quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 03:49 schreef DrDentz het volgende:
Loop je in een Feyenoord-shirt door Amsterdam?
Dit klinkt alsof het al zeker is dat TS in een psychose verkeert. Het lijkt me dat we dit niet kunnen beoordelen achter een beeldscherm, maar het lijkt me zeker niet onverstandig om hulp te gaan inschakelen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 03:35 schreef P8 het volgende:
Dat dit jou overkomt kan je niks aan doen en je zult er de rest van je leven mee moeten leven. Probeer de schade in ieder geval te minimaliseren! Sterkte!
dat werkt ook inderdaad. seconde of 10 oogcontact maken. daarna een pistookgebaartje maken met je hand en wijsvingerquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:35 schreef 08gnoT. het volgende:
Kijk eens wat langer naar de mensen waarvan de jenkt dat ze het over je hebben. Hoe gedragen zij zich na een paar seconden?
quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:28 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
dat werkt ook inderdaad. seconde of 10 oogcontact maken. daarna een pistookgebaartje maken met je hand en wijsvinger
True, maar als een psychose zich ergens door kenmerkt is het wel door een groeiende achterdocht. Paranoia ontwikkel je bij mijn weten niet zomaar.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 07:35 schreef juxtaposition het volgende:
[..]
Dit klinkt alsof het al zeker is dat TS in een psychose verkeert. Het lijkt me dat we dit niet kunnen beoordelen achter een beeldscherm, maar het lijkt me zeker niet onverstandig om hulp te gaan inschakelen.
Dat laatste hoeft dan weer niet, maar dan kan TS misschien wel zien of het echt is of niet. Als de mensen waarvan hij denkt dat zehet over hem hebben, na 10 seconden nog steeds nietsvermoedend hun ding doen, is het wrs niet waar. Als die mensen zich snel omkeren en daarna voorzichting kijken of TS nog kijkt, wordt er misschien inderdaad over hem geroddeld.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 13:28 schreef henkzijlstra het volgende:
[..]
dat werkt ook inderdaad. seconde of 10 oogcontact maken. daarna een pistookgebaartje maken met je hand en wijsvinger
Als iemand verdwaasd uit zijn ogen kijkt en oogcontact maakt met anderen (omdat hijzelf in de veronderstelling is dat zij naar hem kijken), voelen anderen (instinctief) aan dat er iets "is". Dat deze mensen vervolgens hem echt aankijken is slechts een gevolg van het gedrag van TS. Ga maar eens met willekeurige mensen op straat oogcontact zoeken en kijk er verbaasd bij en hou dat oogcontact even een paar seconden vast. Je creëert hiermee een wtf-gevoel, waardoor mensen echt jou zullen nakijken en zelfs wellicht (lachend) over je hebben.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:52 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Dat laatste hoeft dan weer niet, maar dan kan TS misschien wel zien of het echt is of niet. Als de mensen waarvan hij denkt dat zehet over hem hebben, na 10 seconden nog steeds nietsvermoedend hun ding doen, is het wrs niet waar. Als die mensen zich snel omkeren en daarna voorzichting kijken of TS nog kijkt, wordt er misschien inderdaad over hem geroddeld.
Ja oke, als ze TS ook zien dan wel ja. Ik doe het zelf ook wel eens op straat, verbaasd omhoog kijken. Dan gaat inderdaad iedereen meekijken wat er is.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 19:07 schreef P8 het volgende:
[..]
Als iemand verdwaasd uit zijn ogen kijkt en oogcontact maakt met anderen (omdat hijzelf in de veronderstelling is dat zij naar hem kijken), voelen anderen (instinctief) aan dat er iets "is". Dat deze mensen vervolgens hem echt aankijken is slechts een gevolg van het gedrag van TS. Ga maar eens met willekeurige mensen op straat oogcontact zoeken en kijk er verbaasd bij en hou dat oogcontact even een paar seconden vast. Je creëert hiermee een wtf-gevoel, waardoor mensen echt jou zullen nakijken en zelfs wellicht (lachend) over je hebben.
Willekeurige mensen praten niet over je, tenzij je ze daar een reden toe geeft. Maw, de achterdocht van TS is irrationeel en er wordt dus niet over TS geroddeld.
ditquote:Op vrijdag 1 oktober 2010 18:49 schreef P8 het volgende:
[..]
True, maar als een psychose zich ergens door kenmerkt is het wel door een groeiende achterdocht. Paranoia ontwikkel je bij mijn weten niet zomaar.
Natuurlijk, het kan iets anders zijn, maar achterdocht is gevaarlijk. Ik raad mensen niet snel aan om hulp te zoeken, maar irrationele achterdocht is voor mij een uitzondering.
lol doe je dat serieus? heb je een vriendin dan of uberhaupt vrienden?quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 19:11 schreef 08gnoT. het volgende:
[..]
Ja oke, als ze TS ook zien dan wel ja. Ik doe het zelf ook wel eens op straat, verbaasd omhoog kijken. Dan gaat inderdaad iedereen meekijken wat er is.![]()
Onzin.quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 15:30 schreef Rick.Gulmans het volgende:
hallucineren is dat je dingen ziet die er niet zijn
paranoïde zijn is dat je overal achterdochtig van wordt
psychose is dat je denken en perceptie niet meer over de werkelijkheid gaan
wat jij omschrijft bij jezelf is onzekerheid, en jezelf belangrijk vinden en dus meteen dat iedereen het over je hebt.
ook is het inderdaad waar wat je zegt dat het mogelijk is dat mensen je zomaar belachelijk maken
welkom in de wondere wereld van de adolescentie
Even de opsomming van wat TS schrijft:quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 15:30 schreef Rick.Gulmans het volgende:
hallucineren is dat je dingen ziet die er niet zijn
paranoïde zijn is dat je overal achterdochtig van wordt
psychose is dat je denken en perceptie niet meer over de werkelijkheid gaan
wat jij omschrijft bij jezelf is onzekerheid, en jezelf belangrijk vinden en dus meteen dat iedereen het over je hebt.
ook is het inderdaad waar wat je zegt dat het mogelijk is dat mensen je zomaar belachelijk maken
welkom in de wondere wereld van de adolescentie
Dit soort posts geven meer blijk van kennis van zaken en zijn bruikbaarder.quote:hallucineren is dingen meemaken die er niet zijn*
verder klopt gewoon wat ik zeg.
overigens meld ik niet dat er eigendunk, maar een wereldbeeld waarin het zelf de hoofdrol speelt, en dus alles om jezelf gaat en het logisch is dat je het merkt dat mensen het over je hebben.
ook al heeft iedereen het over zus of zo, je zal onthouden dat ze het over jou hebben omdat dat voor jou belangrijk is.
overigens is het zeker onzekerheid wat er omschreven wordt aangezien hij dit letterlijk typt.
mocht je al geruimte tijden met psychiatrische patienten werken dan weet je ook dat er momenteel in de DSM IV flink wat criteria zijn voor het psychiatrisch behandelen, waarbij gedurende lange tijd aan een bepaald aantal klachten moet voldaan.
ook is het zo dat het klinisch oog faalt, dus wat jij misschien als ersntig psychisch verstrooid kan opvatten kan, zodra dit topic gekopieerd wordt naar een ander subforum (jeugd), gewoon liggen aan de adolescentie. dit omdat jij denkt doordat hij in dit topic post zijn klachten dermate erg zijn dat hij psychische hulp zoekt. de mensen die graag psychisch willen helpen zitten op de Psycholigy sub-forum en sturen hem linea recta door naar professionele hulp, terwijl er een behoorlijke bias in het sub-forum zit.
