abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 december 2010 @ 09:45:15 #101
282447 Maarten302
Make my day..
pi_89907799
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:12 schreef horned_reaper het volgende:
Ik zat er inderdaad ook al vreemd naar te kijken ^^
Leuk hoe Maarten een abstracte gedachte op twee manieren zo verschillend van elkaar weet neer te zetten.

Energie is natuurlijk precies hetzelfde als bewegende deeltjes (golven)
nu je het zegt klinkt dat best logisch ja :Y .
pi_89921504
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 09:44 schreef Maarten302 het volgende:

[..]

Hee dankjewel man, ik snap het wat beter! De reactie kan dus eigenlijk niet lopen bij een lage temperatuur toch?
Welke reactie bedoel je hier? Ik neem aan N2O4 -> 2 NO2. Zorg altijd dat je specifiek bent in wat je bedoelt; dat voorkomt misverstanden. :)
quote:
Wat is dan precies de reden hiervoor? Als er een lage temperatuur is, heeft de reactie 2NO2(g) --> N2O4(g) de overhand. Waarom is dat dan? Heeft het te maken met het feit dat er nu minder effectieve botsingen tussen N2O4 plaatsvinden?
In mijn vorige antwoord zei ik dat ik aanneem dat afstotende krachten verantwoordelijk zijn voor dissociatie van N2O4. Als je kijkt naar onderstaande molecuulstructuren (voor het gemak heb ik beide resonantiestructuren van N2O4 gegeven), dan zie je dat beide stikstofatomen positief geladen zijn.

Beide stoten elkaar al af, waardoor de N-N-binding niet bijzonder sterk is. Door toevoeren van warmte ontstaan er hevigere trillingen in het molecuul. Logischerwijs breekt dan als eerste de zwakste van de bindingen, namelijk de N-N-binding.
quote:
Is het trouwens ook zo dat de temperatuur nu wat toeneemt als deze reactie ( 2NO2(g) --> N2O4(g)) plaatsvindt? Dit is exotherme reactie waarbij energie in de omgeving opgaat toch?

bedankt dat je de moeite neemt om mij te helpen!

Maarten
De vorming van N2O4 is inderdaad exotherm, wat betekent dat er warmte vrijkomt. Volgens wikipedia: ΔH = -57 kJ/mol.

quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 01:12 schreef horned_reaper het volgende:
Ik zat er inderdaad ook al vreemd naar te kijken ^^
Leuk hoe Maarten een abstracte gedachte op twee manieren zo verschillend van elkaar weet neer te zetten.

Energie is natuurlijk precies hetzelfde als bewegende deeltjes (golven)
Over deeltjes- en golfkarakter van elektronen ben ik maar niet begonnen. Ik neem van harte aan dat het zo is, maar het is voor mij nogal abstract. Ik ben geen natuurkundige. :P
  dinsdag 14 december 2010 @ 17:37:08 #103
282447 Maarten302
Make my day..
pi_89925091
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 december 2010 16:05 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Welke reactie bedoel je hier? Ik neem aan N2O4 -> 2 NO2. Zorg altijd dat je specifiek bent in wat je bedoelt; dat voorkomt misverstanden. :)

[..]

In mijn vorige antwoord zei ik dat ik aanneem dat afstotende krachten verantwoordelijk zijn voor dissociatie van N2O4. Als je kijkt naar onderstaande molecuulstructuren (voor het gemak heb ik beide resonantiestructuren van N2O4 gegeven), dan zie je dat beide stikstofatomen positief geladen zijn.
[ afbeelding ]
Beide stoten elkaar al af, waardoor de N-N-binding niet bijzonder sterk is. Door toevoeren van warmte ontstaan er hevigere trillingen in het molecuul. Logischerwijs breekt dan als eerste de zwakste van de bindingen, namelijk de N-N-binding.

[..]

De vorming van N2O4 is inderdaad exotherm, wat betekent dat er warmte vrijkomt. Volgens wikipedia: ΔH = -57 kJ/mol.

[..]

Over deeltjes- en golfkarakter van elektronen ben ik maar niet begonnen. Ik neem van harte aan dat het zo is, maar het is voor mij nogal abstract. Ik ben geen natuurkundige. :P
Jij bent echt mijn held lyolyrc!! Ik zag net dat jij ook degene was die mijn eerdere probleempje over de aflopende- of evenwichtsreactie hebt opgelost. Ik ben je echt heel dankbaar, ga zo door :D
pi_89932816
bij de kieming van een zaad. welke kleur heeft de stengel en welke kleur heeft de wortel?
Welke is wit en welke bruin?
pi_89958289
Kan iemand mij even met deze opgave helpen (alvast bedankt):

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
Een galvanische cel is opgebouwd uit twee bekerglazen en een zoutbrug.
In het linker bekerglas bevindt zich een 1,0 M NaCl-oplossing.
In het rechter bekerglas bevindt zich een 1,0 M zilvernitraatoplossing.
In beide oplossingen staat een elektrode van zilver.
De zoutbrug bevat kaliumnitraat.
Als de elektroden door een koperdraad met elkaar worden verbonden gaat er een
stroom lopen. De elektrode die in de keukenzout-oplossing staat wordt daarbij
bedekt met een laagje zilverchloride.
a. Teken de opstelling.
b. Leg uit wat de functie van de zoutbrug is.
c. Geef de positieve en de negatieve pool aan, en leg uit hoe u tot die keuze
komt.
d. Geef de vergelijkingen van halfreacties die aan de polen in de bekerglazen
plaatsvinden wanneer de cel stroom levert.
e. Bereken de bronspanning.
In de cel vindt transport plaats van elektronen en ionen. De media waardoor dit
transport plaatsvindt zijn de stroomdraad, de oplossingen in de bekerglazen, de
zoutbrug en de elektroden.
f. Geef van elk van de geladen deeltjes Cl, Ag+, K+, NO3
 en e aan hoe het
transport verloopt en in welke richting.

Ik snap alleen f niet helemaal. De situatie is als volgt:

Links - negatieve pool - reductor
Ag (s) + Cl- <> AgCl(s) + e-

Rechts - positieve pool - oxidator
Ag+ + e- <> Ag(s)

Nou snap ik niet hoe het transport van Cl- loopt. Het antwoordmodel zegt Cl- naar links in het linker bekerglas. Dit vind ik onlogisch.

Bij de oxidator worden Ag+ met de aangevoerde elektronen omgezet in Ag(s) dus Ag+ naar rechts in het rechter bekerglas.

Bij de reductor verwacht je het omgekeerde: Cl- wordt met Ag(s) omgezet in AgCl(s) waardoor elektronen vrijkomen. Dus Cl- gaat naar rechts... toch?

Waar klopt mijn redenering niet?
pi_89960889
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 14:40 schreef Warren het volgende:
Kan iemand mij even met deze opgave helpen (alvast bedankt):

[ code verwijderd ]

Ik snap alleen f niet helemaal. De situatie is als volgt:

Links - negatieve pool - reductor
Ag (s) + Cl- <> AgCl(s) + e-

Rechts - positieve pool - oxidator
Ag+ + e- <> Ag(s)

Nou snap ik niet hoe het transport van Cl- loopt. Het antwoordmodel zegt Cl- naar links in het linker bekerglas. Dit vind ik onlogisch.

Bij de oxidator worden Ag+ met de aangevoerde elektronen omgezet in Ag(s) dus Ag+ naar rechts in het rechter bekerglas.

Bij de reductor verwacht je het omgekeerde: Cl- wordt met Ag(s) omgezet in AgCl(s) waardoor elektronen vrijkomen. Dus Cl- gaat naar rechts... toch?

Waar klopt mijn redenering niet?
Volgens mij klopt je redenering wel. Bij de oxidatie van Ag ontstaat Ag+, wat vervolgens reageert met opgelost Cl- tot slecht oplosbaar AgCl. Er wordt dus Cl- uit de oplossing getrokken.

Ik vind de omschrijvingen "naar links" en "naar rechts" nogal onduidelijk. Cl- gaat van de oplossing naar de elektrode.

Door de notatie krijg ik ook de indruk dat je de reacties als evenwichtsreacties beschouwt. Dat klopt niet. De vorming van slecht oplosbaar AgCl is de drijvende kracht die de reacties doet aflopen.
pi_89961978
Bedankt. Het klopt zoals je zegt, het moeten aflopende reacties zijn en geen evenwichtsreacties. Mijn notatie was inderdaad fout. En vandaar zijn de "naar links/rechts" opmerkingen inderdaad raar, want Ag (s) + Cl- -> AgCl(s) + e- loopt af naar rechts (en niet zoals in het antwoordmodel staat: "naar links").
pi_89962344
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:11 schreef Warren het volgende:
Bedankt. Het klopt zoals je zegt, het moeten aflopende reacties zijn en geen evenwichtsreacties. Mijn notatie was inderdaad fout. En vandaar zijn de "naar links/rechts" opmerkingen inderdaad raar, want Ag (s) + Cl- -> AgCl(s) + e- loopt af naar rechts (en niet zoals in het antwoordmodel staat: "naar links").
Maar hoe omschrijven ze het transport van NO3- dan in het antwoordmodel? Ook met "naar links" of iets dergelijks?
pi_89962396
quote:
5s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:19 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Maar hoe omschrijven ze het transport van NO3- dan in het antwoordmodel? Ook met "naar links" of iets dergelijks?
Die omschrijven ze zo:

NO3- vanuit de zoutbrug naar het linkerbekerglas (vult daar de verdwenen Cl-
aan)
pi_89962700
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:20 schreef Warren het volgende:

[..]

Die omschrijven ze zo:

NO3- vanuit de zoutbrug naar het linkerbekerglas (vult daar de verdwenen Cl-
aan)
Omdat Cl- uit oplossing gaat, moet er inderdaad NO3- bijkomen vanuit de zoutbrug, om de verdwenen anionen aan te vullen. Maar in het rechterbekerglas ontstaat een overschot aan NO3- wat ook ergens heen moet. Dat gaat uiteraard de zoutbrug in. Het antwoordmodel is daar dus niet volledig.
pi_89963555
quote:
2s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:26 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Maar in het rechterbekerglas ontstaat een overschot aan NO3- wat ook ergens heen moet.
Deze zie ik niet helemaal. Een overschot in het rechter bekerglas aan NO3-? Ik dacht juist dat K+ naar het rechterbekerglas ging... ( om daar de verdwenen Ag+
aan te vullen)
pi_89963792
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 16:47 schreef Warren het volgende:

[..]

Deze zie ik niet helemaal. Een overschot in het rechter bekerglas aan NO3-? Ik dacht juist dat K+ naar het rechterbekerglas ging... ( om daar de verdwenen Ag+
aan te vullen)
Dom, ik heb mijn oogkleppen weer eens op. :% Uiteraard vult K+ de weggereageerde Ag+ aan. ^O^
pi_90796530
Ik heb een vraagje over de volgende tekst, uit een opgave:

quote:
Volgens de theorie wordt het verband tussen de telsnelheid (in pulsen/s) van de gamma-straling en de aluminium dikte gegeven door
R=R0*exp(-mu*d)
waarbij R0 de telsnelheid is zonder aluminium en mu de lineaire verzwakkingcoëfficiënt.
Ik maak hier uit op dat R0 een constante is. In het antwoord staat echter dat dat niet het geval is (Het is in de opgave de bedoeling de formule om te schrijven, om vanuit meetgegevens mu te bepalen.):

quote:
Door de metingen logaritmisch uit te zetten (x-as , y-as ) krijgen we:
Ln(R)=-mu*d+ln(R0)
In feite moeten we R eerst delen door “1”met de eenheid s-1.
De helling van de rechte lijn is gelijk aan – lineaire verzwakkingcoëfficiënt (mu).
De lijn gaat niet door de oorsprong (is geen constante !!!!)
Waarom is R0 hier geen constante?

[ Bericht 0% gewijzigd door M.rak op 03-01-2011 16:20:22 ]
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
  maandag 3 januari 2011 @ 16:06:57 #114
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_90797181
Voor een bepaalde bron op een bepaald tijdstip is hij wel constant. Hij verandert in de tijd uiteraard, omdat de bron vervalt.
Het antwoord is waardeloos. Er wordt een (lnR-as, d-as) bedoeld ipv een (x-as,y-as), er staat niet wat een constante zou zijn, en waarom een constante door de oorsprong zou moeten gaan is me ook niet duidelijk.
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_90797525
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 15:55 schreef M.rak het volgende:
Ik heb een vraagje over de volgende tekst, uit een opgave:

[..]

Ik maak hier uit op dat R0 een constante is. In het antwoord staat echter dat dat niet het geval is (Het is in de opgave de bedoeling de formule om te schrijven, om vanuit meetgegevens mu te bepalen.):
Er geldt dat R0 = R(d=0). Als er verder niet bijstaat of R0 van de tijd oid afhangt, dan lijkt me dat R0 constant is.

Als je nu ln(R) uitzet tegen d, dan kun je R0 aflezen bij d=0. ln(R) is een rechte lijn, maar deze gaat natuurlijk niet door de oorsprong van je ln(R)-d diagram als R0 niet gelijk is aan 0.

Waarom zou dit impliceren dat R0 niet constant is?
pi_90797653
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 16:06 schreef GlowMouse het volgende:
Voor een bepaalde bron op een bepaald tijdstip is hij wel constant. Hij verandert in de tijd uiteraard, omdat de bron vervalt.
Misschien begrijp ik de vraag niet, maar waarom hangt R0 van de tijd af?
pi_90798210
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 16:13 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Er geldt dat R0 = R(d=0). Als er verder niet bijstaat of R0 van de tijd oid afhangt, dan lijkt me dat R0 constant is.

Als je nu ln(R) uitzet tegen d, dan kun je R0 aflezen bij d=0. ln(R) is een rechte lijn, maar deze gaat natuurlijk niet door de oorsprong van je ln(R)-d diagram als R0 niet gelijk is aan 0.

Waarom zou dit impliceren dat R0 niet constant is?
Dat is eigenlijk precies mijn vraag, alles wijst er op dat het een constante is, maar er staat duidelijk 'is geen constante'.

quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 16:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Misschien begrijp ik de vraag niet, maar waarom hangt R0 van de tijd af?
Ik denk dat Glowmouse bedoelt dat de waarde van die constante niet helemaal constant is, alleen voor een tijd veel kleiner dan de halveringstijd. Als je de bron een jaar laat liggen, zal hij voor een deel vervallen zijn, en zal er dus een andere waarde voor R0 uitkomen (correct me if I'm wrong).
The biggest argument against democracy is a five minute discussion with the average voter.
pi_90798415
quote:
1s.gif Op maandag 3 januari 2011 16:25 schreef M.rak het volgende:

[..]

Dat is eigenlijk precies mijn vraag, alles wijst er op dat het een constante is, maar er staat duidelijk 'is geen constante'.

Zou dan zeggen dat het een typo is :)

quote:
Ik denk dat Glowmouse bedoelt dat de waarde van die constante niet helemaal constant is, alleen voor een tijd veel kleiner dan de halveringstijd. Als je de bron een jaar laat liggen, zal hij voor een deel vervallen zijn, en zal er dus een andere waarde voor R0 uitkomen (correct me if I'm wrong).
Ja, inderdaad, dat zag ik over het hoofd.
  maandag 10 januari 2011 @ 20:42:59 #119
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91132211
Laat maar ik weet het al :D
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
  maandag 10 januari 2011 @ 20:45:49 #120
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_91132383
Im de opgave staan i en j, in het plaatje bij de opgave x, y en z. Dat is verwarrend. En nu is de opgave weg ;(
  maandag 10 januari 2011 @ 20:49:37 #121
157428 GoodGawd
This is your captain speaking!
pi_91132618
oh als je het zelf wilt maken voor de lol kan ik hem wel terug zetten of course :')
Blues ain't nothing but a good man feeling bad...
pi_91135574
Wellicht moet dit in het wiskunde topic, maar ik vroeg me zo af
je hebt in de statistiek dingen zoals correlatie... nou kan het zijn dat ik me vergis, maar bestaat er eigenlijk ook iets als correlatie tussen 2 verschillende functies/matrices? Dus dat je bijvoorbeeld een matrix A en matrix B hebt en dat je probeert te kijken in hoeverre mate deze overeenkomen, of liever nog een beschrijving kunt doen d.m.v. een soort van gaussian, met een mean en covariance en wellicht nog een parameter?
pi_91136275
Kan iemand mij uitleggen wat het betekent als een electron zero angular momentum heeft? Volgens de quantum mechanica bezit de electron een duaal karakter; zowel deeltje als golf. Maar een golf moet toch over angular momentum beschikken? Waarschijnlijk begrijp ik de definitie van angular momentum niet goed. Alle hulp is welkom!
-
  maandag 10 januari 2011 @ 21:55:46 #124
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_91136747
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 21:38 schreef koffiegast het volgende:
Wellicht moet dit in het wiskunde topic, maar ik vroeg me zo af
je hebt in de statistiekkansrekening dingen zoals correlatie... nou kan het zijn dat ik me vergis, maar bestaat er eigenlijk ook iets als correlatie tussen 2 verschillende functies/matrices? Dus dat je bijvoorbeeld een matrix A en matrix B hebt en dat je probeert te kijken in hoeverre mate deze overeenkomen, of liever nog een beschrijving kunt doen d.m.v. een soort van gaussian, met een mean en covariance en wellicht nog een parameter?
Een functie is geen grootheid die afhankelijk van het toeval een bepaalde waarde aanneemt, dus die kun je niet bestuderen in de kansrekening. Vectoren van toevalsvariabelen zijn wel heel gangbaar, en dan krijg je een covariantiematrix. Zoek daar maar eens op :)
pi_91140089
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 21:49 schreef gaussie het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat het betekent als een electron zero angular momentum heeft? Volgens de quantum mechanica bezit de electron een duaal karakter; zowel deeltje als golf. Maar een golf moet toch over angular momentum beschikken? Waarschijnlijk begrijp ik de definitie van angular momentum niet goed. Alle hulp is welkom!
Da's een goede vraag :) Ik zou het zelf zo zien bij bv het waterstofatoom: de kansdistributie van het elektron rond het proton wordt gegeven door de s-orbitaal. Da's alles.

Zie ook deze thread op Physicsforums :)

-edit: dit ziet er zo bij een tweede kijk wel uit als een makkelijk antwoord, maar als je meer vragen hierover hebt, hoor ik het wel :)

[ Bericht 9% gewijzigd door Haushofer op 10-01-2011 22:55:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')