abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 oktober 2010 @ 22:45:07 #276
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_87775190
veel succes!! wel een dikke 8 halen he.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_87775380
Tot morgenochtend! :P
Veel oefenvragen gestampt?

Hoe zit het eigenlijk met die vertraging, als je het tentamen niet haalt mag je niet met de stage beginnen?
  donderdag 21 oktober 2010 @ 14:28:18 #278
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_87792947
quote:
Op woensdag 20 oktober 2010 22:49 schreef Knuffleheinz het volgende:
Tot morgenochtend! :P
Veel oefenvragen gestampt?

Hoe zit het eigenlijk met die vertraging, als je het tentamen niet haalt mag je niet met de stage beginnen?
heb alleen maar oude tentamens gemaakt. had voor de vorige toets al keihard geleerd, en dat bleek niet genoeg. Dus nu maar oude toetsen geleerd en er waren een heleboel vragen die me bekend voor kwamen.

Je mag pas verder met M2 als je M1 volledig afgerond hebt, met uitzondering van de voortgangstoets.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_87808059
Ah zo zit dus het. Ik vond het trouwens ook erg veel herkenbare vragen.. :P
pi_87812500
Whahaha, ik heb tot nu toe in het Scheper, het Röpcke Zweers en in het UMCG co-schappen gelopen.
Pluizel: succes!
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:09:45 #281
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_87830530
quote:
Op donderdag 21 oktober 2010 20:39 schreef Knuffleheinz het volgende:
Ah zo zit dus het. Ik vond het trouwens ook erg veel herkenbare vragen.. :P
ja ik herkende een groot deel van de vragen ook. En een paar heeeeeeeeele rare vragen over dingen waar ik in 4 jaar studie nog nooit van gehoord heb/in leervragen heb zien staan, en dan moeten we ineens weten wat het is :')

Een vraag uit de toets was (ongeveer) de volgende:
Wat is de meest opvallende bevinding bij auscultatie van het hart van iemand met hypertensie.
a) paradoxale splijting van de 2e harttoon
b) zeer luide 2A
c) iets over 2P

en d ben ik vergeten. Maar hoe kun je in godsnaam horen of iets een paradoxale splijting is? ik bedoel je hoort een gespleten 2e harttoon, of niet. maar je kan dan toch niet zeggen of je nou eerst de aortaklep of eerst de pulmonalisklap hebt gehoord?
Ik heb het overigens maar op de luide 2A gegooid, omdat je een drukbelasting krijg van de linkerventrikel, waar de aortaklep dan wel last van moet hebben en dus lawaai maken/kapotgaan.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_87835465
Het is antwoord A. En je kan wel onderscheid maken door op de juiste plaats te ausculteren.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:25:06 #283
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_87837908
precies wat DDM zegt. Op de 2e ic-ruimte hoor je de Ao harder en 2de IC li is de Pulm harder hoorbaar.
pi_87838436
Ja die wist ik ook niet precies. Ik had daar ook maar een luide 2A ingevuld. ):O

[ Bericht 64% gewijzigd door Knuffleheinz op 22-10-2010 17:46:05 ]
pi_87842845
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 14:09 schreef Pluizel het volgende:
[..]
en d ben ik vergeten. Maar hoe kun je in godsnaam horen of iets een paradoxale splijting is? ik bedoel je hoort een gespleten 2e harttoon, of niet. maar je kan dan toch niet zeggen of je nou eerst de aortaklep of eerst de pulmonalisklap hebt gehoord?
Gewoonlijks sluit de aortaklep eerder dan de pulmonalisklep. Bij inspiratie zuig je meer veneuze return vanuit je periferie naar je thorax, waardoor je rechter ventrikel langduriger moet contraheren. Daardoor valt de 2P gewoonlijks later bij inspiratie en is de splijting van de tweede toon dan dus groter. Dusch:

1
2
Expiratoir:  S1..............S2A.S2P 
Inspiratoir: S1..............S2A....S2P

Bij (fors) hypertensieve patiënten en ook mensen met een slechte linker ventrikelfunctie, aortastenose (mits geen pulmonale hypertensie en een normale rechter ventrikelfunctie en geen bundeltakblocks) kan de 2P eerder vallen dan de 2A, omdat de linker ventrikel in dat geval een langduriger ejectiefase heeft. Als je aanneemt dat de relatieve verplaatsing van de S2P tijdens inspiratie daardoor niet verandert, zal die tijdens inspiratie dus dichterbij de S2A vallen, dusch:

1
2
Expiratoir:  S1..................S2P....S2A
Inspiratoir: S1.....................S2P.S2A
Hier hoor je dus een kortere splijting van de S2 tijdens inspiratie en dat is paradoxe splijting.

En in de praktijk doet het er geen hol toe en luistert niemand er naar :')
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_87843564
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 19:54 schreef intoxicated het volgende:

[..]

Gewoonlijks sluit de aortaklep eerder dan de pulmonalisklep. Bij inspiratie zuig je meer veneuze return vanuit je periferie naar je thorax, waardoor je rechter ventrikel langduriger moet contraheren. Daardoor valt de 2P gewoonlijks later bij inspiratie en is de splijting van de tweede toon dan dus groter. Dusch:
[ code verwijderd ]

Bij (fors) hypertensieve patiënten en ook mensen met een slechte linker ventrikelfunctie, aortastenose (mits geen pulmonale hypertensie en een normale rechter ventrikelfunctie en geen bundeltakblocks) kan de 2P eerder vallen dan de 2A, omdat de linker ventrikel in dat geval een langduriger ejectiefase heeft. Als je aanneemt dat de relatieve verplaatsing van de S2P tijdens inspiratie daardoor niet verandert, zal die tijdens inspiratie dus dichterbij de S2A vallen, dusch:
[ code verwijderd ]

Hier hoor je dus een kortere splijting van de S2 tijdens inspiratie en dat is paradoxe splijting.

En in de praktijk doet het er geen hol toe en luistert niemand er naar :')
Bundeltakblok o|O Geen meervoud, want een linkerbundeltakblok kan juist predisponeren tot het genoemde onderwerp.
pi_87843717
Bij een RBTB is de S2P dusdanig vertraagd dat het minimale verschil door ademhaling niet meer te interpreteren is. Bij een LBTB is de S2A sowieso vertraagd en kun je ook niets meer over tensie, AoS etc. zeggen. Dat bedoelde ik er meer mee te zeggen :+
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_87843775
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 20:14 schreef intoxicated het volgende:
Bij een RBTB is de S2P dusdanig vertraagd dat het minimale verschil door ademhaling niet meer te interpreteren is. Bij een LBTB is de S2A sowieso vertraagd en kun je ook niets meer over tensie, AoS etc. zeggen. Dat bedoelde ik er meer mee te zeggen :+
Dan is het goed schatje :+
pi_87843809
Ik moet mijn hobby hier natuurlijk wel even verdedigen en toelichten aan het jonge grut O+
pi_87843864
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 20:16 schreef intoxicated het volgende:
Ik moet mijn hobby hier natuurlijk wel even verdedigen en toelichten aan het jonge grut O+
Helemaal mee eens :7
pi_87844829
Orthopedie :O
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 21:07:33 #292
208890 June.
Seriously?
pi_87846192
Oh, ik heb deze week een pasgeborende van een week oud onderzocht O+ O+ O+
Shine bright like a diamond.
pi_87848115
Zitten er hier fokkers die verstand hebben van recepteerkunde?

Om het verhaal wat duidelijk te maken, ik wil een eigen topical voor mijn behaarde huid maken (Alcohol) maar ik ben op zoek naar een vervanger voor alcohol.

Een topical waar ASC-J9 (dezelfde als degene uit de trails van Androsience) in opgelost zou moeten worden. Ik wil gaan testen of dat ASC-J9 een verlichting aan mijn seborroisch eczeem op mijn behaarde hoofdhuid kan geven.

Ik d8t zelf eerst aan glycerine + alcohol, maar ik wil eigenlijk een zo neutraal mogelijke topical omdat mijn behaarde huid met seborroisch eczeem extreem gevoelig is.

Heeft er iemand tips? :)

[ Bericht 45% gewijzigd door Soldier2000 op 22-10-2010 21:47:26 ]
BlaBlaBla
pi_87848237
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 21:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Zitten er hier fokkers die verstand hebben van recepteerkunde?

Om het verhaal wat duidelijk te maken, ik wil een eigen topical voor mijn huid maken (Alcohol) maar ik ben op zoek naar een vervanger voor alcohol. Misschien dat iemand tips heeft?
Moet je eigenlijk bij de apothekers zijn, maar die hebben geen eigen topic ;)
pi_87848617
quote:
Op vrijdag 22 oktober 2010 21:43 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Moet je eigenlijk bij de apothekers zijn, maar die hebben geen eigen topic ;)
Daarom probeer ik het hier :)
BlaBlaBla
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 23:59:35 #296
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_87854448
Enige wat wij leren wat daar te maken mee heeft is het verschil tussen een crème, zalf, lotion en shampoo.
pi_87861035
icc dermat.
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 14:24:02 #298
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_87865758
Rot op met die baby's, bloederkutten, verzakkingen, incontinentie, fistels, nog meer baby's, impotentie en soa's :( .
Fietstas.
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 14:34:13 #299
144030 fusionfake
aint nuthin after that!
pi_87866047
Amen to that ;(

Pathologie was nog interessanter
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubt
pi_87875599
Mwoa, ik vond de gyn-OK's wel heel geniaal... :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')