abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86911014
Hoihoi,

Ik heb even een vraag, ben benieuwd of iemand er meer van weet. Ik kon het niet duidelijk vinden.
Ik werk bij een horeca bedrijf, als bediende, er word alcohol geschonken, en ik ben 15. ik krijg in mijn hand betaald, en geen loonstrookje, zwart werken zou je zeggen. Maar ik heb ernaar geïnformeerd bij mijn baas en hij zegt dat ik helemaal niet zwart werk en dat er wel belasting over me word betaald. Maar ik weet het niet.. zolang ik het niet zeker weet ga ik niet meer werken daar maar wat is het nou? werk ik zwart of niet? Ik kan echt geen risico lopen, ivm boettes!

Hopelijk weet iemand hier meer van..
-
pi_86911080
quote:
Op maandag 27 september 2010 18:50 schreef A-J het volgende:
Hoihoi,

Ik heb even een vraag, ben benieuwd of iemand er meer van weet. Ik kon het niet duidelijk vinden.
Ik werk bij een horeca bedrijf, als bediende, er word alcohol geschonken, en ik ben 15. ik krijg in mijn hand betaald, en geen loonstrookje, zwart werken zou je zeggen. Maar ik heb ernaar geïnformeerd bij mijn baas en hij zegt dat ik helemaal niet zwart werk en dat er wel belasting over me word betaald. Maar ik weet het niet.. zolang ik het niet zeker weet ga ik niet meer werken daar maar wat is het nou? werk ik zwart of niet? Ik kan echt geen risico lopen, ivm boettes!

Heb je een contract?

Ik heb ook wit gewerkt in de horeca maar kreeg contant betaald.
pi_86911085
Het zal wel zwart zijn, beter dus..
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  Redactie Frontpage maandag 27 september 2010 @ 18:59:40 #4
38148 crew  Innisdemon
pi_86911415
Vraag om een loonstrook, dat is hij verplicht te geven.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  maandag 27 september 2010 @ 18:59:47 #5
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86911422
heb je iets getekend voor je er begon?
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  Redactie Frontpage maandag 27 september 2010 @ 19:00:04 #6
38148 crew  Innisdemon
pi_86911437
quote:
Op maandag 27 september 2010 18:51 schreef heiden6 het volgende:
Het zal wel zwart zijn, beter dus..
ja man, betaal je tenminste geen sociale premies, en als je een ongeluk krijgt ben je helemaal fucked
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_86911481
Waarschijnlijk werk je zwart, omdat je geen loonstrookje krijgt. Heb je ooit iets moeten inleveren van een ID-bewijs of zo? Dat heb je namelijk sowieso nodig om wit te kunnen werken.

Een paar voor en nadelen van zwart of wit werken:

Zwart:
+ werkgever betaald geen belasting en meestal verdiend de werknemer iets meer
- Werknemer is niet verzekerd op het moment dat er ongelukken gebeuren. (volgens mij is de werkgever dan aansprakelijk, maar hoe het precies zit weet ik niet)
- geen vakantiegeld

Wit:
+ Werknemer verzekerd
+ vakantiegeld, loonstrookje etc.
- Je betaald een klein beetje belasting over je verdiende geld (het meeste daarvan kan je aan het eind van het jaar terug krijgen van de belastingdienst)

Uiteindelijk komt het er op neer dat vooral de werkgever er voordeel bij heeft dat hij jij zwart kan betalen, aangezien dat vooral voor hem voordeliger is en meestal ligt jouw uurloon ietsje hoger.
pi_86912261
Je betaald minimaal 33% belasting over je inkomen dus 1/3. Als je werkgever bereid is je loon met 1/3 te verhogen zou ik gewoon lekker zwart blijven werken. Mits er geen grote risico's aan hangen zoals in de keuken werken tussen hete gaspitten of scherpe voorwerpen elke dag afwassen. Een ongeluk zit in een klein hoekje maar in de bediening is dit zo minimaal dat ik die verzekering op de koop toe zou nemen als je er een stuk op vooruit gaat.
pi_86913414
quote:
Op maandag 27 september 2010 19:19 schreef Noisiv het volgende:
Je betaald minimaal 33% belasting over je inkomen dus 1/3. Als je werkgever bereid is je loon met 1/3 te verhogen zou ik gewoon lekker zwart blijven werken. Mits er geen grote risico's aan hangen zoals in de keuken werken tussen hete gaspitten of scherpe voorwerpen elke dag afwassen. Een ongeluk zit in een klein hoekje maar in de bediening is dit zo minimaal dat ik die verzekering op de koop toe zou nemen als je er een stuk op vooruit gaat.
33% voor een bijbaantje van iemand van 15? Don't think so...
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_86913788
Als het je bijbaantje is zul je waarschijnlijk erg weinig belasting moeten betalen. Voor de werkgever daarentegen zal het een stuk duurder zijn vanwege allerlei premies en verzekeringen.
pi_86914334
.

[ Bericht 99% gewijzigd door A-J op 27-09-2010 20:10:21 ]
-
pi_86914801
quote:
Op maandag 27 september 2010 18:59 schreef Maanvis het volgende:
heb je iets getekend voor je er begon?
Ik heb nooit iets hoeven tekenen.. hoefde 1x alleen maar mijn Id te laten zien, that's all..
-
pi_86915423
quote:
Op maandag 27 september 2010 20:11 schreef A-J het volgende:

[..]

Ik heb nooit iets hoeven tekenen.. hoefde 1x alleen maar mijn Id te laten zien, that's all..
Ja, dan kan het goed zijn dat je wit werkt, je hebt wel recht op een loonstrook. Anders kan je nooit geld terugvragen van de belasting. Dus daar zou ik even achteraan gaan als ik jou was. Dan weet je ook zeker dat je wit werkt en dat je verzekerd bent.
pi_86915574
quote:
Op maandag 27 september 2010 20:22 schreef WBert het volgende:

[..]

Ja, dan kan het goed zijn dat je wit werkt, je hebt wel recht op een loonstrook. Anders kan je nooit geld terugvragen van de belasting. Dus daar zou ik even achteraan gaan als ik jou was. Dan weet je ook zeker dat je wit werkt en dat je verzekerd bent.
maar mag je dan wel in de horeca werken als je 15 bent? met alcohol serveren enzo..
-
pi_86915656
je mag wel werken in de horeca, zoals afwassen en dergelijke, maar alcohol schenken mag je niet geloof ik niet. Sowieso geen sterke drank, dat mag je pas schenken als je 18 bent. Hoe het met serveren zit weet ik niet precies.
pi_86917622
quote:
Op maandag 27 september 2010 20:27 schreef WBert het volgende:
je mag wel werken in de horeca, zoals afwassen en dergelijke, maar alcohol schenken mag je niet geloof ik niet. Sowieso geen sterke drank, dat mag je pas schenken als je 18 bent. Hoe het met serveren zit weet ik niet precies.
Ook niet... mag domweg niet met sterk werken of het nou op een plateau staat of niet
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_86918632
15 jaar en in de horeca?
volgens mij alleen dan op bepaalde tijden voor 18:00

na 18:00 alleen voor 16 jarigen...weet het niet zeker.
pi_86923019
Misschien werk je wel grijs.

Dan geeft je werkgever je op voor maar een paar uur terwijl je er meer werkt. Dan ben je wel verzekerd (want in die paar uur is je iets overkomen) maar er wordt niet voldoende belasting cq. premie betaald.

Dan heeft je baas een probleem als ze fanatiek gaan controleren.
pi_86924767
Ts werkt zwart hoor. Je ID laten zien betekent niet dat je meteen 'in het systeem' staat. Is verder niets mis mee, maar als er problemen zijn heb je nergens recht op. Eigen keuze dus.
There are only 151 Pokémon.
pi_86926039
quote:
Op maandag 27 september 2010 22:59 schreef Eenskijken het volgende:
Ts werkt zwart hoor. Je ID laten zien betekent niet dat je meteen 'in het systeem' staat. Is verder niets mis mee, maar als er problemen zijn heb je nergens recht op. Eigen keuze dus.
Er is gewoonweg niet duidelijk of hij zwart werkt. Geen loonstrookje en alleen contant uitbetaald krijgen zegt nog niets.
pi_86927747
Als je het uberhaupt niet weet zegt het al genoeg -> zwart. Anders heb je het daar minstens 5 minuten over met je werkgever voordat je begint met werken.
There are only 151 Pokémon.
pi_86931516
Boetes zijn sowieso niet voor de werknemer maar de werkgever. Hij/zij heeft jou in dienst genomen dus het is die persoon zijn verantwoordelijkheid wat betreft boetes.

Mocht het bedrijf gecontroleerd worden en je werkt zwart, dan zal je waarschijnlijk de belasting moeten betalen over al je verdiende geld. Maar 100% zeker weten doe ik het niet
  dinsdag 28 september 2010 @ 09:14:57 #23
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86931667
quote:
Op maandag 27 september 2010 20:25 schreef A-J het volgende:

[..]

maar mag je dan wel in de horeca werken als je 15 bent? met alcohol serveren enzo..
Volgens mij mag je dat pas als je 18 bent. Tenminste het tappen zelf ;). Uitserveren mag volgens mij iedereen doen.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 28 september 2010 @ 11:02:01 #24
314223 Mr_Mojo
Leven is het meervoud van lef.
pi_86934405
quote:
Op maandag 27 september 2010 18:50 schreef A-J het volgende:
Hoihoi,

Als jij niets hebt ondertekend (alleen ID laten zien) dan heb jij geen arbeidscontract. Dit zou dus betekenen dat jij inderdaad zwart werkt.

het lijkt mij erg raar dat jouw baas 'belasting zegt te betalen' terwijl jij geen loonstrookjes krijgt.

Het feit dat jij in cash wordt uitbetaald heeft hier niets mee te maken. Bovendien ben niet jij maar is jouw baas de sjaak als ze erachter komen dat jij zwart werkt.
Vrijheid is het recht om alles te doen wat de wet toestaat.
pi_86948712
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 11:02 schreef Mr_Mojo het volgende:
Als jij niets hebt ondertekend (alleen ID laten zien) dan heb jij geen arbeidscontract. Dit zou dus betekenen dat jij inderdaad zwart werkt.

In Nederland hebben we een vormvrijheid van overeenkomsten, behoudens enkele uitzonderingen, en een arbeidscontract mag zelfs gewoon mondeling worden opgesteld. De af- of aanwezigheid van een arbeidscontract op schrift heeft voorts ook niets te maken met de vraag of je zwart werkt of niet, dat laatste heeft namelijk te maken met belastingafdrachten. Het is dus idd mogelijk dat je handje contantje krijgt uitbetaald maar het gewoon "wit" is, overigens zul je dat eerder zien in bijv. schoonmaak van huizen en babysitten en zo dan bij dit soort bedrijven waar je idd bij zulke praktijken zou gaan vermoeden dat er in elk geval ergens iets met de belasting wordt gesjoemeld.
pi_86950565
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 17:50 schreef Sessy het volgende:

[..]

In Nederland hebben we een vormvrijheid van overeenkomsten, behoudens enkele uitzonderingen, en een arbeidscontract mag zelfs gewoon mondeling worden opgesteld. De af- of aanwezigheid van een arbeidscontract op schrift heeft voorts ook niets te maken met de vraag of je zwart werkt of niet, dat laatste heeft namelijk te maken met belastingafdrachten. Het is dus idd mogelijk dat je handje contantje krijgt uitbetaald maar het gewoon "wit" is, overigens zul je dat eerder zien in bijv. schoonmaak van huizen en babysitten en zo dan bij dit soort bedrijven waar je idd bij zulke praktijken zou gaan vermoeden dat er in elk geval ergens iets met de belasting wordt gesjoemeld.
volgens mij
moet een werkgever een contract geven waarin duidelijk zijn functie , werkuren en loon omschreven staat.
pi_86952032
Tot ongeveer ¤ 6400 hoeft er geen belasting te worden betaald. Dit komt door de loonheffingskorting en de arbeidskorting. Veel werkgevers houden er rekening mee door de jongere de loonheffingsverklaring te laten invullen, waardoor voor de jongere het netto loon op bruto uitkomt.
Als er toch belasting is betaald door de jongere, kan dat na een jaar teruggevraagd worden bij de Belastingdienst.

Als 15-jarige werkend in de horeca mag je geen sterke drank serveren.
De regels voor werken op jeugdige leeftijd staan in het hieronderstaande artikel uit de Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/o(...)_vakantiewerk__.html
pi_86953562
Het lijkt voor mijn oog op zwart werken..
Zwart werken ziet vele voordelen volgens velen, maar als het op ongelukken aankomt ben je flink de klos. Trouwens als je 15 bent en je verdient niet meer dan 400 euro (weet niet het exacte bedrag, zo ging het bij mij in ieder geval) dan betaal je geen belasting. Toen ik meer dan 400 euro ging verdienen ging er een minimaal bedrag naar de fiscus maar dit kon ik aan het einde van het jaar gewoon terugvragen via een T-biljet (https://www.belastingterug.com/index.php?view=stap) dit kan echter pas als je de belasting gaat opgeven (rond februari?)

Je hebt zowieso recht op een loonstrookje en duidelijke informatie van je werkgever!
pi_86956054
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 18:43 schreef YebCar het volgende:

[..]

volgens mij
moet een werkgever een contract geven waarin duidelijk zijn functie , werkuren en loon omschreven staat.

Dat is *slim* maar niet wettelijk verplicht voor zover ik weet (tenzij sinds ik dat deel van het privaatrecht heb gehad de wetgeving inmiddels is aangepast). Sterker nog, je hoeft wettelijk gesproken zelfs geen loon af te spreken, dan val je automatisch terug op de wettelijke verplichting van een "redelijke vergoeding" voor de arbeid.
pi_86964844
als jij je legitimatie hebt moeten laten zien en je baas heeft een kopie gemaakt zal het wel ok zijn.
heeft hij GEEN kopie gemaakt dan werk je waarschijnlijk zwart.
je baas moet gegevens van de belastingdienst(loonheffing) invullen.
op dit formulier moeten de gegevens van het bedrijf EN jouw gegevens ingevuld worden.
ook je sofi nummer en je legitimatie nummer. volgens mij zelfs je handtekening.
(kijk even op www.belastingdienst.nl / formulier downloaden voor loonheffingskorting. )

verder is je baas verplicht een kopie van de legitimatiebewijzen van iedereen die er werkt te hebben.

ik weet dat er bij ons ook niemand loonstroken krijgt. die krijgen ze meestal alleen met de jaaropgave en met vakantiegeld.

en onder de 16 werken in de bediening is niet toegestaan. hooguit overdag en GEEN alcohol schenken/ uitserveren.
bij de afwas mag je staan tot 20.00uur ofzo.
weet uit ervaring dat je als 15 jarige wel mag afwassen en ook tot een uur of 23.00 :)
pi_86987498
gewoon zwart werken!
An Amateur trains untill he does it right!
A Professional trains untill he can't do it wrong!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')