quote:
Op maandag 8 november 2010 22:22 schreef deelnemer het volgende:[..]
Je begrijpt niets van de natuurwetenschap, net zo min als de pragmatische filosofen waar je achteraan loopt (Rorty, Oudemans). Met de reductie waar je vanuit gaat (mathematische reductie) sluit je op voorhand iedere mogelijkheid tot kennis over de wereld uit. Het lijkt geweldig slim omdat je minder aanneemt dan ik. Maar ondertussen wordt de horizon beperkt tot het idee van menselijke consensus.
Het is niet per definitie zo dat de stem van de meerderheid geldig is natuurlijk, dat bedoelde ik niet. Het gaat mij er om dat je geen toegang hebt tot 'objectiviteit' omdat je niet buiten jezelf kunt treden. Het blijft allemaal gebonden aan je eigen ervaring (en of die nu direct is of niet, doet er niet toe). Dat is geen grote handicap hoor. Het sluit enkel de mogelijkheid uit van het leggen van een filosofisch fundament.
quote:
Als je uitgaat van mathematische reductie is de vraag waarom het ene wel werkt en het andere niet. Als ik een huis bouw, dan zal er daarna consensus ontstaan over het feit dat dat huis er staat. Ik verklaar de consensus met het idee dat dit huis er staat in objectieve zin (iedereen kan het zien of loopt er anders tegen aan). Jij verklaart de objectiviteit uit de onstane consensus. Als je je eigen alledaagse ervaringen serieus neemt dan moet het idee van objectiviteit duidelijk zijn. Door een natuurwetenschappelijke studie te doen, wordt dit idee van objectiviteit nog evidenter.
Nouja dan zou jij dat objectief mogen noemen, ook best. Het valt mij gelijk op dat er sprake is van een empirische
check; het huis zien of er tegenaan lopen. Hoe filosofisch is dat eigenlijk? Is het nodig om er bij te filosoferen?
quote:
Dat je aanname moeilijk te weerleggen is, maakt het nog niet sterk. Het is een algemeen kenmerk van deze vorm van reductionisme, waarbij men de wereld beperkt tot het meest direct gegevene. Het nadeel is dat je jezelf daar dan ook in opsluit.
Het verschil zit hem MI ook in het feit dat het direct in de ervaring gegevene een zeer onvolledig en onsamenhangend beeld geeft van de wereld. De wereld strekt zich uit ver voorbij de grenzen van de directe menselijk ervaring. Dat in kaart brengen, geeft reele kennis van de wereld. Dat wordt in de pragmatische versie die jij schetst uitgesloten.
En hoe breng je dat nu in kaart? Meten, kijken, enz. Denkwerk komt er vast en zeker bij kijken, maar het volstaat niet als enige middel, terwijl dat alles is wat de filosoof tot zijn beschikking heeft (tenzij hij poseert als een soort quasiwetenschapper).
Ik bekritiseer niet zozeer de claim 'kennis' maar de filosofische methode en de hoop daarmee 'kennis' te vergaren. Het lijkt mij er op dat jij steeds terugverwijst naar wetenschap, empirie. Da's prima, maar mijn punt was nu juist dat het niet per se nodig is om daar iets filosofisch bij te zoeken. Het is tevens een misvatting dat reductionisme impliceert dat alles verloren gaat. Het wordt teruggebracht tot de kern; dat is reductie. Je zoekt denk ik meer achter mijn woorden dan ik zelf doe. Ik zit hier niet om de wereld op zijn kop te zetten, enkel om een paar vraagtekens te plaatsen bij de filosofie in onze tijd.