helemaal waar.quote:
tijdens veel gas geven om op te trekken werkt de motor heel efficient , dan haal je de energie (kinetische energie om snelheid te bereiken, en verlies aan energie door rijwind, rolweerstand gedurende die tijd) efficient uit de brandstof.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 13:04 schreef TR08 het volgende:
[..]
Awel bij deze dan
Veel mensen denken bij het nieuwe rijden dat ze vooral vroeg moeten schakelen bij optrekken en geven vervolgens heel laf gas. Terwijl het veel belangrijker is voldoende gas te geven tijdens accelereren als je zuinig wilt rijden.
Je moet natuurlijk wel stoppen met accelereren als je je doelsnelheid bereikt hebtquote:Op woensdag 6 oktober 2010 19:08 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]
helemaal waar.
alleen is het wel zo dat meer gas uitendelijk resulteerd in een hogere snelheid wat weer onzuiniger is. maar rendement van de motor is wel beter.
[..]
Wil je hier zeggen dat veel gas geven uiteindelijk toch slecht is?quote:-knip-
maar snel optrekken betekent ook dat je eerder op de gewenste snelheid zit, en ook eerder minder gas weer moet geven om niet 'te snel' te gaan rijden. dus snel en perfect voor het motorrendement optrekken betekent dat je ook weer eerder minder efficient qua motorrendement moet zijn(langer en eerder cruisesnelheid(na het optrekken) aanhouden. dat is minder gas geven en qua motorrendement dus minder)
Ik heb wel eens gehoord dat de auto motor het zuinigst rijd bij z'n max koppel. Kwam dit ook uit de test of niet? Want dan zou ik tussen de 3000 en 5000 toeren moeten schakelen. voor optimaal resultaat.quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:29 schreef TR08 het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk wel stoppen met accelereren als je je doelsnelheid bereikt hebt![]()
[..]
Wil je hier zeggen dat veel gas geven uiteindelijk toch slecht is?
Kijk hier even:
http://educatie.ntr.nl/be(...)081017_bespaartips06
Hier te vinden, het is video 2
http://www.hetnieuwerijden.nl/rijstijltips/personenautos/
Let op tip 2: Vlot accelereren, doortastend gas geven, overschakelen bij 2000 toeren.
Vlot accelereren betekent veel gas geven. De 2000 toeren hoef je niet heel serieus te nemen (hier heb ik uitgebreid onderzoek naar gedaan met verbruiksmetingen op een rollenbank opgevolgd door straattesten), maar doortastend gas geven is zeker ontzettend belangrijk.
Je auto rijdt het zuinigst bij het laagste toerental in de hoogste versnelling. Bij mijn auto circa 60km/h in de 5. Zowel bij hogere snelheid als bij lagere snelheid verbruikt hij meer. Als ik met mijn auto dus zo zuinig mogelijk wil rijden moet ik zorgen dat ik vlot richting 60 moet gaan en dan niet verder accelereren.
Als je van een klein stukje rijden in de stad kijkt waar het brandstof verbruik heen gaat is dat voor het grootste deel naar accelereren. Het "meer"verbruik in de paar meter die je eerder op je gewenste snelheid bent is echt peanuts in vergelijking met de hoeveelheid brandstof die je weggooit als je door minder gas geven je motor buiten zijn optimum rendement belast.
Mocht je graag zuinig en toch wat langzamer optrekken: Schakel dan gewoon nog eerder op dan 2000 toeren, maar blijf wel veel gas geven
nee alleen dat als voor de 'doelsnelheid' minder dan 75% maxvermogen nodig is (in bijna alle dagelijkse gevallen/autos het geval)quote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:29 schreef TR08 het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk wel stoppen met accelereren als je je doelsnelheid bereikt hebt![]()
[..]
Wil je hier zeggen dat veel gas geven uiteindelijk toch slecht is?
dat schrijf ik ook.quote:Kijk hier even:
http://educatie.ntr.nl/be(...)081017_bespaartips06
Hier te vinden, het is video 2
http://www.hetnieuwerijden.nl/rijstijltips/personenautos/
Let op tip 2: Vlot accelereren, doortastend gas geven, overschakelen bij 2000 toeren.
Vlot accelereren betekent veel gas geven. De 2000 toeren hoef je niet heel serieus te nemen (hier heb ik uitgebreid onderzoek naar gedaan met verbruiksmetingen op een rollenbank opgevolgd door straattesten), maar doortastend gas geven is zeker ontzettend belangrijk.
zoals ik al zei, voor constante snelheid geld dat heel erg.quote:Je auto rijdt het zuinigst bij het laagste toerental in de hoogste versnelling. Bij mijn auto circa 60km/h in de 5. Zowel bij hogere snelheid als bij lagere snelheid verbruikt hij meer. Als ik met mijn auto dus zo zuinig mogelijk wil rijden moet ik zorgen dat ik vlot richting 60 moet gaan en dan niet verder accelereren.
nee zo zit het niet.quote:Als je van een klein stukje rijden in de stad kijkt waar het brandstof verbruik heen gaat is dat voor het grootste deel naar accelereren. Het "meer"verbruik in de paar meter die je eerder op je gewenste snelheid bent is echt peanuts in vergelijking met de hoeveelheid brandstof die je weggooit als je door minder gas geven je motor buiten zijn optimum rendement belast.
weet ik, zo dicht mogelijk bij de dikke zwarte lijn blijvenquote:Mocht je graag zuinig en toch wat langzamer optrekken: Schakel dan gewoon nog eerder op dan 2000 toeren, maar blijf wel veel gas geven
zie mijn pic. iddquote:Op woensdag 6 oktober 2010 20:43 schreef Yoda87 het volgende:
[..]
Ik heb wel eens gehoord dat de auto motor het zuinigst rijd bij z'n max koppel. Kwam dit ook uit de test of niet? Want dan zou ik tussen de 3000 en 5000 toeren moeten schakelen. voor optimaal resultaat.
Wat is dan wel een goede auto volgens jou in die prijsklasse?quote:Niks tegen mensen die peugeots rijden maar... als je zo'n auto koopt hou je gewoon niet van autorijden.
Ik heb in meerdere gereden maar.. de bouwkwaliteit /wegligging is om te janken..
Verder zijn het prima auto's voor als je een gezin hebt oid.
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat we het over nieuwe modellen hebben (leuke motor, ABS enzo), ik ben geen Peugeot fan noch eigenaar maar ik kan echt wel een hoop slechtere auto's opnoemen. Vergelijk een nieuwere middenklasse Peug (bijv. 207, 308) eens met een Fiat Punto, Opel Corsa, Kia Cee'd, Nissan Almera, Renault Megane, need I go on? In mijn boekje staat de Peug dan stuk voor stuk met afstand voor.quote:Niks tegen mensen die peugeots rijden maar... als je zo'n auto koopt hou je gewoon niet van autorijden.
Zo zit het welquote:Op woensdag 6 oktober 2010 21:19 schreef mylifeisgrey het volgende:
[..]-knip-
nee zo zit het niet.
verlies gaat naar rolweerstand en luchtweerstand over het algemeen.
energie in de auto stoppen aan kinetische energie (acceleren) is geen verlies. tenzij je dat weer weggooit aan meer remmen oid
bij sneller optrekken dan rustig zit je meestal in een beter rendement plek in die pic,
maar omdat je eerder op snelheid zit, zit je ook langer in het slechter rendement gebied.
-knip-
[..]
Het is zeker weten subjectief. Voor iedereen is het weer anders. De peugeot liefhebbers vinden het fijn dat hij zo zacht afgeveerd is. Ik vind het om te janken omdat al het gevoel met de weg dan verdwenen is.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 04:15 schreef illusions het volgende:
Ja, wou ook al zeggen.
[..]
Laten we er voor het gemak van uitgaan dat we het over nieuwe modellen hebben (leuke motor, ABS enzo), ik ben geen Peugeot fan noch eigenaar maar ik kan echt wel een hoop slechtere auto's opnoemen. Vergelijk een nieuwere middenklasse Peug (bijv. 207, 308) eens met een Fiat Punto, Opel Corsa, Kia Cee'd, Nissan Almera, Renault Megane, need I go on? In mijn boekje staat de Peug dan stuk voor stuk met afstand voor.
Maarja natuurlijk is dat allemaal subjectief en zullen we nooit een algemene conclusie kunnen trekken, want de een ziet slechte stiksels in z'n bekleding als enorm minpunt, en een fan van een bepaald merk zal zijn auto nog niet eens afkraken zolang de motor nog loopt als een zonnetje maar waar wel de ophanging al 3x gebroken is.
nou... denk niet dat je als enige instelling moet hebben " zo vlug mogelijk naar de 60 en dan *paf* ineens gas minderen om 60 te cruisen.quote:[b]Op woensdag 6 oktober 2010 20:29 Je auto rijdt het zuinigst bij het laagste toerental in de hoogste versnelling. Bij mijn auto circa 60km/h in de 5. Zowel bij hogere snelheid als bij lagere snelheid verbruikt hij meer. Als ik met mijn auto dus zo zuinig mogelijk wil rijden moet ik zorgen dat ik vlot richting 60 moet gaan en dan niet verder accelereren.
Honda Civic Hybrid 1.3. 110kmph @ 2000rpmquote:Op zondag 19 september 2010 22:04 schreef ukga het volgende:
Minder cc houdt ook in dat de motor meer toeren meot maken
100 @ 2000RPM.. wat is je punt met CVT?quote:Op maandag 11 oktober 2010 11:36 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Honda Civic Hybrid 1.3. 110kmph @ 2000rpm
CVT FTW
Hoeveel CC heb jij? Juist.quote:Op maandag 11 oktober 2010 12:23 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
100 @ 2000RPM.. wat is je punt met CVT?
Wat heeft het aantal CC's er mee te maken?:quote:
't is gewoon dat: CVT = Kut.quote:
Er word hier gesuggereerd dat het toerental stijgt naarmate de cilinder inhoud afneemt. Dat is dus kul.quote:Op maandag 11 oktober 2010 14:09 schreef Turquaz52 het volgende:
[..]
Wat heeft het aantal CC's er mee te maken?:
Jij 1.3, ik 2.5 en Deze beste mijnheer een 2.0![]()
[..]
't is gewoon dat: CVT = Kut.![]()
Die 1:11 klopt gewoon niet... dat kan nl. niet.quote:Op zondag 19 september 2010 23:35 schreef Daniel1976 het volgende:
bmw was de enige 6 cilinder in mijn rijtje.
Denk dat 6 cilinder niet zoveel meer gaat zuipen wanneer je hard gaat.
Ik snap het zelf nog niet helemaal.
Met de A6/TDI/CVT waar ik mee gereden heb kon je anders best lekker scheuren hoorquote:Op maandag 11 oktober 2010 15:19 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Er word hier gesuggereerd dat het toerental stijgt naarmate de cilinder inhoud afneemt. Dat is dus kul.
Als je sportief wil rijden heb je inderdaad gelijk. Om heerlijk relaxxed te cruisen is een CVT heeeeeerlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |