nee, dat is alleen voor de zwakzinnigenquote:
heb je het nu over geluk of gelukkig zijn? dat is iets totaal anders toch?quote:Op dinsdag 14 september 2010 12:52 schreef keste010 het volgende:
Heb net even met veel aandacht het Zijn domme mensen gelukkiger dan slimme mensen?-topic gelezen, en ik was eigenlijk wel erg geboeid door de discussie die daar plaatsvindt. Vraag blijft echter telkens weer wat geluk nou is en hoe het meetbaar is. Ik wilde daarom de volgende stelling opwerpen. Ik ben er nog niet 100% van overtuigd, maar begin de laatste tijd wel steeds meer hier in te geloven als het om geluk gaat:
Er is een bepaalde ondergrens wat betreft het gelukkig dan wel ongelukkig zijn. Mensen die onder deze grens zitten (dan spreek je vaak over bepaalde mensen uit derde wereldlanden) zijn structureel minder gelukkig, omdat ze continu gekweld worden door blokkades in primaire levensbehoeften zoals het ontbreken van drinkwater en voedsel of het hebben van ziektes. Echter, deze ondergrens ligt erg laag en gaat zeker niet over economische ongelijkheid w.b. salaris ed, maar puur en alleen om onze primaire levensbehoeften. Deze groep mensen heeft dus structureel minder geluk.
Dat lijkt me niet... De dingen waar ik gelukkig van word hebben niets met een ander te maken maar dat zijn dingen als naar huis fietsen terwijl net de zon door breekt met een leuk liedje op de radio of zoquote:Voor alles en iedereen die daarboven zit (van mensen die 1000 euro per jaar verdienen tot mensen die 1000000 per jaar verdienen) is een stijging van geluk in absolute zin onmogelijk. Een nieuwe auto of televisie maakt een mens niet meer gelukkig. Echter, we krijgen het gevoel er gelukkiger van te worden, omdat geluk relatief is. Wij meten ons geluk door ons continu te vergelijken met anderen. Ga bij jezelf maar eens te rade als je je afvraagt hoe gelukkig je nu bent, je zal altijd je geluk op een bepaalde manier proberen te bevestigen door te kijken naar mensen die ziek zijn, werkloos, vriendenloos of misschien wel gewoon arm. Ons streven naar geluk is daarom puur en alleen gebaseerd op het verkrijgen van datgeen waarvan je denkt dat je ten opzichte van je omgeving in kan stijgen. Dit kan ofwel door iets te verkrijgen (of te verstevigen) wat je omgeving niet heeft (bijv. door het nieuwste van het nieuwste mobieltje te kopen en daarmee een stapje verder te zijn). Het kan ook zijn dat je omgeving juist iets heeft wat jij niet hebt en dat jij je daaraan probeeert te conformeren. In het eerste geval haal je je geluk uit het hebben van iets wat je omgeving niet heeft, in het tweede geval neem je je ongeluk weg door op de hoogte op de ladder te komen die je wenst. Het is dus continu je eigen geluk vergelijken met anderen.
Dus als jij buiten je schuld gehandicapt wordt gereden door een auto ben jij de zwakzinnige?quote:Op dinsdag 14 september 2010 13:05 schreef wise het volgende:
[..]
nee, dat is alleen voor de zwakzinnigen
Ik heb het in ieder geval niet over die leuke liedjes op de radio die jij noemt. Het gaat niet om de dingen die je gelukkig laten voelen op het moment, maar om jou structurele geluk. De dingen waarvan jij, als je gevraagd zou zijn waarom je gelukkig bent, antwoord op zou geven (vaak de standaard antwoorden van goede baan, kinderen, e.d., maar gelukkig zijn hier nog uitzonderingen opquote:Op dinsdag 14 september 2010 13:09 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
heb je het nu over geluk of gelukkig zijn? dat is iets totaal anders toch?
[..]
Dat lijkt me niet... De dingen waar ik gelukkig van word hebben niets met een ander te maken maar dat zijn dingen als naar huis fietsen terwijl net de zon door breekt met een leuk liedje op de radio of zo
over dat economische groei stuk en zo heb ik dus niks zinnigs te zeggen omdat naar mijn mening gelukkig zijn daar helemaal niets mee te maken heeft
Daarna kom je weer terug op de mensen in derde wereld landen en ik geloof dat er ooit onderzoeken zijn gedaan waarbij zij juist zichzelf gelukkiger prijzen dan mensen in westerse landen
(ze moesten een cijfer geven en kwamen gemiddeld veel hoger uit dan westerse mensen... ik gok misschien omdat zij vanuit een meer basic gevoelsleven oordelen? en daarmee bedoel ik dat zij zich gelukkig prijzen als ze nog leven, hun geliefde nog leven en ze lekker hebben gegeten die dag en dat westerse mensen daar al niet meer gelukkig van worden omdat het zo van zelfsprekend is dat we leven en genoeg gegeten hebben vandaag. Als je snapt wat ik bedoel)
Ik ook trouwensquote:
Dat is dus precies wat ik niet probeer te zeggen, maar ik denk dat jij ook niet de moeite hebt genomen om het hele stuk te lezenquote:Op dinsdag 14 september 2010 21:39 schreef Jolene22 het volgende:
Tsja. Makkelijk praten dat je van economische welvaart niet gelukkig wordt.
In welke eenheid kan je geluk uitdrukken dan?quote:Vraag blijft echter telkens weer wat geluk nou is en hoe het meetbaar is.
Ik weet niet of deze mens dat zelf ook continu beseft, dat ze structureel minder geluk hebben. Ik denk dat je dit nu zegt vanuit jouw westerse inzichten. Jij ziet hier wat zij daar niet hebben. Maar het gros daar ziet niet wat jij hebt, maar kent alleen zijn eigen referentiekader. Betekent dat dat zij dan minder gelukkig zijn ?quote:Op dinsdag 14 september 2010 12:52 schreef keste010 het volgende:
Er is een bepaalde ondergrens wat betreft het gelukkig dan wel ongelukkig zijn. Mensen die onder deze grens zitten (dan spreek je vaak over bepaalde mensen uit derde wereldlanden) zijn structureel minder gelukkig, omdat ze continu gekweld worden door blokkades in primaire levensbehoeften zoals het ontbreken van drinkwater en voedsel of het hebben van ziektes. Echter, deze ondergrens ligt erg laag en gaat zeker niet over economische ongelijkheid w.b. salaris ed, maar puur en alleen om onze primaire levensbehoeften. Deze groep mensen heeft dus structureel minder geluk.
Uiteindelijk heeft het ook grotendeels te maken met je instelling, maar ook aan de positie waar je vandaan komt. Ik word altijd behoorlijk blij als mijn stufi wordt gestort, maar dan denk ik niet direct aan mijn huisgenoot die het driedubbele qua loon krijgt.quote:Op dinsdag 14 september 2010 12:52 schreef keste010 het volgende:
Voor alles en iedereen die daarboven zit (van mensen die 1000 euro per jaar verdienen tot mensen die 1000000 per jaar verdienen) is een stijging van geluk in absolute zin onmogelijk. Een nieuwe auto of televisie maakt een mens niet meer gelukkig. Echter, we krijgen het gevoel er gelukkiger van te worden, omdat geluk relatief is. Wij meten ons geluk door ons continu te vergelijken met anderen. Ga bij jezelf maar eens te rade als je je afvraagt hoe gelukkig je nu bent, je zal altijd je geluk op een bepaalde manier proberen te bevestigen door te kijken naar mensen die ziek zijn, werkloos, vriendenloos of misschien wel gewoon arm. Ons streven naar geluk is daarom puur en alleen gebaseerd op het verkrijgen van datgeen waarvan je denkt dat je ten opzichte van je omgeving in kan stijgen. Dit kan ofwel door iets te verkrijgen (of te verstevigen) wat je omgeving niet heeft (bijv. door het nieuwste van het nieuwste mobieltje te kopen en daarmee een stapje verder te zijn). Het kan ook zijn dat je omgeving juist iets heeft wat jij niet hebt en dat jij je daaraan probeeert te conformeren. In het eerste geval haal je je geluk uit het hebben van iets wat je omgeving niet heeft, in het tweede geval neem je je ongeluk weg door op de hoogte op de ladder te komen die je wenst. Het is dus continu je eigen geluk vergelijken met anderen.
Het probleem is dat veel mensen die ongelukkig zijn of zich zo voelen hier niet heel erg mee geholpen worden. Er is altijd een levensfase waarin het gewoon niet zo gemakkelijk gaat (lees de overige topics in dit subforum maar eens) en wellicht heb je niet heel veel aan een zonnige middag als een geliefde zopas overleden is. Gelukkig zijn impliceert ook dat je tevreden bent met wat je hebt en wat je in het leven bereikt hebt en niet ontevreden met alle dingen die je hebt laten liggen of die je niet zijn gegeven. De kunst is om ondanks alle ellende die je overkomt (kan overkomen) de mooie kanten van het leven te ervaren. Dit is natuurlijk harstikke clisjee, maar het is niet makkelijk. Toch is er een ding dat ik wel geleerd heb: je moet uit je "slachtoffer" rol stappen en de touwtjes van je leven zelf in handen nemen om gelukkiger te worden...quote:Op dinsdag 21 september 2010 22:37 schreef Chang het volgende:
Geluk (van happiness) is niet relatief. Geluk is een houding. Mijn favoriete citaat:
"Most people are about as happy as they make up their minds to be." - Abraham Lincoln
Ik ervaar geluk als mijn overbuurman mij een goedemorgen toewenst met een glimlach.
Ik ervaar geluk als de zon doorbreekt op een koude winterse dag.
Ik ervaar geluk als ik met een geliefde ben.
Kan zowel in ons land als in een derdewereldland.
[..]
In welke eenheid kan je geluk uitdrukken dan?
In het westen hebben we last van de fundamentele attributie fout.quote:Vandaar ook dat het materialisme echt een ramp is. De mate van gelukkig-zijn wordt daar ook van uit gemeten, omdat het dan vaak steeds beter/sneller/harder moet.
Mensen zouden meer bij zichzelf moeten kijken, niet kijken naar wat ze niet hebben of niet kunnen, maar naar wat ze zelf zijn en kunnen. Met name in de westerse wereld heeft men hier een handje van.
Het komt er ook op neer, ze weten niet beter. Zoals wij hier in NL worden bestookt door de media, over hoe we het NOG beter kunnen hebben/kopen enz, dat is daar al niet. Wij worden hier steeds vaker geconfronteerd met hoe het alsmaar beter kan. ineens is die beeldbuis TV niet goed meer, eimand maakt dat anderen wijs, en het wordt geloofd als het maar vaak genoeg wordt herhaald. Ze schijnen het zelfs marktwerking of economie te noemen.. Of het haalbaar is lijkt niet uit te maken, ik vind zelfs dat we in Nederland vaak het ongrijpbare najagen, door de 'propaganda' van bv een autoverkoper, een mediamarkt, enzovoorts. Om over de leningen voor dit 'geluk' nog maar te zwijgen.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:44 schreef keste010 het volgende:
Tja, om dit topic toch een beetje leven in te blazen; in de tussentijd heb ik een reis naar Ghana gemaakt, en daar werden mijn vermoedens toch alleen maar bevestigd: mensen die over het algemeen zelfs gelukkiger overkwamen dan mensen hier in Nederland.
Mensen die vanwege pure armoede gewoon ongelukkig lijken; weeshuizen die ik bezocht hebben waar kinderen gewoon glazig voor zich uit zitten kijken vanwege een gebrek aan liefde, aandacht en elke vorm van een hulpbron die hun gelukkig zou kunnen maken. Tegelijkertijd kinderen op straat die gelukkig worden van een spelletje voetballen. Dit is niet rationeel te meten, maar ik kan me toch niet voorstellen dat wij echt een moment dat we onze dure auto of TV keken als de mooiste momenten in ons leven kunnen beschouwen, terwijl momenten van vriendschap en samen zijn daar wel onder kunnen vallen.
Wat me ook heel erg opviel was dat mensen daar rustig met oude kleren of 2ehands telefoons en TV's kunnen rondlopen, en er soms zelfs nog trots op kunnen zijn. Wat verklaart dit? Volgens mij gewoonweg het feit dat niemand om hen heen het beter heeft, en ze dus geen angst hoeven te hebben om raar aangekeken te worden. Wat voor druk leggen wij dus hier in de Westerse wereld elkaar wel niet op?!
Ik vond dit zelf wel een interessante discussie, dus ik hoop dat hier iemand op inhaakt
Je stelt het nu ook wel heel simpel; nu doe je net of er gezegd is dat wij ongelukkig zijn en Afrikanen gelukkig. Nee waar Hephaistos een overduidelijk punt heeft is dat wij gelukkiger zouden kunnen zijn (waarschijnlijk gelukkiger dan mensen in ontwikkelingslanden, wat we nu nog niet zijn) als wij elkaar niet die sociale druk opleggen, of er in ieder geval niet in meegaan. Het feit dat het sociaal is betekent ook dat we het kunnen beļnvloeden; media zouden minder met die reclame bezig moeten zijn (ja, dat is onrealistisch inderdaad, maar ik geloof dat er nog wel een moment komt dat we met z'n allen gedag zeggen tegen die gehaaste reclamemaatschappij die het geluk van het hebben van 1 product maar verkort) en ik vind dat je ook via je directe omgeving moet beļnvloeden; ik spreek zelf genoeg met mensen door ze te vragen waarom ze die IPhone nou precies hebben en of het ze echt gelukkig maakt, e.d.quote:Op woensdag 16 maart 2011 10:45 schreef Hephaistos. het volgende:
Andere samenlevingen, andere manieren om status te verkrijgen. Dat iemand tevreden is met weinig materiėle bezittingen, wil nog niet zeggen dat ie minder last heeft van sociale druk, minder zorgen aan z'n kop heeft of gelukkiger is.
Het is ook een typisch westerse blik om zo te kijken naar die mensen: "kijk toch eens hoe weinig ze hebben en hoe gelukkig ze toch zijn zeg!" Alsof een Afrikaan naar Nederland komt en zegt: "Kijk toch eens hoe weinig mensen getrouwd zijn en hoe gelukkig ze toch zijn!"
Dat laatste is ook wel weer erg door een Westerse bril bekeken.quote:Op maandag 14 maart 2011 21:44 schreef keste010 het volgende:
Wat me ook heel erg opviel was dat mensen daar rustig met oude kleren of 2ehands telefoons en TV's kunnen rondlopen, en er soms zelfs nog trots op kunnen zijn. Wat verklaart dit? Volgens mij gewoonweg het feit dat niemand om hen heen het beter heeft, en ze dus geen angst hoeven te hebben om raar aangekeken te worden. Wat voor druk leggen wij dus hier in de Westerse wereld elkaar wel niet op?!
Ik vond dit zelf wel een interessante discussie, dus ik hoop dat hier iemand op inhaakt
Dat heb ik ook nooit gezegd; in principe zijn zij ook gewoon dezelfde soort als wij, namelijk mensen. Ze zullen altijd als er een grotere vis te vangen valt dan de vis die ze in hun bek hebben, er bovenop duiken; human nature Alleen het punt is natuurlijk dat zij inderdaad op economisch gebied een flink aantal jaren op ons achter lopen (met het kleine verschil dat de kwaliteit van producten voor ons die tijd gewoon 1ehands was, en zij toch echt met de gedumpte spullen van ons achterblijven). Het punt is alleen dat dit het ideale vergelijkingsmateriaal is om te concluderen dat die economische ontwikkeling van ons nergens toe heeft geleid, en dat we er niet gelukkiger van zijn geworden. Sterker nog, de houdbaarheidsdatum van producten is tegenwoordig zo kort geworden, dat ik denk dat we veel minder geluk uit ons producten ontlenen dan vroeger.quote:Op woensdag 16 maart 2011 23:08 schreef Godshand het volgende:
[..]
Dat laatste is ook wel weer erg door een Westerse bril bekeken.
Armere mensen leggen elkaar ook druk op. Ik bedoel, als buurman met een 2e hands TV rondloopt, wil jij er ook 1. Enige verschil is dat zij geen 1e hands kunnen betalen, maar wij wel.
Ze zijn niet er eerder tevreden mee (dat zouden wij denken), zij zijn er tevreden mee, omdat dit de eerst mogelijk bereikbare stap op de luxeladder is. Kijk maar naar China, 20 jaar terug terug hadden Chinezen ouwe Russische TV's, nu een deel van de Chinezen welvarender is door de open economie, wil en heeft deze ook een 1e hands Sony.
Kortom, geluk is is inderdaad relatief, maar ook de manier qua geluksinvulling.
Hmm jij stelt het wel heel zwart-wit.quote:Op donderdag 17 maart 2011 00:07 schreef keste010 het volgende:
[..]
Dat heb ik ook nooit gezegd; in principe zijn zij ook gewoon dezelfde soort als wij, namelijk mensen. Ze zullen altijd als er een grotere vis te vangen valt dan de vis die ze in hun bek hebben, er bovenop duiken; human nature Alleen het punt is natuurlijk dat zij inderdaad op economisch gebied een flink aantal jaren op ons achter lopen (met het kleine verschil dat de kwaliteit van producten voor ons die tijd gewoon 1ehands was, en zij toch echt met de gedumpte spullen van ons achterblijven). Het punt is alleen dat dit het ideale vergelijkingsmateriaal is om te concluderen dat die economische ontwikkeling van ons nergens toe heeft geleid, en dat we er niet gelukkiger van zijn geworden. Sterker nog, de houdbaarheidsdatum van producten is tegenwoordig zo kort geworden, dat ik denk dat we veel minder geluk uit ons producten ontlenen dan vroeger.
In dat licht kun je je afvragen of de ontwikkeling gunstig is, en of geluk niet dus vanaf een bepaald basisniveau (zie mijn OP voor de ondergrens) relatief is.
Juist, maar nu kom je juist bij mijn punt: dingen als vrijheden bij partnerkeuze, vrijheid om te mogen stemmen, etc. Je noemt ze genoeg. Dit zijn hele zwart-wit goederen: je hebt ze of je hebt ze niet. Je kan dus alleen maar jaloezie voelen als je ze niet hebt, daar bestaan geen gradaties in.quote:Op donderdag 17 maart 2011 01:33 schreef Godshand het volgende:
[..]
Hmm jij stelt het wel heel zwart-wit.
Je primaire behoeften zijn bevredigd, dus basisgeluk. En alles erboven is extra geluk, maar het fundamentele geluk heb je al. En dat erboven zet je hier met materialistische zaken neer.
Iedere huistuinkeukenpsycholoog kent (of hoort te kennen) Dhr Maslow wel met zijn behoeftenpyramide.
Onderaan je primaire behoeften, daarbovenop wat luxere behoeften en aan de top de ultieme luxe.
Als je nu kijkt naar wat er tussen midden Afrika en ons in zit, kom je bij het voormalige Oostblok en tegenwoordige Midden Oosten uit.
Mensen uit Midden Afrika zijn blij met hun gezin, 1 mobiel en net genoeg vreten in huis. Midden Oosten mensen hebben wat meer, aardig huis, voedsel wel genoeg maar dan niet het meest luxe. Echter ze hebben vaak een dictatuur waar ze niet tevreden mee zijn (zie opstanden nu). Mensen uit het voormalig Oostblok hebben wel een democratie, en huis en voldoende voedsel maar nog niet de luxe van het Westen en dat willen ze wel weer halen. Allemaal heel simpel gesteld even.
Kortom het zijn niet alleen materiėle maar ook immateriėle behoeften. Zaken zoals inspraak (democratie), eventuele corruptie, vrijheid van reizen, vrijheid van partnerkeuze bepaalt ook geluk. En daar hoef je niet meteen voor een welvarender maatschappij te hebben. In sommige maatschappijen hebben mensen niet veel materieel gezien maar zijn wel gelukkig met hun godsdienst, maatschappij en dergelijke.
Wanneer is een mens gelukkig? Wanneer hij/of zij bepaalde doelen die hij/zij stelt kan realiseren. Ik denk dus dat mensen als ze hier steeds meer mogelijkheden voor aangeraakt krijgen wel degelijker gelukkig worden.
Een democratie geeft mensen meer het idee invloed te hebben op zijn omgeving, mobiele telefoons verstevigen sociale banden, internet zorgt dat die verre baan eindelijk bereikbaar is.
Dus ik durf wel degelijk te stellen dat de meeste mensen aan de top van de Pyramide van Maslow ook echt (vaker) gelukkiger zijn.
Klinkt heel makkelijk, maar gaat toch niet gebeuren. Zou jij nu een leven zonder internet etc kunnen indenken?quote:Op maandag 21 maart 2011 12:42 schreef keste010 het volgende:
Met andere woorden, de grootste boodschap van mijn betoog is: kap met dat economische opfokken van elkaar, niet meer constant technologische innovatie op luxegoederen, die er alleen maar voor zorgen dat we de aandacht afleiden van dingen die we echt belangrijk vinden.
Ik denk dat het antwoord een JA is. Technische ontwikkeling vloeien voort uit de drang naar economische groei. Deze technische ontwikkelingen hebben het mogelijk gemaakt dat wij gemiddeld slechts 40 uur per week werken, en dan nog vooral 'licht' bureauwerk ook. De rest van de tijd kunnen we aan onszelf besteden, en door veel mensen wordt dit als 'geluk' ervaren. Zijn we door de jaren heen veel gelukkiger geworden? Vergeleken met de mijnwerker van 100 jaar geleden, die op z'n 50e lag te kreperen met stoflongen, mogen we niet klagen denk ik.quote:Daarom is de drang naar economische groei ook maar een illusie, want zijn we nu echt veel gelukkiger geworden door de jaren heen? Dit is helaas een vraag die onbeantwood blijft, omdat geluk simpelweg niet meetbaar is. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het antwoord op deze vraag een NEE is.
Nee, met de angst dat het leven nutteloos is.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 12:37 schreef hakunamatafaka het volgende:
Maar we leven constant met de angst dat we uiteindelijk toch dood gaan.
Oneens: het punt is namelijk dat je op een onbewoond eiland veel langer met die telefoon zou kunnen doen. In een samenleving als de onze zijn wij er zo op ingesteld dat we mee willen gaan met die continue vernieuwing. Ik weet nog dat mijn vader zijn eerste telefoon ruim 8 jaar gebruikt heeft (die dingen waren ook onverwoestbaarquote:Op dinsdag 22 maart 2011 13:43 schreef Gamer_V het volgende:
Ik word gelukkig van een nieuwe telefoon omdat ik dan een nieuw stukje speelgoed heb waar ik me mee kan vermaken. Op een onbewoond eiland zou ik daar net zo blij van worden als in de samenleving (behalve dat je in de samenleving er blijer van zou worden, omdat je ook nog contacten met vrienden er mee kon onderhouden)
Dit is absoluut niet makkelijk, anders was het allang gebeurd. Maar er zal toch een balletje moeten gaan rollen op een gegeven moment. Je kan er zelf wel iets aan doen door er iets aan te doen. Zelf doe ik veel langer dan de meeste mensen met een telefoon (ik koop er simpelweg pas 1 als mn oude kapot is, en dan neem ik het gehoon van mn telefoon uit het stenen tijdperk voor lief, wetende dat hier toch niet heel veel achter zit) en ik probeer inderdaad ook mn Internetgebruik in te perken sinds ik weet wat voor sociale en fysieke effecten overgebruik daarvan heeft. Je kan inderdaad moeilijk hier op grote schaal iets aan doen, maar daarom hoeven we het nog niet uit de weg te gaan...quote:Op dinsdag 22 maart 2011 13:20 schreef hakunamatafaka het volgende:
[..]
Klinkt heel makkelijk, maar gaat toch niet gebeuren. Zou jij nu een leven zonder internet etc kunnen indenken?
Ja, nu heb je me even op mn woorden te pakken. Wat ik eigenlijk min of meer wilde stellen is; zijn we dankzij ons materialisme nu gelukkiger geworden? Je hebt groot gelijk dat structurele veranderingen als minder werken goed te vertalen zijn naar geluk: je wordt op langer termijn gelukkiger omdat je iedere week weer tijd van werk naar vrije tijd mag verplaatsen. Op diezelfde manier dragen eerder genoemde vrijheden ook bij aan je geluk.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 16:02 schreef Northside het volgende:
Ik denk dat het antwoord een JA is. Technische ontwikkeling vloeien voort uit de drang naar economische groei. Deze technische ontwikkelingen hebben het mogelijk gemaakt dat wij gemiddeld slechts 40 uur per week werken, en dan nog vooral 'licht' bureauwerk ook. De rest van de tijd kunnen we aan onszelf besteden, en door veel mensen wordt dit als 'geluk' ervaren. Zijn we door de jaren heen veel gelukkiger geworden? Vergeleken met de mijnwerker van 100 jaar geleden, die op z'n 50e lag te kreperen met stoflongen, mogen we niet klagen denk ik.
Tsja... als je materialisme als de drijfkracht achter economische en technische ontwikkelingen ziet misschien wel. Maar ik denk dat jij doelt op overdaad schaadt?quote:Op dinsdag 22 maart 2011 17:42 schreef keste010 het volgende:
Wat ik eigenlijk min of meer wilde stellen is; zijn we dankzij ons materialisme nu gelukkiger geworden?
Nee dat niet; het gaat nu niet om teveel, het gaat om het meer willen an sich, er is namelijk niet een bepaalde grens die we overschrijden. Het hele idee van altijd meer willen is gewoon fout, vanaf het moment dat we daarmee begonnen zijn. Kortweg vind ik dat nieuwe dingen kopen omdat je oude spullen versleten (in zijn economische zin, dus als het niet meer goed functioneert) zijn. Dan zorgt het houden van het oude goed structureel steeds meer voor ongeluk. Een nieuw iets kopen voor het hebben van een nieuw goed, dat zorgt misschien op een korte termijn voor een gelukkig moment, op langer termijn echter niet voor geluk. We worden enkel ongelukkig van het niet kopen omdat anderen het wel allemaal kopen. Oftewel: we zijn kuddedieren, en willen blijven meelopen.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 18:45 schreef Northside het volgende:
[..]
Tsja... als je materialisme als de drijfkracht achter economische en technische ontwikkelingen ziet misschien wel. Maar ik denk dat jij doelt op overdaad schaadt?
Dat meer willen is meer voor jongeren. Voor hen is alles nieuw.quote:Op dinsdag 22 maart 2011 22:06 schreef keste010 het volgende:
[..]
Nee dat niet; het gaat nu niet om teveel, het gaat om het meer willen an sich, er is namelijk niet een bepaalde grens die we overschrijden. Het hele idee van altijd meer willen is gewoon fout, vanaf het moment dat we daarmee begonnen zijn. Kortweg vind ik dat nieuwe dingen kopen omdat je oude spullen versleten (in zijn economische zin, dus als het niet meer goed functioneert) zijn. Dan zorgt het houden van het oude goed structureel steeds meer voor ongeluk. Een nieuw iets kopen voor het hebben van een nieuw goed, dat zorgt misschien op een korte termijn voor een gelukkig moment, op langer termijn echter niet voor geluk. We worden enkel ongelukkig van het niet kopen omdat anderen het wel allemaal kopen. Oftewel: we zijn kuddedieren, en willen blijven meelopen.
Een interessante analyse hiervan heb ik overigens zojuist gezien bij de documentaire Kracht van de Massa, van Labyrint op Nederland 2. Hierin wordt maar weer eens duidelijk hoe erg we elkaar kunnen misleiden (zie bijv. het experiment met de kakkerlakken)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |