Het is even voor zessen als hij belt
“Ze” hebben het probleem besproken
Wie “ze” zijn krijg ik niet te horen
Wel dat Henk Westerterp er bij aanwezig is geweest
“We laten het kasteel gewoon aankopen door Wekostav. Op die manier blijft Cosy Cottage buiten deze affaire” stelt hij voor.
Het kasteel laten aankopen door Wekostav?
“Met ons geld?” stamel ik
“Ja. Maar maak je geen zorgen. We stellen tegelijkertijd een zekerheidsstelling op waarin Henk zich zowel privé als zakelijk garant stelt voor het totale gestorte bedrag. Ook zal in de zekerheidsstelling opgenomen worden dat Wekostav het kasteel binnen drie dagen, voor hetzelfde bedrag, doorverkoopt aan Cosy Cottage”
Ik laat het even bezinken
Had van alles verwacht, maar dit niet
Ik voel uiteraard dat dit niet helemaal “koosjer” is
Aan de andere kant zie ik de logica er wel van in
En door het slordige voorwerk van Henk ben ik tenslotte in deze situatie beland
Aan de andere kant staat het kasteel dan wel op naam van Wekostav
“En jullie zijn er zeker van dat dit de beste oplossing is?” vraag ik twijfelend
“Het is een oplossing. Op deze manier vangt Wekostav eventuele verrassingen op en heb jij niets te maken met deze transactie. Per slot van rekening wil Henk dit zo graag, dan moet hij er ook maar iets voor over hebben…”
Het is een enerverende dag geweest
Ik ben moe
Een stemmetje in me schreeuwt: “Doe het niet!”
Niet akkoord gaan
Het is niet in de haak, Jos
Hier komen moeilijkheden van
Aan de andere kant heb ik vertrouwen in de ervaring van Holland Trade House
Ze zullen het toch wel weten…?
En wat als ik niet akkoord ga?
Weg aanbetaling, weg droom
En dan moet ik nog maar zien dat ik de restantsom weer terugkrijg
Doen? Niet doen? Doen? Niet…
Het begint me te duizelen
Tenslotte hak ik de knoop door
Ik besluit te kiezen uit, wat mij lijkt, de minste van twee kwaden
“Ok, laten we het dan maar doen”
“Goed” vervolgt Dennis zakelijk “Henk zal je vanavond nog een fax sturen waarin hij zich garant stelt. Maar je moet hem nog wel even een fax terug sturen waarin je toestemming geeft”
“Is goed. Ik wacht de fax van Henk af” zeg ik gelaten
Het gesprek is afgelopen
Ik leg de hoorn op de haak
Wrijf door mijn ogen
Verdomme!
Ik breng mijn vrouw op de hoogte
Ze reageert zoals ik verwacht
Om exact 18.42 komt de fax binnen
Ik sta al klaar bij het toestel
Gris het bericht uit het bakje en lees:
"Verklaring ter zekerheidsstelling van de door Cosy Cottage s.r.o. ter beschikking gestelde Euro ***.***,- aan Wekostav s.r.o./ Dhr. H.J.M. Westerterp
Hierbij verklaart
Hendrikus Johannes Maria Westerterp, geboren 16.05.1953 en wonende te Petrovice čp. 30, 54234 Malé Svatoňovice prive en als directeur-eigenaar van
WEKOSTAV, s.r.o.
Strá¸kovice 2
542 34 Malé Svatoňovice
IČ: 25942409
een bedrag te hebben ontvangen van Euro ***.***,- ten behoeve van de aankoop van een kasteel met ondergrond plaatselijk bekend als kadastraalnr 24 en nr1026 te Zacler Trutnov
en een bedrag te hebben ontvangen van Euro **.***,- als voorschot voor de renovatie van het eerder genoemd kasteel. Tesamen een bedrag groot Euro ***.***,- (zegge ************* ) van ****** Hengelo Holding B.V. ********straat **, **** ** Hengelo als aandeelhouder van Cosy Cottage s.r.o.
Roubalova 13
602 00 Brno
IČ: 26931559
En verklaart tevens dat hij, H.J.M. Westerterp c.q. Wekostav
- vrijdag 9 juli 2004 zal overgaan tot aankoop van eerder genoemd kasteel en deze op 12 juli 2004 zal verkopen voor eenzelfde bedrag zijnde Euro ***.***,- aan Cosy Cottage s.r.o. De kosten van de overdrachtsbelasting en eventuele andere belastingen van de verkoop aan Cosy Cottage komen voor rekening van Cosy Cottage s.r.o.
en
-ter zekerheidsstelling van de van ****** Hengelo Holding B.V/Cosy Cottage ontvangen Euro ***.***,- al zijn bezittingen en die van Wekostav s.r.o. als onderpand te geven aan ****** Hengelo Holding/Cosy Cottage s.r.o.
Trutnov 8 juli 2004
H.J.M. Westerterp, Wekostav s.r.o."
Over de naam staat de stempel van Wekostav gedrukt
Daar weer overheen de handtekening van Henk
Zo op het eerste oog lijkt het me een solide document
Maar ja, ik ben geen jurist…
Boven de, in dikke zwarte letters gedrukte, aanhef staat de afzender: Wekostav
Daaronder zie ik nog net een telefoonnummer en de naam Holland Trade House
Ik open Outlook Express en zie dat ik om 18.48 uur een bericht van Dennis heb gekregen:
“Geachte heer Davids,
Hierbij de digitale versie van de door dhr. Westendorp te ondertekenen verklaring.
Met vriendelijke groet,
Dennis M. Rinkema”
In de bijlage nogmaals de zekerheidsstelling
Ik herinner me dat ik mijn toestemming nog moet geven
Maak me op om een zo verantwoord mogelijk epistel op te stellen
In een opwelling voeg ik er nog een persoonlijke noot aan Henk aan toe
Hij is tenslotte morgen eigenaar van het kasteel
Het is zaak de relatie niet te verpesten
Om 20.38 uur verzend ik de volgende faxen:
"Wekostav s.r.o.
t.a.v. dhr. H. J. M. Westerterp
Beste Henk,
Wij betreuren het erg dat, door onbetrouwbaar gedrag van derden, de transactie van het kasteel is uitgelopen op een uitwisseling van onpersoonlijke, juridisch getinte faxen. Liever hadden wij gezien dat de verkopende partij zich had gehouden aan de gemaakte afspraken en de verkoop ongehinderd had plaatsgevonden. Zo zie je maar weer dat het toch belangrijk is om sommige zaken “zwart op wit” te hebben….
Wij, van onze kant, zagen echter, mede door onze onervarenheid in dit soort zaken en de hoogte van het bedrag, geen andere mogelijkheid dan HTH (Dennis Rinkema) als tussenpersoon in te schakelen voor advies en afstemming van zaken.
Van harte hopen wij dat e.e.a geen invloed zal hebben op onze relatie en het succes van het project Zacler
Vriendelijke groet,
John en *****"
In de tweede fax mijn toestemming:
"Faxbericht aan:
Wekostav s.r.o.
Dhr. J. H. M. Westerterp, jednatel
Strazkovice 2
542 34 Male Svatonovice
Czech Republic
IC: 25942409
Van ******** Hengelo Holding BV
**** ** Hengelo (O)
Nederland
Geachte heer Westerterp
Hierbij delen wij u, naar aanleiding van uw fax d.d. 8-7-2004. 18.42 uur, nr. 0439886502, met als aanhef “Verklaring ter zekerheidsstelling van de door Cosy Cottage s.r.o. ter beschikking gestelde euro ***.***.- aan Wekostav s.r.o./dhr. H.J.M. Westerterp” mede dat wij u toestemming geven het door ons op uw rekening gestorte bedrag van ***.***.- (zegge ********** euro) te gebruiken voor de doeleinden als omschreven in het voornoemde faxbericht.
Gespecificeerd ¤ ***.***.- te gebruiken door Wekostav als aankoopbedrag voor het kasteel en ¤ **.***.- als voorschot op de renovatie van het eerder genoemde kasteel.
Tevens verklaarde u, in dezelfde fax, voornoemd kasteel op 12 juli 2004 te zullen verkopen aan Cosy Cottage s.r.o., Brno, Roubalova 13, postcode 302 00, IC 26931559, voor eenzelfde bedrag van ¤ ***.***.- waar wij nota van namen.
Ter zekerheidsstelling van het door ***** Hengelo Holding gestorte bedrag van ¤ ***.***.- geeft u als onderpand al uw bezittingen en die van Wekostav s.r.o. aan ***** Hengelo Holding BV, welk onderpand wij aanvaarden.
Hengelo, 8 juli 2004
****** Hengelo Holding BV
Namens deze
J. P. P. Davids, directeur"
De laatste handeling van de avond, om kwart voor negen, is een bericht aan Dennis:
"Beste Dennis,
In de bijlage vind je de fax zoals ik die gisteren aan Henk gestuurd heb.
Ik neem aan dat de inhoud correct en volledig is.
Vriendelijke groet,
John Davids"
Ik sluit de computer af
Zet de ramen van mijn kantoortje open
Doe de lamp uit
Vlucht naar de keuken, de koelkast
Voel de aangename kilte van de fles met de vertrouwde verwarmende inhoud
Mix mijn favoriete drankje
Misschien iets te veel Baccardi…
Maar ik wil niet meer denken
Westerterp, Wekostav, Omikron, ze bestaan even niet…
Langzaamaan voel ik mezelf ontspannen
De druk in mijn hoofd neemt af
Ik neem me voor om volgende week naar Tsjechië te gaan
Er is te veel gebeurd
Te veel zaken dáár terwijl ik hier zat
Het wordt tijd dat ik mijn gezicht eens laat zien
Hoog tijd…
Het wordt laat die avond
Geloof niet alles wat men u vertelt...
Als het op geld aankomt tellen blauwe ogen niet...
http://www.cosycottage.nl