quote:heb alleen maar oude tentamens gemaakt. had voor de vorige toets al keihard geleerd, en dat bleek niet genoeg. Dus nu maar oude toetsen geleerd en er waren een heleboel vragen die me bekend voor kwamen.Op woensdag 20 oktober 2010 22:49 schreef Knuffleheinz het volgende:
Tot morgenochtend!
Veel oefenvragen gestampt?
Hoe zit het eigenlijk met die vertraging, als je het tentamen niet haalt mag je niet met de stage beginnen?
quote:ja ik herkende een groot deel van de vragen ook. En een paar heeeeeeeeele rare vragen over dingen waar ik in 4 jaar studie nog nooit van gehoord heb/in leervragen heb zien staan, en dan moeten we ineens weten wat het isOp donderdag 21 oktober 2010 20:39 schreef Knuffleheinz het volgende:
Ah zo zit dus het. Ik vond het trouwens ook erg veel herkenbare vragen..
quote:Gewoonlijks sluit de aortaklep eerder dan de pulmonalisklep. Bij inspiratie zuig je meer veneuze return vanuit je periferie naar je thorax, waardoor je rechter ventrikel langduriger moet contraheren. Daardoor valt de 2P gewoonlijks later bij inspiratie en is de splijting van de tweede toon dan dus groter. Dusch:Op vrijdag 22 oktober 2010 14:09 schreef Pluizel het volgende:
[..]
en d ben ik vergeten. Maar hoe kun je in godsnaam horen of iets een paradoxale splijting is? ik bedoel je hoort een gespleten 2e harttoon, of niet. maar je kan dan toch niet zeggen of je nou eerst de aortaklep of eerst de pulmonalisklap hebt gehoord?
1 2 | Inspiratoir: S1..............S2A....S2P |
1 2 | Inspiratoir: S1.....................S2P.S2A |
quote:BundeltakblokOp vrijdag 22 oktober 2010 19:54 schreef intoxicated het volgende:
[..]
Gewoonlijks sluit de aortaklep eerder dan de pulmonalisklep. Bij inspiratie zuig je meer veneuze return vanuit je periferie naar je thorax, waardoor je rechter ventrikel langduriger moet contraheren. Daardoor valt de 2P gewoonlijks later bij inspiratie en is de splijting van de tweede toon dan dus groter. Dusch:
[ code verwijderd ]
Bij (fors) hypertensieve patiënten en ook mensen met een slechte linker ventrikelfunctie, aortastenose (mits geen pulmonale hypertensie en een normale rechter ventrikelfunctie en geen bundeltakblocks) kan de 2P eerder vallen dan de 2A, omdat de linker ventrikel in dat geval een langduriger ejectiefase heeft. Als je aanneemt dat de relatieve verplaatsing van de S2P tijdens inspiratie daardoor niet verandert, zal die tijdens inspiratie dus dichterbij de S2A vallen, dusch:
[ code verwijderd ]
Hier hoor je dus een kortere splijting van de S2 tijdens inspiratie en dat is paradoxe splijting.
En in de praktijk doet het er geen hol toe en luistert niemand er naar
quote:Dan is het goed schatjeOp vrijdag 22 oktober 2010 20:14 schreef intoxicated het volgende:
Bij een RBTB is de S2P dusdanig vertraagd dat het minimale verschil door ademhaling niet meer te interpreteren is. Bij een LBTB is de S2A sowieso vertraagd en kun je ook niets meer over tensie, AoS etc. zeggen. Dat bedoelde ik er meer mee te zeggen
quote:Helemaal mee eensOp vrijdag 22 oktober 2010 20:16 schreef intoxicated het volgende:
Ik moet mijn hobby hier natuurlijk wel even verdedigen en toelichten aan het jonge grut
quote:Moet je eigenlijk bij de apothekers zijn, maar die hebben geen eigen topicOp vrijdag 22 oktober 2010 21:41 schreef Soldier2000 het volgende:
Zitten er hier fokkers die verstand hebben van recepteerkunde?
Om het verhaal wat duidelijk te maken, ik wil een eigen topical voor mijn huid maken (Alcohol) maar ik ben op zoek naar een vervanger voor alcohol. Misschien dat iemand tips heeft?
quote:Daarom probeer ik het hierOp vrijdag 22 oktober 2010 21:43 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Moet je eigenlijk bij de apothekers zijn, maar die hebben geen eigen topic
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |