Beste mensen,
Ik heb een HBO Informatica opleiding gevolgd, en ben sinds kort werkzaam in de ICT. Al sinds mijn prille jeugd waar ik het leuk vond om te computeren, hangt het aanbeeld "RSI" boven mijn hoofd. Want ik vond het vroeger altijd leuk om te gamen en te computeren, en nu is het zo dat ik van het computeren mijn werk heb gemaakt.
Mijn moeder is nogal "beschermend". Of het nou om computeren gaat of uitgaan, mijn moeder ziet altijd wel beren op de weg. Mijn lichte darm gevoeligheid was volgens haar de "Ziekte van Crohn" (een nare ziekte), ipv, uhm, lichte darm gevoeligheid. Daarom hamerde mijn ouders er ook op dat ik op moest letten met mijn computeren. De kans dat ik RSI zou krijgen was namelijk groot. Bij mijn vader op zijn werk hebben alle computers een tooltje dat ervoor zorgt dat iemand na 1 uur een melding krijgt dat diegene pauze moet nemen.
Nu is het zo dat mijn moeder nogal vaak last heeft van kwaaltjes. Ze heeft vaak last van haar hoofd, arm, buik en benen. Haar fysiotherapeut sprak van een aparte doorbloeding.
Nu heeft ze deze week veel gewerkt aan de computer, en heeft ze last van haar arm gekregen. De paniek is dus toegeslagen, en ze is hals over kop naar de fysio gegaan. Eveneens heeft ze RSI zitten googl'en, en ze heeft daar allerlei verhalen gelezen over ontstekingen en je armen niet meer kunnen bewegen. Dus vandaag kwam zij natuurlijk met haar bezorgdheden bij mij aan: "Wordt er op jouw bedrijf ook aandacht besteed aan RSI?" "Nee, eigenlijk niet." "En op het HBO ook wat info gehad?" "Nee."
"Dat is absurd! Want dit is echt een heel groot probleem."
Ik begon toen te vertellen dat ICT'ers heus niet de hele dag achter de computer zitten, en ook andere dingen doen zoals:
1. Even naar de koffie automaat om koffie te halen
2. Even naar de printer lopen
3. Wandelingetje maken tijdens de pauze
4. Even rondlopen en een praatje maken met een collega
5. Een bespreking houden
6. Fietsen naar het station of werk.
Deze zaken gebeuren met een interval van ongeveer een uur. Daarnaast organiseert mijn bedrijf ook sportevenementen, en gaan mensen na het werk samen joggen.
Dat dit RSI tegengaat ging er bij mijn moeder niet in. Op het werk van mijn vader hebben ze dus elk uur een berichtje. Mijn moeder heeft bij de gemeente gewerkt, en daar lag op ieder bureau een folder met de juiste zithouding. Mijn moeder zei dat ze maar met mijn HR-manager ging mailen omdat ze het stom vond dat er geen directe aandacht besteed werd aan RSI. Deze zaken zijn namelijk ook terug te vinden in de ARBO wetgeving.
"Mensen zijn niet gemaakt om 40 uur per week achter een computer te zitten" zei de fysio, en hij zei dat hij regelmatig klachten behandelt van de werkende kantoormens. Toch lijkt het mij onverstandig om berichtjes te weergeven dat je pauze moet nemen, want dat zou je uit je concentratie kunnen halen als je net bezig bent met een briljante oplossing voor een moeilijk probleem. Mijn bedrijf is vrij jong, is het zo dat jonge mensen er minder snel last van hebben? In de bedrijven van mijn ouders werken oudere mensen.
De computer is een verlengstuk van je hersenen zoals Steve Jobs ooit zei. De digitale economie stelt mensen in staat sneller te innoveren en hun hersenen efficiënter te gebruiken. Teruggaan naar een fysieke economie zal onmogelijk zijn, omdat dit stagnatie en armoede zal betekenen. Wat we hoogstens kunnen doen is de interface met de techniek beter maken.
Heb jij wel eens een RSI probleem gehad? Wat doet jouw werkgever daartegen? Ben jij geïnformeerd? Is het werkelijk een groot probleem?
Ik heb de laatste tijd eigenlijk weinig over RSI gehoord. Is het niet zo dat bureaustoelen en toetsenborden nu ergonomisch gezien een stuk beter zijn waardoor dit probleem minder speelt?