abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_86667076
Beste mensen,

Ik wil het komende jaar gaan solliciteren voor de functie Onderofficier TDE bij de marine.
Ik heb hier havo met natuurkunde en wisk b voor nodig. Mijn havo diploma met natuurkunde heb ik al, ik moet alleen nog een wisk b certificaat halen, dat ben ik dus dit jaar aan het doen.

Nu vroeg ik me af of het mogelijk is om na een aantal jaren als onderofficier gewerkt te hebben, om door te kunnen stromen naar een functie als officier? Of heb je hier per se vwo voor nodig?
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:06:02 #2
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_86667426
Goeie ondertitel.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:06:46 #3
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_86667447
In theorie moet dat mogelijk zijn. Dat het opklimmen van OO naar OFF (of zelfs van manschap naar OO) behoorlijk lastig kan zijn kunnen sommige mensen je hier haarfijn vertellen...
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
  Moderator dinsdag 21 september 2010 @ 11:08:58 #4
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_86667519
De snelste weg is via de militaire academie (KIM of KMA). Als beginnend onderofficier moet je eerst alle onderofficiers-rangen doorlopen en daar ben je lang mee bezig. Aan de militaire academie begin je als vaandrig (onderofficier) en na afronding van de studie stroom je de officiersrangen binnen.

Zo was het tenminste 10 jaar terug. Geen idee of daar veel aan veranderd is.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 21 september 2010 @ 11:48:55 #5
267335 Vortix
No Charms Allowed
pi_86668878
Tegenwoordig ben je niet meteen aan het begin van de opleiding al Vaandrig en ik kan me niet voorstellen dat dat tien jaar geleden anders was. Daarvoor zitten nog allemaal cadettenrangen.

Het is volgens mij ook niet zo dat je per sé alle OO rangen hoeft te doorlopen. De kans is echter wel groot dat ze je niet naar de KMA laten gaan voordat je dat gedaan hebt.
Als je niets zinvols te zeggen hebt kan je maar beter je bek houden | Last.fm | WOOHOO DRESS BLUES WITH A SWORD! | PSN: Private_Jarhead
pi_86669137
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:08 schreef UIO_AMS het volgende:
De snelste weg is via de militaire academie (KIM of KMA). Als beginnend onderofficier moet je eerst alle onderofficiers-rangen doorlopen en daar ben je lang mee bezig. Aan de militaire academie begin je als vaandrig (onderofficier) en na afronding van de studie stroom je de officiersrangen binnen.

Zo was het tenminste 10 jaar terug. Geen idee of daar veel aan veranderd is.
Op de KMA begin je als cadet-soldaat3. Na een paar maanden wordt je cadet-korporaal, na een jaar vanaf je start wordt je vaandrig of cadet-sergeant (indien je het lang-model KMA doet).

Vaandrig is trouwens toch ook al een officiersrang?
pi_86669278
Ik vind het niet erg om het KIM te doen. Het probleem is op dit moment alleen aan het KIM zou kunnen beginnen met een VWO of HBO diploma. Maar zou dat als onderofficier wel kunnen?
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:02:19 #8
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_86669322
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 11:56 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Op de KMA begin je als cadet-soldaat3. Na een paar maanden wordt je cadet-korporaal, na een jaar vanaf je start wordt je vaandrig of cadet-sergeant (indien je het lang-model KMA doet).

Vaandrig is trouwens toch ook al een officiersrang?
Hetzelfde bij het KIM maar dan als adelborst.

En vaandrig is officieel het equivalent van adjudant als hoogste onderofficiersrang.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_86669402
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:02 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Hetzelfde bij het KIM maar dan als adelborst.

En vaandrig is officieel het equivalent van adjudant als hoogste onderofficiersrang.
Als je erop googlet zie je eigenlijk overal dat vaandrig de laagste officiersrang is, maar ik heb het dus nergens officier kunnen verifieren of weerleggen.
  Moderator dinsdag 21 september 2010 @ 12:04:55 #10
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_86669415
O ja, zo zat het in elkaar. Ik heb me nooit zo bezig gehouden met de instroom op KIM of KMA.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  dinsdag 21 september 2010 @ 12:12:13 #11
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_86669648
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:04 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Als je erop googlet zie je eigenlijk overal dat vaandrig de laagste officiersrang is, maar ik heb het dus nergens officier kunnen verifieren of weerleggen.
Het is de laatste rang voor ze hun studie afronden en als officier geïnstalleerd zullen worden, en omdat het bij elk onderdeel dezelfde rangonderscheidingstekens hebben als adjudanten ga ik er gemakshalve van uit dat het een onderofficiersrang is.
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
  dinsdag 21 september 2010 @ 15:59:07 #12
211797 Esses
Splendide mendax
pi_86676960
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 12:04 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Volgens het KB is een vaandrig idd de laagste officiersrang.
Conform aanwijzing SG-Sociale Media: Al mijn publicaties zijn op persoonlijke titel en zijn geen officiële publicaties van mijn werkgever.
[i]Sed quis custodiet ipsos custodes?[/i]
pi_86677013
Ha! Dus toch!
pi_86679304
Je kan na je EMMV, EVO en VVO opleiding OOFF TD een studie HBO techniek in je eigen tijd gaan doen, en daarmee doorstromen naar OFF TD, waarschijnlijk krijg je dan nog een messen-en-vorken-cursus op het KIM, maar dat moet geen probleem zijn!
We, the unwilling.. led by the unqualified..
to do the unnecessary.. for the ungrateful..
pi_86695279
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 16:54 schreef jankaas020 het volgende:
Je kan na je EMMV, EVO en VVO opleiding OOFF TD een studie HBO techniek in je eigen tijd gaan doen, en daarmee doorstromen naar OFF TD, waarschijnlijk krijg je dan nog een messen-en-vorken-cursus op het KIM, maar dat moet geen probleem zijn!
Ja die HBO studie heb ik dus al geprobeerd op de HvA en daar wil ik niet meer terugkomen.
Maar ik vraag me af waarom je voor het KIM vwo nodig hebt terwijl je voor dezelfde studie op bijv de HvA havo nodig hebt.
pi_86696149
Ik heb ook geen idee, wel heb je een heleboel verantwoordelijkheid als Hoofd Technische Dienst of Ondergeschikte HTD, misschien dat het daar wat mee te maken heeft..
Verder moet je ook bij jezelf nagaan wat je liever wilt: sleutelen (KPL TD) of aan een bureau zitten (OFF TD).
En die studies zijn volgens mij van die LOI dingen. Die moet je dus echt naast je werk nog een keer gaan doen, maar wordt daarna wel volledig vergoed door de baas. Maar dat kan je beter aan een voorlichter vragen.
pi_86696997
quote:
Op dinsdag 21 september 2010 23:46 schreef jankaas020 het volgende:
Ik heb ook geen idee, wel heb je een heleboel verantwoordelijkheid als Hoofd Technische Dienst of Ondergeschikte HTD, misschien dat het daar wat mee te maken heeft..
Verder moet je ook bij jezelf nagaan wat je liever wilt: sleutelen (KPL TD) of aan een bureau zitten (OFF TD).
En die studies zijn volgens mij van die LOI dingen. Die moet je dus echt naast je werk nog een keer gaan doen, maar wordt daarna wel volledig vergoed door de baas. Maar dat kan je beter aan een voorlichter vragen.
Uiteraard vind ik sleutelen leuker, maar ik ben alvast een beetje aan het kijken wat mijn mogelijkheden zijn om door te groeien. Ik heb me ingeschreven op de infodag op 26 oktober, dan zal ik het gelijk vragen!
bedankt ;)
  woensdag 29 september 2010 @ 19:48:33 #18
319940 Noppiewes
niet denken maar doen!
pi_86993130
Beste,

Jij wilt met je HAVO dus eigenlijk OFF worden.

Met je HAVO kun je OFF worden, maar dan wordt je dus OFF OD, en sta je dus op de brug en heb je niets te maken met techniek en moet je voor je 35e een HBO diploma gaan halen.

Mijn advies als actief dienend militair met de rang OFF WD: STUDEER EERST EN DAN WERKEN

Probeer eerst een HBO te doen om daarna als OFF TD/WD binnen te komen.

Natuurlijk kun je als OOFF doorstromen richting OFF, maar dit is een traject van vele jaren en je moet maar net de gelukkige zijn. (vaak meer dan 25 jaar) En ik zou daar niet op gokken. Dus de kans dat je doorstroomt is erg klein. KOmt nog bij dat studeren aan boord vaak lastig is en lang duurt.

Voordat je een beslissing maakt, kijk goed naar jezelf wat je leuk vind. Vind jij het leiding geven leuk maar hekel je veel papierwerk? Stap dan gewoon binnen als onderofficier. Als officier heb je wel een berg techniek onder je, maar je sleutelt/werkt er niet echt mee en dat vind ikzelf vaak erg jammer. Komt nog bij dat met het huidige systeem je bijna niet meer aan het varen toekomt als officier, en als onderofficier juist erg veel kunt varen. En dat laatste is nou juist het allermooiste aan dit bedrijf.

ALs je mijn mening vraagt heb je als onderofficier TD of WD momenteel meer kansen binnen de Marine dan als officier.
  woensdag 29 september 2010 @ 20:19:53 #19
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_86994699
zal je 1 ding zeggen
je wordt geen Onderofficier

om daarna Officier te worden....
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_87000758
Er zijn er hoopjes die dat doen bij de KM, eerst een tijd werken/varen als matroos en korporaal TD, om daarna een HBO techniek te doen en Officier worden..
  woensdag 29 september 2010 @ 22:10:44 #21
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87001100
Ja, wat zeg je nu.
Manschap en dan officier.

niet van onderofficier naar officier.. dan ben je gewoon verkeerd bezig.
pi_87002004
Korporaal in de KM is onderofficier. ;)
En als TD-er loop je vaak zeewacht, dus bv van 0800 1200 en van 2000 tot 0000 moet je wachtlopen in de technische centrale. Dit doe je als matroos, als korporaal, en dan ben je eindelijk sergeant na 20 jaar bij de baas te hebben gezeten en mag je weer in die zure kut TC zitten... }:| Dan snap ik het wel dat je als KPL weggaat bij de baas, of officier wordt.
  donderdag 30 september 2010 @ 10:55:35 #23
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_87013437
Klopt, heb zelf ook geen ervaring in de marine. enkel KL.
daar is het in ieder geval zo, dat als je nu al rondloopt met plannen om Off te worden, niet moet gaan beginnen als OOf.
pi_87022020
Het is inderdaad verstandig om eerst verder te studeren (VWO of een technische HBO studie) als je Officier Technische Dienst wil worden. Beginnen als onderofficier en doorstromen is in principe mogelijk maar dit duurt erg lang en er is geen garantie dat dit uiteindelijk kan.

Met HAVO met wiskunde B en natuurkunde kan je wel Officier Zeedienst worden. Je hebt dan niet direct met techniek te maken, maar je vaart het schip en doet de navigatie. Je krijgt tijdens je opleiding en tijdens je PBI (stage) aan boord wel les in techniek omdat je moet weten hoe het schip werkt waarmee je vaart.
Personeelsvoorziening Koninklijke Marine
werkenbijdemarine.nl
werkenbijdemarine.hyves.nl
pi_87026134
Vandaag zag ik toevallig nog een KPL waarvan ik les heb gehad, en is hij nu LTZ3.

quote:
Op donderdag 30 september 2010 15:03 schreef KoninklijkeMarine het volgende:
... aan boord wel les in techniek omdat je moet weten hoe het schip werkt waarmee je vaart.
En niet met een tanker zoals de Amsterdam gaat manoeuvreren alsof het een fregat is! }:|
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')