FOK!forum / Oorlog en Defensie / Black Hawk Down erg realitisch...Sine?
rubjewoensdag 15 september 2010 @ 11:58


gisteravond dus deze film gezien en moet zeggen erg indrukwekkend en realitisch gedaan.
nou weet ik wel dat het maar een film is maar misschien dat sine_parie als ranger eens wat
meer info kan geven hoe hij hiertegen aankijkt als actieve militair aangezien je natuurlijk als acteur
dit niet zo maar 1,2,3, doet.
de volgende vraag is of er hele grote verschillen zijn tussen de verschillende,specialforces units (hoeveel verschillende eenheden werkten daar samen?) onderling en of de taken dan niet vaak door elkaar heenlopen met alle gevolgen van dien (chain of command)
DroogDokwoensdag 15 september 2010 @ 12:27
Vette film inderdaad.

Is toch ook in deze dat de NAVO / Blauwhelmen niet in willen / mogen / kunnen grijpen terwijl ze een paar km verderop in zo'n stadion zitten?
Mr.Silencerwoensdag 15 september 2010 @ 12:33
Misschien interessant als extra info:
The True Story of Black Hawk Down (90 minuten)
Deze documentaire verteld het verhaal wat er vooraf afspeelde, waarom de Somaliërs uiteindelijk zo fel reageerde op de aanwezigheid van de Amerikanen en natuurlijk de slag zelf. Mark Bowden, de schrijver van het boek en de Amerikanen die daar waren komen ook aan het woord.
lipjeswoensdag 15 september 2010 @ 12:34
quote:
Op woensdag 15 september 2010 12:27 schreef DroogDok het volgende:
Vette film inderdaad.

Is toch ook in deze dat de NAVO / Blauwhelmen niet in willen / mogen / kunnen grijpen terwijl ze een paar km verderop in zo'n stadion zitten?
klopt
ze mogen niet ingrijpen.
later gebeurd dat uiteindelijk wel.
rubjewoensdag 15 september 2010 @ 13:07
quote:
Op woensdag 15 september 2010 12:33 schreef Mr.Silencer het volgende:
Misschien interessant als extra info:
The True Story of Black Hawk Down (90 minuten)
Deze documentaire verteld het verhaal wat er vooraf afspeelde, waarom de Somaliërs uiteindelijk zo fel reageerde op de aanwezigheid van de Amerikanen en natuurlijk de slag zelf. Mark Bowden, de schrijver van het boek en de Amerikanen die daar waren komen ook aan het woord.
best wel interessant leesmateriaal,bedankt.

toch wel benieuwd wat onze échte veteranen zoals Sine_Parie ed op 'combat' gebied vinden,dus ben benieuwd naar hun eigen inzicht op dit alles. :s)
Vronskywoensdag 15 september 2010 @ 13:16
Volgens mij is Sine geen Ranger hoor :') (Corrigeer me maar als ik het mis heb) .

Maar goed..

IIRC hebben daar toen der tijd de Rangers gezeten, de "Combat Applications Group" (ZOMGDELTA) en wat volk van de USAF pararescuejumpers.
(En heel waarschijnlijk wel een ploeg van ISA/Gray Fox/Task Force Orange/of hoe de fuck ze nu weer heten, dat volk verandert hun naam te veel :p, maar die bestaan nog steeds niet officieel dus die zijn er natuurlijk niet geweest. :+ )

Snap alleen niet helemaal hoe je denkt dat de taken toen door elkaar heen liepen?
Elke SOF eenheid in de VS heeft zijn eigen specialiteit en taak, Rangers zijn bijvoorbeeld juist (naar mijn weten) heel erg goed inzetbaar als ondersteuning voor de wat kleinschalige groepen die ze daar hebben.
Lightning_NLwoensdag 15 september 2010 @ 16:53
Voor wat betreft het crashen van de heli snap ik niet waarom ie rond spint, dat lijkt me niet echt realistisch.
Lightning_NLwoensdag 15 september 2010 @ 16:56
Ik kijk net effe naar die documentaire over het voorval, en nu snap ik wel waarom de heli ging spinnen. De crash wordt echter niet realistisch weergegeven in de film.

edit: oh wacht, er worden 2 blackhawks neergeknald in het verhaal? Ik ken de film niet zo goed.

edit 2: De crash van Super64 is niet realistisch weergegeven, tenzij de vlieger verkeerd reageerde op de situatie. Normaal gesproken kun je een helikopter gewoon doorvliegen, ook al heb je geen staartrotor meer, zolang je maar voorwaartse snelheid houdt.

[ Bericht 28% gewijzigd door Lightning_NL op 15-09-2010 17:02:08 ]
Sine_Pariwoensdag 15 september 2010 @ 17:51
quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:58 schreef rubje het volgende:
nou weet ik wel dat het maar een film is maar misschien dat sine_parie als ranger eens wat
meer info kan geven hoe hij hiertegen aankijkt als actieve militair aangezien je natuurlijk als acteur
dit niet zo maar 1,2,3, doet.
Rubjee ik dien niet bij het Regiment noch heb ik hier ooit deel vanuit gemaakt, ik heb "enkel" de Ranger School doorlopen. De acteurs die Rangers spelen hebben in Ft. Benning een RIP achtige "opleiding" gehad, waar zij zaken hebben geleerd om geloofwaardig over te komen als Rangers. Andere zijn hier op Ft. Bragg geweest met hetzelfde doel voor hun respectiefelijke rol. Daarom en omdat defensie alswel ex-militaire die aanwezig waren bij de battle of the black sea aan de film meegewerkt hebben, heeft de film een hoog realiteits gehalte.

quote:
Op woensdag 15 september 2010 11:58 schreef rubje het volgende:
de volgende vraag is of er hele grote verschillen zijn tussen de verschillende,specialforces units (hoeveel verschillende eenheden werkten daar samen?) onderling en of de taken dan niet vaak door elkaar heenlopen met alle gevolgen van dien (chain of command)
Rubjee er zijn maar 7 Special Forces "units" (groups), en wel de 1st, 3rd, 5th, 7th, 10th, 19th en 20th Special Forces Group (Airborne). Jij vraagt eigelijk wat het verschil is tussen de verschillende Special Operation Forces (SOF). Hoeveel SOF eenheden of delen daarvan samenwerken hangt geheel af van de doortevoeren taak. Bij Task Force Ranger (TFR) om welke het in deze film gaat ging het om delen van eenheden die Joint Special Operations Command (JSOC) ondersteld zijn en Rangers van het 3rd Battalion (Bn). Rangers van 3rd Bn maakt deel uit van TFR om de JSOC elementen te ondersteunen. Andere Joint Task Forces (JTF) worden net als bij TFR het geval was afgestemd op de taak en met SOF eenheden gevuld welke het best voor deze taak geschrikt zijn.
Sine_Pariwoensdag 15 september 2010 @ 17:56
quote:
Op woensdag 15 september 2010 16:53 schreef Lightning_NL het volgende:
Voor wat betreft het crashen van de heli snap ik niet waarom ie rond spint, dat lijkt me niet echt realistisch.
Ik begrijp niet hoe het kan dat jij als (helicopter) piloot niet zou weten wat er gebeurt als de staart rotor van een heli buiten werk word gesteld,
John_Gotti2woensdag 15 september 2010 @ 20:06
De film laat in ieder geval goed een worst case scenario zien op het gebied van OVG. Alles wat zo'n beetje fout kan gaan gaat ook fout, maar dat maakt het niet minder realistisch. (Specifieke scenes daargelaten - bv een granaat op zo'n afstand en manier door een raam gooien gaat hem niet worden.)
Sine_Pariwoensdag 15 september 2010 @ 20:55
quote:
Op woensdag 15 september 2010 20:06 schreef John_Gotti2 het volgende:
(Specifieke scenes daargelaten - bv een granaat op zo'n afstand en manier door een raam gooien gaat hem niet worden.)
Ik heb de film maar een keer gezien (en het boek nog niet eens tot het midden doorgelezen), en weet dus niet op welke scene je doeld. Maar vergeet niet dat de M67 Grenade niet voor niks een baseball vorm heeft, en dat hij door de gemiddelde soldaat zo rond de 40 meter gegooid kan worden. Als de M67 door iemand gegooid word die (vroeger) baseball gespeeld heeft, zijn verdere of precies gemikte worpen geen onmogelijkheid.
Andyywoensdag 15 september 2010 @ 21:08
quote:
Op woensdag 15 september 2010 16:56 schreef Lightning_NL het volgende:
edit 2: De crash van Super64 is niet realistisch weergegeven, tenzij de vlieger verkeerd reageerde op de situatie. Normaal gesproken kun je een helikopter gewoon doorvliegen, ook al heb je geen staartrotor meer, zolang je maar voorwaartse snelheid houdt.
Jij vliegt sowieso zonder staartrotor :+
Sine_Pariwoensdag 15 september 2010 @ 21:35
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:08 schreef Andyy het volgende:

[..]

Jij vliegt sowieso zonder staartrotor :+
Bij de Chinook draaien de rotoren tegengesteld van elkaar ;)
John_Gotti2woensdag 15 september 2010 @ 21:37
quote:
Op woensdag 15 september 2010 20:55 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Ik heb de film maar een keer gezien (en het boek nog niet eens tot het midden doorgelezen), en weet dus niet op welke scene je doeld. Maar vergeet niet dat de M67 Grenade niet voor niks een baseball vorm heeft, en dat hij door de gemiddelde soldaat zo rond de 40 meter gegooid kan worden. Als de M67 door iemand gegooid word die (vroeger) baseball gespeeld heeft, zijn verdere of precies gemikte worpen geen onmogelijkheid.
Ik snap waar je op doelt, ik doel op deze scene: Beter kunnen werpen dan de gemiddelde soldaat oke, maar die is toch echt hollywoord. 3 hoog over zeker 50 meter in die omstandigheden niet echt waarschijnlijk. Met een UGL gemakkelijk.
Remco026woensdag 15 september 2010 @ 21:40
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:37 schreef John_Gotti2 het volgende:

[..]

Ik snap waar je op doelt, ik doel op deze scene: Beter kunnen werpen dan de gemiddelde soldaat oke, maar die is toch echt hollywoord. 3 hoog over zeker 50 meter in die omstandigheden niet echt waarschijnlijk. Met een UGL gemakkelijk.
Dat is best een mannelijke worp :')
Sine_Pariwoensdag 15 september 2010 @ 21:44
@John_Gotti2 ja stukje zal er wel voor de film ingeschreven zijn, want er zijn in de dish nu niet veel hoge gebouwen. Maar ondanks dat hou ik het niet voor onmogelijk, epinephrine maakt veel mogelijk onder battle bedingingen.
Maitjewoensdag 15 september 2010 @ 21:48
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:37 schreef John_Gotti2 het volgende:

[..]

Ik snap waar je op doelt, ik doel op deze scene: Beter kunnen werpen dan de gemiddelde soldaat oke, maar die is toch echt hollywoord. 3 hoog over zeker 50 meter in die omstandigheden niet echt waarschijnlijk. Met een UGL gemakkelijk.
Vergeet niet het feit dat die zomaar daar open en bloot kan staan zonder neer geknald te worden door die gasten :')
Lightning_NLwoensdag 15 september 2010 @ 21:48
quote:
Op woensdag 15 september 2010 17:56 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Ik begrijp niet hoe het kan dat jij als (helicopter) piloot niet zou weten wat er gebeurt als de staart rotor van een heli buiten werk word gesteld,
Dat weet ik wel. Dat beschrijf ik toch in mijn posts, of niet soms?
Lightning_NLwoensdag 15 september 2010 @ 21:49
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:08 schreef Andyy het volgende:

[..]

Jij vliegt sowieso zonder staartrotor :+
Ik heb 130+ uur ervaring op heli's met staartrotor.
Sine_Pariwoensdag 15 september 2010 @ 21:54
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:48 schreef Maitje het volgende:

[..]

Vergeet niet het feit dat die zomaar daar open en bloot kan staan zonder neer geknald te worden door die gasten :')
Maitje vergeet zelf niet dat veel van die gasten niet of amper konden schieten en high on Khat waren.
Maitjewoensdag 15 september 2010 @ 21:54
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:54 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Maitje vergeet zelf niet dat veel van die gasten niet of amper konden schieten en high on Khat waren.
Ow..

Maar heb het nu over de film hé ;)
Sine_Pariwoensdag 15 september 2010 @ 21:56
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:48 schreef Lightning_NL het volgende:

[..]

Dat weet ik wel. Dat beschrijf ik toch in mijn posts, of niet soms?
Ja ik heb het gelezen, en vind het jammer dat er van jouw caliber niet meer piloten zijn.
Rave_NLwoensdag 15 september 2010 @ 21:57
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:54 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Maitje vergeet zelf niet dat veel van die gasten niet of amper konden schieten en high on Khat waren.
Net als het feit dat je de taliban op je blote knieën mag bedanken dat ze het handiger vinden om de kolf van de AK af te halen.. :')
Sine_Pariwoensdag 15 september 2010 @ 21:57
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:54 schreef Maitje het volgende:

[..]

Ow..

Maar heb het nu over de film hé ;)
Ja ik ook
Remco026woensdag 15 september 2010 @ 21:59
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:57 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Net als het feit dat je de taliban op je blote knieën mag bedanken dat ze het handiger vinden om de kolf van de AK af te halen.. :')
Dat is toch veel te zwaar zo'n kolf :P En dat ik dan 3 patroonmagazijnen nodig heb om 1 patroon te raken, dat neem ik maar voor lief
Sine_Pariwoensdag 15 september 2010 @ 21:59
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:57 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Net als het feit dat je de taliban op je blote knieën mag bedanken dat ze het handiger vinden om de kolf van de AK af te halen.. :')
Ja maar dan word het special. Dat je met een AK nog niet eens de breede knat van een schuur kan treffen, zelfs niet als je er al instaat vergeten die gasten
Lightning_NLwoensdag 15 september 2010 @ 22:04
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:56 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Ja ik heb het gelezen, en vind het jammer dat er van jouw caliber niet meer piloten zijn.
Rare opmerking... Je hebt het gelezen, waarom zeg je dan alsnog dat je het raar vindt dat ik het niet zou begrijpen? Ik leg juist uit wat er niet klopt en wat er gebeurt als de staartrotor eraf knapt met voorwaartse snelheid. En tja, er zijn genoeg (ervaren) piloten die niet snappen hoe hun eigen heli nou precies werkt (ik zal er maar niet bij zeggen daar Amerikaanse piloten tussen zitten, want dan word jij weer pissig). En dat zeg ik vanuit persoonlijke ervaring.
Ik zeg niet dat het zo gebeurt is in het echt, maar zoals het in Blackhawk Down wordt gepresenteerd is het niet realistisch, of de piloot fuckte het op.
Maitjewoensdag 15 september 2010 @ 22:05
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:57 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Ja ik ook
:?

Het is een film.
Ik zie een man een granaat gooien op een bergje terwijl de kogels om z'n oren vliegen en jij hebt het over niet of amper kunnen schieten...

Films=acteurs? :)
Sine_Pariwoensdag 15 september 2010 @ 22:12
quote:
Op woensdag 15 september 2010 22:05 schreef Maitje het volgende:

[..]

:?

Het is een film.
Ik zie een man een granaat gooien op een bergje terwijl de kogels om z'n oren vliegen en jij hebt het over niet of amper kunnen schieten...

Films=acteurs? :)
Ik bedoelde daar de skinnies mee. Die gasten trokken al rond 12:00 de bladjes van de takken, en konden over het algemeen niet schieten en moesten het dan ook meer van quantiteit hebben dan van qualiteit.
Maitjewoensdag 15 september 2010 @ 22:13
quote:
Op woensdag 15 september 2010 22:12 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Ik bedoelde daar de skinnies mee. Die gasten trokken al rond 12:00 de bladjes van de takken, en konden over het algemeen niet schieten en moesten het dan ook meer van quantiteit hebben dan van qualiteit.
Ok
Rave_NLwoensdag 15 september 2010 @ 22:15
quote:
Op woensdag 15 september 2010 22:04 schreef Lightning_NL het volgende:

[knip]
Het is alweer een tijdje geleden dat ik die film heb gezien (als het in de film al waarheidsgetrouw is weergegeven) maar ging die heli niet neer op het moment dat er gefastroped werd, en er daardoor geen voorwaartse beweging was?
Of heb jij het over een andere heli?
Lightning_NLwoensdag 15 september 2010 @ 22:17
quote:
Op woensdag 15 september 2010 22:15 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Het is alweer een tijdje geleden dat ik die film heb gezien (als het in de film al waarheidsgetrouw is weergegeven) maar ging die heli niet neer op het moment dat er gefastroped werd, en er daardoor geen voorwaartse beweging was?
Of heb jij het over een andere heli?
Ja, ik viel zelf in slaap tijdens het kijken van de film, maar door een beetje op Youtube te kijken kwam ik er achter dat er inderdaad 2 crashes plaatsvinden. Eerst de Super61, die hovert inderdaad en wordt dan geraakt op de staartrotor, dan gaat ie spinnen ja. De Super64 wordt geraakt op de staartrotor tijdens voorwaartse vlucht. De romp+staart werken in dat geval als windvaan en zorgen ervoor dat de helicopter niet gaat rondspinnen. Totdat je snelheid te laag wordt en de torque het wint van de wind. Soort van woordgrapje :')

Dus als de vlieger in het geval zoals het gebeurt in de film gewoon door was blijven vliegen op snelheid, had hij hunzelf naar veiligheid kunnen vliegen.
Sine_Paridonderdag 16 september 2010 @ 03:18
Man ben jij een arrogante flikker.
RijstNatiedonderdag 16 september 2010 @ 03:19
na saving private ryan is dit de veste oorlogsfilm :p

dat wilde ik ff zegge
Lightning_NLdonderdag 16 september 2010 @ 07:09
quote:
Op donderdag 16 september 2010 03:18 schreef Sine_Pari het volgende:
Man ben jij een arrogante flikker.
Als jij zoiets ineens zegt, wil je er dan ook even bij vertellen waarom je dat vindt? Volgens mij heb ik in mijn post weinig aanstootgevends gezegd... Het lijkt erop dat jij makkelijk op je teentjes getrapt bent zeg... Of je snapt gewoon totaal niet wat ik probeer over te brengen in mijn posts.
Sine_Paridonderdag 16 september 2010 @ 07:35
Okay je bent hoogst waarschijnlijk nooit uitgezonden geweest, maar komt hier aanzetten met hoe de piloten het wel even hadden moeten doen, en dat de piloot fuckte het op. Het is lekker makkelijk om van achter je computer commentaar te leveren, is het niet? Alhoewel het hier om een film gaat, is deze nog altijd gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen. En of dit nu wel of niet voor de 100% zo in beeld gebracht word als het gebeurt is, spreek je hier nog altijd over collega piloten die hun leven gelaten hebben onder meer dan moeilijke omstandigheden. Dus nogmaals ik vind je een zelf ingenome arrogante eikel.
Lightning_NLdonderdag 16 september 2010 @ 07:42
Ik denk eerder dat jouw Nederlands begrijpend lezen niet meer is wat het geweest is sinds je in de USA woont, want je zult toch echt mijn posts beter moeten leren lezen. Dit heeft niks met mijn uitzendervaring of achter de computer zitten te maken, echt niks. Er wordt hier gevraagd naar realisme in de film en ik geef gewoon antwoord op wat ik zie en wat daar wel of niet realistisch aan is.
Voor een SF mannetje ben je wel erg aan het janken zeg... Damn... Ga eens neuken ofzo, je klinkt veel te gefrustreerd.
Sine_Paridonderdag 16 september 2010 @ 07:50
Nee ik lees wat jij post zonder problemen, maar ik lees ook tussen de regels door. En zie een mannetje dat in zijn (dienst) leven nog geen moer gepresteerd heeft, maar hier de branie speelt. Toevalliger wijze kon ik die piloten en weet dus dat het niet zulke arrogante aangevers waren als jij hier bent. En ze waren ook niet zulke pubers met je ga neuken. Flikker even heel snel op eikel!
Lightning_NLdonderdag 16 september 2010 @ 08:26
je komt nou eenmaal enorm gefrustreerd over. Ik heb al heel wat gepresteerd in mijn (dienst) leven en ik snap niet waarom je daar steeds over moet beginnen. Ik geef alleen antwoord op de ts over het realisme in de film, en dan kom jij ineens de dramaqueen uithangen tegenover mij.

Neem een chillpill kerel. Ik zei alleen maar dat een helikopter door kan vliegen zonder staartrotor, zolang ie voorwaartse snelheid heeft.

[ Bericht 21% gewijzigd door Lightning_NL op 16-09-2010 08:33:31 ]
Sine_Paridonderdag 16 september 2010 @ 10:06
quote:
Op donderdag 16 september 2010 08:26 schreef Lightning_NL het volgende:
je komt nou eenmaal enorm gefrustreerd over. Ik heb al heel wat gepresteerd in mijn (dienst) leven en ik snap niet waarom je daar steeds over moet beginnen. Ik geef alleen antwoord op de ts over het realisme in de film, en dan kom jij ineens de dramaqueen uithangen tegenover mij.

Neem een chillpill kerel. Ik zei alleen maar dat een helikopter door kan vliegen zonder staartrotor, zolang ie voorwaartse snelheid heeft.
Ja ik raak mischien ook wel gefrustreerd door lieden zoals jij. En ik begin niet over jou prestaties, dat doe je zelf. Ik zet er enkel hele grote vraagtekens bij. Want als ik bv. zaken als dit lees;
quote:
Op woensdag 15 september 2010 16:53 schreef Lightning_NL het volgende:
Voor wat betreft het crashen van de heli snap ik niet waarom ie rond spint, dat lijkt me niet echt realistisch.
en
quote:
Op woensdag 15 september 2010 16:56 schreef Lightning_NL het volgende:
edit: oh wacht, er worden 2 blackhawks neergeknald in het verhaal? Ik ken de film niet zo goed.
vraag ik me toch echt af in hoevere jij een luchtmacht piloot bent. Jij weet dus niet dat een helicopter die zijn staart rotor mist om de eigen as gaat draaien? En kom me niet weer aanzetten met je voorwaardse snelheid want daar kom je eerst later mee aankaken (als dat al klopt). En als luchtmacht piloot heb jij nog nooit gehoord dat er twee helicopters boven de dish zijn neer gehaald door RPG7's? Of met andere woorden jou baas die jou volgens eigen zeggen zo veel beter opleid dan welke andere piloot dan ook stuurd je op pad zonder te vertellen wat de eventuele gevaren kunnen zijn?
Maar zelfs als je dat niet zou weten, zou je toch moeten weten dat het bij de film over een waar gebeurd actie gaat. Ik vind het meer dan ongepast dat jij hier even propagandeerd dat als het zo gebeurt was ze wel even dood leuk hadden kunnen doorvliegen en het dan om een fuck up van de piloten handelen moet. Jou commentaar heeft in mijn ogen dus ook niks meer te doen met het beschrijven van het wel of niet realistisch zijn van de film, maar veel meer met het je zelf willen profileren als super piloot. En ik vind het dan ook nogal laag en arrogant als je zelf al aangeeft dat je niet genoeg van de materie weet, hier (indirect) het kunnen van collega piloten in vraag trekt en jezelf profileerd als de man die het wel even gefixed zou hebben. Hoe dan ook je bent in mijn ogen enkel een puber die veilig vanachter zijn computer geen moment onbenut laat om op te scheppen hoe geweldig hij toch wel niet is. Jammer genoeg doe je het dan ook nog eens in dit topic waar ik toevalliger wijze nogal bekend met de materie ben, en de omgekomen piloten kon en Mike Durant ken.
viezerdtdonderdag 16 september 2010 @ 11:02
Hoi,

iedereen weer vriendjes spelen ?
Vortixdonderdag 16 september 2010 @ 11:04
*Pakt de zoveelste bak popcorn.
#ANONIEMdonderdag 16 september 2010 @ 11:35
Altijd leuk een wedstrijdje ver pissen. In dit geval ga ik voor Lightning_NL.
ShaoliNdonderdag 16 september 2010 @ 11:43
quote:
Op donderdag 16 september 2010 11:35 schreef Sloggi het volgende:
Altijd leuk een wedstrijdje ver pissen. In dit geval ga ik voor Lightning_NL.
Meen je dat. Een beetje een keyboardhero imo.
#ANONIEMdonderdag 16 september 2010 @ 11:49
Zoals ik het lees noemt hij de crash geen onkunde van de betreffende piloot maar een slechte weergave van de werkelijkheid in de film.
hcwpdonderdag 16 september 2010 @ 11:56
Nice, straks een discussie over de discussie :) Met al die popcorn die hier gevroten wordt is het bijna onmogelijk dat iedereen nog de fittest haalt ;)
Northsidedonderdag 16 september 2010 @ 12:58
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:59 schreef Remco026 het volgende:
Dat is toch veel te zwaar zo'n kolf :P En dat ik dan 3 patroonmagazijnen nodig heb om 1 patroon te raken, dat neem ik maar voor lief
Die mannetjes geloven dat als Allah wil dat ze raakschieten, hij de kogels naar hun doel leidt. Daarom hoeven ze ook niet echt te kijken tijdens het schieten, zo ongeveer in de richting van het doel is goed genoeg, Allah doet de rest.
Northsidedonderdag 16 september 2010 @ 13:06
Ik had nooit gedacht dat ik dit nog eens zou zeggen, maar in mijn ogen geeft Lightning_NL gewoon vanuit zijn persoonlijke ervaring informatie over het gedrag van heli's zonder staartrotor. Ik zie het probleem ook niet zo.
hcwpdonderdag 16 september 2010 @ 13:11
quote:
Op woensdag 15 september 2010 21:57 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

Net als het feit dat je de taliban op je blote knieën mag bedanken dat ze het handiger vinden om de kolf van de AK af te halen.. :')
Doen ze dat zodat ze hun AK makkelijker onder de kleding kunnen verbergen? Of is dat gewoon iets dat 'hip' is onder die gasten?
Vronskydonderdag 16 september 2010 @ 13:18
quote:
Op donderdag 16 september 2010 13:06 schreef Northside het volgende:
Ik had nooit gedacht dat ik dit nog eens zou zeggen, maar in mijn ogen geeft Lightning_NL gewoon vanuit zijn persoonlijke ervaring informatie over het gedrag van heli's zonder staartrotor. Ik zie het probleem ook niet zo.
Uhu.. en ik denk dat het onderwerp voor sine juist weer persoonlijk is vanwege het allerlaatste stukje dat hij schreef.

Daarom ga ik maar even de popcorn weggooien en ze allebei gelijk geven.

@Sine_Pari , man.. dan ben jij zeker al heel wat jaartjes actief?
En ik zou bijna brutaal wezen en vragen of je die SFOD-D patch ooit ook daadwerkelijk hebt gehaald? (Zou gokken van wel natuurlijk.)

(Alles puur uit vriendelijke interesse natuurlijk.)
:7
Lightning_NLdonderdag 16 september 2010 @ 14:14
quote:
Op donderdag 16 september 2010 10:06 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Ja ik raak mischien ook wel gefrustreerd door lieden zoals jij. En ik begin niet over jou prestaties, dat doe je zelf. Ik zet er enkel hele grote vraagtekens bij. Want als ik bv. zaken als dit lees;
[..]
Ik heb het helemaal niet over prestaties, maar gewoon over mijn theoretische kennis over helikopters. Jij als klont mag best vraagtekens zetten bij hoe een helikopter vliegt, als een vlieger dat maar niet doet.
quote:
vraag ik me toch echt af in hoevere jij een luchtmacht piloot bent. Jij weet dus niet dat een helicopter die zijn staart rotor mist om de eigen as gaat draaien?
Als ie geen voorwaartse snelheid heeft wel ja
quote:
En kom me niet weer aanzetten met je voorwaardse snelheid want daar kom je eerst later mee aankaken (als dat al klopt).
Als je goed begrijpend Nederlands had gelezen, had je gezien dat ik er later pas achter kwam dat er 2 heli's neer gingen tijdens betreffende actie, ik heb namelijk nog nooit de hele film gezien....
quote:
En als luchtmacht piloot heb jij nog nooit gehoord dat er twee helicopters boven de dish zijn neer gehaald door RPG7's?
Er gaan zoveel heli's neer. Waarom zijn deze twee zo bijzonder?
quote:
Of met andere woorden jou baas die jou volgens eigen zeggen zo veel beter opleid dan welke andere piloot dan ook stuurd je op pad zonder te vertellen wat de eventuele gevaren kunnen zijn?
Zie bovenstaande opmerking. Waarom zou een vlieger in godsnaam van alle crashes de oorzaak en gevolgen moeten weten. Zolang je maar goed weet hoe je systemen werken en hoe je met noodsituaties om moet gaan hoef je niet elk individueel geval tot in detail te kennen, dat is behoorlijk nutteloos. Maar het kan best zijn dat ze dat in Amerika zo leren hoor. Daar wordt je meer volgepropt met ver batim kennis, dan kunde.
quote:
Maar zelfs als je dat niet zou weten, zou je toch moeten weten dat het bij de film over een waar gebeurd actie gaat. Ik vind het meer dan ongepast dat jij hier even propagandeerd dat als het zo gebeurt was ze wel even dood leuk hadden kunnen doorvliegen en het dan om een fuck up van de piloten handelen moet.
Ik zeg dat helemaal niet, opnieuw zul je beter Nederlands moeten lezen. Ik zeg dat de film niet realistisch is en dat het zoals het geportretteerd wordt in de film zo is dat de vlieger door had kunnen vliegen. Als hij dit niet zou hebben gedaan, dan zou het dus wel een foute reactie geweest zijn, maar daar weet ik niks over, ik beoordeel de film, niet de vlieger.
quote:
Jou commentaar heeft in mijn ogen dus ook niks meer te doen met het beschrijven van het wel of niet realistisch zijn van de film, maar veel meer met het je zelf willen profileren als super piloot. En ik vind het dan ook nogal laag en arrogant als je zelf al aangeeft dat je niet genoeg van de materie weet,
Mijn commentaar heeft alles te doen met het beschrijven van het realisme... Ik profileer niks van mezelf, ik heb het gewoon over basis kennis van het helikoptervliegen. Laag en arrogant van me dat ik aangeef dat ik niet genoeg van de materie afweet? Kerel, niet alleen is dat hypocriet, ik geef bovendien alleen maar aan dat ik de film niet helemaal heb gezien, en gisteren heb ik een paar fragmentjes op YouTube opgespoord. De verdere theorie over de helikopter weet ik wel.
quote:
hier (indirect) het kunnen van collega piloten in vraag trekt en jezelf profileerd als de man die het wel even gefixed zou hebben.
Ik profileer mezelf helemaal niet als iets dat ik niet ben, en ik beweer helemaal niet dat ik het wel effe gefixed zou hebben.
quote:
Hoe dan ook je bent in mijn ogen enkel een puber die veilig vanachter zijn computer geen moment onbenut laat om op te scheppen hoe geweldig hij toch wel niet is. Jammer genoeg doe je het dan ook nog eens in dit topic waar ik toevalliger wijze nogal bekend met de materie ben, en de omgekomen piloten kon en Mike Durant ken.
Ik schep helemaal niets op kereltje... Ik zeg alleen wat er niet helemaal klopt qua realisme in de film. Moet je zien hoe jij hier op mij reageert, als een losgeslagen debiel.
Dan zal ik ook effe vertellen hoe ik jou in mijn ogen zie: Een gefrustreerd mannetje dat het niet kan hebben maar ergens diep van binnen toch wel weet dat het in de USA om kwantiteit boven kwaliteit draait en als iemand die niet-Amerikaan is dan even iets vertelt met kennis over de theorie, dan kun jij dat niet accepteren en draai je door als een gefrustreerde dolle hond.

Oh ja, en je kende de vlieger. Wow, can I touch you????
Vervelend voor je, maar laat je niet zo door emoties leiden man! Lees gewoon wat ik te zeggen heb, en probeer niet als een gek mij woorden in de mond te leggen die ik nooit heb gezegd. Zoals ik al eerder zei, neem eens een chillpill, lees dan nog eens een keer rustig mijn posts door, en bekijk dan nog eens hoe jij daarop reageert in jouw posts richting mij.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lightning_NL op 16-09-2010 14:22:23 ]
Lightning_NLdonderdag 16 september 2010 @ 14:21
En hier heb ik nog een linkje voor je Sine_Pari, weliswaar zie je speelgoedheli's vliegen, maar het principe is natuurlijk hetzelfde, de romp+staart van een heli zorgen bij voorwaartse snelheid ervoor dat de heli niet zal gaan spinnen zonder staartrotor.

Snap je het nu wel, als je plaatjes ziet?
sp3cdonderdag 16 september 2010 @ 14:43
quote:
Op donderdag 16 september 2010 13:06 schreef Northside het volgende:
Ik had nooit gedacht dat ik dit nog eens zou zeggen, maar in mijn ogen geeft Lightning_NL gewoon vanuit zijn persoonlijke ervaring informatie over het gedrag van heli's zonder staartrotor. Ik zie het probleem ook niet zo.
probleem is dat sine pari absoluut geen kritiek duld op zijn 160whatsitnot squadron, zelfs niet de hollywood variant ervan want anders wordtie heel erg boos
Karrsdonderdag 16 september 2010 @ 14:56
Lightning_NLdonderdag 16 september 2010 @ 14:58
Dan raakt ie ZO gefrustreerd dat ie gaat lopen beweren dat ik niet ben wat ik zeg dat ik ben. Mag ie best doen natuurlijk, maar ook al probeer ik een low-profile te houden is er op dit forum denk ik al uit genoeg gebleken dat ik mij niet als iets voordoe wat ik niet ben.
Aan de andere kant is Sine_Pari als uit vanuit het niets op dit forum verschenen en beweert hij een Nederlandse Amerikaanse Special Forces guy te zijn. Heeft ie eigenlijk ooit wel zichzelf een beetje voorgesteld en verteld wat ie precies doet en waar?
sp3cdonderdag 16 september 2010 @ 15:02
hij is een Nederlandse Amerikaanse Special Forces guy man ... de rest is top secret en dat eerste eigenlijk ook!
Lightning_NLdonderdag 16 september 2010 @ 15:08
Zó fucking cosmic top secret spiffy peppy dat Sine_Pari het nergens onder stoelen of banken verstopt en zijn avatar het zelfs 'verklapt'.
sp3cdonderdag 16 september 2010 @ 15:12
quote:
Op woensdag 15 september 2010 12:27 schreef DroogDok het volgende:
Vette film inderdaad.

Is toch ook in deze dat de NAVO / Blauwhelmen niet in willen / mogen / kunnen grijpen terwijl ze een paar km verderop in zo'n stadion zitten?
klopt ook niet natuurlijk

de Amerikanen hebben zelf meerdere reddingspogingen ondernomen voor ze de Blauwhelmen toestemming gaven het ook eens te proberen

daarnaast lijkt het in de film nogal een rustig ritje van die gasten maar de Maleisiers (niet Pakistanen) verloren 1 dode en 3 gewonden en een pantserwagen tijdens de gevechten
sp3cdonderdag 16 september 2010 @ 15:13
quote:
Op donderdag 16 september 2010 15:08 schreef Lightning_NL het volgende:
Zó fucking cosmic top secret spiffy peppy dat Sine_Pari het nergens onder stoelen of banken verstopt en zijn avatar het zelfs 'verklapt'.
je kunt je zelf makkelijker verstoppen in 'the open' he

het is allemaal misinformatie wat die gasten doen jonge!
en ze hebben hun bloedgroep op hun laarsen geplakt!
Lightning_NLdonderdag 16 september 2010 @ 15:21
Ik weet in ieder geval dat als en wanneer ik 'SF ga' ik dit zeker niet op internet ga lopen verkondigen, dat zou wel heel dom zijn. Dat doet niemand volgens mij.
Rave_NLdonderdag 16 september 2010 @ 15:45
Nou ben ik een absolute helikopterleek,

maar als een staartrotor buiten werking wordt gesteld, heeft dat geen invloed op benzinetoevoer, oliedruk etc. etc. of is dat allemaal losgekoppeld van elkaar?
Lightning_NLdonderdag 16 september 2010 @ 16:13
quote:
Op donderdag 16 september 2010 15:45 schreef Rave_NL het volgende:
Nou ben ik een absolute helikopterleek,

maar als een staartrotor buiten werking wordt gesteld, heeft dat geen invloed op benzinetoevoer, oliedruk etc. etc. of is dat allemaal losgekoppeld van elkaar?
Ligt eraan hoe het beschadigd is. Maar je moet niet de rest van de dag rond blijven vliegen. Zoals je al dacht, de kans is groot dat er meer beschadigd is, zoals een olie leiding die lekt. Als al je olie weggelekt is kun je het wel shaken in een Blackhawk, want dan kun je niet meer sturen :) Daarom is het in dit soort gevallen zaak om zo snel mogelijk te landen op een geschikte locatie.
#ANONIEMdonderdag 16 september 2010 @ 16:46
quote:
Er gaan zoveel heli's neer. Waarom zijn deze twee zo bijzonder?
Kwestie van je klassiekers kennen. Dit verhaal heeft nogal wat gevolgen gehad, maar daar zullen we hier maar niet op in gaan.

Hoe kennis over dit gebeuren jou een betere piloot zou maken weet ik ook niet.
Lightning_NLdonderdag 16 september 2010 @ 17:47
quote:
Op donderdag 16 september 2010 16:46 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Kwestie van je klassiekers kennen. Dit verhaal heeft nogal wat gevolgen gehad, maar daar zullen we hier maar niet op in gaan.

Hoe kennis over dit gebeuren jou een betere piloot zou maken weet ik ook niet.
Tja, qua oorlogshandeling is het harstikke interessant. Qua helikoptercrash niet echt, denk ik.
sp3cdonderdag 16 september 2010 @ 18:55
het is alleen bekend geworden om de nasleep (dat slepen van dat lijk door de straat en de terugtrekking van de buitenlandse troepenmacht) want militair gezien was het ook niet zo'n heel erg interessante actie

ik zal maar niet zeggen wat ik er echt van vind want dan wordt dingetje weer boos want die kende al die kerels persoonlijk
Pro_Shiftydonderdag 23 september 2010 @ 22:39
Grappig hoe Sine_pari reageerd. Slaat helemaal nergens op haha.

Ik stem voor Lightning_nl
sp3cdonderdag 23 september 2010 @ 22:54
lol, het was al klaar geloof ik
Pumatjedonderdag 23 september 2010 @ 23:39
quote:
Op donderdag 16 september 2010 13:11 schreef hcwp het volgende:

[..]

Doen ze dat zodat ze hun AK makkelijker onder de kleding kunnen verbergen? Of is dat gewoon iets dat 'hip' is onder die gasten?
hoezo verbergen? Iedereen heeft daar praktische en AK.

zonder kolf, is ie lichter, kleiner, neemt minder ruimte in , in de toyota pickup ..
kun je er mee gooien, makkelijker om een hoekje schieten....

gewoon geen gedoe.
sp3cdonderdag 23 september 2010 @ 23:58
ding hefft sowieso weinig zin zolang je vanuit de heupen schiet
Pumatjevrijdag 24 september 2010 @ 00:47
tenzij je doelwit op 10 meter staat..inderdaad erg lastig.
alhoewel, ken lui die met de mag staand vrije hand ook doel treffen...
sp3cvrijdag 24 september 2010 @ 04:23
ja he tkan ook wel ... in principe

maar de kolf heb je er niet bij nodig
rubjewoensdag 29 september 2010 @ 16:52
quote:
Op woensdag 15 september 2010 17:51 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

Rubjee ik dien niet bij het Regiment noch heb ik hier ooit deel vanuit gemaakt, ik heb "enkel" de Ranger School doorlopen. De acteurs die Rangers spelen hebben in Ft. Benning een RIP achtige "opleiding" gehad, waar zij zaken hebben geleerd om geloofwaardig over te komen als Rangers. Andere zijn hier op Ft. Bragg geweest met hetzelfde doel voor hun respectiefelijke rol. Daarom en omdat defensie alswel ex-militaire die aanwezig waren bij de battle of the black sea aan de film meegewerkt hebben, heeft de film een hoog realiteits gehalte.
Ah ok ^O^
Toch nog deze vraag: Wat is dan het specifieke verschil tussen het doorlopen van de ranger school (waar is dat voor Nl maatstaven mee te vergelijken?) en die van de green barets of hangt dat nauw samen?

quote:
Rubjee er zijn maar 7 Special Forces "units" (groups), en wel de 1st, 3rd, 5th, 7th, 10th, 19th en 20th Special Forces Group (Airborne). Jij vraagt eigelijk wat het verschil is tussen de verschillende Special Operation Forces (SOF). Hoeveel SOF eenheden of delen daarvan samenwerken hangt geheel af van de doortevoeren taak. Bij Task Force Ranger (TFR) om welke het in deze film gaat ging het om delen van eenheden die Joint Special Operations Command (JSOC) ondersteld zijn en Rangers van het 3rd Battalion (Bn). Rangers van 3rd Bn maakt deel uit van TFR om de JSOC elementen te ondersteunen. Andere Joint Task Forces (JTF) worden net als bij TFR het geval was afgestemd op de taak en met SOF eenheden gevuld welke het best voor deze taak geschrikt zijn.
ah ,dus speciaal voor de film is eigenlijk van alles wat genomen en bij elkaar gezet om er zo een eenheid van te maken die dan onder 1 commando opereert.? en ook 1 naam heeft terwijl het dus uit meedere specialistische onderdelen bevatte?

I
Vronskywoensdag 29 september 2010 @ 17:04
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:52 schreef rubje het volgende:

[..]

Ah ok ^O^
Toch nog deze vraag: Wat is dan het specifieke verschil tussen het doorlopen van de ranger school (waar is dat voor Nl maatstaven mee te vergelijken?) en die van de green barets of hangt dat nauw samen?


I
Ranger school is dus een soort van "leadership course" waar je de Ranger tab kan halen, enigste wat je daarna krijgt als je het haalt is dus die tab voor op je schouder, that's it.
Maar.. ik dacht,moeten mensen die direct uit dat ranger indoctriination komen nu gelijk naar ranger school volgens mij. (Heeft nog steeds niet echt veel met elkaar te maken, gaat om het idee.)

Verder heeft het dus weinig te maken met de green berets, dat is ook weer een totaal andere eenheid qua taken.
En qua vergelijking.. volgens mij hebben wij geen opleiding zoals dat, tja misschien de nieuwe EVO opleiding, maar dat is weer een onderdeel van de opleiding tot Marinier Algemeen.
(Is wel denk ik erg vergelijkbaar qua stress en zwaarte.)

Als je tijd hebt raad ik je aan om aflevering 1 van Surviving The Cut te downloaden, dit gaat over Ranger School.
Vortixwoensdag 29 september 2010 @ 18:03
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:52 schreef rubje het volgende:


ah ,dus speciaal voor de film is eigenlijk van alles wat genomen en bij elkaar gezet om er zo een eenheid van te maken die dan onder 1 commando opereert.? en ook 1 naam heeft terwijl het dus uit meedere specialistische onderdelen bevatte?

Nee. De operatie die in de film wordt weergegeven werd door zowel Rangers als Delta uitgevoerd. Je ziet het het duidelijkst in het begin, waarin de taakverdeling wordt opgezet in de briefing: De Rangers zorgen ervoor dat de perimeter veilig is en zullen de grondevacuatie doen, de D-Boys en 160th zorgen voor luchtondersteuning en doen de inval zelf.

De Rangers hebben als enige onderdeel binnen US SOCOM de mankracht om naast SOF taken ook met meer mankracht op te treden. Zodoende kunnen zij ook binnen SOCOM dingen als perimeterbeveiliging doen enzovoorts.
Royyywoensdag 29 september 2010 @ 18:42
Daarnaast zijn er in de film nog een aantal eenheden weggelaten, waarvan wel leden in Mogadishu hebben meegevochten.
US Air Force Pararescue Jumpers, US Air Force Combat Controllers, DEVGRU, en er zullen er vast nog wel wat zijn.
Vronskywoensdag 29 september 2010 @ 19:09
quote:
Op woensdag 29 september 2010 18:42 schreef Royyy het volgende:
Daarnaast zijn er in de film nog een aantal eenheden weggelaten, waarvan wel leden in Mogadishu hebben meegevochten.
US Air Force Pararescue Jumpers, US Air Force Combat Controllers, DEVGRU, en er zullen er vast nog wel wat zijn.
PJ's zaten daar ook inderdaad.. die zie je ook in de film.
(Die medics die naar de crash-sites komen, dat zijn dus PJ's.)
Combat Controllers ook, wat volk van "seal team six" , alleen die laatste twee zijn volledig weg gelaten, combat controllers zie je wel rondlopen denk ik, maar niet echt zichtbaar ofzo.

En ik gok dat USAISA/Gray Fox/TORN VICTOR/CENTRA SPIKE/Of hoe die gasten deze maand heten er ook waren, maar dat spul is zo geheim dat ze er toch "niet waren" op dat moment. :')
thesystemwoensdag 29 september 2010 @ 20:04
@sine pari
Waarom leren piloten dan vliegen met utigevallen staart rotor?
Het lijkt me toch wel een zeer belangrijk ding van je opleiding....
Tevens zou die gewoon de motor kunnen uitschakelen of loskoppelen en op auto rotatie door gaan.
En..ps
Ken je toevallig ook de autogyro?
Voorwaarts gedreven via een propellor....maar wel een rotor....
Sine_Paridonderdag 30 september 2010 @ 02:25
quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:52 schreef rubje het volgende:
Ah ok ^O^
Toch nog deze vraag: Wat is dan het specifieke verschil tussen het doorlopen van de ranger school (waar is dat voor Nl maatstaven mee te vergelijken?) en die van de green barets of hangt dat nauw samen?
De Ranger School is een opleiding die men het best zou kunnen vergelijken met de Commando opleiding zoals deze bestond in de jaren 40 en 50, dus gericht op het infantry werk in kleine ploegen voor het doorvoeren van ambushes, raids, etc. Een ander zwaarte punt ligt op het leidinggeven, aangezien er van elke Ranger verwacht word dat hij van de voorkant leid (RLTW ;) ) Toen ik hem doorliep in de 1988 bestond de opleiding nog uit 4 fase en was 65 dagen, maar ik heb gehoord dat het nu nog 3 fase zijn en de duur om enkele dagen is terug gebracht. Mannen (vrouwen zijn uitgesloten van deze opleiding) van alle krijgsdiensten kunnen aan deze opleiding deel nemen mits zij aan de vooruitzettingen voldoen. Militaire van de U.S. Army die met goed gevolg de opleiding afsluiten krijgen een aantekening “G”, of “V” als ze de aantekening “P” voor parachutist al hadden.
U.S. Army Special Forces (wat vaak verkeerd gebruikt word om alle speciale eenheden mee aan te duiden) is odergedeeld in een Regiment met daarin 7 Groups die elke weer uit 4 Battalions bestaan. In een Battalion heeft men meerdere Operational Detachments Alpha die elk uit 12 man bestaan. Anders dan bij andere speciale eenheden welke ook Counterterrorism (CT), Direct Actions (DA), Special Reconnaissance (SR) en Unconventional Warfare (WA) doorvoeren zijn Special Forces soldiers ook teachers en force-multipliers en worden deshalve ook in de rol van Foreign Internal Defense (FID) ingezet. Alhoewel er kleine verschillen bestaan (zoals dat men binnen Special Forces bv. verplicht een vreemde taal moet leren) kan men ze het beste vergelijken met het KCT.

quote:
Op woensdag 29 september 2010 16:52 schreef rubje het volgende:
ah ,dus speciaal voor de film is eigenlijk van alles wat genomen en bij elkaar gezet om er zo een eenheid van te maken die dan onder 1 commando opereert.? en ook 1 naam heeft terwijl het dus uit meedere specialistische onderdelen bevatte?
Nee de film is gebaseerd op het boek van Mark Bowden welke wederom gebaseerd is op een actie tijdens Operation Gothic Serpent in Somalia. De samengestelde eenheid die onder commando stond van Joint Special Operations Command (JSOC) bevatte voor het grootste deel Rangers van het 3th Ranger Battalion en werd daarom zodoende ook Task Force Ranger (TFR) genoemd. De rol van het 3th Rgr Bn. was de Special Mission Unit (SMU) van de Army en andere hieraan toegevoegde delen van SMU’s die JSOC ondersteld zijn te ondersteunen in het uitvoeren van hun taken. Aangezien leden van de JSOC onderstelde SMU’s een zogenaamde Non Disclosure Agrement moeten tekenen (bij het intreden van hun respectievelijke eenheid en daarna voor elke missie aan welke ze deelnemen) heeft Mark Bowden over het algemeen enkel Rangers kunnen interviewen. In de film hebben ze ivm. het overzichtelijk proberen te houden van het geen wat zich heeft afgespeeld dan ook nog eens verschillende personen in een persoon samengevoegd. En ondanks dat de film op waarheid berust en een goed overzicht geeft van wat er gebeurt is, is het desondanks een vertekend beeld.
Sine_Paridonderdag 30 september 2010 @ 02:27
quote:
Op woensdag 29 september 2010 20:04 schreef thesystem het volgende:
@sine pari
Waarom leren piloten dan vliegen met utigevallen staart rotor?
Het lijkt me toch wel een zeer belangrijk ding van je opleiding....
Tevens zou die gewoon de motor kunnen uitschakelen of loskoppelen en op auto rotatie door gaan.
En..ps
Ken je toevallig ook de autogyro?
Voorwaarts gedreven via een propellor....maar wel een rotor....
thesystem ik ben geen piloot en ben dus niet bekend wat deze wel en niet leren, ik zou de vraag dan ook aan andere stellen als ik jou was.
Lightning_NLdonderdag 30 september 2010 @ 07:16
quote:
Op donderdag 30 september 2010 02:27 schreef Sine_Pari het volgende:

[..]

thesystem ik ben geen piloot en ben dus niet bekend wat deze wel en niet leren, ik zou de vraag dan ook aan andere stellen als ik jou was.
De enige reden waarom thesystem deze (retorische) vragen aan jou stelde waren dus omdat jij dingen liep te beweren over helikopters terwijl je deed alsof je het beter wist dan een vlieger :)
sp3cdonderdag 30 september 2010 @ 10:05
das wel een heel makkelijk inkoppertje lightning

ik zat nog te twijfelen maar ik vond het zelfs voor mijn doen te voor de hand liggend _O-
Lightning_NLvrijdag 1 oktober 2010 @ 10:34
:D
RonaldVvrijdag 1 oktober 2010 @ 13:47
Ook even duit in zakje doen:
BlackHawk Down speelt bijna 20 jaar geleden, je kunt de huidige generatie (twintigers) niet verwijten dat ze niet weten wat daar precies is gebeurd. Voor Rangers is het een bekend en uitgekauwd verhaal, de bedoelling is dat zij er van leren. Voor een gemiddelde militair (ongeacht zijn nationalitiet/herkomst en functie) is het alleen maar een film. Ik heb het hele drama rond Somalië destijds uit interesse vrij nauwkeurig (maar vanuit Nederland) gevolgd, en zelfs dan staat het me niet helder bij.

Hoeveel respect ik ook heb voor de mannen die daar gezeten hebben, ik ben het eens met Lightning_NL. Zijn kennis van de zaak beperkt zich tot enkele beelden van een speelfilm (met de daarbij behorende filmische aanpassingen) die gemaakt is van een boek van echte gebeurtenissen. Dan heb je het dus over de (niet-objectieve) inschatting van een schrijver, die bewerkt zijn door de ogen van een regisseur en een producent over gebeurtenissen. Genoeg kansen om de werkelijkheid te vervormen naar de indruk van een chinookvlieger. De uitbarsting van Sine lijkt me dus ietsie overdreven.
rubjedinsdag 5 oktober 2010 @ 16:40
kan, maar waar het allemaal om ging in eerste instantie was mijn vraag naar mensen die gezien het hoge waarheidsgehalte van de film iets meer details konden geven over bepaalde zaken en wat ook is gebeurd en waarvoor ik dank zeg.

Hetgeen ik het fraaist vond was die afdaling via de heli's in het midden van de straat (eentje showde zelfs overdreven zijn afdaling door met gestrekte benen langs het touw te gaan als je heel goed kijkt) en de snelle landing op de daken.
Kun je zien hoe vlekkeloos en snel dit soort eenheden opereren als het om snelle actievoering gaat.
Ben erg benieuwd of hier in NL men ook op die wijze hoe de Amerikanen opereren weten te handelen als het om snelle interventie gaat. :)
Rave_NLdinsdag 5 oktober 2010 @ 16:48
Het meest bekende Nederlandse snelle interventie voorbeeld met fastropen:
Sine_Paridinsdag 5 oktober 2010 @ 23:03
Rave_NL als ik me niet vergis gebruiken ze bij het de UIM de CIRAS. Gebruikt het gehele Korps Mariniers die, of enkel het UIM? En als het gehele Korps de CIRAS gebruikt, weet jij dan waarom men voor de "L" versie heeft gekozen en niet voor de "M" versie?
Rave_NLdinsdag 5 oktober 2010 @ 23:17
Pff ik lig al in m'n bed dus verduidelijk je afkorting en versies even bitte. ;)
Andyydinsdag 5 oktober 2010 @ 23:22
Land versie en maritieme versie
Sine_Paridinsdag 5 oktober 2010 @ 23:25
De CIRAS is een vest van Eagle Industries, en de "L" versie heeft de pull cord aan de zijkant en de "M" heeft het bovenaan.
Sine_Paridinsdag 5 oktober 2010 @ 23:28
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 23:22 schreef Andyy het volgende:
Land versie en maritieme versie
Precies Andyy, de meeste eenheden kiezen voor de "M" uitvoering omdat bij de "L" uitvoering door admin pouch etc. de pull tab eventueel moeilijk te bereiken is.
rubjewoensdag 6 oktober 2010 @ 14:24
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2010 16:40 schreef rubje het volgende:
kan, maar waar het allemaal om ging in eerste instantie was mijn vraag naar mensen die gezien het hoge waarheidsgehalte van de film iets meer details konden geven over bepaalde zaken en wat ook is gebeurd en waarvoor ik dank zeg.

Hetgeen ik het fraaist vond was die afdaling via de heli's in het midden van de straat (eentje showde zelfs overdreven zijn afdaling door met gestrekte benen langs het touw te gaan als je heel goed kijkt) en de snelle landing op de daken.
Kun je zien hoe vlekkeloos en snel dit soort eenheden opereren als het om snelle actievoering gaat.
Ben erg benieuwd of hier in NL men ook op die wijze hoe de Amerikanen opereren weten te handelen als het om snelle interventie gaat. :)

Even terugkomend op mijn eigen post voor de liefhebbers: