In dit kader, de overwegingen van Rabo
quote:
Rabobank met minder Nederlanders
Van onze verslaggever Mark Misérus op 17 september '10, 21:36, bijgewerkt 17 september '10, 22:05
Presentatie van de Raboploeg (ANP)
AMSTERDAM - Harold Knebel snapt de suggestie wel. Maar nee, zegt hij, de sponsor heeft nog geen plannen om de Spaanse markt te veroveren. Tenminste, niet dat de directeur van de wielerploeg Rabobank weet.
De vraag lag voor de hand. Luis Leon Sanchez en Carlos Barredo zijn de meest in het oog springende namen die de gelederen komen versterken. De Spaanse ronderenner Sanchez staat negende in de Vuelta, zijn landgenoot Barredo hield vorige week een ritzege over aan zijn aanval.
Door hun komst rijden er komend seizoen weer vier Spanjaarden in de Rabokleuren. Oscar Freire begint aan zijn afscheidsjaar, Juanma Garate zal zich opnieuw proberen te onderscheiden als knecht in de grote ronden.
Het contingent Spanjaarden blijft ermee intact. Het is, na het vertrek van Flecha en Horrillo vorig jaar, zelfs weer op het niveau van het jaar daarvoor. Maar een bewuste keuze is dat niet geweest, zegt Erik Breukink, de technisch directeur van de ploeg. ‘We hebben niet gekeken naar wie Spanjaard is en hem daarom vastgelegd.’
Spaans spreken
Volgens Breukink is het zo gegroeid. Dat hijzelf Spaans spreekt heeft geholpen bij de onderhandelingen met Sanchez en Barredo, beaamt hij. Zoals hij er op die manier ook in slaagde Denis Mentsjov te begrijpen. De Rus kwam vijf jaar geleden over van Banesto en sprak beter Spaans dan Engels.
In de Vuelta tekende zich onbedoeld de toekomstige wisseling van de wacht bij de ploeg af. Mentsjov kwam zijn knieproblemen na een val niet meer te boven en liet het klassement van zijn laatste grote ronde bij Rabobank voor wat het was. Sanchez toonde zich juist van zijn beste kant voor zijn nieuwe werkgever.
Hiaat in ploeg
De winnaar van de Clasica San Sebastian moet de komende twee seizoenen een hiaat in de ploeg opvullen. Een renner die kan uitblinken in aansprekende meerdaagse koersen heeft Breukink volgens eigen zeggen momenteel niet in huis. ‘Met oud-winnaar Sanchez durf je in elk geval volop met ambities aan Parijs-Nice te beginnen’, zegt Breukink.
Door de uitbreiding van het Spaanse smaldeel is de selectie voor komend jaar rond. Die komt, onder meer door het aantrekken van de Deen Breschel voor de klassiekers, de Belg Wynants en de terugkeer van sprinter Bos, op 26 renners. Ertegenover stond het afscheid van onder anderen Mentsjov, Moerenhout en Nuyens.
In aantal is het de kleinste selectie van de afgelopen vijf jaar. In 2009 stonden nog dertig renners onder contract bij de ploeg. Al was dat volgens Knebel weer te veel van het goede. ‘Rond de 26, 27 man, daarmee kun je het programma rijden dat je wilt.’
Uitzonderingen daargelaten, voegt hij eraan toe. Door de langdurige blessures van onder anderen Stef Clement en Pieter Weening werd belofte Jetse Bol dit jaar al naar de profs overgeheveld. ‘Een seizoen speelt zich tegenwoordig op drie fronten tegelijk af. Zie de wedstrijden in Canada die erbij zijn gekomen. Daarvoor moet je je als ploeg wapenen. Maar wij denken dat 26 man genoeg is.’
Minder Nederlanders
Zeventien renners zijn Nederlands. Het is er een minder dan vorig jaar, maar de ploeg gaat ook met een coureur minder verder. Het betekent dat 65 procent de kleuren van het eigen land zal verdedigen. Het is, na vorig jaar, het hoogste percentage van de afgelopen vijf jaar. Maar een ploeg die ervoor heeft gekozen zo Nederlands mogelijk te zijn, heeft geen keus.
Meer oranje dan dit wordt het niet bij de ploeg. De beste renners uit eigen land fietsen al voor Rabobank, merkt Breukink op. En wie bij de beste ploegen ter wereld wil blijven horen, redt het volgens hem niet met alleen Nederlanders. ‘Ze missen een bepaalde ervaring, een specialisme waarvoor je automatisch in het buitenland uitkomt.’
Voorjaarsklassiekers
En dus krijgt Lars Boom in de voorjaarsklassiekers concurrentie van Breschel en wil Barredo wellicht straks net zo graag een rit in dezelfde grote ronde winnen als hij. Het zal af en toe dringen worden aan het front, beseft de ploegleiding. Maar de belangrijkste keuzen zijn nog steeds hetzelfde, zegt Breukink. Gesink blijft de nummer een kandidaat voor de grote ronden, nummer twee Mollema maakt zijn debuut in de Tour.
Zo zal het ook dit najaar worden gepresenteerd als de bank zich buigt over voortzetting van het sponsorcontract. Dat loopt nog door tot eind 2012, maar een advies over doorgaan of stoppen volgt zeker voor 31 december. Knebel zegt geen idee te hebben welke kant het opgaat. ‘Ik weet alleen dat wij alle renners hebben die op ons wensenlijstje stonden en dat wij tevreden zijn over het seizoen als dat straks achter de rug is.’