De realiteiten die je niet ziet duiden helemaal niets aan, dat zijn slechts metafysische aannames. Je hebt die dingen niet nodig. Volgens mij eindig je te zeggen dat metafysica overbodig is geworden. Dat is al een stap in de goede richting.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 22:10 schreef deelnemer het volgende:
Je mist het punt totaal. Wat je ziet, duidt op realiteiten die je niet ziet. Er bestaan dingen die niemand kan waarnemen! Hoe bewijs je dat er geluid is dat je niet kunt horen? Wat ooit op metafysica leek, is later emperisch.
Weten is hier sowieso niet aan de orde.quote:Je had het zelf over de theoriegeladenheid van de waarneming. Je weet toch ook dat het niet simpelweg een kwestie is van 'meten = weten'.
Vmbo-ert?quote:Sorry, geen Frans.
Als een bioloog zegt dat evolutie van het leven op aarde een feit is, dan zeg jij dat evolutieleer een overlever is binnen en semantisch kader. Het overleefde omdat het voordeel oplevert (made a difference). Als je in detail naar het onderzoek kijkt, dan is het een puzzel die in elkaar past. Dan is het nog geen zekerheid, maar wel een enorme kanshebber. En dat is logisch, want de kans daarop is heel klein. Hoe verklaar je dat?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 22:13 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Verweven in de taal, verweven in abstracte termen. Dat geeft niks, maar dan zul je moeten accepteren dat uitspraken over de structuur van de werkelijkheid niets meer dan (overleefde) taalkaders zijn.
[..]
Dus waarom zou je dan de waarheid zoeken? Dat is net zo zinloos als zeggen wat kennis is door middel van je eigen kennis. Je hebt Descartes toch zeker wel gelezen?
[..]
Dus empirie volstaat als reality check. Daar hoeft geen metafysica aan te pas te komen. De theorieen zijn overlevingen binnen een semantisch kader. Heb jij ooit de zwaartekracht gezien? De taal zit vol met abstracte entiteiten, daarom zijn we ook zo lekker metafysisch. Gaan we naar de hemel enzo..
[..]
Het is geen uitspraak. Denk erom, ik praat niet over 'wat is'. Ik heb het dus niet over ontologie. Dat lijkt wel zo, omdat het woord 'bestaan' lijkt te verwijzen naar een werkelijkheid. En zo zit de taal vol met metafysica, denk aan het woord 'zijn' of 'zijnde'. Besef dat filosofen niet meer hebben dan de taal; ze hebben geen gekalibreerd meetinstrument. Probeer dus mijn zinnen niet als proposities te lezen (volgens een S is P structuur). Doe je dat wel dan doe je niet aan filosofie, maar probeer je een wetenschapper uit te hangen.
Je begrijpt niets van wetenschap. Wat jij emperie noemt, is een lege, lichtzinnige voorstelling van wetenschap, die slechts bestaat uit een paar abstracte begrippen in je hoofd. In die zin maak je jezelf schuldig aan wat je filosofen verwijt. Namelijk, dat je met een simpel abstract begrippenkader de wereld hebt doorgrond. Er valt, zo weet jij zeker, niets meer over te zeggen dan jij denkt. Waarom zou dat zo zijn?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 22:19 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
De realiteiten die je niet ziet duiden helemaal niets aan, dat zijn slechts metafysische aannames. Je hebt die dingen niet nodig. Volgens mij eindig je te zeggen dat metafysica overbodig is geworden. Dat is al een stap in de goede richting.
Weten is hier sowieso niet aan de orde.
Je gelooft niet in specialisatie?quote:Vmbo-ert?
Ik kan uit je zinnen niet opmaken wat je vraag precies is. Is de kans op een kanshebber heel klein of de kans op zekerheid?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 22:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als een bioloog zegt dat evolutie van het leven op aarde een feit is, dan zeg jij dat evolutieleer een overlever is binnen en semantisch kader. Het overleefde omdat het voordeel oplevert (made a difference). Als je in detail naar het onderzoek kijkt, dan is het een puzzel die in elkaar past. Dan is het nog geen zekerheid, maar wel een enorme kanshebber. En dat is logisch, want de kans daarop is heel klein. Hoe verklaar je dat?
De kans dat de puzzelstukjes in elkaar vallen, tot een theorie die de feiten verklaart, is klein. Daarom is de kans dat de theorie klopt groot. Dat is logisch (als je ervan uitgaat dat de theorie een eenduidige werkelijkheid beschrijft). Het blijkt ook blijkt uit ervaring.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:26 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Ik kan uit je zinnen niet opmaken wat je vraag precies is. Is de kans op een kanshebber heel klein of de kans op zekerheid?
Hoe kom je hier nu bij?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 22:51 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Je begrijpt niets van wetenschap. Wat jij emperie noemt, is een lege, lichtzinnige voorstelling van wetenschap, die slechts bestaat uit een paar abstracte begrippen in je hoofd. In die zin maak je jezelf schuldig aan wat je filosofen verwijt. Namelijk, dat je met een simpel abstract begrippenkader de wereld hebt doorgrond. Er valt, zo weet jij zeker, niets meer over te zeggen dan jij denkt. Waarom zou dat zo zijn?
Waar staat dat ik zeg dat ik weet hoe het zit? 'Weten hoe het zit' laat ik wel aan de wetenschappers over, niet aan de filosofen.quote:Maar verder verschilt jouw model niet van een procesmodel dat ik eerder al beschreef. Behalve dan dat je dit model als een ladder gebruikt, die je weggooit als dit inzicht eenmaal is bereikt. Je verwijst nergens naar de objectieve wereld, maar je weet gewoon hoe het zit. Ik doe dat niet en noem het een metafysica.
Ik vind de term zelforganisatie hier niet echt geschikt. Wat bedoel je daar nu mee?quote:Een tweede verschil is, dat in jouw voorstelling van zaken, kennis zich alleen ontwikkelt door een selectiemechanisme. Maar de de wereld als geheel wordt gevormd door zelforganisatie. Daarom ligt er aan het selectiemechanisme een mechanica ten grondslag.
Wat is je vraag dan?quote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:36 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De kans dat de puzzelstukjes in elkaar vallen, tot een theorie die de feiten verklaart, is klein. Daarom is de kans dat de theorie klopt groot. Dat is logisch (als je ervan uitgaat dat de theorie een eenduidige werkelijkheid beschrijft). Het blijkt ook blijkt uit ervaring.
Hierquote:Op woensdag 6 oktober 2010 23:46 schreef jan_billeman het volgende:
Hoe kom je hier nu bij?
Insinueer je dat ik wetenschappelijk (empirisch) onderzoek niet begrijp?
En wat bedoel je met: er valt niets meer te zeggen over wat ik denk?
Het enige punt dat ik heb geprobeerd te vertellen is dat metafysische fundamenten in de wetenschap niet nodig zijn.
[..]
Waar staat dat ik zeg dat ik weet hoe het zit? 'Weten hoe het zit' laat ik wel aan de wetenschappers over, niet aan de filosofen.
Er zijn in de natuurwetenschap goede redenen om een theorie te zien als een objectieve beschrijving van de wereld. Maar niet op een domme manier. Bijvoorbeeld, de ontologie is niet zo reeel. Je kunt een theorie zo herformuleren, dat je een andere ontologie krijgt. Maar de verbanden die en theorie legt, zijn zeer stabiel. De Newtonse mechanica ligt geheel in de moderne mechanica ingebed (en is in die zin nog steeds geldig). Dat kan ook niet anders, want het berust op vele reproduceerbare metingen.quote:Verweven in de taal, verweven in abstracte termen. Dat geeft niks, maar dan zul je moeten accepteren dat uitspraken over de structuur van de werkelijkheid niets meer dan (overleefde) taalkaders zijn.
Dus waarom zou je dan de waarheid zoeken? Dat is net zo zinloos als zeggen wat kennis is door middel van je eigen kennis. Je hebt Descartes toch zeker wel gelezen?
Dus empirie volstaat als reality check. Daar hoeft geen metafysica aan te pas te komen. De theorieen zijn overlevingen binnen een semantisch kader. Heb jij ooit de zwaartekracht gezien? De taal zit vol met abstracte entiteiten, daarom zijn we ook zo lekker metafysisch. Gaan we naar de hemel enzo.
De delen kanaliseren elkaar. Als je natuurlijke selectie neemt, wie oefent er dan selectie druk uit? De andere dieren en de rest van de wereld spelen die rol. Als je het als één systeem ziet, dan is het zelforganisatie.quote:Ik vind de term zelforganisatie hier niet echt geschikt. Wat bedoel je daar nu mee?
Ik lees het alsof de natuur een selectiemechanisme heeft op basis waarvan het zichzelf organiseert. Dat impliceert dus variatie. Dit betekent dat de dingen niet volgens een noodzakelijkheid verlopen. Daarmee ondermijnt het zichzelf meteen; de organisatie bestaat slechts als variatie. De term zelforganisatie is overbodig geworden...
Als een bioloog zegt dat evolutie van het leven op aarde een feit is, dan zeg jij dat evolutieleer een overlever is binnen en semantisch kader. Het overleefde omdat het voordeel oplevert (made a difference). Als je in detail naar het onderzoek kijkt, dan is het een puzzel die in elkaar past.quote:
Dat lijkt mij ook. Om Einstein maar eens aan te halen:quote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:44 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wetenschappelijke theorieën zijn metafysisch en de empirie is een selectie criterium (een reality check).
Wetenschap zonder religie is kreupelquote:Wat mij aan deze manier van argumenteren niet bevalt, is de onhoudbare positivistische grondstelling die mij lijkt samen te vallen met het principe “esse est percipi” van Berkeley. Een theorie over wat is, is altijd een mentale constructie, en is (in de logische zin) een vrije constructie. De rechtvaardiging van deze is niet in de afleidbaarheid via empirische waarneming. Dergelijke afleidbaarheid (in de zin van logisch deduceerbaar) is er nooit en nergens, ook niet in het domein van het voorwetenschappelijk denken. De rechtvaardiging van de constructies die voor ons de realiteit voorstellen, ligt enkel in de mate van volledigheid waardoor het waargenomene intelligibel wordt gemaakt.”
Voor Einstein zullen dan ook woorden als voorspelling of waarneming of meting geen fundamentele rol kunnen spelen in de basis van een wetenschappelijke theorie.
Waarneming en voorspelling moeten natuurlijk behandeld worden in de theorie en zullen cruciaal zijn in het testen van een theorie. Nochtans is de natuur onafhankelijk van de waarneming en kan “zijn” (de elementen van een theorie) alleszins niet vereenzelvigd worden met “waargenomen worden”.
Het woord "mogelijk" kun je hier wel weglaten. De QM is niet-deterministisch, wat onder andere een gevolg is van het golfkarakter van deeltjes.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 18:12 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De wetenschap biedt ons ook een wereldbeeld, niet alleen maar instrumentele kennis. Daar zitten aannamen achter, zoals het bestaan van een objectieve wereld. De relativiteitstheorie (geen absolute tijd / ruimte) en de quantummechanica (mogelijk geen determinsme) laten zien, dat deze aannamen weerleggbaar zijn.
[..]
Wat mij nou het meest treft in de QM, is het verschil in micro en macro mogelijkheden. Op micro niveau kan een eigenschap meerdere waarden tegelijk hebben, en zijn verschillende eigenschappen niet onafhankelijk van elkaar van een waarde te voorzien. Een meting verbindt deze twee niveaus van beschrijving. Dat verschil moet dus ergens worden opgelost. Omdat wij leven in de macroscopische wereld, gaan metingen van het micro niveau, altijd samen met een overgang van micro naar macro. Ik zoek het probleem daarom in die overgang.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 16:45 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Het woord "mogelijk" kun je hier wel weglaten. De QM is niet-deterministisch, wat onder andere een gevolg is van het golfkarakter van deeltjes.
Een ander belangrijk verschil tussen de QM en de relativiteitstheorie is dat in de QM een fysische werkelijkheid onafhankelijk van de waarnemer niet bestaat, en in de relativiteitstheorie wel.
In de QM heeft een Waterstof of Helium atoom, onafhankelijk van een waarnemer geen betekenis, terwijl in de relativiteitstheorie er wel sprake is van een op zichzelf staande fysische werkelijkheid.
In de relativiteitstheorie is weliswaar sprake van ongebruikelijke transformaties in de ruimte en tijd coördinaten, afhankelijk van het referentiesysteem, maar in de QM is er, zelfs bij een gegeven referentiesysteem, in het geval er geen waarnemer is, ook geen fysische werkelijkheid.
Dat die toevalligheid wel diep zit, en nauw samenhangt met het golfkarakter van deeltjes, wordt goed duidelijk gemaakt in dit filmpje:quote:Op donderdag 7 oktober 2010 20:25 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het betekent wel dat er op macroscopisch niveau sprake is van toevallige gebeurtenissen (bijvoorbeeld radioactief verval die leidt tot een macroscopische consequentie). Maar ik ben nog niet overtuigt dat dit het laatste antwoord is. Fysici verschillende daarover van mening.
Leuk filmpie!quote:Op donderdag 7 oktober 2010 20:58 schreef kleinduimpje3 het volgende:
[..]
Dat die toevalligheid wel diep zit, en nauw samenhangt met het golfkarakter van deeltjes, wordt goed duidelijk gemaakt in dit filmpje:
Het komt neer op de verwerping van een naief idee van waarheid. De verwerping van het idee dat je de waarheid direct kan zien. Ik begrijp niet wat er mis is met het wetenschappelijk benadering van waarheid. Wetenschappers geloven niet het schouwen van het wezen der dingen, maar wel in objectiviteit.quote:It examines problems from various points of view, and it is based on a radical theory of truth -- the concept of ideas as tools for coping rather than as mirrors of reality.
De onzekerheidsrelatie van Heisenberg heeft hier ook wel mee te maken natuurlijk, maar dat is toch niet echt waar het in het filmpje mijns inziens om gaat.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 19:05 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Leuk filmpie!
Hangt dit niet gewoon samen met het principe van Heisenberg?
Met alle respect, maar ik denk niet dat je zijn denken kunt beoordelen alleen obv de achterflap. Het zijn wel de kernvragen die daar genoemd worden, maar het vergt iets meer lezen om te snappen wat hij ermee bedoelt.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 09:22 schreef deelnemer het volgende:
Citaten op de achterkant van het boek 'Echte filosofie'van Oudemans:
"Kan ik met academische filosofie aankomen, wanneer de universiteit een goedlopend bedrijf is?"
"Kan ik de wetenschap vertellen wat zij moet doen wanneer zij overleeft in de struggle for existance."
"Welke zin heeft het om te vragen naar goed en kwaad wanneer de economie mijn handelen stuurt"
Je zou denken dat Oudemans betaald wordt door het bedrijfsleven. Het oude idee was dat het economische, het nuttige en het profijtelijke niet alles bepalend is. Maar de dominantie van markt economisch denken is inmiddels totaal. Niets kan zich meer rechtvaardigen, tenzij het binnen deze zienswijze past. Dat lijkt mij gevaarlijk.
Nu heb je het weer over een 'objectieve zin'. Wat bedoel je ermee? Wat is het onderscheid tussen subject(ief) en object(ief)? Ik kan zeggen dat ik het warm heb. Ik kan ook zeggen dat ik buiten 35 graden celcius meet. Dat zijn twee varianten op hetzelfde.quote:Daartegenover staat dat de rol van de natuurwetenschappen in de psychologie steeds groter wordt. Zo kunnen we toch in een objectieve zin over de mens blijven praten. Laten we de filosofie dan maar zien als een onderafdeling van de literatuurwetenschap. Iets met tekst analyses en zo.
Het gaat natuurlijk om de verdeling. We kunnen ervoor kiezen de verdeling alleen door het marktmechanisme te laten bepalen. Dan is fundamenteel wetenschappelijk onderzoek niet goed mogelijk. Het werkt in het nadeel van lange termijn doelen en zelfs in het nadeel van de waardigheid van de mens.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 18:42 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Met alle respect, maar ik denk niet dat je zijn denken kunt beoordelen alleen obv de achterflap. Het zijn wel de kernvragen die daar genoemd worden, maar het vergt iets meer lezen om te snappen wat hij ermee bedoelt.
Jij hanteert onderscheid, zoals tussen markt en niet markt. Commercieel en niet commercieel. Dat onderscheid valt volgens Oudemans te reduceren. De uni blijft draaien omdat er vraag naar is. Merk op dat je dan kunt zeggen dat dat ook zo blijft wanneer mensen het via de overheid regelen. Die is in feite ook opgenomen in het totale proces omdat dezelfde economische wetmatigheden geldig blijven. Stemmen is ook een handeling in een omgeving van schaarste.
Als hij stelt dat de economie het handelen stuurt gaat hem dus ook weer om schaarste. Om kosten en baten. Om zinken of zwemmen. Niet omdat er altijd geld verdient moet worden; financieel belang is slechts een variant in de totale economie van het leven, net zoals het verkeerd is om aan te nemen dat de markt (het kapitalisme desnoods) draait om alleen maar geld, of winst. Als ik liever poëzie lees dan veel geld verdien, dan is dat ook te reduceren tot economie.
Nogmaals je moet het niet zien als een aparte wereld waar we in of uit kunnen stappen. Economie blijkt volgens Oudemans totalitair; allesomvattend omdat je ook zogenaamde 'immateriele' zaken erin kunt opnemen. Dat is een belangrijk inzicht omdat er heel wat discussies zijn geweest over het al dan niet bestaan van een homo economicus bijv. Die bestaat weldegelijk maar dan niet als een wezen dat uit is op enkel financieel gewin.
Je kunt dat gevaarlijk vinden, maar merk op dat er niets verdwijnt, behalve het kunstmatige onderscheid. Dat zou je overigens nog best mogen maken, maar niet als gescheiden werelden.
Dat maakt Oudemans' filosofie ook tot 'echte' filosofie: filosofie die trouw is aan de tijdsgeest (dat verstaat hijzelf onder echte filosofie, hij bedoelt dus niet een filosofie die meer aanspraak maakt op de waarheid oid): zijn filosofie probeert te beantwoorden aan de vermarkting en het neoliberalisme, maar zit er gelijktijdig in ingekapseld, waardoor de totaliteit ervan blijkt.
De aarde is een bol. Dat is waar. Waarheid veronderstelt dat de wereld onafhankelijk van jezelf bestaat. In dat geval kun je proberen er achter te komen wat het geval is. Dat heeft geleid tot natuurkundige mechanica, evolutieleer, genetica, geneeskunde, etc.quote:Nu heb je het weer over een 'objectieve zin'. Wat bedoel je ermee? Wat is het onderscheid tussen subject(ief) en object(ief)? Ik kan zeggen dat ik het warm heb. Ik kan ook zeggen dat ik buiten 35 graden celcius meet. Dat zijn twee varianten op hetzelfde.
Deelnemer, het is vooral de taal waarin je spreekt. Jij spreekt in metafysische termen, in abstracte entiteiten. Je lijkt niet helemaal in de gaten te hebben welke problemen je daarmee introduceert. Ten minste, voor zover het problemen genoemd kunnen worden, want er zijn maar weinigen die door deze discussie een boterhammetje minder eten. Maar goed, laten we het gezellig houden.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 21:15 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Het gaat natuurlijk om de verdeling. We kunnen ervoor kiezen de verdeling alleen door het marktmechanisme te laten bepalen. Dan is fundamenteel wetenschappelijk onderzoek niet goed mogelijk. Het werkt in het nadeel van lange termijn doelen en zelfs in het nadeel van de waardigheid van de mens.
De economie is geen totaliteit, maar een perspectief. De zonsopgang en een atoom zijn bijvoorbeeld niet economisch.
De natuurkunde kan in economische termen worden bezien, als een kosten baten analyse.
De natuurkunde is ook een perspectief, en je kunt alles reduceren tot mechanica, omdat alles bestaat uit de deeltjes die worden beschreven met natuurwetten.
[..]
De aarde is een bol. Dat is waar. Waarheid veronderstelt dat de wereld onafhankelijk van jezelf bestaat. In dat geval kun je proberen er achter te komen wat het geval is. Dat heeft geleid tot natuurkundige mechanica, evolutieleer, genetica, geneeskunde, etc.
Jij bent voor een vrije markt economie ipv een plan economie. Dat kun je alleen uitleggen, als je kunt verwijzen naar de wereld, en hoe het werkt. Zonder objectiviteit is het een slechts een persoonlijke mening. Het is handig als je kunt beschikken over objectieve feiten. Sommige uitspraken lenen zich daar niet voor. Die noemt men subjectief.
Wat is het verschil tussen filologie en filosofie?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 18:42 schreef sneakypete het volgende:
Is filosofie textanalyse? Uiteraard heeft filosofie alles te maken met taal, maar welke speciale taak heeft de filosoof hier nu in?
Hoe is zijn textanalyse anders dan die van een literair criticus die zijn mening geeft, of een taalwetenschapper? Wat voegt een filosoof daar aan toe?
Dat is denk ik de centrale vraag die zich opdringt. De filosofie heeft vele kinderen voortgebracht. Ooit in Athene waren filosofen met van alles bezig. Nu noemt geen enkele fysicus, psychiater, sportleraar of bioloog zich nog filosoof. De kinderen hebben het nest vaarwel gezegd (lees de achterflap, zij 'staan op eigen benen'). Filosofen die nu nog gronden willen geven voor deze wetenschappen zijn als ouders die een volwassene nog willen leren fietsen.
Voor alles duidelijkheid, ik ben geen filosoof maar een natuurkundige. Binnen de natuurwetenschappen is objectiviteit geen problematisch begrip. Natuurwetenschappers neigen sterk naar realisme. Als ik spreek over objectiviteit, dan bedoel ik dat iets werkelijk verwijst naar de wereld en daar objectief bestaat.quote:Op zondag 10 oktober 2010 01:08 schreef jan_billeman het volgende:
Deelnemer, het is vooral de taal waarin je spreekt. Jij spreekt in metafysische termen, in abstracte entiteiten. Je lijkt niet helemaal in de gaten te hebben welke problemen je daarmee introduceert. Ten minste, voor zover het problemen genoemd kunnen worden, want er zijn maar weinigen die door deze discussie een boterhammetje minder eten. Maar goed, laten we het gezellig houden.
Wanneer ik stipuleer dat ik naar iets in de werkelijkheid verwijs vooronderstelt dat de scheiding van het object en het subject; bijv. de boom waar ik over spreek bestaat in de objectieve werkelijkheid en ik ben degene die -- door de waarneming -- vaststelt dat dat object een boom is. Het woord 'boom' verwijst naar dat object.
Maar deze hele opvatting is metafysisch. D.w.z. hier kun je lang en breed over discussiëren, maar wat uiteindelijk overeind zal blijven -- als zijnde 'kennis' -- is dat wat de strijd wint binnen het taalkader.
Dus nu kun je vrolijk gaan postuleren dat er van alles is dat het zijnde in de werkelijkheid verklaart, en dat het subject daar grip op kan krijgen, maar dat blijven woorden-uitingen binnen de taal. Het is prima hoor dat jij liever over God praat, of over 'de werkelijkheid', over objectiviteit, over 'verwijzing' (intentionaliteit), 'zijnde', waarheid, kennis, goed/fout, etc. Daar kun je je hele leven aan wijden, met alle plezier. Je manier van spreken is dan alleen zodanig, dat het abstracte entiteiten betreft. Je kan daarover van alles uiten, en dat is ook gedaan in de geschiedenis van de filosofie, maar komt geen stap verder. Sterker nog, het is aporetisch.
Oudemans stelt dan ook een andere manier van spreken voor, vgl. Heidegger. Besef wel dat de filosofie hierin een uiterst beperkte rol heeft. Veel minder dan zij in de afgelopen eeuwen heeft gepretendeerd te zijn. Ik begrijp dat het wrang voelt, ik leef wel met je mee hoor.
Dit is erg grappig natuurlijk.quote:Op zondag 10 oktober 2010 15:23 schreef deelnemer2 het volgende:
[..]
Voor alles duidelijkheid, ik ben geen filosoof maar een natuurkundige. Binnen de natuurwetenschappen is objectiviteit geen problematisch begrip. Natuurwetenschappers neigen sterk naar realisme. Als ik spreek over objectiviteit, dan bedoel ik dat iets werkelijk verwijst naar de wereld en daar objectief bestaat.
Filosofen zijn vaak begonnen met het naieve idee, dat hun onderwerpen zich ook lenen voor simpele voorstelling van waarheid. Vervolgens leren ze dat hun verwachtingen niet reeel zijn. Eenmaal hun onschuld verloren, worden ze zeikers over de mogelijkheden van objectiviteit. Zozeer de ze het idee van waarheid op een gevaarlijke manier ondermijnen.
Incorrect. Filosofen spreken niet in proposities, maar wenden zich tot het subject. Dit subject is tevens niet iets 'stabiels' dat bestaat in de werkelijkheid. Identiteit is slechts replicatieve identiteit. Ook dit laatste moet niet gelezen worden als propositie.quote:Twijfel over objectiviteit vindt altijd plaats tegen de achtergrond van diezelfde objectiviteit. Bijvoorbeeld:
1. Een lepel in een glas water ziet er gebroken uit. Dat wijst erop dat zintuiglijke waarneming niet vanzelfsprekend is. Deze observatie vindt plaats tegen de achtergrond van de normale betrouwbaarheid van zintuiglijke waarneming.
2. Natuurlijke selectie binnen de context van de evolutieleer, begrijp je alleen tegen de achtergrond van de causale natuurkundige mechanica. Ook "De strijd winnen binnen een taalkader", begrijp je alleen tegen de achtergrond van een objective wereld.
