Nou en of!quote:Op zaterdag 25 september 2010 01:06 schreef Louis22 het volgende:
Ik weet nu al dat de Nederlandse intelligentsia nog lang zal napraten over deze clash of titans
Wat ik wel eens zie bij medestudenten is dat ze veels te veel proberen te bereiken in papers. Het resultaat is meestal dat het moeilijk te lezen is en blauw staat met slecht verdedigde en niet volledig beschreven claims. Men moet niet proberen in de filosofie wonderbaarlijke resultaten te behalen in x aantal A4'tjes. Het punt is juist dat filosofie hoort langzaam te gaan en zich steeds hoort voort te bouwen op de gevestigde traditie.quote:Op zaterdag 25 september 2010 01:04 schreef sneakypete het volgende:
Ik weet het niet. Ik heb het vermoeden dat de meeste 'filosofie' waarvan je in blaadjes leest ofwel een herkauwing van wetenschappelijke feiten is, ofwel een verzameling citaten van andere filosofen met een persoonlijk sausje erover, ofwel meer een soort kunstuiting: het beschrijven van gevoelens.
Wat een docent filosofie je leert staat altijd beschreven in eindtermen bij een onderwijsinstelling. Die eindtermen op mijn opleiding zijn de volgende:quote:Op zaterdag 25 september 2010 01:04 schreef sneakypete het volgende:
Ik vraag me af wat een leraar filosofie je nog denkt te kunnen leren en belangrijker nog: ik vraag me af waarom jij denkt dat een leraar filosofie zou stellen dat het een immens (misschien wel onmogelijk) karwei is om de grote lijnen van de filosofie te doorgronden. De kern van de zaak te pakken te krijgen, zodat je van daaruit de rest kunt (re)construeren.
Bronquote:• Uitgebreide kennis van de diverse systematische disciplines van de wijsbegeerte en van de geschiedenis van de wijsbegeerte.
• het vermogen tot het helder uiteenzetten van een wijsgerig probleem, het beargumenteerd aanvoeren van mogelijke zienswijzen op dit probleem en het vanuit een eigen standpunt kritisch beoordelen van deze zienswijzen.
• Kennis van een of meer wetenschapsgebieden buiten de wijsbegeerte en inzicht in de relatie tussen wijsbegeerte en wetenschap, onder andere geoperationaliseerd middels een niet-wijsgerige component in de opleiding van tenminste 24 EC
• Analytische, bibliografische en communicatieve vaardigheden, verbonden met het lezen van primaire filosofische teksten, het kennis nemen van wetenschappelijk onderzoek op het gebeid van de wijsbegeerte en het mondeling en schriftelijk kunnen argumenten en presenteren.
Maar waarom zou je de gehele canon moeten kennen en kunnen wanneer het volstaat te begrijpen dat filosofie groottendeels gaat om quasivragen en beweringen?quote:In deze zin vind ik de beschrijving van filosofie als verheldering van de taal wel overtuigend: het draait er niet zozeer dat je een antwoord vindt op een vraag, maar leert de vraag kritischer te stellen door hem te verduidelijken. Zodoende kan een vraag ophouden een vraag te zijn.
Da's geen ontologie, maar een fundering. Ontologie is de zijnsleer; dan vraag je jezelf de vraag af wat er is. Zoiets hebben Quine ('On What There Is') en Russell ('On Denoting') proberen te te beschrijven.quote:Op zondag 26 september 2010 22:59 schreef sneakypete het volgende:
In mijn ogen draait filosofie om het geven van gronden. Gronden voor kennis welteverstaan. Het zoeken van een eenheid der dingen, een ontologie.
Nee, in wetenschapsfilosofische zin betekent een paradigma (volgens Thomas Kuhn) de set van praktijken die een wetenschappelijke discipline definiëren in een bepaalde tijd.quote:Een paradigma dus, een fundament waarop je het huis van de kennis laat staan.
Voorkeuren bestaan er natuurlijk altijd, maar het is nogal makkelijk om deze te reduceren tot slechts voorkeuren. Als filosoof probeer je iets zinnigs toe te voegen in de traditie waarin je staat. Zo probeert bijvoorbeeld Michael Sandel een nuttige contributie te leveren aan de voortgang van de conceptie van liberalisme, probeert Peter Singer in ethisch perspectief de dierenrechten verder uit te werken en ga zo maar door.quote:Maar waarom moeten we aannemen dat zo'n fundament bestaat of noodzakelijk is? En wat denk je voor kennis te vergaren als filosofoof anno 2010, behalve dan een bonte verzameling aan geschiedenis, waar je vervolgens je eigen smaak op loslaat?
En nu betekent ontologie ineens de 'aard der dingen'? Eerst was het nog het fundament van deze?quote:Filosofie draait dus om ontologie, de aard of het wezen der dingen.
Dus het wezen der dingen is hun naam en daarmee is de kous af? Dus het concept 'rechtvaardigheid' is slechts een naam dat verwijst naar iets? Beetje nietszeggende redevoering.quote:Wat is die aard? Filosofisch gezien niets anders dan hun naam. Wat maakt alle wortels tot wortel? De naam, het woord 'wortel'. Meer niet. Filosofen zoeken er meer achter. Plato dacht bijv. dat er een 'idee wortel' bestaat, een oorspronkelijke, eeuwige wortel als het ware. Die is er niet, want het draait enkel om het woord. De wortel is een banaal voorbeeld natuurlijk. Maar het geldt ook voor woorden als 'God', 'rechtvaardigheid', 'goed en kwaad', 'waarheid' enz.
Wacht even, dit is je hele opvatting over filosofie? Dat het gewoon maar een taalspelletje is en dat je daarmee de kern van de zaak wel begrijpt?quote:Ik heb dus vooral de indruk dat we op een andere golflengte zitten. Jij vraagt je terecht af hoe ik als autodidact kan stellen dat ik de filosofie begrijp. Ik antwoord je daarop dat dat komt doordat een handjevol cruciale inzichten (die natuurlijk niet zelfbedacht zijn, maar afkomstig zijn van andere denkers) het mogelijk maken om de complete filosofie te reduceren tot de kern van de zaak: een taalspel met vele beperkingen.
Ontologie (zijnsleer) gaat over het trekken van de scheidslijn tussen het bestaande en onbestaande. Met iedere conceptuele heroriëntatie verschuift de scheidslijn tussen het bestaande en onbestaande, en daarmee ook tussen het mogelijke en onmogelijke, en het wenselijke en onwenselijke.quote:Op dinsdag 28 september 2010 09:06 schreef Sattyagraha het volgende:
Is de zijnsleer waar nu op gehamert wordt niet achterhaald geraakt in de filosofie?
Als je over zijnsleer spreekt denk ik gelijk aan hoe Kant over de kenervaring schrijft. En sinds de ontwikkeling van het moderne emperische 'wetenschappelijke' denken ligt de kenervaring niet langer binnen het veld van de filosofie omdat zij er niets meer aan kan toevoegen.
klopt dit?
Precies.quote:Op dinsdag 28 september 2010 12:14 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ontologie (zijnsleer) gaat over het trekken van de scheidslijn tussen het bestaande en onbestaande. Met iedere conceptuele heroriëntatie verschuift de scheidslijn tussen het bestaande en onbestaande, en daarmee ook tussen het mogelijke en onmogelijke, en het wenselijke en onwenselijke.
Als je gelooft dat heksen bestaan, dan is het mogelijk dat iemand een heks is, en wenselijk deze heks te verbranden. Maar als heksen niet bestaan, kan iemand geen heks zijn en is het moord.
Mijn suggestie is dat filosofie, ontologie en metafysica min of meer driemaal hetzelfde zijn. Let op de laatste zinsnede:quote:Traditioneel is ontologie een tak van de filosofie, binnen de metafysica. Het beschrijft de eigenschappen, of breder: het zijn van het geheel van dingen, "entiteiten" of ook zijnden genoemd, waarvan aangenomen wordt dat ze bestaan of beter: zijn.
Ontologische (en je kunt dat ook noemen: semantische) vragen zijn filosofische bezigheden. Wat is er nog meer filosofisch? Een mooi gedicht? Een meningsuiting over de huidige cultuur? Een opsomming van feiten? Ik denk dat al die zaken een andere discipline betreffen. De dichtkunst, de natuurkunde, de politiek of de economie bijv. En als filosoof lijk je hieraan steeds ondergeschikter te raken.quote:waarvan aangenomen wordt dat ze bestaan of beter: zijn
Aristoteles (die het woord metafysica introduceerde) gebruikt het woord metafysica bij het classificeren van de dingen in deze wereld. Wanneer breng je verschillende dieren onder in dezelfde categorie (bijvoorbeeld: vissen) en wanneer breng je ze onder in verschillende categorieën (bijvoorbeeld: vissen en zoogdieren)? Aristoteles maakt daarvoor een onderscheid tussen vorm en materie. Je brengt ze onder in dezelfde categorie als ze vormgelijk zijn. Het begrip ‘vorm’ is verwant met het begrip ‘idee’ bij Plato. Hoeveel verschillende fundamentele categorieën zijn er? Zijn er bijvoorbeeld ook heksen?quote:Op woensdag 29 september 2010 01:01 schreef sneakypete het volgende:
Sorry hoor, maar dit klopt gewoon niet.
Ontologie draait om de vraag naar de aard der dingen. Dat is niet hetzelfde als vragen of iets bestaat.
Of een heks bestaat is niet een ontologische vraag, maar de vraag is volgens mij vooral dan wat een heks is. Of die vervolgens bestaat volgens de definitie is een vraag waarvoor je de wetenschap moet raadplegen. Hoe kun je middels een dialoog of gedachtenexpiriment er achter komen of iemand een heks is?
Het is maar wikipedia, maar goed:
[..]
Mijn suggestie is dat filosofie, ontologie en metafysica min of meer driemaal hetzelfde zijn. Let op de laatste zinsnede:
[..]
Ontologische (en je kunt dat ook noemen: semantische) vragen zijn filosofische bezigheden.
en ook http://en.wiktionary.org/wiki/ontologyquote:metaphysics
1. The branch of philosophy which studies fundamental principles intended to describe or explain all that is, and which are not themselves explained by anything more fundamental; the study of first principles; the study of being insofar as it is being (ens in quantum ens).
Philosophers sometimes say that metaphysics is the study of the ultimate nature of the universe.
2. The view or theory of a particular philosopher or school of thinkers concerning the first principles which describe or explain all that is.
The metaphysics of Thomas Aquinas holds that all real beings have both essence and existence.
In Aristotelian metaphysics physical objects have both form and matter.
In his Pensées, Pascal mentioned some first principles recognized within his metaphysics: space, time, motion, and number.
3. Any fundamental principles or rules.
quote:ontology
1. The branch of metaphysics that addresses the nature or essential characteristics of being and of things that exist; the study of being qua being.
2. The theory of a particular philosopher or school of thought concerning the fundamental types of entity in the universe.
3. A logical system involving theory of classes, developed by Stanislaw Lesniewski (1886-1939).
4. A structure of concepts or entities within a domain, organized by relationships; a system model (computer science, information science).
Deze indeling in disciplines is ook een vorm van ontologie.quote:Op woensdag 29 september 2010 01:01 schreef sneakypete het volgende:
Wat is er nog meer filosofisch? Een mooi gedicht? Een meningsuiting over de huidige cultuur? Een opsomming van feiten? Ik denk dat al die zaken een andere discipline betreffen. De dichtkunst, de natuurkunde, de politiek of de economie bijv. En als filosoof lijk je hieraan steeds ondergeschikter te raken.
De vrije wil wordt niet verworpen op grond van empirisch bewijs, maar omdat het niet past in de metafysica van een proces.quote:Wel heb ik dus kritiek op mensen die de vrije wil ondermijnen om vervolgens op de preekstoel te klimmen. Je kunt niet het ene metafysische concept verwerpen obv gebrek aan empirisch bewijs om vervolgens een ander metafyisisch concept als rechtvaardigheid uit de kast te halen. Dat getuigt van onkunde.
De vraag naar het wezen der dingen heeft alleen zin binnen een bepaalde metafysische context, bijvoorbeeld een platonische ideeën wereld die door de Ziel wordt gekend. In een procesmodel bestaat het wezen van deze dingen uit hun structuur.quote:Ontologie is IMO de vraag naar de aard van iets. Het kan de vraag zijn naar de aard van alle dingen (wat is het wezen van de wereld?) of de aard van een specifiek fenomeen (het 'kwaad', of de wortel die ik noemde). Ik gaf aan: Filosofisch gezien is dat het woord zelf.
Inderdaad, je zit in de wereld en je kunt er niet buiten treden. Daarmee is nog niet alles verloren.quote:Als filosoof opereer je binnen de taal die je omgeeft, maar probeer je er buiten te treden en er een oordeel over te geven. Kan dat? Dat is maar zeer de vraag omdat je zodra je iets wilt zeggen al ingekapseld zit in die taal. Een beetje zoals je ook niet jezelf van bovenaf kunt bekijken (tenzij in een filmopname, maar nooit direct. Je zit 'gevangen' in jezelf).
De wetenschappelijke methode blijkt een goed antwoord te zijn op dit probleem. Einde religie. Binnen religies daarentegen kent men andere methoden en kennisbronnen, die de wetenschap niet erkent (openbaringen, de heilige geest, mystieke ervaring). De filosofie is een vorm van vrij denken, die de wetenschappelijke methode erkent, maar zich er niet in opsluit.quote:Hoe kun je dan toetsen of een filosoof gelijk heeft? Wat is de filosofische methode hier en werkt deze wel? Het is moeilijk te zeggen vind ik. Enerzijds blijkt dus dat de filosofie een soort quasiwetenschap is.
Oudemans laat zich intimideren door de wetenschap en de markteconomie en geeft het op. Maar binnen de wetenschap filosofeert men gewoon door. Schrodinger filosofeerde over het bestaan van DNA voordat het was ontdekt. Freeman Dyson filosofeert over het ontstaan van het leven. Frans van der Waal filosofeert over de ethiek. Dat doen ze allemaal binnen de metafysica van het procesmodel.quote:Op woensdag 29 september 2010 01:04 schreef sneakypete het volgende:
Om even een bron en referentiepunt aan te geven: Ik heb dit jaar mezelf vastgebeten in de filosofie van de Nederlander Wouter Oudemans. Veel kritische vragen die ik hier stel omtrent de filosofie zijn aan zijn werk ontleend. Ik denk dat hij als vakfilosoof in elk geval meer autoriteit heeft dan ik.
De vraag is wat er daarna nog te bedenken valt.
Dat verklaart een hoop.quote:Op woensdag 29 september 2010 01:01 schreef sneakypete het volgende:
Ontologie is IMO de vraag naar de aard van iets.
Dat kun je toch niet stellen als in de QM de deeltjeswerkelijkheid is vervangen door een onbegrijpelijke golf-werkelijkheid, waarbij er van een werkelijkheid onafhankelijk van de waarnemer niet meer gesproken kan worden.quote:Op woensdag 29 september 2010 15:30 schreef deelnemer het volgende:
[..]
De concurrerende filosofie van Democritus heeft het gewonnen. De moderne wetenschap heeft dit model zo succesvol ingevuld en uitgewerkt, daar kun je als Platonist niets meer tegenover stellen. Maar zo komen filosofische kwesties tot een conclusie.
De conclusie is niet: de filosofie heeft geen zin, maar de metafysica van Democritus is juist en de metafysica van Plato is onjuist
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |