Snelheid... asteroide gaat ... ff checkuh... met een kleine acht kilometer per secondequote:Op donderdag 31 januari 2013 15:24 schreef Coelho het volgende:
Waar zou dan alle energie vandaan moeten komen? Het is maar een klein steentje, vergeleken met de omvang van Amsterdam of heel Europa.
Als ik een kiezel in de zandbak gooi, dan gaat het huis van de overburen er toch ook niet aan?
De massa van dat steentje is ongeveer 130.000 ton. Met een typische inpactsnelheid van 17 km/s heeft hij een kinetische energie van 1,9 *1010 MJ. Oftewel 4,5 Megaton TNT, dus meer dan 250x de energie die vrijkwam bij de kernbom die op Hiroshima gegooid werd.quote:Op donderdag 31 januari 2013 15:24 schreef Coelho het volgende:
Waar zou dan alle energie vandaan moeten komen? Het is maar een klein steentje, vergeleken met de omvang van Amsterdam of heel Europa.
Als ik een kiezel in de zandbak gooi, dan gaat het huis van de overburen er toch ook niet aan?
Amsterdammers zeg maarquote:Op donderdag 31 januari 2013 15:47 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
De massa van dat steentje is ongeveer 130.000 ton. Met een typische inpactsnelheid van 17 km/s heeft hij een kinetische energie van 1,9 *1010 MJ. Oftewel 4,5 Megaton TNT, dus meer dan 250x de energie die vrijkwam bij de kernbom die op Hiroshima gegooid werd.
Dus nee, dat lijkt me niet gezond voor Amsterdam.
Geen ideequote:Op donderdag 31 januari 2013 18:03 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Amsterdammers zeg maarmet je handje.
Is er ook bekend of 2012 DA14 een poreuze of een dichte asteroide is
quote:Asteroid to pass closer to Earth than TV satellites
Rock measuring 46 metres across is expected to come within 17,100 miles but will not hit Earth, says Nasa
A small asteroid will pass closer to Earth next week than the TV satellites that ring the planet, but there is no chance of an impact, Nasa has said.
The celestial visitor, known as 2012 DA14, was discovered last year by a group of amateur astronomers in Spain. The asteroid is about the size of an Olympic swimming pool at 46 metres (150ft) in diameter and is projected to come as close as 17,100 miles (27,520km) from Earth during its approach on 15 February.
That would make it the closest encounter since scientists began routinely monitoring asteroids about 15 years ago.
Television, weather and communications satellites fly about 500 miles (800km) higher. The moon is 14 times farther away.
Even so, "no Earth impact is possible", the astronomer Donald Yeomans, with Nasa's Jet Propulsion Laboratory in Pasadena, California, told reporters during a conference call.
The time of the asteroid's closest approach will be 7.24pm GMT (2.24pm EST) – daylight in the US but dark in Europe, Asia and Australia, where professional and amateur astronomers will be standing by with telescopes and binoculars to catch a glimpse.
DA14 will soar through the sky at about 8 miles (13km) a second. At that speed, an object of similar size on a collision course with Earth would strike with the force of about 2.4m tonnes of dynamite. The last time that happened was in 1908 when an asteroid or comet exploded over Siberia, levelling 80m trees over 830 square miles (2,150 sq km).
"Although they wouldn't [cause] a global catastrophe if they impact the Earth, they still do a lot of regional destruction," said Lindley Johnson, who oversees the Near-Earth Object Observations Programme at Nasa's headquarters in Washington DC.
Nasa has been on a mission to find and track all near-Earth objects that are 0.62 miles (1km) in diameter or larger. The effort is intended to give scientists and engineers as much time as possible to learn if an asteroid or comet is on a collision course with Earth, in the hope of sending up a spacecraft or taking other measures to avert catastrophe.
About 66m years ago, a six-mile (10km) diameter object smashed into what is now the Yucatan peninsula in Mexico, leading to the demise of the dinosaurs as well as most plant and animal life on Earth.
The planet is regularly pelted with objects from space, adding up to about 100 tonnes of material a day, Yeomans said.
"Basketball-sized objects come in daily. Volkswagen-sized objects come in every couple of weeks. As you get to larger and larger sizes the number of objects out there is less and less, so the frequency of hits goes down," Yeomans said.
Something the size of DA14 can be expected to strike Earth about every 1,200 years.
"For objects of this size, this is the closest predicted encounter that we're aware of," Yeomans said.
waar is hier?quote:Op woensdag 13 februari 2013 22:34 schreef MichaelPallada het volgende:
Ik zag net hier iets voorbij vliegen, ik heb geen verstand hiervan maar kan iemand me zeggen wat het was?
Ja inderdaad...quote:Op woensdag 13 februari 2013 22:47 schreef Infection het volgende:
Behoorlijk wat mensen op Twitter die hetzelfde melden:
https://twitter.com/search?q=meteoriet&src=typd
Zo ver ik weet wel ja. Misschien was dit een voorproefje?quote:Op woensdag 13 februari 2013 22:52 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ja inderdaad...
was dat nu al die asteroide?
die kwam pas overmorgen toch
Misschien in het twaalf uur journaal een itempiequote:Op woensdag 13 februari 2013 23:02 schreef Infection het volgende:
Waarom is dit niet terug te vinden in het nieuws en zijn er geen foto's/filmpjes van?
Een paar goede bewakingsbeelden zouden wel wat moois kunnen laten zien maar die staan waarschijnlijk op zijn vroegst pas morgen online.quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Misschien in het twaalf uur journaal een itempie
Maar je moet net je cam gereed hebben en bij toeval dat ding spotten...
filmpjes en fotos zullen misschien wel volgen maar tis elke keer weer afwachten of het echt van deze encounter is, sommige foto's duiken vaker op en zijn al maanden of jaren oud
Zo had ik bij die sterren regen van een paar jaar jaar terug. een camera klaar. ik dacht die drukt wel af. maar nee hoor. het enige wat ik kreeg (op een camera van 500 euro die ik daarvoor speciaal geleend had) was een melding dat er niet werd afgedrukt vanwege te weinig licht. En daar sta je dan, terwijl er mensen waren met een goedkope camera van de wegwerp variant Aldi ¤2,50 die lekker aan het doorklikken waren en de mooiste plaatjes maakten.quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:05 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Misschien in het twaalf uur journaal een itempie
Maar je moet net je cam gereed hebben en bij toeval dat ding spotten...
filmpjes en fotos zullen misschien wel volgen maar tis elke keer weer afwachten of het echt van deze encounter is, sommige foto's duiken vaker op en zijn al maanden of jaren oud
Je moet ook maar net buiten zijn en een camera bij je hebben.quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:02 schreef Infection het volgende:
Waarom is dit niet terug te vinden in het nieuws en zijn er geen foto's/filmpjes van?
twitter:Marco_Langbroek twitterde op woensdag 13-02-2013 om 23:20:24Heldere #vuurbol avond 13 feb lijkt re-entry van Russische Soyuz rakettrap te zijn, USSTRATCOM reentry data kloppen #meteoor #meteoriet reageer retweet
WOW! zal weer es m'n speuneus in actie zettenquote:Op woensdag 13 februari 2013 23:22 schreef Frutsel het volgende:
twitter:Marco_Langbroek twitterde op woensdag 13-02-2013 om 23:20:24Heldere #vuurbol avond 13 feb lijkt re-entry van Russische Soyuz rakettrap te zijn, USSTRATCOM reentry data kloppen #meteoor #meteoriet reageer retweet
My bad, hier is Meerssen, een paar km van Maastrichtquote:Op woensdag 13 februari 2013 22:41 schreef Frutsel het volgende:
[..]
waar is hier?
er zijn meer mensen die net een vuurbal hebben gezien
Je was in elk geval niet de enigequote:Op woensdag 13 februari 2013 23:32 schreef MichaelPallada het volgende:
[..]
My bad, hier is Meerssen, een paar km van Maastricht
Helaas niet, ik ging net naar buiten om te roken toen ik het zag. Heb vol verbazing een minuut gekeken en toen was ie weg. Apart om een keer mee te maken. Natuurlijk zie je wel eens de gebruikelijke 'vallende ster' maar dit was groter, langer en langer te zien.quote:Op woensdag 13 februari 2013 23:33 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Je was in elk geval niet de enige![]()
Geen kiekjes gemaakt toevallig?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |