abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:22:51 #101
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_87228296
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 21:59 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Daarmee impliceer je meteen dat één keuze juist is. Het weten wanneer wel en niet te kiezen is ook een onderdeel van het nemen van een beslissing. Meerkeuze is op geen enkele manier te rechtvaardigen voor welke wetenschappelijke discipline dan ook!
Zo zwart-wit is het in het echte leven dan soms wel. In de geneeskunde al helemaal. Beter dat ze dit dan in de studie aanleren dan dat je van die inzicht-loze artsen krijgt die het zelf wel denken te weten met alle gevolgen van dien.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
  † In Memoriam † dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:32:32 #102
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_87228783
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 22:22 schreef fusionfake het volgende:

[..]

Zo zwart-wit is het in het echte leven dan soms wel. In de geneeskunde al helemaal. Beter dat ze dit dan in de studie aanleren dan dat je van die inzicht-loze artsen krijgt die het zelf wel denken te weten met alle gevolgen van dien.
Tja, als je geneeskunde kan herleiden tot zwart/wit, ja/nee dan is dat zo, daar kan jij beter over oordelen. Misschien maar geneeskunde afschaffen en een simpel stappen-schema op internet zetten dan maar. :P
  dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:37:54 #103
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_87229052
Let op het woordje soms lieve troll.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
  † In Memoriam † dinsdag 5 oktober 2010 @ 22:38:50 #104
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_87229087
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 22:37 schreef fusionfake het volgende:
Let op het woordje soms lieve troll.
Ik blijf erbij: meerkeuze }:|
Leuk voor je theorierijbewijs :')
pi_87234937
c_/
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_87235167
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 22:32 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Tja, als je geneeskunde kan herleiden tot zwart/wit, ja/nee dan is dat zo, daar kan jij beter over oordelen. Misschien maar geneeskunde afschaffen en een simpel stappen-schema op internet zetten dan maar. :P
Op zich wel met de troll eens deze keer. Er moet meer aandacht besteed worden aan klinisch redeneren en minder aan stomme feitjes leren.
I feel kinda Locrian today
  woensdag 6 oktober 2010 @ 08:19:06 #107
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_87235603
Meer aandacht aan klinisch redeneren is één ding, maar om dat gelijk alles wat meerkeuze af te schaffen?
  † In Memoriam † woensdag 6 oktober 2010 @ 11:28:53 #108
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_87239761
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 08:19 schreef fusionfake het volgende:
Meer aandacht aan klinisch redeneren is één ding, maar om dat gelijk alles wat meerkeuze af te schaffen?
Niet het antwoord dient bij voorbaat al juist te zijn, maar ook de wijze waartoe je tot dat antwoord gekomen bent. Stomme feitjes moet iedereen wel leren, maar als dat het voornaamste is waarmee je bezig bent, in hoeverre is geneeskunde dan nog academisch?
pi_87240248
Tsja, ik denk dat het afhangt van wat je precies wilt toetsen, wat de doelstellingen van een vak zijn. Als ik kijk naar het vak wat ik mede-organiseer, Vaardigheden Acute Geneeskunde: we willen daar in de theorietoets een basaal kennisniveau testen, om te zorgen dat studenten in staat zijn het praktische deel van het examen te halen. We doen dat met een 70-vragen grote meerkeuzetoets. De afweging is tweeledig: voor een goede praktijkprestatie, moet je gewoon weten dat een distributieve shock juist geen bleke en klamme patiënt oplevert. Dat kun je in 120 woorden opschrijven, of testen met een 4-keuzevraag. De andere kant is dat het nakijken van open tentamens ons veel tijd en daarmee geld kost. Dat geven we liever uit aan nog meer bijscholing van onze instructeurs of het aanschaffen van nieuwe reanimatiepoppen.
  † In Memoriam † woensdag 6 oktober 2010 @ 11:50:45 #110
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_87240380
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 11:46 schreef dotKoen het volgende:
Tsja, ik denk dat het afhangt van wat je precies wilt toetsen, wat de doelstellingen van een vak zijn. Als ik kijk naar het vak wat ik mede-organiseer, Vaardigheden Acute Geneeskunde: we willen daar in de theorietoets een basaal kennisniveau testen, om te zorgen dat studenten in staat zijn het praktische deel van het examen te halen. We doen dat met een 70-vragen grote meerkeuzetoets. De afweging is tweeledig: voor een goede praktijkprestatie, moet je gewoon weten dat een distributieve shock juist geen bleke en klamme patiënt oplevert. Dat kun je in 120 woorden opschrijven, of testen met een 4-keuzevraag. De andere kant is dat het nakijken van open tentamens ons veel tijd en daarmee geld kost. Dat geven we liever uit aan nog meer bijscholing van onze instructeurs of het aanschaffen van nieuwe reanimatiepoppen.
Als inventarisatie kan je zoiets wel gebruiken, maar een dergelijk systeem te gebruiken om de uiteindelijke kennis en vaardigheden te toetsen? Het nakijken van open vragen kost nou eenmaal veel tijd, maar iets wat complex is lijkt me niet zo gemakkelijk te vatten zijn in een paar opties. :P
pi_87240526
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 11:50 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Als inventarisatie kan je zoiets wel gebruiken, maar een dergelijk systeem te gebruiken om de uiteindelijke kennis en vaardigheden te toetsen? Het nakijken van open vragen kost nou eenmaal veel tijd, maar iets wat complex is lijkt me niet zo gemakkelijk te vatten zijn in een paar opties. :P
Nou ja, wij hebben het geluk dat ons belangrijkste toetsmoment het praktijkexamen is, dus het is bij ons beter te verdedigen. Maar ik denk dat de meeste blokcoördinatoren het probleem hebben: van 350 studenten open tentamens nakijken kost veel onderwijsgeld, dat wellicht op andere manieren gebruikt kan worden. Ik ben het overigens met je eens dat er meer open vragen moeten komen, maar dat gaat wel ten koste van andere onderwijsinvesteringen. En soms zijn meerkeuzevragen goed te verdedigen.
pi_87240612
Overigens is het maken van goede meerkeuzevragen een stuk moeilijker dan open vragen maken, we hebben deze week het tentamen voor volgende maand afgerond, er gaan een hoop versies overheen (gelukkig werken we met een grote vragendatabase ;) )
  † In Memoriam † woensdag 6 oktober 2010 @ 13:36:34 #113
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_87243866
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 11:56 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Nou ja, wij hebben het geluk dat ons belangrijkste toetsmoment het praktijkexamen is, dus het is bij ons beter te verdedigen. Maar ik denk dat de meeste blokcoördinatoren het probleem hebben: van 350 studenten open tentamens nakijken kost veel onderwijsgeld, dat wellicht op andere manieren gebruikt kan worden. Ik ben het overigens met je eens dat er meer open vragen moeten komen, maar dat gaat wel ten koste van andere onderwijsinvesteringen. En soms zijn meerkeuzevragen goed te verdedigen.
Tja, ik ben dergelijk aantallen studenten dan ook niet gewend. Soms zijn meerkeuze vragen inderdaad goed te verdedigen, maar het zou niet de geijkte methode van toetsing moeten zijn. In hoeverre hebben jullie later in de opleiding wel meer 'open vragen'?
  woensdag 6 oktober 2010 @ 13:37:00 #114
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_87243899
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 11:28 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Niet het antwoord dient bij voorbaat al juist te zijn, maar ook de wijze waartoe je tot dat antwoord gekomen bent. Stomme feitjes moet iedereen wel leren, maar als dat het voornaamste is waarmee je bezig bent, in hoeverre is geneeskunde dan nog academisch?
Maar wie beweert dat dat het voornaamste is dan? Misschien elders maar op de UvA niet, maar ik ben het wel met je eens dat dat niet het voornaamste moet zijn. Anders vind ik het ook moeilijk om de academische kant ervan in te zien, maar ik heb dan geen ervaring met zulke tentamens.
  † In Memoriam † woensdag 6 oktober 2010 @ 13:41:37 #115
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_87244063
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 13:37 schreef fusionfake het volgende:

[..]

Maar wie beweert dat dat het voornaamste is dan? Misschien elders maar op de UvA niet, maar ik ben het wel met je eens dat dat niet het voornaamste moet zijn. Anders vind ik het ook moeilijk om de academische kant ervan in te zien, maar ik heb dan geen ervaring met zulke tentamens.
Dat las ik hier ergens een tijdje terug! Je kan toch niet verwachten van mij dat ik bij dit draadje aantekeningen maak. Ik meen dat het bij de VU zowat de voornaamste manier van toetsen is. Ik zie er ook niet de zo de academische kant van.
pi_87244419
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 13:36 schreef De_Kardinaal het volgende:

[..]

Tja, ik ben dergelijk aantallen studenten dan ook niet gewend. Soms zijn meerkeuze vragen inderdaad goed te verdedigen, maar het zou niet de geijkte methode van toetsing moeten zijn. In hoeverre hebben jullie later in de opleiding wel meer 'open vragen'?
Hier in Nijmegen is in de bachelorfase 70% van de tentamens meerkeuze, soms in de vorm van extensive matching, soms 4-keuze en soms 2-keuze (of een mix daarvan, eventueel aangevuld met open vragen). Meerkeuzevragen hebben uiteraard wel altijd correction for guessing.

In de masterfase zijn er minder toetsen (het draait immers voornamelijk op prestatie in de co-schappen), veel tentamens zijn de mondelinge eindgesprekken met de opleider. Vaak zijn voorafgaand aan een co-schap toetsen met simulatiepatiënten (in gespreksvaardigheden en lichamelijk onderzoek) en bijvoorbeeld voordat je met het eerste co-schap interne start, een toets ECG en X-thorax lezen. Dat zijn open vragen.
  † In Memoriam † woensdag 6 oktober 2010 @ 13:58:50 #117
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_87244693
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 13:51 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Hier in Nijmegen is in de bachelorfase 70% van de tentamens meerkeuze, soms in de vorm van extensive matching, soms 4-keuze en soms 2-keuze (of een mix daarvan, eventueel aangevuld met open vragen). Meerkeuzevragen hebben uiteraard wel altijd correction for guessing.

In de masterfase zijn er minder toetsen (het draait immers voornamelijk op prestatie in de co-schappen), veel tentamens zijn de mondelinge eindgesprekken met de opleider. Vaak zijn voorafgaand aan een co-schap toetsen met simulatiepatiënten (in gespreksvaardigheden en lichamelijk onderzoek) en bijvoorbeeld voordat je met het eerste co-schap interne start, een toets ECG en X-thorax lezen. Dat zijn open vragen.
Dat vind ik vrij hoog eigenlijk. In hoeverre is pure feitenkennis eigenlijk bruikbaar in de praktijk? Het lijkt mij dat er een bepaalde verdieping verloren gaat. Het kan toch niet zo zijn dat je met het stampen van louter feitjes je een heel eind kan komen bij geneeskunde?
pi_87244696
Een 48-jarige vrouw met dyspneu
A/ Sinds enkele weken progressief dyspnoeisch, met name bij inspanning. Droge hoest. Afgelopen maanden afgevallen, ongeveer 10 kg.
LO/ Matig ziek. Niet dyspnoeisch in rust, wel opvallend snel bij wandelen. Wit beslag op gehemelte. T 38,0. RR 120/75, Longen: diffuse fijne crepitaties over alle longvelden. Verder geen bijzonderheden (gb).
Lab: ABGA: pH 7.38 pCO2 3.0 pO2 9.2 BE -1, HCO3- 23.2 Saturatie 92%. CRP 210 mg/L, Hb 6.8 mmol/l, leukocyten 8.3 met 80% neutrofielen .

X-thorax:

Wit beslag:

Wat is de diagnose?
pi_87246030
AIDS (Pneumocystis Jiroveci Pneumonie en (hairy?) leukoplakie)
pi_87246157
waar zijn haar tieten? -O-

Maar HIv en pcp of tbc zou kunnen, afhankelijk van voorgeschiedenis... Candida of leukoplakie in mond past erbij evenals diffuse patroon op thorax.

Nu moet ik wel zeggen dat ik in HIV gebieden co-schappen heb gedaan en een beetje gebiased ben
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
pi_87246245
Nu ik beter kijk denk ik eerder tbc dan pcp ivm "lege holtes" oa linksboven en vergrote hili

Die trachea is ook een beetje raar, mogelijk compressie van vergrote lymfeklieren?

[ Bericht 10% gewijzigd door Zuigstengel op 06-10-2010 14:48:21 ]
“With or without religion you’d have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, it takes religion.”Steven Weinberg
pi_87246618
van de week zag ik iemand met ook zo'n flink hoorntje op zijn handrug.

Ongelofelijk dat mensen dat kunnen laten groeien en het er niet af peukelen 8)7
pi_87246649
quote:
Op woensdag 6 oktober 2010 14:47 schreef Zuigstengel het volgende:
[ afbeelding ]

Cool :D
pi_87247294
quote:
[ afbeelding ]

wtf :')
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_87247366
quote:
[ afbeelding ]

WTF? Ik snap ook niet dat je daar niet eerder mee naar een dokter gaat, dit lijkt me toch ook vrij vervelend in het dagelijks leven :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')