Heb je een contract?quote:Op maandag 27 september 2010 18:50 schreef A-J het volgende:
Hoihoi,
Ik heb even een vraag, ben benieuwd of iemand er meer van weet. Ik kon het niet duidelijk vinden.
Ik werk bij een horeca bedrijf, als bediende, er word alcohol geschonken, en ik ben 15. ik krijg in mijn hand betaald, en geen loonstrookje, zwart werken zou je zeggen. Maar ik heb ernaar geïnformeerd bij mijn baas en hij zegt dat ik helemaal niet zwart werk en dat er wel belasting over me word betaald. Maar ik weet het niet.. zolang ik het niet zeker weet ga ik niet meer werken daar maar wat is het nou? werk ik zwart of niet? Ik kan echt geen risico lopen, ivm boettes!
Hopelijk weet iemand hier meer van..
ja man, betaal je tenminste geen sociale premies, en als je een ongeluk krijgt ben je helemaal fuckedquote:
33% voor een bijbaantje van iemand van 15? Don't think so...quote:Op maandag 27 september 2010 19:19 schreef Noisiv het volgende:
Je betaald minimaal 33% belasting over je inkomen dus 1/3. Als je werkgever bereid is je loon met 1/3 te verhogen zou ik gewoon lekker zwart blijven werken. Mits er geen grote risico's aan hangen zoals in de keuken werken tussen hete gaspitten of scherpe voorwerpen elke dag afwassen. Een ongeluk zit in een klein hoekje maar in de bediening is dit zo minimaal dat ik die verzekering op de koop toe zou nemen als je er een stuk op vooruit gaat.
Ik heb nooit iets hoeven tekenen.. hoefde 1x alleen maar mijn Id te laten zien, that's all..quote:Op maandag 27 september 2010 18:59 schreef Maanvis het volgende:
heb je iets getekend voor je er begon?
Ja, dan kan het goed zijn dat je wit werkt, je hebt wel recht op een loonstrook. Anders kan je nooit geld terugvragen van de belasting. Dus daar zou ik even achteraan gaan als ik jou was. Dan weet je ook zeker dat je wit werkt en dat je verzekerd bent.quote:Op maandag 27 september 2010 20:11 schreef A-J het volgende:
[..]
Ik heb nooit iets hoeven tekenen.. hoefde 1x alleen maar mijn Id te laten zien, that's all..
maar mag je dan wel in de horeca werken als je 15 bent? met alcohol serveren enzo..quote:Op maandag 27 september 2010 20:22 schreef WBert het volgende:
[..]
Ja, dan kan het goed zijn dat je wit werkt, je hebt wel recht op een loonstrook. Anders kan je nooit geld terugvragen van de belasting. Dus daar zou ik even achteraan gaan als ik jou was. Dan weet je ook zeker dat je wit werkt en dat je verzekerd bent.
Ook niet... mag domweg niet met sterk werken of het nou op een plateau staat of nietquote:Op maandag 27 september 2010 20:27 schreef WBert het volgende:
je mag wel werken in de horeca, zoals afwassen en dergelijke, maar alcohol schenken mag je niet geloof ik niet. Sowieso geen sterke drank, dat mag je pas schenken als je 18 bent. Hoe het met serveren zit weet ik niet precies.
Er is gewoonweg niet duidelijk of hij zwart werkt. Geen loonstrookje en alleen contant uitbetaald krijgen zegt nog niets.quote:Op maandag 27 september 2010 22:59 schreef Eenskijken het volgende:
Ts werkt zwart hoor. Je ID laten zien betekent niet dat je meteen 'in het systeem' staat. Is verder niets mis mee, maar als er problemen zijn heb je nergens recht op. Eigen keuze dus.
Volgens mij mag je dat pas als je 18 bent. Tenminste het tappen zelfquote:Op maandag 27 september 2010 20:25 schreef A-J het volgende:
[..]
maar mag je dan wel in de horeca werken als je 15 bent? met alcohol serveren enzo..
Als jij niets hebt ondertekend (alleen ID laten zien) dan heb jij geen arbeidscontract. Dit zou dus betekenen dat jij inderdaad zwart werkt.quote:Op maandag 27 september 2010 18:50 schreef A-J het volgende:
Hoihoi,
Ik heb even een vraag, ben benieuwd of iemand er meer van weet. Ik kon het niet duidelijk vinden.
Ik werk bij een horeca bedrijf, als bediende, er word alcohol geschonken, en ik ben 15. ik krijg in mijn hand betaald, en geen loonstrookje, zwart werken zou je zeggen. Maar ik heb ernaar geïnformeerd bij mijn baas en hij zegt dat ik helemaal niet zwart werk en dat er wel belasting over me word betaald. Maar ik weet het niet.. zolang ik het niet zeker weet ga ik niet meer werken daar maar wat is het nou? werk ik zwart of niet? Ik kan echt geen risico lopen, ivm boettes!
Hopelijk weet iemand hier meer van..
In Nederland hebben we een vormvrijheid van overeenkomsten, behoudens enkele uitzonderingen, en een arbeidscontract mag zelfs gewoon mondeling worden opgesteld. De af- of aanwezigheid van een arbeidscontract op schrift heeft voorts ook niets te maken met de vraag of je zwart werkt of niet, dat laatste heeft namelijk te maken met belastingafdrachten. Het is dus idd mogelijk dat je handje contantje krijgt uitbetaald maar het gewoon "wit" is, overigens zul je dat eerder zien in bijv. schoonmaak van huizen en babysitten en zo dan bij dit soort bedrijven waar je idd bij zulke praktijken zou gaan vermoeden dat er in elk geval ergens iets met de belasting wordt gesjoemeld.quote:Op dinsdag 28 september 2010 11:02 schreef Mr_Mojo het volgende:
Als jij niets hebt ondertekend (alleen ID laten zien) dan heb jij geen arbeidscontract. Dit zou dus betekenen dat jij inderdaad zwart werkt.
volgens mijquote:Op dinsdag 28 september 2010 17:50 schreef Sessy het volgende:
[..]
In Nederland hebben we een vormvrijheid van overeenkomsten, behoudens enkele uitzonderingen, en een arbeidscontract mag zelfs gewoon mondeling worden opgesteld. De af- of aanwezigheid van een arbeidscontract op schrift heeft voorts ook niets te maken met de vraag of je zwart werkt of niet, dat laatste heeft namelijk te maken met belastingafdrachten. Het is dus idd mogelijk dat je handje contantje krijgt uitbetaald maar het gewoon "wit" is, overigens zul je dat eerder zien in bijv. schoonmaak van huizen en babysitten en zo dan bij dit soort bedrijven waar je idd bij zulke praktijken zou gaan vermoeden dat er in elk geval ergens iets met de belasting wordt gesjoemeld.
Dat is *slim* maar niet wettelijk verplicht voor zover ik weet (tenzij sinds ik dat deel van het privaatrecht heb gehad de wetgeving inmiddels is aangepast). Sterker nog, je hoeft wettelijk gesproken zelfs geen loon af te spreken, dan val je automatisch terug op de wettelijke verplichting van een "redelijke vergoeding" voor de arbeid.quote:Op dinsdag 28 september 2010 18:43 schreef YebCar het volgende:
[..]
volgens mij
moet een werkgever een contract geven waarin duidelijk zijn functie , werkuren en loon omschreven staat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |