Ja zie die logica ook niet helemaal, wat voor nuttigs probeer je daarmee te bereiken?quote:Op maandag 27 september 2010 17:43 schreef _Michiel_ het volgende:
Je deelt je omzet door je vaste lasten?
nou ik heb wel een bruto belasting betaald maar dat heb ik door een bedrijfswagen aan te schaffen met btw van 3600 moest betalenquote:Op maandag 27 september 2010 17:44 schreef HunterSThompson het volgende:
Begrijp ik het goed als jij dus nooit belasting hebt betaald over je bruto inkomsten? Dan kan je idd een fikse aanslag verwachten.
Maar heb je geen boekhouder dan die je aangifte over 2009 heeft gedaan. Die kan het je precies voorrekenen.
? Dit begrijp ik niet helemaal. Doe je eigenlijk wel BTW aangifte. Het lijkt mij dat je zelf maar wat aanrommelt en dat is niet verstandig als je met de belastingdienst te maken hebt.quote:Op maandag 27 september 2010 17:46 schreef Yondaime het volgende:
[..]
nou ik heb wel een bruto belasting betaald maar dat heb ik door een bedrijfswagen aan te schaffen met btw van 3600 moest betalen
tjah dat is logisch, ik werk gemiddeld 15 a 16 uur per dag waarbij ik 750 km per dag rij.quote:Op maandag 27 september 2010 17:46 schreef postman het volgende:
in je eentje een koeriersdienst draaien met een ton omzet? niet slecht.
anyway je betaalt belasting over je winst, dus 96k - 26,4k * 52%. Niet rekening houden met de diverse schijven en heffingskortingen die je als ondernemer hebt/kunt hebben.
nou dit doet eigenlijk de boekhouder van mij,quote:Op maandag 27 september 2010 17:48 schreef HunterSThompson het volgende:
[..]
? Dit begrijp ik niet helemaal. Doe je eigenlijk wel BTW aangifte. Het lijkt mij dat je zelf maar wat aanrommelt en dat is niet verstandig als je met de belastingdienst te maken hebt.
BTW en IB door elkaar halen,... tsja, zo schiet het niet op.quote:Op maandag 27 september 2010 17:54 schreef Yondaime het volgende:
[..]
nou dit doet eigenlijk de boekhouder van mij,
als ik kijk bij eerste kwartaal, omzet:
8000 / 100 x 19 = 1520 x 3 = 4560 te betalen aan belastingdienst (ongeveer 3200 met al die vaste lasten met btw)
en ik heb voor die bedrijfswagen al teruggaaf gekregen van de belastingdienst van 806 euro,
quote:Op maandag 27 september 2010 17:52 schreef ManAtWork het volgende:
96000-26400=69600
zelfstandigenaftrek en startersaftrek (voor 2010): 6684
MKB-winstvrijstelling: 12%x62916=7550
(FOR buiten beschouwing gelaten, niets bekend over investeringsaftrek)
belastbaar bedrag: 55366
belasting en premies: (heb geen zin om het exact uit te rekenen maar komt op ongeveer 40%) 22146 minus heffingskortingen (ongeveer 3500) is dus ongeveer 18500
(voor een exacte berekening kun je altijd PM-en. maar ik leef ook niet van de lucht.)
Nog geen 30% van je winst en je schrikt al?quote:Op maandag 27 september 2010 17:55 schreef Yondaime het volgende:
[..]
je bent een held...maar
het is nog steeds erg veel!!!! ik schrik me letterlijk te pletter....
ik ben overgestapt naar een andere accountant, die was tenminste een freelancerquote:Op maandag 27 september 2010 17:51 schreef HunterSThompson het volgende:
En hoe is dit trouwens afgelopen. Accountant stuurt hoge factuur. Terecht? Je was toen blijkbaar bezig met de aangifte over 2009? Dan weet je toch wat je te wachten staat.
quote:Op maandag 27 september 2010 17:56 schreef Yondaime het volgende:
[..]
ik ben overgestapt naar een andere accountant, die was tenminste een freelancer
tjah ik was al die jaren bezig geweest met schulden betalen, ik was 2 jaar daarvoor heel lang werkloos geweest, ik zat werk te zoeken maar kon nooit aan vaste contract krijgen, terwijl ik een diploma hebt met hoge score. omdat ik dan jaren lang werkloos geweest ben, stegen de openstaande rekening ( zorgverzekeraars en telefoonmaatschappijen kennen geen genade), waardoor ik las kreeg van de incasso bureaus ik kon niet aan geld komen en alsmaar stegen de bedragen om als niet betaald, lenen deed ik van mijn families maar de maandelijkse vaste lasten kwamen oneindeloos dus ging het weer mis...schulden opgelopen tot 74.000quote:Op maandag 27 september 2010 17:56 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Nog geen 30% van je winst en je schrikt al?
Succes met ondernemen!
Maar dat staat toch los van de belastingdruk die je als ondernemer hebt?quote:Op maandag 27 september 2010 18:01 schreef Yondaime het volgende:
[..]
tjah ik was al die jaren bezig geweest met schulden betalen, ik was 2 jaar daarvoor heel lang werkloos geweest, ik zat werk te zoeken maar kon nooit aan vaste contract krijgen, terwijl ik een diploma hebt met hoge score. omdat ik dan jaren lang werkloos geweest ben, stegen de openstaande rekening ( zorgverzekeraars en telefoonmaatschappijen kennen geen genade), waardoor ik las kreeg van de incasso bureaus ik kon niet aan geld komen en alsmaar stegen de bedragen om als niet betaald, lenen deed ik van mijn families maar de maandelijkse vaste lasten kwamen oneindeloos dus ging het weer mis...schulden opgelopen tot 74.000
ja dat is waar, maar dit 8000 euro is past dit jaar in maart begonnen, afgelopen 2 jaar had ik maar maandelijks gemiddeld 3500 euro bruto verdiend per maandquote:Op maandag 27 september 2010 18:07 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Maar dat staat toch los van de belastingdruk die je als ondernemer hebt?
Er blijft immers nog 51000 euro over om van te leven en je schulden mee af te betalen.
ben je verbaasd? ik besteeds tenminste niks aan nutteloze dingen uit, al die tijden had ik aan mijn schulden moeten aflossen, als ik 1x niet betaal, dan komt er een bijkomende kosten en extra kosten als boete...tuurlijk had ik nog wel geld voor om omzet te kunnen betalen maar inkomstenbelasting, daarvoor moest ik de helft van wat ik verdiende op zij gaan zettenquote:Op maandag 27 september 2010 18:17 schreef Dlocks het volgende:
Hoe kun je nou een bedrijf runnen als je werkelijk finacieel gezien echt geen flauw benul hebt van waar je mee bezig bent?
Ik begrijp wel hoe jij in het verleden (en wellicht nabije toekomst) in de schulden bent gekomen.
Als je weet dat je niet met geld om kunt gaan en als je weet dat je er totaal niets van snapt dan moet je het één en ander uitbesteden.
En of een boekhouder wel of niet freelancer is zou 0,0 invloed moeten hebben op de keuze voor een bepaalde boekhouder.
Volgens mij mis jij de logica achter geld en belasting.quote:Op maandag 27 september 2010 18:22 schreef Yondaime het volgende:
[..]
ben je verbaasd? ik besteeds tenminste niks aan nutteloze dingen uit, al die tijden had ik aan mijn schulden moeten aflossen, als ik 1x niet betaal, dan komt er een bijkomende kosten en extra kosten als boete...tuurlijk had ik nog wel geld voor om omzet te kunnen betalen maar inkomstenbelasting, daarvoor moest ik de helft van wat ik verdiende op zij gaan zetten
denk ik ookquote:Op maandag 27 september 2010 19:12 schreef Poepoog het volgende:
Hoop voor je dat de BD je even vergeet, want anders ben je natuurlijk zwaar de lul.
Jij vindt een goede boekhouder en/of account nutteloos op het moment dat je geen flauw benul hebt van hoe het één en ander werkt?quote:Op maandag 27 september 2010 18:22 schreef Yondaime het volgende:
[..]
ben je verbaasd? ik besteeds tenminste niks aan nutteloze dingen uit, al die tijden had ik aan mijn schulden moeten aflossen, als ik 1x niet betaal, dan komt er een bijkomende kosten en extra kosten als boete...tuurlijk had ik nog wel geld voor om omzet te kunnen betalen maar inkomstenbelasting, daarvoor moest ik de helft van wat ik verdiende op zij gaan zetten
Blijkbaar begrijp je het zelfs na alle reacties in dit topic nog steeds niet.quote:maar inkomstenbelasting, daarvoor moest ik de helft van wat ik verdiende op zij gaan zetten
ik neem jou tip in ieder geval wel op!quote:Op maandag 27 september 2010 19:30 schreef Dlocks het volgende:
[..]
Jij vindt een goede boekhouder en/of account nutteloos op het moment dat je geen flauw benul hebt van hoe het één en ander werkt?
Nu weet ik redelijk hoe het één en ander belastingtechnisch werkt. Desondanks laat ik dit soort dingen voor mijn bedrijf door een accountant doen. Kan ik mij bezighouden met zaken waar ik wél goed in ben.
En het leuke is dat ik dankzij mijn accountant jaarlijks ca 20% minder belasting betaal dan wanneer ik het zelf zou doen. Ieder jaar vul ik zelf ook mijn aangifte in en ieder jaar zit ik ca 20% boven het bedrag waar mijn accountant mee komt.
Kortom, scheelt mij een hoop tijd, stress en heel veel geld.
Maar goed, blijf jij het maar lekker zelf doen door af en toe een vraag op een forum te stellen en/of met behulp van je boekhouder (die je blijkbaar hebt uitgekozen omdat die aan jouw criterium 'freelancer' voldeed).
[..]
Blijkbaar begrijp je het zelfs na alle reacties in dit topic nog steeds niet.
Mooi, heb ik mijn goede daad voor vandaag weer verricht.quote:Op maandag 27 september 2010 19:38 schreef Yondaime het volgende:
[..]
ik neem jou tip in ieder geval wel op!
zo is dat!!quote:Op maandag 27 september 2010 20:06 schreef heiden6 het volgende:
Dude, je bent vast een goede ondernemer en een goede koerier, maar je boekhoudkennis gaat echt nergens over, laat het lekker door een vakman doen, dan hoef je je er niet druk om te maken en wordt het niet een grote teringzooi.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |