abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 25 september 2010 @ 22:13:18 #1
277515 Illiberal
Clever tagline here
pi_86843295
Beste mensen,

Ik heb een HBO Informatica opleiding gevolgd, en ben sinds kort werkzaam in de ICT. Al sinds mijn prille jeugd waar ik het leuk vond om te computeren, hangt het aanbeeld "RSI" boven mijn hoofd. Want ik vond het vroeger altijd leuk om te gamen en te computeren, en nu is het zo dat ik van het computeren mijn werk heb gemaakt.

Mijn moeder is nogal "beschermend". Of het nou om computeren gaat of uitgaan, mijn moeder ziet altijd wel beren op de weg. Mijn lichte darm gevoeligheid was volgens haar de "Ziekte van Crohn" (een nare ziekte), ipv, uhm, lichte darm gevoeligheid. Daarom hamerde mijn ouders er ook op dat ik op moest letten met mijn computeren. De kans dat ik RSI zou krijgen was namelijk groot. Bij mijn vader op zijn werk hebben alle computers een tooltje dat ervoor zorgt dat iemand na 1 uur een melding krijgt dat diegene pauze moet nemen.

Nu is het zo dat mijn moeder nogal vaak last heeft van kwaaltjes. Ze heeft vaak last van haar hoofd, arm, buik en benen. Haar fysiotherapeut sprak van een aparte doorbloeding.

Nu heeft ze deze week veel gewerkt aan de computer, en heeft ze last van haar arm gekregen. De paniek is dus toegeslagen, en ze is hals over kop naar de fysio gegaan. Eveneens heeft ze RSI zitten googl'en, en ze heeft daar allerlei verhalen gelezen over ontstekingen en je armen niet meer kunnen bewegen. Dus vandaag kwam zij natuurlijk met haar bezorgdheden bij mij aan: "Wordt er op jouw bedrijf ook aandacht besteed aan RSI?" "Nee, eigenlijk niet." "En op het HBO ook wat info gehad?" "Nee."

"Dat is absurd! Want dit is echt een heel groot probleem."

Ik begon toen te vertellen dat ICT'ers heus niet de hele dag achter de computer zitten, en ook andere dingen doen zoals:

1. Even naar de koffie automaat om koffie te halen
2. Even naar de printer lopen
3. Wandelingetje maken tijdens de pauze
4. Even rondlopen en een praatje maken met een collega
5. Een bespreking houden
6. Fietsen naar het station of werk.

Deze zaken gebeuren met een interval van ongeveer een uur. Daarnaast organiseert mijn bedrijf ook sportevenementen, en gaan mensen na het werk samen joggen.

Dat dit RSI tegengaat ging er bij mijn moeder niet in. Op het werk van mijn vader hebben ze dus elk uur een berichtje. Mijn moeder heeft bij de gemeente gewerkt, en daar lag op ieder bureau een folder met de juiste zithouding. Mijn moeder zei dat ze maar met mijn HR-manager ging mailen omdat ze het stom vond dat er geen directe aandacht besteed werd aan RSI. Deze zaken zijn namelijk ook terug te vinden in de ARBO wetgeving.

"Mensen zijn niet gemaakt om 40 uur per week achter een computer te zitten" zei de fysio, en hij zei dat hij regelmatig klachten behandelt van de werkende kantoormens. Toch lijkt het mij onverstandig om berichtjes te weergeven dat je pauze moet nemen, want dat zou je uit je concentratie kunnen halen als je net bezig bent met een briljante oplossing voor een moeilijk probleem. Mijn bedrijf is vrij jong, is het zo dat jonge mensen er minder snel last van hebben? In de bedrijven van mijn ouders werken oudere mensen.

De computer is een verlengstuk van je hersenen zoals Steve Jobs ooit zei. De digitale economie stelt mensen in staat sneller te innoveren en hun hersenen efficiënter te gebruiken. Teruggaan naar een fysieke economie zal onmogelijk zijn, omdat dit stagnatie en armoede zal betekenen. Wat we hoogstens kunnen doen is de interface met de techniek beter maken.

Heb jij wel eens een RSI probleem gehad? Wat doet jouw werkgever daartegen? Ben jij geïnformeerd? Is het werkelijk een groot probleem?

Ik heb de laatste tijd eigenlijk weinig over RSI gehoord. Is het niet zo dat bureaustoelen en toetsenborden nu ergonomisch gezien een stuk beter zijn waardoor dit probleem minder speelt?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 25 september 2010 @ 22:16:03 #2
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86843414
Nog nooit last gehad er van....
* Netsplitter gaat ff een stuk hout zoeken om af te kloppen... :D

Het ligt er maar net aan bij welk bedrijf je werkt of je achter een goed bureau zit of op een goede stoel.
Dat is niet zo vanzelfsprekend als je denkt helaas.

Je kan zelf voorzorgsmaatregelen nemen, zoals micropauze's enzo.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_86843793
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 22:13 schreef Illiberal het volgende:
...
Ik heb de laatste tijd eigenlijk weinig over RSI gehoord. Is het niet zo dat bureaustoelen en toetsenborden nu ergonomisch gezien een stuk beter zijn waardoor dit probleem minder speelt?
Ik heb meer het idee dat het een modeziekte is/was. Niet dat het niet bestaat, maar volgens mij hebben heel veel mensen zichzelf en elkaar een pijnlijk polsje aan lopen praten :')
pi_86844082
Ik heb er tijdens mijn schooltijd op het HBO last van gehad en het was geen pretje. Vooral het gedeelte ontstekingen in je pezen en gewrichten. Verschrikkelijk.

Ik heb in eerste instantie hormooninjecties (Cortison geloof ik) gekregen op de meest pijnlijke plaatsen. Daarna heb ik een paar maanden bij de Fysio gelopen en aanvullend oefeningen gedaan in de sportschool.

Gelukkig is het nu ook stukken beter gesteld met de Arbo. Omdat er meer uitval was op m'n school zijn heel veel werkplekken vernieuwd en zijn er speciale mensen langsgeweest. Ook nu op mijn werk is dit het geval.

Daarnaast hou ik me zelf nadrukkelijk aan de rustmomenten en werk ik niet meer met een muis, maar met een pen en tablet.

Ik moet zeggen ik heb er nu inmiddels al 5 jaar geen last meer van (even afkloppen :P)

Dat het een modeverschijnsel is ben ik het niet mee eens. Wel is de één er misschien vatbaarder voor dan de ander. Zie het als een tennisarm of tenniselleboog . Als je dat oploopt dan kan het ook maanden duren voordat je er eindelijk eens vanaf bent.
pi_86844236
ik denk ook dat het een storm in een glas water was... ik werk in de IT en ben linkshandig, dus zit ik in de risico-groep.... met een goede stoel, verstelbaar bureau en de muis aan de goede kant heb je de oorlog feitelijk al gewonnen....
En anders geeft de baas je wel een trackball... probleem ook opgelost.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 25 september 2010 @ 22:40:36 #6
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86844356
Tja, ik heb in het precomputertijdperk al RSI opgelopen doordat ik heel veel moest schrijven (ik was toen corrector van tijdschriftdrukproeven - menselijke spellingscontrole ;) ). Peesschedeontsteking in mijn pols. Nooit meer echt overgegaan. Dus het komt niet alleen door computerwerk.

Ik vind overigens dat je moeder wel erg overdreven reageert. Uiteraard is het goed om je werk af en toe te onderbreken en op je werkhouding te letten. Maar lang niet iedereen die veel met een computer werkt krijgt RSI. Waarschijnlijk moet je er gevoelig voor zijn.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 zaterdag 25 september 2010 @ 22:42:22 #7
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_86844419
quote:
Op zaterdag 25 september 2010 22:37 schreef Flying_Phoenix het volgende:
ik denk ook dat het een storm in een glas water was... ik werk in de IT en ben linkshandig, dus zit ik in de risico-groep.... met een goede stoel, verstelbaar bureau en de muis aan de goede kant heb je de oorlog feitelijk al gewonnen....
En anders geeft de baas je wel een trackball... probleem ook opgelost.
Ik werk ook in de IT, al 11 jaar en ik onderschat het niet.
Dan moet je wel een goede stoel en bureau krijgen zoals ik poste.
Iets wat niet vanzelfsprekend is, nog steeds niet.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  zondag 26 september 2010 @ 22:21:49 #8
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_86880037
Voorkomen is beter dan genezen. Op het MBO werd er weldegelijk aandacht aan besteed, en bij het bedrijf waarvoor ik werk is er gezorgd voor verstelbare bureaus en goede bureaustoelen. Ook bedenk ik dat ik zelf vaak ff opsta om koffie te gaan halen of ff naar de WC bijvoorbeeld.
Je moeder komt op mij als behoorlijk gestoord over overigens :D.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  zondag 26 september 2010 @ 22:29:59 #9
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_86880639
Ik zit 'in de IT' en RSI-gerelateerde items zijn beschikbaar en deze worden met regelmaat uitgereikt.
Op m'n huidige werklokatie hebben ze zelfs een consulent hiervoor.

Het verhaal van TS riekt wel sterk naar hypochondrie. (van moeders vooral)
I am just a dreamer, but you are just a dream
  zondag 26 september 2010 @ 23:31:34 #10
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_86883788
Ik vind het tamelijk ziek dat je er tijdens je studie nooit iets over gehoord hebt. Hoewel de hype van een tijdje terug wel wat overdreven was is het toch iets om rekening mee te houden. Zithouding is maar een deel trouwens, het is minstens zo belangrijk om de samenhang met stress te zien.
Vampire Romance O+
pi_86885641
Een nog veel groter risico dan RSI vind ik een moeder die met je baas gaat mailen :)
-
  maandag 27 september 2010 @ 01:51:06 #12
300556 Tom_Poes
Marten bedankt!
pi_86887984
quote:
Op maandag 27 september 2010 00:13 schreef quo_ het volgende:
Een nog veel groter risico dan RSI vind ik een moeder die met je baas gaat mailen :)
Ik zou ook je baas even informeren over het feit dat je moeder overbezorgd is en dat niet op jou en je werk gaat betrekken :p
  maandag 27 september 2010 @ 01:51:37 #13
300556 Tom_Poes
Marten bedankt!
pi_86887987
quote:
Op maandag 27 september 2010 01:51 schreef Tom_Poes het volgende:

[..]

Ik zou ook je baas even informeren over het feit dat je moeder overbezorgd is en dat niet op jou en je werk gaat betrekken :p
En je moeder natuurlijk proberen uit het hoofd te praten dat ze dat gaat doen :P
pi_86887994
Aanbeeld boven je hoofd?
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_86888019
quote:
Op maandag 27 september 2010 01:52 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Aanbeeld boven je hoofd?
Ja aanbeeld is ook correct blijkt nu maar ik denk dat het meer geluk is dan wijsheid voor de TS

Spellingnazi :r
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_86890248
De naam RSI (Repetitive Strain Injury) slaat op meer dan alleen muizen/typen, en komt voor in alle bedrijfstakken, maar in het nieuws wat meer in verband met IT, that's it. Met de kennis die we nu hebben, zouden bijvoorbeeld veel klachten van metselaars daar ook onder genoemd kunnen worden. ;)

Belangrijk is om bij beginnende klachten kleine maar simpele maatregelen te nemen. Zorg dat je goed zit, iets wat met het huidige kantoormeubilair prima te regelen is. Doe dit ook thuis achter de pc, en ga bij lichte pijntjes/trillingen eens wat meer bewegen, bijvoorbeeld door tijdens de pauze naar buiten te gaan, in plaats van je te buiten te gaan aan de kroketjes in de kantine. ;)
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_86890394
je hebt je moeder toch wel van het idee af gehaald je HR manager te mailen he? Dat komt namelijk SUPER kansloos over...

Verder moet je met RSI klachten gewoon bij de eerste signalen al actie onder nemen (meer pauzes, met links muizen etc.) en niet door je eigen pijn/signalen grens heen gaan.
http://www.fdnl.nl gaming since 1999!
pi_86892756
Jaren geleden (5-6jaar)zware RSI opgelopen. Ik kon uiteindelijk niet eens meer de deur open doen en me kont afveggen zo erg. Ik heb een vrij dure therapie gehad van het bedrijf maar het is nooit meer helemaal goed gekomen. Ik moest een andere functie in het bedrijf maar die gaven ze niet. Nu kan ik wel computeren maar zeker niet langer dan 1 uur per dag. En ben ik 2x terug gevallen en moest ik weer naar de fysio. Waar ik vroeger 50 kg kon tillen met 2 armen kan ik nu nog niet eens 2 cola flessen tillen met mijn rechter arm.

En het is zeker een samenhang van houding, stress.
pi_86896176
Dat het een hype is geweest betekent natuurlijk niet dat het niet zoveel voorstelt. Het kan mensen echt heel zwaar treffen, alleen niet zo heel veel mensen.

De meeste bedrijven hebben, dankzij de hype, wel heel stilletjes een boel verbeterd. Qua zitpositie, maar ook muizen zijn verbeterd. Ik prefereer zelf een slechte werkhouding, dat werkt gewoon lekker, scheef, onderuit, een arbo-arts zou ervan gruwen. Daarom besteed ik er wat extra aandacht aan, en weet volgens mij wel waardoor het komt (bij mij dan) ik hou de handen en daarmee de rest goed doorbloed. Ik heb een knijpding, en als ik ook last van mijn nek krijg ga ik alles uitgebreid loszwaaien. Sindsdien nauwelijks nog last van. Maar goed, dat werkt voor mij.

Als je echt al veel pijn hebt, dan kan ik een goede shihatsu-therapeut aanraden. Fysiotherapeuten weten eigenlijk niet hoe het werkt, shihatsutherapeuten ook niet echt, maar dat hoeven zij ook niet om er wel mee te kunnen werken. Voor hun benadering is niet nodig om precies het mechanisme erachter te weten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_86896304
RSI is geen grap, ik heb het gehad en er echt veel last van gehad. Dat ging veel verder dan een pijnlijk polsje. Maar het is ook niet iets om panisch over te doen want het is heel simpel te verhelpen. RSI is weinig meer dan een degeneratie van spieren door contant dezelfde kleine bewegingen, in combinatie met slechte doorbloeding.

Het was vroeger vooral een probleem omdat men het verkeerd behandelde; het enige advies dat je destijds kreeg was "rust houden" en dat werkt alleen averechts. Daardoor degenereren je spieren alleen verder. En zo kom je er dus echt niet vanaf.

Je moet de spieren juist trainen. Als je zorgt voor een beetje afwisseling qua beweging, een goede houding, en vooral regelmatig rekken en strekken zodat de doorbloeding goed blijft, dan is er niks aan de hand.
pi_86942985
RSI heeft de naam een modeziekte te zijn, helaas onterecht, want de klachten bestaat toch echt wel en kunnen zeker heel vervelend zijn.

RSI is inderdaad geen ziekte, want het is een verzamelnaam voor allerlei uiteenlopende klachten, die verschillende oorzaken kan zijn. Bureau/computerwerk is er 1 van. Soms wordt het ook verward met bijv. CTS (carpaal tunnen syndroom). Ook is het moeilijk om een fysiek afwijking aan te wijzen, waardoor sommige mensen menen dat het allemaal maar psychisch is.

Mijn ervaring ermee is dat het ontzettend vervelend is en daarom is het belangrijk bij de geringste pijnklachten (bijv in pols of nek/schouder) dit heel serieus te nemen en een bedrijfarts te raadplegen. Ik kamp al een poosje met chronische nek/schouder klachten met uitstraling naar de arm (zou je RSI kunnen noemen) en de hoofdoorzaak is absoluut: een verkeerde zithouding. Door intensieve fysiotherapie is dit inmiddels onder controle. En ik heb nu ook geleerd hoe ik het onder controle kan houden.

Een goede houding is vrijwel altijd het belangrijkste. Ook al heb je een goede ergonomisch bureustoel dan nog kun je verkeerd zitten, bijv. als je beeldscherm te laag staat, of je bureau niet op de goede hoogte. Een goede bedrijfsarts weet precies waar je op moet letten. Soms gaat het om enkele minimale aanpassingen.

Verder heb ik geleerd dat je best een poos achter een PC kunt zitten, als je houding maar ontspannen is, en je afwisseling hebt en buiten het werk ook veel aan beweging doet (sporten). Pauze-programma's werken in mijn geval totaal niet.

BTW. Een goed toetsenbord en muis zijn ook belangrijk, aangezien de meeste bedrijven nogal goedkope rommel gebruiken die verre van ideaal zijn om een goede positie van je handen en polsen te kunnen handhaven. Mijn ervaringen zijn goed met de vertikale ergonomische muis van 3M en ergonomisch toetsenbord van Microsoft, maar dat is natuurlijk ook zeer persoonlijk. Minder muizen is sowieso aan te raden (sneltoetsen zijn veel prettiger).

Ook proberen stress te vermijden, of in elk geval mee leren omgaan, want teveel stress zorgt direct voor slechte houding en daardoor sterk gespannen en overbelaste of vermoeide spieren. En vooral klachten serieus nemen, en niet verwaarlozen. Als je eenmaal weet hoe je erom moet gaan, zullen de klachten vanzelf verminderen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 28 september 2010 @ 15:26:36 #22
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_86943402
Ik heb een ergonomisch toetsenbord (verstelbaar) en ook een "gekantelde" muis, zoiets:

Ik heb ook zo eentje geprobeerd, maar dan moet je met je duim klikken en dat was voor mij juist niet prettig.

Ben inmiddels 3x aan mijn pols geopereerd maar de klachten zullen waarschijnlijk nooit echt wegblijven :{ Ik heb peesschedeontsteking, aan de basis van mijn duim.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_86943758
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 15:15 schreef quarterpounder het volgende:
Pauze-programma's werken in mijn geval totaal niet.
Pauze-programma's hebben voornamelijk een verzekeringstechnische rol zover ik weet. Geen idee of de werking van dat soort programma's nu al eens is aangetoond.
pi_86943844
quote:
Op dinsdag 28 september 2010 15:36 schreef Roönaän het volgende:

[..]

Pauze-programma's hebben voornamelijk een verzekeringstechnische rol zover ik weet. Geen idee of de werking van dat soort programma's nu al eens is aangetoond.
Ik werd er ontzettend gefrustreerd van, was je net ergens mee bezig, en dan kreeg je een popup voor je kanis of wordt je pc op slot geflikkerd. Dat leverde alleen maar meer stress, en dus meer klachten op.
  dinsdag 28 september 2010 @ 19:52:06 #25
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_86953286
Precies, ook altijd leuk als je net een klant aan de telefoon hebt.
Vampire Romance O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')