abonnement Unibet Coolblue
pi_86525060
Ik ben zo ontzettend verkouden, kan niet eens meer normaal praten, en dat is kut, want ik werk in een winkel. Wat werkt WEL echt tegen verkoudheid? Heb nu zo'n snuif staafje met mint, het enige wat dat doet is mijn neus heeel erg irriteren.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 17 september 2010 @ 07:14:56 #2
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_86525080
niets, uitzieken, frisse lucht en lekker fruit eten, je kunt symptomen bestrijden gewoon met neusspray maar verder zoals de Engelsen zeggen: grin and bear it.

om s'nachts lekker te ademen helpt het om een rauwe ui in stukjes gesneden naast je bed te zetten
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_86525090
Neusspray, aka xylametazoline. Kun je gewoon bij de drogist kopen maar je moet het niet langer dan vijf dagen gebruiken i.v.m. verslavingsgevaar.
pi_86525104
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 07:14 schreef Klonk het volgende:
niets, uitzieken, frisse lucht en lekker fruit eten, je kunt symptomen bestrijden gewoon met neusspray maar verder zoals de Engelsen zeggen: grin and bear it.

om s'nachts lekker te ademen helpt het om een rauwe ui in stukjes gesneden naast je bed te zetten
Een ui ja dat heb ik eerder gehoord, dat ga ik maar eens proberen.
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 07:16 schreef Hubba88 het volgende:
Neusspray, aka xylametazoline. Kun je gewoon bij de drogist kopen maar je moet het niet langer dan vijf dagen gebruiken i.v.m. verslavingsgevaar.
Ghehe tof ook dat ga ik dan toch maar wel doen, dit is echt niet te doen zo :{
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  vrijdag 17 september 2010 @ 07:21:02 #5
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_86525114
gewoon het huismerk vragen bij je drogist apotheek, werkt hetzelfde en is de helft goedkoper dan bijvoorbeeld Otrivin.

maar wat al eerder gezegd wordt: niet langer als 5 dagen gebruiken, spul is verslavender dan een joint...
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_86525148
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 07:21 schreef Klonk het volgende:
maar wat al eerder gezegd wordt: niet langer als 5 dagen gebruiken, spul is verslavender dan een joint...
Heeft niks met verslaving te maken....

Xylomethazoline doet de neus slijmvliezen krimpen waardoor je neus open gaat. Na een uur of 8, echter, zetten ze extra hard weer op, ook al ben je niet meer verkouden. Na 5 dagen moet je dus stoppen, raakt je neus weer verstopt en moet je de volgende dag kijken of je neus nogsteeds verstopt zit.

Tegen een verkoudheid is helemaal niets te doen. Het is een virale infectie dus geen enkel medicijn helpt daar tegen. Alleen uitzieken helpt. Neusspray tegen de symptomen, mischien wat koppijnpillen naar voorkeur. Een goeie grog voor het slapen gaan wil nog wel eens helpen.
  vrijdag 17 september 2010 @ 07:32:08 #7
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_86525159
dank je voor de correcte uitleg :)

was nog even niet zo wakker :P

zolang we het er maar over eens zijn dat je dat spul niet te lang moet gebruiken :)
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_86525215
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 07:14 schreef Klonk het volgende:
niets, uitzieken, frisse lucht en lekker fruit eten, je kunt symptomen bestrijden gewoon met neusspray maar verder zoals de Engelsen zeggen: grin and bear it.

om s'nachts lekker te ademen helpt het om een rauwe ui in stukjes gesneden naast je bed te zetten
Dit.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_86525227
er is geen medicijn tegen verkoudheid. HFruit en vruchtensapjes zijn zinloos: vitamine C had het ziektebed met hooguit 1 dag kunnen verkorten als je het een maand vantevoren iedere dag genoeg had genomen.

Enige manier is het lichaam het laten uitvechten. Je helpt je lichaam daarbij door:
- warm te blijven (virussen doen het slecht onder warme omstandigheden, vandaar dat je in koude vatbaarder bent, koorts is een reactie van het lichaam om het virus te verzwakken, niet andersom)
- regelmatig even naar buiten om wat zon te pikken (vitamine D, al is dit niet 100% aangetoond)
- rust en veel drinken (Rust zodat je lichaam zich kan focussen op herstel, drink thee en water om je lichaam te helpen afvalstoffen af te voeren)

Wat je vooral NIET moet doen:

Roken: verzwakt je lichaam, met name je longfunctie en ademhaling.
Alcohol: Hierdoor zetten je slijmvliezen op en gaat je neus nog meer lopen.
ships are safe in the harbor, but that is not what ships are meant for
pi_86525300
Xylometazoline ^O^
Paardenmiddel,maar bij mij werkt 't verschrikkelijk goed. Maar idd...niet te lang gebruiken.
Ik gebruik 't ook alleen vlak voordat ik ga slapen. Moet wel normaal kunnen slapen.
pi_86525990
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 07:41 schreef Mr.Spock het volgende:
- warm te blijven (virussen doen het slecht onder warme omstandigheden, vandaar dat je in koude vatbaarder bent, koorts is een reactie van het lichaam om het virus te verzwakken, niet andersom)
Niet helemaal juist... Koorts is een manier van het lichaam om witte bloedlichaampjes sneller te laten werken. Het virus heeft er ook baat bij maar niet zoveel als ons afweer systeem.

Voor de rest volledig met je eens ;)
pi_86526754
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 07:14 schreef Klonk het volgende:
niets, uitzieken, frisse lucht en lekker fruit eten, je kunt symptomen bestrijden gewoon met neusspray maar verder zoals de Engelsen zeggen: grin and bear it.

om s'nachts lekker te ademen helpt het om een rauwe ui in stukjes gesneden naast je bed te zetten
Dit dus :)

en ik weet niet of je een bad hebt? Maar een lekker warm/heet bad met eucalyptus olie wil ook lekker aanvoelen als je zo verkouden bent :)
♥ ♥ 13-08-2002 ♥ ♥
pi_86529892
Een ui doormidden snijden en naast je bed leggen als je gaat slapen :@ :Y
pi_86530556
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 08:52 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Niet helemaal juist... Koorts is een manier van het lichaam om witte bloedlichaampjes sneller te laten werken. Het virus heeft er ook baat bij maar niet zoveel als ons afweer systeem.

Voor de rest volledig met je eens ;)
Dat is de theorie, maar het nut van koorts is bij de meeste virale infecties nog niet bewezen.

Tegenwoordig is er ook een xylometazoline/ipratropium-combinatiepreparaat (Otrivin Duo) op de markt. Dat vind ik zelf goed werken (en daar is gelukkig ook wetenschappelijk bewijs voor ;) ): het vermindert naast de verstopping (xylomatazoline) ook de loopneus (ipratropium).
pi_86543333
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 11:41 schreef dotKoen het volgende:
Dat is de theorie, maar het nut van koorts is bij de meeste virale infecties nog niet bewezen.
Nou, ja, juist bij virale infecties is het wel bewezen; een virus merkt erg weinig van de temperatuur terwijl het afweersysteem duidelijk sneller gaat werken.

Bij een bacteriele infectie is het anders. Bacteriën reageren net zo hard op de verhoging van de temperatuur als het afweersysteem...
pi_86543483
Uitzieken :P

En spray om de slijmvliezen te laten slinken idd. Bij hoest werkt het bij mij goed om de borstkas erg warm te houden, dat verlicht bij mij iig de hoestprikkel onmiddelijk. Paracetamol om koorts/pijn/algeheel kutgevoel te onderdrukken.

Allemaal niks meer dan symptoombestrijding echter. Rust, slaap en gezond eten en drinken zodat je zo snel mogelijk weer beter bent :)
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_86543913
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 17:25 schreef Kumerian het volgende:

[..]

Nou, ja, juist bij virale infecties is het wel bewezen; een virus merkt erg weinig van de temperatuur terwijl het afweersysteem duidelijk sneller gaat werken.

Bij een bacteriele infectie is het anders. Bacteriën reageren net zo hard op de verhoging van de temperatuur als het afweersysteem...
Onjuist.
quote:
Most fevers are associated with self-limited infections, such as common viral diseases. The use of antipyretics is not contraindicated in these infections: there is no significant clinical evidence that antipyretics delay the resolution of viral or bacterial infections, nor is there evidence that fever facilitates recovery from infection or acts as an adjuvant to the immune system. In fact, peripheral PGE2 production is a potent immunosuppressant. In short, treatment of fever and its symptoms does no harm and does not slow the resolution of common viral and bacterial infections.

Dinarello Charles A, Porat Reuven, "Chapter 17. Fever and Hyperthermia" (Chapter). Fauci AS, Braunwald E, Kasper DL, Hauser SL, Longo DL, Jameson JL, Loscalzo J: Harrison's Principles of Internal Medicine, 17e.
  vrijdag 17 september 2010 @ 17:56:30 #18
314860 Alouette
Queen of Chevron
pi_86544265
Tegen keelpijn drink ik veel thee, eet ik af en toe honing en draag ik een sjaal. Helpt bij mij altijd. :)
  vrijdag 17 september 2010 @ 19:19:08 #19
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_86547028
Stomen en een eetlepel Vicks erin gooien. Zo ben ik van mijn verkoudheid af, maar niet van mijn griep :(
pi_86547805
Ik leef met je mee, alle holtes in mijn gezicht zitten vol met snot ;(
  vrijdag 17 september 2010 @ 22:07:31 #21
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_86553974
Kaloba ^O^
pi_86560365
wat bij mij laatst hielp is een paar rondjes hardlopen :')
als je flink gaat zweten komt het allemaal goed ^O^
  zaterdag 18 september 2010 @ 01:15:05 #23
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_86561075
quote:
Op vrijdag 17 september 2010 17:45 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Onjuist.
[..]


Nouja ik denk eerder dat we het mechanisme gewoon nog niet weten, beetje vreemd dat een dier zn energie keihard gaat verspillen op een moment dat het extra kostbaar is.

Overigens ook vreemd dat er nog geen direct causaal verband is gevonden met kou en verkoudheid.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_86562195
Gewoon wat zout in gekookt water doen, niet teveel.
En opsnuiven.
Douchen is goed, warm houden is heel belangrijk vooral ook de voeten.
Insmeren met vicks of dampo.
Waterbakjes in huis vullen.
Droge lucht is slecht voor je slijmvliezen.
Stomen met kamille
Een vicksstick voor je neus...af en toe dat snuiven is wel fijn.

Vit c in fruit en groenten..bv paprika en veel verse knoflook eten
= natuurlijke antibiotica
Snollebolt
pi_86563814
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 00:42 schreef braddofiel het volgende:
wat bij mij laatst hielp is een paar rondjes hardlopen :')
als je flink gaat zweten komt het allemaal goed ^O^
Zelfpijniging ftw :')

Dit vind ik ook nog wel eens prettig. Niet tijdens het lopen / fietsen maar achteraf voelt het wel fijner. De snot loopt tot in je haren, om de vijf minuten moet je stoppen omdat je longen schreeuwen om zuurstof maar je eerst de groene fluimen uit je longen moet rochelen en als je dan eenmaal klaar bent voel je je een stuk beter omdat je luchtwegen en longen weer leeg zijn en je in ieder geval weer fatsoenlijk kunt ademhalen.
Gooi daar nog een lekker warme douche of een bad achteraan en dan voel je je een stuk beter.

Als ik overigens af ga op hoe het voelt tijdens die inspanning betwjfel ik of het heel gezond is. :')
There is no love sincerer than the love of food.
pi_86563917
Water koken, keukenzout erin oplossen (ong 5 gram per halve liter), laten afkoelen totdat het lauw is, en dan met een injectiespuitje hiermee je neusgaten uitspoelen. Zorg dat het water via je mond weer naar buiten komt, samen met hele bergen snot. :9
Desgewenst herhalen totdat je neus schoon is.
pi_86563932
- Gezicht stomen
- Honing met thee
- Veel peper eten
^O^
pi_86564716
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 09:37 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]
.

Als ik overigens af ga op hoe het voelt tijdens die inspanning betwjfel ik of het heel gezond is. :')
Vaak wordt dat toch afgeraden. Als het om griep gaat kan inspanning in erg zeldzame gevallen hartproblemen uitlokken.
pi_89688654
Ben echt zo enorm verkouden :'( :'( Ik voelde me gisteren niet helemaal goed, en werd snachts wakker met enorm keelpijn. Maar vandaag is het toch wel enorm klote :'(
pi_89689412
Neusspray ben ik aan begonnen dankzij dit topic, werkt geniaal gebruik het elke dag! Echt top!
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_89689829
ELKE dag neusspray? Lijkt me niet helemaal goed :?
pi_89689999
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 19:40 schreef DesertRose het volgende:
ELKE dag neusspray? Lijkt me niet helemaal goed :?
Echt fijn hoor, kan fatsoenlijk ademen nu altijd, echt heel fijn!
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_89695531
Ik ga meestal voor een combi van spoelen met zout water, superheet eten (gaat je neus lekker van lopen O+ ) en een stevige whisky voor ik ga slapen.
pi_89698340
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 19:40 schreef DesertRose het volgende:
ELKE dag neusspray? Lijkt me niet helemaal goed :?
op de verpakking staat geloof ik dat je het een week lang 2 tot 4x per dag mag gebruiken (correct me if i'm wrong, bijsluiter kwijt. Maar er stond wel iets dergelijks)
pi_89698415
quote:
3s.gif Op zaterdag 18 september 2010 09:45 schreef Farenji het volgende:
Water koken, keukenzout erin oplossen (ong 5 gram per halve liter), laten afkoelen totdat het lauw is, en dan met een injectiespuitje hiermee je neusgaten uitspoelen. Zorg dat het water via je mond weer naar buiten komt, samen met hele bergen snot. :9
Desgewenst herhalen totdat je neus schoon is.
Man dat klinkt lekker :') Wel grappig, een leraar van me zei ook dat ik dat moest doen in plaats van neusspray toen hij me zag "snuiven"
pi_89698891
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:13 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

op de verpakking staat geloof ik dat je het een week lang 2 tot 4x per dag mag gebruiken (correct me if i'm wrong, bijsluiter kwijt. Maar er stond wel iets dergelijks)
Inderdaad maximaal 1 week aaneengesloten.

De dosering is verder:
quote:
Dosering en wijze van gebruik
De aanbevolen dosering is als volgt:
Volwassenen en kinderen vanaf 6 jaar: Naar behoefte één of meerdere malen, maar ten hoogste 4-6 maal per dag 1 spray Xylometazoline HCl Sandoz neusspray 1,0 mg/ml in elk neusgat.
http://db.cbg-meb.nl/Bijsluiters/h05370.pdf
pi_89698922
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:13 schreef pasopikbijt het volgende:

[..]

op de verpakking staat geloof ik dat je het een week lang 2 tot 4x per dag mag gebruiken (correct me if i'm wrong, bijsluiter kwijt. Maar er stond wel iets dergelijks)
Je mag het inderdaad niet te lang gebruiken i.v.m verslaving gevaar.
pi_89698967
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:23 schreef DesertRose het volgende:

[..]

Je mag het inderdaad niet te lang gebruiken i.v.m verslaving gevaar.
Verslaving is niet de beste term. Een paradoxaal effect is beter, of rebound congestie.
  donderdag 9 december 2010 @ 12:10:50 #39
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_89713590
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 september 2010 10:30 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Vaak wordt dat toch afgeraden. Als het om griep gaat kan inspanning in erg zeldzame gevallen hartproblemen uitlokken.
Verschil tussen griep en verkoudheid moet je wel kunnen voelen toch?

In het beginstadium zal het misschien ietsjes verwarrend zijn maar dat is ook het moment dat het nog niet een probleem vormt voor je hart. En is het niet de koorts die dat probleem geeft? dat is toch wel makkelijk te controleren. Overigens doel ik niet op 3 marathons lopen maar een half uurtje matige inspanning, zoals een stukje fietsen of wandelen.
Inter faeces et urinam nascimur,
  donderdag 9 december 2010 @ 12:12:13 #40
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_89713646
quote:
1s.gif Op woensdag 8 december 2010 22:24 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Verslaving is niet de beste term. Een paradoxaal effect is beter, of rebound congestie.
Is dat ook niet van toepassing op vele drugsverslavingen? ;)
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_89719057
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 12:12 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Is dat ook niet van toepassing op vele drugsverslavingen? ;)
Niet op alle, alleen al omdat drugs meestal niet gebruikt worden om een ander symptoom te doen verdwijnen. Ook zie je niet (altijd) dat bij overmatig drugsgebruik het oorspronkelijke probleem juist erger wordt. Je zou het natuurlijk als een vorm van lichamelijke afhankelijkheid kunnen zien, maar het is in ieder geval geen psychologische afhankelijkheid. En om dat laatst gaat het mi: als je verslaving zegt, komt er meteen zo stigma op, wat niet echt nodig is. Het is gewoon een fysiologische reactie van het neusslijmvlies.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 12:10 schreef Bramdecaviaeter het volgende:

[..]

Verschil tussen griep en verkoudheid moet je wel kunnen voelen toch?
Dat lukt niet iedereen
quote:
In het beginstadium zal het misschien ietsjes verwarrend zijn maar dat is ook het moment dat het nog niet een probleem vormt voor je hart. En is het niet de koorts die dat probleem geeft? dat is toch wel makkelijk te controleren. Overigens doel ik niet op 3 marathons lopen maar een half uurtje matige inspanning, zoals een stukje fietsen of wandelen.
Het gaat om zeldzame gevallen van myocarditis (ontsteking van de hartspier) door het influenzavirus. Dat zorgt meestal niet voor klachten, maar als je hevig gaat inspannen kan het ernstige hartritmestoornissen uitlokken. Over hoe vaak dat gebeurt zijn geen duidelijke cijfers. Rustige fietsen en wandelen lijken daar niet onder te vallen.

[ Bericht 26% gewijzigd door dotKoen op 09-12-2010 14:43:05 ]
pi_89722317
Stoombad nemen helpt wel tegen verkouding, doe ik ook altijd :P
  donderdag 9 december 2010 @ 15:44:35 #43
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_89722575
Po-ho olie (A. Vogel) op de bovenhoeken van je kussen.

Nee, er is geen bewijs voor, maar IK slaap er beter door.
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_89724270
Men neemt:
Een kop heet water
Hot Coldrex
Bruine suiker
Honing
Rum
Antigrippine

Lekker allemaal mixen heet opdrinken en onder de wol.
Haters gonna hate.
pi_89726446
Goed en gezond eten, je goed aankleden, veel bewegen.
  donderdag 9 december 2010 @ 17:16:42 #46
38396 mazaru
Geloof niet alles wat je denkt
pi_89726466
neusspray
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een uitdaging 💖
pi_89726527
een lekkere versie haring met ui, liefst driemaal!
Even a broken clock is right twice a day.
  donderdag 9 december 2010 @ 22:09:42 #48
304120 Bramdecaviaeter
"LSD, 100 µg, i.m."
pi_89739835
quote:
1s.gif Op donderdag 9 december 2010 14:29 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Niet op alle, alleen al omdat drugs meestal niet gebruikt worden om een ander symptoom te doen verdwijnen. Ook zie je niet (altijd) dat bij overmatig drugsgebruik het oorspronkelijke probleem juist erger wordt. Je zou het natuurlijk als een vorm van lichamelijke afhankelijkheid kunnen zien, maar het is in ieder geval geen psychologische afhankelijkheid. En om dat laatst gaat het mi: als je verslaving zegt, komt er meteen zo stigma op, wat niet echt nodig is. Het is gewoon een fysiologische reactie van het neusslijmvlies.
Maar geestelijke verslaving is dan ook mogelijk, al komt het minder vaak voor en beland je er niet van in de goot.

Maar ik ben met je eens dat het stigma verslaving te zwaar klinkt.

[..]
quote:
Dat lukt niet iedereen
Beetje scholing is niet verkeerd. Als je hoort dat je moet bewegen kun je ook wel moeite doen om wat meer symptomen te leren.

quote:
Het gaat om zeldzame gevallen van myocarditis (ontsteking van de hartspier) door het influenzavirus. Dat zorgt meestal niet voor klachten, maar als je hevig gaat inspannen kan het ernstige hartritmestoornissen uitlokken. Over hoe vaak dat gebeurt zijn geen duidelijke cijfers. Rustige fietsen en wandelen lijken daar niet onder te vallen.
Dan is het dus niet slim om iedereen het advies van meer bewegen te onthouden. Ik denk dat dat toch iets te overdreven is. Kijk zware sport moet je jezelf niet geven, maar ik denk ook wel dat de meeste mensen dat wel aanvoelen, het verschil tussen griep en verkoudheid is ook vooral dat als je bij verkoudheid na een tijdje bewegen je al snel beter gaat voelen terwijl je bij griep dat toch minder hebt.
Inter faeces et urinam nascimur,
pi_89805698
Veel, heel veel (verse) knoflook, lekker uitzweten :)
pi_89846344
Sommige mensen zweren bij neussprays en dan soort dingen. Maar verkoudheid is een virus, dat krijg je echt niet weg met een neusspray van de drogist, lijkt me.
Gewoon wachten tot het weg is, en als je je echt beroerd voelt dan lekker thuis onder de wol.
Liej
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')