Had ik het toch goed geformuleerd hequote:Op maandag 4 oktober 2010 16:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De tegenstelling die je hier formuleert is werkelijk schandelijk, een belediging voor iedereen die in de private sector werkzaam is.
Niet alleen maar. Het is een lastige vergelijking. Krant is voor een groot deel nieuws, maar op de PO is nieuws slechts één onderdeel van het totale aanbod. Als je papieren media uitbreidt krijg je ook tijdschriften en dergelijke en daar zit soms ook subsidie op. Zelfde geldt voor internet: ook sommige websites krijgen subsidies. Commercieel wordt internet vaak gebruikt als een verlengstuk van de activiteit, maar er zijn maar weinig partijen - afgezien van de pornobranche - die echt winst maken met internet alleen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 15:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je het er niet mee eens kunt zijn.Waarom heeft TV/radio nou weer een speciale positie boven krant of internet? Dat is gewoon traditie, dat is toch raar.
Je had het over de PO. Als je bereid bent daarvoor te betalen, en volgens mij zijn meer mensen dat, dan kan het prima achter de decoder. Betaal er maar voor.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:12 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Ik zie 't al voor me, schilderijen met een barcode erop.
Even serieus, zoiets wezenlijks als kunst is natuurlijk niet rendabel, en al helemaal niet te betalen door een enkeling. Kunst hoort net zo als het milieu, de zorg en het onderwijs gesubsidieerd te worden, omdat het niet als doel heeft winst te maken, maar kwaliteit te leveren.
Nee hoor, ik heb juist groot respect voor mensen die zorg verlenen of kennis overdragen ondanks het belabberde salaris. Het is leuk als je tot die 1% behoort, die wel een dik inkomen hebben, maar over het algemeen worden gesubsidieerde beroepen gewoon zwaar onderbetaald. Daar tegen staat natuurlijk dat ze echt daadwerkelijk iets bijdragen aan deze wereld, itt. al die malle megabedrijven die mensen uitknijpen waar het hun uitkomt.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:15 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De tegenstelling die je hier formuleert is werkelijk schandelijk, een belediging voor iedereen die in de private sector werkzaam is.
Euh. Kijk- en luistergeld is nu juist een bijdrage die iedereen (met een tv) betaalt om de publieke omroep in stand te houden, iets wat we in Nederland een tijdje geleden hebben afgeschaft om het voortaan indirect via belastingopbrengsten te doen. Kortom, als argument tegen de PO klopt het niet helemaal.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:23 schreef nikk het volgende:
[..]
De BBC vraagt ook kijk- en luistergeld.
Sorry, was in de war met een ander topic.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:23 schreef nikk het volgende:
[..]
Je had het over de PO. Als je bereid bent daarvoor te betalen, en volgens mij zijn meer mensen dat, dan kan het prima achter de decoder. Betaal er maar voor.
De BBC vraagt ook kijk- en luistergeld.
Dat was inderdaad een minder sterk argument.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:25 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Euh. Kijk- en luistergeld is nu juist een bijdrage die iedereen (met een tv) betaalt om de publieke omroep in stand te houden, iets wat we in Nederland een tijdje geleden hebben afgeschaft om het voortaan indirect via belastingopbrengsten te doen. Kortom, als argument tegen de PO klopt het niet helemaal.
Ik denk dat de meeste mensen er best wat voor willen betalen (decoderkosten of een klein bedrag om het te mogen bekijken). Punt is alleen als je de subsidie weghaalt je een belachelijk hoog bedrag moet gaan betalen, wat vervolgens niemand gaat doen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:23 schreef nikk het volgende:
[..]
Je had het over de PO. Als je bereid bent daarvoor te betalen, en volgens mij zijn meer mensen dat, dan kan het prima achter de decoder. Betaal er maar voor.
De BBC vraagt ook kijk- en luistergeld.
Want Boer zoekt vrouw, Lingo, Ter land ter zee, etc, etc, etc, leveren een grote culturele bijdrage? Houd toch op. De PO dragen net zoveel bij aan de cultuur als de commercielen. Nagenoeg nul.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:27 schreef Batsnek het volgende:
[..]
Sorry, was in de war met een ander topic.
En nee, zoals ik eerder zei, corrumpeert winst het product, en daarom moeten bepaalde zaken die een grote culturele bijdrage leveren vrij zijn van een winstoogmerk.
Veel Nederlandse speelfilms en documentaires komen tot stand mede dankzij een bijdragen van een publieke omroep, denk bijvoorbeeld aan de telefilms. Ik denk dat dat toch een groot verschil is met de commerciëlen.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:29 schreef nikk het volgende:
[..]
Houd toch op. De PO dragen net zoveel bij aan de cultuur als de commercielen. Nagenoeg nul.
Heeft een Nederlandse film wel eens buiten de landsgrenzen een fatsoenlijk prijs gewonnen? Ik vind er werkelijk nooit iets aan. Het gaat altijd over de Tweede Wereldoorlog, relaties of maatschappelijke uitsluiting en dan zijn ze ook nog meestal matige gefilmd met altijd dezelfde acteurs. Dat is natuurlijk geen maatstaf maar het valt me wel op.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:32 schreef Toad het volgende:
Denk bijvoorbeeld aan de film Joy (mede tot stand gekomen door de Vara). Slechts 1000 (of 2000) bezoekers in de bioscoop. Maar de jury van de Gouden Kalveren en veel media (lees: recensenten) zagen de artistieke waarde daar wel van in.
http://www.imdb.com/title/tt0280660/quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Heeft een Nederlandse film wel eens buiten de landsgrenzen een fatsoenlijk prijs gewonnen? Ik vind er werkelijk nooit iets aan. Het gaat altijd over de Tweede Wereldoorlog, relaties of maatschappelijke uitsluiting en dan zijn ze ook nog meestal matige gefilmd met altijd dezelfde acteurs. Dat is natuurlijk geen maatstaf maar het valt me wel op.
Ik denk dat we best trots mogen zijn op onze films en televisieseries. Denk bijvoorbeeld aan Zwartboek, mede geproduceerd door de AVRO. Ik ben erg onder de indruk van de Oscarinzending van dit jaar: Tirza, mede geproduceerd door de NTR. Maar goed, het is nog maar afwachten natuurlijk of hij überhaupt wordt genomineerd. Een andere recente NTR-productie, Win/Win, vond ik ook erg sterk. Regelmatig worden Nederlandse films opgenomen op grote festivals als Cannes, Venetië en Berlijn. Als ik je nog een tip mag geven, mijn favoriete Nederlandse film van het vorige decennium is Cloaca, mede geproduceerd door de AVRO.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Heeft een Nederlandse film wel eens buiten de landsgrenzen een fatsoenlijk prijs gewonnen? Ik vind er werkelijk nooit iets aan. Het gaat altijd over de Tweede Wereldoorlog, relaties of maatschappelijke uitsluiting en dan zijn ze ook nog meestal matige gefilmd met altijd dezelfde acteurs. Dat is natuurlijk geen maatstaf maar het valt me wel op.
Joy is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van hoe het beleid in Nederland keihard faalt. Het is een film die uiteindelijk nul komma nul zal bijdragen. Niemand heeft het gezien en niemand wil het zien. Over tien, of zelfs één, jaar heeft niemand het meer over Joy.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:32 schreef Toad het volgende:
[..]
Veel Nederlandse speelfilms en documentaires komen tot stand mede dankzij een bijdragen van een publieke omroep, denk bijvoorbeeld aan de telefilms. Ik denk dat dat toch een groot verschil is met de commerciëlen.
Denk bijvoorbeeld aan de film Joy (mede tot stand gekomen door de Vara). Slechts 1000 (of 2000) bezoekers in de bioscoop. Maar de jury van de Gouden Kalveren en veel media (lees: recensenten) zagen de artistieke waarde daar wel van in.
