Op vrijdag 24 september 2010 17:51 schreef cynicus het volgende:[..]
Haha, als dat de bepalende factor is: er zijn nog meer professoren die zeggen dat de stijging accellereren gaat. Dat lijkt me voldoende om aan deze discussie een einde te maken.
[..]
Als je die tweede grafiek bekijkt zie je ook dat de zeespiegel al 4000 jaar binnen 1 tot 1.5 meter is gebleven. En dat een stijging van een meter voorheen meerdere eeuwen nodig had? Een stijging van meer dan 1 meter per jaar zou de afgelopen 4000 jaar niet voorgekomen zijn en een niveau geven welke zeker de afgelopen 30 duizend jaar niet eerder is voorgekomen. Redelijk bijzonder lijkt me en net toevallig nu we voor miljoenen jaren aan opgeslagen CO2 binnen 200 jaar opnieuw de lucht in pompen...
De zeespiegelstijging van 120 meter aan het einde van de vorige ijstijd zou je duidelijk moeten maken dat het klimaat (en de zeespiegel) erg gevoelig zijn voor verandering in forcings:
[
afbeelding ]
Volgens de klimaatwetenschap zijn we committed tot zeker 2 graden stijging en misschien wel 4 of meer. Dezelfde wetten die toen de zeespiegelstijging veroorzaakten werken nu ook nog:
[
afbeelding ]
Kijk naar beide boven staande grafieken en bedenk wat dit voor 2 of 4 graden temperatuur verhoging zou betekenen: Er is dus maar weinig reden om er vanuit te gaan dat de zeespiegel stijging bij een dergelijke verhoging minimaal zal blijven.
[..]
Nee, ik heb je al eerder proberen duidelijk te maken dat een korte termijn stijging, afvlakking of daling niks betekend omdat klimaat iets is van langere duur (30 jaar). Er is geen enkele reden om aan te nemen in een warmer wordende wereld dat de zeespiegel zou gaan dalen, daar is geen enkele fysische verklaring voor te bedenken. Nee, die modellen zijn gebaseerd op fysica en de uitkomsten geven stijging aan. Wat daar verdacht aan is ontgaat me volledig.
[..]
Die man is geen klimaatwetenschapper, wat weet hij van voorspellingen, de fysica of de complexe structuren van het klimaat? Hij zal best een goed waterbouwkundige zijn, daar had ik het niet over, maar wel dat hij zich buiten zijn vakgebied begeeft en dat jij hem dan nog steeds een authoriteit vindt (dat is niet zo). Je gaat toch ook niet naar een tandarts voor zijn opinie als je een knobbel in je balzak voelt?
[..]
Dat is jouw uitleg. Lees de conclusie van het Dijkgraaf rapport nog maar eens: de organisatie kan beter maar, met de wetenschap is niks mis.
[..]
Sorry, maar jij bent degene die hier niet onderbouwde uitspraken doet.
[..]
Laten we even terug gaan naar jouw
eerste opmerking waarin je een hele beroepsgroep van tunnelvisie beticht en anderen van onkunde en vage claims welke je maar
niet moeilijk weet te onderbouwen met literatuur. Vind je het dan écht raar dat je daar dan op aangesproken wordt?