het zou iedereen sieren die meteen google'd naar random stoornissen eerst de ernst van deze stoornissen, de DSM-IV criteria en mogelijke niet-psycholigische redenen bekijken voor een willekeurige TS door te verwijzen naar professionele hulp en met feedback te komen die gegrond / beargumenteerd is
TS linkt zijn groeiende onzekerheid aan het gevoel dat mensen het over hem hebben. Als TS een wereldbeeld heeft waarin hijzelf de hoofdrol speelt etc, dan was deze onzekerheid niet nieuw. Daarom lees ik dat de onzekerheid een gevolg is van een veranderde perceptie, ipv dat zijn onzekerheid zijn perceptie beïnvloedt.quote:Sinds een paar maanden wordt ik echter ook steeds onzekerder.
Ik heb het idee dat als ik over straat loop iedereen het over mij heeft, en ik hoor steeds dat iedereen mij uitscheldt.. vaak zie ik ze idd lacherig naar mij kijken,
TS is op de leeftijd waarop een psychotische kwetsbaarheid zich vaak openbaart. Daarnaast valt de structuur weg en ontstaat er een "stress" over de toekomst. Factoren die mee kúnnen spelen bij de eerste openbaring van een psychotische kwetsbaarheid.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 03:20 schreef Sinas_Cola het volgende:
Ik ben een man van 18 en ben een paar maanden geleden geslaagd voor mijn VWO. Het plan is om een jaartje sabbatical te nemen..
Dit kán aangeven dat de ratio in conflict is met de ervaring.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 03:20 schreef Sinas_Cola het volgende:
maar vaak twijfel ik ook of ik het goed hoor of niet.. (...) of hallucineer ik :S?
Ook al kijken mensen je op straat aan en ben je onzeker, dan nog is het vreemd om dit als angstaanjagend te ervaren. Daarnaast is de preoccupatie met deze achterdocht ook verdacht.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 03:20 schreef Sinas_Cola het volgende:
Het is nogal angstaanjagend..
Ik denk nauwelijks meer ergens anders aan..
Volgens mij verander ik hier geen woorden...quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 03:20 schreef Sinas_Cola het volgende:
Hallo,
Ik ben een man van 18 en ben een paar maanden geleden geslaagd voor mijn VWO. Het plan is om een jaartje sabbatical te nemen.. Sinds een paar maanden wordt ik echter ook steeds onzekerder.
Ik heb het idee dat als ik over straat loop iedereen het over mij heeft, en ik hoor steeds dat iedereen mij uitscheldt.. vaak zie ik ze idd lacherig naar mij kijken, maar vaak twijfel ik ook of ik het goed hoor of niet..
Is dit mogelijk dat veel mensen je zomaar belachelijk maken, of hallucineer ik :S? Het is nogal angstaanjagend..
Ik denk nauwelijks meer ergens anders aan..
Je hebt gelijk dat ik je eerdere woorden erg kort door de bocht interpreteer. Dat komt vooral door de volgende zin:quote:hij is 18,
wordt onzekerder,
heeft het idee dat iedereen het over hem heeft hoeft niet vreemd te zijn, uitschelden daarentegen, gaat wel erg ver...
vaak zie ik ze 'idd lacherig' naar mij kijken ik lach naar iedereen die naar mij kijkt ik niet
maar vaak twijfel ik ook of ik het goed hoor of niet. hij weet het dus niet zeker versterkt dit niet de onzekerheid? Beetje een "Ben ik nou gek?!" idee
Is dit mogelijk dat veel mensen je zomaar belachelijk maken, of hallucineer ik :S?als antwoord: ja, nee Op het schoolplein lijkt dit me niet gek. Op straat door totaal onbekenden binnen gehoorafstand? Klopt, het kan, de kans is alleen nogal klein. Jij en ik horen als we over straat lopen waarschijnlijk niemand over ons praten.