Karakter deed het vrij goed. Dat is eigenlijk de enige.quote:Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Heeft een Nederlandse film wel eens buiten de landsgrenzen een fatsoenlijk prijs gewonnen? Ik vind er werkelijk nooit iets aan. Het gaat altijd over de Tweede Wereldoorlog, relaties of maatschappelijke uitsluiting en dan zijn ze ook nog meestal matige gefilmd met altijd dezelfde acteurs. Dat is natuurlijk geen maatstaf maar het valt me wel op.
Ik heb juist begrepen dat de regisseur een grote inspiratiebron vormt voor aankomende filmmakers. Maar goed: of er veel mensen naar een film gaan zegt m.i. niets over de kwaliteit van een film.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Joy is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van hoe het beleid in Nederland keihard faalt. Het is een film die uiteindelijk nul komma nul zal bijdragen. Niemand heeft het gezien en niemand wil het zien. Over tien, of zelfs één, jaar heeft niemand het meer over Joy.
Uiteraard. Maar mijn tekeningetje op een bierviltje in de kroeg van gisteravond heeft uiteindelijk net zoveel cultureel bijgedragen aan Nederland als de film Joy.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:09 schreef Toad het volgende:
[..]
Ik heb juist begrepen dat de regisseur een grote inspiratiebron vormt voor aankomende filmmakers. Maar goed: of er veel mensen naar een film gaan zegt m.i. niets over de kwaliteit van een film.
Ik denk dat je me heus wel begrijpt.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:11 schreef nikk het volgende:
[..]
Uiteraard. Maar mijn tekeningetje op een bierviltje in de kroeg van gisteravond heeft uiteindelijk net zoveel cultureel bijgedragen aan Nederland als de film Joy.
Ik begrijp het heel goed. Kunst en cultuur bestaat niet meer in Nederland. Het is doodgesubsidieerd. Het is kunst en cultuur van elkaar en voor elkaar van iedereen die in dat wereldtje zit. Cultureel levert het Nederland nul komma nul op.quote:
Oh? Ik wil 'm juist graag zien.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:06 schreef nikk het volgende:
Joy is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van hoe het beleid in Nederland keihard faalt. Het is een film die uiteindelijk nul komma nul zal bijdragen. Niemand heeft het gezien en niemand wil het zien.
Echt wel, de beste ter wereld.quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:05 schreef Toad het volgende:
De Publieke Omroep voegt naar mijn mening wel degelijk iets toe.
Hoe zou jij het liefst de kunst- en cultuurwereld in NL zien? En wat moet de overheid daaraan doen?quote:Op maandag 4 oktober 2010 17:16 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik begrijp het heel goed. Kunst en cultuur bestaat niet meer in Nederland. Het is doodgesubsidieerd. Het is kunst en cultuur van elkaar en voor elkaar van iedereen die in dat wereldtje zit. Cultureel levert het Nederland nul komma nul op.
http://nos.nl/artikel/189144-koppejan-ik-blijf-in-de-fractie.htmlquote:Koppejan: ik blijf in de fractie
Binnen de CDA-gelederen in de Tweede Kamer wordt druk overlegd met de Kamerleden Ferrier en Koppejan, die tegen de samenwerking met de PVV zijn. Er wordt koortsachtig gezocht naar een oplossing voor de verdeeldheid binnen de fractie.
Ad Koppejan wil niet veel over de gesprekken zeggen. "Ik blijf sowieso in de fractie, dat is nooit een punt van discussie geweest", zei hij in de wandelgangen. "Daar zijn geen voorwaarden aan gesteld". Kathleen Ferrier onthield zich van commentaar.
De CDA-fractie komt morgenochtend bijeen om te vergaderen over het conceptregeer- en gedoogakkoord en de samenwerking met de PVV. Zonder de steun van Ferrier en Koppejan komt de beoogde coalitie van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV twee zetels tekort om tot een meerderheid van 76 zetels te komen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |