abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_87173005
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:15 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De tegenstelling die je hier formuleert is werkelijk schandelijk, een belediging voor iedereen die in de private sector werkzaam is.
Had ik het toch goed geformuleerd he ;) Ik begrijp jullie leer wel, iets te goed denk ik soms.
  maandag 4 oktober 2010 @ 16:19:24 #277
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87173009
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 15:20 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Ik snap niet hoe je het er niet mee eens kunt zijn. :@ Waarom heeft TV/radio nou weer een speciale positie boven krant of internet? Dat is gewoon traditie, dat is toch raar.
Niet alleen maar. Het is een lastige vergelijking. Krant is voor een groot deel nieuws, maar op de PO is nieuws slechts één onderdeel van het totale aanbod. Als je papieren media uitbreidt krijg je ook tijdschriften en dergelijke en daar zit soms ook subsidie op. Zelfde geldt voor internet: ook sommige websites krijgen subsidies. Commercieel wordt internet vaak gebruikt als een verlengstuk van de activiteit, maar er zijn maar weinig partijen - afgezien van de pornobranche - die echt winst maken met internet alleen.

Ik snap je punt verder wel, maar de vergelijking met nieuws en internet gaat simpelweg niet op. En als je die vergelijkingen weglaat en alleen naar de omroep zelf kijkt, tsja. 'Het Voetbal' is één van de best bekeken onderdelen van de PO en een tak van sport waar miljoenen in omgaan. Als één afdeling van de PO makkelijk commercieel uit te voeren is, is het dat wel. Zou je zeggen. Maar toch is iedere poging om dat te doen geen succes gebleken.

Let wel, ik zeg niet dat de PO dus moet blijven en dat er niet kritisch naar gekeken kan worden. Ik denk alleen dat je het te simpel voorstelt als je stelt dat de hele PO ook commercieel uitgevoerd zou kunnen worden.

Oh, en ik ben zelf absoluut geen voetbalkijker dus dit is niet om persoonlijke redenen :+
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87173155
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:12 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Ik zie 't al voor me, schilderijen met een barcode erop. :D

Even serieus, zoiets wezenlijks als kunst is natuurlijk niet rendabel, en al helemaal niet te betalen door een enkeling. Kunst hoort net zo als het milieu, de zorg en het onderwijs gesubsidieerd te worden, omdat het niet als doel heeft winst te maken, maar kwaliteit te leveren.
Je had het over de PO. Als je bereid bent daarvoor te betalen, en volgens mij zijn meer mensen dat, dan kan het prima achter de decoder. Betaal er maar voor. :)

De BBC vraagt ook kijk- en luistergeld.
pi_87173246
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:15 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

De tegenstelling die je hier formuleert is werkelijk schandelijk, een belediging voor iedereen die in de private sector werkzaam is.
Nee hoor, ik heb juist groot respect voor mensen die zorg verlenen of kennis overdragen ondanks het belabberde salaris. Het is leuk als je tot die 1% behoort, die wel een dik inkomen hebben, maar over het algemeen worden gesubsidieerde beroepen gewoon zwaar onderbetaald. Daar tegen staat natuurlijk dat ze echt daadwerkelijk iets bijdragen aan deze wereld, itt. al die malle megabedrijven die mensen uitknijpen waar het hun uitkomt. ;)
  maandag 4 oktober 2010 @ 16:25:36 #280
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_87173249
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:23 schreef nikk het volgende:

[..]

De BBC vraagt ook kijk- en luistergeld.
Euh. Kijk- en luistergeld is nu juist een bijdrage die iedereen (met een tv) betaalt om de publieke omroep in stand te houden, iets wat we in Nederland een tijdje geleden hebben afgeschaft om het voortaan indirect via belastingopbrengsten te doen. Kortom, als argument tegen de PO klopt het niet helemaal.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_87173335
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:23 schreef nikk het volgende:

[..]

Je had het over de PO. Als je bereid bent daarvoor te betalen, en volgens mij zijn meer mensen dat, dan kan het prima achter de decoder. Betaal er maar voor. :)

De BBC vraagt ook kijk- en luistergeld.
Sorry, was in de war met een ander topic.

En nee, zoals ik eerder zei, corrumpeert winst het product, en daarom moeten bepaalde zaken die een grote culturele bijdrage leveren vrij zijn van een winstoogmerk.
pi_87173345
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:25 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Euh. Kijk- en luistergeld is nu juist een bijdrage die iedereen (met een tv) betaalt om de publieke omroep in stand te houden, iets wat we in Nederland een tijdje geleden hebben afgeschaft om het voortaan indirect via belastingopbrengsten te doen. Kortom, als argument tegen de PO klopt het niet helemaal.
Dat was inderdaad een minder sterk argument.
pi_87173356
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:23 schreef nikk het volgende:

[..]

Je had het over de PO. Als je bereid bent daarvoor te betalen, en volgens mij zijn meer mensen dat, dan kan het prima achter de decoder. Betaal er maar voor. :)

De BBC vraagt ook kijk- en luistergeld.
Ik denk dat de meeste mensen er best wat voor willen betalen (decoderkosten of een klein bedrag om het te mogen bekijken). Punt is alleen als je de subsidie weghaalt je een belachelijk hoog bedrag moet gaan betalen, wat vervolgens niemand gaat doen.

In Nederland betaal je nu eenmaal mee aan sommige hobby's van anderen. Look on the bright side, zij betalen ook mee aan jouw hobby's.
pi_87173411
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:27 schreef Batsnek het volgende:

[..]

Sorry, was in de war met een ander topic.

En nee, zoals ik eerder zei, corrumpeert winst het product, en daarom moeten bepaalde zaken die een grote culturele bijdrage leveren vrij zijn van een winstoogmerk.
Want Boer zoekt vrouw, Lingo, Ter land ter zee, etc, etc, etc, leveren een grote culturele bijdrage? Houd toch op. De PO dragen net zoveel bij aan de cultuur als de commercielen. Nagenoeg nul.
pi_87173516
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:29 schreef nikk het volgende:

[..]

Houd toch op. De PO dragen net zoveel bij aan de cultuur als de commercielen. Nagenoeg nul.
Veel Nederlandse speelfilms en documentaires komen tot stand mede dankzij een bijdragen van een publieke omroep, denk bijvoorbeeld aan de telefilms. Ik denk dat dat toch een groot verschil is met de commerciëlen.

Denk bijvoorbeeld aan de film Joy (mede tot stand gekomen door de Vara). Slechts 1000 (of 2000) bezoekers in de bioscoop. Maar de jury van de Gouden Kalveren en veel media (lees: recensenten) zagen de artistieke waarde daar wel van in.

[ Bericht 7% gewijzigd door Toad op 04-10-2010 16:42:14 ]
pi_87173914
Ik vind de programma's op de PO over het algemeen vrij interessant. Het gaat daar vaak velen malen dieper dan op bijvoorbeeld SBS6. Om zomaar wat te noemen: Man bijt hond, Politieke praatprogramma's als Pauw en Witteman en Nova, consumentenprogramma's als kassa en radar, de wereld draait door, sportnieuws, documentaires, etc

Een programma als family matters is net allemaal even wat smaakvoller en minder sensationeel dan hun commerciële tegenhanger. Het valt mij op dat een programma op de PO vaak met meer liefde en eigenzinnigheid gemaakt is dan iets wat op rtl of sbs6 verschijnt. Zodra een programma winstgevend moet zijn, komen essentiële zaken als objectiviteit, nuance en smaakvolle televisie in het geding.

Ik weet dat het moeilijk is om een oordeel te vellen over kwaliteit, waarom is bijvoorbeeld de wereld draait door een beter programma dan sbs6 shownieuws, maar ik ben toch maar wat blij dat de publieke omroep ervoor zorgt dat niet alles op TV plat vermaak is, zonder diepere lading.
pi_87174352
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:32 schreef Toad het volgende:
Denk bijvoorbeeld aan de film Joy (mede tot stand gekomen door de Vara). Slechts 1000 (of 2000) bezoekers in de bioscoop. Maar de jury van de Gouden Kalveren en veel media (lees: recensenten) zagen de artistieke waarde daar wel van in.
Heeft een Nederlandse film wel eens buiten de landsgrenzen een fatsoenlijk prijs gewonnen? Ik vind er werkelijk nooit iets aan. Het gaat altijd over de Tweede Wereldoorlog, relaties of maatschappelijke uitsluiting en dan zijn ze ook nog meestal matige gefilmd met altijd dezelfde acteurs. Dat is natuurlijk geen maatstaf maar het valt me wel op.
pi_87174730
Antonia en Zwartboek hebben wel eens buitenlandse prijzen gewonnen, maar de Nederlandse filmindustrie is over het algemeen niet al te indrukwekkend.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 oktober 2010 @ 17:02:53 #289
862 Arcee
Look closer
pi_87174796
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef Bolkesteijn het volgende:
Heeft een Nederlandse film wel eens buiten de landsgrenzen een fatsoenlijk prijs gewonnen? Ik vind er werkelijk nooit iets aan. Het gaat altijd over de Tweede Wereldoorlog, relaties of maatschappelijke uitsluiting en dan zijn ze ook nog meestal matige gefilmd met altijd dezelfde acteurs. Dat is natuurlijk geen maatstaf maar het valt me wel op.
http://www.imdb.com/title/tt0280660/ _O_
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_87174910
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Heeft een Nederlandse film wel eens buiten de landsgrenzen een fatsoenlijk prijs gewonnen? Ik vind er werkelijk nooit iets aan. Het gaat altijd over de Tweede Wereldoorlog, relaties of maatschappelijke uitsluiting en dan zijn ze ook nog meestal matige gefilmd met altijd dezelfde acteurs. Dat is natuurlijk geen maatstaf maar het valt me wel op.
Ik denk dat we best trots mogen zijn op onze films en televisieseries. Denk bijvoorbeeld aan Zwartboek, mede geproduceerd door de AVRO. Ik ben erg onder de indruk van de Oscarinzending van dit jaar: Tirza, mede geproduceerd door de NTR. Maar goed, het is nog maar afwachten natuurlijk of hij überhaupt wordt genomineerd. Een andere recente NTR-productie, Win/Win, vond ik ook erg sterk. Regelmatig worden Nederlandse films opgenomen op grote festivals als Cannes, Venetië en Berlijn. Als ik je nog een tip mag geven, mijn favoriete Nederlandse film van het vorige decennium is Cloaca, mede geproduceerd door de AVRO.

http://www.imdb.com/title/tt0375662/

De Publieke Omroep voegt naar mijn mening wel degelijk iets toe. Ook onderzoeksjournalistiek krijgt gelukkig nog aandacht. Denk aan de Zemblareportages over de Q-koort of C2000. Of de reportages van Argos over de oorlog in Afghanistan. Het RTL-nieuws is ook wel aardig bezig overigens, maar ik denk dat als de PO wegvalt er toch een groot gat valt in de onderzoeksjournalistiek.

Ik denk dat de recente suggestie van Henk Hagoort ook een goede is: als er bezuinigt moet worden op programma's bij de PO, dan zal er eerst worden gekeken naar amusement.

[ Bericht 8% gewijzigd door Toad op 04-10-2010 17:12:13 ]
pi_87174953
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:32 schreef Toad het volgende:

[..]

Veel Nederlandse speelfilms en documentaires komen tot stand mede dankzij een bijdragen van een publieke omroep, denk bijvoorbeeld aan de telefilms. Ik denk dat dat toch een groot verschil is met de commerciëlen.

Denk bijvoorbeeld aan de film Joy (mede tot stand gekomen door de Vara). Slechts 1000 (of 2000) bezoekers in de bioscoop. Maar de jury van de Gouden Kalveren en veel media (lees: recensenten) zagen de artistieke waarde daar wel van in.
Joy is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van hoe het beleid in Nederland keihard faalt. Het is een film die uiteindelijk nul komma nul zal bijdragen. Niemand heeft het gezien en niemand wil het zien. Over tien, of zelfs één, jaar heeft niemand het meer over Joy.
pi_87175040
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 16:52 schreef Bolkesteijn het volgende:

[..]

Heeft een Nederlandse film wel eens buiten de landsgrenzen een fatsoenlijk prijs gewonnen? Ik vind er werkelijk nooit iets aan. Het gaat altijd over de Tweede Wereldoorlog, relaties of maatschappelijke uitsluiting en dan zijn ze ook nog meestal matige gefilmd met altijd dezelfde acteurs. Dat is natuurlijk geen maatstaf maar het valt me wel op.
Karakter deed het vrij goed. Dat is eigenlijk de enige.
pi_87175053
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Joy is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van hoe het beleid in Nederland keihard faalt. Het is een film die uiteindelijk nul komma nul zal bijdragen. Niemand heeft het gezien en niemand wil het zien. Over tien, of zelfs één, jaar heeft niemand het meer over Joy.
Ik heb juist begrepen dat de regisseur een grote inspiratiebron vormt voor aankomende filmmakers. Maar goed: of er veel mensen naar een film gaan zegt m.i. niets over de kwaliteit van een film.
pi_87175167
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:09 schreef Toad het volgende:

[..]

Ik heb juist begrepen dat de regisseur een grote inspiratiebron vormt voor aankomende filmmakers. Maar goed: of er veel mensen naar een film gaan zegt m.i. niets over de kwaliteit van een film.
Uiteraard. Maar mijn tekeningetje op een bierviltje in de kroeg van gisteravond heeft uiteindelijk net zoveel cultureel bijgedragen aan Nederland als de film Joy.
pi_87175236
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:11 schreef nikk het volgende:

[..]

Uiteraard. Maar mijn tekeningetje op een bierviltje in de kroeg van gisteravond heeft uiteindelijk net zoveel cultureel bijgedragen aan Nederland als de film Joy.
Ik denk dat je me heus wel begrijpt.
pi_87175310
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:13 schreef Toad het volgende:

[..]

Ik denk dat je me heus wel begrijpt.
Ik begrijp het heel goed. Kunst en cultuur bestaat niet meer in Nederland. Het is doodgesubsidieerd. Het is kunst en cultuur van elkaar en voor elkaar van iedereen die in dat wereldtje zit. Cultureel levert het Nederland nul komma nul op.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 oktober 2010 @ 17:23:51 #297
862 Arcee
Look closer
pi_87175562
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:06 schreef nikk het volgende:
Joy is eigenlijk een uitstekend voorbeeld van hoe het beleid in Nederland keihard faalt. Het is een film die uiteindelijk nul komma nul zal bijdragen. Niemand heeft het gezien en niemand wil het zien.
Oh? Ik wil 'm juist graag zien. :Y ^O^
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 4 oktober 2010 @ 17:45:22 #298
862 Arcee
Look closer
pi_87176236
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:05 schreef Toad het volgende:
De Publieke Omroep voegt naar mijn mening wel degelijk iets toe.
Echt wel, de beste ter wereld. ^O^

Spoorloos, Hello Goodbye, DWDD, P&W, Draadstaal, alles van Frans Bromet, etc. _O_
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_87176409
quote:
Op maandag 4 oktober 2010 17:16 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik begrijp het heel goed. Kunst en cultuur bestaat niet meer in Nederland. Het is doodgesubsidieerd. Het is kunst en cultuur van elkaar en voor elkaar van iedereen die in dat wereldtje zit. Cultureel levert het Nederland nul komma nul op.
Hoe zou jij het liefst de kunst- en cultuurwereld in NL zien? En wat moet de overheid daaraan doen?
pi_87176559
quote:
Koppejan: ik blijf in de fractie

Binnen de CDA-gelederen in de Tweede Kamer wordt druk overlegd met de Kamerleden Ferrier en Koppejan, die tegen de samenwerking met de PVV zijn. Er wordt koortsachtig gezocht naar een oplossing voor de verdeeldheid binnen de fractie.

Ad Koppejan wil niet veel over de gesprekken zeggen. "Ik blijf sowieso in de fractie, dat is nooit een punt van discussie geweest", zei hij in de wandelgangen. "Daar zijn geen voorwaarden aan gesteld". Kathleen Ferrier onthield zich van commentaar.

De CDA-fractie komt morgenochtend bijeen om te vergaderen over het conceptregeer- en gedoogakkoord en de samenwerking met de PVV. Zonder de steun van Ferrier en Koppejan komt de beoogde coalitie van VVD en CDA met gedoogsteun van de PVV twee zetels tekort om tot een meerderheid van 76 zetels te komen.
http://nos.nl/artikel/189144-koppejan-ik-blijf-in-de-fractie.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')