Het is nogal angstaanjagend..angst voor het onbekende? Eerder het gevoel dat iedereen tegen je is. Als je 18 bent ga ik ervan uit dat je niet bang bent om over straat te lopen. Het is niet zo dat TS gedropt wordt in het buitenland waar hij de taal niet spreekt en zich daar maar moet zien te redden.
Ik denk nauwelijks meer ergens anders aan..dit is evt wel alarmerend
En je verwijzing naar DSM-IV criteria. Zelf heb ik iets te vaak mee gemaakt dat dergelijke criteria de plank compleet mis sloegen. Dat kan echter ook mijn tekortkoming zijn.quote:welkom in de wondere wereld van de adolescentie
Dat zou ik wel willen doen, maar het staat ook zo raar als ik boos wordt op iemand, terwijl hij niets heeft gezegd.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:16 schreef henkzijlstra het volgende:
ik zou niet over je heen laten lopen ts. gewoon die mensen vragen 'wat kijk je' of 'wat mot je?'. als ze dan nog praatjes hebben gewoon paar neuzen breken. is het zo afgelopen.
ps kies altijd als eerste het alfa mannetje
Zal het eens proberen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 12:35 schreef 08gnoT. het volgende:
Kijk eens wat langer naar de mensen waarvan de jenkt dat ze het over je hebben. Hoe gedragen zij zich na een paar seconden?
Dat zou best kunnen idd. Ik heb eens een foto van een half jaar geleden erbij gepakt, en daar keek ik véél zelfverzekerder uit mijn ogen..quote:Op vrijdag 1 oktober 2010 19:07 schreef P8 het volgende:
[..]
Als iemand verdwaasd uit zijn ogen kijkt en oogcontact maakt met anderen (omdat hijzelf in de veronderstelling is dat zij naar hem kijken), voelen anderen (instinctief) aan dat er iets "is". Dat deze mensen vervolgens hem echt aankijken is slechts een gevolg van het gedrag van TS. Ga maar eens met willekeurige mensen op straat oogcontact zoeken en kijk er verbaasd bij en hou dat oogcontact even een paar seconden vast. Je creëert hiermee een wtf-gevoel, waardoor mensen echt jou zullen nakijken en zelfs wellicht (lachend) over je hebben.
Willekeurige mensen praten niet over je, tenzij je ze daar een reden toe geeft. Maw, de achterdocht van TS is irrationeel en er wordt dus niet over TS geroddeld.
Mja ik heb niet het idee dat ik er extreem uitzie.. Dit weet ik redelijk zeker, aangezien ik vroeger (3+ maanden geleden) nooit of nauwelijks last had van deze problemen..quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 15:54 schreef P8 het volgende:
En de TS omschrijft geen onzekerheid en zeker geen overdreven eigendunk. En ja, mensen maken anderen zomaar belachelijk. Maar random mensen op straat maken je enkel belachelijk als het om "extreme" uiterlijke kenmerken gaat (hoe je haar zit, je markante kop, je kleren, je loopje, hoe je kijkt etc.).
TS zegt vwo gedaan te hebben en heeft daarmee genoeg intelligentie om eventuele uiterlijke opvallende kenmerken bij zichzelf inmiddels opgemerkt te hebben.
Hoe kom je erbij dat ik een wereldbeeld zou hebben waarin ik zelf de hoofdrol speel? Je hebt maar een paar zinnen van mij gelezen.. Tuurlijk hebben mensen het over je, maar werkelijk waar iedereen lijkt het over mij te hebben, louter negatief..quote:Op zaterdag 2 oktober 2010 16:27 schreef Rick.Gulmans het volgende:
hallucineren is dingen meemaken die er niet zijn*
verder klopt gewoon wat ik zeg.
overigens meld ik niet dat er eigendunk, maar een wereldbeeld waarin het zelf de hoofdrol speelt, en dus alles om jezelf gaat en het logisch is dat je het merkt dat mensen het over je hebben.
ook al heeft iedereen het over zus of zo, je zal onthouden dat ze het over jou hebben omdat dat voor jou belangrijk is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |