Door een expliciet isomorfisme te construeren.quote:Op zondag 10 oktober 2010 12:56 schreef BasementDweller het volgende:
Hoe kan ik nagaan of (R, +) en (R(positief), * ) isomorf zijn?
Oh, gewoon de logquote:Op zondag 10 oktober 2010 13:05 schreef Outlined het volgende:
[..]
Door een expliciet isomorfisme te construeren.
Dan streep je het dus twee keer weg? Van de tweede term (rechts van de +) moet je dan ook wegstrepen om ax over te houden..quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:44 schreef RQPS het volgende:
x/(x^p e^{ax}) = 1/(x^{p-1} e^{ax})
Dit streep je weg tegen te eerst term, dan hou je p over. Van de tweede term hou je ax over.
Ja, immers, a(b+c) = ab+ac.quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:48 schreef algebra010 het volgende:
[..]
Dan streep je het dus twee keer weg? Van de tweede term (rechts van de +) moet je dan ook wegstrepen om ax over te houden..
Laten we daar voor jou een opgave van maken: toon aan dat (R, +) en (R - {0}, * ) niet isomorf zijn.quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:45 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Oh, gewoon de log![]()
Maar stel dat er geen isomorfisme daartussen bestond, hoe kan je dat dan laten zien?
Ahaa nu zie ik hem, de hele som valt te zien als a(b+c), door al die getallen zie ik vaak het grotere plaatje niet meer. Thanks.quote:
Stel dat ze wel isomorf zijn en zij f:R->R\{0} het morfisme. Er geldt f(x+y)=f(x)*f(y), en ihb f(0+0)=f(0)*f(0) = f(0). Dus f(0)=e=1 en dus 1=f(0)-1. Dus f(0)=f(0)-1. Maar f-1 is niet gedefinieerd in 0.quote:Op zondag 10 oktober 2010 13:50 schreef thabit het volgende:
[..]
Laten we daar voor jou een opgave van maken: toon aan dat (R, +) en (R - {0}, * ) niet isomorf zijn.
Dan heb ik dusquote:
Als f(a) = -1, wat is dan f(2a)?quote:Op zondag 10 oktober 2010 15:57 schreef BasementDweller het volgende:
Heb ik dus al gedaan, maar wat voor tegenspraak zou ik dan moeten krijgen?
Ik heb f(x+y) = f(x)f(y) = -1 (= -f(0)), dus f(x)=-f(y)-1....
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |