abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86794743

Of je nu al overweegt over te stappen, eerst nog wat informatie wilt inwinnen of net bent overgestapt en steun zoekt bij de eerste stappen op je nieuwe Ubuntu-installatie: welkom in het centrale Ubuntutopic!

Doel
Deze reeks is ontstaan uit de vraag of Ubuntu een volwaardig besturingssysteem is, met het oog op gebruikers die geen ervaring met Linux hebben.
Dat kunnen bijvoorbeeld Windowsgebruikers zijn die zoeken naar een stabiel, veilig en vrij alternatief.
Het doel van deze reeks is nu om het gebruik van Ubuntu te stimuleren en transitie van (voornamelijk) Windows zo aangenaam als mogelijk te maken.

Kennismaking
Om kennis te maken met Ubuntu zonder enig risico voor je bestaande besturingssysteem kun je gebruikmaken van de Live functie. Wanneer je van de installatiecd opstart is dit de standaardfunctie.
Ubuntu wordt geladen en je kunt er direct mee aan de slag.
Wanneer je genoeg hebt gezien en wilt installeren open je het installatieprogramma vanaf het bureaublad.
Een snellere manier om de Live-omgeving en/of de installatie te starten is van USBstick:
Vanuit Windows: Universal USB installer
Vanuit Windows en/of Linux: UNetbootin

Installatie
De installatie is bijzonder simpel. Na het beantwoorden van een aantal vragen (tijdzone, toetsenbord, disk, naam) wordt het systeem geinstalleerd.
Na installatie is het klaar voor gebruik. Allerlei basissoftware is standaard geinstalleerd.
Voor een uitgebreide handleiding inclusief instellingen en applicaties, zie howtoforge perfect desktop.

Hulp en documentatie
https://help.ubuntu.com/
http://www.ubuntugeek.com/

Plaatjes

Videos
Omdat een video meer zegt dan 1000 woorden (vooral als een dame uitlegt hoe Ubuntu werkt en wat je ermee kunt, natuurlijk :P):

Video's van NixiePixel

Andere video's

Applicaties

In Ubuntu is een flink aantal applicaties standaard al geinstalleerd en klaar voor gebruik:

Browser: Mozilla Firefox
Fotobeheer: F-Spot
E-mail: Evolution
MSN/Chat/IRC: Empathy
Tekstverwerker: OpenOffice.org
Videobewerken: Pitivi

Naast deze standaard geinstalleerde applicaties zijn nog duizenden applicaties vrij (en gratis) beschikbaar via de package manager.
De volgende applicaties zijn beschikbaar via het Ubuntu Software Center. Zij voegen mogelijk functionaliteit toe of bieden een andere funtionaliteit dan de standaardapplicaties. Voor meer informatie bekijk je de website of vraagt naar informatie en tips in dit topic!
Installatie is bijzonder simpel: Open Ubuntu Software Center, zoek de naam van de applicatie en installeer deze.

Browsers: Chromium (google chrome)
Fotobewerkingssoftware: the GIMP
E-mail: Mozilla Thunderbird
MSN: emesene, amsn

Games
Natuurlijk kun je ook allerlei spelletjes spelen! Standaard zitten in Ubuntu een paar spelletjes, via Ubuntu Software Center zijn nog vele spellen beschikbaar.
Hier nog een paar links naar sites over games en Ubuntu/Linux.

forum.ubuntu games-voor-linux
linuxgames.com
linux-box.nl linux games
rangit.com top 8 linux games (2007)

Andere (Linux)topics
In DIG staat de fantastische reeks "[Linux/Unix] [/Gurus/helpen/newbies]$" waar je ook voor allerlei hulpvragen aangaande Ubuntu terecht kunt.
Ook is er een centraal shell scripting topic waar je terecht kunt als je zover bent om daarover vragen te stellen!

Overige Links
OMG! Ubuntu

Deze OP is te vinden op de fok wiki: OP/Ubuntu
pi_86794750
Nog een gekke vraag. Ik heb nu opgestart van usb stick en ik kan in de filemanager de usb stick niet meer benaderen. Deze staat er aan de linkerkant wel tussen, en de harde schijven van de pc zijn ook gewoon te benaderen, maar ik kan de inhoud van de usb stick niet oproepen. Is die beveiligd ofzo en hoe los ik dat op?

En als ik van de usb stick opstart krijg ik altijd de optie of ik van de stick wil opstarten of ubuntu op de pc wil installeren. Ik wil helemaal niets installeren, ik wil dat ubuntu gelijk doorstart. Hoe doe ik dat?

En waarom geeft hij niet de correcte tijd weer rechtsboven? }:|

[ Bericht 19% gewijzigd door vogeltjesdans op 24-09-2010 17:02:31 ]
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_86794769
Laatste post van mij;

quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:46 schreef ReWout het volgende:
Ik heb nu het volgende maar naar wat ik lees moet ik dit nog even aanpassen, omdat ik de tweede partitie

• Een partitie van ca. 15 GB, met bestandssysteem EXT4, en aanhechtingspunt "/"

moet aanpassen naar een primair partitie type? (Moet dit ook alleen voor de 2de of ook voor de 1ste?)

[ afbeelding ]

ps. van de overige vrije ruimte maak een ntfs partitie van wanneer ik weer op windows ben ingelogd.
pi_86795763
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
En waarom geeft hij niet de correcte tijd weer rechtsboven? }:|
Tijdzone instellen (desgewenst op "localhost", dan ben je de conflicten met Windows dualboot kwijt). /etc/localtime dus. Linux standaard is om de systeemtijd overal op aarde gelijk te hebben, en de tijd die de user ziet aan te passen aan de tijdzone waarin de user zich bevindt.
censuur :O
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:13:56 #5
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86795845
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 16:48 schreef ReWout het volgende:
Laatste post van mij;
[..]

Dat ziet er volgens mij goed uit. Volgens mij projecteert de installer zelf logische partities voor. Dat is volgens mij goed, want je kan maar een beperkt aantal primaire partities maken.
heitieh
pi_86795952
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:13 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Dat ziet er volgens mij goed uit. Volgens mij projecteert de installer zelf logische partities voor. Dat is volgens mij goed, want je kan maar een beperkt aantal primaire partities maken.
4 stuks om precies te zijn.
En 1 secundaire partitie.
pi_86796121
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:13 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Dat denk ik dus niet want hij zal anders dan toch niet vragen of het een logische of primaire partitie moet zijn lijkt me? Dus mijn vraag alom

• een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
• De rest van de ruimte een partitie met bestandssysteem EXT4 en aanhechtingspunt "/home"

welke van de 3 moet primair zijn, lijkt me logisch dat het de tweede is.
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:26:30 #8
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86796391
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:20 schreef ReWout het volgende:

[..]

Dat denk ik dus niet want hij zal anders dan toch niet vragen of het een logische of primaire partitie moet zijn lijkt me? Dus mijn vraag alom

• een partitie net zo groot als je werkgeheugen, met bestandssysteem "linux swap"
• De rest van de ruimte een partitie met bestandssysteem EXT4 en aanhechtingspunt "/home"

welke van de 3 moet primair zijn, lijkt me logisch dat het de tweede is.
Volgens mij hoef je helemaal geen primary partition aan te wijzen. Alles mag logisch.

Zie: https://help.ubuntu.com/1(...)ng-partitioning.html
heitieh
pi_86797179
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:26 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Volgens mij hoef je helemaal geen primary partition aan te wijzen. Alles mag logisch.

Zie: https://help.ubuntu.com/1(...)ng-partitioning.html
Thanks voor de link; lees ook trouwens dat de swap partitie ministens 2 maal zo groot moet zijn als het werkgeheugen en niet 1x...

quote:
1.

Root partition - where Ubuntu is installed. This should be at least 4GB.
2.

Home partition - where your files are kept.
3.

Swap partition - this need only be twice the size of your memory.
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:48:26 #10
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86797310
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:45 schreef ReWout het volgende:

[..]

Thanks voor de link; lees ook trouwens dat de swap partitie ministens 2 maal zo groot moet zijn als het werkgeheugen en niet 1x...
[..]

Hou die grootte die komttijd noemde aan. Swap hoeft bij jou echt geen 6Gb te zijn hoor! Die regel geldt zo'n beetje als je minder dan 1Gb RAM hebt...

En 4Gb voor / is minimaal en dus eigenlijk te weinig.
heitieh
  vrijdag 24 september 2010 @ 17:55:47 #11
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_86797595
Als je 4 GB ram hebt (toch wel standaard tegenwoordig?) zou ik helemaal geen swap instellen.
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:06:35 #12
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86797983
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 17:55 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je 4 GB ram hebt (toch wel standaard tegenwoordig?) zou ik helemaal geen swap instellen.
Mwoa, als je wilt hibernaten heb je swap nodig, dacht ik...
heitieh
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:21:44 #13
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_86798598
Ik krijg een dvd niet werkend op VLC. Ik heb restricted extras, css en vlc player geïnstalleerd.
De DVD opstarten lukt wel, maar als ik klik op "film starten", krijg ik slecht geluid en het beeld is in blokken verdeeld, met verschillende kleuren.
Op windows werkt de DVD trouwens wel out of the box (zonder codecs)
Op de DVD-doos staat dat de schijf een kopieerbeveiliging heeft. Wat kan het probleem zijn?
Jesus hates you.
pi_86799391
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:21 schreef Hondenbrokken het volgende:
Ik krijg een dvd niet werkend op VLC. Ik heb restricted extras, css en vlc player geïnstalleerd.
De DVD opstarten lukt wel, maar als ik klik op "film starten", krijg ik slecht geluid en het beeld is in blokken verdeeld, met verschillende kleuren.
Op windows werkt de DVD trouwens wel out of the box (zonder codecs)
Op de DVD-doos staat dat de schijf een kopieerbeveiliging heeft. Wat kan het probleem zijn?
Heb je dat alleen bij deze DVD of ook bij een andere?
Is de source ook DVD (mapje VIDEO_TS en AUDIO_TS op de schijf)?
pi_86799484
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:06 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Vond het een goeie, ik wist het ook niet gelijk.
Ubuntu forum geeft:

Hibernation (suspend-to-disk) The hibernation feature (suspend-to-disk) writes out the contents of RAM to the swap partition before turning off the machine. Therefore, your swap partition should be at least as big as your RAM size. The hibernation implementation currently used in Ubuntu, swsusp, needs a swap or suspend partition. It cannot use a swap file on an active file system.
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:51:01 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_86799730
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:06 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Dan wel inderdaad, maar dat doe ik niet.
Heb het trouwens ook nooit echt begrepen: stel je hebt 4 GB ram, en 6 GB swapfile, waarvan 3 GB in gebruik. Dan heb je alsnog te weinig swapfile over om je ram weg te schrijven...
  vrijdag 24 september 2010 @ 18:51:48 #17
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_86799765
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 18:42 schreef Kalkmaar het volgende:

[..]

Heb je dat alleen bij deze DVD of ook bij een andere?
Bij een bepaalde DVD.

quote:
Is de source ook DVD (mapje VIDEO_TS en AUDIO_TS op de schijf)?
Alleen een mapje met de naam VIDEO_TS, met een aantal bestandjes eindigend op BUP, IFO en VOB.
AUDIO_TS bestaat niet.
Jesus hates you.
pi_86800007
Hmmm klote...

Net dus ubuntu geinstalleerd krijg ik een nietszeggende error wanneer ik Windows 7 selecteer om op te starten: 0xc0000225...
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:04:36 #19
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86800279
Die error ff googlen:
http://forums.techarena.in/vista-setup-install/561943.htm
reactie 4 heeft ook een linux install gedaan en had hetzelfde. Was snel opgelost blijkbaar...
heitieh
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:06:04 #20
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86800346
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:04 schreef Joooo-pi het volgende:
Die error ff googlen:
http://forums.techarena.in/vista-setup-install/561943.htm
reactie 4 heeft ook een linux install gedaan en had hetzelfde. Was snel opgelost blijkbaar...
Niet helemaal de juiste link. Gaat over een vista installatie... :')
heitieh
pi_86800651
Ik heb de Canon MP210 printer. En omdat er geen drivers zijn op amd64 architecture heb ik de MP180 driver gebruikt. Het werkt wel maar het bugt, er komt bij het uitprinten van een schema in Openoffice Calc een link onderaan de uitgeprinte bladzijde. Is dit uit te schakelen of moet ik hiermee leven?
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:15:33 #22
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:17:07 #23
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_86800843
Hey als ik Ubuntu op een usb-stick zet en daarmee mijn partietie ga verkleinen waar windows7 op staat (partitie is ongeveer 500GB en moet verkleind worden naar zeg 20GB). Is dat veilig of bestaan er nog kinderziekten hierbij? Ik wil nadat ik de partitie heb verkleind deze partitie gaan imagen met ubuntu en comprimeren met 7zip.
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_86800974
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:15 schreef Joooo-pi het volgende:
@ReWout:

is dit wat?
http://www.howtogeek.com/(...)ows-vista-partition/
Thanks, zoals ik begrijp heb je dus 2 keuzes dat programma'tje gebruiken of windows gewoon opnieuw installeren. Dan doe ik wel het laatste omdat ik windows toch gisteravond er nieuw op heb gegooid. Vandaar dat ik nu ook graag ubuntu er eens op wil hebben :)

ps. is het trouwens ook mogelijk om ubuntu gewoon op een usb stick te installeren? Ik wil het eigenlijk namelijk vooral gebruiken voor software development.
  vrijdag 24 september 2010 @ 19:23:44 #25
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_86801181
quote:
Op vrijdag 24 september 2010 19:19 schreef ReWout het volgende:

[..]

Thanks, zoals ik begrijp heb je dus 2 keuzes dat programma'tje gebruiken of windows gewoon opnieuw installeren. Dan doe ik wel het laatste omdat ik windows toch gisteravond er nieuw op heb gegooid. Vandaar dat ik nu ook graag ubuntu er eens op wil hebben :)

ps. is het trouwens ook mogelijk om ubuntu gewoon op een usb stick te installeren? Ik wil het eigenlijk namelijk vooral gebruiken voor software development.
Nee, volgens mij kun je met de vista cd gewoon "repairen".
heitieh
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')