijn ogen..
Iig lijkt me het niet dat het aan mijn uiterlijk ligt, aangezien ik hier dus een half jaar geleden geen last van had.. Ik zie dus dingen die er niet zijn, óf mijn uitstraling is fout..

quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 15:54 schreef P8 het volgende:
En de TS omschrijft geen onzekerheid en zeker geen overdreven eigendunk. En ja, mensen maken anderen zomaar belachelijk. Maar random mensen op straat maken je enkel belachelijk als het om "extreme" uiterlijke kenmerken gaat (hoe je haar zit, je markante kop, je kleren, je loopje, hoe je kijkt etc.).
TS zegt vwo gedaan te hebben en heeft daarmee genoeg intelligentie om eventuele uiterlijke opvallende kenmerken bij zichzelf inmiddels opgemerkt te hebben.
Mja ik heb niet het idee dat ik er extreem uitzie.. Dit weet ik redelijk zeker, aangezien ik vroeger (3+ maanden geleden) nooit of nauwelijks last had van deze problemen..

Vanmiddag in de trein was het weer raak.. Er zat een stelletje in de trein (aan de andere kant van het gangpad t.o.v. ik), en ik "hoorde" ze de hele tijd (voornamelijk negatief) over mij praten..

quote:
Op zaterdag 2 oktober 2010 16:27 schreef Rick.Gulmans het volgende:

Hoe kom je erbij dat ik een wereldbeeld zou hebben waarin ik zelf de hoofdrol speel? Je hebt maar een paar zinnen van mij gelezen.. Tuurlijk hebben mensen het over je, maar werkelijk waar iedereen lijkt het over mij te hebben, louter negatief..

Als ik alleen thuis ben heb ik er geen last van, maar met bekenden (zij het wat minder) heb ik er ook last van.. Ik heb mijn vader me al eens zomaar horen uitmaken voor "homo". Ook m'n nichtje van 2 en m'n vriendin scholden me zomaar uit..

[ Bericht 66% gewijzigd door Sinas_Cola2 op 04-10-2010 20:46:55 ]
pi_87182511
Stop met blowen, en neem eens een voicerecorder mee op stap en ga het samen met een vriend luisteren om te zien of er daadwerkelijk mensen tegen je schelden.

Dikke kans dat je blowtje lang niet zo onschuldig uitvalt als je denkt.
Doe eens lief!
pi_87184735
Hoor je echt dat mensen je uitschelden, of hoor je mensen die ergens op kankeren en neem je aan dat het over jou gaat?
No resentment ever evened out a weaker hand
pi_87185281
Lieve schat, ga gewoon eens naar de huisarts en leg uit wat je denkt dat er aan de hand is. Dit klinkt behoorlijke paranoide en dat valt te checken met een aantal tests. Of je nou een psychose hebt of tekenen van schizofrenie begint te vertonen of wat dan ook, sowieso kan even langs je huiarts gaan geen kwaad om uit te pluizen wat er precies gaande is :*
Sarcasme. Herken het.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')