Je begrijpt het niet. Natuurlijk is het taalkader waar ik over spreek iets metafysisch. Hoe zou ik daaraan kunnen ontkomen als de taal vol met metafysica zit? Mensen zijn nu eenmaal verweven in abstracte entiteiten. Het is ontzettend moeilijk om je daar los van te maken. Dat lukt zelfs de natuurwetenschappers niet.quote:Wat jij niet begrijpt is dit. Je kunt niet over de werkelijkheid nadenken, zonder het te splitsen. Een splitsing maak je niet, omdat je gelooft in metafysica, maar omdat zonder enige splitsing de werkelijkheid één ongedifferentieerde hoop is, waar je niet over kunt nadenken. Je splitst de werkelijkheid in essenties en verschijnselen of in subject en object, al naar gelang je dat nodig hebt. Al deze begrippen hebben een bepaalde zin. Maar tegelijktijd zijn al deze splitsingen kunstmatig. Noem het metafysische aannamen. Daarmee spelen is metafysica. Ook jouw taalspel en selectie vormt een begrippen kader waarin je denkt, en is daarmee een metafysica.
Als je nou eens wat meer ging lezen over de filosofie, misschien sta je dan wat sterker in je schoenen. En generalisaties op mijn reacties zijn ook niet op zijn plaats. Dat is een out-group homogeneity bias.quote:Het is iedere keer hetzelfde verhaal. Filosofen drijven iets op de spits waardoor het een dwaasheid wordt. Schrijven er dikke boeken over vol met jargon. Dan komt er een nieuwe generatie die opmerkt wat een flauwekul het eigenlijk is, en dan begint het spelletje weer overnieuw, met andere begrippen. Ik kan je nu al vertellen, dat als je het pragmatisme op de spits drijft, het weer leidt tot onzin. Want waarom werkt iets. Ah, zeg jij, nu verwijst je alweer naar de objectieve werkelijk. Je heb nog steeds niet door dat je daarmee een object / subject splitsing maakt.
En dan nog dit. Er zijn zwaar wegende zaken die direct verbonden zijn met objectiviteit, zoals verweer tegen machtspelletjes. Alleen al om die reden moet ik niets hebben van het pragmatisme, als dat betekent dat je nooit iets waar mag noemen.
Dat is evident. Betekenissen van woorden veranderen. Over 100 jaar praten mensen weer anders.quote:Over een ding zijn we het eens. Wetenschappers hebben geen enkele behoefte om door filosofen uitgelegd te krijgen hoe de werkelijkheid in elkaar zit, of wat je wel en niet mag zeggen. Als jij wist, hoe vaak, en op hoeveel manieren, filosofen natuurkundigen hebben willen wijsmaken, dat ze ongeoorloofd in objectiviteit geloven, dan begrijp je dat woede op zijn plaats is. Ook deze nieuwe versie daarvan zullen ze verwerpen. De meeste filosofen zijn modieuze trendvolgers, die om de zoveel tijd hun eigen paradigma's in de vuilnisbak gooien, om precies dezelfde redenen die niet-filosofen altijd al dachten. Je nu uitleggen, dat de 'echte filosofie' daarop de volgende variant is, zal wel niet lukken. Pas een volgende generatie filosofen zal ons dat komen uitleggen.
Dat is simpelweg het uitgangspunt van het falsificationisme. Wanneer geen observaties gedaan worden die de theorie ontkrachten dan heeft de theorie survival-value. Wij noemen het dan een goede theorie.quote:Op donderdag 7 oktober 2010 00:38 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als een bioloog zegt dat evolutie van het leven op aarde een feit is, dan zeg jij dat evolutieleer een overlever is binnen en semantisch kader. Het overleefde omdat het voordeel oplevert (made a difference). Als je in detail naar het onderzoek kijkt, dan is het een puzzel die in elkaar past.
Hoe verklaar je dat in een goede theorie alle puzzelstukjes naadloos in elkaar passen? De video (de lezing van Gell-Mann) gaat hierover.
Nee, objectiviteit is voor mij belangrijk. Op basis daarvan zoek ik naar mogelijkheden om het goede leven mogelijk te maken. Jouw filosofie heeft ‘survival of the fittest’ als uitgangspunt en je schijnt dat met plezier te omarmen. Ik wil het idee van objectiviteit gebruiken om dit te kunnen overstijgen.quote:Op zondag 10 oktober 2010 17:43 schreef jan_billeman het volgende:
[..]
Dit is erg grappig natuurlijk.
Ik begrijp ook wel dat je zo reageert. Jij, als natuurwetenschapper, wilt het natuurlijk winnen van de filosofen. Want, zo zeg je zelf, filosofen zeiken teveel over de mogelijkheden van objectiviteit. En jij wilt deze confrontatie helemaal niet aangaan. Jij doet filosofen -- uiteindelijk -- liever af als naïeve zeikerds, vanwege de succesvolle natuurwetenschap.
Nee. Ik nam het juist voor de filosofen op (in het begin van dit topic). Maar jij staat pal voor een filosofie die ik als een bedreiging zie.quote:Vanwaar dat verschil?
De natuurwetenschap kan voorspellingen doen in de werkelijkheid. Om deze eenvoudige reden hebben de natuurwetten een verheven status gekregen boven het gewauwel van de filosofen. Filosofen waren immers louter bezig met het geven van gronden op basis van andere gronden die inzichtelijk waren (de axioma's). Maar we zijn het er inderdaad over eens dat de natuurwetenschapper helemaal geen filosoof nodig heeft. De filosoof is overbodig. Dat vertaalt zich direct terug in het aantal geïnteresseerden in de natuurkunde en daartegenover de filosofie. Natuurkunde heeft successen geboekt. Het wint van de filosofie. In psychologische termen, en dat is wetenschap, pas je gewoon een out-group bias toe.
Je neemt met jouw filosofische standpunt beslist geen gevaarlijke positie in. Het is de alles dominerende filosofie. Alles is selectie mechanisme. De bent een lid van de dominante groep in de samenleving.quote:Ik, als zijnde filosoofje, zou het niet durven om een aanval te doen op de natuurwetenschappen. Dan word ik meteen afgemaakt. Kijk, jou kan ik wel hebben, maar ik hoef niet aan te kloppen bij de eerste de beste faculteit natuurwetenschappen. Het moge duidelijk zijn dat in een democratie de vrijheid van meningsuiting afhangt van het succes van de in-group. Dissidenten (c.q. gekken) vallen daarbuiten en worden, for God's sake, later gerehabiliteerd. Copernicus is daar een voorbeeld van.
Ik bedoel dus maar te zeggen dat filosofie een gevaarlijke bezigheid is.
Zijn er geen filosofen die in proposities spreken? Herman Phillipse ook niet?quote:Incorrect. Filosofen spreken niet in proposities, maar wenden zich tot het subject. Dit subject is tevens niet iets 'stabiels' dat bestaat in de werkelijkheid. Identiteit is slechts replicatieve identiteit. Ook dit laatste moet niet gelezen worden als propositie.
Er is wel zoiets als “het licht waarin je de dingen ziet”, maar die is niet alleen talig. Zintuiglijke waarneming bevat zelf al het grote mate van onbewuste data verwerking en bijbehorende logica, die ons zicht op de wereld fundeert (en dat is niet talig).quote:Je begrijpt het niet. Natuurlijk is het taalkader waar ik over spreek iets metafysisch. Hoe zou ik daaraan kunnen ontkomen als de taal vol met metafysica zit? Mensen zijn nu eenmaal verweven in abstracte entiteiten. Het is ontzettend moeilijk om je daar los van te maken. Dat lukt zelfs de natuurwetenschappers niet.
Het punt is, jij ziet taal nog altijd als een instrument om de dingen in de werkelijkheid in te delen. Maar taal is het licht waarin je de dingen ziet. Vraag de natuurkundige: in welk licht zie jij het licht? Hier komt de natuurkundige simpelweg met een definitie. Een definitie is een begrenzing. Maar wat is zijn toegang tot het geven van die definitie? Hoe kan hij dat doen? Dat heeft dus te maken met het licht waarin hij de dingen ziet. Dat licht, die betekenishorizon, is waar de filosoof aan de slag gaat. Zoals je begrijpt is het uiterst moeilijk om dat te doen.
Je hebt gelijk. Er veel verschillende filosofen en filosofieën.quote:Als je nou eens wat meer ging lezen over de filosofie, misschien sta je dan wat sterker in je schoenen. En generalisaties op mijn reacties zijn ook niet op zijn plaats. Dat is een out-group homogeneity bias.
Voor mij is het geen wedstrijd. Maar je hebt zelf niet aangetoond dat objectiviteit uitgesloten is. Je knalt het er maar gewoon in, als evident gezien vanuit je eigen positie. En die positie bestaat uit proposities, die je nadat je ze gegeven hebt, afsluit met de propositie dat het geen proposities zijn.quote:Dat is evident. Betekenissen van woorden veranderen. Over 100 jaar praten mensen weer anders.
Dat sentimentele geneuzel mag je best weglaten hoor. Of wil je nou zeggen dat je kwaad bent op de filosofen?![]()
Je weet zelf, dergelijke uitingen leiden vrijwel meteen tot ad hominem. En ik wil wel dat je probeert van me te winnen. Dan heb je 'bewezen' dat je succesvol bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |